8 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

8 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

8 Sayin İY Pamir Keym ) Çorap çürüklüğü M pısı açıldı: — Nihayet seni bulabildim. Meraklı matbaayı da öğrenmiş, orü- atbaada çalıştığım odanın ka -|dın çorabı imal eden fabrikaların hep- sinin muhtelif numaralı makineler ça- Uıştırıldığı... — Mütehassıs bumu mu tesbit et - ya da gelmişti: miş. Birader ben de baksam bunu #n- — Gene mi merak ettiğin birşey var? | lardım. Numara bu; 1,2, 3, herkes bi- — Evet. lir. Bir gazeteden kesilmiş bir parça u- zattır — Oku şunul Serlevhayı okudum. - — «Çorapların çürüklüğü» — Daha oku bakayım! - — «İktisad Vekâleti tarafından bedilen çorap mütehassısı..» — Bu adam çorap örmekte mi mü- cel - — Belki! ...... — Hele birsz daha oku! — «Sehrimizdeki çorap fsbrikaların- da tetkikatını bitirerek raporunu ver - miştir.» — Dur, lâfın; kestim, birşey soraca- öm. — Sor... — Bu adam çorabın nesini tetkik et- mek içir getirilmiş olabilir: — Çorapların çürüklüğünden şikâ - yet ediliyordu ya! — Biliyorum, bir çordp yarım gün bile dayanmıyor deniliyordu. — Evet, öyle idi. — Milyonlarca Insanın sözüne inan- madılar da, bu bir tek adamın şehade- ne mi lüzum görüldü. — Bırak canım yazının somunu oku- yalım, bana da merak oldu. — Oku, dinliyorum. — Söylendiğine göre şehrimizde ka- | Bunlar biliyor mu idiniz? | Bir günde “ otuz saniye ,, iş gören san'atkâr Haollywoodun küçücük dünyada en fazla para alan san'atkârlar dır. Kaliformiyada cari bulunan iş kanunu mucibince küçük yaşta olan san'atkârlar günde ancak otuz saniye iş görebilmek - tedirler. Bu 30 saniyelik müddet içinde 410 'Türk lirası ücret almaktadırlar... Hollywoodda son çevrilmekte olan (Abraham Belin hayatı) adındaki filmin baş rollerini yapan Loretta Young ile Don Amedhenin rol icabı olarak birkaç sa - Riyelik bir müddet için kucaklarında bir çocuk taşımaları icab eder. Provalarını bir yapma bebek ile yaparlar. Prova ta- Okuyucularıma Cevablarım © Ankarada oturan genç bir kadın, Bayan «A.K.» yeni evlenmiş, ben - den tavsiye bekliyor, iki üç kelima ile söyliyeyim: — Herşeyden evvel kocah; sıkmız “rın haricinde ilk hedefin yuva için bir ihüyat akçesi kasası yapmak ve direk olarak da bir çocuk dünyaya getirmek olscaktır.. Eğlence, zevk, hayattan hisse almak kısımları bu programın ans hatlarını ihlâl etme- meden yaptırınız. mek şartile ötesine berisine serpişti- * rebilir. Bunun meharetle idaresi ar. o oy Şiükri; #ık becerikliliğinin derecesine boğlı- dir, * Amasyada Bay «B. İ.» ye: — Karım İstanbulludur, burada sıkılıyor, halbuki İstanbula gidip o- rada yerleşmekliğimiz imkân hari « dinde, ne yapayım? diyorsunuz?. Eğer servetiniz müsaid ise sene - de bir defa on, on beş gün için bir İs san'atkârları | Mam olduktan sonra henüz on altı gün - tanbul seyahati yapınız, sonra ya - vaş yavaş iki seyahat arasındaki fa- sılayı genişletiniz. Bu arada da ka rmız için Amasyada bir dost muhiti yapınız. Eğer servetiniz müsaid de- ğilise bütün kuvvetimizi ikinci mad- deye verirsiniz. Bu arada bir, iki, üç çocukla kitrınızı İstanbulu düşüne - miyecek bir meşgale içine sokarsı - NIZ, gildir, doktorun fikrine iştirak ede- Tim. Azami bir hafta hastanede kal. mak suretile kocanıza baba olmak zevkini verebilirsiniz. Vakit geçir - göze çarpar, diyorsunuz. Ben böyle düşünmüyorum. Eğer inanılmıya - cak kadar çok, hele büyük olursa €- vet, faket altın veya plâtin halka ü- — Bırak da okuyayım. «Fakat bu numaralı makinelerin ay- ni numare ipliklerle çalışmaması yü - xünden ipliklerin aşınmasına sebeb ol- duğu tesbit edilmiştir. Çorabın çürük- lüğü daha ziyade buna atfedilmekte - dir.» — Demek çorapların çürüklüğüne sebeb bu imiş hal — Bu imiş İşte, — Sen buna inandın mı? — Bir cümle daha kaldı, onu da oku- yayım: «Bazı fabrikatorlar makinelerini de- Ziştirmeğe başlamışlardır.» — Onlar makinelerini değiştirir de- Biştirmez piyasada çürük çorap ke - mıyacak mı? — Herhalde! — Buna da inandın hal ' — Aklıma birşey geldi, makineyi de Biştiren ipliği de değiştirir, gene çürük görap imaline devam edemez mi? — rip yi Meraklı, merakını halileğlememişti. Kapıdan çıkarken' — Naffle, dedi. Bu işe benim aklım ermedi, çürük vesselâm, — Çorap'ar çürük demek istiyorsun değil mi? — Hayır, bu iş çürük. İSMET HULÜSİ Hik bir nevzad ile oyuna başlarlar. Fakat | bu bir kaç saniyelik pol için stüdyoda film | çevrilirken iş ve mhhat müdürlüklerinin birer mümessili bulunur... Süt nine ve validesi dahi hazırın meyehında hazır. | dırlar, Projektörlerden zarar görmesin diye çocuğun gözlerine bir kaç damla yağ damlatılır... Rol tam on saniye süreri,. Rolünti yaptıktan sonra süt ninesi ço cuğa süt veriri... Diğer taraftan annesi de «çocuğunun ücretini» tahsil ile meşgu! olur!... On altı günlük san'atkâr 350 liraya yakın para alır!,. * Üsküdarda Bayan «H. H.» ye Güç, hele tehlikeli bir amöliye de- — Sahte elmas her vakit bellidir, gerinde küçük bir mercimek büyük- Kadın Köşesi Eski robunuzu yenileyiniz Sade, düz si - yah bir robunuz vet da giye giye bıktınızsa, az pa- ra He yenilemek için size bir Kd kolaylık hatırla - tayım: Düz siyah yünlü rob şu san senelerde kadın - lar arasında he - men hemen umu mileştiği, çoğu © İnun biçimi de sa İde olduğu için ha | tirlatacağımız ye nilikler çokları - nın İşine yarıya « caktır. 1. 130 eninde grili kırmızılı, ka reli bir kumaş - tan bir metre a - br, robunuzun ö- nüne jile, arkas- mw roba, etekleri- nin plilerinin a - rasına da birer parça geçirirsi - niz, Yürüdükçe görünsun. ” 2. Robumuzu belinden keşersiniz. yukarı çekmenizde bir mahzur yoktur. Çekince üstüne bir kadife kuşak bağ- parsımız. Altından beyaz bir bluz gi - yersiniz. İşte size (bolero - etek) şek - linde bir takım. Bunun eski robla ne benzerliği kalır? 3. Önüne siyah #pekliden büzgülü bir parça geçirirsiniz. Bu parça tâ ya- kadan başlar. Eteğe katlar iner. Başla- dığı nokta da birkaç santimetre enin « dedir. Bit yerde bütün eteğin üçte biri kadar genişler. 4, Siyah ipekli yerine emprime veya xd bir açık renk ipekli kumaş da ko- yabilirsiniz. O vakit robu bu pstçanın üstüne bastırır, dikiş yerlerine de bir brode geçirebilirsiniz. Aşağısile yukâ- nsının genişliğini öbürü kadar farklı yapmazsınız. Yemek bahsi: Evde pandispanya rasıl yapılır? 20 yumurta, yarım kilo un, yarım kilo şeker. Şekerle yumurtalar, bem- beyaz köpürünciye kadsf" çalkalana - cak, sonra unu karıştıra karıştıra içi- rilecek yağlanmış tepsiye konulup fi» rma yollanacaktır. Kızarınc# çıkarıla- cak, Tepsi hazırlandığı zaman fırın da bazır olmalıdır. Yumurtaları fırın ha- zır olmadan kırmamak şarttır. Mayonez Mayonezi muvaffakiyetle yapmak İ- çin: Yumurta sarısın: kâseye koyunuz. Üstüne bir çimdik tuz, büber, bir kü - çük kahve kaşığı sirke katınız. Kâse- yi bir tabakla kapatıp beş dakika bek- letiniz. Sonra yumurta sarısını kaşık - la çevirmeğe balayınız. İyice karışın- ca önce azar azar zeytinyağı damlatı- nız, Sonra bolca (istediğiniz kadar) i- lâve ediniz. Müğündekini anlıyabilmek için mü - tehassıs olmak lâzım. Tabii çok iyi cinsini kasdediyorum. Papa e Ağırcezaya bir işkence davası intikal etti Karakolda dövüldüğü ileri sürülen üç kişiden birinin ölümünün mahiyeti araştırılıyor Dün, Ağırceza mahkemesinde Siliv-| haklarındaki iddiaları inkâr etm ri jandarma karakolunda geçtiği iddix'| dir. edilen mühim bir işkence ve ölüme se -| Bunu müteakıb mahkeme şahidi bebiyet hâdisesinin muhakemesine baş; dinlemeğe başlamış, bunlardan n Boylar kısaldığı için etek kısmını biraz I4rsınız. Yukarısını da bolero gibi ya - dr. lanmıştır, karakol kumandanı Kasım çavuş Şevkiden mürekkebdir. İddiaya göre, bu feci hâdisenin ma- hiyeti şudur: Yakub isminde biri bir gün karako- la müracaatle kendisine aid bir taban- canm, Ramazan ve Sald isimlerindeki şahıslar tarafından çalındığını ileri sür müş, bu ihbar üzerine her ikisi de ka- rakola getirilmişlerdir. Bunlar taban - cayı kasab Vitaliye sattıklatımı söyle - misler, Vitali de celbedilmiştir. Sonra Kasım çavuşun emri ile her üç suç - uya da işkence yapılmış, bunlardan Ramazan o kadar dayak yemiştir ki, vücudü ve ayakları şişmiş, yüzü gözü mosmor kesilmiştir. Hâdisenin bundan sonrası, iki rivayet ve bu rivayetlerin doğurduğu iki iddiaya dayanmakta - , Bu vak'adan 20 gün sonra Ramaza - nın denizde cesedi bulunmuştur. Bi - rinci iddiaya göre, Ramazan karakolda dayak yedikten sonra kaçmış ve sonra gene yediği deyağın tesirile ölmüştür. Fakat, cesedi niçin denizde bulunmuş- tur? Bu cihet tesbit olunamamakta - dır. Sadece rivayet şeklinde kalan ikin- ci iddia ise, korkunçtur: Yapılan iş - kence tesirile ölen Ramazanın cesedi, İbir çuvala konularak, bekçi Şevki tara fından denize atılmıştır. İ Fakat bütün bunları gözlerile gören İ olmamıştır. Cesed üzerinde yapılan İ fethi meyit de, bu noktaları aydınlata- mamıstır. Hödisenin t)'ica deliNeri, rivayetler ve bu vak'a fle günlerce meşgul olan kasabı. halkı arasında do- lasan dedikodudur. Ancak, şahidlerin bu bsbda söyledikleri ve diğer bazı de- Tiller, suçu sübut mertebesinde göster- miş, kasabayı saran dedikodunun aksi de ispat olunamamıştir. Böylece vak'a- nın dört suçlusu da tevkif edilerek, A- ğırcezaya sevkedilmişlerdir. Dün, mahkemede yapılan sorgusu S1- rasında suçlulardan Kasım çavuş vak'- ayı şöyle anlatmıştır: — Topkapı ve Edirnekapı civarla - rındaki asfalt yolların yapıldığı sırada idi. Ameleden Yakub bize müracnat - le: «— Cadırımdan tabancamı çalmış - lar. Bu işi Ramazan ile Said yapmiş o- lscıklar» dedi, Biz de bunları bulup karakola çağırdık. Önce inkâr, bilâha- re Ikrar ederek tabancayı Vitaliye sat- tıklarını söylediler, Onu celbettik, Fa- kat, kimseye işkence yapmaklık. Döv - medik. Ertesi günü, Ramazan neza - rethane bahçesinden firar etti, Ara - dik, bulamadık. 20 gün sonra deniz- den cesedini çıkardılar anma, denize nasıl düşmüş, bilemem. Diğer üç maznun da ayni şekilde Hâdisenin suçluları Silivri jandarma ile, jandarma Mustafa onbaşı, bekçi Ha - Mm ve Yusufla, halen firari bulunan Kemal: - — Bir akşam muayyen vakitten vel, memlekette sanki. örfi idare edilmiş gibi kahveleri kapattılar. Si kaklarda kimse kalmadı. Bu, Ra nın karakola götürüldüğü sırada X Kasabada dolaşan tevdlürlere gör€, rakolda fena halde dövülen R gi kendisini görenlere: «— Beni buradan kurtarın, Eğer gece de kalırsam, öldürecekler» de miş. Yüzü gözü kan içerisinde, 8 ları şişmiş bir halde imiş. Fakat, bunları kahvede başkalarından işit bay relss demiştir. Mahkeme, diğer şahidlerin celbi i$ talik edilmişti Arkadaşını öldüren garson ağırcezaya verildi Bundan bir müddet evvel Sirkeci Şen Cümhuriyet lokantasında, iş yü zünden çikan bir kavgada arkadaşı B nam bıçaklıyarak, ölümüne sebeb veren garson Ahmed hakkındaki tahkikat neticelenmiştir. Suçlu ceza kanununun 448 inci m desine göre muhakemesi taleb edile rek 4 üncü sorgu hâkimliğinin karari le Ağırceza mahkemesine verilmiş * ir. Elini makineye kaptıran bir amele öldü Eyübde Tersane fabrikasında elin makineye kaptırdrak ağır yaralan Yu hastanesine kaldırıldığını dünkü yımızda yazmıştık. Ali Rıza dün ölmüş ve cesedi mül yene eden adliye doktoru Enver Kar! defnine ruhs#t vermiştir. Peniz işleri: Doğu vapurunun makine aks mi kenuyor Denizbankın Almanyada yaptırın olduğu Doğu vapurunun inşaatı ilerle © mektedir, Vapurun mâkine aksamının kö” nulmasına başlanmıştır. Temmuz ayınd teslim almacak olan bu vapurun inşaat” Na nezaret etmek üzere Denizbankın Ü mühendisi bugünlerde Almanyaya gi decektir. Dört Sovyet torpidosu Akdenize Sovyet Rusya filosuna mensub dört (064 pido muhribi dün saat 9 dı Karadeni£” Boğazından geçerek limanımızda dur maksızın Akdenize gitmişlerdir. Baltalimanında, yol inşaat yerinde kaza olmuş, smeleden Hüseyin ve Mw hiddin adlı iki kişi yaralanmıştır. Bağlalimanmdaki köprü O kazıklarımi” vinç üzerinde suya çakan bu iki ameleyf vincin kolu çarpmuştır. Hüseyin bacağı dan, Muhiddin kolundan yaralanmıştır. Her ikisi de Beyoğlu belediye hasta * nesine kaldırılmışlardır. Su ve benzin Ali Rıza isminde bir amelenin BeyOğf »..—.—m—— di m