26 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

26 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

iii KEMA YE TEME. VEREN AOLİNNK EMT ETE rak A çar EE 14 Sayfa «Sor Postas nın tefrikâs: 45 > | KR iL BİR İNGİLİ, ALMAN SON POSTA ADA CASUSU Tercüme eden: BL Alaz Adollun babası beni görünce hakiki oğlu zannetmekte hiç tereddüt göstermedi Cephe gerisinde istirahat etmekte olan İngiliz askerlerinden bir grup Birkaç hafta sonra da, tamamen gâ- fil avlandıkları için Fransızların Ver - dünde fevkalâde çok zayiat verdikleri- | ni iğim zaman teessürüm büsbütün | arttı. O tarihlerde Verdündeki Fran - sız cephesinin yarılmasına pek az bir şey kaldığmı bugün artık bilmiyen kal- mamıştır. O zamanlar Almanların, har- bin bütün seyrini değiştirebilecek olan Yerdün zeferinden hiç de uzakta ol - madıklarını, gene, bugün artık herkes biliyor... Halbuki bu tehlikelerin hepsini ber- taraf etmek, o müthiş, o kanlı Verdün müdafaasını pek az bir zayiatla geçiş- tirmek pekâlâ mümkündü... «Mümkündü» Bu, her dilde gayet tuhaf ve gayet acıklı 'bir sada çıkaran ve pişmanlık ifade eden bir tabirdir : Mümkündü. DÖRDÜNCÜ KISIM İkazlarımın nazarı dikkate alınma - dığını, ben ancak aradan bir çok haf- talar geçtikten sonra öğrendim. Kopye kâğıdını ve buna aid haberleri gönde - rişimi takib eden bir kaç gün içinde dünyanın en bahtiyar adamı bendim. Şarivil'in içinde adeta" bir kahraman imişim © gibi dolaşıyordum. Bu et - nalarda, kendime olan itimadım o ka- dar fazla idi ki hiç bir şeyden korkmu- yordum. Ben artık kat'I olarak kendimi yüzbaşı Adolf Neyman hissediyor, yüz- başı Bernard Newman'lıklaenu - fak bir alâkam bile kaldığına inanmak istemiyordum. Kendime bu kadar gü - venmem ve inanmam için çok ciddi bir takım sebeblerim vardı. Her şey - den önce, bana verilen işleri fevkalâde mükemmel başarıyordum; bunun tabif bir neticesi olarak âmirlerimin hak - Kımdaki kanaatleri de fevkalâde iyi idi. Birçok haftalar imtidadınca en u - fak bir heyecan bile geçirmedim. Fakat bir akşam geç vakit, cephedeki ordular- dan birine vaki ziyaretlerimden geri dönerek evime geldiğim zaman, hiz - metçimden, bdbamın odada beni bek- lediğini öğrenince ne müthiş bir heye- cana kapıldığımı artık siz tasavvur &- diniz! Bu ne feci bir şeydi! Ben böyle bir şeyi hiç de beklemiyordum; mütekaid bir binbaşı olan ve harbden bir hayli zaman evvel tekaüde sevkedilmiş bulu nan Adolfun'babası, harble beraber tek rar işbaşına davet edilmiş, Rus cephe- edilmişti. Şimdi onun burada ne işi vardı?. Hangi şeytan onu buraya at - mıştı?. Acaba bir aksilik falan mı ol - muştu?. Fakat bütün bu düşünceleri bir kenara bırakarak kendime hâkim olmam ve soğukkanlılığımı takınmam icab ediyordu.. babasının ziyaretinden sevinmiş bir insan edası takınarak o - dadan içeri girdim, yüreğim (şiddetli bir hevecan içinde idi. Bir babanın, kendi öz evlâdını teşhis hususunda al- danmasma İmkânı var mıydı? Pekâlâ varmış!, Çünkü Adolf'un ba- besi beni bal gibi kendi oğlu zannetti; ve o tarzda karşıladı. Hem böyle zan- netmemesi için ortada bir sebeb de yoktu. (1) Çünkü Adolf'un babası, beni görme- den önce arkadaşlarımdan bâzılarile konuşmuş, onlardan benim hakkımda bir yığın tafsilâl almıştı. Sonra, malüm olduğu üzere, Adolf'un babasını şüphe- ye sevkedecek ortada bir şey de yoktu. Bütün bunları iyice (o hesabladıktan sonra, derhal kendime hâkim oldum. Ve konuşma mevzuunu kendimden w- zaklâştırarak, onun buraya niçin gel - diğini soruşturmağa başladım. Adolf'un babasının verdiği cevab çok makul idi. Babamın mensub olduğu Hvayı Rus cephesinden alarak Belçika hüdud mu- bafızlığma vermişlerdi. Çünkü Belçika ile Almanyayı ayıran huğudun muha - fazası bir mesele halini almıştı. İşte «Babamın» mensup olduğu liva efradı, umumiyetle ellisini geçkin kimseler olduğu için onları Rus cephesinden a- larak Belçika hududuna tayin etmiş - ler, ve orada Belçika muhâtirlerinin Almanyaya geçişine, kaçakçılığa falan mâni olmıya memur etmişlerdi. (1) Bu eserini olmuş vak'alara istinad ot- tiren Bernard Nevman, bu noktada, maale- sef çirkin bir hakikati gizlemek meeburiye - tinde kalmıştır. Çünkü insan, dünyada her-| kesi aldatabilir. Şunu veya bunu tartmak, teşhis etmek hususunda herkes aldanabilir. fakat ana-babanın çocuklarını teşhis hu - susunda (aldanmasına İmkân ve ihtimal yoktur. Odeğii böyle aradan bir iki sene geçmekle, ön-on beş sene bile çeras ana- baba çocuğunu mutlaka tanir. Binaenaleyh Adolf Neyman'ın anasile ba- basi da, Bernard Nevman'ın kendi oğulları olmadığını pekâlâ tanımışlar, fakat İngiltere- de esarette bulman İendi öz çocuklarının hayatlarını tehlikeye koymamak için bile bi- e suzmağa mecbur olmuşlardır. Yani, bizim anladığımıza göre Bernand Nevman, kendisi- nl ele verdikleri takdirde İngilteredeki oğul.| ları Neyman'n öldürüleceğini söylemek su-| retiie ana-babayı tebdid etmiş, fakat pek te sinde harbetmekte olan redif taburla- rından birinin kumandanlığına tayin ahlâki olmıyan bu hareketini kitabında yaz- mağı muvafık bulmamıştar. Mütercim | « Babazm, fevkalâde memnun ve bahtiyardı. Çünkü onun mensub olduğu liva karargâhı, bizim bulunduğumuz yerden ancak otuz mil bir mesafede bu- lunan Luven mıntakasında bir yerde idi. Bana sorarsanız, ben böyle bir memnuniyet için hiç bir sebeb görmi yordum. Elinin Bulmacası 128416 S6 SOLDAN SAĞA: 1 — Eşkiyalık - Rabıt edatı. 3 — Tekdir . Sarhoşun bağırması, 3 — Uzak - Islak olmuyan. 4 — Küsen. 5 «Üste &n nddı . İ- T — Şimi - Hususi tenezzüh gemisi, 8 — İlçe - İztırab nldası, 9 — İsti'ham nidası - Aranmak masda - rından emri hazır, 10 — Endaht - Taharri et, YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Ramazandan evvelki ay, 2 — Üye - Şahsiyetler. 3 — Kaldesi olmıyan. 4 — Bakiye kalan - ÖZ. $ — Kamer . İlâre. 8 — Genişlik - Kuru olmıyan, 7 — Sahte. — Bir hastalık - Ceriha. — Bir sebze. 10 — Alaturka bir çalgı - Bir «A» olsn valide 1224667809010 Bovelki bulmacanın halledilmiş şekli Pazar günü Ankarada yapılan müsabakalar üreş teşvik müsabakalarında Ankaragücü birinciliği aldı, Atış, Harbiye - Gençlerbirliği, mektebler arasi müsabakaları çok zevkli oldu Bursada bisiklet yarışlarının sonuncusu rında Hik Ankara, (Hususi) — Bu hafta Ankara gene çok canlı bir spor günü yaşadı. Ne- ticelerini gününde bildirdiğim bu karşı-| laşmaların şimdi de tafsilâtını veriyorum: Güreş müsabakaları Bölge güreş ajanlığının tertib ettiği güreş teşvik müsabakaları Cumartesi gi- nü yapıldı. Teknik neticeler şunlardır. 58 kiloda Niyazi (A. G)), 61 kiloda Tur- gud (H), 66 kiloda Habib (D. S5). 72 ki- Ioda Sadık (A. G). 79 kiloda Mehmed (A. 6), 87 kiloda Rıza (A. G), ağırda Osman (A. G) birinciliği kazanmışlardır. Müsabakaların sonunda Ankaragücü ta- kımı 27 puvanla birinci gelmiştir. | Atış müsabakaları Bölge atıcılık ajanlığının atış poligo- İsunda, Flober tüfeklerile atışların dere- ce farklarını tayin için, amatörler ara- smda tertib ettiği birine: teftiş atışına başlandı. General Cemil Taner, Albay Cemal ve Beden Terbiyesi istişare heye- tinden Mazhar atışları takib ettiler. Ne- ticede; yatarak atışta 97 puvanla Fahri, çökerek 90 puvanla Münir ve ayakta 74 puvanla Ali Birinci olmuşlardır. İstanbul - Ankara eskrim maçı Nisanın 29 ve 30 uncu günleri Mülkiye İmektebi Jimnastik salonunda İstanbul ve İ Ankara eskrim karşılaşması yapılacaktır. Bu müsabakalar epe, flöre ve kılıç ol- mak üzere her üç silâh ile ve takımlar İ halinde olacaktır. | Yüksek mektebler arasındaki futbol maçları Cumartesi günü 19 Mayıs stadında mil- li küme maçından evvel karşılaşan Gazi Terbiye Enstitüsü - Hukuk Fakültesi ma- çını 6-0 Enstitü takımı kazanmıştır. Ayni sahada Dil, Tarih, Coğrafya Fakültesi ile Gazi Terbiye Enstitüsü arasında oynanan gelmiştir. Pazar günü de maçlara devam edilmiş- tir, Sabahleyin hususi surette karşılaşan Gazi Lisesi - Maarif Cemiyeti Lisesi ma- çını 7-0 Gazi Lisesi kazanmıştır. Erkek Li- sesi de San'at mektebini 21 yenmiştir. Konservatuar takımı, Dil, Tarih, Coğraf- ya Fakültesini 9-0 mağlüb etmiştir, Voleybol maçları Pazar günü yüksek mektebler arasın- daki voleybol maçlarına da devam edil. di. Gazi Terbiye Enstitüsü, Hukuk Fa. kültesi voleybol karşılaşması çok heye. canlı olmuş, neticede Gazi Enstitüsü ga- Hib gelmiştir. İkinci karşılaşmaya Konservatuar ta- kımı gelmediğinden Dil, Tarih, Coğrafya Fakültesi hükmen galib sayılmıştır. Mül- kiye mektebile husust sürette karşılaşan Konservatuar !ki devrede mağlüb olmuş- tur. Harbiye Gençlerbirliği maçı Milt küme haricinde kalan takımları karşılaştıran turnuvaya Pazar günü 19 Mayıs stadında devam edilmiş, Harbiye, Gençlerbirliğini 4-3 yenmiştir. Oyunun başlamasile beraber hücuma geçen Genç- lerbirliği ilk golü attı. Gençler biraz son- râ ikinci gollerini de çıkardılar, Bu sta voleybol maçında Enstitü takımı galib| na iştirak eden gençler ve teri yarışl” met Altıntaş da Harbiyeler Gençlerin beki Münüi ters bir vuruşile bir gol kazandılar. sonra da beraberlik golünü yaptılar. İkinci devrede Harbiyeler baştan kadar Gençlere gol fırsatı vermeği Abdurrahman ve Habib de Harbiye? gollerini dörde çıkardıklarından Swf Gençlerbirliğinin 4-2 mağlübiyetile DİĞİ Selim Tezcan Bu haftaki milli küme maçlar! Önümüzdeki Cumartesi ve Pazar göt leri milli küme maçlarının en mühimi yapılacaktır. Ankara şampiyonu Demi spor İstanbula gelerek Cumartesi gir! Galatasarayla, Pazara da Fenerbahçe yi oynıyacaktır. Bu maçlar mü kümesi en heyedanlı karşılaşmaları ol Ankarada karşısına çıkan her takımı YOĞ miş olan Demirsporun hakiki k anlaşılmış olacaktır. Vefa takımı da İzmire giderek Cum tesi Doğanspor, Pazar günü de Ateşi ile karşılaşacaktır. Birbirine denk KU vetlerle oynanacak olan bu müsabsl rın da kendine göre ehemmiyet; vat Muhtelitler arasında oynanan Terbiyesi kupası maçlarına da milli me maçlarından evvel devam edil Feyziati lisesinin Edirne maçları Edirne, (Husust) — 23 Nisan bat münaşebetile şehrimize gelen Fi Lisesi Edirne mekteblerile spor teras yapmıştır. Feyziati ile Erkek Mali rasmda yapılan voleybol maçını a 8.15 Feyziati kazanmıştır. Feyziai çi öğleden sonra Lise futbol takımile Üy kalabalık bir seyirci kütlesi önünde İde futbol maçı yapmışlardır. Bursa bisiklet birinciliği Bursa, (Hususi) — Bisikler yar sonuncusu Bursa « Mudanya asfalt is üzerinde yapılmıştır. 150 küme rinden yapılan yarış şiddetli bir ge rağmen muvaftakiyetle bitirilmiştir. nik neticeler şudur: / 1 — Hasan Kurd (Akınspor) $ s8 dakika. w 2 — İhsan Akkın (San'at mektebi) rım tekerlek farkla). 3 — Hikmet (Acaridman). Milli küme maçlarının hakemli Cumartesi günükü G. Saray - Mi spor maçını Şazi Tezcan, Pazar ai Fenerbahçe - Demirspor maçını d4 i 7 Araba vapurunun projeleri mez Şirketihayriyenin Hasköydeki veri kalarında yaptırılmasına karar yeni büyük araba vapurunun p ri hazırlanmıştır. Vapurun gelecek ay içinde başlanacaktır ç ç# 150 bin liraya çikacak olan yeri pur, mevcud âraba vap! büyük olacak ve 50 otomobil Bu vapurun inşaatı sonra küçük bir araba vapuru pılacaktır.