16 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

16 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

m İHava İT Atletizm çalışmaları Pentatlon müsabakaları miz e Geçenlerde bir iki Satırlık havadis halinde gazetelerin spor sütunlarının ları dört kategori üzerinde yapılmış, koşuların pisti 58 metre imiş ilh.. Evvelâ pentatlonun ne demek oldu. ; gunu anlatalım: Pentatlon beş atle- tizm branşını bir adağın yapmasıdır. Elde edilen derecelere muayyen bir sayı cedveline göre Verin puanlar kimden en çok bulunursa o atlet mt, sabakanın birincisi olur. - Bir de bizde yapılan Pentatlon var« dir ki birincisi geçen kış ikincisi de geçenlerde yapıldı. Bizim, daha doğ- rust Nailinin icad ettiği bu beş mü- sabakanın ne çeşitlerinin, ne punn- larının, ne pistinin klâsik pentatlonla alâkası yoktur. Klâsik pentatlonda yapılan müsa« bükalar 200 metre 1500 metre koşu- larla diskatma, cirid âtma ve hiz ala” rak uzun atlamadır. Bizim pentat- Jon ise gülle atma, yüksek atlama, 400 metre koşu, durarak uzun atla- dır. N Bundan başka yukarıda da söyle diğim gibi puanlar beynelmilel fede- rasyonun tesbit etmiş olduğu gibi olmayıp Nailinin takdirile tanzim edilmiş bir sayı cetveline göre verilir. Birde pist meselesi vardır'ki elde edilen derecelerin çok kötü gözük- melerini izah etmek için bunuda bilmek lâzımdır, Üzerinde koşu yapıları yer Robert Kalejin jimnastik salonuna nazır ve turu elli sekiz metre olan bir balkon- dur. Zemini yelken bezi ile kaplı olan bu bâlkonun on metrelik iki keskin virajı vardır. Bu virajların iç taraf- larında balkonu asil tutan demir kazıklar olduğu gibi virajlar da yarım metre kadar meyillidir, Turu içeri tarafından ölçüldüğü vakit 58 metre olan bu pist üzerinde bütün süratile koşmak, babayiğitliğini kimse gösterememiştir, Virajları müm- “ün olduğu kadar az «kayıp: la geçmek isteyen birkaç college Lalebesi ve son defa Galatasaraylı Suad, başlarını bu demir kazıklara çarpmışlardır, Bir İkinci mesele de bu pistin her turun- da koşucunun süratten başka en a2 beş altı metrekaybetmesidir. Zira koşucu on metrelik virajı dön- mek için (o da çok güçlükle) virajın dışından mecburdur Ki bu da on met- reyi en az on iki on üç metre yapar. 400 metrede yedi tur yapmak lâzım- geldiğini düşünürsek Cemale aid re- korun neden 66,4 olduğu meydana çıkar. Bir de kategoriler meselesi vardır ki bence en ehemmiyetli nokta budur. Malüm olduğu üzere atletizmde gü- reş ve boksta olduğu gibi kategori yoktur. Yani bir insanın kilosu nazar rı itibra alınmaz, Bizim pentatlonda 1s6 bir insanım yaşına boyuma, sikle- tlne bakarak müsabıkları dört kate- goriye ayırıyorlar, Yalnız bunlardan İkinci kategoride hiç bir adam göre ğü de sınıflar itibarile yapılan tak- simler vardır. Meselâ müptedi bir at- Jet ile bir şampiyonu yarıştırmak hiç de hoş bir şey olmadığı gibi iyi nöti- ce de vermeyen bir iştir. Bundan dos ayıdır ki müsabıklar sınıflara o ana kadar ihraz etmiş oldukları muvaf- inkıyetler üzerine liyakatleri itibarile ayrılıp sivrilmemiş atletler sınıf seç- mekte tamamile serbes bırakılırlar, Bu yazıyı İstanbulda atletler için çalışan yegâne adamımız Nalliyi ten- kid ve munhaze etmek için yazdı- pe bir tarafına sıkıştırılmış bir atletizm | haberi okuduk. Pentatlon müsabaka İ ma ve 200 metre koşu müsabakaları- a ğım zannedilmesin. Onun tahsisatı- nın gelip gelmiyeceği malüm bile de- ğil iken kendi cebinden salon para sını verip elindeki çocukları çalıştır. dığını bilirim. Bildiğim bir şey daha vardır ki o da onun gibi iki üç adamımız daha olduğu takdirde beş sene içinde Türk milli takımının Balkan şampiyonu olabileceğidir, Nailinin geniş hüsnü- niyeti ve yılmak bilmeyen bir azmi varken onun dostluğu ile iftihar eden- lerdenin, Kışın imkânsızlık içinde kıv- ranan atletlerimiz için böyle müsaba- kaların formdan uzaklaşmamak hu- susunda çok iyi çareler olduğu itiraz kabul etmez bir hakikattir, Bu yazıyı sırf elimizdeki şartlara göre yaptığımız pentallonun mahi- yetini anlatmak için yazdım. Bunun- la beraber sınıf meselesinin daha doğ- ru bir şekle sokulabileceği kanaatin- deyim. — Füruzan Tekil Amerikalı bir zencinin hay- retle karşılanan bir rekoru Londrada çıkan Sphere mecmuası Nevyorkta Madison Sguer kapalı sahasında bir çok tanınmış şampi. yonların iştirakile yapılan atletizm müsabakalarından bahsederken bey- nelmilel mütehassıslarca insan kud- retinin harici diye tavsif edilen bir” derecenin ismi şimdiye kadar tanın- mamış olan bir zenci atlet tarafın. dan yapıldığını bildirmektedir. Bu gazeteye göre Nango namında- ki Meksikalı bir kabileye mensup Naogo ismindeki zenci atlet 100 met- re düz koşuda $'saniye 9/10 yaparak yeni bir dünya rekoru tesis etmiştir. Bu hayret verici netice bütün dün- ya atletizm muhitinde bir nevi şaş- kınlık otevlid o etmiştir. Şimdiye kadar bir insan kudretinin her on metreyi bir saniyeden eksik katetme- sine ihtimal verilmemekte ve müte- bassislar bu hususta müttefik bu- Tunmakta idiler. Zencinin yüz met- rede yaptığı bu derecenin beynelmi. ridi 39 metreye savurmağa muvaffak olmuştur. Sırıkla yüksek atlama dünya rekoru Amerikanın Boston şehrinde yapı- Jen atletizm müsabakalarında Ame- rikalı Vanerdem sırıkla 4 metre 42 santim atlıyarak dünya rekorunu kır- mıştır. Alman - Yugoslav maçi Belgrad 14 (A A.) — Ayın 26 sın- da Berlinde Yugoslavya ile Alman- ya arasında beynelmilel bir futbol maçı yapılacaktır. Glaâzer, Hügel, Lehner ve Kokoto. viçin Berlin'e gidecek olan milli Yugoslav ekipine iştirak edecekleri muhakkak addedilmektedir, Karadenizde fırtına var, kö- mür yüklü bir motör Şile önünde batmak tehlikesi gösterdi Dün hava tekrar soğumuş ve Ka- radenizde fırtına başlamıştır. Ereğli- den kömür yükliyen B. Fahriye ait büyük bir motör kaptan ve tayfalari- le yolda fırtınaya tutulmuş ve büyük müşkilât çekmiştir. Motör, Ereğiiden Şileye kadar ge lebilmiş, fakat kaptan, Şile Tahlisiye- si önünde daha şiddetli bir havaya raslayınca demirlemeğe mecbur kal mıştır, Tahlisiye, derhal kazazede leri cankurtaran sandalile kurtar. mıştır. Motörün batması ihtimal > bilindedir. Hava raporu Yeşilköy Meteoroloji o istasyonun- dan verilen malâmata göre, hava dün yurdda, doğu ve cenubu şarki Anadolu bölegelerinde bulutlu, Orta Anadoluda kapalı ve mevzii yâ- Gaşlı, diğer böleglerde umumiyetle ka» palı ve yağışlı geçmiş, rüzgârlar do- ğu bölgelerinde cenubi istikametten hafif, diğer bölgelerde umumiyetle çi- mal istikametinden. orla kuvvette, Karadeniz, Marmara ve Ege denizle- rinde kuvvetli olarak esmiştir. Dün İstanbulda hava kapalı ve yâ- gışı geçmiş, 24 saat zarfındaki ya- dışın metre murabbaına bıraktığı su miktarı 1,9 kilogram olarak ölçül- müş, rüzgâr şimali şarkiden saniye. de 7-9 metre hızla esmiştir. Saat 14 te hava tazyiki 768/7 milimetre, sü- hünet en yüksek 11,2 ve en düşük 5,4 santigrad kaydedilmiştir. Baba adası civarında bir İtalyan motörü battı Muğla 15 (A.A.) — Havanm mu. halefeti dolayısile palamut bükü Ba- ba adası civarında bir İtalyan deniz motörü batmıştır. Yedi yolcu ve do. kuz mürettebatı vardır, Bunlar Mar. marise getirilmek Üzere gümrük 1n0- törü hareket ettirilmiştir. Oyun âletleri resimleri bele- diyelerce tahsil edilecek Ankara 15 (Telefonla) — 1 haziran 938 den evvelkine ait oyun âletleri re. simlerinin hazinece tahsil olunarak irad kaydedilmesi Maliye Vekâletince kararlaşmıştar. Bu tarihten sonraki vergiler Bele- diyelerce tahsil ol tahsil olunacaktır. Iran vei veliahdının düğünü Prens, yakında Tahrandan hareket ediyor Şam 15 (A.A.) — İran veliahtı, dü- günü için Kahireye gitmek üzere bu ya e ye e dan karşılanacak ve şerefine bir çok kabul resimleri tertip olunacaktır. İran ile Fransa arasında diplomatik münasebetler kesilmiş dan, veliaht mandater hükümet ile Fransız ordusu omümessillerinden kimseyi görmiyecektir. Vellaht, Şam- da kısa bir müddet ikametten sonra Pariste çıkan İntransigeant gazete sinin Kahiredeki hususi muhabirine göre, İran prensi Berutta, Kral Farü- ğun rükubuna mahsus olan Elmahru- giye İle nikâhı Kahirede Abidin sara- yında yapılacaktır. Müteakiben İran prensi, Zzevcesini alıp memleketine dönmek üzere Mısırdan hareket ede- cektir. Mısır Valide Kraliçesi Nazlı, bu s& yahatte prens ile prensese refakat edecektir. Asıl düğün merasimi, Tah- randa Şehinşahın sarayında yapılar caktır. (Baş tarafı 1 inci sahifede) lediyeleri birçok yeni teşebbüslere gi- rişmiş, inkişaf hamleleri yapmağa hazırlanmıştır. Bu yeni hareket ve fa- aliyetleri yeni mali imkânlarla takvi» ye etmek zaruri idi. Bu itibarla ev- velce Ankarada toplanmış olan bele- diyeler kongresinde elde mevcut olan belediye vergi ve resimleri kanunun- da tadilât yapmağa, bazı yeni varidat menbaları bulmak, müzakere ve mü- nakaşa mevzuu olmuş ve bu esâs kon, gre mukarreratı arasında da yer al. mıştır, Malümdur ki lâalettayin vergi ter yid edilemez. Bazı nisbetlerin da- ba adilâne şekilde tadili ve yeni men- balar düşünülürken de bunların hal. ka ağır gelmemesine bilhassa itina edilmesi lâzımdır. Nutukta bu madde mütalea edilir. ken Ankarada toplanmış olan kon- gre müzakere ve mukarreratından mülhem olmuştum. Yine bu vesile iJe işaret etmek İsterim ki vergi ve re- sim ihdası İstanbul belediyesinin ken. Halkevleri Yedinci açılış yıldönümü dolayısile yapılacak merasim programı Ankara 15 (A.A) — Halkevlerinin 7? nel açılış yıldönümü dolayısile 19/2/1939 sa- at 15 te Ankara Halkevinde ve diğer Halk- evlerinde yapılacak tören programı aşa- Bdadır; | — Halkevinin açılışının Taneli yıl dönümü dolayısile yapılncak merasim 19/2/1939 pazar günü sani 15 te Ankara Halkevinde İstiklâl marşı ile başlıyacak- tar, 2 — İstikiâi marşını müteakip C, E. P. Genel başkan vekili Başvekli Dr, Refik Saydam tarafından bir söylev verilecektir. 3 — Söylevden sonra Türk bestekârları tarafından bir modern Türk musikisi fes- tivali yapılacaktır. Bu festivalin programi şudur: A — Karagöz «senfonik sülte - Cemal GC — Çifte telli «senfonik 0 dans» » Nasi Kâzım Akses - D — Konsertino - Ulvi Cemal Ergin « E — Sihir raksı - Adnan Saygın - 4 — Mevcud 200 Hnlkevile bu saatte açılacak 158 inin mecmuu 307 Halkevin- deki tören de sant 15 te İstiklâl marşile başlıyacak, Başvekilin nutku dinlenecek ve daha sonra kendi mahalli programları- nin tatbikine geçilecektir. $ — Ankara Halkovindeki merasim, An- kara radyosu ile neşredilecektir. Not: A — Merasimi müteakip Ankara Halko- vi salonunda, Halkevlerinin şimdiye ka- dar neşretmiş oldukları kitap, broşür ve mecmualardan mürekkep bir sergi açıla” Memurlar muamelât ve sicil umum müdürlüğü kadrosu Ankara 15 (Telefonla) — Dahiliye Vekâletinde yeni teşkil edilen Me- murlâr muamelât ve sicil umum mü- müdürlüğü kadrolarına peyderpey ta- yinler yapılmaktadır. Kadrolar bu- günlerde tamamen doldurulmuş ola- caktır. Sekiz yerin içme suyu Ankara 15 (Telefonla) — Aydın, Kırşehir, Bafra, Zile, Bayburt, Mar- din ve Tosyada yapılacak içme suyu tesisatına ait projeler Dahiliye Vekâ- letince eksilmeye konulmuştur. Siird vilâyetinin içme suyu tesisa- tı 120 bin lira muhammen fiatle mü- nakasaya çıkarılmıştır. İstanbul hıfzıssıhha lâbora- tuar mütehassıslığı Ankara 15 (Telefonla) — İstanbul vilâyeti hfzıssıhha lâboratuar mütehas- İsis ve müdürü B. Hilmi Esimer İstanbul Kuduz tedavi müessesesi mütehassıs- lığına, B. Hilmi Eslmerin yerinede İçtimaf muavenet işleri dalresi tedri- sat şubesi mütehassısı B. Nureddin Onur tayin edilmiştir. varidat membaları için veni diliğinden hal ve intaç edeceği bir mesele değildir, kanun işidir. Bu nok» tanın İyi tebarüz ettirilerek halkça anlaşılmasının teminini sizden Yica ederim. Nutkun dördüncü maddesinde hü. kümetten yardım düşünülmüştü. Bu- nu da hükümetimizin İstanbul gibi dünyanın en güzel ve her türlü maz- hariyetlerine malik halkıma karşı &- tedenberi gösterdiği derin alâka ve sevgisinden ilham alarak söyledim, Bu yardımın hangi sene yapılaca. Bını bugünden tayine bizim için im- kân yoktur. Büyük milli işler arasın. da İstanbula yardımın sırasını elbeb« te bizzat hükümetimiz tayin edecek- tir.» Vali, bundan sonra Ankaraya ya- pacağı seyahat etrafındaki neşriyat Üzerine şu sözleri söylemiştir: — Vilâyet ve belediyeyi alâkadar eden işler üzerinde Vekâletlerle te- maslarda bulunmak için icap ettikçe Ankaraya gideceğim, Bu ziyaretleri- min busus! ve mühim manalar verile- cek mahiyeti yoktur.» Hatay Meclisi toplandı Büyük Millet Meclisinin ka- bul ettiği kanun alkışlarla karşılandı Antakya 15 (A.A.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor; Millet Meclisi toplanmış ve ruzna- meye alınan maddeler arasında Bü- yük Millet Meclisinde kabul edilen Hatay mebuslarının anavatan devlet demiryollarında parasız seyahat et- melerine dair kanun okunmuştur. Bu kanun devlet relsinin bir tezkeresile Meclis reisliğine gönderilmiş bulunu- yordu. Kanunun okunması sürekli âlkışlaria karşılanmıştır. Bu münasebetle söz alan mebus- lardan Hamdi Selçuk, Vedi Karabay ve doktor Vedi anavatanın gösterdi- ği bu alâka ve şefkat dolayısile Ha tay meclisinin şüranlarını ifade et mişlerdir. Büyük Millet Meclisine to- şekkür eğilmesi Hataya gelecek ana- vatanın mebuslarına her türlü kolay. ıkların gösterilmesi yine alkışlar ara- sında kârar altına alınmıştır. Posta telgraf idaresinde tayinler Ankara 15 (Telefonla) — Posta, Telgraf umum müdürlüğü MuamelAğ şubesi müdürü B. Kemal Muamelât müdür muavinliğine, muamelât mü. dürlüğü birinci sınıf şeflerinden B. Salm Muamelât şube müdürlüğüne, serbes avukatlardan B, Hayri Kastar monu. Seyfi Trabzon Posta ve Telgraf müdürlüğü avukatlığına tayin edil. mişlerdir. Okuma kitapları hakkında muallimlerin müzakeresi Maarif Vekâletinden gelen bir em- Te göre Türkçe muallimleri bugün İstanbul Kız lisesinde toplanarak el- de'mevcud okuma kitapları etrafın- daki düşünce ve mütalealarını tesbiğ edecek ve neticeyi Vekâlete bildire- ) kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lâzımdır. E 1133 112 645 939 1200 133 Va. 5.16 6561228 1523 1743 1914 Idarehane: Babsdli civarı Acımusuk sokak No. 1$