16 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

16 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

8 indie İŞ Çocuğile birlikte karlar altında İspanyadan Fransaya nakledilen tablolar ve sair kıymetli eserler hududunda geceleri yakılan ateşler « # Ni ça 4 Fransaya iltica eden İspanyol milisleri Kadınlar nasıl spor yapmalı ? Yazan: Slim Surı Tarcan Kadınlarla erkeklerin beden te- şekküllerinin nisbet farkları ile pek Az meşgul olurlar. Sanat bu hususa ilimden çok alâka göstermiştir. Muh- telif devirlerde ırkın ve kültürün te- siri altında başka başka kanaatler ortaya çıkmişlır. Heyeti umumiyesi ilibarile kadın vücudü. erkeğinkine benzer. Fakat uzviyelin yekdiğerine nibesti itibari- le oldukça ehemmiyetli farklar var- dır. Mutavassıt yapılı bir kadın er- kekten 10 gantimetre daha kısadır. Kadının aş kısmı o umumiyetle gövdesinden kısadır. Erkek kolu, ka dınınkinden yüzde bir nisbetinde uzundur. Erkeğin gövde kısmı nisbe- ten daha kısa olduğundan kolu da- ha uzun görünür. Erkek ve kadın kürek kemikleri hemen hemen birbirinin aynidir. Ka- fanın. muhiti erkekten büyüktür. Kalçalar kadında - ileride valide ola- cağından - daha geniş ve daha yağ- lıdır. Kadın adaleleri erkeğe nisbetle daha yumuşak ve yağla örtülü oldu- gundan daha yuvarlaktır. Daha bu- na benzer vücud teşekkülünde ufak tefek farklar vardır. Vücud yapıları farklı olan bu iki cins insanın be- den terbiyesinde takib edecekleri sis- temlerin farklı olması zaruridir. Kadınların yapacakları jimnastik- ler vücude sıhhat ve hareketlere zâ- rafet, çeviklik, ahenk verecek mahi- yette olmakla beraber havsala ve ka- dın kuşağı adalelerini kuvvetlendin meğe yaramalıdır. Kadmları erkekleştirebilecek ek- zersizlerdi sakınmalıdır. Erkeğe benziyen ınm, kadına benziyen erkek kadar çirkin olduğunu hatır- dan çıkarınamalıdır. Musikinin iştirakile yapılan ritmik jimnastikler kadınlara pek muvafık- Yalnız burada bir noktaya çok t etmek lâzımdır. Hareketleri müziğin ritmine uydurmak maksadı temin etmez. Çünkü o zaman adale- lerin tam inbisatına imkân kalmaz. Müzik hareketlere tâbi olmalıdır. Kadın jimnastiklerinin programı- na muhtelif beden mümareselerin- den başka ifrata vardırmamak şar- tile koşular, atlamalar, İp ve sırığa çıkmalar, top oyunlar, koşmaca oyunları ithal edilebilir, Kadın jimnastiklerinin pedagojik ve fiziyolojik sırası erkeklerin prog- ram sırasının aynidir. Fark yalnız yaptırılacak hareketlerin şekil ve ma- hiyetindeğir. Başlangıç ve hazırlık mümaresele- ri - teneffüs hareketleri - inbisat ha- reketleri - asılma ve imüvazeneler - omuz, boyun ve sırt hareketleri - batın hareketleri - gövdenin yan ha- reketleri - oyunlar - yürüyüşler « at- lamalar - koşular - teneffüs hare ketleri. Cümlel asabiyenin ve mafsalların lenmesine (oatlamaların çok vardır. Koşmalar ve koşma ca oyunları ciğerleri takviye eder, Gerek teşekkül! ve gerek tatbiki mü- mareselerin kadın vücudünü İşlek, çevik yapması ve onu az kuvvet file çok iş görebilecek bir hele getir mesi bir gaye olmalıdır. Kadın jimnastiklerinin erkeklerin- kinin bir kopyesi olması hiç muvafık değildir. Kadının vücudünün, ruhu- nun lisanını nakletmesi şarttır. Bu hakikat gözönünde tutulursa yan lış yollara gitmeğe mahal kalmaz. Sporlara gelince bunda da kadın ve erkek sporları birbirin ayrılır. On yedi yaşıma kadar terbiyevi oyun ve jinmastiklerle vücüdlerinin terbiyesini temin etmiş ve adaleleri- nin kudret ve kabiliyetini inkişaf et tirmiş olan genç kızlar aşağıdaki sporları dalma biritidal dahilinde yapabilirler. Hafif atletik sporlar: Sürat koşu- ları, yarı mükavemet koşuları. (Kız- lara mukavemet koşusunu yaptırmak muvafık değildir). 1 — Javilo, disk ve ok atma. 2 — Binlellik, 3 — Yüzme, 4 — Kürek çekme, 5 — Tenis. 6 — Kayak. 7 — Bisiklet, 8 — Eskrim. 9 — Ritmik dans. 10 Golf, Kadınların yapması doğru olmıyan sporlar: 1 — Güreş. 2 — Boks. 3 — Ragbi. 4 —. Kayakla atlama. 5 — Sınkla atlama. 6 — Mânlalı yarış. 'i — Kır koşusu. Cihan müsabakaları mahiyetini alan yeni olimpiyadlara kadınların girmesine, bu müsabakaları kuran (Baron de Coubertin) in bütün İt razlarına rağmen o iş başından çe kildikten sonra karar verilmiştir. Tribünleri dolduran seyircilerin heyecanı sporcularda cehdi en son haddine çıkardığı için (Coubertin) bunu muvafık görmüyor ve eski Yu- nan olimpiyadlarına kadınların işti- rak etmediğini daima öne sürüyordu. Üstad pek doğru söylüyordu. Ka- dın jimnastik ve spor yapmalı, fa kât erkeğe benzemeklen sakınmalı. Kadın birinci gelmek, rakible geçmek, mükâfat almak, alkışlar mak için değil güzel, mütenasib, iş- lek, mhhatli bir vücude malik ol mayı kendisine gaye bilmelidir. Selim Sırrı Tarcan Manisa umumi meclisi İİ ELİ Manisa vilâyet umumi meclisi âzasının, vali Osman Şahinbaşla bir arada resni Manisa (Akşam) — Manisa vilâyet umumi meclisi, toplantılarına ba'a- miştır. Vali B, Osman Şahinbaşın re- isliğinde yapılan ilk toplantıda ebedi şefimiz Atatürkün hatırasına hürme. ten beş dakika ayakta sayguarile du- rulduktan sonra riyaset divanı seçimi yapılmış, sonra vilâyetin izahnâmesi okunmuş, yapılan işler alkışlarla tas. vip edilmiştir. Yeni Manisa valisi, Manisanın ka- nalizasyon tesisatı ve içme suyu içir esaslı tedkikler yapmağa başlamıştır. Meclisi umumünin ilk celsesinde Cümhurreisimize ve büyüklerimize Manisa halkının sevgi saygı duy- gularının telgrafla arzına karar verli- miştir. Gelecek celsede vilâyetin yeni bütçesi üzerinde müzakerelere başla» nacaktır,