16 Şubat 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

16 Şubat 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

“ MEMLEKET Tİ İİİ SON POSTA 7 4 ezan di Külahya ( Hu - #usi ) — Değil yal - MZ memleketimi - ; ZİN iç piyasasınea, dünya — piyasasında dahi, Kütahya çini - ; tutulmakta ve hattâ kapışılmakla - ; dir. Hele son bir kaç yılın çini mera- kı ve rağbeti, bu es- '$ Türk sar'atini Şok o canlandırmış | Türk çini san'atkâ - | Tanı da çalışmıya sevketmiştir. Bu es- ki Türk san'atinde atalarımızdan bu - Güne kadar devam edegelen ince Türk Yuhunu bulmak ta çok kolaydır. Türk mimarisinin “ber asırda süsü, Ziyneti o'an Kütahya çinileri, bugün, diğer milletlerin mimari eserlerini de Süslemekledir Şark memleketlerin - den, bilhassa Mısırdan, bu münasebetle ir çok siparişler alınmak'adır. San'at eseri olan ber kampozisyonda Olduğu gibi, çini sar'atkârları da kendi Malzemelerini büyük bir titizlikle seç- mektedirler. Kütahya çinileri artık, en Mmüşkülpesend san'atkârı, alıcıyı, tat “ Min edecek bir emeği ve kıymeti haiz - dir. Çünkü, bünyeyi meydana getiren her ilk madde, bir san'at, zevk ve bilgi- Ee kısaca, san'atkâr ruhile işlenmek - edir. Sükür ki, istirdaddan sonraki yıllarda #önme tehlikeleri atlatan, harcı âlem Çini imal eden atalyeler, bugün san'at Ye zevkir yolunu bulmuş, hükümeti » Mizin de pek yerinde himayeleri ve Panayırlar sayesinde hayatını idameye İmikân hasi) olmustur. Son İzmir füsrmda, İzmir belediye Sine Kütahya vilâvetinin hediye ettiği Ve «cidden san'at Âbidesis diye anılan İiazzam çeşmeden sonra, bu sefer de Nevyork beynelmilel fuarma, pek en - fes, pek değerli çini öserler hazırlamış £ sergi komisyonuna teslim edilmiş - Ir. Büradaki çini fabrikaları firmaları GN iy Kütahyada çinicilik Hergün biraz daha inkişaf eden çinicilik Kütahya için bir servet ve San'at kaynağı haline gelmiye başladı 8 Zerdedir. Gönderdiğim resimler, bu| maktadırlar. genç san'atkârların iddiaların herkese| yu şuurlu mesâi gösteriyor ki, eski kabul ettirecek mahiyettedir. im pa Her iki san'atkir, yeni irinli bir Türk zevkinin ve hünerinin tema çok sağlam, ve sırğa ile hamurun usla- disi olan çini lıkla birleştirilmiş, #esimlerin de çok! lenebiliriz. emekli ve kıymetli olacağını, boyaların da, a'tıdan on beş renge çıkarılacağını Trakya talebe yurdları takdir gördü vâdetmektedirler. Şimdiye kadar kul - lanılan renklerden başka, yeni fallar üzerinde, kahve rengi, koyu mavi, açık! Edirne (Hususi) — Trakya kız ve mavi, tirşe, kankırmızı, bilhassa eski erkek talebe yurdlarının ve buralarda Türk mavisini görebileceğimiz, temin sığınan Türk yavrularının vâziyetle - edilmektedir. İrinden mütehassis olan Türk (Maarif Ahmed Şshin, on beş yıldanberi, bil-| Cemiyeti Umumi Merkezi Trakya U « hassa fırın, sırça, resim, boya, toprak|mumi Müfettişliğine gönderdiği bir ve kalıp işlerinde çalışmış, muvaffa -| deşekkür mektubunda (şimdiye kadar kiyetli bir usladır. Ali Özker'de temiz bir torna ustasıdır. Gene ku san'atkârlar, mektebler için alçı, üzerine remkli ve kabartma hari - General Kâzım Diriğin bu kıymetli & serinden dolayı tebriklerini bildirmş - tir, Manisada fakirlere yardım yapıldı her yerde bir çok»eserler bırakmış olan | Ez Yurddan Resimli Haberler © | | Trabzonda 200 yataklı bir talebe pansiyonu açıldı Trabzon (Hususi) — Şehrimize kaza ve köylerden gelip de binbir mahru - miyet içinde, kahve, han ve medrese ! köşelerinde temiz hava ve ziyadan raahrum köhne adalarda yatmak surs- İtile tahsile devam eden yurd çocukla. rını bu sefil vaziyetten kurtarmak maksadile Çocuk Esirgeme Kurumunu | himayesinde iki yüz yataklı bir talebe pansiyonu açılmıştır. Pansiyoner tale- be bu pansiyona ayda beş lira ücret vererek yemek ve yatmak ihtiyacını İtemin etmektedir. Talebenin verdiği! şarmasını i— İ beş Jira para pek az bir ücret olduğun-| çanmertli çinicilik tarihine vesika olabilecek de-! talarla, çini sobalar yapmıya hazırlan. dan bunun noksen tarafı Çocuk Esir * ya yardım kısa ve veciz bir nu geme Kurumu ve bu kuruma yardım ile tamamlanmaktadır. Pansiyonun yâ- tılı şeraiti Jevli mektehlerin şeraitinin aynidir. Verilen yemekğerin kalörisi İeden Trubzoh tüccarlarının teberrüü| EN EE ia lebenin sefil vaziyetten kurtarılması işini bizzat ele alarak başaran vali Re fik Korsltan bu iş için hususi muhase benin yardımile !ki bina hazırlattıra - rak Çocuk Esirgeme Kurumu binasın- da da yemek yemelerini temin ettir - miştir. Talebe pansiyonunun açılış 'ö- reni vali Refik Koraltan tarafından kültür elemanları ve bütün şehir hal- kının iştirakile yapılmıştır. Açılış tö - reninde Kordelâyı kesmeden önce Trabzonun hayırsever ve iyi işler ba ilen hamiyetli halkı; ni, bu işde gösterdiği tebarüz ettirdikten sonra kültür direk- törü Rifat Necdet Evrimer de pansiyos nun açılmasında değerli yardımları do, İkunan valiye, Çocuk Esirseme Kuru leyli mekteblerde tatbik edilen talimat. Muna, ve hayırsever Trabzonlulara name hükümlerine göre tanzim edil -| kültür silssi namına şükranlarını sutr mektedir. muştur. Resim valiyi talebeler arasın Pansiyonun açılmasını ve fakir ta -'da gösteriyor. Samsunda Veteriner İşleri Samsun ( Husu. st) Samsunda veteriner işleri düz gündür. Bu husus * taki oçâlışmalardan İ her yu çok iyi netice * İ alınmaktadır. Sıfai tasyonları da İyi İnetice vermektedir , Çevrede bugüne ka İdar ihmal edilmi olan hayvan nesli gitgide iyileşmek tedir. Eski devirler- de merak yoktu. Cümhuriyetin ilâ - nından sonra veteriner işlerme verilen| yet veteriner müdürü Abdülkadir sık öneri hayvan yetiştirmek merakını da| sık Samsun çevresini dolaşarak hay - artırmıştır. Resmimiz 1934 de inşa edi-) van hastalıklarına meydan verilmiye- Namına hazırlamakla oldukları nefis ©erlerle de sergiye ayrica işlirak ede cektirler. Bunun icin geceli gündüzlü K hummalı bir şekilde çalışılmakta - £r, * Buradaki bir fabrikada uzun zaman Tessamiık yapan Ahmed Şahin'e, gene âvri fabrikanın şablon ve torna usta- larından AK Örker; “epey: zamandır #âwatlerinden ayrılmış bulunuyorlar * “ı. Bu gefer, her iki sar'atkâr birleşe » tek, eski bir çini fabrikasında çalışmı. Ya başlamışlardır. Her iki genç saw'atkâr, çivicilikte Yenilikler yapma gayretindedirler, Bu Çalışmalarının semerelerini göreceği - Miz muhakkaktır. Çünkü, uzun yılla Tn kendilerine verdiği tecrübelere is- tinad eden gençlerin, daha, bundan bir Yardım kolu tarafından muhtaç olan yıl evvel, askere gitmeden meyda. kimselere tuz, sabun, gaz, şeker, pi -İsim yardım gören fakirleri göster - ha yetirdikleri bedii eserler, Kütahya .rinç dağıtmıştır. Evin faal başkanı Az-| mektedir. Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: Marisa (Hususi)— Halkevi Sosyallmi Önakın her türlü faaliyetleri teş - vik ve idare etmektedir. Re Hasan Bey — Tebii para borsaları bir iş göremeyince... .. Bazi memleketlerde pu. borsa - ları açıliyormu)... — Hasan Bey bilmem gszetelerde Okudun mu? len ve iyi neticeler veren Çarşamba Sı- cek sıkı tedbirler alınmasını sağla - fat islasyonunu göstermektedir. Vilâ -| maktadır. Kırklerelin'e msb'us | Mezarlara nur inci. en seçimi faaliyeti Kırklareli (Hususi) — 2/2/939 Pers İşembe yünü Parti binasında o Valimiz Hasib Koylanm başkanlığında yapılan İkoplanıtıda mebus intihabatı teftiş hey- İetinin seç'mi yapılmış, neticede Daimi Encümender Tuhir Taner, Mehmed A- M Prsoy, Haidi Kuleli, Naci Ulu ve be lediye meclisi azalsrından belediye re isi Haşim Peksöz, Nail Tekiner, Bilâl Güçlü, Ali Riza Tınmaz, borsa komise- ri Necati Barlas, Hüseyin Çakıcı se - çilmiş ve derhal faaliyete geçmişlerdir. «.. İş pul borsularına bindi! bir serceri Arapkir (Husu » Burada umumi mezarlık kasabaya biraz uzak olmakla beraber bir çok mahallelerden görü - nür. Zaman zaman bu mezarlıkta ge - ce yarısından sonra bir ışık görünmek» te ve ışık bir saat sonra kaybolmakta - dır. Bu ışığı bazı geri kafalı softalar ilâhi bir ışık, nur olduğuna inanmış ve cahil düşüncelerini de etrafa söylemiş» lerdir. Bu ışık bilhassa yeni ölü oldu. ğu vakit mezarlıkta görünmektedir. Vak'a şayi olunca, mezarlığa yakm olan mahallelerden birkaç genç ışığı ta kib etmişlerdir. Bir gece (o yarısından sonra ışığın gene yandığını gören genç ler mezarlığa gümişler (o ve mezarlara nur indirenin Köseoğlu mahallesinden Hasan oğlu 45 yaşında Davud isminde bir serseri olduğunu görmüşlerdir. Da- vuda geç vakit mezarlıkta niçin dolaş: tıklarını sordukları zaman serseri, me. zarları beklediğini o söylemiş ve aptal aptal yüzlerine bakmıştır. Davud, esasen anormal, dimağen has ta bir adamdır. Ötedenberi köylerde dileneilikle geçinir, İddiaya göre Davud mezarları soy * mak istemiştir.