16 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 sahife Sene 21 — No, 7303 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 16 Şubat 1939 İngiltere, Italyanın Şimali Afri- kadaki hazırlığı münasebetile Romada teşebbüste bulundu Italya Hariciye Nazırı kati teminat vermekten imtina etti B. Mussolini'nin pazar günü nutuk söyliyerek Fransaya karşı vaziyet alacağı doğru değil Paris 15 (A.A.) — Londradan bildi. riliyor: Salâhiyettar İngiliz mahafili, İtak yanın şimali Afrikadaki hazırlıkları dolayısile endişe göstermektedir. Ro- Madaki İngiliz sefiri Lord Perth, Kont Ciano ile mülâkatında evvelden haber verilmeksizin Libyaya İtalyan tak- Viye kıtantı gönderilmesinin İngi- Yiz - İtalyan itilâflarının askeri ve bahri harekât hakkında malümat te- atisi süretindeki prensipi ile kabili telif olmadığını söylemiştir. Libyaya takviye kıtaatı gönderilmesi, şimali Fransız Afrikası için de bir tehdit teşkil etmektedir. Kont Ciano, Libyadaki İtalyan kıs İaatının Fransanın Tunustaki âske- Ti kuvvetini tezyid ve Tunusun cenu- bünda askertahşid etmesinden dola. Yi takviye edilmiş olduğu cevabını vermiştir. Kont, normal vaziyet iade edilir edilmez takviye kıtaatının geri alınacağını ilâve etmiştir. (Devamı 13 üncü sahifede) B. Göbbels Almanyadaki gayri memnunlara hücum ediyor Nazır: “Lüzumundan fazla zeki olan münevverlere söz verilemez, diyor sini «Devletin VE nasyonal s06- B. Göbbels Amerika 5000 tayyare yaptırmağa - Meclis hazırlanan programı ittifakla kabul etti tag raton 15 — Hükümetin hazır- Adığı hava teslihatı programı bugün Mecliste görüşülmüş ve ittifakla ka- ku edilmiştir. Hükümete muhalif ema da deniz ve hava teslihatının mi an evvel tamamlanması lehinde be flir. Bütün mebuslar, tayyare inşası noktasında bir- leşmişlerdir. Fakat bazıları, bütün Yyarelerin birden modasının geç- Memesi için bunların tedrici bir şe. lde İnşasını ileri sürmüşlerdir. Harbiye Nezareti maliyet ofiâtini dirmek ve imalât kolaylaştırmak İçin toptan 3000 tayyare ıstnarlamak Btemektedir. Bu mesele etrafinda ce- i | İngilterenin Roma sefiri Lord Perth yalizmin davasını tam bir imanla be- nimsemek» diye tarif eylemiştir. Beynelmilel vaziyetten bahseden Göbbels demiştir ki: «Ne zaman ecnebi hudutlarının Ren üzerinde olduğu söylense bu hu- dutların bizim istihkâmlarımız oldu- ğunu düşünürüm. Eğer bü hudutlar, memleketimiz içerisine ilerletilmek istenirse, bu edebiyat yapma devri değil silâhları konuşturma zamanı olur. Böyle bir vaziyet karşısında Al manyada ancak bir tek düşünce bir tek tarzı hareket vardır. Lüzumun- dan fazla zeki olan güzidelere söz ve- rilemez.» karar verdi püpliken şefler dış politika hakkında düşüncelerini izah etmişlerdir. Bun- lar Amerika kıtasının müdafaasına çalışmak ve diğer memleketlere itti- faklar yapmamak hususunda israr et- mişlerdir, Bazı hatipler; İngiltere ile Fransa- nın tayyare siparişlerini ileri sürmüş- lerse de ciddi itirazlarda bulunma- mışlardır, Bütün âzalar, programın heyeti umumiyesile mücadelesiz ka- bul #dileseğinden emin oldukları ci- hetle birer birer çekilmişlerdir. Bu surelle içtima salonu âdeta boşalmış- tir. Müzakere, parti meselesi yapıl- mamış ve program - ittifakla kabul Tunusta bir hadise İtalya kral ve kraliçesi ile B. Mussolininin resimlerini sokak ortasında yaktılar Roma 15 (A.A.) — Alman istihba- rat ajansı bildiriyor: Bu sabah çıkan gazeteler cenubi Tunusta Redeyefde faşizm aleyhinde yeni bir hâdise vuku bulduğunu ha- ber veriyor ve şiddetli hücumlarda Gazetelerin haber verdiğine göre bu kasabada İtalyan kütüphanesi. den kral, kraliçe ve Mussolininin re- simleri çalınmış bunlar bazı kitaplar. la birlikte sokak ortasında yakılmış- tar, Polonya birkaç harp gemisi yaptıracak Varşova 15 (A.A.) — Matbuatın bil dirdiğine'göre Polonya donanması için yakırida iki büyük muhrib ve iki seri hücum botü inşa edilecektir. Bu dört yeni * düzütam, tamamile Gdynin deniz tezgâhlarında yapılacak tır, bila kmatle ri: Hürmet Atatürke dair bütün vesikalar mahjuz kalmalıdır. Fakat lâyık ok dukları hürmet eşkâli dahilinde, Ebedi Şefin sofrası açıktı. Birkaç saat, birkaç gün, birkaç sene onun ikramını görmek saadetine nail olan- ların hepsi gazetelerde sırayle «hatı- rat» diye akıllarına geleni arlatırlar- sa buna ciddi bir hareket denemez, Atatürkün her saman mukaddeş kalacak olan yilce hatırasına, idübali bir saırla bile hürmette kusur etme. ğe cevaz verilemez. Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Belediye için yeni varidat membaları Vali ve Belediye reisi: “Nutkumda bu maddeyi mütalâa ederken Ankarada toplanmış olan Beledi- yeler kongresi müzakeratından mülhem oldum. Bu, sadece İstanbula munhasır değildir ,, diyor Vali ve Belediye Reisi doktor Lüt N . fi Kırdarın Şehir meclisindeki nut- kunda belediye varidatına taalluk eden son kısım bâzı tefsirlere yol aç- mıştı. B. Lülfi Kırdar, yanlış tefsir. lerin önüne geçmek için dün güzete- cilere şu beyahatla bulunmuştur: — Şehir meclisinin son açılış nut kunda varidat kaynaklarımızı ne #ü- retle küvvetlendireceğimizi (tetkik ederken bunlari dört maddede müta- lea etmiş ve bir sıraya koymuştum. Birincisi: «Bugün kanunen almağa salâhiyettar olduğumuz vergileri iyi tahakkuk ettirmek ve vaktinde tama men tahsil edebilecek imkânları ha- zırlamak» idi, Bunun kifayet edemi- yeceği aşikârdır, Gelir kaynaklarımı. zı düşünürken uzun senelere ait bir program göz önünde tutularak he. saplar yapılmış ve ikinci maddede u- zun vadeli ve nisbelen az faizli bir istikraz düşünülmüştür. , Üçüncü madde «Halka ağır gelmi- yecek bazı varidat menbaları bulmak ve bunun için de belediye vergi ve re- imleri ve kanununda tadiller ve ilâve-| bula da (omühhasır olmayacaktır. Cümhuriyet “Türkiyesinin bütün be- (Devamı 10 uncu sahifede) Vali ve Belediye Reisi B. Lâtfi Kırdar ler yaptırmak» idi. Haddi zatında bu yeni bir mesele değildir; sadece İstan- Belediye zabıtasından beş memur rüşvet suçile mahkemeye verildi Memurlar hakkınaaki tahkikata gayrimevkuf olarak devam edilecek müddelumumi muavinlerinden B. Reşad el koymuştur. Maznun beş memur dün Sultan- ahmed ikinci sulh ceza hâkimi tara- fından sorguya çekilmiştir. Maznun- lar hâkim huzurunda, kendilerine is- İ nad olunan cürmü tamamile ikâr ederek bunun bir isnaddan ibaret olduğunu ileri sürmüşlerdir. Hâkim B. Selâhaddin Demircili tahkikat evrakını tedkik ettikten son- | T& beş maznunun şimdilik serbes bi- rakılarak tahkikatın “gayri mevkuf devamına karar vermiş ve evrakı, ald olduğu mahkemeye . verilmek üzere müddetumumiliğe- iade etmiştir. Galata, Fındıklı ve Tophane civa- rında Belediye zabıtası vazifesini ya- pan üçüncü komiser Niyazi, polis Ta Jât, Kâmil, Kaliraman ve Hüseyinin bu mınftakadaki dükkânlardan rüş- vet aldıkları ihbar edilmiştir. Bunun üzerine Emniyet müdürlüğü sivil me- mürları tarafından bir cürmü meş- hud yapılmıştır. Tahkikat evrakı bi- ri idari diğeri adli olmak üzere ikiye ayrılmış, idari kısmı polis divanına, adli kısmı müddetumumiliğe veril. Rüşvet almaktan suçlu bulunan bu memurlarla rüşvet vermekten suçlu dükkâncılar dün adliyeye verilmişler- dir, Tahkikatın ilk adli safhasına 1.02406000084000088001552808809000081 0100000000000 0088 0800 0088 GAGA AED 0E1 500000 005000800004 0000080090 İspanya Avrupa Morgunda!.. Bakalım maktulü evvelâ kim tanıyacak?.. gkükenünil sininücdii ee İki. meki ri ime.