30 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

HĞ3 ĞNo l | | | | Ar-- e— — ——— ——— —— e — — —— AA < TELGRAF HABERLERİ Avrupada yeniden harb havası esiyor! Südetle meselesi en tehlikeli safhada Fransız ordusu Alman hududunda manevra yapıyor, Hitler de hududa gitti İngiliz kabinesi bugün alelâcele toplanıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) bir faaliyet göstermekte ve diplomatik müzakereler birbirini takib etmektedir. Bu heyecanjı faaliyetin yegâne gayesi, tamamen sarpa sarmış olan Südetler me- gelesine:bir hal çaresi bulmaktır. Bu mak- gadla acele Londraya çağırılmış olan İn- gilterenin Berlin sefiri Sir Nevil Hen- derson, bu sabah hariciye nezaretinde si- yasi başmüsteşar Sir Rübert Vı_n Sitart ile görüştükten sonra, Lord Ha!ıfğş ta- kabul edilmiştir. Bu görüşme Südetler meselesinde tama- rafından esnasında sefirin, 'Alman hükümetinin düşünce ve yüllerini İzâh ettiği anlaşılmaktadır. Sir Nevil Henderson, öğleden sonra da sayfiyeden Londraya dönmüş olan b“_ş' vekil Çemberlayn tarafından kabul edil- miştir. Başvekil bilâhare hariciye nazırı Lord Halifaks ve maliye nazırı Sir Con Saymon ile görüşerek, yarın yapılacak olan kabine toplantısı hakkında müşave- relerde bulunmuştur. — * Yarın sabahki kabine toplantısında na- zırların hemen kâffesi hazır bulunacak- tır. Bu toplantıda münhasıran Südetler meselesinden mütevellid vaziyet görüş'- lerek, bu mesele hakkında Lord Ransi- men'in raporlarına istinaden kat'i bir hattı hareket ittihaz edilecektir. Şimdilik Berlin hükümeti nezdinde diplomasi tarikile hiçbir teşebbüste bu- | lunulmayacağı zannedilmektedir. İngilte- re hükümeti bütün alâkadarların Çekös- lovak buhranının muslihane bir surette halledilmesine yardım edeccklerini ümld etmekte berdevamdır. Lord Halifaks bugün, Çekoslavak elçi- fasariki de kabul etmiş ve kendi- rım saatten fazla görüşmüştür. Salâhiyettar mahfellerde hüküm sü-_ ren kanaate göre Çekoslovakya başvekili Hodzanın, ekalliyetler meselesini hallet- mek üzere hazırladığı ve metni gizli tu- tulan yeni plân, Prag hükümetinin ya- pabileceği azammi fedakârlıktır. Şimdi, hüsnlüniyetlerini isbat etmek için san söz Südetlere kalmıştır. İngiliz mahfellerini en fazla endişeye Gdüşüren nokta, Almanyanın müzahereti- Prag hükümetinin fedakârlık yapmasını Hitlerin mütemadi Rudolf Hess'de, dün söylediği bir nutukta Almanyanın Sü- detlere her surette yardıma hazır bulu duğunu bildirmiştir. Südet mebusu Funk ise Südet meselesinin artık son safhaya girdiğini ve bunun Südetler Tehinde ne- ticeleneceğini beyan etmiştir. Almanyanın Prag eliçisinin protestosu Prag 29 (AA) — Almanyanın Prag elçisi Eysenlor, bugün hariciye nezare- tine bir nota vererek Çek gazetelerinde çıkan ve Alman ordusu için bir hakaret teşkil eden bir makaleyi protesto et. miştir. Fransız ordusu Alman hududunda manevra yapıyor Paris 29 (Hususi) — Yarın Fransanın şark hududunda, yani Ren mıntakasile İsviçre hududunun bir kısmını ihtiva e- den Franş Konte havalisinde, ordunun sonbahar manevralarına başlanacaktır. Manevralara iştirak eden tabur - ku- mandanları hareketlerinde serbest ola- eaklar ve sahada husule gelen vaziyete göre, müdafan veya hücuma geçecekler- dir. Manevralara motörlü kıtaat ve tayya- reler de iştirak edeceklerdir. Hitler Fransız hududunda Strazburg 29 — Öğrenildiğine göre Hitler, bu sabah saat 9 da hiç te bekle- nilmediği halde Fraonsız - Alman hudu- dunda, Ren mıntakasında kâin Kehl'e gelmiştir. Kendisine 8 general refakat ediyordu. Kehl şehrinde bu ziyaret büyük — bir hayret tevlid etmiştir. Führeri selâmla- mak için şehirde bir tek bayrak bile x- sılmış değildi. Führerin muvasalatını müteakip derhal bütün hücum kıt'aları emniyet ve inzibatı temin maksadiyle se- ferber edilmiştir. Hudud kapatılmış ve Strazburg tarikiyle münakalât inkıtoa uğramıştır. Resmi hiçbir kabul yapılmamıştır. Hitler ile refakatindeki zevat, otomn- |billerinden iner inmez Kehl köprüsünün De güvenen Südetlerin, Çekaşîo""k?““şng ve solundaki tahkimat işlerini teftiş bir isyan çıkarmaları ihtimalidir. Bu tak- | tmişlerdir. Teftiş saat 10 a doğru hita- dirde harbin önüne geçmek imkânsız 0-| a erdiğinden Hitler ve arkadaşları Of- lacaktır. Prag bedbin Prag 20 (Hususi) — Alman gazeteleri- | Miştır. nin Çekoslovak hükümetine karşı tah- rikâmiz neşriyatı, Südetler meselesine bir hal çaresi bulunacağı ümidini balta- lamaktadır. Folkişe Beobahter gazetesi, Südetlerin kendi teleblerinden kat'iyen inhiraf et- miyeceklerini yazmakta ve uzlaşmak (. Elâzığda büyü fenburg istikametine hareket — etmişler- dir. Bundan sonra hudud tekrar açıl- Borsalarda sarsıntı Londra 29 (A.A.) — Orta Avrupa vazi- yeti, borsada fena surette tesirler yap- mıştır. Fiatlar hafif sürette sarsılmış ve İngiliz esham ve tahvilâtı fle diğer Av- rüpa kıymetlerinin ekserisi bir mikdar için | düşmüştür. Yeni italyan elçî;i“ Atatürke itimatnamesini takdim etti Ankara 29 (ALA.) — İtalyanın yenli Ankara büyük elçisi Ottavio de Peppo bugün Cümhur Başkanı Atatürk'e iti - madnamesini takdim etmiştir. Çin ordusunun mukabil taarruzu Çinlilerin Japonları dur- durdukları, Japon hatlarını yardıkları bildiriliyor Londra 29 (Husust) — Hankeu'yu mü- dafan etmekte olan Çin kuvvetleri ani bir mukabil taarruza geçerek, Yangtze nehrinin cenub sahili boyunca İlerlemek- te olan Japon kıt'alarını durdurmuş ve hattâ bir noktada Japon hattını yarmağa muvaffak olmuşlardır. Çinliler, Japonların işgal ettiği iki şehri istirdad etmişlerdir. Japonlara göre Tokyo, 29 (Domei ajansından) — Çin- den gelen telgraflara göre Japon kıtaatı, şarktan Ve şimalden Hankeuya doğru 1- leri hareketlerine devam etmektedirler, Şubei eyaletinde bir Japon kolunun Hankeu'ya 200 kilometre mesafode kâin Liuan ve Huşanı zaptetmiş oldukları söy- lenmektedir. Bu iki şehir, Hankeu'nun ilk müdafaa hattını teşkil etmektedirler. Japonlar, Yangçe'nin cenubunda da iler- lemektedirler, Düşürülen Japon tayyareleri, batırılan Japon gemileri Honkong 29 — Son üç gün zarfında Kiukiang civarında Çin tayyareleri üç Japon harb gemisini hasara uğratmışlar ve içlerinde kur'a efradı ve büyük mik- darda harb malzemesi bulunan birkaç nakliye gemisi batırmışlardır. Bundan başka, Çin topçu kuvvetleri 12 ufak Japon nakliye gemizi batırmışlar- dır. Diğer cihetten Çin bombardıman tayyareleri — Japonların Kiukiang'daki mevzilerini tahrib etmişlerdir. Bu me- yanda üç Japon tayyaresi düşürülmüş- tür. Kiuklang - Nanşang demiryolunun ü- zerinde cereyan eden hava muharebele- ri esnasında altı Japon tayyaresi düşü- rülmüştür. Henyangda cereyan eden di- ğer bir hava muharebesinde iki Japon bombardıman tayyaresi düşürülmüştür. Koleradan 3000 kişi öldü Hankov 29 (A.A.) — Kiukiang'da kole- ra vak'aları gittikçe artmaktadır. Son üç ün zarfında koleradan 3000 kişi ölmüş- tür. Bunların arasında birçok Japon as- kerleri vardır. Yunan filosu bugün Maltaya gidiyor Atina 29 (ALA.) — «Atina ajansın - dan» Yunan filosu, İngiliz filosunun zi - yaretini iade etmek üzere yarın Maltaya hareket edecektir. Veliahd, Amiral ge - misinde erkânıharbiye ile birlikte bu - lunmaktadır. k geçidresmi _j Manrevralardan intıbalar: Mareşal Çakmak ordu erkânile konuştuyor, kurmaylar harita üzerinde tedkikat yapıyorlar. " üde bulunacak ata, Ankara 29 (Hususi) —Elâzığda büyük resmigeçid bu ayın 81 inde yapılacaktır. Bu resmi geçli ge- aniliterler yarın sabah saat 7 de buradan hareket edecek husust trenle Elâzığa gideceklerdir, Amiral Hortiye | Şi % karşı suikasd AJIİJE | Amiral karaya çıktıktan biraz sonra rıhtımda bir bomba patladı Amiral Horty'nin Mocaristanda çekilen son Tesmi Peşte 29 (Hususi) — Amiral Horty'nin Almanyadaki resmi ziyareti sona ermiş- tir. Amiral Horty, beraberinde başvekil İmredi ve hariciye nazırı dö Kanya ol- duğu halde, bugün Tuna yolu ile Peşteye dönmüş ve merasimle karşılanmıştır. Naib Horty karaya çıktıktan yarım sa- at sonra, kendisini hâmil bulunan gemi- nin yanaştığı iskelede şiddetli bir mfilâk vukubulmuştur. Bu infilâkm sebebi araştırılmaktadır. lüemız hiçbir ipucu elde edilmemiştir. | Belçika hududunda Alman tahkimatı Almanya Büyük harbde bile bu kadar dikenli tel kullanmamış Brüksel 29 (ALA.) — Gazet Liberal- da çıkan bir makalede bildirildiğine gö- re kiçbir zaman hattâ büyük harbin son yıllarında bile — Almanyanın bu sırada hududuna koyduğu mikdarda — dikenli tel kullanmamıştır. Haber — verili göre 2570 kilometre derinliğinde bir sa- hada üç dört dikenli tel hattı tesis edil- miştir. Bunların arasına da tanklara kar şı kullanılmağa mahsus toplar konul - muştur. Fransız kabinesi de bugün toplanıyor Kabine bilhassa Südetler meselesini tedkik edecek Paris 29 (Hususi) — Kabine konseyi bugün başvekil Daladiyenin riyasetinde toplanarak, yarınki heyeti umumiye içti- mamnda müzakere edilecek meselelerin rtuznamesini hazırlamıştır. Yarın sabah toplanacak olan kabine, mali vaziyet ile kırk saatlik hafta kanı- nunda yapılacak değişikliklerin müza- keresinden maada, Çekoslovakyada hâ- dis olan vaziyeti de görüşecektir. Paris 29 — Reisicumhum Löbrün, ka- bine konseyini müteakip kendisini ziya- ret etmiş olan başvekil Daladiyeyi ya- nında bir saat ahlıkoymuştur. Filistinde yeni hâdiseler oldu İki Yahudi öldürüldü, bir posta soyuldu Londra 29 (Hususi) — Hayfa civarın- da oturan iki Yahudi köylü, ikamet et- tikleri eve atılan bir bomba ile öldürül- © Çek - Alman müzakereleri Yazan: Selim Ragıp Emeç mumi vaziyeti aydınlatması bek- lenen İngiliz maliye nazırı Sir Con Simon'un son defa İngilterenin Larx nak şehrinde irad ettiği nutuk, maalesef, bu vaziyeti aydınlatmadı. bilâkiş dâaha fazla müphemleştirdi. Bu nutkun tek vazih noktası, dün olduğu kadar bugüm de İngilterenin muharebeye muhalif bu: lunmasıdır. Bir muharebe başladığı za « man, bunun nerede başlayıp nerede bi « teceğinin tayin edilemiyeceğini söyliyen Sir Simon'un bu - sözlerile, yeni bir ha« kikat ifade etmediğini itiraf etmek lâ « zımdır. Evet! Bugünkü şartlar içinde bit | harb beşeriyet için bir felâkettir. Millet. | ler arası ihtilâfların hallinde böyle meş'um bir vasıtaya baş vurmamak |â- zımdır. Falan ve filân, bütün bunlar doğrudur. Fakat bir tarafta dolgunluk, ö- bür tarafta ıztırab vaziyeti göze çarpar ve bu durum mütemadt bir ihtilâf mevzuu halinde müzminleşirse, o zaman ne yap- mak lâzımdır? Muhterem İngiliz Sirinin asıl üzerinde durması lâzım gelen nokta bu olduğu halde, her nedense, bu nokta ihmal edilmiştir. Maksad ne Çeklerin a- | leyhine bir vaziyet ihdas etmek, ne de muayyen bir hayat hakkı tanınan Alman- lardan, ftiliyatta bu hakkı nez'etmektir. Müadele bu şekilde ortaya konulunca, bunun tahakkuku için samimi surette ça- lışmaktan başka yapılacak bir şey olma- mak lâzım gelir. Halbuki her iki taraf ta başka başka yerlerden askeri müzaheret vidi almışlardır. Bu şartlar içinde sakin bir duygu ile kendilerinden teşriki mesal beklemk abes olur. Bu sebeble İngilia lordu Rüncimanın ikirlerine tercüman ©« lan mahfellerden teraşşüh ettiği gibi, eve velâ, ortadan cebir ihtimali kalkmalıdır. Ondan sonra tarafların anlaşması zor bir şey olmaz. Fakat bu tehlike baki kalır« sa salim bir netice elde edilemez, Kılış şıkırtıları arasında yapılan müzakerelen den hiç bir zaman hayır gelmediğini bü- tün milli ve beynelmilel davalar isbat | edegelmişlerdir. — Selim Ragıp Emeç izmirde incir piyasası çetin müzakerelerden sonra açıldı Çiftciler, ihracatcılar bizi her sene olduğu gibi kan- dırmak istiyorlar, diye bağırdılar İzmir, 29 (Hususi) — İncir piyasasının açılmasına dair saat on birde başlıyam müzakereler 3 saat çetin münakaşalar' içinde goçtikten sonra piyasa 7,5 - 15,8 kuruş arasında açıldı. Müstahsilin ve ih- racatçı tüccarın piyasa müzakereleri cse nasındaki münakaşaları çok hararetliydi. Müstağni davranan ihracatçıların ihdas ettikleri vaziyet üzerine vali Fazli Güleg borsa idare heyetini içtimaa davet etti. İncirin de diğer maddeler gibi borsada satılmasını istiyen müstahsilin arzularıe nı bildirdi ve bu hususta bir karar alın ması lâzım geldiğini söyledi. Bilhassa ihracat tacirlerinin hem satım cı, hem alıcı vaziyetinde görünmeleri a« sabi bir hava yaratmış, çiftçiler: «Bizi her sene olduğu gibi kandırmak - İstiyorsu« nuz!» demişlerdir. Kooperatif Umum Müdürü Hakkı Ve- ral: «Satışlarda muvazaa hissediyorum, ihracatçılar köylünün ağzına bir parmak bal çaldıktan sonra fiatları indiriyorlar> demiştir. Valinin müdahalesi ile piyasa açıldı ve 500 çuval satıldı. müşlerdir. Diğer taraftan tedhişçilikle itham edi« len beş Arab da Hayfada tevkif edilmiş lerdir. Arab çeteleri bugün bir posta kam- yonuna hücum ederek, dört posta torba- sını kaçırmışlardır.