26 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

26 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

ER Eye NEVYORK | EKTE Amerikanın meşhur Hürriyet Âbidesi himen 26 Nisüin Günü Açılıyor Nevyork Serg Nevyork (Hususi Muhabirimizden) — İnşaatına pek geç başlanmış olmasına rağmen nu - geceli gündüzlü sarfedilen Nevyork Sergisi Türk paviyo- mesai neticesinde - bitmiş, in- şaatı deruhte etiniş olan şirket binayı 26 nisanda eksiksiz ola- rak teslim etmiştir. Sergide teşhir edeceğimiz eşyalar da peyder pey vürut et- mektedir. Bunlardan tarihi ve maddi büyük kıymeti haiz o- lanlar bankaların kasa dairele- rinde muhafaza edilmektedir. Antika eşyanın ne suretle teşhir edilmesi icap edeceğini göster- mek İçin gpğizgler, ildir Hür zar olunmaktadır. Mumaileyh gelince eşyanın tanzimine baş- lanacak ve pavyonumuzun za- manında açılması temin oluna- caktır. Aldığım malümata göre serginin açıldığı gün yapılacak merâsim a- rasında İştirak eden bütün millet- lerden ellişer kişilik kafileler ken- di milli Kıyafetleriyle ve bay- raklarınm arkasında geçit resmi yapacaklardır. Bizim kafilenin de zeybek kıyafetinde geçeceği söy- leniyor, Nevyorktaki Türk talebe ve tebaasi bu iş İçin hazirlanıyor. lar. Avrupada herkes harp beyu- lâsı ve onun vahim akibetleriyle endişede iken Amerika, son dev. rin en muazzam sanat eseri olacak Nevyork sergisiyle (o meşguldür. Nevyork bunun içinen büyük kenarlardan yapılmış gizli tenvi- ralından başka sergide hiç bir zi- ya bulunmıyacaktır. İlk çan sesiyle beraber işıklar yanmıya başlıyacak üçüncü çan dan sonra pavyonların tenviri ya- pilacak ve onuncu işarette bü pavyonlar yanmış olacaktır. Sergide'bu yeni fen harikası için Yapılmış iki şey vardır. Bunun bi- Bietre kadarı bir swri'küle, Buna Trilon adını vermişlerdir. Diğeri 200 kadem kutrunda bir küredir. Buna da Perisfer diyor lar. Ainştein'in bulduğu usulle koz- mik hüzmelerin bir ishta kutuya toplanmasiyle hâsıl olan müth bir elektrik kuvveti hususi anplifikatör ile zaptedili; vasıtasiyle Trilon ve Perisi 24 limbaya nakledilecektir. Bu lâmbalar şimdiye kadar sanayi â- leminde yapılmış Iâmbalardan çok daha kuvvetlidir. Bu lâmbalara tellerle sevkedilen elektrik kuy. vetinin verdiği hararet 7000 de- teceyi © geçecektir ki civarın güneşten fazla ısıtacaktır. On ses- le beraber yanacak lâmbaların tk teller , dokuzu yüzer vatlık 18000 lâmba ak, İakat onun- Işığına müsavi oli inde Sitetürk böyle güzel oluyor. cusu 100 vatlık bir milyon am- pul aydınlığını verecek böylecs bütün sergi ve civarı gündüz gibi | olacaktır. Ve bununla beraber (Milletler Gölü) denilen yerde su, ışık ve steş oyunlariyle musiki başlıyacaktır. Her musiki ahengi değişirken bu ışıkların renkleri de değişecektir Bu esnada harikulâde havai #işek- ler, bombalar ve çarkı felekler yar , Trilon ve Perisfere ben- Bütün bunlarla beraber 5000 ton ağırlığında olan Perisfer bu- hutları andıran, bir, g4kla, İli ge vaş kendi mihveri Üzerinde dön- miye başlıyacaktır. Bu şenlik ayrı numaralarla her akşam tek nacak ve teknik, güzel sanatlar, su mühendisliği, , Hikmet, tenvir ve mimari nın el birliği ile ne hari- getireceğini göste kimy sana r vücude İr gece”, “Cennet Bahçe- ya Adasi”, “Ateş Dansı” gi ilerle her akşam yapılacak olan bu ateş, ziya, su ve musiki zi- yafetinin ilk gece yapılacak prog- | ramı Amerikanın ilk Cümhurrelsi (Vakingtönun ruhu) adını taşıya- caktır. Sergideki bütün tenvirat size pek basit şekilde izahına çalıştı- im bu yeni tarzda ve bizzat Ali telin tarafından İstihsal edilen kuv- | vetlerle yapılacaktır. | gayret hissesini üstüne almış bu- ç lunmaktadır. Dünyanm bu en büyük şehri bu mektubumu okuduğunuz zaman en hummalı günlerini yaşamakla olacaktır. Tasavvur ediniz ki 30 Nisanda bu dünya sergisi milyonlarca ziya- retçiye kapılarını açacaktır. Ser- gİYİ, iştirak eden 62 milletin bay- raklariyle donanmış bir kürsüden bütün dünyaya hitaben söyliyece- ği nutukla bizzat Cümhurrelsi Mister Roosevelt açacaktır. 150 ge- miden mürekkep bir Amerika #i- losu da o gün Nevyork limanında olacaktır. Serginin ve belki cihanm en büyük fenni hâdisesi olarak res- mi küşat anında yakılacak ve işt- ğı güneşten fazla olacak lâmbalar- la, sesi 20 milden iştilecek çanlar gösterilmektedir, Meşhur hikmet âlimi Ainstein” Mm bulduğu bir usul ile yıldız. lar arasmdaki (Kozmik huzme) ler bir mekanizma vasıtasiyle al- tı kadem uzunluğunda bir teline çarparak yirmi milden dı- yulacak bir çan sesi çıkaracaktır. Bu çanlardan on tane çalmacak- tır. Serginin resmi küşadı geve ola- cağmdan sokakların yerden ve piyano Almanlar en son yaptıkları dritnot kruvazörü denize teliirini | HADİSELERİN RESİMLERİ İLondra hava müdafaasını kendi kal- landığı tayyaresiyle teftişten dönen Churchill t | Yukarıda: Arnavutluk tacını İtlyan Kralına verecek Arnavut heyeti Kont Ciano ile beraber Yukarıda; Umumi tehlike karşısında İngiltere ordusuna gönüllü kaydolunan kadınlar Yukarda: Avrupanın mühim kuvvetlerinden sayılan Polonya ordusunun tankları harekete hazır vaziyette Solda: Halyanlarla sahilde çar- pıştıktan sonra Işkodraya doğ- ru çekilen Arnavut gönüllüleri Aşağıda: Italyanlarin harp ede ede Yugoslavya hudutlarına ge- len Arnavut askerleri Yugos- lavyadaki vatandaşlarına kavuşuyorlar Yukarda: Battıktan sonra devrilen Paris transatlantiği Aşağıda: Halirpte hastabakıcılık için İngiliz duvar ilânları dd 4