6 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

6 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İstanbul B a manya konsolosluk mensubini, beynel - milel hava federasyonu reisi Prens Bi - beskonun zevcesi Prenses Bibesko, ve # matbuat erkânı hazır bulunmuşlardır. “Yeşilköy hava istasyonunda İstanbul - Berlin hava seferini yapıcak olan bir Al- © man tayyaresi vardı. Tayyare, gazeteci - Tere gezdirildikten sonra, boş olarak Ber- Mine müteveccihen hareket etmiştir. Bun- dan sonra, ilk İstanbul - Bükreş hava se - İ erini yapacak olan Larens şirketine sid 10 kişilik tayyare sahaya getirilmiş, ve © davetlilere gezdirilmiştir. Bu tayyarenin — pilotu, Romanyalı Türklerden Etemdir. Tayyare, tam 8,30 da hareket edecekti. © Hareketten evvel, davetHler ile yolcu - £ Jar, şirket tarafından hazırlanan büfeye | dâvet edilerek şampanya ve pasta ile izaz Makineye kapılan bir amele feci şekilde parçalanarak öldü Kaısımpaşadı Bahriye caddesinde Ha » © sanın kahvesinde ikamet eden ve İş Ban- © kasına xd un fabrikasında çuval daire - İÜ sinde hizmetçilik yapan Merzuk Ercan, Gün, unların taksim olunduğu dairede (çalışırken. kendisini makineye kaptırmış, | kayışlar arasında kalmıştır. Merzuk is - #imdad etmeğe bile vakit bulamadan me- kine kendini bir et külçesi haline getir - # miştir. Bu feci hâdiseye müddejumumilik etmiş ve tahkikata baş- Şehir işleri: ” Yalova kaplıcaları ve tsrihi aslına yi uygun olarak tamir edildi Eski Bizans devri eserlerinden olan Yalovada Valide kaplıcalarının Deniz- İbank tarafından yaptırlan tamiratı nihayete ermiştir. Dün bu münasebetle yapılan tamira- ewerin tarih! kıymeti üzerinde men- 7 İline gidilerek O#eşif yapılmıştır. Bu humesta hazrlanacek olan rapor encümene verilecektir. © Bakırköy akliye hastanesinin pi psvyonu Ikmal edildi Bakırköy Emrazı Akliye ve Assfbiye ükreş hava ” seferleridün başladı Dün Yeşilköy hava istasyonunda Türk - Rumen | dostluğunu tebrüz ettiren samimi merasim yapıldı İ ve Ikram edilmişlerdir. Büfede, Larens tayyare şirketi reisi Kapitan İnciniyer İranszca olarak bir nutuk söylemiş, Türk - Rumen dostluğundan bahsetmiştir. Kapitan, sözlerini türkçe olarak «Yaşasın Türkiye temennisi #le bitirmiş, kadehler, Türk - Rumen dostluğu şerefine havaya kaldırılmıştır. Bundan sonra yolcular arasında bulu - nan Prenses Bibeskoya buketler takdim edilmiştir, Tayyare, İstanbul - Bükreş yo- lunu, Balkanlar üstünden uçmak üzere 2 saat 40 dakikada katetmiştir. Şimdiki hal de bu seferler, haftada üç defa yapıla - caktır. İstanbul - Bağdad hava seferleri açılacak Devlet Havayollarma mensub bir he - yet, Suriyeye giderek, mahalli hükümetle temaslarda bulunacaktır. Öğrendiğimize göre bu seyahat İstanbul - Ankara - Ha. leb - Bağdad hava yolunun açılmasile a- lâkadardır. Fırtına yüzünden dün Marmarada bir çöp mavnası battı Karadeniz, Marmara ve Ege denizlerin. de fırtına devam etmektedir. Fırtına yü- zünden dün Marmarada bir deniz kazası olmuş, bir çöp mavnası batmıştır. Suad Sabri isminde bir şahsa aid çöp mavnam dün Ümid romörkörünün yede - ğinde olarak çöpleri denize atmak üzere limandan ayrılmış ve Fenerbahçenin üç mil açığında dalgaların tesirfle su ala - rak batmıştır. Mavnada bulunan amele. ler Ümid romörkörü tarafından kurtarıl mışlardır, Liman reisliği kaza hakkında tahkikat yapmaktadır. Trksi otcmobillerindeki yeknesak rank mecburiyeti kalktı Şehir meclisi taksi otomobillerinde - iki ayni renk mecburiyetini kaldırmış, İyalnız kuşağı ipka etmişti. Taksi sa - hibleri otomobillerini istedikleri renk- lere boyamaktadırlar. Malüi maaşlarına dair Emlâk ve Eytam Bankasından ma - Yüllerin eskisi gibi ayın birinci günleri maaşlarını alamadıklarından şikâyet ettiklerini ve bu yüzden müşkül bir vaziyete düştüklerini bir gazete yak - rüşt. Banka mehafilinden yaptığımız tah- kikata göre malüller, bu ayın ikinci gü- nü sabahından itibaren masşlarını di- ğer mütekeidlere tercihan ve ilk mü - racaatlerinde derhal almışlardır. Bu suretle fç aylıklarını alan diğer mü - tekald, dul ve yetimler de bankada fazla bekletilmiyerek kendilerine sü - hulet gösterilmektedir. Bökreş elçimizin dünkü ziyaretleri Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi dün öğleden sonre Vilâyete gelerek Dahiliye Vekili Fak Öztrağı ve Vali ve Belediye Reisi Lâtfi Kırdarı ziyaret etmiştir. Müzeler teşkilâtında değişiklik yapılıyor Topkapı müzesini bir sene- de 50.273 kişi gezdi ve ziya retçi adedi yüzde 20 arttı Topkapı saray müzesinde bu yıl ye- niden bazı tamirat ve müteakiben bir ta kım yenilikler yapılacaktır. Tamiri kararlaştırılan kısımlar, mut - fuklarla harem dairesinin bazı mahalle- ridir. Bundan başka, mutfak dairesinin bir kısmı eski şeklinde olmak üzere eşyasile beraber teşhire hazırlanıcak ve hazinenin Türk kumaşları seksiyonuna, elde mev - cud olan bir takım mühim eserler ilâve olunacaktır. Arşiv kılavuzu neşriyatının da, devamı kararlaştırılmıştır. Geçen bir yıl zarfında da müzede bazı tamirat yapılmış ve mühim bazı yenilik ler ilâve olunmuştur. Bunlardan başlıca- ları şunlardır: Birinci avludaki revaklar, baltacılar daireşinin kurşunları, Raht (at takımları) hazinesinin de kirpi saçaklarile kurşun örtüsü tamir edilmiştir. İşleme salonile, resim salonu yeniden tanzim olunmuş ve teşhir için hazırlan - mıştır. Bundan başka, arşiv kılavuzu - nun birinci ve ikinci fasikülleri tab ve neşredilmiştir. Topkapı sarayı müzesini bir yıl zarfın. da 16 bin iki yüz yetmiş üç talebe, iki bin asker, ve bin kadar da ecnebi talebe ve askerleri ziyaret etmiştir. Bu, ücrete tâbi olmıyan ziyaretçilerden maada gene ayni yıl zarfında Topkapı müzesini 31 bin kişi gezmiştir. Bunun kıs. mi azamını seyyahlar teşkil etmektedir. Ziyaretçi adedi geçen ssneye nisbetle yüzde yirmi artmıştır. Topkapı müzesinden Ayasofya müzesi- ne nakledilmeleri son günlerde sık, sik! mevzuu bahsolan bazı tarihi eserler et - rafında kendisile görüşen bir muharriri- mize Topkapı sarayı müzesi müdürü "Tah. sin şunları söylemiştir: «— Mütehasms bir heyet bu hususta g5 21 eN. Amerikada büyük bir maden sergisi açılacak 1940 senesinde Amerikada Trejer adş- sında büyük bir maden sergisi açılacaktır. Bu serginin 939 yılında açılması karar- laşmış iken, Nevyork dünya sergisi mü- nasebetile bir yıl sonraya terki muvafık görülmüştür. Sergi dünya madencilik tarihinde mis- line tesadüf edilmemiş ve görülmeğe şa- İyan birçok yenilikleri ihtiva etmektedir. Sergiye bir maden ocağının tüneline müşabik pasaj içinden geçilmek suretile girilecek ve ziyaretçiler pasajdan çıktık- tan sonra kendilerini iki tarafı yüksek dağlarla muhat bir maden sahasında bu- lacaklardır. Buradaki renk ve ışık tesi- jsatı haki ir maden ocağı manzarasını verecektir. Ziyaretçiler bir vadide bakır madenle. rinin istihsal, yıkama, ayırma, eleme 2- meliyatını synen gi ekler; dağda sondaj ve çamur makinelerile yapılan & meliyat, maden cevherinin vağonlarla tahmil, tahliye ve nakliyatınımn nasıl icra edildiği görülecektir. Hakiki maden oca- hı hissini ziyaretçiler üzerinde tamamlıya bilmek üzere, tünelin tavanından $u $i- zıntısı şeklinde manzaralar da ilâve edi- lecektir. Sergide altın haddesi ameliyatını da geniş ölçüde yer verilmiştir. Bu maksad. la sergiye büyük miktarda altın cevheri İ getirilecek ve bu madenin bidayetten ni- hayete kadar tâbi tutulduğu bütün ameli- yeler bilfül görülecektir. Sergide günde iki defa maden ocağı in- flâkı gösterilecektir. hiyette hazırlanmış olan inflâk sahne- sinde, yangınm ve dumanın ocağa ne su- retle yayıldığı gösterilecek ve infilâk ne. ticesinde ocakta kazaya uğrıyan ve gale- rilerde mahsur kalan işçilerin ne suretle tahlis edildiği görülecektir. Sergide madencilik tarihini de tebariiz ettirebilmek maksadile asırlarca evvel demir istihsalâtı ve madenciliğin iptidef tetkikat yapmaktadır. Bununla beraber hakil keyfiyeti şimdilik mevzuubahs de. | « İğildir. Bu, henüz tasavvur halinde olan| bir fikirden ibarettir.» Bay Tahsin, müzeler idaresi için iki u- mu mmüdürlük ihdası şayislarına karşı sorulan bir suale de, şu yolda cevab ver - miştir: «— Böyle bir şeyden kat'iyen haberdar değilim. Tamamen asılsız olduğu kanaa- tindeyim.» Politisin beyanatı Kütahya - Balıkesir hattı ibtilâfında ilk tetkik safhası bitti Julius Berger konsorsiyornuna yaptırı « Jan Kütahya - Balıkesir şimendifer yo - lunun inşasından mütevellid ihtilâfın hal. li için Mösyö Politisin hakemliği altında teşekkül eden komisyon, dün vilâyette husus! salonda son toplantısını yapmış ve epey bir müddettenberi devam eden ça » lışmalarının ilk safhasını ikmal etmiştir. Hükümetimiz namına Yusuf Kemal, şirket namına Şenivilt ve komisyona baş- kanlık öden Politisten mürekkeb olan ha. kem heyeti, dün akşamki trenle Ankara ya müteveccihen hareket etmişlerdir. Hakem heyetinin Ankaraya hareketin - den evvel kendisile görüşen bir mühar - ririmize Mösyö Polltis komisyonun çalış maları etrafında şu beyanatta bulunmuş» tur: «— Jultus Berger şirketile Türkiye hü. kümeti arasında, Kütahya - Balıkesir şi « mendifer hattının inşasından doğan ihti - 149 ve şirketin Türkiye hükümetinden 7,000,000 Hira talebine dair olan tetkika « tumıza şimdilik nihayet vermiş bulunu - yoruz. Yapmış olduğumuz tetkikain ald bildmum dosyalarla birlikte bu akşam Ankaraya gidiyoruz. Gösterdiğrmiz üzüm üzerine, Ankarada kalacağımız iki gün zarfında Iki toplantı yaparak vaziyeti hü. lâsa edeceğim. Bugün için henüz verilmiş bir karar yoktur. Çalışmalarımız tabii seyrinde ol. mak üzere tetktatla geçmiştir. Ankaradan şekilleri ve tekâmül tarzları tatbiki şekil de tecessüm ettirilecektir. Ticaret ve İktısad Vekâletlerinin yeni mıntaka teşkilâtları kuruluyor İktısad ve Ticaret Vekâletlerinin yeni teşkilât kanunları münasebetile bu Ve- kâletlere bağlanan veya alâkası kesilen teşkilâtların bazılarına henüz yeni Vazi- yetleri hakkında tebliğat yapılmamıştır. Evvelce İktısad Vekâletine bağlı bir te. şekkül halinde bulunan ve bu kere mın « İaka ticaret müdürlüklerine kalbedilen Türkofisin şehrimizdeki müdürlüklerine de bir tebliğ vukubulmamıştır. Türkofis eski kadrosile çalışmakta buna bağlı takas komisyonu da ayni şe - kilde vazife görmektedir. Yeni kadro ve teşkilât nizamnamesi gel- dikten sonra mıntaka ticaret müdürlüğü dış ve iç ticaret işlerile meşgul olmak ü- zere İki şubeyi ihtiva edecektir. Takas ko. misyonu da dış ticaret şubesile çalışacak- tır, Diğer taraftan İktısad Vekâletine bağlı Iktısad müdürlüğü teşkilâtı hakkında dün şehrimizde bulunan İktısad Vekili Hüsnü Çakır telefonla bazı talimat vermiştir. İstanbul mıntakası iktısad müdürlüğü- ne iş dairesi âmiri Halük tayin edilmiştir. Yeni teşkilâtta sanayi müfettişliği de ik - tısad müdürlüğüne bağlanmıştır. İş dai - resi müfettişleri iş ve iktısad müfettişi o- larak vazife göreceklerdir. Sanayi odaları teşkili hakkında da tet. kikat yapılarak mıntake sanayi Odaları teşkil edilecek ve bunlar da mıntaka mü- dürlüklerine bağlanacaktır. İstanbul, Adana, Bursa ve İzmirde iş borsaları açılacak İş dairesi reisliği, iş kanununa göre memleketin muhtelif mıntakalarında iş borsaları açmak için tetkikler yaptırmak- tadır.sİş borsaları, iş mtiesseselerine işçi ve işçilere de, iş bulmak için kurulacak- tar. İş dairesi, bu maksadia, umumi mü. m aa m dönüşümüzde tekrar çalışmalarımıza baş- hyarak iki, üç toplantı daha yapacağız. İbtilâf neticesi ancak ondan sonra belli olacaktır.» Kuvvetli bir heyecan uyandıracak ma-| ista” Hettişleri vasıtasile Mersin, Adan yel bul, Bursa, İzmir gibi sanayi ya rinde iş müesseselerinin işçi ve larını, iğçilerin vaziyetini tetkik tir. İş borsalarının bu yıl içinde Adana, Bursa ve İzmirde açılmalar? vafık görülmüştür. Varnada. beynelmilel bir fuar açılıyor ği Varnada beynelmilel bir fuar yyl ve bu fuar Ağustosun 13 ünden p ir: gi ikisine kadar devam edecekti. Türk tüccarlarının iştiraki temenni 5 miştir, Kanadalılar bütün tavşan derilerini satın aldılar “ Kanada piyasamızdan takas suretile tün tavşan derisi stokların satın Anadoluda tavşan derisi kalmamıştı” 7 derilerin beheri 18-20 kuruştan stil tır. 4 Kanadalılar diğer bazı cins av GÜ. rile: alâkadar olmaktadırlar. Bu sergi merikaya av derisi ihraç edilememefi “* nadâlılarm alâkası ile telâfi eğilmiş Av derisi piyasasının önümüzdeki J fazla hararetli olacağı muhakkak görül mektedir. Ticaret Vekâleti müfettişleri piyasada tetkikat yapıyorlâ” İngiltere ile yapılacak tcaret işlet tetkiki için Ticaret Vekâletince şehrim gönderilmiş olan müfettişler piyasad8 kiklerine devam etmektedirler. 4 Müfettişler bu meyanda İngilter? 0 yapan bazı firmaları ziyaret etmişler o İngilizlerin memleketimizden olabilr leri malların evsat, miktarları ve Yy” durumları hakkında malümat almışl$” dır. vi Bu tetkikat bir iddet daha devam €28 decek ve ağlebi ihtimal diğer ihraç ber” lelerinde ve geniş istihsal mntaksii da ihraç mallarımız hakkında yakm - tetkikat icra edilecektir. Müfettişler 18 * masları ve tetkikatları neticesini bir porla İktısad Vekâletine bildirece! Dün profesör Hâmidin cenaze töreni yapıldı Evvelki gün vefat eden Tıb Faki dişçi mektebi protez höcası profesö” Bi z midin cenaze merasimi dün yapılmış Profesörün cenazesi Süleymaniyedeki > vinden kaldırılarak Beyazıd i ok namazı kılınmış ve Merkezefenâideki le kabristanına defnedilmiştir. i Cenaze merasiminde Üniversite reklö rü, profesörler, diş tababeti cemiyeti #- zaları, yüksek tedris heyeti, diş dep mümessilleri, o Üniversite talel kalabalık bir grup ve bir deniz erati ç rezesi bulunmakta idi. Bu münasebetle dün Üniversitenin 'Tıb Fakültesi diş tababeti şubesinin rekları yarıya kadar çekilmiştir. Şehir plânı tasdik edildi Ankarad bulunan şehircilik - hassısı Prost, imar işleri müdürü BE nü Keseroğlu, (harita şubesi mü Galib temaslarını bitirmişlerdir. wi Nafıa Vekâletinde bir toplantı YE X pılmış, toplantıda Prost ve Hüsnü © seroğlu İstanbul imar plânı hallındfi lâzım gelen izahatı vermişlerdir. Mü akıben Nafıa Vekâleti tarafından 1 tanbul şehir plân: tasdik edilmiştir. Ispanyadan Rusyaya dönenle” İspanya dahilt harbi emasında esir edi olan ve aralarında mütenddid zabit de VÜy. lunan 95 Sovyet gönülüsünden mi eğ e İspanyadan İstanbula geldiği — Taas ajansının “Türkiyedeki mümessili. haberin bu Sovyet vatandaşları vaziyetlerine ald olan yanlış mahiyeti kında aşağıdaki tavzibi vermektedir: katta İstanbuldan geçmiş olan «08 bahriyelisinden mürekkeb grup, 1938 ai baharında Genersl Pranko makamlar! 7 rafından tutulmuş olan «Tapa», Gelte» ve «Katayamar adalardaki yet ticaret gemisinin mürettobatıdır. ye kadar esir tutulmuş bulunan bu yeller, Sovyet hükümetinin wrari son zamanda serbest bırakılmışlardır.» zi g5 ik l