27 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

27 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

37 Nisan : SON POSTA Çemberlayn Avam Kamarasında Almanya ile Yugoslavya arasındaki müzakereler hiçbir netice vermedi (Baştarajı 1 inci sayJada) irkaç hafta zarfında değil birkaç saat . .. . askerlik kanununu müdafaa etti rini ve bilâhare, muhalif işçi partisi iler) zarfında girmeye mecbur kalacağımızı Meri Grinvud ile Atliyi kabul ederek, ken-! bütün dünyanın bildiği şu zamanda, dilerini hükümetin kararından haberdar | anladığımız manada barış halinde ol - etmiştir, duğumuzu hiç bir kimse iddia edemez. Gerek amele mümessilleri, gerek mu- balefet liderleri mecburi askerlik hizme- tine muarız olduklarını ve kanun projesi «leyhine rey vereceklerini başvekile bil- dirmişlerdir. On yedinci asırda, Oliver Kromvel za- Manından sonra İngilterede ilga edilmiş olan mecburi askerlik hizmetinin yeniden ihyası, bütün memlekette derin bir int. ba bırakmıştır. Çemberlayn'in Avam Kamarasında beyanatı Mecburt askerlik hizmetine mütesllik un projesini Avam Kamarasının bu- günkü toplantısında arzeden başvekil Çemberlayın, bu münasebetle bir beya- Batta bulunarak, demiştir ki: — Hükümet, memleket müdafaası için ği ve edeceği tedbirler O hak- lâ tetkikat hi tdi tta bulunacağını geçenlerde Yapılan tetkikat neticesi göstermiştir ki, Şimdiki seferberlik usulümüz modası geçmiş bir usuldür. Bugünkü şartlara kat'iyen uygun değildir. Zira bu usul bir rm milletlere sülh halinden harb ha- Bi ven imkân verecek şekilde ilân den Yapılamıyasağı fsraziyesi üze- Fine müessestir. Umum şekli itibarile, gimdiki seferberlik usulümüz alâkadar Kizin harb tehlikesi halinin mevcuri Pu evvelden ilân etmelerini derpiş m Bu usul ihdas edilirken hiç Mid) im pek yakın olduğu kana- bil luğu zaman bu Hânm yapıle- “ceği düşünülmüştü. Şimdi, halen mediği halde emniyetsiz vaziyet bir harb pek yakın gözük- de umumi vaziyet o kadar tal ve kararsız olabilir ki, halkı ia ek için ortalığı velveleye BAYA bağ ihtiyat tedbirleri alınması ar- Sand olur. Buna binaen bükümet| ie 0. memleketin ihtiyat kuvvetle.| Sek olan bu kanım GÜ kararını vermişlir. Muvakkat mahiyette olan mevzuubahe mii ile daha sonra bahsedecek oldu. b ği ğer bir kanun lâyihasının hükü- Bu mesele hakkındaki (Okararımızı değiştirmekliğimizin diğer bir sebebi de kanunun barışın muhafazasında mü essir bir rol oynamaya azmetmiş oldu- ğumuzu göstermekteki kıymetidir. Arzettiğim kanun lâyihası mucibin - ce, uzun sürebilecek bir sıkıntı devre- si için kara ordusunun bazı sınıflarını ve hava müdafaa sistemimizi takviye maksadile de mütemmim bir kadronun silâh altıma dlinması icab edecektir. Ayrıca, harb halinde harb levazım imal eden müesseselerin o kazancı da tahdid olunacaktır: Muhaliflerin itirazları Attlee, hükümetin bu suretle evvel- ce yaptığı ve bir ay evvel tekrarladığı bir taahhüdü hakzettiğini müdrik olup olmadığını Çemberlaynden sorduğu za man, muhalefet sıralarından alkış tu - fanı kopmuş ve.hükümetin istifasını isteven sesler işitilmiştir. Attlee, hu kanunun memleketi tak - viyeden uzak olduğunu, prtiler ara - sında ihtilâflar çıkaracağını ve şiddet- li bir muhalefetle karşılaşacağını bil - dirmiştir. Çemberlayn'in cevabı Çemberlayn verdiği cevabda, vicda - nmın tamamen müsterih olduğunu söy lemiş ve bu sözler de mukabil alkış - larla karşılanmıştır. Çemberlayn sözlerine şu suretle de- vam etmiştir: «İçinde bulunduğumuz vevivet ve şartların tetkik edilince bunu bir «ba - rış halis diye tavsif imkânı olmıyacağı anlaşılacaktır.» Attlee'nin diğer bazı susilerine ce - vab veren Çemberlayn, meclisin ya - rınki celsesinde müzakereye devam im 'kânını bulacağını bildirmiştir. inelair, Çemberlayn'in taahhüdünü irmeden veya iptal etmeden önce niçin muhalefetle istişarede bulunma - dığını sorması üzerine, Başvekil bunun hiç bir meksadla olmadığını ve fakat son günlerde, bâdiselerin çok büvük bir suretle inkişaf etmesinden ileri gel- diğini temin eylemiştir. imanda müstâcelen (o harekete bei em verecek veçhile gecik- öne zn kabul edileceğini ümid ediyo- Hükümet bir çok meseleleri tetkik mecburivelinde (kalmış ve Attlee ve 'Tredüniycn konseyi azasile ancak bu sabah İstişare imkânmı bulabilmiştir. Taahhüdler Liyod Georges kaç kişinin askerlik hiz- Hükümet bu kanunu tevdi ederken, son Bini zarfında meclişinizin müttehid tas. e bazı Avrupa devletlerine karşı a- olan taahhiidleri ve bu taahhüd. iş lie. vasıtalarını Ga Tazarı dik. ve halen diğer bazı hük yaptığımzı görüşmeleri sise mek lüzumsuzdur. Harb e mâni olmaya çalışıyorum, her tür. tahakküm teşebbüsünün önüne geç- Mek hususundaki azmimizi bütün dünya. Ya en iyi bir surette isbat için müessir Şarerin, silâhlanma sahasında başardığı. Miz muazzam esere ilâve olarak mecbur Mkerlik usulünü kabul etmekliğimiz ola AĞI aşikârdir. Sa kanaatimizde bütün demokrasi dev- Ti ezcümle Avrupadaki dostlarımız ektir. Komşusu memleketi için ha. Mi ve ailesinin istikbalini feda eder- ği herhangi bir kimsenin zevki ile meş. ai 1 temin eden şimdiki gönüllü ümüzde aşikâr bir 4? mevcuddur. Umumiyetle ileri sürülen fikre göre, ine hizmet bir harb beşler başlama iş edilebilir ve şimdiye kadar da ba- Pamanında böyle bir karara müracaate Hiram hissedilmemiştir. Bizzat ben dahi ie ında mecburi hizmet üsulüne bu "ğ devre zarfında müracaat edilmiye- beki hakkında selefim tarafından yapılan ti teyid etmiş bulunuyorum. “Barış halinde olduğumuzu kimse iddia edemez» da şimdi harb halinde değiliz, fa- mak çe mleketin mücadeleye hazır ol - e bütün membalarına müracaat Padıy, Yaşın muhafazasına olan iti - baltalanımış bulunduğu ve bir vukubulduğu takdirde bu harbe meti kanununun şümülüne gireceğini sormuş ve Çemberlayn: «Yılda takriben 310 bin» cevabını ver- miştir. Hizmet müddeti şimdilik altı ay ola caktır. Yeni kanunun hükümete vereceği salâ- hiyet üç sene devam edecektir. Bu müd. det zarfında hükümet vaziyeti uygun gördüğü takdirde mezkür salâhiyet talik edilebilecektir. Ankarada bahar X de genç kızlarımız kırlarda giçek toplar. ken görülmektedir. Proje bugün müzakere ediliyor Avam Kamarasına tevdi edilen pro- je mucibince şimdilik 20-21 yaşında - kiler silâh altına alınacaktır. Projenin müzakeresi yarınki toplan- tıda yapılacaktır. Çemberlayn, maliye nazırı Sir Con Saymon ve harbiye na- varı Horbelişa ile Lankaşir dükalığı na- zırı projenin aynen kabulünü teklif €- deceklerdir. Muhalefet lideri Attlee ise red tek - lifinde bulunacaktır. Muhaiifler, bütün taraftarlarını bir taya toplamak için daha şimdiden fa- aliyete başlamışlardır. Hükümet taraftarı partiler de, kanun projesinin tasdikini temin maksadile çalışmaktadırlar. Pu şartlar altmda, yarınki müzake - relerin pek hararetli olacağı anlaşıl - maktadır. Londra 26 (A.A.) — Stanhope Lord- lar Kxmarasında, Çemberlayn'in Avam Kamarasında yaptığı beyanata benzer beyanatta bulunmuştur. Snell işci partisine bu kabil hayati ahvalde lüzumu vechile (ehemmiyet verilmediğini kaydetmiş ve İşcilerin ber hareketlerinde milletin ihtiyaçla - rm: gözönünde tutacaklarını tasrih et- miştir. Mer'is müzakere için bir tarih tesbit etmeden dağılmıştır. Hükümeflere bildirildi Londra 26 — Press Association, Fran sa, Amerika, İtalya ve Almanya hükü- metlerinin mecburi askerlik hizmeti - nin kabulü hakkındaki İngiliz hükü - ararından resmen haberdar e *« rini bildiriyor. | Tekrar «Press Association» İngilte - rede meeburi askerliğin kabulünün en- t onal vaziyette (mühim akisler yapmasının beklendiğini yazmaktadır. Şimeli Irlanda başvekili Lord OCraf- gsvon, İngilterede tatbik olunacak mecburi askerliğin otamatik olarak Şi- meli Irlandada da tatbik (edileceğini söylemiştir. Paris memnun Paris, 28 (A.A.) — Matbust müttefikan İngilterenin mecburi askerlik hizmetini kabni etmesini alkışlamakta ve İngiltere tarafından sarfedilen gayretlerin totaji- ter devletleri harbe girmenin Kendileri için bir delilik olacağına ikna edeceğini kaydetmektedirler. Avustralya ve Cemubi Afrikada Tonr-Eeho de Paris diyor ki: «Daha şimdiden Avustralya ile Cenubt Afrika İngiltereyi taklid etmektedirler. Bu memlektler Büyük Harbde Fransiz cephesine mükemmel kıt'alar gönder- mişlerdir.» Petit Parislen şöyle yazıyor: «Polonya, Romanya ve Yunanistan, İn- gilterenin kararını kendilerine yapılan yardım vâdinin makul bir neticesi olarak kabul etmektedirler.» Tournal gazetesi şöyle diyor: «İngiltere çıkacak bir harbin ilk gün. lerinde Avrupaya Büyük Herbin sonun- da gönderdiği miktarda kuvvetler sevke. debildiği takdirde Orta Avrupa devlet. lerinin plânı suya düşer. Terazinin gözü şimdi kat'i surette garb devletlerile müt. tefiklerinden tarafa eğilmiş oldu. İtalyada hü kabul etmek hususundaki kararı bu- rada Almanyayı korkutmak için boş yere yapılan bir teşebbüs mahiyetinde telâkki edilmektedir. Birkeeç aylık talimden sonra bir aske. rin yeni sildhları kullanamıyacağı söy. lenmekte ve İngüterenin berri bir devlet rolü oynamağa henüz hazır olmadığı ilâ. ve edilmektedir. Berlinde Berlin, 26 (A.A) — Siyasi mahfeller. de İngilterede mecburi askerlik hizmeti tesisi hususunda Londra hülkümetince verilen karar totaliter devletlerin dina- mizmine karşı bir mukavemet teşebbiiçü mahiyetinde telâkki edilmektedir. Fakat bu mahfeller İngilterenin bir mücadeleye girmesi ihtimali ve askeri mükellefiyetin (Başıarafı 1 inci sayfada) tebliğde şöyle denilmektedir: «Hariciye nezaretinde saat 18,90 da ya- pılan uzun bir görüşmeden sonra Von Ribentrop Je Markoviç. iki memleket a- Markoviç Berlinden ayrılıyor * Berlin, 26 (AA) — Havas: Markovig bugün Göring ve Hesse son resmi ziya reti yapmıştır. Yugoslavya mahfelleri, antikominlera © pakta ((tihak meselesinin mevruüb” $ edilmediğini bildirmektedirler. Ew 5 | Yugoslavyanın pek yakında pakt ceği hakkında İtalyan ve Alman leri tarafından çıkarılan haberler etmektedir. Mezkür mahfellere göre, Markov'çin seydhati Almanya tarafmdan arzu cdi. len bir malümat alma ziyareti olark kalk mıştır. Yarın sabah Markoviçin hareketinden “ önce bir resmi tebliğ neşredilecektir rasında muallâkta kalan bütün meseleler hakkında aralarında tam bir görüş bir. liği olduğunu müşahede etmişlerdir.» Berlin, 26 (A.A.) — Alman istihbarat bürosuna beyanaşta bulunan Markoviç, demiştir ki: sAlmanya ile Yugoslavya arasında iyi komşuluk ve mütekabil hürmet ve men- faatlere müstenid tam emniyet münase- betleri müsaid bir şekilde inkişaf etmek- tedir» Müstehcen addedilen tablolar izmitten istanbula getirildi (Baştarafı 1 inci sayfada) Ayrıca Müddeiumumiliğe bir de tali- matname gönderilerek, bir hâkim huzu-! runda teşkil edilecek ehlivukuf tarafın- dan tablolar üzerinde tetkikat yapılması istenmiştir. Bugün Sultanahmed 1 inci sulh ceza hâkimi Reşidin niyabeti altında icab e den tetkikat yapılacaktır. Danzig ve Memelde tevkifler Berlin, 26 (AA) — Dantziger Vorpos- ten gazetesinin. bildirdiğine göre Danzig ve Memelde 500 kişi tevkif edilmiş, fakat bunların büyük bir kısmı sonradan ser- best bırakılmıştır. Tevkif edilenlerden bir kısmı casusluk yapmakla maznun Ya- hudi ve Litvanyalılardır. Adanada talebelerin tetkik gezileri Adana (Hususi) — Şehrimiz kız ve erkek orta tedrisat okulları talebeleri her Pazar günü Eti Türklerinin mes - kün bulunduğu köylere toplu bir halde gitmekte, köy ta'ebeleri ile eğlenceler tertib etmekte ve tabiat tetkiklerinde db. Nöbetçi eczaneler İstanbul cihetindekiler: Şehzadebaşında: (İ, Hali), Eminğ» nünde: (Necati oAhmed), Aksariyd Be <(iklâ) caddesinde: (Kanmık), Yükseli ir mak 1. Him , Yenişehirde: Şişlide: (Halk), Galatada: dıklıda: (Mustafa Kali), Beşiktaşta: GER. 1 Hali). Boğaziçi, Kadıköy ve Adalardakiler: Kadıköyünde! (Kadıköy), Üsirüdandel (Selimiye), Sarıyerde: (Nur), Adalardı (Şinasi Riza). daasnemamnaanmamsananezmieemdeeru0nunuzunasasrunmasnai Adanada ziraat ameleleri için paviyonlar yapılacak Adana (Hususi) — Çok mühim bir ziraat merkezi olan Adanada öteden « beri ziraat amelesinin ekim mevsimin- de sıhhi şerait altında barındırılması mevzuu üzerinde durulmakta idi. Hak © ber alındığına göre vilâyet, önümüzde- ki sene ziraat amelesinin barınması için sihhi amele paviyonları inşa ettirecek. $ir. Ziraat ameleleri bu paviyonlarda» bulunmaktadırlar. Talebeler bu Pazarı Akkapı köyünde geçirmişlerdir. Lise müdürleri ve maarif direktörü de bu gezintilere iştirak etmektedirler. bilâücret iş mevsimi devamınca isti « rahat edebileceklerdir. Bu paviyonlar Amerika işçi paviyonları tipinde ola caktır. a OSMANLI BANKASI TORK ANONİM ŞİRKETİ TESIS TARIMHI 1863 Statüleri we Türkiye Cümhuriyeri ile münakit mu 2292 Numara 10611933 tarihli kanunla tasdik edilmiştir (2416/1933 tarihli 2435 Numarah Resmi Gazete) ——————— — Sermayesi ; 10.000.000 ingiliz Lirası ihtiyat akçesi ; 1.250.000 ingiliz Lirası ———— — Türkiyenin başlıca Şehirlerinde PARİS, MARSİLVA ve NİS'de LONDRA ve MANÇESTER'de MISIR, KIBRIS, YUNANİSTAN, İRAN, İRAK, FİLİSTİN ve MAVERAVI ERDÜN'de Merkez ve Şubeleri ve HATAV'da Filyalleri ve bütün Dünyada Acenta ve Muhabirleri vardır ———— ————— Her nevi Banka Muameleleri yapar Hesabı cari ve mevduat hesapları küşadı. Ticari brediler ve vesaılli krediler küşadı. Türkiye ve Ecnebi memleketler üzerine keşide senedal sskoalosu Borsa emirleri, : Esham ve tahvılât, altın ve emiaa üzerine avans Senedal tahsılâh ve saire, e ———————— — En yüksek emniyet şartlarımı hâiz kiralık Kasalar Servisi vardır. Piyasanın en müsait şartlarile (kumbaralı veya kumbarasız ) tasarruf hesapları açılır.