February 16, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

February 16, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

16 Şubat 1939 —— — İngiltere, İtalyanın Şimali Afrikadaki hazırlığı münasebetile Romada teşebbüste bulundu (Baş tarafı 1 inci sahifede) Lord Perth, İtalyan gazetelerinin Fransa aleyhindeki neşriyatının ve Relazioni İnternational gazetesinin ileri sürdüğü garip metalibatın Fran- sız » İtalyan münasebatını olduğu ka- dar İngiliz - İtalyan münasebatını da ihlâl edeceğini söylemiştir. Kont Ciano şimdiki gerginlikten Fransanın mesul olduğu ve İtalya hükümetinin İtalyan gazetelerinde in-| tişar eden bütün makalelerden mesul tutulamayacağı cevabını vermiştir. B. Ciano, bütün hususi meseleler | hakkında münakaşalarda bulunmuş, fakat herhangi bir şekilde kati temi- nat vermekten imtina eylemiştir. İtalya Libyadaki kuvvetlerini artıracak Paris 15 (A.A.) Figaro gazetesi- nin Londra muhabiri diyor ki: «Berlin - Roma - Tokyo müsellesi, boş bir kelime değildir. Lord Perth tarafından Roma nezdinde yapılan teşebbüs üzerine Kont Cliano, haliha- zırda Libyada 60,000 İtalyan askeri bulunduğunu teyid ve İtalya hükü- metinin belki de bu mıntakadaki gar- nizon mevcutlarını arttıracağını ihsas etmek mecburiyetinde kalmıştır. Diğer cihetten Berlinden alnan son haberlere göre Alman hava kuv- vetlerinin seferberliği aşağı yukarı ikma) edilmiştir. Erkânıharbiyenin 15 marta kadar tamamlanmak üzere tedrici bir seferberlik programı tat- bik etweğe karar verdiği söylenmek- tedir. İngilizlere göre, son haftaların en manidar hâdisesi Hainan adasının Japonlar tarafından istilâkıdır. Çün- kü Japonlar bu suretle Hindi Çini ve İngiliz müstemlekelerinin emniyetini tehdit etmektedirler. Diğer cihetten bugün İtalyanlarla Almanların kontrolü altına giren İs. panyanın bazi deniz ve hava üsleri şimali Afrika toprakları için şimdi ciddi bir tehlike teşkil etmektedir. Kont Cianonun beyanatı Londra 15 (A.A.) — İngiliz diplo- matik mahfilleri, en son Ciano - Perth görüşmesinde İngiliz büyük elçisinin Libyadaki İtalyan askerleri miktarı hakkında malümat istediğini teyid etmektedir. Malüm olduğu üzere, bu âskerlerin miktarı 16 nisan anlaşma- si mucibince, sulhı zamanındaki nor- mal miktara indirilmişti. Fransız * Alman ticaret müzakeresi başladı Berlin 15 (A.A.) — Fransız . Alman ticaret müzakereleri Berlinde başla. mıştır. İyi malümat âlan mahâfilden öğ- renildiğine göre, Südetlerin Almanya- ya iihakından çıkan bir takım iktisa. di meselelerle bir kömür mukavelesi ve turing anlaşması akdi imkânları tedkik ve müzakere edilecektir, Almanyada yahudilere karşı yeni tedbirler Berlin 15 (A.A.) — Almanya İktisad nazırı Walter Funk, tarafından neş- redilen bir emirname İle iktisadi saha- da tatbik edilen arilik prensipleri top- tan ticaret ve endüstriyede de teşmil edilecektir, Yeni emirname ahkâmı Yahudi ha. yır müesseselerile muhaceret ofisleri. ne şamil olmıyacaktır, Yahudi müesseseleri satın alınırken aşırı derecede kâr temin edilmesine mâni olmak için bazı tedbirler alın- mıştır. Alıcılar satın alnan müessesenin arileştirilmesi dolayısile hasıl olacak kıymet fazlasının yüzde 70 şini dev- lete vereceklerdir. Tamburi Cemil ve udi Nev- resin 42 parça eseri plâğa alınacak konservatuarı 'Tamburi İstanbul merhum Cemil ile udi Nev- es 42 İ etmiştir. İ kati şekilde tekzip ediliyor. rça eseri”* Ni 2 —« P'SAâ almağa karar Yermiztir. Rar suretle bu eserlerin zi- Ayni mahfillerde tebarüz ettirildi- ğine güre, Kont Ciano, verdiği ce- vapta, Libyadaki İtalyan askerleri miktarının anlaşma mucibince filha- kika evvelce normal hadde indirilmiş olduğunu, fakat Fransız askerlerinin Tunusta fazlalaşması sebebile, son zâ- manlarda yeniden fazlalaşlırılmış bu- lunduğunu bildirmiştir. Kont Ciano, vaziyet yeniden nor- mal olduğu zaman, a$kerler mikta- rının da yeniden indirileceğini ayrı- ca kaydetmiştir. Libyadaki normal İtalyan gami- zonu takriben 30 bin kişiden mürek- keptir, Hâlen burada ne miktar asker bulunduğu Londrada resmen söylen- memektedir. Fakat bazı güzetelerin yazdığı yetmiş bin rakamı da yalan- lanmamaktadır. Trablusta İtalyan kuvvetleri Londra 15 (A.A.) — Avam kamara- sında liberal Robert Trablustaki İti- yan kuvvetleri hakkında Başvekilden izahat istemiştir. Hariciye müsteşarı Butler, verdiği | cevapta demiştir ki: <Italyanın 1938 nisanında Trablus- ta bulunan kuvvetleri 70 bin kişi ka- dardı. Fakat, öyle zannediyoruz ki, İngiliz - İtalyan anlaşmasının imza- sından sonra bu miktar mühim su- relle indirilmiştir. Başvekilinde 8 ikincikânunda söylediği gibi, İtalyan | hükümetinden gelen malümatta, bu- | gün Trablusta bulunan İtalyan kuv- | wetlerinin 32 bin kişi kadar olduğu | bildirilmektedir. İşçi mebus Jones, Trablustan çeki- len İtalyan kuvvetleri yerine Alman kuvvetlerinin getirilmiş olduğunu zannetmek için hükümetin istinad edebileceği sebepler olup olmadığını sormuştur İ Butler, bu hususta hiçbir malö- | matı olmağığını söylemekle iktifa Londra 15 (A.A.) — Kral bu akşam Başvekil Chamberlain'i kabul ederek uzun bir mülâkatta bulunmuştur. B, Mussolini nutuk söylemiyecek Roma 15 (A.A.) — Bazı ecnebi gazete. ler, B. Musşolininin önümüzdeki pa- zar günü Torino şehrinde büyük bir siyasi nutuk söyliyeceğini ve bu nul- kunda Fransaya karşı vaziyet alacâ- ğını yazmışlardır. Salâhiyettar mahafilde bu haber Biga Halkevinin inşası ha- raretle devam ediyor Biga (Akşam) — Bir müddet evvel temeli atılan Hâlkevimizin in- şatına huramalı bir sürette devam edilmektedir. Temel duvarları zemin- den hayli yükselmiştir. Kaymakam bay Hikmet Yavuz ve belediye başka- nı bay Raşid, Evin inşaatı ile yakın- dan alâkadar olmaktadırlar, Bigada deve güreşi Biga (Akşam) — Son günlerde kazamızla civar kazalarda - yapılan deve güreşleri halk ârasında hayli alâka uyandırmıştır. Geçenlerde Ezinede de yapılan bu deve güreşlerine kazamızın pehlivan devesi olan Dübeş te iştirak etmişti, Ezine ve civarından gelen mütead- didi develerle ve bu meyanda Ezine- nin en kuvvetli devesile Dübeş üç rükibini sahadan kaçırmak suretile birinciliği kazanmıştır. İZMİR ve mülhakatı için AKŞAM gaze. tesinin tevzi yeri münhasiran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nu- marada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır. Dr. Hafız Cemal Lokmanhekim Eğ z Dmiy& mütehassısi Divanyolu 104 Muayene saatleri Pazar hariç her gün 25-6 Salı, Cumartesi 25-12 fukaraya AKŞAM Sahife 13 İngiliz tayyare inşaatı Birkaç baf ta sonra Almanlar derecesini bulacak Londra 15 (A.A.) — Sunday Express güzelesi, İngiliz tayyare inşaalının bir kaç hafta içinde Alman tayyare inşa- atının seviyesine çıkacağını yazmak- tadır. Yaz sonlarına doğru inşaat Alman inşaatını geçecektir. Bazı eksperlere göre Almanya o zamân İngiltereyi ta- kip etmekte güçlük çekecektir. Londra 19 (A.A.) — Hükümet, mü- dafaa programına ve bu programın tahakkuku için lâzımgeln mall tedbir lere dair bugün bir beyaz kitap neşre- decektir. Müdafaa programı için s€- nede 400 milyon İngiliz lirası sarfedi- lecektir. , Fakat bu tahsisat Kifayetsizliği ar! Jaşılmaktadır. Öhümüzdeki Müdafaa bütçesi ile takriben 500 milyon liralık | R İ menfaatlerini nazarı itibare alacağın- bir masraf göz önünde tutuluyor. Beyaz kitap bu munzam masrafın nasıl tefrik ve taksim edileceğine dair hükümetin tasavvurlarını gösterecek- tir. Londra 15 (AA) Press Associa- tlonun parlâmente muhabirinin yaz- | dığma göre, Maliye Nazirının silâh- lanma programını tahakkuk ettirmek için istikraz yolu ile elde edilecek ye- | künun 400 milyondan 800 milyon İngiliz lirasına çıkarlacağına dair Avam Kamarasında yaptığı beyanat parlâmento mahafilinde çok derin bir tesir yapmıştır. Amerika cenub Ariözikedalii | askeri heyetleri arttıracak Vaşington 15 (A.A.) — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre muhtelif cenubi Amerika zhemleket- lerinde bulunan Amreikan askeri he- yetlerinin miktarı arttırılacaktır. Bun- dan maksad cenubi Amerikada bulu- nan Alman ve İtalyan askeri heyetle. rile bir müvazene teminidir. T.C. Sermayesi: Yugoslav Kabinesi İktisadi mahfiller yeni Ka- bineyi iyi karşıladı Belgrad 15 (A.A.) — Samuprava gâzetesi, başkamakalesinde bütün Yugoslav iktisadi mahfillerinin Zvet- | * koviç hükümetini memnuniyetle kar- şıladıklarını ve bu halin hükümetin ! sağlamlığına bir işaret olduğunu yaz. maktadır. Samuprava, bilhassa şöyle demektedir: «Zvetköviç hükümetinin iktidar mevkiine geçmesi borsalarımızın dev- lete karşi olan emniyet ve nikbinliği- ni takviye ederek esham ve tahvilâtın pek tabii olarak kıymetini yükseltmiş, diğer cihetten Dinarı gipte edilecek bir vaziyete getirmiştir. Samuprava, netice olarak Yugoslav efkârı umumiyesinin Zvetkoviç hükü- metinin memleketin mali ve iktisadi dan emin bulunduğunu kaydeylemek- tedir, Dahiliye Vekâleti yeni müsteşar muavini Dahiliye Vekâleti müsteşar mua- vinliğine tayin edilen İstanbul vilâ- yeti idare heyeti âzasından B, Hay- rinin tayin emri dün vilâyete tebliğ edilmiştir, B. Hayri bugünlerde yeni vazi başına hareket edecektir, Ağaçları ve tâş ocaklarını tahrip ediyormuş Silâhdarağa mevkii mütevelisi ol- duğunu iddia eden Fatma isminde bir kadın, dün valiye istida ile müra- caat ederek Kâğıdhanede Alibey kö- yü ve civarında Mustafa namında bi- rinin ağaçları kesip salmakta, taş ocaklarını tahrib etmek gibi hareket- lerde bulunduğunu iddia etmiştir. Vali, bu «müracaatı ehemmiyetle karşılamış keyfiyetin süratle tahki- kini Eyüp kaymakamına bildirmiştir. Kuruluş tarihi: 1888 BULMACAMIZ iv i — Metröhif yüzde biri, — Sahilde açıkta. — cü incelip tiken gibi olma, Yuvarlak şeyleri işliyen tezgâh -, Bıfat” edatı Yaydan fırlıyan - İptida Ufaklık para yapılan maden, Güzçl sanat - 1000 kilo - Gök gü- rültüsü, Serzeniş - Avuç içi. Cemi datı - Hazır. Valide - Eksiksiz. ardan aşağı: Müdtbdeb. Kınnızi - Gösterme, Tersi deniz haydudu olur - Niha- yetine 1, gelirse hükümdar olur. Gemi ön direğinin ilk sereni ve yelkeni, Ayarma » İsviçrede bir şehir. Sonuna «Ks gelirse Alman pafasi olar,» Figan. — Değiller. — Asm» makam. Berseri çapkın. Sonsuz » Yemek. Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Genişlemek, 2 — Ecel, Acaba, 3 — Rayab, Diri, 4 — İn, Anan, 5 — Dirayet, Dd, 6 — Öpücük, 7 — Kilim, $ — Mari, Arar, 9 — Emaret, İse, 10 — Kayar, İman. Yukarıdan aşağı: 1 — Geridönmek, 2 — Ecanip, Ama, 3 — Ney, Rüsvay, 4 — İlA, Ac, İra;$ — Büyük, Er, 6 —'La, Eki, 7 — Ecdat,la, 8 — Main, Sicim, 9 — Ebrad, Masa, 10 — Kâinat, Reh. Alaturka omusikide bir g— 10 ZIRAAT BANKASI 100.000.000 Türk lirası Şube ve Ajans adedi 262 Zirai ve ticari her nevi banka muameleleri 7 PARA BİRİKTİRENLERE 28.800LİRA İKRAMİYE VERECEK Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsız tasarruf hesablarında en a3 $Olirası bulunanlara senededdefa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır: 4 Adet 4 » 4 40 100 120 160 » Di 'T; Hesaplarındaki paralar bir sene içinde 50 liradan aşağı M dirde 9b 20 fazlasile verilecektir. 1.000 Liralık 500 » 250 100 50 40 20 4,000 Lira 2,000 1,000 4,000 5,000 4,800 3,200 » düşmeyenlere ikramiye çıkdığı tak- Kur'alar senede 4 defa, 1 Eylül, 1 Birinci kânun, | Mart vel Haziran tarihlerinde çekilecektir,