26 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

En Güzel HALI ÇEŞİTLERİ GELDİ. Sipariş üzerine halı imalâtı HALICILIK TÜRK Ltd. Şti. İSTANBUL TELEFON: 24310. 24318. 24319 NİSAN 1939 5 K BEŞİNCİ YIL — No. 1341 URUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ 4 ncü Vakıf Han - İstanbul Türkiye Almanyaya Cevap Verdi İngiliz Mecburi Askerliği Başladı ; Ingiliz Sefiri: Almanyaya Bir Milyon Askerin Silâh Altına Alınacağını Bitdirecek Londra 25 (Hususi) — İngiltere kabinesi bugün hiç umulmadığı halde ikinci defa toplan- mış ve içtima iki saat devam etm made İngilterede mecburi askerlik usulü kabul edilmiştir. Kabine azası, Sir Jon Seymonun A- vanı kamarasında bütçeyi takdim eden nutku- nu bitirmesini beklemişler, nutkun ikmali üze- rine kabine toplanmış ve mühim kararını ver- tir. Kabinenin bu kararı Mister Chamberlain Bukingam sarayına gitmiş ve derhal kral tarafından kabul olunmuştur. Parlâmento mahafilinde katiyetle anlaşıl- dığına göre kararın tatbiki üzerine 18 - 21 yaş- ları rasında bulunan gençlerden hemen bir von askerin silâh altına alınacağı anlaşılı- Cevabımızda: Tehdit Edilemez Bir Vaziyette Olduğumuzu Almanyaya Bildirdik Ankara, 25 (Hususi Muhabirimizden) — Amerika Cümhurreisinin mesajı üzerine Hitler bir takım devletlere mihver tarafından bir teh- dit karşısında bulunup bulunmadıklarını imuştu. Salâhiyettar bir menbadan öğrendiğime göre bu suale hükümetimiz de cevap vermiştir. Cevabımız tam bir vuzuh arzetmekte ve şu tarzdadır: "Türkiye Kendisini hiç bir tehlike karşisın- 'da hissetmemektedir. Esasen kendisinin tehdit edilemez bir vaziyette olduğunu da ayrıca tas- rih eder. Bu cevabımızdan Balkan Antantı haberdar edilmiştir. 'Ankara, Tis grupu bugün “25.4.939” saat vekili Hasan Sakanın reisliğinde toplandı. (Sonu: 5 Sulh Cephesini | Kurmaktaki üşkilât El ya tecavüzleri durdurmak için tesisine çalıştığı müşterek sulh cep- hesi bir türlü kurulamıyor. İn- gilterel9 Martta işe başladığı ve aradan beş hafta geçtiği halde, şimdiye kadar Polonya ile yapılan anlaşmadan, Ro- manya ve Yunanistana verilen bir taraflı teminattan başka müsbet bir netice elde edile- memiştir, Bu teehhürün birçok sebepleri vardır, Bu sebepleri siyasi ve eko- nomik olmak üzere İki e r ayr rabiliriz, Siyasi müşkülât daha iyi Sow. yet Rusya ile yapılan müzakereler. de başgöstermiştir, Şimdiye kadar İngiltere ve Fransa ile Sovyet Rus- ya arasında cereyan eden müzake- relerin mahiyeti hakkında pek az şey biliyoruz. Avrupa gazetelerinin tahminlerine göre İngiltere, bir teca- vüz vukuunda Romanya ve Polon- yaya, bü memleketlerin istiklâlle- rine halel vermiyecek surette, Sov- yet Rusyanın yardımını temin et- mek istiyor. Sovyet Rusya da, mü- tecavizlere karşı tehdide maruz bü- tün memleketlerin iştirakiyle ve bü- tün kuvvetleriyle karşı durulmasını temin edecek şümüllü bir ittifaklar grupu vücüde getirilmesini teklif e- diyor. Bu müzakerede rastlanan müşk şunlardır: 1 — İngiliz Başvekili hâlâ sulh yoluyla totaliter devletleri tatmin edebileceğine kanidir. Sovyet Rus- ya ile kati bir taahhüde girmek to- taliter devletleri taarruza sevkeden | bir düşman cephe kurmak demek-! tir. Berlin — Roma mihverine böyle bir tecavüz mazereti vermemek İşin biraz daha beklemek, hiç olmazsa Hitlerin nutkunu dinlemek ve eğer bütün ümitler kesilirse o vakit köp- Tüleri yıkmak lâzımdır. Böyle dü- Şündüğü içinde İngiliz Başvekili Berlindeki sefirini derhal geriye göndermştir, Kabinesine, Sovyet Rusya ile anlaşmak taraftarı olan Eden'le Churehü'i almamıştır. Vel (Sonu: Sa. 11, sü 17 a 25(A.A.) —C.H. Partisi Mec- ANİ sor- on beşte reis G. 11, sü. 3) Bugün Berlinden İstanbula gelip ak- Ni şama Ankaraya gideceği beklenen Almanya büyük elçisi Fon Papen Ankaraya hareket eden Sovyet Hatlciye Komiser Muavini Potemkin dün erdi gitmiş ve oradan Sofyaya geçmiştir. Sofyadan da Ankaraya gelecektir. Istanbulun Imarı I çin Yeni Varidat Bill Tramvay, Tünel, Elektrik; Akay ve Haliç İdarelerinin Belediyeye Terki Kararlaştırıldı Bir hafta evvel Ankaraya giden Vali ve Belediye Reisi Dr. yn Kırdar, Ankarada kaldığı Şef İsmet İnönü ve Başvekil Refik Saydam * taraflarından ka-!| müddet zarfında Milk bul edilmiş ve İstanbul icin y ni ve çok hayırlı kararlarla şeh- İ rimize dönmüştür. Lütfi Kırdar Mili Şefe ve Baş - vekile İstanbulun dertlerini ve: bu dertlerin halledilebilmesi içim tadi- kal. çarelere baş vurulması lüzumu- nu arzetmiştir, Neticede Tramvay, Tünel ve E -|| lektrik idarelerinin belediyeye ter kedilmesi müsnadesini istihsal tir. Bunun üzerine alâkadar Vekâ - etlerle de temas ederek işin forma- litesini tamamlâmış ve © hazırlanan kanun lâyihası Vekiller | Heyetince! müzakere ve kabul edilmiştir. Yakın da Meclise #evkedilecektir. Tarihi neşrinden itibaren muteber olacak 0- lan bu ma nazaran tramvay, © lekirik ve tünel idareleri hemen bu sene bütün vezaif ve - vesibeleriyle birlikte belediyeye devredilecektir. (Sonu: Sa. 11, sü.4) etmiş-| r. Bu içti- vermesi üzerine (Sonu: Sa, 11, sü, İngilterede mecburi askerlik dolayısiyle yeni İngiliz Erkânı Harbiye Reisi General Lord Gort tayyareciler kuvvetleri hazmlıyacak arasında. BALKAN CEPHESİNİ YIKMA TEŞEBBÜSLERİ DEVAM EDİYOR Yucoslavva Antant'da Kalıyor Gafenko Londra Temasını Bitirdi Metaksas Söylediği Mühim Nutukta Dedi ki: "Yunan Hükümetinin İngiltereden Aldığı Teminat Çok Kıymetlidir., | Macarlar da Romanyayı | Taksime Çalışıyorlar Berlin, 25 (Hususi) — Yuzoslav- ya Hariciye Nazırı Markoviç Ber- line muvasalat etmiş ve Fon Rib- bentrop İle görüşmelerine başla- mıştır. Bu akşam Murkoviç şerefi- ne Adlon otelinde bir ziyafet ve- rilecek, Yugoslavya Hi ve Na- ziri yarın Fon Ribbentrop'un vil- lâsında izaz edilecek, yarın akşam müzakereler nihayet bulacak ve B. Markoviç, Perşembe günü Her (Sonu: Sa. 11,sü.5) Balkan siyasetindeki rolü nazikleşen Bulgaristanın Başvekili” Köseivanof İngiltere Romenlere İktisadi Teklifler Yaptı Londra, 25 (Hususi) — İngiltere Hariciye Nazırı Lord Halifax ile Romanya Hariciye Nazırı Gafen- ko arasındaki müzakereler bugün iki taraf arasında vuku bulan u- zun bir mülükaltan sonra nihayet bulmuştur. Gafenko yarın Parise gidecek ve Fransa ricaliyle görü- şecektir. Romen Hariciye Nazırı bugün Amerikanın, Lehistan ve Yunanistanın sefirleriyle de gö- rüşmüştür. (Sonu: Sa. 11, sü. 6) i Güreşçilerimiz Binicilerimiz Oslo 25 (Hususi — Avrupa | | şampiyonasına iştirak etmek ü- zere buraya gelen Türk milli takımı ilk maçını yaptı. Mer - sinli Ahmet ile Yaşar ve Mus- tafa Galip, Çoban Mehmet ile Kenan puvan hesabiyle mağ - | Tüp oldular. 5 (A. A) — Burada ya- pılan beynelmilel askeri kon - kur ipik neticelenmiştir, Fransız yüzbaşısı Chevalier 201 puvanla birinci olmuştur. Bidayette atların (o henliz for - | munda olmamasından dolayı bir çok aksiliklere maruz kalmış 0- lan Türk ekibi arasında yüzba- şı Saim Polatkan 133 pu kan 98 puvanla on üçüncü gel- | mis, Cevat Kuln 72. puvanla | | yirminci, Eyüp Öncü 55,5 pu - yanla 24 üncü gelmiştir. DÜN GÖRÜLEN OTOBÜS İŞİ. DAVASI Sabur saminin Dünkü Celsede Söyledikleri Sabur Sami, mahkemede ifade verirken —İ| Meşhur otobüs davasının 58 şahi-| Buna. ait tafsilât dinden bir kısımı da dün dinlendiler. | mızdadır, dördüncü sayfa-