17 Ekim 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

17 Ekim 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SÖON POSTA Marmara havzası turist bölgesi haline getiriliyor İktısad Vekâleti otellerimizin ıslahı içiri faaliyete geçti. Birçok oteller hakkında malümat istendi Südet mıntakasından ayrılan Çekos - ovakyalı otelciler namına bir hey'etin İstanbula geldiğini ve Türkofis, Deniz - bank Umum Müdürlüğüne müracaat e - derek Türkiyede dağ ve kaplıca otelle « ri açmak istediklerini yazmışlık. Tür - kofis ve Denizbank Umum — Müdürlüğü Çok otelcilerinin müracaatım İktısad Ve- kâletine bildirmiştir. Hükümet, otelleri- mizi ıslah etmek için faaliyete — geçmiş bulunmaktadır. Bu münssebetle Marma- ra mıntakası turist sahası olarak ayrıl - Mmış, buralarda turist otelleri açılması i- çin tedkikata başlanmıştır. İktisad Ve - kâleti otel olmağa elverişli binaları tes. bit etmekte, alâkadarlardan gelen izaha- tı toplamaktadır. İktısad Vekâleti Çeklerin —müraca - atını tedkik etmiş ve bu hususta İstan » bul belediyesinden yeni malüımat iste - miştir. Vekâlet, İstanbulda bulunan bel- H başlı otellerin fiatlarını, oda, kat mik- darlarını konfor derecelerini, sahibl Müteferrik : Memur maaşları Cumhuriyet bayramından evvel verilecek Cumhuriyetin on beşinci — yıldönü münde yapılacak şenliklere ald hazır lıklara hararetle devam olunmaktadır. Şehrin bir çok yerlerinde inşa edil - maekte olan tâklar da bitirilmek üzere dir. Tüccarlar tarafından Köprübaşında yapılacak olan tâkın inşasını başarmak üzere teşkil edilen komite bugün Sana- yi Birliğinde toplanacaktır. Bu toplantı- ya fabrikatörler, mimarlar ve bazı tica- tethanelerin mümessilleri iştirak — ede « ceklerdir. Diğer taraftan yurddaki memurların maaş ve ücretleri de bayramdan — evvel verilecektir. Halk sandığı Cumhuriyet bayramında açılıyor Halk Bankası tarafından şehrimizde açılacak olan halk sandığı için yapılmak- ta olan hazırlıklar — bitirilmiştir. Bütün küçük esnafın kredi ihtiyacını temin e - decek olan sandık Cumhuriyet bayra - mında törenle açılacak ve İkinciteşrin başından itibaren faaliyete geçecektir. Ecza fiatları üzerinde yeniden tedkikler yapıldı Sıhhât ve İçtimaf muavenet Veküileti | pehrimizdeki ecza depolarından bazıla » rıran hazır ilâçlar üzerindeki etiketlere fazla fiatlar koyduklarını haber almış, bu hususta tahkikata başlamıştır. Bil - hassa Avrupadan gelen müstahzar ilâç - lar hakkında olan şikâyetler nazarı dik- kati celbetmektedir. Sıhhat Vekâleti mem leketteki bütün ecza fiatları — üzerinde esaslı tedkikler ve mürakabeler yapa £ caktır., Dün sabahki siş Dün sabah şehrin her tarafını kesif bir sis tabakası kaplamıştır. Sis yüzün - den vapurlar ilk seferlerini yapamamış- lardır. Sis saat 8 den sonra — azalmış ve Boğaziçi vapurları ancak bundan sonra seferlere başlamışlardır. TAKVİM nin kimler olduğunu sormaktadır. Bele- diye, otelciler cemiyeti vasıtasile soru - lan suallerin cevablarını hazırlamakta - dır. Şehir otelleri hakkında toplanacak malüâmat İktısad Vekâleti tarafından ted kik edildikten sonra muvafık görülürse Çek otelcilerile temasa geçilecektir. Çekoslovakya oteleileri Türkiye ile beraber diğer Balkan devletlerine de ay- ni şekilde müracaatta bulunmuşlardır. Başfa Bulgaristan olduğu halde — bütün Balkan hükümetleri turist celbetmek 1 - çin büyük faaliyet göstermektedirler. Da hiliye Vekâletine bağlı olarak teşekkül eden Turizm Bürosu henüz haricle te - masa geçmemişse de İstanbul belediyesi Turizm şubesi imkâin nisbetinde haric - ten seyyah celbine çalışmaktadır. Yakın- da Türkiyede de Balkanlı devletlerde 0l- duğu gibi geniş mikyasta turist celbet - mek için etraflı propagandaya başlana- caktır. lecek oteller tesbit tesbit edilmiş! Poliste: Bir tayfa motör ambarına düşüp yaralandı Beşiktaş önlerinde demirli Ahmed kapta- nn idaresindeki Hüdayerdi motörü tayfa- larından Addullah motör direğine çıkarak yelkeni düzeltmekte iken kazaen motörün içine düşmüş, muhtelif yerlerinden ağır su- rette yaralanmış, baygın bir halde Bayoğ- lu hastanesine kaldırılmıştır. Bir otomobil, bir tramvay direğine çarptı #oför Cemilin idaresindeki 2643 numaralı otamobll, içinde Muzaffer isminde bir mliş- teri olduğu hülde Etyemezden göçerken eaddenin sol tarafındaki tramvay direğine çarpmış, otomobilin. ön kismi tamamen parçalanmış, Muzaffer de başından hafifçe yaralanmıştır. Yaralı tedavi altına alınmış, Şoför yakalanarak tahkikata başlanmıştır. 65 yaşında bir adam bacadan düştü Kadıköyde Nürhettepesi sokağında o - turan kasab Dimitrinin evinin bacasını te- mizliyen 65 yaşında Aleko 7 metre İIrtifa - dan yere düşerek vücudünün muhtelif yer- lerinden ağır ve tehlikeli surette yaralan - miş, can kurtaranla Nümune hastanesine kaldırılmıştır. İş yüzünden kavga Kuruçoşmede Aslan vepurundan — kömü: boşaltmmakta olan amele Receb oğlu Osman e arkadaşları Dursun, Şerif ve İbrahim a- rasında İiş yüzünden bir kavga çıkmıştır. Neticede bunlardan Şerif, eline geçirdiği bü- yük bir sopa ile Dursunu başından ağırca yaralamıştır. Yaralı Beyoğlu hastanesine kaldırılmış, suçlu yakalanarak — tahkikata | başlanmıştır. İki amele arasında kavga Galata rıhtamında bağlı Ege vapırunda çalışan Tahmil, Tahliye amelesinden Ha - Sanla arkadaşı Tahsin arazında iş — yü - zünden çıkan bir tavgada Tahsin Hasanı biçekla sol böğründen yaralamıştır. Yaralı Beyoğlu hastanesinde tedavi altına alınmış, suçlu yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Bir motosiklet kazası Kadıköyde — #eridbey sokağında 10 nu - maralı evde oturan Hüseyin Kaya, dün ka- rısı ve 8 yaşında kizi Süheylâ İle binmiş ol- duğu motosikletle Doğancılardan — geçerken arşbamın İyi İdare edilememesi yüründen yaya.kaldırımına çarparak devrilmiş ve Hü- seyin Kaya ile Süheylâ başlarından hafif- çe yaralanmışlar, tedavi altına alınmışlar- dır. Bir vapur amelesi yaralandı Limanda şamandırada bağlı Sovyet ban- dirah Kiristina vapurunda çalışan Tahmll, Tahliye amelesinden Abdülcebbar vinç :a- panının kazaen bacağına çarpması netice- xinde ağırca yaralanmış, Beyoğlu hastans- sinde tedavi altına alınmıştır. Bir kadın kömürle zehirlendi 'Topkapıda Tulümba sokağında oturan M yaşlarında Hasan kızı Hasibe, odasında yak- tığı kömürden zehirlenme alülmi gösterdi- ğinden Hasekl hastanesine kaldırılarak te- davi âltına alınmıştır. HALK OPERETİ Kına Gocesi ni görünüz, Telefan : 403385 İstanbulda ecnebi seyyah yatırılabi - | Prost'un plânına göre inşaat 3 yerde yapılabilecek göncesecaneneserernAa Yeni mahalleler tesis edilirken şehir dışına çıkılmıyacak, şehir içinde bulunan arsalardan, yı - kılacak ahşab binaların yerle - rindan istifade edilecek GETETEEEEEE S Mşledinisinmunim Şebircilik Mütehassısı Prost, İstanbul şehri kâfi derece dağınık bulunduğun - dan bundan sonraki inşaatta derli top - luluğu muhafaza etmek için plâna icab eden esasları koymuştur. Yeni mahalle- ler tesis edilirken şehir dışına çıkılmı- ı)'ncık, şehir içinde bulunan arsalardan, yıkılacak ahşab binaların yerlerinden İistifade edilecektir. Bundan sonraki in - |şaatın üç yerde yapılması temin edile - cek ve yeni mahalleler bu üç mıntakada tekâsüf ettirilecektir. Bu mıntakanın bi- İrinci ve ikincisi Taksim, Büyükdere, Kil | yos yüksek kornişi ve en alçak nokta - ları da Boğaz sahilinde Galata, Büyük - dere, seviyesi alçak kornişi ile çevrilmiş sahanın içinde kalan yerlerdir. Birinci saha Beyoğluna en yakın ye- ri Taksim meydanı ile Maçkayı Taksim Yenimahallesine bağlayan 60-80 rakım - ları arasındaki araziden müteşekkildir. Yedek Sübuy okulunun bu sahadan kal- dırılıp başka tarafa alınması plânın icab- larındandır. İkinci saha, Maçka, Beşik - taş ve Mecidiyeköyü'ndeki likör fabri - kası arasındaki büyük sahadır. Üçüncü gaha ise Kurtuluş sırtı fle bu — yamacın yüksek kısımlarıdır. Bu yerler doğru - dan doğruya Kasımpaşanın — üstünde - dir. Her türlü arsa ihtikârına mani olmak için mahalleler tesisine — karar verilen semtlerdeki yıkılacak evlerin, arazi, ar- saların belediye tarafından usulü daire- sinde islimlâkinden sonra inşaat yapa » caklara satılması düşünülmektedir. Bu mesele ileride halledilecektir. 1,4 yaşında bir çocuğun marifeti Dün Topkapı karakoluna müracaat e- den bir kadın ağlıyarak oğlu 2,5 yaşın » da Tuncerin bostanlar arasında bir ku - yuya düştüğünü söylemiş, yardım iste - iştir. Derhal faaliyete geçen zabıta vak'a - dan itfaiyeyi haberdar etmiş — ve biraz sonra söylenilen kuyuda araştırma ya » pılmişsa da çocük bulunamamıştır. Ni - hayet polisin yaptığı tahkikat neticesin- de çocuk Yenibahçede başka çocuklarla beraber oynarken görülmüş, velisine tese lim edilmiştir. Dlreğ; çarpıp Parçalanan otomobilin Şoförüne birşey olmadı Saim isminde bir şahsın idaresindeki numarasız bir otomobil Aksarayda Mil - let caddesinden geçerken şoför Mehmed taralfından kullanılan 2760 numaralı oto- mobile çarpmış, bununla hızını alama - yınca da yolun sağ taralındaki tramvay direğine çarparak parçalanmıştır. Şaya - ni hayret bir tesadüf eseri olarak otomo- bili idare eden Saimin burnu bile kana - mamıştır. Diğer otomobilin ise çamur - lukları ezilmiş, tekerleklerinden — birisi kırılmıştır. Hâdiseyi müteakib yakala - nan Sajmin ayni zamanda ehliyetname- siz olduğu anlaşılmıştır. Toplantılar : Halk partisi ocaklarının kongresi Cümhuriyet Halk Partisi Kasımpaşa kü- mununa bağlı Kaptan Piyale ve Hacı Hüs- rey ocaklarının yıllık köngreleri 22 birin - eiteşrin cumartesi ve merkez ocağı kongro- si de 29 birinciteşrin pazar günü yapıla- caktır. * Cumhuriyet Halk Purtisi Ryüb semt öca- ğanın yüllık kongresi — 19/10/988 — çarşamba günü voplanacaktır. haftalık vaziyetin hülâsası Piyasada canlılık başgösterdi, Almanyaya yapılacak ihracatın geniş bir surette artması bekleniyor Son haftalar içinde piyasada bariz bir canlılık göze çarpınaktadır. Almanya ile yapılan anlaşma piyasada müsaid karşı - :| lanmıştır. Almanyaya karşı yapılan ihra- catın geniş bir surette artması beklen - mektedir. Geçen hafta yapılan muamelelerde bakla, arpa, yapağı, tiftik satışlarında göze çarpacak derecede bir iyilik görün- mektedir. Diğer mahsulât ta aşağı yukarı ayni durumu muhafaza etmektedir. BUĞDAY : Satışlarda, uzun bir müd - dettenberi değişiklik görülmemiştir. Ge- çen hafta içinde şehrimize Trakya, mut- telif limanlar ve Haydarpaşa tarikile A- nadoludan 3275 ton kadar buğday gel - | miştir. Fiatlar bir halta evvelki seviyeyi |muhafaza etmektedir. ARPA ; Gelişat gittikçe azalmıştır, an- (eak dahili sarfiyata kifayot etmektedir. Son günlerde ihracat durduğundan piya- |sada hararetli iş olmamakla beraber fiat- lar yükselmeğe meyyaldir. Anadolu bi- ralık arpalar Haydarpaşa teslimi 3,37, 'Takya malları çuvallı 4,05 kuruştan mua- mele görmektedir. Bakla satışları son günlerde bir dere- ceye kadar hararetlenmiştir. Hafta için- de bir Çek firmasının 2000 ton kadar bak- la mübayaası piyasayı canlandırmıştır. Fiatlar, geçen haftaya kıyasen on para kadar yükselerek 4,10 kuruşa çıkmıştır. Geçen hafta içinde düşmek istidadını gösteren susam fiatları da Sovyetlerin mühimce bir yeküna baliğ olan müba - yaatı üzerine sağlamlaşmıştır. Flatlar 16,20-17,20 kuruş aralarındadır. Yerli debağlar ve ihracatçılar tarafın - dan 20-22 kuruştan ve Marmara malı mazı aranmaktadır. Seçme olarak ayrı - lan çivid rengi mazılar da 25 kuruştan muamele görmektedir. PAMUK : Adana ve civarında son yağ- da bu sene patnuk mahsulümüzün ilk tah- minlerden daha noksan olduğu tesbit e- dilmiştir, Gayet iyi surette yetişen akala cinsi pamuklara Almanlar bu sene fazla alâka Böstermektedirler. Elyaf itibarile uzun olan bu kalite mallara İzmirde 40-41 yer- H fabrikalar da sif İstanbul 3142 kuruş- Bugünkü program İSTANBUL Akşam neşriyatı: 1830: Dans musikisi (Plâk), 19: Konfe - rans: Prof. Salih Murad' (Fen mi - Jeri), 19,80: Karışık musik! (plâk), 10,55: Borsa haberleri, 20: Hamiyet Yüceses ve ar- kadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 2040: Ajans haberleri, 2047: Ö- mer Riza Doğrul tarafımndan arabca söylev, 21: Saat ayarı: Bedriye Tüzün: Şan stüdyo orkestrası refakatlle, 21,10: Darüttalim mu- sik! heyeti; Fahri Kopuz ve arkadaşları ta- rafından, 7120: Hava raporu, 2223: Keman konseri, Liko Amar, piyano Sabo, 20,40: Son haberler ve erlesi günün programı, 23: Saat ayarı, İstiklâl marşı, son. ANKARA 17 Dirlnciteşrin 1938 pazartesi , programı (öğle neşriyatı tecrübe mahiyetinde olarak yeni stüdyoda olacaktır.) Öğle neşriyatı: 12,30-18: Alaturka olak neşriyatı, 13-13,15: Haberler, 13,18-14: Karışık plâk neşriyatı. Akşam neşriyatı: 18,30-19,15: Karışık plâk neşriyatı, 19,16-20: 'Türk musikisi ve halk şarkıları (Radife Ney- dik), 20-20,10: Saat ayarı ve arabca neşri - yat, 20,10-21,15: — Haberler, 20,15-21: Hülk türküleri ve incesaz faslı (Tahsin Karakuş), 21-21,415: Karışık plâk neşriyatı, — 21,15-22: Stüdyo salon orkestrası, 22-22,15: Haberler ve hava raporu, 20,15: Son, ERTUĞRUL SADİ TEK tiyatrosu Taksimde Âbide karşısında Ba gece OTELLO esere bir salan ati velakat eder. Tel. 40099 murların yaplığı mevzil tesirlerden maa- | İstan! | tan mübayaatta bulunmaktadırlar, Kuşyemi satışlarında da iyiliğe doğru bir temayül vardır. Geçen haftalar içinde 5 kuruşa kadar düştükten sonra İngilteW reden vaki ulak tefek talebler karşısın- da Tekirdağı iskelesi teslimi 65,25 para « ya kadar yükselmiştir. CEVİZ : Almanyaya karşı yapılan ihe racat devam etmektedir. 96 15 kadar çü- Yük, kabuklu ceviz. 16-16,10 kuruştan, ig tevizler de kalitesine ve beyazlığına gö- re 3941 kurüş aralarında satılmaktadır. Yarım işlenmiş iç cevizlere Amerika a « licileri alâka göstermektedirler, TİFTİK: Bazı ihracat tacitlerinin nü- munelik olarak öteye beriye sevketmek Wüzere tiftik mübayaa etlikleri görülmek- tedir. Maamafih haftanın son günlerinde tiftik satışlarının bir hayli hızlandığı hae ber alınmışsa da fiatlarda henüz hir de- ğişiklik görülmemiştir. YAPAĞI : Sovyetler piyasadan devam. |h surette mübayaatta bulunmaktadırlar, | Geçen bafta iptidalarmda 2500 balye mik darında yeniden yapağı aldıkları haftanın sonuna doğru Trakya ve dolu cinslerinden de tekrar mübayaa bulunmuşlardır. Hafta içinde yapağı pi- yazsası gayet sağlam geçmiştir. Trakya malları 58-62, Eskişehir, Yozgad cinsleri 49.50 kuruştan muamele görmüştür. DERİLER : Umumiyet itibarile deri piyasası gayet sağlam ve isteklidir. Ge « çen hafta içinde kuzu derilerine istekler devam etmiş, Almanyaya karşı yapılan satışlarda bu derilerin çifti cinsine göre 1204150 kuruş aralarında satılmıştır. Haya kurusu ve tuzlu kuru köyun de- rilerine dış memleketlerden ve yerli de- bağhanelerden talebler — vardır. Haya kurularının kilosu 60-55, tuzlu kurula - rın 9942 kuruştur. |. Sığır derilerinin her türlüsüne gerek buldan ve gerekse Anadoludan is - lu—k vardır. Kuru sığırın kilosu 60.72, sü- lamura 4048 kuruştan muamele görmek- tedir, Evvelce büyük bir istekle aranan me- Şin ve sahtiyan derilerine Almanyadan taleblerin kesilmesi üzerine salışlar dur. muştur, Son günlerde 90-100 kuruş nra- larında isteksiz işler olmuştur. Son Posta Yevmi, Siyasi, lhvııuıu İ Yerebatan, Çütalçeşme sokak, 25 İSTANBUL Gazetemizde çıkan yazı ve Tesimlerin — bütüan — hakları mahfuz ve gazetemize alddir, ABONE FiATLARI Gelen evrak geri verilmez. İlânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevab için mektublara 10 kuruşluk Pul ilâvesi JAzımdır. gökeeersessesenseeesanaseReeseesENSA SersaN Posta kutusmu : 741 İstanbut Telgraj : Son Posta Telefon : 20203 Va reemeadevsananesenedLErEN SAA ssessnsEsEnanan Taran Tiyatrosa Halk san'atklrı yecu Semiha - Mişel varyer tesi, akrobet aumarası ŞAİRIN KIZI 3 perde Dıııı:_ Solo, Düet B enn "*H'"' İslunbulk vSebir Tiyatrosu i ! (l