6 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA AAT Ai Belediye çocuk davasile halkın su ve eğlence ihtiyaçları için harekete geçiyor Dün yapılan bir toplantıda vali bu meseleler hakkında izahat vererek alâkadarları faaliyete davet etti Dün sabah İstanbul Şehir Meclisi toplan- ta salonunda Vali ve Belediye Reisi Muhid- din Üstündağın riyaseti altında — fevkalâde bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda İstanbul Belediyesi Fen işler! Müdürü Hüsnü, imar şubesi — müdürü Ziya, Maarit Müdürü Tevfik Kut Sıhhiye Müdürü Ali Rıza, Beyoğlu Kaymakamı Daniş, Sarı - yer Kaymakamı Hüsnü ve diğer kaymakam- İar, Parti Başkanları, emniyet âmirleri, Hal kevi, Kızılay, Çocuk Esirgeme Kurumu mü- messllleri bulunmuştur, Mekteb — çağındaki çocukların eğlence ve yıkanma İhtiyaçlarını gidermek için nlınacak tedbirleri tesbit et - mek üzere yapılan bu toplantıda — Vali ve Belediye Rell Muhiddin Üstündağ uzun bir hitabede bulunmuş ve şu noktaları tebarüz ettirmiştir: «— Memleketin istikbali genlçere ve ço - guklara emanet edilmiştir. Oznun için her şeyden evvel — çocukların İhtiyaçlarımı gidermek — mecburiyetindeyiz. Atatürk'ün ilhamları dahilinde çocuk işle - rini yürüteceğiz İstibdad zamanında mektebler, mezar - lıklar arasındaki metruk binalarda, mahal- le aralarına sıkışmış viran larda, harab olmuş konak içlerinde bulunmakta idi. Biz Mektebleri bu viran binalardan kurtardık. Ve 10-12 sene içinde İstanbulda yeniden moa- dern 166 kadar mekteb binası inşa eimek #üretile İstanbülun mektebe olan ihliy: yüzde seksen beş nlsbetinde giderdik. Gamhuriyet rejimi memlekette bit dava ortaya Aatmıştır. O dava, — mekteblerimizin garb memleketlerindeki mekleb — seviyesine ve onların fevkine çıkarmaktır. İstanbulun mekteb ihtiyacını yüzde seksen beş nisbe - tinde giderdikten sonra kalbim müsterih o- Jarak bir parça da çocuklara lâztm olan di- Ger sahalarda çalışmak istedim. O da, çocuk bahçeleri işidir. Çocuk bahçeleri çocuklar 1- gin çok lüzımdır. Çocuklarımız mekteb saa- Yinin haricinde sokaktadır. Onları — topla - mek, bir'arada eğlendirmek — istiyoruz. Bu Ahtiyacı şimdi duymuş değiliz. 8-10 - sene - denberi çocuk bahçeleri açmaktayız. Fakat bunlar, ihtiyaca kâfi değildir. Yeni sene büd cemize bu iş için ehemmiyetli bir yekâün ko- yarak şehrin muhtelif yerlerinde çocuk bah- geleri tesia etmek kararındayız. Sizden ri - cam şudur: Kaymakamlar, parti.başkanları, dokt. lar, raaarif müfettişleri, emniyet — âmirleri beraber çalışarak, mmtakalarınızdaki çocuk kosafetini nazarı itibara alarak, çocukların sevki tabll ile toplandıkları yerleri — gözö - nünde bulundurarak nerelerde çocuk bah - çeleri açılabileceğini tesbit edeceksiniz. Bu yerler sahihaiz, veya belediye, — evkafa mid yerlerden olabilir. Çocuk bahçelerinin ya - nında çocuk kütüphaneleri de açacağız. Bu işler için de metruk medreselerden istifade etmek istiyoruz. Çocuk bahçeki olarak seçe- ceğiniz yerlerin medreselere yakın olmasına Modreseler ceki devirlerde bi- idi. Bu irfan yerleri istibdad devrinde ihmal göürdü ve tefessüh — otti. Biz bu medreselerin gene eski devirlerdeki- gibi birer izfan membaı olmasını istiyoruz. Med- reseleri asrın ihtiyaçlarına göre wlah edece- Biz» Biz çocuk bahçesi olabilecek yerleri tes » bit edersiniz bilâhare aramızdan mütohas - « bir komlsyon seçerek, çocuk bahçeleri - Din yerlerini işaret edeceğiz. Bu başaracağımız işlerden Şimdi İkinci safhaya geçiyorum: birincleldir. | — Türk mülleti temizliği e temayüz etmiş- İtir. Türk dünü dalma temiz tutmuş - tur. Eski Türklerin Orta Asyadaki yuvasın- dan ayrılıp muhacerete başlamasından mak di su içindir. Suyu kaybottikçe Türk va - anı kaybetm su aramiştır. Ozmanlı imparatorluğu saltanatın sonla- rına doğru zâfa uğradı, para bitti, sudan is- tfade için lâzım olan imkânlar azaldı. So: neslin su ile pek başı hoş olmayışının sebi bi işte budur. Biz buna da çare bulmak az- mindeyiz. Deniz suyu faydalıdır. Çocuğu de- nize kavuşyırmak istiyoruz. Maksadımız de- niz hamamları açmaktır. İstanbul, Bayoğlu, Beşiktaş, Kadiköy, Üsküdar taraflarında ço- cuk hamamları tesla etmek istiyoruz. Mın - takalarınızdak! bu gibi yerleri — tesbit edip bize bildirin. Bön nesil çocukları gürbüz değildir. Ço - cuklarımıza vücudee bir inkişaf vermek baş- hea veraifimizdendir. 10-12 senedenberi elime 8-10 milyön lira geçti. Hepsini mekteblere hareadım. — Çocu hamamlarını artık bundan sonra en çabuk |zamanda açacağız. Ayni —zamanda şehrin en kalabalık bir yerinde hâvuz vücude ge - tirmek için tedkikler yapmaktayır Üçüncü olarak temas etmek nokta halkın eğlence ihtiyacıdır. Bir pâzar günü Floryaya T0 bin kişi git- “1ği tesbit edilmiştir. Herkes tatil günlerinde açık havaya koşuyor.. Eğlence — yerlerinde mrazi, tarlalar ve deniz halkla do- dmakladır. Bunun birkaç. — sebbel ta: istediğim vardır. &İl vasıtaları ucuzdur ve sonra içti viye gittikçe yükselmektedir. Eğlence yer - lerini muayyen yerlerde toplamak güç olu - yor. Bu yüzden pislik oluyor, izdiham olu - yor. İzdihamı dağıtmak için ber sene şehir içinde ve dışında halkın barınabileceği mey danlar ve gölgelik yerler hazırlamak lâzım - dır, İstifade edilecek meydanları israf etme- yiniz. Kaymakamlar, emniyet âm! na zarı dikkatinizi celbederim. İstanbulu kirlet- mek isteyenlerle esazlı şekilde meşgul olmu- yorsunuz. Menetmiş olduğumuz el arabala - rı bit çok kazalarda hAlâ çalışmakta olduğu hâlde alâkalı memurlardan kimse başını çe- virip de bakmıyor. Otomobiller sokaklarda klakson çalarak dolaşıyor da hiç biriniz a - lâkadar olmuyorsunuz. Belediye vezalfi ü - İzerinde çok haasas olmalısınız. Milli — şere - fimizi muhafaza edelim. Çocuklara bisiklet- |ler çarpar, polis başını çevirip — de bakmaz. Şehrin haklarma vuku vulah Her tecavüzü yok etmeliyiz. Partili arkadaşlar, nerede bir metre yer bulursak hemen oraya bir ağaç dikelim Boş arsaları halkın istifade edebileceği şekle sok se Geçen sene parti köngrelerinde su işini halletmeğe çalışmış ve şu kararı vermiştik Fakir halkın evlerine kadar su tesisatını be- lediye parasız olarak yapacaktı. Partill ar- kadaşlar bu işi yapaeaklardı. Halbuki arka- daşlar maalesef vazifelerini yapmamışlar - dır, Bir sene zarfında sular idaresine mü - racaat edip bu şekilde su almak isteyenle - rin. sı 450-300 dür, Ben beş bin olsun is- dim. Demek ki lâyiklle halk bu hususta r edilmemiştir. Mahalle çeşmelerinden hayır yoktur. Mak sadimız sokaklardaki çeşmelerin hepsini ka- pamak, onun yerine her eve bir musluk tak- maktır. Sokak aralarmdaki! çeşmelerden sü almak yenler, pla elini, burnunu musluğa Dün ilk seferini yapan Sus vapuru Vapur harı Denizbank Denizyollarının Almanyada | rıhtımından 500 kadar yolcu ve davetli-| şaptırdığı Sus vapuru dün ilk seferini Bandırmaya yapmıştır. Vapur dün sabah saat &;45 de Tophane Bandırmada Iezahüratla karşılandı eket ederken leri alarak hareket 'etmiştir. Sus rıhtım- dan ayrılırken limandaki bütün vapurlar (Devamı 11 inci sayfada) Evvelâ mevsim sıcaktır. Saniyen na- | | Orta okul ve liselerde engel, bütünleme, olgunluk imtihanları Ortamekteblerle liselerde 22 — ağustos pazartesi günü talebe namzedi kaydına başlanacak, 21 eylüle kadar bu okullarla öğretmen okullarında engel bütünleme, olgunluk ve mezuniyet imtihanları yapı- lacak ve derslere birinciteşrinin üçüncü pazartesi gününden itibaren başlanacak- tır. Lise fen kolu imtihanlarından mate- matik, fizik, kimya, tabii ilimler ve ede- biyat, tarih, coğrafya gruplarının yazılı olgunluk soruları, her iki kolun kompo- zisyon soruları Vekâletten gönderilecek, filozofi, sosyoloji soruları komisyonlar- ca tertib olunacaktır. Eylül devresi yazılı olgunluk imtihan- ları, şu günlerde yapılacaktır: Dokuz eyfülde edebiy nın türkçe kampo: kolunun tabit, « ve fen kolları- onu, 12 eylülde fen ebiyat kolunun coğral- ya ve tarih dersleri, 14 eylülde fen kolu- nun tematik, edebiyat kolunun fi- lozofi ve sosyoloji dersleri, 17 eylülde e- fizik, kimya dersleri Bir eylâl perşembe günü ortalarda ve liselerde bitii engel, bütünleme imti- hanlarına başlanacak, 3 eylülde parasız yatılı talebe imtihaı yapılacaktır. 7 eylülde ortaların birinci ve ikinci sımf- larında engel ve bütünleme imtihanla ülde liselerin birinci ve nıflarında ayni imtihanlara haş- Tanacaktır. Azılı bir sabıkalı yakalandı Emniyet ikinci - İşube — memurları | çoktanberi ara- |makta — oldukları azılı bir sabıkalıy: yakalamağa mu vaffak olmustur. Fıistikçi — İsmal? namile maruf bu hırsız. şehrin bir çok semtlerinde ve bilhassa Fatih ve Fener taraflarında fırsat buldukça dükkânlara girmekte, pa- ra çekmecelerini karıştırmakta ve eline geçirdiğini çalmakta idi. Hayli zaman- danberi büyük bir meharetle zabıtanın elinden kurtulmağa muvaflak olan İs- mail nihayet dün yakayı ele vermiş ve bütün suçlarını itiraf etmiştir ——— —— sokmakta, sudan etmek İstediğimiz istifade bu suretle heder olmaktadır. On beş sene müddetle sudan gelecek va- ridat suların ıslahına sarfedilecektir. Mev - evd zu yollarının beş senelik müddeti kal - mıştır. 8Sn yollarını yapmazsak, susuz kala- cağız. Bü İşi tamamlamak İçin ber sene iki üç yüz bin Hra sarfetmekteyiz. Su işini ulah için & - 5 milyon liraya h: aç vardır. Su şebekesi Joonra suyu yarı yarıya İni Vabını yedi — buçuğa — kadar ğiz. Günde nüfus başına yüz elli | düşürece - — Bunu şüp- besiz biz de biliyoruz. Hepsini yakın zaman- da yoluna koyacağız. Anadolu yakasına gelince, koymuş oldu - Bumus tulumba ile suyu, daha uzaklara iki sene müddetle sevketmeğe muvaffak olduk. Kadıköyün su şebekesi ıslah — edilmektedir. Kadıköyünde ikinci bir göl vücude getirece- ğiz. Menfi propagandalara İmkân vermiye - Hm. Bütün işlerimizi böyle karşılıklı halle - deli Bu sırada parti mensuplarından biri Va- Hye şu ricada bulunmuştur: «— Mesire yerlerinde pazar günleri vesalti iye ücretleri iki üç misli — artmaktadır. Çare bulunamaz m)? Vali, kaymakamların derha! faaliyete geç melerini ve pazar günü de eğlence yerlerin- de aynt tarifelerin tatbik edilmesini istedi ve dedi ki: «— Eğlence yerlerile çok yakından müş - İgul olalım, İhtikâra sapan gazinoları bilhas- SA cumürtesi pasar günleri kapayalım ve ka pâtılan gazino ve Jokantaları da gazetelerle teşhir edelim, Ancak ihtikârin önüne böyle geçebiliriz.» Karagümrükte taşlanan ev Dünkü nüshamızda Karagümrükte bir e- vin her gece meçhul eller tarafından taş - landığı yazılmıştı. İstanbul Emniyet Direk - törlüğü, Karagümrükte bu şekilde taşlanmış bir ev olmadığını bildirmektedir. debiyat kolunum edebiyatı, fen kolunun cek, metre mik- | p |katarlar da her gün Memleketimizde en ince İpekli kadın çorapları hakkında ha- zırlanmış olan standard nizamnamesi- nin bazı maddeleri tadil edilmi; Bu tadilâta göre, çoraplar, kalm, orta ve ince olarak üç kısma ayrılmaktadır. Gene bu tadilâta göre, kadın çorap- iarı, ipek veya sun'l ipekten oldukları- na göre de ayrı ayrı nesc tarzlarına ta- bi tutulmaktadır. Her çorabın üzerin - de, çorabın hangi nevi iplikten yapıl - dığını gösterir damgalar — da buluna - caktır. Kadın çorapları, umumiyetle, en ka- n makine numarası olan 39 dan baş - yarak, 42, 45, 48, S1 ve — 54 geyçlik makinelerde imal edilebilecektir. Şim- diye kadar, İstanbulda, en ince kadın çorabı, yalnız bir fabrikada 51 geyçlik makinelerde imal edilmekte — idi. Son defa hükümetimizce verilen kararlar arasında, memleketimizde çorap ima - inkiş: temin husu- sunda — müttehiz müukarrerat - da mevcuddur Bu arada haricden makine dhaline de müsaade edilmesi üzerine, bazı fabrikalar en ince kadın çorapları imal eden son sistem makineleri de ge- tirtmeğe teşebbüs etmişlerdir. Bunlar- dan bir tanesi getirilmii montajına lanmıştır. Beheri vasati otuz, kırk aya mal edilmekte olan bu ma - : bugünlerde - bitecek, e kadar mevcud olmı- nn bin kinenin montaj piyasaya, şim: yan incelikte Örümcek ağı inceliğindeki mevcud ço- raplardan daha ince olan bu çoraplar, varlığile yokluğu farkedilemiyecek ka- dar ince olduğundan, yaz — günlerinde bunların tercihan kullanılacağı rauhak kak görülmektedir. İzmir fuarı münasebetile demiryol tarifelerinde değişiklikler yapıldı İzmir fuarı münasebetile devlet de- miryolları idaresi, Ağustosun — yirmi birinden itibaren mer'i olmak — üzere, İzmir - Bandırma, — İzmir - Alaşehir, Eskişehir - Balıkesir yolcu trenleri ta- rifelerinde değişiklikler yapmıştır. Bu değişikliklere göre, haftada üç Kün işleyen Eskişehir - Balıkesir - Es- kişehir muhtelit katarı her gün işli - yecektir. Haftada üç gün işleyen Bandırma - İzmir - Bandırma yolcu — trenleri her gün işliyecek, ayni hatta haftada dört gün işleyen muhtelit katar seyrüsefer etmiyecektir. Haftada iki gün işleyen Somna - Ma- nisa - Sama trenleri işlemiyecektir. Alaşehir - İzmir - Alaşehir ve So - ma - İzmir - Soma gündelik şeri yolcu münasebatını temin için de bu hatlarda er gün birer, otoray İşleyecektir. Ala- » İzmir hattındaki otoray bu ecek, muhtelit işleyecektir. Bu muhtelit katara, icab ve ihtiyaca göre yolcu arabaları ilâve edilecektir. İzmir - Soma, Soma - Bandırma, Bandırma - İzmir arasındaki — trenler, her gün, yük treni olarak işliyecekler- dir. Bu seferlerde teahhürlere meydan verilmemesi alâkadar istasyon şeflik « lerine tebliğ edilecek, şefler, trenlerin hareketlerini sıkı bir surette — kontrol edeceklerdir. Yakında tarifeler için ha zırlanan tashihat varakaları alâkadar istasyonlara tevzi edilecek ve bu istas- yonlarda, bu değişiklikler siyah tahta- lara yazılarak ilân olunacaktır. .. İzmir -enternasyona) fuarının ku - rulduğu saha olan Kültür Parkın mu - hitini çevrelemek üzere 2 kilometre - lik bir motosiklet, bir de süvari yolu yapılmaktadır. Bu yollardan, — yalnız süvariler ve motasikletler geçecektir. 'Türkiyenin bu ilk motosiklet yolunda, sergide motosiklet satmak ve — kiraya wermek üzere muhtelif pavyonlar tu - tan bir müessesenin satacağı motosik- mi çoraplar çıkacaktır. | İpeki kadın çoraarı nizamnamesi değişti kadın çorapları yapılması için makineler getirilmeğe başlandı letlerin tecrübeleri yapılacak, kira ile motosiklet tutanlar da bu yolda geze « ceklerdir. Fındık fiatları yükseliyor Fındık fiatları son günlerde müte « madiyen yükselmektedir. Bir- zaman evvel 40 kuruşa kadar satılan iç fın « dıklar, son hafta zarfında 75 kuruşa kadar satılmıştır. Bu cümleden olarak 5040 kilo Ünye fındığı 75, 10,000 ki- 6 Fatsa iç fındığı da 63 kuruştan sa - ilmıştır. Son hafta zarfında İstanbuldan ce- viz ve fındık ihracatı yapılmadığı g idhalât da yapılmamıştır. İstanbulda, hâlen, 9 ton iç, 10 ton kabuklu fındık . stoku mevcuddur. Odun fiatları birdet yükselmiye başladı Son günlerde şehrimizde halkı endişee ye düşüre bir odun meselesi başgös- termiştir. Her ne kadar ötedenberi hal ve vakti yerinde olanlar xışhık hru- katlarını bu mevsimlerde almağı itiyad Vedinmişlerse de, odunun ehemmiyetli bir |yükseliş arzetmesi, bu itiyadda olmıyan birçok kimseleri de şimdiden odun teda- rikine sevketmiştir. Bu yüzden fisilar bir hafta evveline nazaran daha ziyade art- Taştır. Geçen sene bu mevsimlerde — 260-270 uruşa alınması kabil olan bir çekt odun için, daha şimdiden 350-360 kuruş isten- mektedir. Yazın en sıcak günlerinde mahrukat fiatlarında kış günlerinde nadiren görü- len bu yüksek fiatlar, haklı olarak halkı telâşa düşürmektedir. Bu vaziyet karşısında yaptığımız ted- kikat, fiatların yüksekliği ile beraber o- duncuların ileride fiatların daha 2!yade yükselmesi ihtimalile satışta müstağni davrandıklarını göstermiştir. Alâkadar« lar fiatlardaki bu yükselişin, nu sene O- duh kesiminin az olmasından teveilüd et- tiğini ileri sürmektedirler, Diğer taraftan odun depaleri da bıçkı destere ile odun kestiklerinden, beş bey- girden az kuvvel muharrikeye mu&mele vergisinin teşmilinin odun kesmo mali- yetini artırdığını ve netice oarak odun fiatlarına da müessir olduğunu zikrete mektedirler. Bu ikinci sebeble de sön birkaç gün zarfında odunun behör çekizinde 30 kuruş gibi büyük bir fark husule gelmiştir. | İstanbul Belediyesinin vaziyeti yakın- dan tedkik ederek henüz mevsim müsaiül iken, halkın kışlık yakacağı ışile- şimdis den alâkadar olması yerinde ve vaktinde bir tedbir olur. Müteferrik : Yeni radyo artistleri Ankaraya gidecekler Eetimes'ud yeni radyo istisyonunun ha- zırlıkları bitmek üzeredir. İstanbulda temasa geçilen bazı artiste lerle de uyuşulmuş ve — mukavelelerin tanzimine başlanmıştır. Angaje edilen san'atkârlar, harcırah« larını alarak, bugünlerde Ankaraya ha« reket edeceklerdir. Yeni radyo istasyanu, çok zengiın bir programla, neşriyata başlıyacaktır. Ege Tiyatrosu Temsilleri Nureddin Genç ve arkadaşları Bu gece Şehremini İnşirah bahçesinde Cellâd Kara Mustafı Sabriye Tokses konseri Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu 1 gün sonra temsillerine haşlıyör