17 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

y & 7 D S FELR S GA RUP CA KĞ 17 Birinciteşri. Japonlar Cenubi Çinde kolera ile karşılaştılar Koleradan ölenlerin sayısı 8 bin kişidir, Japonlar işgal ettikleri yerlerde kolera i 'Tokyo 16 (A.A.) — Domel ajansı bil- diriyor: Cenubi Çin cebhesinden alınan bir ha bere göre Çen rıhtımında bir kolera sal- Binı hüküm sürmektedir. Burada otu - Tan 100.000 kişinin 20 binden fazlasi ko- leraya tutulmuştur. Şimdiye kadar 8 bin kişi ölmüştür. Japonlar bucasını işgal e- der etmez kolera ile mücadeleye başla - Mışlardır. İki şehir işgal edildi 'Tokyo 18 (A.A.) Domcei ajansı bil - diriyor: İmparatorluk erkânıharbiye bürosun- dan bildirildiğine göre Pazar günü öğ - le zamanı firar eden Çinliler, Kuantung eyaletinde kâin Ouaiçen ve Ouaiyeng şe- hirlerini terketmişlerdir. le mücadeleye başladılar 'Tokyo 16 (AA.) — Kantona yapılan sefer bütün matbuat tarafından şevk ve heyecanla karşılanmıştır. Gazeteler bu münasebetle İngiltereye karşı — ekseriya itidal çerçevesini aşan ihtarlarda bulun- maktadır. Yamiuri Şimbun gazetesi, batı dev - letlerinin ortaklığı sayesinde devam e - den Japon aleyhtarı üslerin imha edile- ceği ümidini gösterdikten sonra, İngilte- renin Hongkong'daki nüfuzunun da ayni ükibete uğraması mümkün olduğunu kay dediyor ve Japon - İngiliz müzakerele - rinin tekrar başlaması imkünna işaret ederek diyor ki: Japonya, İngiliz menfaatlerini dikka- te almak imkânlarını tedkik — etmeden Bu iki şehir, Japon ihrac kuvvetleri ' önce, İngiltereden Mareşal Çan - Kay - tarafından işgal edilmiştir. Cumhuriyet İŞek'i bırakmasını istemelidir. Bayramında 14 vali terfi edecek İç Bakanlığı idare âmirlerimizin terfi listesini hazırladı, İzmir ve Kars valileri ikinci sınıfa terfi ediyorlar Ankara 16 (Hususl) — Cumhurtyet bay -| Tamızıda terfi edecek olan vali, vali mua-| Vihi, vilüyot idare heyeti azası, başmüfettiş, Mülkiye müfettişi, mektupçu, kaymakam ve hüfus müdürlerine aid terfi ilatesi İç Ba - kanlığında hazırlanmağa başlanmıştır. Ter- fi lstesi İç Bakan ve C. H P Genel Sok — teteri B. Şükrü Kayanın İstanbuldan avde- tini müteakıb tasvibine arzolunacaktır. Bu yıl ikinci sınif valilikten birinel sinifa terfi edecek olan valilerimiz üç, üçüneü sinuftan Ikinel ainıfa terfi edecek — valilerimiz iki, ördünet sınıftan üçüncü sanifa terfi ede- cez valilerimiz dokuzdur. Birinel sınıfa tecfi edecek valilerimiz ara- Bında Tokad Valisi B. Falk Ergün ile Dör- düneü Umumi Müfettişlik başmüşaviri B. Puad Baturay ve Üçüncü Umumi Müfettiş- İk başmüşarirti B. Nizameddin — Ataker'in İkinci sınıfa terfi edecek valilerimiz arasın- da Karx Valisi B. Akif İyidoğan, İzmir Vı İi B. Pazlı Güleç ve Zonguldak Valisi Ha- HHi Aksoyun, üçüncü sınıfa, terfi edece va- Ülerimiz arasında Niğde Valisi B. Faik Üs- tün, Tekirdağ Valisi B. Sakib Beygu, Edir- | emniyet yardirektârleri le emniyet âmir - Ne Valisi B. Niyazi Mergen, Kirşehir Vali- 3 B. Mithat Saylam, Ağrı Valisi B. Bürha- Neddin Tekerin isimleri söylenmektedir. Mülkiye — başmüfettişlerinden — 90 liradan Beynelmilel üzüm bağı kongresi Atinada toplanacak Lizbon 16 (ALA.) — gresindeki beynelmilel daimi bağcılık Omisyonu, gelecek beynelmilel üzüm ağı kongresinin 1941 senesinde Atina- Ga toplanmasına prensip itibarile ka- Par vermiştir. 43 Almandan mürekkeb bir heyet Fransaya gitti Berlin 16 (A.A.) — Muhtelif rhes - leklere mensub 43 Alman Parise hare - ket etmişlerdir. Oradan Malmaison ve Verduna, oradan da Loire'a gidecek - erdir. Bu seyahat, turizm sayesinde Alman ve Fransızlara komşu memle * eti daha iyi tanıtmak imkânını ver - Mek için Alman halk kültürü ofisinin Frai makamlarile yaptığı anlaşma Çerçevesine dahildir. Mısır. tahvilleri çekildi Kahire 16 (AA) — Yüzde 3 faizli Ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tah- Villerinin dünkü çekilişinde: 1903 senesi — tahvillerinden — 670842 humaralı tahvil 10.000, 1911 senesi tah- Villerinden 384,514 nümeralı tahvil 50.000 frank ikramiye kazanmışlardır. İspanyada bombardımanlar Valansiya 16 (AA.) — Milliyetper - Verlerin tayyarleri bu sabah Alco: baya tutmuşlardır. Üç ölü ve 25 yaralı — Vardır. züm bağı kon- | 100 lüraya terfi edecekler arasında B Ali Seryer Soner ile B. Nedim Nazmi Gürmü - nan, 90 lraya terfi edecek idare heyeti aza- ları arasında İstanbuldan Ferruh Yazıcı - oğlu, Manisadan Necati Şumnu, — İzmirden Mes'ud Dinçerin, 80 liraya terfi ödecek vilâ- yet idare heyeti azaları arasında İstanbul- dan B. Sabri Onat ve Enver Kayır, Manisa- dan Bezai Sarmankaya, ve Ankaradan Ce- vad Akınla Enver Yücesan, Konyadan Ra- sim Kayilital, İzmirden Esad Alperin bu » lundukları söylenmektedir. Mülkiye B. İbsan Ak - soy, Rifat Şahinbaş ve Şevki Yalvaçın sek- san liraya geçirilmeleri muhtemeldir. Emniyet direktörleri arasında terfiler Ankara 16 (Hususi) — Bmniyet İşleri Ge- nel Direktörlüğü yeni teşkilüât kanununa gö- re Cumbhuriyet bayramında yapılacak emni- yet mensublarının Lerfilerine ald hazırlıkla- ra başlamış bulunmaktadır. Emniyet teşkilâtinda — bir. kısım emniyet direktörleri, emniyet ve polis müfettişleri, leri terfi edeceklerdir. Terfi Histesi Cumhu - riyet bayramından iki gün evvel gazetelere yerilecek ve terfi edenlere de telgrafla tebli- gat yapılacaktır. İspanyada yaralanan yüzlerce İtalyan Napoliye çıkarıldı Napoli 16 (A-A.) — Son İspanya mu- harebelerinde yaralanan yüzlerce İtal - yan Jejyoneri Kadiksten gelen Gradisca hastane gemistnden buraya çıkarılmıştır. Yaralıları askeri hastaneye nakleden has ta atomobillerinin yollardan geçmesi, hal kın vatanperverane tezahürlerine vesi - le olmuştur. Frankonun Musso'iniye teşekkür telgrafı Burgos 16 (A-A.) — General Fran - İko, — Mussolini'ye bir telgraf — çekerek «İtalyan gönüllülerinin bir kasmının mil- H İspat davasına kahramanlıklarile, kanlarile büyük yardımda — bulunduk - tan sonra İspanyol toprağını terketmek - te oldukları şu sırada Frankist İspanya - nın İtalyaya derin minnettarlığını iblâğ etmekte olduğunu» bildirmiştir. Portekiz müstemlekelerini müdafaa edecek Lisbon 16 1AA) — B, Baiazar verdiği Portekiz hâkimiyeti münakaşa kabul et-| mes bir şeydir. güldir. Biz oüları koşfettik ve dalma — bizim Bizim müstemlekelerimiz | başka bir milletten fütuhatla alınmış de -| Ankarada serbest güreş müsabakaları Kara Ali Bulgaristanlı Kiro'yu mağlüb etti Ankara 16 (ALA.) — Bugün Cebe - cide Kara Ali ile Bulgaristanlı Kiro a- rasında on beşer dakikalık dört ravund üzerine yapılan profesyonel serbest güreş müsabakasında, üçünsü ravun - dun beşinti dakikasında Kara Ali Ki- ro'yu yenmiştir. Tekirdağlı Hüseyinle Manisalı Ali- nin gösteriş müsabakası da üçüncü sa- niyede Tekirdağlının galebesile neti - celenmiştir. Bu müsabakalardan evvel yapılan Tekirdağlının ağabeyi Bekirle Ahmed arasındaki müsabakayı, Bekir kazan- mıştır. Başvekil bugün şehrimize geldi Başvekil Celâl Bayar eksprese ilâve e- dilen hususi vagonla bu sabah Ankara - dan şehrimize gelmiş, Haydarpaşada Riyaseti Cumhur umumi kâtibi Hasan Rıza, Seryaver Celâl, Muhafız alayı kö- mutanı İsmail Hakkı, şehrimizda bulu - nan elçiler ve saylavlar, vali ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ, İstanbul ko - mutanı Halis Bıyıktay, polis müdi Salih Kılıç, generaller, deniz bank umum müdürü Yusuf Ziya Öniş, bir çok zevat ve kalabalık bir halk kütlesi tarafından karşılanmıştır. — Kendisini karşılamıya gelenlerin ayrı ayrı ellerini sıkan Başve- kil, rıhtımda bulunan Acar motörüne binrek Dolmabahçe sarayına gitmiştir. Arnavudluk .. meclisi açıldı 'Tiran 16 (A A.) — Arnavudluk ajan - B1 bildiriyor: h Meclis, kordiplamatik ve kalabalık bir samlin hazır olduğu halde tekrar açıl - mıştır. Başvekil Kotta, Kralın mesajını oku » kümetin şimdiye kadar takib ettiği ana hatları takib ederek komşu devletlerle ve bilhassa münasebetleri geniş dostluk ve samimi teşriki mesai ruhu ile tema - yüz etmiş olan İtalya ile daima dosta - lisane münasebetler takib ede- Filistinde bir tren berhava edildi Kudüs 16 (A.A.) — Bugün Garze civa. rında bir çarpışma olmuştur. Asiler bey- nelmilel demiryolunu havaya attıktan sonra kaçınağa teşebbüs — etmişlerse de kıtaat çeteyi çevirmeğe — muvaffak ol - muştur, Asilerden üçü ölmüş ve iki kişi yakalanmıştır. * Kudüs 16 (A.A.) — Röyter ajansı bile diriyor: Yeni tedhiş hareketleri üzerine, eski Arab şehri sakinlerinin 24 saat evlerin - den çıkmaları yasak edilmiştir, Gaze ve Hayfada kanlı çarpışmalar oldu Kudüs 16 (Hususi) — Bugün Gaze Gyarında Arab çetelerile İngiliz kuvvet- leri arasında şiddetli şarpışmalar olmuş, âsi çeteler Gaze istasyonunu ateşe vor - mişlerdir. Çarpışmada her iki taraftan - da ölen ve yaralananlar varsa da mikda- Tı henüz tesbit edilememiştir. Gazede örfi idare ilân edilmiştir. Haylada da kanlı çarpışmalar olmuş ve Jarablar bir petrol borusunu ateşlemiş - lerdir, Hayfa amelesi İngiliz askeri ma - karmatının aldığı inzibati? tedbirlerin şid- bir mülâkatta aşağıdaki Deyanatta bulun- muştur: Vet ga d ldclim protesto etmek üzere umumi bir « Bazı devletlerin Portekiz müstemleke -| v0 A D a lardır. Krerinin peşinde oldukları fıkri bana mazi-| ci e aabe K den kalma bir fikir olarak ıel;ş:r- Bü müs- | Omuşlardır. temlekelerin kim peşinde olaca İ Lizbon 18 (AAJ — B. Salazar'ın otomo- bili bütün sür'atile giden bir taksiye çarp - mış ve araba hasata uğrumışlır. B. Salataru ( bir şey olmamıştır. muştur. Mesaj, dış münasebetlerde hü -|? - Japonyada tuğyan 81 kişi öldü, 270 kişi kayboldu Tokyo 16 (AA.) — Domel ajansı bildiriyar: Eyalet merkezi olan Kağoshira'dan telefonla alınan bir mesaja göre tuğ - yan neticesinde 81 kişi ölmüş, — 270 kişi kaybolmuş ve 357 ev harab olmuş - tur, .. * ... mültecileri için Londra 16 — Neşredilen bir tebliğe göre, Çekoslovakyaya açılacak 10 mil- yon liralık kredi, Çekoslovak devleti - nin yeni vaziyeti dolayısile ihtiyar edi- len en müstacel masrafların ödenme - sine ve mültecilere yardım edilmesine tahsis edilecektii. Tebliğde Çekaslo - vak maliye heyetinin hükümete, Prag tarafından — istenilen mali yardımın tahsis edileceği işleri telhis eden bir muhtıra tevdi ettiği kaydedilmekte - dir, Ayni mealde bir muhtıra da Fran- saya verilmiştir. Yugoslavyada intihabat mücadelesi başladı Belgrad 16 (A.A.) — B. Stoyadinoviç bugün intihabat mücadelesini bir nu - tukla açmış ve hükümetin iç ve dış po - litikasında başarılan işleri anlatmıştır. Bu nutuk bütün radyo postalarile neş redilmiştir. Roma transatlantik vapuru | bir kaza geçirdi Roma 16 (A.A.) — Şimali Amerika hattında işliyen «Roma» ismindeki transatlantik vapuru Chioggia — civa - rında iki balıkçı kayığını batırmıştır. Vapurun burnundaki kamaralar hasa- ra uğramış ve bir kaç yolcu yaralan - mıştır. Alman İktısad Nazırı Berlinde Berlin 16 (AA) — Alman İktisad Naziri B. Funk, doğu cenubu Avrupası ile Tür - kiye seyahatinden bu akşam dönmüş ve garda Türkiye büyük — elçisile Bulgaristan maslahatgüzarı larafından selâmlanmış - tır. Dominyonlar Nazırı Lord - Stanley öldü Londra 16 (A.A.Y — Dominyonlar Nazırı Lord Stanley, Kanadadan avde- tindenberi geçen ay nakledilmiş oldu- ğu Londranın bir sıhhat yurdunda sa- at 2,30 da vefat etmiştir. Müteveffa 44 yaşında idi. Kont Derby'nin varisi olan Tord Stanley, geçen mayısta kabinede vuku bulan tebeddülât esnasında domin - yonlar nezaretine getirilmişti. Parlamento hayatına ilk defa olarak 23 yaşında iken Liverpool meb'usu sı- fatile girmişti. b 1927 den 1929 a kadar muhafazakâr partinin reisliğini ifa etmişti. Müte - veffa en büyüğü 20 yaşında olmak ü- zere gerlde üç kızını bırakmaktadır. © Miletlere ve onları idare edenlere biraz hüsnü niyel lâzımdır Yazan: Selim Ragıp Emeç ekoslovak - Macar- müzakerele rinin akamete uğramasından mü. tevellid durumun bir müddettenberi sa » lâh bulmuş görünen siyasi havada nahoş bir sıkıntı tevlid ettiğini söylemek ye - rinde olur. Bu gibi buhranlı durumlardan istifade ederek manevi spekülâsyon yap- Mayı itiyad edinen bazı merkezletin bu arada faaliyete geçimmesi tabi! idi. Nitekim bu hareket kendini gösterm-''> gecik - medi. Tahminler ve tahmir iüteakib türlü hükümler birbirini —. yetti. Bu arad » nazarı dikkati celbeden noktla, Al- manı rın, bir müşterek Leh - Macar hu- dudunun vücud bulmasına karşı — gizli cebhe aldıklarının İşaesi idi ki bir par - ça iddialı bir mütalea idi. Bu hususta Bay Hitlerin nutukları hatırlanacak o-! lursa, ortada, yeni tahassül etmiş bir va- ziyetin mevcudiyeti iddia edilemezdi. Bay , Hitler bu nutuklarında, Almanyanın an- cak Südet davasını müdafaa ettiğini, Leh ve Macar iddialarını sempatı ile karşı - lamakla beraber adı geçen bu milletleria iddialarını kendi davası yapamıyacağını beyan etmişti. Demek ki Almanlarla Leh ve Macarlar, Çeklere karşı olan taleble- rinde, davacı olmak noktasından müşte- vek müşabih bir vaziyette idiler. Fakat mütesanid değillerdi. Şâyed Çekoslovak- ya bunların taleblerine silâhla mukabele etseydi, yapılacak mukabele zaruretin meydana getirdiği fiili bir üçler ittifaki. nın mukabelesi olacaktı. Vaziyet bu şe- kilde mütalea edilince ortaya çıkan şey şu oluyor: Çekler, Macarlarla Lehlerin arazi ta - leblerini derhal kabul etmiş oluyorlar. Macarlarla olan vaziyetlerini ise kısmen müdafaaya karar vermiş bulunuyorlar. Bu arada halkı Rüten veya Çek veya Hır- vat olan mıntakaların Macarlar tarafın - dan istenilmesi Çeklerin itirazını davet ediyor arada herkes biliyor ki bu dev- letler, avalarındaki arazi ihtilâfını üç ay- da ve müzakere yolile halledemezlârse bu işi Münih kararlarını veren dört dev- lete havale edecekler. Çeklerin hareketi, Macar iddiaları karşısında Münih kön - feransının kendilerine verdiği bir haktan istilade etmek istemekten başka bir şey değildir ve Macarların bu davasına, pe « şin olarak İtolyanların muvafakatinin lk- hik olduğunu iddia etmek ne derece isti. cal göstermek ise Almanların muhalefel ettiğini iddia etmek te o nisbette bir ta - raflılıktır. Davanın esası etniktir. Macas olan Macara, Çek olan Çeke kalacaktır Dört devlet bu esası Münihte kabul et miş ve bu işle meşgul olmak üzere de bu beynelmilel komisyon teşekkül etmekli | bulunmuştur. Bu itibarla artık seferber - Tikten, zorla alımacak haktan filân bahset mek, inadına vaziyeti karıştırmak iste mek olur. Telâşa lüzum yok. Her şey manında ve biraz güç olmakla beraber (Devams 9 uncu sayfada) enedesecaRSLASARALENLAREAEEBALDE KA AETENAAEAAAAAAKAAEAAS AĞA ENAASADABELALEACEKEAAEAEEREELEKDAKEREAAAESAEAEEEAEEEAREŞEAAA. için kafası motör gibi işliyen bir kay kendisini ilk karşılıyan eşraf olurd'u. idareci feleğin çemberinden geçmiş ile onların havasına girdiği anda makamını sigorta etmiş sayılırdı. Mazbata!.. Eski devir idarecilerini idam ferm anı kadar korkutan bir düşman vardı: — Mazbata!.. Mektebden yeni çıkmış, başında g ençlik rüzgârı esen, çalışınak, iş yapmak makam ücra bir kazaya yerleştiği zaman Hükümeti ve kanunu temsil eden genç eştafın davetleri, ziyafetleri, hediyeleri Fakat genç kaymakam bu tatlı dillerin, bu neş'eli ziyafetlerin devlet otoritesini zâfa düşürecek birer tuzak olduğunu sezi p direldiği gün de tası tarağ. toplamağa mecburdu. Çünkü hemen her köyden yirmi otuz biçarenin zat mühürlerini kuşaklarında gezdiren eşraf derhal bir mazbata yapar, binbir yalan ve ifti. rayı bir kaç satıra dizar, altına yüzlerce mühürü basar ve yüksek makamlara dayarlardı. Teftiş yapıp sızıltıya sebeb olmaktansa tecrübesiz bir memuru feda etmeyi tercih eden Babıâli de derhal genç kaymakamı azleder Memu- rin müdürünün kapısında sıra bekliyenlerden biri de bu sayede sebeblenirdi. Cumhuriyet rejiminde ne iş gören memura iftira edecek vatandaş, ne de böyle bir mazbata ile memur değiştirecek makam yoktur. Yalnız eski devrin atavik tesirlerinden kendilerini kurtaramıyan bazı sülk- hürde insanlar henüz mevcud olacak İki hükümetin Boğazıçini kurtarmak için büyük fedakârlıkla açmağa başladığı Bebek - İstinye yolu aleyhine bir mazbata yapmışlar, belediyeye ver Mişler. Kıymet ve ehemmiyot verilmiye- rek bir köşeye atıldığını haber aldığım bu mazbatayı bana kalırsa müzeler idaresine gönderip muhafaza etmeliyiz. Eski devir idareciliğimi kene gibi ke- miren ve tefessüli edip gitmiş bir cemiyetin ahlâki sukutunu tebarüz ettiren bir vesika diye! Bürhan Cahid Ku