22 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

î | | | | ! Kİ | idaresi altında yaşıyan krallardaa birine | aid olduğu tahmin edilmektedir. Bu lâ- İ K ' j İ D Ki Vi V K | | İT — kimsenin nazarı dikkatini celbetmeden | Babıkalılardan biri tarafından yapıldı- Trakya hö yüklerinde bulunan tarihi eserler Istanbul müzelerinde Türk Tarih Kurumu tarafından arken- loğ Arif Müfidin idareşinde Trakya U- — mümi Müfettişliği mi ir mimarı Maz- har Altanın iştirakile Trakyada yapılan — hafriyat ilerlemektedir. Vizede yüklerde mühim eserlere tesadü? edi Mmiş, bunlar İstanbul müzelerine gönde- rilmiştir. Höyüklerden birinde milâdı — gönra birinci asra aid ve taştan yapılmış bir mezar odasına rastlanmıştır. 5,60 me't ı-Y re boyunda ve 3,15 metre eninde, 2,65 metre yüksekliğinde olan bu oda içinde, taştan yapılmış ve üzerinde fresk tezyi- natlı bir lâhid bulunmuştur. Lâhidin i- çindeki ölünün, milâddan sonra birinci asırda Vizede Rama İmparatorluğunun hidde fevkalâde ehemmiyeti haiz gümüş wazolar, bir kılıç, üç kama, bir zırhlı e- | bise, şimdiye kadar eşine pek az rastlan- miş olan bir maske ve krallara aid ve al- tın yapraklarla çevrelenmiş bir — çeltik, iki altın yüzük bulunmuştur. Bu kıymet- H eserler sandıklar içinde İstanbul mü- zelerine getirilmiştir. Mezar odasının içi fresk tezyinatlı ve tabanı dört köşe tuğ- lalarla döşelidir. Eserler, İstanbul müze- sinde restorasyon yapılarak hususl su- rette aynen muhafaza edilecektir. Açılan ikinci höyükte, bir Trak kadı- — hına aid ve tuğladan yapılmış bir mezara Mahir bir hırsız yakayı ele verdi Evvelki gece sabaha karşı Bebekte| Macar tebaasından bir zatın lknmet' ettiği köşkte mahirane bir sirkat ya-- — pılmiş, evden bir çok kıymetli ve nadi- — de eşya çalınmış, ev sahibinin vâki ih- — barı üzerine faaliyete geçen zabıta, he- “nüz tedkiklt tekemmül etmeden, hırsı- zi yakalamıştır. Zabıta, hırsızın yaka- - landığını ev sahibine bildirdiği zaman, — hâlâ ev dahilinde tedkikatmı ikmal et-| —mekle meşgul bulunan zabıta memur -| “larına takdir ve hayranlıklarını bildir- lştir. — Yakalanan hırsız sabikâlılardan İne- bolulu Raşid oğlu Şakir, suçunu inkâr etmemiştir. Bir müddettenberi zengin bir eve girerek kıymettar eşyalar aşır- — Mayı tasarladığını ve Bebekte gözüne — kestirdiği bir köşkün bahçesine akşam- dan girerek sabaha karşı evden kıy - — metli bir gramofon, bir dürbün, bir /— palto, gümüş tabaka, gümüş yemişlik ve gümüş sofra takımları çalarak, sa- vuştuğunu anlatmıştır. * Vak'adan haberdar olan zabıta der - — hal tahkikata başlamış ve evde müte- addid hizmetçiler bulunduğu halde hiç — hırsızlık yapabilmesi; bu işin mahir — ğin: anlatmıştır. — Ermmniyet ikinci şube memurlarından bir kısmı evdeki tahkikat ve tedkikatı ikmal ile meşgul iken, diğerleri iki saat gibi kısa bir müddet zarfında hırsızın — zi üzerine düşmüştür. b Çaldığı eşyaları derhal paraya tahvil| — etmek hülyasile sevinç içinde Tahtaka-| ledeki odasında oturan Şakir, kapıdan İçeri zabıta memurlarının girerek ya- — kayı ele verdiğini görünce hayret et- — mekten kendini alama! . Hırsız müdüriyete gö ürken, eş- — yalar da sahibine gönderilmiştir. — Sarhoş hir kadın tutuldu — Takaimde oturan Şunebina isminde 30 ya- gada bir kadın, dün kendisini — bilmiyecek | kadar sarhoş olduğu halde İstiklâl caddesin- | —e dolaşarak nâra atmak ve raştgelene Çat- mak suüretile rezalet çıkardığından, zabıtaca yakalanarak müddelumumiliğe teslim edil- / Miştir. Bir sabıkalı yakalandı — Hayli zamandanberi Şirketi Hayriye va- ” purları yolcularının muhtelif eşyalarını Ça — Giği halde bir türlü elde edilemiyen sabıkali hırsızlardan Ralf oğlu Nuri, dün emniyet i- Kinci şube memurjarı tarafından yakalana- müddelum'ümlliğe vorikmiştir. Trakyada yapılan hafriyattan Vir intıda: Meydana çıkarılan mezar rastlanmıştır. Üçüncü höyükte hüküm- darın atına aid olduğu tahmin olunan ve kesif bir kül tabakasile örtülü bir mezar da, kemikler ve at eğeri parçaları bulun- muştur, Dördüncü höyükte araştırmalar devam etmektedir. Heyet, mesai merkez sıkletini Vizenin tarihi kaleleri altındaki | Çömlekçi tepede temerküz ettirmiştii |Paşazade Said Cemilin yeni marifetleri Nişantaşında Vali konağı caddesinde oturan Alman mühendisi Rudolf Ştaye- rin fotograf makinesini çalıp zabıtaca yakalındığını geçen nüshamızda yazdığı- mız sabıkalı hirsiz, Paşazade namile ma- ruf Said Cemilin gün geçtikçe yeni suç-| ları meydana çıkmaktadır. Kibar hırsız almancayı çok güzel konuştuğu için şeh- rimizdeki Almanlara musallat olmuş, bir çoklarının çanta ve eşyalarını aşırmıştır. Dün zabıta tarafından yapılan tahki- kat neticesinde Sald Cemilin iki suçu da- ha tesbit edilmiştir. Said Cemil, Taksim- de Sıraselvilerde Kapsal apartımanında oturan Alman tebaasından Antrelinin e- vinden bazı elektrik malzemesi ve Beyoğ- lu Meşrutiyet caddesinde Orta sokakta oturan gene Alman tebaasından madam İvanın çantasını çalmıştır. Çanta ve di- ğer eşyalar zabıta tarafından bulunmuş, sahiblerine hde edilmiştir. Deniz işleri : Karadenizdeki kazalar hakkında malümat Karadenizde çıkan fırtınanın sebeb ol- duğu kazalardan bahsetmiş, yedi motö- rün battığını yazmıştık. Dün yaptığımız tahkikata göre batan motörlerin boğulan tayfalarının kimler olduğu hakkında şeh- rimiz liman idaresine hiçbir malümat gelmemiştir. Liman idaresinde pazar ge- vesi Ahırkapı açıklarında demirli iken fortına tesirile sürüklenip giden ve için- de Hasan ve Mehmed adında iki tayfa- nın bulunduğu mavnanın âkıbeti hakkın- |da da malümat yoktur. Mavnanın pek küçük olmaması dolayısile batmadığı tahmin edilmekte ve herhalde ıssız bir sahile vurarak tayfaların kurtulmuş ol- malarına ihtimal verilmektedir. Karadenizde batan motörlerin, liman- lara uzak yerlerde batmış olmaları do« layısile İstanbul liman idaresinin vak- tinde haberdar olması müşkül olacak ve kaza raporları âncak birkaç güne kadar Belebilecektir. Bu meyanda — motörlerin sahib ve acentalarının da liman idaresi- ne müracaat etmeleri icab ederken, bu- nu yapmamış olmaları hâdise hakkında vaktile malümat alınamamasında — âmil olmuştur. Akşam refikimiz 21 yaşında Arkadaşımız (Akşam) dünkü nüszhasi. le yirmi yaşını bitirmiş, yirmi birinci ya- şına basmıştır. Refikimizi tebrik eder, muvaffakiyetinin daimi olmasını dileriz. SON POSTA Dün Ahmed Rasimin mezarı ziyaret. edildi Üstad Ahmed Rasim merhum Dün altı sene evvel 21 eylül 1932 de ö- len üstad Ahmed Rasimin Heybeliadaöa-| ki mezarının başında hazin ve müleva- zi bir tören yapılmıştır. Bu anma törenine yakın dostlarından ve takdirkârlarından pek az kimse iştirak etmiş, kıymetli muharrir, değerli san'at- kâr ve her şeyden ziyade büyük bir in- san olan Üstadın yetiştiği Darüşşalaka- nin kadirşinas müdür ve talebelerinden bir grup, mevcudiyetlerile bu anmaya bir topluluk mahiyetini verebilmişlerdir. Muharrir Sadri Ertem mezarın başında büyük ün küçük kardeşlerine, Da- rüşşafakalılara onun hayatından ve e- serlerinden bahsetmiştir. Sadri Ertem üs- tadın sönmez bir ihtirasla bağlı bulun- duğu mesleğinin, bugünkü demokrat te- jimimizin realist görüşlerile erdiği maz- hariyeti, tekâmülü görmeden dünyaya gözlerini kapadığından duyduğu teessür- leri ifade etmiştir. Bundan sonra söze başlıyan Darüşşafa- | ka müdürü Ali Kâmi Akyüz, hayatının tam kırk sekiz senesini yazı Reçiren, mesleğinin her branşında kale- mini büyük bir meharet ve kudretle kul- lanan üstadı an) bır. — M ğ Yüzü müt eser veren Ahmed Ra- simin takdirkârlarımın ruhlarında daima yaşıyacağı tebarüz ettirilmiş ve bu hazin ve mütevazı ziyarete nihayet vcnlmiıth Otellerde haşeratla mücadele edilecek Dahiliye Vekâletinden İstanbul Beledi- yesine mühim bir tamim gönderilmiştir. Bu tamimde, İstanbulun birinci sınıf ve belli başlı otellerinde haşerat mücadelesi yapılmadığına işaret edilmekte, bu halin esefle karşılandığı bildirilmektedir. Bu ötellerde tahtakurusu, pire ve sivrisineğe sık sık rastlanmakta olduğundan, Bele- diyenin esaslı bir mücadeleye girişmesi istenmektedir. Belediye reisliği, Vekâletten gelen ta- mimi ek bir tamimle Belediye şubelerine göndermiş, mücadeleriin — şiddetlendiril- mesi istenmiştir. Denizbank — sonbahar tarifesini hazırladı Denizbank, (Adalar - Anadolu - Ya- lova hattı) sonbahar tarifesini tanzim et- miştir. Tarife, 1 ilkteşrin txtihinden iti. baren tatbik edilecektir. Yeni tarife ge- çen senelere nazaran çok müsaid şekilde ve Adalarda, Anadolu sahiliride oturan: ların gelip gitme kolaylıkları gözönünde bulundurularak tesbit edilmiştir. Bilhaş. sa ilk defa olarak yalnız cumartesi gece- leri Köprüden bütün Adalara 24,20 de vapur seferi konulmuştur, Bu suretle A- dalarda oturanlar da cumartesi sihema, tiyatro ve diğer eğlence yerleri- ne gittikten Sonra' evlerine dönebilecek. lerdir. Adalar ve Adalarla Anadolu sahi- H arasına müteaddid postalar vardır. Ka | Gköy ve Bostancı iskelelerine varan ve kâlkan vapurların tekmil hatlara tram- vıyln bağlantısı temin edilmiştir. ln!ıiıırlu vekilinin tedkikleri Şehrimizde bulunmakta olan Gümrük ve İnhisarlar Vekili dün İnhisarlar U- mum Müdürlüğünde bir müddet meşgu! olmuş ve muhtelif işler üzerinde alâka- darlardan izahat almıştır. Vekil bugün de tedkiklerine devam edecektir, yazmakla | akşam | İktisad Vekâleti, önümüzdeki yıl için- de Bursada büyük bir tiftik ve yapak kursu açmağa karar vermiştir. Bu kursa aid hazırlıklara yakında başlanacaktır. Diğer taraftanu İktısağ Vekâleti ihraca- tımızda mühim bir mevki tutan tiftik ve yapak, buğday ve arpa maddelerinin dış piyasalarda tam bir emniy: muamele görmesi maksadile bir müddet evvel şeh- rimizde yapılan toplantılar sonunda ha- zırlanan yapak ve tiftik, buğday ve arpa standardizasyon nizamnameleri üzerin- deki tedkiklerini bitirmek üzeredir. Bu nizamnameler yakında Devlet Şürasına sevkolunacak ve kat'iyet kesbettikten sonra önümüzdeki aylar içinde tatbik mevkiine konacaktır. Nizamnameler tat- bik mevkiine konduktan sonra halen ih- racı kontrol edilmekte olan fındık, yu- murta, çekirdeksiz kuru üzüm ve pala- mut maddelerine yeni dört madde daha ilâve edilmiş olacaktır. Yeni nizamname projelerine göre kon- trola tâbi tutulacak ihraç maddelerimiz evvelemirde ecnebi madde bakımından bir takım takyidata tâbi tutulmakta ve malın kalitesini yükseltecek ve dolayısi- le Ihraç mahsullerimizi kıymetlendire- cek bir şekle sokulmaktadır. Beynelmilel Ticaret odası heyeti bugün gelecek Birkaç gün evvel Ankaraya gitmiş o- lan beynelmilel ticaret odası heyeti, bu- İgün Ankaradan şehrimize gelecektir. mirlerine tahsis olunan motörle öğleden sonra Boğazda bir gezinti yapacak ve Türkiye milli kamitexi tarafından geref- lerine verilecek ziyafette bulunduktan sonra yarın akşam memleketlerine hate- ket edeceklerdir. Deri fiatları yükseldi Koyun derilerinin kuru ve tuzlu cins- lerine son günlerde Almanyadan yeni ta- selmiştir. Keçi derileri üzerine de, gene Almanya için taleb fazlalaşmıştır. Ame- rikalıların bugünlerde keçi derilerimizle alâkadar olacakları, tereyan eden ticari muhaberelerden anlaşılmaktadır, Halen koyun derilerinin hava kurusu, kuruluk- larına göre kilosu 55,56, tuzlu kuruları Şehir işleri: Barbarosun türbesi açılıyor Beşiktaşta Barbaros türbesi etrafının jaçılması için başlıyan faaliyet devam et- mektedir. Beşiktaş muhafızı Hasan Pa- |şanın türbesi tamamen kaldırılmış, me- zar taşlarının tasnifine başlanmıştır. Va- li ve Belediye reisi Muhiddin Üstündağ, .Bırbams türbesini gezmiş, vücude geti- rilecek meydan hakkında, alükadarlar- dan izahat almıştır. Boğaziçinin plânı hazırlanacak Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üstün- dağ dün fen işlerinde meşgul olmuş, öğ- leden sonra saat on altıya kadar Prostla şehir plânı etrafında konuşmuştur. Prost, Kadıköy ve civarının nâzım plânını ha- zırlarken, imkân olursa Boğaziçinin plâ- ninı da hazırlıyacaktır. BU AKŞAM PEK Sinemasında ATEŞLE DOLORES DEL Heyet azaları Denizbank tarafından e- | Bursada tiftik ve yapk kursu açılacak İhraç maddelerimizin haricde ğnınîyetle sürümü için hazırlanan nizamnameler yakında tatbik edilecak ise 45, 46 kuruşa kadar satılmaktadır. A- nadoludan İstanbul pi lar fazla taleb karşısın maktadır. Keçi derilerinin çifti kilo ve me rine göre 170 kuruşa kadar muamel: mekteğir. asına gelen a hemen Son günlerde Sovyetler de, oğlak deri- leri piyasasile alâka olmaktadırlar, Oğlak derilerinin çifti 130, kuzu derile- rinin de kilosu 150 kuruşa kadar satık maktadır. Ankara horsası Açılış- kapanış fiatları 21-9- 938 Açılış 604 193,36 3,3876 Kapvuş 6,04 125, 36 4,3876 6,6976 98,3825 €70 60,1460 S1,13 1, 1026 1491265 6.3225 604 £S.3760 M 78W0 091 £,83 35 26125 Siçtiza 13 6025 Açlış 19 16 Kapaay 19 20 —— e — Toplantılar: Gece şenliği ©! H. P. Taksim Ocaği 24 eylül cumartesi akşam Taksim Bahçesi kapalı kısmında bir veda eğlencesi hazırlamıştır. Bayan Safiye, Filfüâ Samiye ve Zozo Dalmas'ın bulunacağı bu eğlencenin fevkalâde olması için çalışıl- maktadır. Bir otomobil tramvaya çarptı Vatman Münirin idaresindeki 141 numa- ralı tramvay arabası ile şoför Hasan tarı fından kullanılan 3572 numaralı kamyon a- rasında. Beyoğlunda İstiklâi caddesinde bir Mlnı olmuş, her ikisi de hasaza uğra- mııb-ııl Sadi Tek 'l'lyıhoıı Bu gece (Heybeli) de, Cüma (Bebek) de, Cumartesi (A. Hisar) da, NUR BABA Ateşler ve yangınlar içinde harb ve bombardıman altında YANAN BIR ŞEHİRDE Müdhiş bir MACERA AŞK ve SERGÜZEŞT İÇİNDE ANGHAY Fransızca sözlü büyük film. Baş rollerde GEORGE SANDERS JUNE LANG RI0 Ayrıca : Fox dünya haberleri gazetesi. FİATLAR: Hususi 46 - Balkon Koltuk 36 - Birinci 25 Kuruştur.