31 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

31 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

wK h v gçI B : ğ ğ_ î:_ı. SON POSTA Güneş banyosu Son senelerde güneş banyosu yapmak | kadınlar arasında salgın bir moda halin-â de — yayılmıya — başladı. Bu - pek haklı ve mantıki bir arzu. Güneş her e- vin her köşesine girmeli, her köşesini faydalı ışıklarile yıkamalı. Ancak banyo meselesinde ayni şeyi söyliyemeyiz. Gü- neş banyosunu herkes alamaz, Birçok ka- dınlar bu banyoyu sıhht faydası kadar hattâ belki ondan da ziyade moda olan bromz renge kavuşmak için yapıyor. Bu- na bir an c kavuşmak için de elin- den geldiği acele ediyor. Halbuki güneşin — faydası kadar zararı da olabilir. Esmerleşmeyi — isteyen — ka- dinh, önce umumi sağlığının gü - neşte durmiya — müsalid — olup — ol - madığını bilmek mecburiyetindedir. Mü- saldse ne kadar ve nasıl duracağını da ay- Tıca tedkik etmelidir. Kimler güneş banyosu yapmamalıdır? Güneş banyosu yapmak için her şey- den önce ciğerlerin sağlamlığından emin olmak lâzımdır. Çünkü: Bu banyolar ka- panmiş eski yaraları bile meydana çıka- rır. Bu cihetten en ufak şübhesi olanla- rıri güneşte kalmıya heves etmeleri doğ- Tu olamaz. Varis de fazla güneş istemez. Varisliler kısa bir deniz banyosu almalıdır. Güneş- te ya hiç yahud pek az durmalıdırlar, Güneş banypsundan korkmaları lâzım gelenlerden biri de karaciğer hastaları- dır. Bilirsiniz ki cila, kendini güneşe karşı korumak için esmerleşir. Ona bu esmerliğini temin eden karaciğerdir. Bu yüzden, güneşte kalanların karaciğeri is- ter istemez fazla çalışır. Çalışmıya ta- hammülü yoksa büsbütün rahatsızlanır. Böyleleri güneş banyosundan ya tama- mile vazgeçmeli, yahud kısa bir banyo yapmalı, bir yandan da serinletici sular içmeli, karaciğerlerine soğuk su kom- presleri yapmalıdırlar. Güneş banyosunu nasıl yapmalıdır? Bunlara rağmen güneş, eşsiz bir sağlık kaynağıdır. Ve bronz renk en makul mo- tdadan daha makul bir modadır. Sıhhi en- geli olmiyan her kadın seve seve güneş- te esmerleşmelidir. Ancak ne kadar sağ- Tam olunursa olunsun acele etmemek ve - ifratâ gitmemek lâzım, t Güneşte kalan insana bir tembellik ge- lir, Uyumak ister. Kendini bu gevşekliğe bırakıp saatlerle yattığı yerde kalmak famamen yanlıştır. Güneş banyosunu, daha iyisi, yürüyerek yapmalıdır. Bu şe- kilde zarar görmek ihtimali ortadan kal- kar, Güneş altında yatarken insana dinleni- yorum gibi gelir. Halbuki tâ kemiklere kadar işleyen şualar uzviyette büyük bir. faaliyet uyandırmıştır. Buna karşı haro- ketsiz kalmak manasız olur. Bilâkis ki- mıldanmalı, yürümeli, cildi serbest bı- rakmalı ki bol bol terlesin. Esasen yürü- yüş vücuddaki kan dolaşmasına ve ka - raciğerin çalışmasına en iyi bir yardım- cıdır, Güneşin cilde tesiri Bir kere esmerleştikten sonra iş daha kolaylaşır. Tehlike ihtimali hemen hemen kalmaz. Banyoyu yatarak da yapabilirsi- niz ama sırtüstü yatarsanız kuvvetli ışık Rgöz kenarlarınızda buruşukluklar yapar, Önceleri pek farkedilemiyen bu çizgiler gittikce derinleşir. Yan yatarsanız güneş ziyası böyle bir zarar vermez. Bilâkis mevcud çizgileri düzeltir. Neler sürünmeli? Güneşe çıkarken yağlı krem vesatre Bluzlarınızı hangi kumaşlardan ve hangi bıçımlerde Hatıra «en — önce plâj bluzları geliyor. Çünkü tam deniz ve güneş mevsiminde « maksad, güneşliktir. Yani çort, etek, pija- ma üstünden giyilen, daha doğrusu göğse takılan arkası açık bluzlar. Güneş ban - (N yosu için bundan uy- gun kiyafet buluna- maz. Küçücük bir şey olduğu halde ren gile, brode ve bro - deye benzer süsle - rile plâj kıyafetine hoş bir fantezi katar, Göğüsleri ufak o « lanlar — — Bilhassa genç kızlarla ince vücudlü kadınlar - bunları tamamile iri bir erkek mendili şeklinde yaptıra - bilirler. Bilhassa sürah kaşmırden pek güzel olur. Biraz toplu olanlar göğüs ve Oyakası drape — biçkil&ti - tercih etmeli, koltuklarına birer pens koydur - malıdırlar, Zayıfların giydiklerini giyor- lerse ihmal edilmiş bir çıplaklıkta görü - nürler ki hiç güzel değildir. Bu bluzları sürah yerine jersey ve ketenden yap - mak daha doğru olur. Her iki türlüsüne de en yaraşan süs brode markalardır. Ayni markadan eteğe, plâj şapkasına, hattâ plüj çantasına da kn- nulursa büsbütün şık durur, Marka is- temiyenler deniz hağvanları, çapa, yel - | | l yaptırmalısınız? işletebilirler. Öğleden sonra giyilen tuvalet bluz - lar — Bunlar, şüphe yok ki, plâj bluzu - na hiç benzemez. Ekseriyetle kabarık kı- sa kollarında, yakalarında, göğüslerinde gçeşid çeşid kup ve garnitür değişikliği vardır. Düğmeleri itina ile seçilmiştir. Kumaşları yeni ipeklilerden birindendir. Ya sürah, yahud yivleri daha bariz ol - duğu için bu sene ondan daha çok be - ğenilen ipekli serj, yahud fular, empri - me,.. Otomanla grogren de yivlidir. Fakat tayyör altı için biraz sert sayılıyor. Bunlardan en çok bluz - kazak yaptlıyor. sürünmeli. Bilhassa lanolin pek iyidir. Hiçbir vakit alkollü maddeler sürmemeli. Yüzü sabunla yıkamayı da mümkün ol- düğu kadar azaltmalı ki cildin tabii yağı eksilmesin. İşte güneşe karşı iki iyi reçete: Huile de paraffine 80 grammes Vaseline 20 gr. Teinture de safran 10 g. Bu, ilk günler içindir. Yanıncaya ka- dar kullanılır. İyice yandıktan sanra yaz sonuna kadar şu yağ sürülmelidir: Huile de palme 40 g. Huile de paraffine 60 gr. Huile de voyau 50 gr. Şık kadın Her kavın şık görünmek ister, Fakat hepsi şıklığı ayni manada anlamaz. Ki- mi süslenmiye şıklık der, kimi pahalı, a- ğır şeyler giyinmoedikçe kendini şık say- maz. Bazılarınca şık olmak için modayı | günü gününe takib etmekten başka çare yoktur. Bilâkis bazıları modadan çok. kendine yaraşanı şık sayar. Hâsılı gü - zellik gibi şıklık mefhumu da insanına göre değişir. Hattâ bazan birbirine zıd manalar alır, Şık kelimesinin modern manasına ge - Tince bunları birkaç kısımda toplıyabili- riz: a. Kumaşın iyisini seçmek. İyi kumaş mutlaka pahalı olan demek değndir. Ya- pılacak elbiseye ve sahibine en çok ya- yaşan demektir, Metresi bir iki lirayı geç- miyen bir kumaş bakarsınız giyildiği ye re ve giyene o kadar uyar ki dönüp baş- kasına bakmak içinizden gelmez. Her ku- maşın desen, renk ve cinsine göre hangi tarz elbiselere uyacağını tayin etmek öy- le pek bazit bir iş de değildir. İnce bir zevk ve bilgi ister. b. Biçimin iyisini seçmek. İyi biçim « den maksad silueti incelten, vücude en fazla yaraşan modellerdir. Görülmemiş bir model seçmek için eksantrikliğe düş- memelidir. En sade modeller datma en şık görünürler, Fazla orijinal şeyler an- cak kusursuz vücudlere güzel durur. O da pek nadir giyilmek şartile, Sık sık gi- yilirse kimde olsa göze batar gülünç ©- lurlar. e. Şapka, eldiven, çanta, ayakkabı gibi teferrüatı gerek renk, gerek biçim ba- kımından hem elbiseye hem birbirine uydurmak. Bu noktayı ihmal eden hiç bir kadının şık görünmesine imkân yoktur. İsterse giydiği şeylerin her biri en kıy - metli, en pahah, lııua en güzel cinsten ol- sun. Meselâ; abiyye bir robun altından En ucuz ve en güzel ” — süs fiyongadır Bu senenin göze çarpan yeniliklerin- den biri de fiyongadır. Vâkıâ fiyonga sa- de bu sene değil, hemen her yıl görülür- dü. Fakat 0 zamanki ehemmiyetsizliği ile bugünkü büyük ehemmiyeti arasın- da çok fark var, Eskiden başlı başına Lir garnitür olamıyan fiyonga bugün garni- türlerin hem de en güzellerindendir. En ağır, en şık modelleri süslüyor. Elbisenin âdeta kıymetini arlırıyor. Ona keten, pike gibi gündelik, sabah- hk roblardan tutun da tâ gece tuvaletle- Trine kadar her türlü elbisede rastlıyoruz. Hepsine de yakışıyor, Gündelik roblara daha ziyade düğme yerine, ufak ufak konuluyor. Çünkü büyı özenti gibi durur. Tuvaletlerde bilâkisş büyük, çok büyük fiyangalar moda. Bunlardan kimi omuzları, kimi belin bir yanınmı kimisi de arkanın bel ve bel- den aşağı kısmını süslüyor, Hepsi de ay- rı. Omuzlara konulaünlar hemen dalma uçsuz. Çünkü böyle büyük bir fiyongaya pek kısa uç yaraşmaz. Uzunu da bele kadar sarkar. Hoş görünmez. İki katlı iboğumları bile bir yandan bütün boyu: nun yanlarını sarıyor, bir yandan da Böğse iniyor, Tabil bu daha ziyade pece tuvaletleri için. Öğleden sonra robları- na nisbeten küçükleri seçiliyor. Bele, yani sentürün üstüne konulanlar yanda İse diz kapaklarını aşıyor. Arka- dakiler en uzun. Uçları tuvaletin etekle- rile birlikte yeri buluyar, Bunların en orijinali yakadakilerdir. Kanadları omuzlara kadar gerilen, sap- ları dizlere inen kocaman bir fiyonganın bütün göğsü kapladığını Bgözünüzün ö- nüne getiriniz. İnce, uzun bir vücudda ne göz alan bir değişiklik olur, Bu türti fiyongalarm boğum yerine çok defa taşlı bir klip tutturuluyor. Tıbkı vücudü P- rıl piril yanan mühteşem bir kelebek Bİ- bi. Fiyonga şimdi tayyörlerle de kullanı: hyor. Eşarp yerine - hattâ bua yerine » boyuna bağlanmış koskocaman bir fıyon- Elbiselerin bu genç süsü şapkalara da geçti. Düz, sade, ufacık şapkalara baştan daha büyük bir fiyonga konulduğu nadir dağil Yakıştıranda hepsi da güzel ve ye- kalın ökçeli #por ayakkabılar, düz spot bir elbise ile.. Vualetli, süslü bir şankâ kullanmak gibi şıklığın hiç bir vakit göz yumamıyacağı ihmallere düşen -kadul «neye şık görünmüyorum» sözünü ak e lından bile geçirmemelidir. d. Tabiatin verdiğine değer vermeyi bilmek, Diyelim ki: Mavi gözlisünüz. Yü elbisenizin, ya şapkanızın, yahud boy e bunuzdaki kolyenin, göğsünüzdeki çiçee ğin rengini bu maviliğe uydurup gözlerkk nizin güzelliğini arttırmalısınız. SIC'NI 'tatlı bir kestane renginde.. “ Bu renge neler uyar? Her modada onl aramalı, bulmalı, almalısınız. İsterseniğ ya şapkanızı, ya robunuzu, ya bir gan nitürünüzü ona uydurabilirsiniz. Her kadının kendine göre böyle bir ik bususiyeti ve güzelliği vardır. Şık olmali için bunların kıymetini meydana çıkar'e mak lâzımdır. Zaten kadının güzelliğin « deki, zarafetindeki şahsiyetini yapen, ong bütün kadınlardan ayıran, bu noktadıp, Modern güzellik ve şıklığın istediği de budur. e. Daima en rahat giyilebilen. model e leri seçmeli. Giydiğiniz her hangi bir şey, tabif hallerinize ne kadar müsaidle o kas« dar güzel görünür. Özenmiş, bezenmiş tes sirini yapan hiç bir elbise hoşa gidemea Yerine göre giyinmek zarureti de buras dan doğmaktadır. İnsanın plâjdaki ih « tiyacı başka, misafirlikteki başka, baloda, çaydaki daha başkadır. Elbise, giyileceği yerin ihtiyaçlarına uymalıdır ki Yahat Biyilebilsin. Kısaca: Moda ne olursa olsun sade müş dellerden şaşmayınız. Bunların da kendi yüzünüze vücudünüze yaraşanından haşe kasına bakmayınız. Üstünüzdeki her iuyl | birbirine uydurunuz. Emprime robların süsü kendi çıçeklerıle Kaç yıldır. em- primeleri — garni- türsüz görmiye a- lıştık. Vakit vakit düz renk kumaş, veya dantel jileler umuümileşe- miyen bir süs gibi gelip geçti. Hepsi © kadar... Bu sene modası, emprime için çok yeni, çok değişik bir süs or- taya attı:. Kuma- şın çiçeklerini, kendine süs yap- mak. Bu parasız süs, büyük mas- raflar açan süslerin çoğundan daha gü“ zel. Emprimenin motifleri bir su gibl yanyana diziliyor. Bu su elbisenin mulır telif yerlerine konuluyor. Yakasına, kol*