11 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

11 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Bayte Bizim vaziyetimiz ve kar (Baştarafı 1 imei sayfada) rar verilmiş olduğunu en derin saygıla - Yımla arzetmekle bahtiyarım.» Bütün Meclisin sürekli alkişlarle kar- İn riysset divanında kar şılk verilmesi tasvib edilmiştir. Bundan sonra Meclis fhtımaş encümen- erine ayrılacak azanım seçimi yapılmış ie Başvekil Refik Saydamın yemi ka - bine programımı izah eden beyanatı din- lenmiştir. Bu beyanat üzerine Fazıl Ahmed Ay- kaç (Elâzığ), Refik İnce (Manisa), Berç İürker (Afyon), Emin Sazak (Eskişehir) göz nlarsk hükümetin programını tasvib e yeni Refik Saydam kabinesine karşı en derin itimad hislerini ifade etmişler - dir. Hatibler, burada bilhassa irk mil - etinin sulhe olan derin bağlılığı Kadar kuvvetine de olan inançlarını bilhassa te- berüz ettirmişler ve bu kuvvetin en canlı imsaji olan Türk ordusuna karşı mu- ve itimadlarını Meclisin sü- rasında bir defa daha te- nişlerdir. işılanan bu Üzerine tayini oesami ile reye 4 edilerek yeni Refik Saydam sine 289 reyle ve mevcudun itti - fakile itimad edilmiştir. Meclis Ürma günü toplanacaktır. Nutkun metni Busünkü toplantısında azaların şürek- & alkışları arasında kürsüye gelen Baş vekil doktor Refic Saydam yeni kabi - Benin programını şu nutukla izah etmiş. ir; «Aziz arkadaşlarım, Büyük Millet MecHsinin intihabınm yenilenmesi dolayısile kabinenin istifa - $ım Reistcümhurumuza takdim ettim. Kabul ve yeni kabinenin teşkilini tekrar Bana tevdi buyurdular. Bugün, yeni ka - bineyi yüksek huzurunuza getiriyorum. Bu kabine de, şimdiye kadar olduğu ibi mensub olduğumuz Cümhuriyet Halk Partisinin programımı tahakkuk et- irmek için çalışacaktır. Kabinenin iş bölümü noktasından eski. gine nazaran farkı, Naf'a ve İktisad Ve - İkâletlerinin friser vekilete ayrılma ol - İmasıdır. Seneler geçtikçe vazifeleri ar - tan bu iki vekâletin, gördükleri Amme İhizmetlerine nazaran bir taksime tâbi tu- tulması ihtiyacı hissolunuyordu. Bu su - retle, şimdiye kadar inşa, nakliyat ve muhabere işlerini gören Nafia Vekâleti, yalnız inşaatla meşgul bir vekâlet haline getirilmiş, münakale ve muhabereye aid lan hizmetlerle İktısad Vekâletme bağlı İeniz nakliyat işleri almarak «Münakale we Muhabere Vekâleti. ihdas olunmuş - #ur. Keza ticaret ve sanayi işlerini gören İklisad Vekâleti, yalnız sanayi ve maadin İşlerle meşgul olmak üzere bırakılmaş, iç ve dış ticarete ad vazifeler toplanarak «Ticaret Vekâleti. teşkil edilmiştir. Bu yeşhile vücude gelen vekâletlerle, idare ve teknik bakımından işlerin yürümesi - nin daha kolay bir hale konulduğunu ve vekillerin de daha yakından işlerini ta - kib ve kontrol edebileceklerini tmid e - diyoruz. Vekâleflerin iş programında bir deği- şiklik yoktur. Kabinenin programında ol duğu gibi, vektletlerin iş programlarında (a Cümhuriyet Halk Partisinin programı esastır. Cümhuriyet prens'p) Yüksek Ziraat lüğündeu: devrinin “en - muvaffak biri olan denk bütçe esa- sma dayanarak hazırlanan 930-940mali sene bütçesi huzurumuza lakdim edilmiş bulunmaktadır, Müzakereci öunasında gerek çalısan, gerek kendilerile Çalış » makla iftihar duyduğum vekil arkudaşla- İramın size vereceğimiz izahat bunu güs- dereceklir, kanaatindeyim. | Yalnız dahili, harici vaziyetlerden bahsedeceğim. i Dahilde devamlı bir huzur ve sükün bulunduğunu ve 'Türk vatandaşının sa- mimi beraberlik ve güven havs$ı için - da yaşadığını emniyetle söyliyebili - rim. Cümhuriyet hükümeti bu hava - nın bulanmamasına, Türk vatandaşı - nın endişesiz çalışmasına ve kazanma- sına, huzur içinde faziletli bir ele ha- yatı geçirmesine ve istikbalinden emin olmasına bütün kuvvet ve gayretile çalışmakta devam edecektir. Aziz arkadaşlarım, Dünya vaziyetinin baş döndürücü bir süratle her an değişiklikler gösteren in kişafı, h siyasetimizin her zaman- kinden ziyade müteyakkız olmasını i- cab ettiriyor. Milletleri birb in kar- şısına diken, birkaç gün gibi kısa za - man içinde devletlerin ortadan kalkma- sına müncer olan bugünkü dünya büh- ranı, sulha olan kuvvetli merbutiyetini her zâman ilân ve isbat etmiş bulunan Cümbhuriyet hükümetini tsbiatile ya - kından alâkadar etmektedir. Fakat bütün bu değişmeler, bu sü - ratli ve esaslı inkişaflar yanında, Tür- kiyenin harief siyaseti bir tebeddül gös termemektedir. Dostluklarına, ittifak- larma velhAsıi sözüne ve imzasına rs- dık olan Türkiye sulhü sevmek, sulha hismet etmek yolundaki azminde ayni İman ile, ayni itina İle berdevam bu - Tunmaktadır. Bu karmaşalıklar önünde Cümhuri - yet hükümetinin büyük küçük bütün devletlerle avni samimiyet ve dürüsti altında dostane münesebetlerini ida - me etmekte bulunduğunu ve bundan sonra da idameye çalışacağını size söy- Hyebilirim, Sulha hizmeti, hükümetiniz bu dü - rüst siyasette buluyor. Fikir ve menfaatlerin bu kadar şid - detle çarptığını zamanımızda, Türkiye için ne bir fikir cereyanı, ne de her- hingi bir menfaat hırsı sulh yolundan inhirafta âmil olmamaktadır. Ve olmı- Milletlerimizin hayat ve refahmı teh Wkeye atabilecek hareketler, hüköme- tinizden sadir olmıyacaktır. Elverir ki iyi niyetlerimiz ve bütün devletlere karşı beslediğimiz samimi ve dostane bitaraflık doğrudan doğruya veya bil - vasıta ihlâl edilmek teşebbüsüne mâ- Tuz kalmasın. Çok tehlikeli, buhranlı ve sık tebed- Al eden entemasyonal vaziyet içinde harici sivasetimizin bu ana hatlarını te- barüz ettirmekle #ktifa ediyorum. Ye- mi veziyetleri umumi sulh menfaati ve Türk âli menfaati bakımından daimi bir tevakkuz ve tetkike tâhi tutacağız. Ve Büyük Meclisin mürakabe ve ka - rar hakkımı daima zamanında ve tam olarak kullanması için lâzım gelen ih- timamı dikkatle tatbik edeceğiz. - Türk vatan ve mifletinin, Türkivk Cümhuriyetinin maruz kalabileceği ve- 'kayle karı zamanında tedbir almek Enstitüsü Rektör- 1 — Kurumumuz talebe ve müstahdemini için aşağıda isimleri yazılı çşyalar üç grupa ayrılarak açık eksiltmeye kon: 2 — Eksilimeler 22/4/939 Cumartesi ulmuştur, günü ve hizalarındaki saatlerde Rektör. ük binasında müteşekkil komisyon tarafından yapılacaktır. 3 — Muvakkat teminat “© 7,8 tar. 4 — Daha fazla izahat ve parasız şartname almak istiyenlerin enstitü daire müdürlüğüne müracaatları, Cinsi (2285) men fiatı Yüz havlusu Basyo havlusu Bevaz gömlek Futbol ayakkabı Atletizm ayakkabı Hademe elbisesi İş tulumu 50 gift 25 adet | 5,p0 Miktarı Muham- Tutarı Teminatı İhale günü ve saati 605 adet kur. 725 22/4/9389 Cumarteri 497 adet 170 kur. 60 adet 350 kur. 210,00 Beyaz lâstik ayakkabı 250 çift (o 225 kur. ö62,5V 625 kur. 25 çift (600 kur, 20 takım 22 Ura 742,90 ORlira gün sent 10 da açık eksiltme 22/4/939 Cumartesi günü sant 11 de açık eksiltme 22/4/0939 Cumartesi günü sanat 12 de açık eksiltme 811,50 70,15 150,00 400,00 187,50 40,50 SON POSTA hususunda, Cümhuriyet hükümeti mü teyakkız bulunmaktadır. En yikse! amaset ve sarsılmaz va- tan sevgisi kaynağı olan büyük Türk rak her tehlikeyi ve tinde olduğumuzu söylemekle iftihar duyarım. İşte, arkadaşlar, maruzatım burada bitiyor. Sözüme başlarken arzettiğim gibi, Cümhuriyet Halk Partisinin prog- ramına sadik ve onun tahakkukuna ça lışan arkadaşlarınız olmakla bahtiya - rız. Sizin gösterdiğiniz yolda ve vere - ceğiniz direktifler dairesinde milletin refah ve sandetine çalışmak azminde- yiz. Eğer, bizi bu vasıflarımızla yük - İ sek maksadlarınıza hizmet edecek ka biliyette görüyorsanız, itimad reyle - İrinizle taltif ve takviye ve işimize de- vama müsadde buyurunuz.» Başvekil Refik Saydamın sık sik sü- rekli alkışlarla ve bravo seslerile kar- şlanan bu nutkunu takiben tayini esami İle reye müracaşt edilmiş ve tas- nifler neticesinde Refik Saydam kabi- nesine 389 reyle ve mevcudün ittifa- kile itimad edildiği bildirilmiştir. Bunun üzerine tekrar kürsüye gelen Başvekil Dr. Refik Saydam, gösterilen bu itimada karşı da demiştir ki: Arkadaşlarım, Gerek bendeniz ve gerek arkadaş - larım, itimadlarmıza şükranlarımızı ar »ederiz. Bunu hak etmeğe çalışacağız.» /Encümenlerde reis ve mazba'a muharrirlerinin seçimi Ankara 15 (Hususi) — Bugün Bü- yük Millet Meclisi toplantısından son- ra encümenlerin bir kısmı toplanarak reis ve mazbata mubarrirlerini seçmiş- lerdir. Hariciye encümeni relsliğine Saffet Arıkan (Erzincan), mazbata muharrir- iliğine AH Muzaffer Köker (Konya), kâtibliğe Ahmed Şükrü Esmer (İstan- bul), dahiliye encümeni reisliğine Ce- mil Uyhadim (Tekird43). reis vekili - ğine Atıf Tüzün (Çaruh)” mazbata mu harrirliğine Edib Ergün (Mardin), kâ - tibliğine Ziya Arkan (Yazgad) seçil mişlerdir. Sözlin kısası : Tam yerinde bir atifet (Bastarafı 2 nel sayfada) Bu yapılırsa, muallim evlerine biraz neş'e, bir parçacık refah sokmak kolay - lıkla mümkün olacağı gibi, Türk nüfusu- nun artmasna da faydası olur kanaatin. deyim. Meslekten yetiştiği için maarif işlerini herkesten iyi kavrıyan, işçilerini herkes- ten iyi tanıyan ve kendisini Dbilâistima İber maarifçiye sevdiren kiymetli Vekili- miz Hasan Âli Yücelin yüksek takdirine İbu teklifimi erzetmekle kıvanç duymak - tayım, Siyaset âleminde (Baştarafı 3 üncü savfada) telâkki edilemezse, İtalyanm bu teşeb - büsü de böyle eddolunmak lâzımdır. Menfaatlerini bilen bir parçacık uzağı görmek kabiliyetinde olan bütün Bal - kanlılar için tek hattı hareket her türlü yabancı teşebbüse, Balkan yarımadasın- da, Balkan paktının icabları dahilinde tek cephe vücude getirmektir. Böyle dü- şünmiyen bir Balkanlı, Balkanlılık hak ve menfaatlerini göremiyen bir hodbin - den ibarettir ki yarın bunun zararı ken. | disine dakunacaktır, Selim Ragıp Emeç Kemere erener Bir kaçıkçı mahkemeye verildi Bir müddet evvel limanımıza gelen Daçya vapuru yolcularından Hamza Ali adında birinin eşyaları arasında ve üzerinde 70 kilo ipekli mensucat ve 5 kile eşarp bulunmuştu. Suçlunun mütestidid defalar harice seyahat etliği anlaşılarak (evinde de bir arama yapılmış ve bir miktar ipek- W kumaş bulunmuştu. Suçlunun üzerinde ve eşyaları era - sında bulunan kaçak ipekliler müsa - dere edilmiş, evinde bulunan kaçak eşya dolayısile kanun! takibat 'yapıla- rak suçlu mahkemeye verilmiştir, (Baştarofı & inci sayfa. hakkak ki doğu ve ocnub doğu Avrupada işin rengi değişecek ve bu sayede sonsuz istilâ hırs ve emellerine adamakıllı birdir. Her bir Balkan devletinin gem vurulmuş olacaktır, Bir Balkan ittihadı veya hiç olmazsa şimdilik deliksiz bir Balkan askeri ittifa- Xı, hiçbir zaman, Balkanların batı kıyıla- bir büyük devletin ayak bastığı bu- günlerde olduğu kadar, zaruri ve müsta- cel olmamıştır. Romanya şimalden ve Yunanistan he- men ber taraftan tazyik ve tehlikeye marundurlar; yahud, hiş olmazsa, bu yolda kuvvetli bir iddia, bir telâş vardır. Teyid kuvveti bulunmıyan teminatlara #se biç aldanmamalıdır. e Yugoslavyaya gelince, 6 bir takım çetin iç güçlüklerle uğraşmaktadır. Hırvatlarla Slovaklar is- tiklâle yakın milli muhtariyetler istiyor. lar ve bu isteklerine yol veri akdır- de, Çekoslovakyada olduğu ir da- ğılma ve inhilâlden korkuluyor. Bundan başka, Arnavudluğu işgal eden komşu büyük devlet Yugoslavyayı cönubdan da tehlikeli surette kavramış bulunuyor ve aynca Macaristan Banata göz koymuş bekliyor. Görülüyor ki Yugoslavyanın iç ve dış durumları kolay değildir; fakat o- nun İç durumunu güçleştiren âmillerden birisinin ve belki de başlıcasının karar- sız dış vaziyeti olduğuna şüphe etmeme- li ve tam bir Balkan askeri ittifakının 0- nun iç hastalığına da iyi geleceğine inan- malıdır. Hülâsa, Bulgaristan acele etmelidir. Romanya, Yugoslavya ve Yunanistan bi- rer birer haritadan silindikleri veya kâ- ğd üstünde belirsiz birer renk olarak kaldıkları gün Akıbeti gelmiş olacak olan Bulgaristana, Dobrica, Makedonya veya batı Trakyadan hiçbir hayır gelmer, 6 nun için, Bulgaristanın derhal Balkan as keri ittifakına girmesi ve Balkan ittiha- dının da husulüne yardım etmesi, onün sırf kendi milli ve hayati menfaat ve adimi icabı da, zaruri ve lâzım- r. Bütün Balkanlılar ve bilhassa Bulgar- lar bilmelidir iri, Balkan devletleri ken- di aralarında, derha! ve en sıkı ve pürüz. süz bir şekilde birleşerek her biri Bal- kanları bir kül halinde müdafaa zarure- | IKRAMYE göre ikramiye dağıtılacaktır: 4 4 40 100 120 160 500 250 100 50 40 20 İĞ tarihlerinde çekilecektir. milyon asker kuvvetinde Nisan 11 arımız Asker görüşü ile vaziyet tini duymadıkça Balkanların selâmetini temin mümkün değildir. Balkanları yı- kacak şey dış düşmanı değil, iç dirliksizi yalnız hududlarını ve kendi menfaatleri. esi ve kuvvetlerini sadece bu yolda kullanmak istemesi kadar, Balkan- lara felâket getirebilecek kötü bir siyaset yoktur, Karadenizle Balkanlarda ve Ege de gö- zü olanlar, Balkan kenar devletlerinin, yani Romanya, Yugoslavya ve Yunanis- tanın, ne taraften ve kimin tarafından 6- lursa olsun, dıştan gelecek her taarruza karşı bütün kuvvetlerle müdafaaya a7- mettiklerine ve ittifaka Bulgaristanın da hulüsla katışmasile, bir harbde, Balkan- larda her tarafa yetişmek üzere, Edirne - Sofya - Selânik müsellesinde lâakal iki ik bir ihti- yatın az zamanda toplanabileceğine ka- naat getirmedikçe hareket, hamle ve savletlerinden geri odurmıyacaklardır. Balkanlıların, kendilerini korumak ve batı demokrâsi devletlerinin harbe mü- dahalelerine vakit ve imkin vermek # ” DİKKAT: Hesablarındaki paralar bir sene içinde düşmiyenlere ikramiye çıktığı takdirde 96 20 fazlasile verilecektir. Kur'alar senede 4 defa, 1 Eylül, 1 Birincikânun, I Mart ve 1 Haziran çin. yapacakları şey bizce bundan Ibaret- tir ve bunda ne kadar istical etseler yeri vardır. H. E. Erkilet Eminönü Halkevinde Konferans Eminönü Halkevinden: 15-4-939 Oumar - tasi günü saat 1730 da Evimizin Oağaloğlun. deki salonunda Üniversite profesörlerinden Eimld Nafiz Pamir tarafından (İstanbal Boğazının teşekkül) mevrilu mühim bir konferans verilecektir. Beyoğlu Halkevinde konferans Beyoğlu Halkevinden: Perşembe günü sa- at 1830 da Evimizin Tepebaşındaki merkes binasında Büyan Mefharet Ersin tarafından çocukları rüşvet ye mükâfat vermiyelim mevzuunda mühim bir konferans verile - cektir. Bir kadın tramvaydan düştü Cağaloğlu yokuşunda oturan 43 ya - şçında Nevin adında bir kadın tramvay- dan atlamak istemiş, yere yuvarlana - rak başından yaralanmıştır. Nevin tedavi altına alınmış ve yapı- lan tahkikatta tramvaydan kendi dik- katsizliği yüzünden düştüğü anlaşıl - mıştır. T. C. ZIRAAT BANKASI Kuruluş tarihis Sermayesi: 100.000.000 Türk Lirası Şube ve ajans adedi: 262 Ziral ve ticari her nevi banka muameleleri PARA BiRiKTiRENLERE 28.800 Lira VERECEK Ziraat Bankasında kumbaralı ve ihbarsız tasarruf hesablarında en az 50 lirası bulunanlara senede 4 defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna 4 Aded 1,000 Liralık 4,000 Lira 2,000 1,000 4,000 n ” 50 Uradan aşağı