14 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

14 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

14 Şa ) SON POSTA Sayfa A lüzum (Baştı bir çok kıymetli profesör ve müherfiislerile görüşerek ve Askeri ve sivil bazı ehemmiyetli talim ve | terbiye teknik müesseselerini, traktörlü Yopçu kıtalarını, 6 vakit dünyanın en Meder bir otomobil fabrikası olan Fiat, Venedikteki hücumbofu $ tezgâhın, Uh. tetkik ederek memleketime döndüğüm Öe rrisime İtalya ila harbolmıyacağını Şan, ve merkezi devletçilik kis ve bağları gevs ölen İtalyan yarımadası sak'n- lerini kırbaçlıyarak uyandırmak, kaldır. Mak, heyecan ve hareketa petirmek ve nihayet bunları birlesik bir İtalyan küt esi haline sokmak için arasıra söylediği mutuklarından bir ikisi İçiisüz sil -| mullerinin çok mevhum bir surette dahi olsa, varlık ve topruiklarımıza temas cder| addedilmeleri bizde, biraz evvel, ani bir fırtma koparmış ve tarafımızdan, manev- Fa kasdile bazı fırkslanımızın geferber ©-| &ilmeleri hazırlığına bile teveseüil olun » mak gibi, siddetli sbil tedbirler atm. Masına sebeb olmu Gerçi, nutkun Tür kiyeye ve Türk topraklarını hiç bir taa. Miku bulunmadığı Duçe ve resmi İtalya Mmehafili tarafından izah ve temin olun- Buğu için mesele vatısmıs bulunuyordu: fakat, her şeye rağmen, iki devlet ara -| #mda henüz soğuk bir emniyetsizlik ha-| vası esiyordu İste bövle bir zamanda, ben İtalyada, sılsız endişelere İ bilâkis favda bile vardır; çünkü iki mil- yok! memileketi arasında mes'ud bir dostluk ve | karşılıklı bir emnü itimad devresinin a- çılmâsına güzel bir temel olabilirdi. Ni - tekim 1928 mayısında bir Türk - İtalyan dostluk muâahedesi bile akdolunmuştu. Fakat o zamandanberi 10-11 sene geç- ti. Gerçi bu müddet, eskiden, milletler &- rası münasebetlerinde büyük bir tahav - vül ifade etmezdi, Fakat Büyük Harbden sonra, dünyanın siyasi tekevvünlerinde, 10 senenin ehemmiyeti pek büyüdü: ni tekim, son on senede; hattı dört senedi neler olabileceğini hepimiz gördük. Bü- nun için. aradan ogeçen şu on senede,| acaba İtalya siyasetinde ucu bize doku! nacak her hang! bir değişiklik olmuş mu- dar?! diye elbette düşünmek etiz ve hat- | V tâ lâzımdır. Bahusus bügün çok realist ve bunun için çok dönek bir zaman ya -| ŞıyorUZz, Bir İngiliz gazetesinin, eski Ramn im- paratorluğundan mülhem yen İtalyanın gaye ve ihtiraslarına dair. neşrettiği bir haritada Türkiyenin bazı toprakları bu ihtiras Htresinin içinde gösterilmiş. ger- çi böyle bir şey resmi ve ciddi bir İtalvan | gözetesinde görülse idi, ki hiç memul e; dilemez, mesele bambaska bir renk alır ve bu takdirde söz ve tedbir artık bizlere değil devlet teskilâtına intikel ederdi. Bunun için meseleyi soğukkanlılıkla mü- talea ve muhakeme etmek kabildir. Mesele öedik; fakat, hakikatte ortada İngiliz gazetesinin haritasından baska bir mesele de voktur. Bununla beraber şu ii eheti tetkik etmekte bir zarar yoktur; let arasındaki münasebetlerde ne kader tetkiklerime ve lüzumlu gördüğüm her yeri ziveret müsaadesini büvük bir ko - Yavlıkla aldığım gibi buralarda bir arka- daş gibi cali merasimsiz kabul olunmuş. tum. Salâhivettar her kime ne sordumsa Samimi ve temiz bir cevab aldım. Umum erkâmharbive reisi ve Terinodek! herb kumandanı ile mevzu bah - bazı umumi veya teknik mo- üzerinde sem'mi bir meslekeasık havam içinde hasbihal etmiz id'k. Meş - hur Roma binicilik mekfebine ve harb akademisine sübay telebe göndermekli « Bimiz hakkmdaki istimzacı da kaçamak- 8iz müsbet cevablar almıştım. Hülâsa o vakit, İtavada, edindiğim ine tibaa göre, wilarca dahili ve umum! 2âf ve teşettüt dolaysile müterakki komsu ları arasında geri kalmıs olan bu mem- İeket, Mussolininin büvük bir azim ve İrade ile başladığı birlesme ve kalkmma hareketlerinin neticelenmesi icin, her şeyden evvel barısa muhtaç idi. Bahusus, "Türkiyenin artık kolay koparılır ve yu - tulur müstemlekelik hic bir yeri yoktu. O, tek bir milletin, Türkün parcalanmaz yekpare bir yurdu olmuş idi, Bundan baş- ka Büyük Harb de, dümanları henüz tü ten Türk İstiklâl savaşı da bütün cihana bir daha göstermişti ki Türkler, karşıla” #ında yedi düvele olsa, şeref, istiklâl ve Vatan için harbden ve muvaffak oluncıya kadar uğrasmaktan çekinmiven çetin bir millettir. Bu şartlar altında İtalya Tür - kiye topraklarında nasıl bir kazanç ti. malle ne g'bi bir menfaaf arıyabilirti? Büyük Harbin sonunda, gah'blerce Tür- kiyenin imha ve taks'mine süründüğü ve anbul ile Anadolunun filen issaline tessddi olunduğu zamanlarda bile, bunun çıkar bir yol olmadığını ilir evvel anh - yan İtalyanlar olmuş ve askert ve polis kirireetlerinin halkımıza karsı olan nazik ve kibar muameleleri (oüzerlerimizde Tenblusgarb ile 12 sönleri unutturacak kadar tesir yapmıstı. Hal bövle iken, İtal. Ya, bir sürü müttefik'erle bitkin bir Tür- kiyeye karşı becerilemiyeceğini: anladığı bir teşebbüsü, simdi yalnız basına ve Tâa- kal bir kaç misli kuvvetlesmis Türkiyeye Karşı tekrar tecrübeye kalkısabitir mi idi? Mamr bu mümkün değil idi ve böyle bir 9ev İtalyada kimsenin aklımdan geçmi. Yordu. Onun en yakin hedefi ancık Af Tikada olabilirdi. İntibalarımda aldonmadığıma emin - “m. Bunun için, oraya, binicilikte ye - “şmek ve İtalyan harb akademisi dersle- Tini takib eylemek icin. süvari ve erkâmi. harbiye namzedi sübaylar göndermiş ve hücumbotlarımızla muhriblerimizi onla » Ta -yaptırmıştık. Bu türlü dimanik mü - : Müscbetler ayni zamanda IX Akdeniz #srahat olursa o iki millet birbirinin yö- züne ve gözüne daha açık bakabilir. Tetkik edeceğimiz birinci efhet burün- kü beynelmilel umumt, sivast ve askerf verteetle İtalyanm asker! siyasetinin “Türkiye topraklarında her hangi bir &&- ye ve hedef besleyin beslivemiyeceğidir Bu hususta verilecek cevabın bir kısmı- nı yukarıdaki mütalealar teşkil ettiği için bunları tekrar etmiyeceğiz ve ancak şunu ilâve edebiliriz ki İtalyanın, bundan on sene evve) 'Türkiyede her hangi bir istilâ ve istimlâk hedefi takib etmek müsteb'ad idi ise böyle bir ihtimal bugür bahse mevzu bile olamaz; çünkü İtalva, evvelâ İspanya, batı Akdeniz ve Afrikada şid- 'detlo meşguldür ve bu vüzden Fransayı ve dolavısile İngiltere ile Amerikay: a - levhine çevirtmiştir. Bu sebeblerle İtal- yanın bu sırada ve yakin bi” istikbalde değit Türkiyeyi de aleyhine kaldırması, bilâkis onun dostluğunu celb ve temine çalısması icab eder, Saniyen İtalyanın Türkiyede ve meselâ cenub batı Anadolu da bir #stilâ ve istimlâk hedefi takib et - mesini icab ettirecek iktısadi, siyasi ve askert sebebler de ortada yoktur. Gelelim flkinci efhete, yani İtalyanm Türkiyenin her hangi bir parçasını askeri kuvvetlerle koparıp alabilmesi mesele - sine: Filvaki İtalyan nüfusu, parası harb sanayti, deniz, hava ve kara kuv - vetleri bizimkilerine göre kat kat fazla- dır, Üstelik 12 adalarda tesis ettiği hava ve deniz üsleri ile modern tahkimat sa - yesinde Ere ile doğu Akdenizde kendine çok müsald bir sevküleevsf durum yarat. mıştır. Fakat bütün bunlarla Türkiyenin bir karış toprağının bile zapt ve istimlâk olunamıvacağını İtalya pek iyi bilir ve hesab eter, Fi'vaki Türkiye ile denizaşırı bir harb. de Iakal yüz fırka "le Anadolu içerile - rinde senelerce sürebilecek ve nihayet bu ktwvetlerin denize dökülmesi ile netice « İenebilecek mes'um bir mücadelevi göze almek icab eder, Bu yüz fırka fse İtal - venm umumiyetle seferber edebileceği | birinci hat kara kuvvetlerinin azami had-! di demektir. Bizce pek müsteb'ad ve hat- tâ muhal bir #htimal olmakla beraber İtalyanın Kemen bütün seferi birinci hat kuvvetlerile Türkiyede sonu gelmiyen bir harbe giriştiğini bir lâhze kabul edelim; bu takdirde binnefis İtalyanın kara hus| dudlarını Fransaya karşı kim koruya - cak? Tirolü kurtarmak için bundan daha iyi bir fırsat eline geçmiyecek olan Al - manya mı?, Kezalik Adriyatikte hayati İtalyan zhenfaatlerini kim muhafaza e - decek? İstiklilmi #stirdada teşme. Arna - vuğluk veya Fiyoma ve dolaylarını geri Meb'us namzedleri (Baştarafı 1 inci sayfada) üncü günü ilân edilecektir. Yurdun her tarafında seçim Martın 26 ncı Pazar gü- pu yapılacak ve bir günde tamamlana - caktır. Ankara 13 (Hususi) — Dahiliyo Vekâ- letine gelen son malümata göre yeni Mecliste 23 fazla meb'us bulunacaktır. Fazla meb'us çıkaracak vilâyetler şun - lardır Ankara 1, Aydım 1, Bingöl 2, Bitlis 2, Çanâkkale 1, Çorum 1, Edime İ Hakkâri 1. İçel 1, İzmir 1 Kars 1, Kırklareli 2 Kocaeli 1, Malatya 1, Manis» 1, Ordu 1, Rize 6, Seyhan 1, Sivas 1, Tokat 1, 'Trab- zon 1, Tunçeli 3, Yozgad 1. Bu vaziyete göre 33 meb'uslük fazla! görülüyorsa da şu vilâyetlerde de meb'us yısı muayyen miktardan azalmıştır; Antalya 1, Çoruh 2, Denizli 1, Erzurum 1, Muş2, Urfa Bu noksan'lar mülki teşkilâttaki deği- in son teşkilâtta bazı kazaları ire bağlanmıştır. İsviçrede hir spor müsabaka sında Almanya alevhinde tezahlirat yapı'dı Zürih 13 — (D, N. B, ajansı bildiri- yor) : Burada Balde yapılan buzda hökey dünya ve Avrupa şampiyonlarında ba“ zı nahoş tezahürler olmuştur. Her iki şehirde de seyirciler, Almanlarla çar * pisan bütün takımlara kars sempati terahürlerinde bulunmuşardır. Bal de Almanya . Finlândiya maçın- da; sevirciler yerlerini terkederek, Al-| marya milli marşını haykırma ve ba- ğırmalarla susturmaya çalışmışlardır. İtalyanlar iki Fransız mazete muhabirini hudud harici ediyorlar Paris 13 (A.A) — Journal gazetesinin öğrendiğine göre hariciye nezaretine ge- len bir haberde İtalya hükümetinin Jour ve Debats gazetelerinin Roma muhabi - ri Guillaume'u hudud haricine çıkarma ğı karar verdiği bildirilmektedir. Filistinds tedh'şçiler 3 Yahudi daha öldürdüler Kudüs 13 (A A.) — Tethişçiler, fe- aliyetlerine devam etmektedirler. Sön 24 saat zarfında Yahudilerden 3 kişi öldürülmüş, 4 kişi yaralanmıştır. İngiliz kıt'aları Safad'da bir Yahu- di polisini öldürmüş olan bir çeteye zaylat verdirmişlerdir. Bir ercin satıcısı yaral ndı Yenişehirde Mirmiran sokağında Ya- rasimo adl, bir şahıs, eroin satarken ya- kalanmıştır. Yarasimonun üstünde beş paket eroin bulunmuştur. Suçlu mah- kemeye yerilmiştir. almıya hazir Yugoslavya mı?. Evet bu *akdirde İtalyanın Libyası, Eritre, So -| meli ve Habeşistanı ne olacak?; Bunların İngiliz ve Fransız para ve sjanlarile asgâ- ri ayağa kalkacaklarını ben söyliyeyim ve Almanyanın yüzde iki yüz bir ihtimal ile Tirseyteye inerek ilk hamlede İtalyanm beğenmediği Libyayı almanın bir çaresi- Görülüyor ki İtalya için bir Anadolu ne bakacağını da ilâve edyim. seferi dimyata pirinç almıya giderken evdeki bulgurdan olmak demektir ve böy- le bir şey de ne aklı selim sahibi bir İtal ya ve ne e pişkin ve hesablı bir devlet adamı olduğunu defatla isbat eden Mus- solini yapmazlar ve nitekim zaten de bundan on sene evvel olduğu gibi bugün de Türkiyeyi ne İtalya cihetinden ve ne de başka bir taraftan, hariçten tehdid e- debilecek bir tehlike yoktur. Dikkat buyurulursa, biz yukarıdaki sırf nazari mütalealarımızı Türkiyenin batı, şimal, Yoğu ve cenub devletlerile 0- Yan dostluk ve #tifaklarını hiç hesaba katmadan yürüttük, Bunların her birinin ise Türkiye için müstevliye karşı ayrı bir emniyet sigortası olduğunu söylemeğe za- ten hacet yoktur, ” H. E Erkilet Doktor AE İbrahim Zati Öget Belediy» (o karşısında, O Piyorlofi esddesinde 21 numarada hergün Uğleden sonra baslalarını kabal ; eder. lerden Goğmuştur. Ezcümle Çoruh! Balkan Antantı Konseyi | neler konuşacak? i (Baştarafı 7 inci sayfada) fenko riyaset edevektir. İçtimaın hedefi Balkan Antantma dahil bulunan devlet- lerin hareketlerini telif etmek ve bu mem leketler arasindaki tesandü kuvvetlen- dirmektir. içtima programımda şu meseleler ver- dır: 1 — Balkan Antartı paktı müddetinin arttırılması. 2 — Balkan Antantı devletlerinin kom- şularile ve bilhassa Macaristanla olan münasebetleri İ 3 — Münihtenberi Bulgaristanda mua« hedelerin tadili propagandasının canlan- İ ması üzerine ortaya çıkan meseleler. 4 — Entemasyonal vaziyetin tetkiki. lara müteallik mevzii bir çok ikhandi meseleler. 6 — Silâhsızlanma siyaseti lehinde A- veç hariciye nazırı tarafından yapılan teklife karşı müşterek bir hattı hareket tayini. Vali belediyede (Baştarafı 1 inci sayfada) raağaç müesseseleri, merkez hali, Çu - buklu gaz depoları, mezad idaresi bu - unmaktadır. Çok mütenevvi olan İstan- yeni müesseseler vücude getirilecektir, Yeni müesseselerin neierden baret ola » ceği Belediye Reisliği tarafından gizli tü- tulmaktadır. Yeni belediye teşkilâtına bu bulun iktisadi ihtiyaçlarını önlemek için; İrektifleri alarak şehrimize dönecektir. 7 — Franko İspanyası meselesinde müş terek bir vaziyet alınması, 8 — Lâhaye adalet divanına Negeleş « konun yerine bir namzed gösterilmesi, Bu namzedin Politis olması muhtemeldir. Akdenizde hâsü olan gergin vaziyet üzerine Romanya şimdilik bir sükü: devresi geçirmektedir. Romanya harici « ye nazırı, Almanyanın şarktaki sulh âr- zusundan İstifade ederek Bükreşle Berlin arasında gerginlik doğuran ihtilâflı bazı meseleleri halletmeğe muvaffak olmuş- tur. Almanya ile münasebetleri görünüş“ te iyi olmakla beraber Romanya, Maca - ristan tarafından ciddi tehdidlere murux bulunduğunu hisseylemektedir. Atine 13 (A.A) — Başvekil ve harici ye nazırı yeni Balkan Antantı daimi kon. merika reisicümhuru Ruzvelt nezdinde | SEYİNE iştirak etmek üzere, Çarşamba ak- teşebbüslerde bulunulması yolunda Nor-| şamı Atinadan, Perşembe akşamı da S& lânikten hareket edecektir, Gerers! Me- saka yolda bir gün Belgradda kalacak» tar. yapacağı ıslahat kararlaştırdı, Ankaraya gidiyor bara elınarak yeni veçhe verilecektir. Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar belediyeye aid bütün işler hakkında An İkarağa Dahiliye Vekâletine, Başvekâlete lâzım gelen izahat verecek, icab eden di. gi İstanbulun imarı belediye bütçesile ka- bil olamıyacağından yeni varldat mem- baları aranmaktadır, Vi bu husustaki tet selerin kuruluşları da nazarı ili-| kiklerini de Ankrada anlatmış olacaktır. TORK ANONİM ŞİRKETİ TESİS TAR!IHI 1863 Siarüleri ve Türkiye Cümhuriyeti ile münakit mukavelenamesi 2292 Numaralı (0/6/1933 tarihli kanunla tasdik edilmiştir (241611933 tarihli 2435 Sermayesi : ihtiyat akçesi : Numara Resmi Gazete ) 10.000.000 ingiliz Lirası 1.250.000 İngiliz Lirası Türkiyenin başlıca Şehirlerinde PARİS, MARSILVA ve NİS'de LONDRA ve MANÇESTER'de MISIR, KIBRIS, YUNANISTAN, İRAN, İRAK, FİLİSTİN ve MAVERAYI ERDÜN'de Merkez ve Şubeleri EL) VUĞOSLAVYA, RUMANYA, YUNANİSTAN, SURİYE, LÖBNAN İji ri ve HATAV'da af Filyalleri ve bütün Dünyada Acenta ve Muhabirleri vardır | mmm Her nevi Banka Muameleleri yapar Hesabı carl ve mevduat hesapları küşadı. Ticari krediler ve vesaıkli krediler küşadı. Türkiye ve Ecnebi memleketler üzerine keşide senedat ıskontosu. Borsa emirleri, Esham ve tahvlât, altın ve emlaa Üzerne avans Senedal tahsilâlı ve saire. A yüksek emniyet şartlarını haiz kiralık Kasalar Servisi vardır, Piyasanın en müsait şartlarile (kumbaralı veya kumbarasız ) tasarruf hesapları açılır. Bundan b aşka : TI Türk Hava Kurumu BUYUK PIYANGOSU Beşinci Keşide: 11 /Mart / 939 dadır. Büyük ikramiye: 50.000 Liradır... 15.000, 12.09), 10.09) liralık O ikramiye- lerle (20.000 ve 10.000) liralık iki aded mükâfat vardır... Bu tertibden bir bilet alarak iştirak etmeyi ihmal et. meyiniz. Siz de piyangonun mes'ud ve babtiyarları arasına girmiş olursunur.. MUAMMER