1 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Dün Berlinden ilk Dü tayyare si geldi İlk sefer hususi mahiyette yapılmıştır, ayni tayyare ile Berlin sefaretimiz müsteşarı ve dört Alman gazetecisi geldiler, seferlere gelecek hafta başlanacak Tayyare Yeşilköy istasyonunda Berlfa ile İstanbul arasında başlamak üzere olan hava seferlerini organize e-| velki gün Berlinden hareket den Luft Hanza şirketine aid ilk tay- yöre dün akşam 18 i 15 geçe Yeşilköy hava istasyonuna gelmiştir. Bu sefer, hususi mahiyettedir ve tay- yare Ile Berlin sefaretimiz müsteşarı Galib Evcin, sefaret memurlarından Cemal Güneyden, Luft Hanza şirketi siyasi neşriyat bürosu şefi Fon Winter- feld ve gene şirketin -matbuat servisi şefi ile dört Alman gazetecisi şehrimi- ze gelmişlerdir. Yolcular, Devet Havayolları memur- dahı, gazeteciler ve Alman General Kon solosu tarafından karşılanımışlar ve Devlet Havayolları tarafından hazır - lanan büfede izaz edilmişlerdir. Luft Hanza şirketinin tayyaresi saat 17.20 de Edirne üzerinde, 18 i beş ge - çe Çorlu üzerinde uçmuş ve 18.15 de Yeşilköy alanına inmiştir. Berlin sefaretimiz müsteşarı Galib Evcin, seyahat intibalarını soran bir muharririmize şu beyanatta bulunmuş- tur: Poliste : Bir ahırda yangın çıktı Kadıköyünde Kurbağalderede Ali - ye did ahırdan duman çıktığını gören - ler zabıta ve itfaiyeyi haberdar etmiş - lerdir. İtfaiye, yangın yerine (geldiği vakit, ahır kısmen yanmış bulunuyor- du. Yangın etrafa sirayetine meydan verilmeden söndürülmüştür. Yapılan tahkiksita çırak Alinin hayvanlara yem vermek Üzere elindeki mumla do- laşırken sâmanları tutuşturarak yan - gına sebebiyet verdiği anlaşılmıştır. İki motosiklet çarpıştı Beyoğlunda Yunusağada oturan Meh med, motosikletle İstinye virgna gek diği vakit Gölcük ! plâka numaralı mo- tosikletle karşılaşmıştır. Her fki moto- sikletliler çarpışmamak © için manevra yapmak istemişlerse de muvaffak o - lamstmişlardır. Çarpışma neticesinde motosikletleri Mdare eden ve Boyacıköyde oturan Dok tor Nobar ile Mehmed vücüdlerinin muhtelif yerlerinden yaralanmışlardır. Motosikletler de hasara uğramışlardır. Altı yaşında bir kız denize düştü Dün, Köprünün Kadıköy iskelesin - de altı yaşımda Fatma adında bir Kız denize düşmüştür. Çocuk etraftan ye - tişilerek kurtarılmışsa da, fazla su yut- tuğundan baygın bir halde imdadı sih- hi otomobili ile Şişli çocuk hastanesine kaldırınıştır. Bir ameleye tramvay çarptı Vefada Ekmekçioğlu medresesinde otu- ran amele Hüseyin, dün sabah Tepebaşın- dan geçerken vatman Sezainin idaresin * deki tramvay arabasının sademesine ma- ruz kalmış, sol ayağından yaralanmıştır. «— Seyahatimiz çok rahat geçti. Ev- ettik. Breslav, Laypzig üzerinden uçarak Vi- yanaya indik. Bizim seyahatimiz hu - susi mahiyette olduğu için o gece Vi - yanada kaldık. Ertesi (osabah 9.30 da tekrar hareket ettik. Budapeşteyi ge -| çerek doğrudan doğruya Belgrada in - dik. Belgradda yarım (saat kaldıktan sonra Sofyaya vardık. Orada de yarım saat tevakkuf ettik. İstanbula vardık. Bu suretle memleketime, memleke - timin iki senedir hasret kaldığım mavi denizine ve güzel güneşine kavuşmuş oldum, bilhassa güneşine...» Ayni tayyare 2 Haziranda tekrar Berline avdet etmek üzere Sabah saat 9.30 da kalkacak ve bilâtevakkut Ber- line uçsrak akşam üstü vasıl olacak - tir. : Luft Hanzanın Türkiyedeki şube ser- visini organize edecek olan Her Lüks bu müddet zarfında formaliter işlerin halli ile meşgul olacaktır. Gelecek haf- ta İçerisinde servislere başlanacaktır. Müteferrik : Düğünlerde israf yapılmıyacak Düğünlerde israf (o yapılmaması için hazırlanan talimatname vilâyete bil - dirilmiştir. Bu talimatnameye nazatan düğünlerde beş otomobil bulunabile - cek, gelin odasına askı asılmıyacak, he- diye verilmiyecek, otel; salonlarında düğün eğlencesi yapılmıyacaktır. Bir inekçi dut ağacından düşerek yaralandı Topkapı dışarısında Cami sokağında mandıracı Nurinin inekçilerinden Ün- yeli Mahmud dut ağacından düşerek ağır surette yaralanmış, Gurcab has - tanesine kaldırılmıştır. Bomonti bahçesinde Kızılay müsameresi Kızılayın Beyoğlu şubesi tarafından ö- İnümüzdeki Cumartesi akşamı Zozo Dal- İmasın da iştirakile Bomonti bahçesinde çok güzel bir müsamere tertib edilmiştir. Müsamerede büyük bir rövü ie beraber bir balet heyeti vardır ve çok güzel sün prizler mevcuddur. Teşekkür Müzmin ve tehilkeli bir göz hastalığın- dan muztarib bulunan annemi az bir za. man içinde büyük bir vukuf ve hazakat ile tedavi eden Haydarpaşa hastanesi em- razı ayniye şefi sayın Buy Nuriye aleni teşekkürlerimi sunarım, Bu vesile İle hastanemizin umumi işleyişindeki büyük intizamı ve tababet heyetinin yakın ve hassas alikalarını ayrıca kaydetmeği vic- dani bir vazife telâkki ederim, Trakya umumi müfettiştiği yazı işleri... müdürü: Nasım Arda u | Denizbank teşkil eski şekilde faaliyetine devam ediyor Denizbankın Haziran ayı içinde eskisi gibi mesaisine devam edeceğini ve Deniz yollarile Limanlar umum müdürlüğü teş- kilât kanunu Büyük (Mille, Meclisinde kabul edildikten sonra 1 Temmuzdan iti- baren yeni şekilde çalışmağa başlanaca - Banı dün yazmıştık, Bununla beraber, dün bazı gazetelerde, Denizbankın bugünden itibaren İâğvedileceği yazılmakta idi. Yaptığımız tahkikat neticesinde, De » nizbankın lâğvile yeniden alacağı şekle İdair dün akşam geç vakte kadar böyle bir ##'arın vuku bulmadığı anlaşılmıştır. Dün bu husus etrafında kendisile gö - rüşen bir muharririmize Denizbank mü- dürlerinden Raufi Manyas şunları söyle- miştir: «— Bugün bazı gazetelerde Denizban- kın yarından itibaren tarihe okarışscağı haberfni haytetle okuduk. Denizbankım lâğvı keyfiyeti epey bir o zamandanberi mevzuu bahsolmakla beraber, bugün şu saate kadar böyle bir mesele hakkında bağlı bulunduğumuz Vekâletten herhan- Bi bir iş'ar tebliğ etmiş değiliz. Bu vazi - yet dolayısile, Denizbank eski şeklini mu- hafaza etmektedir. Henüz kadromuz gel memiş olmakla beraber, yarın bilâmum banka memurlarımız Denizbank kadro - sundan maaşlarını alacaklardır. Bugün taayyün etmiş hiç bir yeni şekil mevcud değildir. Ankaradan İstanbula gelişim de yeni teşkilâtla alâkadar olmayıp tamamen şah sidir. Evvelki gün vefa! eden amcamın cenazesinde bulunmak üzere geldim; Diğer taraftan merkez liman müdür- lüğü namı altında faaliyeti kararlaştırı - lan Deniz Ticareti müdürlüğünün de he- İnüz kadrosu gelmediğinden yeni alacağı şekil belli değildir. Bir müddet evvel ka. pısından kaldırılmış olan «Deniz Ticareti müdürlüğü; levhası üğü levhası yeniden asılmıştır. Sigorta tarifeleri bugünden itibaren » ğr eşgs indirildi Sigorta bedellerinin bir Haziran tari - hinden itibaren indirilmesi kararlaştırıl - dığını yazmıştık. Tarife komisyonu tarafından yapılan telkikat neticesinde, sigorta bedellerinin şimdi alınmakta olan meblâğların yüzde 5 ile yüzde 25 nisbeti arasında indirilmesi kararlaştırılmış ve keyfiyet Ticaret Ve - kâleti tarafından tasvib edilmişti. Bu tari- fenin tatbikıma bugünden itibaren başla - nılmıştır, Yalnız, hususi şekilde takarrür ettirilen müşteri ile sigorta şirketleri beynindeki sigorta mukaveleleri bu tenzilâttan hariç tutulmuşlardır. Tenzilât yapılırken, sigorta edilen bi - nalarm ahşab, 15 metre muhit dahilinde tamamen ahşab binalar ile muhat, kârgir, yarım kârgir gibi hususiyetleri nazan dik- kete alınmış ve bunler için ayrı ayrı bi - rer formül bulunarak tenzilât nisbeti bu formüle göre tehalâf ettirilmiştir. Ekser binaların yüzde 10 ile 15 arasında bir ten. sile tâbi tutulacağı anlaşılmaktadır. Ahşab ve etrafı da tamamen ahşab bi- malar ile muhat olan evlerden şimdiye kadar alınmakta olan prim nisbeti binde 17,10 idi Yeni tarifeye göre bu miktar binde 13 e indirilmiştir. Mml8 Reasürans sigorta şirketi nezdin- de yaptığımız tahkikata nazaran 13 Ha - ziranda şirket heyeti umumiyesi fevka - lâde içtimaan davet edilecek ve bu içti - mada yapilan tenzilâtın sureti tatbiki de görüşülecektir, Bundan başka, içtimada sabik müdür Refi Celâl Bayardan inhilâl eden mü - dürlük makamına kimin getirileceği ka- rarlaştırılacak ve ayn! zamanda Reassü- reans müşaviri Pios hakkında da bir karar itühaz edilecek! ve ile yeni bir al anlaşması yapılacak Evvelki yıllarda İsviçreden daha fazla ithalât yapıldığ” halde son senelerde lehimize bir fark hasıl oldu Türkiye ile İsviçre arasında yeni bir W- caret anlaşması için yakında iki taraf mu- rahhasları arasında müzakereler başlıya- caktır. On sene evvel bu memleketle olan ticari muvazenemiz iki milyon 828 bin li-| ralık ithalâta mukabil 664 bin liralık ih- racatla aleyhimizde iken, bu nisbet diğer senelerde mütemadiyen tahavvü; etmiş ve rihayet geçen yıl bir milyon 631 bin liralık ihracata mukabil bir milyon 12 bin Mralık ithalât yapılmak suretile lehimize 600 bin liralık bir fark elde edilmiştir. Memleketimizden İsviçreye bilhassa buğday, arpa, iç fındık, yaprak tütün, af-| yon, üzüm ve incir sevkedilmektedir. Türk tütünlerine ve kuru meyvalarımıza günden güne rağbet artmaktadır. Bilhassa üzüm ve incirlerimizin samba » lâjlarmın düzgünlüğü ve kalitelerinin yüksekliği İsviçrelilerin bu mallarımızı fazla miktarda istihlâkinde âmil olmak- tadır. İsviçreden de memleketimize bilhassa! makine, fenni alât ve saatler, tıbbi ecza, pamukipliği ve pamuklu mensucat idhal! edilmektdir. Yeni anlaşmadan sonra memleketimiz- Je bu memleket arasındaki ticari münase- batın her iki tarafın mensfiine uygun şe - kilde bir inkişafa mazhar olacağı ümid edilmektedir. İsviçrenin mamul maddelerinin Türk piyasalarında tanmmiş olması bu mem - leketten yapacağımız ithalâtın artmasın- da başlı başına bir âmil olacak mahiyet- te ise de, bu ithalâtın artması daha ziya- de memleketimiz mevaddından fazla mik- itanda almakla mukayyed olduğundan, ta rafeyn ithalât ve ihracat firmaları bü im- kânları tetkik etmektedirler. Alman ve Çeko -Slovak kliring hesablarının mahsubu yapılacak Almanyadan kliring hesabları bakiye - sinden dokuz buçuk milyonu mütedaviz bir matlâbumuz bulunmaktadır. İthalit ve ihracat farkları dolayısile hâsıl olan bu matlub, Almanyadan alma- cak emtia ile peyderpey kapatılacaktır. Buna mukabil Çeko-Slovakyanın merkez bankasında kliring hesab bakiyelerirnden 3,400,000 lira kadar bir matlubu bulun «- maktadır. Piyasada kuvvetle söylendiği. | mutazarrır edeceği ileri sürü! ne göre bir matlubun Almanya hesabla -| hususun tetkik edilmesi rica rından mahsubu yapılacaktır. 1 — BİRİNCİ FİLM; 2 — İKİNCİ FİLM: KARA | LÂLE TATIL ETMİYOR Salonlarındaki tecdidi hava tertibatından aldığı kuvvet müşteri!” gösterdiği yüksek alâkadan kazandığı cesaretle... A EN Mevsimin en güzel 2 yeni ve süper filminden mürekkeb büyük programını yaplı: Meşhur NİNO MARTİNİ AŞK ŞARKISI Fransızca sözlü, eşine ender raslanan bir film HUMPHREY BOGART — ANN SHERİDAN ve yeni METRO JURNAL en yeni ve en son hâberler. Bu akşam saat 8,80 dü LÂLE Sinemasında BEŞİNCi KURULTAYIN AÇILIŞ Töreni ve Nutukları yo” “la İPEK ve MELEK “uraz. Filme alınmıştır. İyanda tiftik için muh Du takdirde memleketimizie ASİ arasındaki kliring hesablarının dahi işliyeceği tabit görülmektedir. Son günlerde Almanyadan ey maddeleri ii rmile miştir. im Sarmal ye tonluk mühim permiler gönderi! e Bu sebeble tiftik üzerine ön e günler içinde ehemmiyetli mü intizar edilmektedir. Fiatlar yükselmeğe meyyaldir. Dünkü muameleler Karahisar | e İya ve Gerede 101, Polatlı 110. OğSU Şe kuruş üzerinden olmuş ve 600 bSİİEE dar satılmıştır. Yoğurt ve peynir seval, Piyasaya yeni mahsul taze pey mekte ve gelen mallar satılmak Bu sene süt ve mamülâtı mi “ fazlalığı dolayısile peynir fiatları” di çen seneye nisbetle bir ucuzluk göl Tam yağlı peynirlerin tenekesi pey kuruş arasındadır. Bu sene hen le İçin dış piyasalardan ehemmiyeti il ler vuku bulmadığından, pey ini haneleri daha ziyade yeğuiti tırmışlardır. İstanbul civerile Düğsn ve Trakyamn meb ye de mevcud 28 yoğurthaneden şeh7€ ii him miktarda yoğurd gönderilmek Yoğurd fiatları da rekabet ve Pİ” ii fazla arzedilmek sebebile şk kiloluk tenekeler 70 kuruştan sat tadır. 3200 sandık afyon teslim © 8 Evvelki senelerden tüccar v8 müs elinde kalmış olan afyonların deti dün bitmiştir. geni Düne Kadar toprak mahsulleri nk “ İstanbuldaki ardiyelerine 3200 88 yon teslim edilmiştir, Diğer taraftın dün Parti karsi ellerinde afyon bulunanlardan be e bir ariza tekdim edilmiştir. afyon işinin milli dilekler en almasından dolayı büyük sevin$ duğu tebarüz ettirilmektedir. — Bundan sonra afyon ofisinin petleri rının müstahsili muhtelif vii ei dir, ALAY ep e ae — 12 SG EŞİSKESHEŞSESLESNEŞ > sr