18 Kasım 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

18 Kasım 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

Otobüsler ayni biçimde olacak Komisyon Avrupada yapılan tedkikat neticesine göre karar verdikten sonra faaliyete geçilecek Otobüsle nakliyat gün geçtikçe çoğal. maktadır. Hükümet, her tarafta işliyen o- tobüsleri ayni biçime sokacak ve böylece başka başka şekil ve eb'adda otobüslerin sefer yapmasına meydan verilmiyecek, servisler belediyeleştirilecektir. Ankara, İzmir ve İstanbulda otobüs servisleri mo- dern şekilde belediyeleştirilmek için ça- İişılmaktadır. Otobüslerin, biçim, eb'ad vesair hu - saslarını tesbit ve ne ile işletileceklerini tayin etmek üzere bundan -bir müddet evvel İktısad Vekâletinde bir komisyon teşkil edilmişti. İstanbul belediyesi ma - kine şubesi müdürü Nusret te bu komits- Müteferrik : Cenevrede bir köycülük konferansı toplanacak 939 haziranında Cenevrede köy hayatı Mevzuu üzerinde görüşülmek üzere bey- gelmilel bir konferans toplanacaktır. Bu konferansa memleketimizden de murah- baslar iştirak edeceklerdir. Gümrükler beş muhafaza takib motörü yaptıracak * Bir kaç gündenberi şehrimiz gümrük muhafaza teşkilâtında teftişler yapmak- ta olan gümrük muhafaza genel komu - tanı General Seyfi Düzgören, bugün An- karaya dönecektir. Muhafaza teşkilâtı, İs- tanbul limanı için yeni beş muhafaza ta- kib motörü yaptırmağa karar vermiştir. Motörler yakında sipariş olunacaktır. Halk sandığı 1 ikincikâvunda açılacak İstanbulda 15 ikinciteşrinde açılmasına Yarar verilen ve Atatürkün zıyaı dola - yısile açılma merasimi tehir olunan Haik sandığı 1 ikincikânunda açılacak ve faa- Hyete başlıyacaktır. Toplantılar : Tramvay ve Tünel heyeti umumiyelari gelecok ay toplanacak Tramvay ve Tünel Şirketlerinin hükümet- çe zatın alımması etrafındaki — hasırlıklara devam olunmaktadır. Her Ixi şirket heyeti gmumiyeleri gelecek ayın 10 unda — Metro hanında toplanarak imtiyazın hükümet ta- gafından şatın alınması hususunda müza- kerelerde bulunacaklardır. Bu - toplantıda beyeti umumiyeler tarafından idare meclis- derine hükümetle müzakere için salâhiyet verilecektir. Bafâırulma mitmakerelerinin kânunuevrel #yı içinde bitirllerek Tramvay ve Tünel Şir- ketlerinin 030 yılı başından itibaren devlet elile işletilmesine başlanacağı tahmin olun- maktadır. Kırk birinci İlkokulun koöngresi Kadıköy 41 inci İfkokul himaye cemiye- Üinden: 19/11/938 cumartesi günti toplana- Gâğı lân olunan kongremizin milli matemi- ei7 hasebile 3/12/938 cwmartesi saat 15 e talik edildiğini sayın Üyelerimize bildiririz. İdare kurulu Türk - Macar ticaret anlaşması müzakerelerine yakında başlanacak Yeni Türk - Macar ticaret anlaşması Mmüzakerelerine yakında başlanacaktır. Bu maksadla Macaristana - gidecek olan Hicaret beyetimize verilmek üzere an - Jaşmada esas olacak raporlar hazırlan - - maktadır. Bu raporlarda Macaristanla a- osramızdaki ticarf münasebatı inkişaf et- tirecek dilek ve mütalealar tesbit olun - Mmaktadır. VEFAT İktısad — Vekâleti —memurlarından Badık Kemal Özdemirin babası, eeki Kadıköy Be- lediye müdürü Sadık Paşazade Bay Komal Özdemir muztarib olduğu hastalıktan kur- tulamıyarak dün vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat (14 te Kurtuluşta Simens #6 - kağında Bayan Bohsar apartımanından kal- dırdarak Teşvikiye camlinde naman kılm- Gıktan sonra Feriköy mezarlığına defnedi - her tarafta Leylei Kadir ve Bayram İstanbul Müftiliğinden: İkinelteşrinin on dokusuncu cumavtesi günü Ramaza- nin yirmi altısı olmakla akşamı (pazar göcesl) Leylel Kadir - ve r.;.uuıl =mn arşamba günü Bayram oldı - l’ıınn:. va Mblnbd Müftisi yonda bulunmaktadır. Komisyon, bu hu- susta hazırlıyacağı raporuna son şeklini vermek için, makine şubesi müdürü Nus- retin İstanbula elimacak otobüsler hak - BAYRAM NAMAZI B. Vasati saat T Erzani saat ı zzexr»o Garbi Anadolu ovasının sulanması İçin yapılan keşifler sona erdi Sulama tesisatı ve barajlar 31 milyon lira sarfile üç senede ikmal edilecek ve kurutulmuş olan Cellâd gölü arazisi, köylüye ve göçmenlere tevzi edilecek 31 milyonluk büyük sulma proğramı -| yada Türk tacirlerinin 9 milyon 'ira küâ* nın muhtelif mıntakalarda, 938 yılına aid| dar bir alacakları mevcudken, hali ha« kışmının tatbikine devam olunmaktadır. | zırda 2 milyon 84 bine inmiştir. Bunull krada Avrupada yapacağı tedkikatın so- na ermesini beklemekte idi. Nus:et Av - rupadaki tedkikatını Ikmal etmiş ve İs - tarbula dönmüş bulunmaktadır. İktısad Vekâletindeki komisyon Nusretten — bu bususta izahat istemiş, Avrupa şehirle - rinde çalıştırılan otobüslerin ne ile tah- rik edilmekte oldeğu sorulmuştur. Ko - misynun istediği malümat yakında gön. derilecektir. Tedkikata göre Avrupada |bavagazına rağbet edilmemekte, tobüsler mazotla tahrik olunmaktadır. Poliste : Bir çocuk tramvaydan düşüp yaralandı | Kurtuluş - Eminönü seferini yapan ve vatman Feridin idaresindeki tramvay a- rabası, dün sabah Tepebaşı durağından hareket ettiği sırada, tramvayın arka ta- rafına asılmış olan 12 yaşında Zara is - mindeki çocuk yere atlamak istemiş ise de müvazenesini kaybederek düşmüş, kolundan yaralanmıştır. Zara Şişli çocuk hastanesine kaldırıl - mış, vatman hakkında tahkikata başlan- mıştır. Bir mektebli koşarken düşüp yaralandı Üsküdarda Yenimahallede Rum mek - tcbi talebesinden 14 yaşında Dimitri *ev- velki gün mektebin bahçesinde koşarken |düşmüş, kolundan yaralanmıştır. Yaralı todavi altına alınmıştır. Beş kumarbaz yakalandı | Bakırköyünde İstanbul caddesinde kah- | veci Hasanın dün gece kahvesinde ku - mar oynanmakta olduğu haber alınmış, | kahveye giren zabıta memurlası Hüse - yin, Sami, Musa, Hüseyin ve Mustafa is- | mindeki kumarbazları bir çıft zar ve 334 kuruş para ile birlikte yakalamıştır. Suç- lular mahkemeye verilmişlerdir. İki kadın bir kadını dövdüler Yedikulede İmrahor mahallesinde o - turan Kadriye isminde bir kadın zabıta- ya müracaat ederek ayni sokakta oturan Abizer ile anası Fatma taraflarından dö- vüldüğünü iddia etmiştir. Suçlular yakalanmış, tahkikata başlan- miştir. İki korucu bir adamı dövdüler Çubukluda Dede caddesinde oturan rençper Hasan, zabıtaya müracaat öde- rek Paşabahçesinde oturan Said Molla - vin köşkünde korucu Hasan ile Halil ta- raflarından dövüldüğünü iddia etmiştir. Her iki suçlu yakalanarak mahkemeye | verilmişlerdir. Birbirini döven iki kişi yakalandı Ortaköyde Gültekin sokağında oturan Fahreddin ile ayni sokakta oturan Eşref isminde biri bir münazaa neticesinde bir- birlerini dövmüş olduklarını iddin et « mişlerdir. Her ikisi de yakalanarak mah- kemeye verilmiştir. Bir suçluda ercin bulundu Fatihte Sarıgüzelde oturan Receb is - minde biri, emniyeti sulistimalden suçlu olarak karakola getirildiği sırada Üzeri aranmış, ayakkabısının içinde bir paket erocin bulunmuştur. Suçlu hakkında tahkikata başlanmıştır. Nevyork sergisine gönderilecek eşya Önümüzdeki nisan sonunda açılacak 0- lan beynelmilel Nevyork se'gisine aid hazırlıklara memleketin her tarafında ha- raretle devam olunmaktadır. Sergide teş- bir olunacak eşyaların gönderilmesine yakında başlanacaktır, Sadaki fıtır Eniyi — İyi 185 4 24 20 Üzümden 84 67 54 Hurmadan 00 133 00 Yurdumuzun hava müdafaası esbabını temin hususunda pek meşkür mesaisi görülmekte olan ve aldığı teberrunti Kı- mlay ve çocukları Esirgeme Kurumu gi- bi hayırlı teşekküllerle paylaşan — Türk Hava Kurumuna her veçhile yardımda bulunmak mühim bir vazifemizdir. Bi gaenaleyh bu babda Diyanet İşleri Re- Mliği tarafından verilmiş olan fetva mucibince sadakal fıtır ve zekât ile mü- kellef olanların - havadan gelecek teh- likelere karşa yurdümüzü, milletimizi korumak uğrunda pek feyizi! ve devamlı bir surette çalışan - mezkür Türk Hava Kurumuna yardımda ve bu vesile ile de memleketimize —hizmette — bulunulması lüzumu zadakâl fitrin nevi ve mikta- rile beraber Ilân olunur, U” Donanma Cemiyeti piyangosu çekildi Donanma Cemiyeti Ikramiyeli tahvilâtı pi- yangosunun 15 ikinciteşrin 1938 günü yapı- lan 68 inci keşldesinde ikramiye ve amorti Ysabet eden tahvil numaraları aşağıdadır: Keşidede ttfa olunan tertib numaraları: 2618 2834 3719 5348 5401 5670 6816 Ti2 TTİ9 7802 â709 — 9670 İkramiye isdbet eden numaralar: İkramiye TL. — Tertib No, BSıra N4 Gd Togme &a 1000 150 28 Bo € 60 88 « 10 10 3 n 10 10 65 10 49 5 n 5 5 5 Ku 5 TTT0 90 5 9719 25 Balâdaki tertiblerin hizalarında gösteri - len aıra numaralarından mütebaki ayni ter- tiblerin diğer sıra numaralarına ve 2078, B342, 567T0, 8790, 9670 numaralı tertiblere kü- milen amorti isabet etmiştir. İkramiye ve amorti bedelleri 22 ikinciteş- rin 1938 tarihinden itibaren tediye edilecek- tir. Amort! bedeli beher tahvil için bir Türk Hrası ve yirmi kuruştur Atatürkün hatıratı (Bastarafı 2 inci sayfada) — Anne, dedim, bu işler almış yürü- müştür. Ben namuskâr bir adam olarak bu işlerin içinde bulunmak mecburiye- tindeyim. Beni bundan meneder misiniz? — Hayır, evlâdım, bir gün bu işler ol- duktan gonra, seni namus ve haysiyet sa- hiki olanlarla beraber görmezsem, işte o yaman meyus olurum. Ben senin kadar okumadım, senin kadar bilmem, seni gördüğün, anladığın şeyleri yapmaktan —menetmeğe kalkışmam, yalnız dikkat et, esasş muvaffak olmaktır, muvaffak olma- Bn çalışınız. 12 19 Buğdaydan Arpadan vT19 TTT9 2844 o 8719 T9 1802 6818 Tmı2 mma 5401 5491 (Arkası var) Bankalar ve milli matem Ormanlı Bankasından: Ulu Önder Ata- türk'ün cenaze töreni ve büyük milli matem dolayısile Osmanlı Bankasının Galata, Yenicami ve Beyoğlundaki gişe- leri 19 sonteşrin Cumartesi ve 21 sönteş- rin Pazartesi günleri kapalı olacaktır. Garbi Anadolu ovasının sulanması et- rafında bir buçuk yıldanberi Nafin Ve - kâleti mühendisleri tarafından sarfedilen mesai sona ermiştir. Denilebilir ki 31 mil- yon Hralik tahsisatla yapılacak sulama, tesisleri şimdiye kadar Balkan yarıma - dasında yapılan sulama işlerinin en geniş ve ehemmiyetlisidir. Yapılacak sulama tesisleri arasında iki baraj, regülâtörler, köprüler, su ıslah a- |meliyeleri vardır. Bütün bu işler üç se - nede ikmal edilecektir. İlk olarak'ele a - bman, Bakırçay ıslah ameliyesi ve Men- deresteki tesislerdir. Meydana getirilecek tesisler ikmal edilinci; Nafia Vekâletinin kontrolünde, mahalli idarelere bırakıla- vak ve ziraat teşkilâtı bu işten azam! su- rette istifade edecektir. Menderes, Ge - diz, Bakırçay ve Marmara gölü suların - dan azam! istifade edilmesi, sulama ka- nalları ve kooperatifler tesis edilmesi de mevzuubahatır. Bergama, Menemen ve Manisa ovaları- nin sulanmasına, Salihli ve Çalda da bi- rer baraj yapılmasına ald projelerin tat-| rından istifade dilerek ayni zamanda bu- rada bir de büyük elektrik santralı ku - rulması mukarrerdir. Bu santraldan ya- kın vilâyetler ve kazalar istifade ettirile- cektir. Yapılan tesisatla Egze ovalarının önümüzdeki yaz mevsiminden — itibaren sulanacağı ümid edilmektedir. Bu suretle iyi sulanmış arazide istihsallt ta arta - caktır. Cürnhuriyet hükümetinin büyük başa - rılarından biri olan Cellâd gölünün ku - rutulması ve ıslah ameliyesi işı de bit « miştir. Gölün yarısı kurumuş ve tarla ha- line gelmiştir. Burada tahkimat ve ba- zı köprüler yapılmaktadır. Burada mey - dana çıkan arazi Maliye Vekâleh tara - fından köylüye ve göçmenlere tevzi olu- necaktır. İtalyada tloke olan paraların verilmesine devam ediyor 'Türk ihracatçılarının İtalyada birikmiş bulunan alacaklarının verilmesine de - vam olunmaktadır. 3,5 milyon liradan ka- lan 1 milyon 265 bin lira para da yakında ödenecktir. Almanyaya tütün, zahire ve tiftik ihracatı arttı bikine geçilmiştir. | Çılda yapılacak büyük su barajı sula- | 15 ağustostan itibaren mer'iyet mevkii- ne giren Türk - Alman ticaret anlaşma- sından sonda Almanyada bloke bulunan paeralar ihracatın fazlalaşmasile azalmak- tadır. Üç dört ay evveline kadar Alman- lira 31 kuruş keşif bedellidir. da yakın bir zamanda tesviye olunacaği muhakkak görülmektedir. Son zaman “ larda Almanyaya fazla mikdarda tütürnk zahire ve tiftik ihraç olunmaktadır. Sun'i ipek standard nizamnamesi yapılacak İktısad Vekâleti, sâf ipek standardi “ zasyonundan sonra, sun'? jpeklerin G0 standardize edilmesini kararlaştırmış V€ bu hususta tedkiklere başlamıştı. BU tedkikler sonunda, fabrikaların ekseri * sinin sun'! ipek işlemekte ve standard ni* zamnamesi bulunmadığı için sun'1 ipekler rin dayanıklığını azaltarak - birbirlerin? rekabet etmekte oldukları anlaşılmıştı!: İktıisad Vekâleti sun'i ipeklerin muayytf bir gekilde işlenmelerini temin için bi standard nizamnamesi vücude getireceli” Kapsa4 $,91 125.8126 3,3018 1281725 5,20 65875 18,2375 67,85 10 1178 21,1678 1976 L 4,2926 588 2362 44,6325 0.90 2.7815 W. 3730 21,2750 Aydın Vilâyeti daimt encümeninde! 1 — Eksiltmeye konulan iş Aydın ilinin Çine kazasında ilk mektep inşaati g1570 İ 2 — Bu işe aid şartname ve evrak şunlardır: A — Kapalı zarf usulile eksiltme B — Mukavele projesi. gertnamesi, C — Bayındırlık işleri genel şartnamesi, D — Fenni şartname. E — Keşif metraj cetvelleri F — Resimler. İstiyenler bu evrakı Aydın Nafıa Müdürlüğünde görebilirler, $ — Eksiltme 8/12/938 Perşembe günü yapılacaktır. 4231 15 de vilâyet datmt encümenini” 4 — Eksiltme kapalı zarf usulile yapılacaktır. 5 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 2068 Uralık muvakkat teminat W mesi ve Aydın vilüyetinden bu iş için alınmış müteahhidlik vesikasi termesi yaptığı en büyük işin bedeli 2500 liradan aşağı olmaması mütetİ” hidin bizzat diplomalı mühendis veya mimar olması veya bunlardan bi! müştereken teklif yapmasmı ve mukaveleyi birlikte imza etmesi lâzımdi” — $ — Teklif mektubları yukarıda üçüncü maddede yazılı satten bir sant evve kadar nafıa dairesine getirilerek ekziltme komisyonu reisliğine makbuZ ğ'_; kabilinde verilecektir. Posta ile gönderilecek mektubların 'nihayet gçül maddede yazılı saate kadar gelmiş olması ve dış zarfın mühür mumü #yice kapatılmış olması lâzımdır. Postada olacak gecikmeler kabul adilmek j