10 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

- Sıhhat Müdürü şehrin sıhhi vaziyetini anlatıyor Memleket dahilinde hastalıklara karşı açılan mücadele müsbet neficeler vermiş bulunuyor © Âstanbul sıhhiye müdürü Ali Rıza «Son © Posta» nın şehrin sıhhi vaziyeti yakkında “ sorduğu susle şu cevabı verdi: «— İstanbul sıhhat bakımından kon - trolü en çok müşkülâta maruz kalınan © bir şehirdir. Dört tarafı karadan ve deniz. den yoldur. Gelen ve gideni görmek, has. © ta mıdır. değil midir? diye kontrol etmek « imkânsızdır. Sıhhiye Vekâleti şehrin sıhhati işlerile © yakından meşgul olmuş ve eski senelere nazaran hastalık adedini azami şekilde; çazaltmağa muvaffak olmuştur. “Geçen seneler açmış olduğumuz tifo ile mücadele işi iyi netice vermiş olduğun -| dan bu sene şehrimizde tifo tehlikesi yok. > tur. Kazalardan bize gelen istatistiklere © bazaran son on beş gün içinde vilâyet hu. odudları dahilinde yalnız iki tifo vak'asına © #astlanmıştır, Bu rakam normalin fev » kindedir. © Vekâletin memleket dahilinde tifoya Karşı açihiş olduğu mücadele de iyi netice ? bulunmaktadır. Beynelmilel istatis tiklere nazaran İtalyada bir sene içinde on yedi bin tifo vak'ası kaydedildiği hal. de, Türkiyede bir sene içinde tiloya ya - kalananlarm sayısı yedi yüzdür. Hastalıklarla mücadele işinde Tirkiye başta gelen devletler arasındadır. Şehrin tekmil kanalizasyon © boruları yapılsa ve su işi tanzim edilse, pek az has. talık vak'alarına rastlanacaktır. İstanbul halkı herhangi bir hastalık (tehlikesine maruz değildir. Sıtma ile yapılan mücadeleye gelince, sıtma mücadele cemiyeti ihbar üzerine şehrin muhtelif yerlerinde yeniden tara. ma yapmış ve Beykozda yüz haneden baş ka yerde yeni bir mücadele açılmasına lü. zum görmemiştir. Hastanelerde veremlilere tahsis edilen yatak adedi yakında normale çıkmış ola. caktır. Bakırköy akıl hastanesi memleketin ih. tiyacımı tamamen karşılıyacak hale kon. maktadır. Yeniden iki yüz yatak ilâve o. Tunmuştur. e aa m m kk mmm m Müteferrik Maheulâtı arziye memurlukları Mâğvedildi © Mahsulâtı arziyeden yürde iki nis - betinde almmakta olan tayyare hissesi “Haziran başından itibaren kaldırılmış - » tar. Bundan sonra köylünün satacağı mahsullerden bu hisse alınmıyacaktır. “Hava Kurumu şubelerine bağlı mah - sulâtı arziye memurlukları da bu ka- - yer Üzerine lâğvedilmiştir. Bir Hazi - dan evvel tüccar tafafından satın © elımmış ve depolara konmuş stok mal- “dan vaktile yüzde 2 tayyare hissesi he- sab edilerek müstahsil hesabma geçi - rildiği için, bu mahsullerin hissesi Ha- va Kurumu tarafından alınacaktır. Stok mahsul ve bunlarn yüzde 2 hisseleri © hakkında tüccarlar Hava Kurumu şu - © belerine 15 Hazirana kadar birer be - “yanname vereceklerdir. © Arazı vergileri yeni tahrire göre : tahakkuk ettirilecek © Mal sandıklarından husus! idarelere verilen arazi tahrir masrsflarının meh sub şekli hakkındaki talimatname, Ma- © Bye Wekâleti tarafındın alâkadarlara — tebliğ olunmuştur. Geçen sene arazi tahriri bitirilmiş 6- Yan İstanbulun bütün kazalarında yeni © yil arari vergisi, yeni tahrir Üzerinden “tarh ve tahakkuk ettirilecektir. Hakem heyeti mesaisini bitirdi © — Vilâyette çalışan hakem heyeti me- © esisini bitirmiş ve hazırlamış olduğu © raporu Vekâlete göndermiştir. Heyetin “ relsi Politis, dün Besarabya vapurile » Atinaya hareket etmiştir. Vakıf sular hakkında Izahat alındı © Vakıflar İdaresi İstanbul Sular Mü- © dürü ve sular doktoru dün Belediye İktısad İşleri Müdürlüğüne çağırılmış, “kendilerinden Vakıf eujarı etrafında İzahat alınmıştır. © Bir hamal kavgayı ayırır kon yaraland Tütün gümrüğünde oturan arabacı! 16 yaşındaki oğlu İbrahim, ismindeki istemiştir. Kavga kızışınca çıkararak havaya sal- mea bulmak için gelen sol böğrüne saplan- TEŞEKKÜR Şehir işleri : Beyazıd camisinin etrafı tanzim edilecek Beyazıdda İnkılâb müzesinin etrafın daki dükkânlar kâmilen kaldırılacak, Lâleliye inen tramvay caddesinin kö- şesine bir gazino yapılacak, Beyazid camisinin etrafı tanzim edilecektir. Şehradebaşmdaki o Konservatuarın yalnız bir mekteb olarak İnşası karar- Taşmıştır. Kâğıdhane su deposu bugün merasimle açılacak Beyoğlu kaymakamlığı ve köylü ta - rafından yapılan Kâğıdhane su deposu bugün merasimle açılacaktır. Beyoğlu kaymakamı bu münasebetle Kâğıdha- ne köyünde davetlilere bir öğle yemeği verecektir. Kabataş meydanı genişletilecek Kabatsş vapur iskelesindeki mey - danm genişletilmesine, burada bulu - nan mezarlığın başka tarafa kaldırıl - masına ve kömürcü dükkânlarının is - timlâk edilerek yıkılmasına karar ve- rilmiştir. Deniz işleri: Atatürk köprüsünün müteharrik kısmının tecrübelerine başlanacak Atatürk köprüsünün 76 metre uzun- luğundaki müteherrik kısmı hâlen bu- lunduğü Unkapanı cihetinden bugün * lerde Azabkapı tarafına naklolunarak köprünün sabit kısmına eklenecektir. “Tesbit işi bittikten sonra köprünün müteharrik kısmının makinelerinin tecrübesine başlanacaktır. Mıntaka li - iman reisliği dün gemicilere bir tamim göndererek köprüdeki tecrübeler esna- İsında ve köprünün kapalı bulunduğu sıralarda bir deniz kazasına mahal bı - rakmamak için deniz vasıtalarının bu sahadan geçerken dikkatli bulunma - larını tavsiye etmiştir. Poliste : Bir kamyon tramvayla çarpıştı Hayreddinin idaresindeki 3948 plâ- ka numaralı kamyan ile vatman Hali- din idaresindeki 112 sayılı tramvsy Şişhane yokuşunda çarpışmış, ber iki araba da hasara uğramıştır. Kibrit fabrikasında kibritler parladı Sarıyerde oturan ve kibrit fmbrika- sında çalışan Hüseyin, dün, fabrikada kibritleri kasaya yerleştirirken kibrit- ler ateş almiş, (o vücudünün muhtelif Mısırçarşısı Hâl olunca ne şekil alacak ? Mısırçarşusnın perakende hâl şekline konulacağını yazmıştık. Belediye, çazşı- nın etrafındaki binaların kâmilen istim - lâk edilerek yıkılmasını kararlaştırmış ve bir proje hazırlamıştır. Mısırçarşısında tasarruf hekkmı iddia edenlere verilecek istimlük bedeli yüz altmış bin liradır. Çarşının etrafındaki dükkünları istimlâk edebilmek için yüz doksan dokuz bin lira harcamak lâzımdır. Bu işler devam ederken Mısırçarşısı için Vakıflar İdaresi de hak iddiasına kalkış. mıştır. Vakıflar başmüdürünün ifadesine nazaran Vakıflar İdaresi vaktile burüda tamirat yapmış ve çarşının sskafını, bir kısım duvarlarını satın almıştır. Vakif. lar İdaresinin çarşıdaki hissesi yüz bin li- rayı tecavüz etmektedir. Vali ve belediye reisi Lütfi Kırdar Mı. sırçarşısında vücude getirilecek peraken. de hâlin modern bir hâl olmasını arzula. makta ve çarşınm bu şekle sokulabilme. si için yedi yüz bin lira sarfını İstilzam et. mektedir. Yeni hâlde müteaddid buzhaneler ya. pılacak, balık ve etlerin bozulmaması te. min olunacaktır. , e .. Misafir denizciler Şehrimizin misafiri olan Aris Yunan mekteb gemisi talebeleri dün sabah mü. zelerimizi gezmiş ve öğle yemeğini ge - mide yemişlerdir. Öğleden gonra hususi vapurla Boğaziçinde bir gezinti yapılmış, müteakiben Heybelideki Deniz lisesine dö rülmüştür. Heybelide gemi amiral ve ta. iebeleri şerefine bir gardenparti veril - miştir. Bugün saat 18,30 da Moda deniz klü - bünde İstanbul belediyesi tarafından yüz kişilik bir ziyafet ve mülöakiben Yat Klüpte bir yemek verilecektir. Mahrukatı Etibankça, ihzar edilecek mıntakalar tesbit edildi Mahrukat kanununun birinci madde sile yakılması mecburiyet altına konu - lan mahrukat ve bunları yakmağa mah - sus vasıtaların Etibankça kâfi miktarda temin ve ihzar edileceği yerleri gösteren liste dün bilümum dairelere teliğ edil - miştir, İktısad Vekâletince hazırlıman ve İcra Vekilleri Heyetince tasvib olunan karara göre, mahrukat ve yakma vasıtaları Eti. bank tarafından temin ve ihzar edilecek olan mıntakalar şunlardır: Eskişehir, İz. mir, Buca, Burnuya. Bayındır, Mene . men, Ödemiş, Tire, Torbalı, Manisa, Ak. hisar Kırkağaç. Soma, Alaşehir, Salihli, Turgudlu, Kocaeli, Adapazarı, Darıca, Gebze Sapanca, Bilecik, Osmaneli, Bozö. yük, İnönü, Afyon, Çay, Dinar, Sandıkh, Kütahya, Uşuk, Tavşanlı, Konya, Akşe. hir, Azgıhan, Tlgın, Çumra, Karaman, E . reğh, Kayseri, Sivas, Isparta, Bordur, Çankırı, Niğde, Balıkesir, Bandırma, İne. bolu, Sinop, Samsun, Çarşamba, Ordu, Fatsa, Ünye, Gireson, Trabzon Sürmene, Rize, Hopa, Elâzığ, Diyarbakır, Malat - ya, Edirne, Kırklareli, Ankara, İstanbul. SENENİN EN MUAZZAM ESERİ NEV - YORK SERGİSİ Bükreşte 3 gön otel ve yemek Roterdamda 1 gün otel ve yemek NEWYORKTA 14 gün ikamet Pariste 3 gün otel ve yemek Atlan en güzel va; ve yataklı kameralar; bütün masraflar dahil 890 LİRA Ayrica: Ceb parası temin edilmiştir. Kayıdlar 15 Haziranda kapanıyor. NATTA Galatasaray, Telefon: 44914 Devlet Demiryolları Beşinci İşletme Müdürlüğünden : 1 — Fevzipaşa - Diyarbakır hattı üzerinde Akçadağ - Malatya v rasında kilometre 233 -. 500 — 234 4. 800 de 10,000 M. 3 ve Şefkat - Yosi rasında kilometre 337 - 339 da 10,000 M. 3 olmak üzere cem'an 20,000 mel kâb balastın, şartname ve mukavele projesine tevfikan kırdırma, hât keps fiğüre ettirmek suretile ihzar ve teslimi kapalı zarf usulile eksiltmeye konik muştur, 2 — Eksiltme 29/6/939 tarihine müsadif Perşembe günü saat İl de, Malt” işletme binasında yapılacaktır. 3 — Eksitmeye konulan İşin muhammen bedeli «30,000» Jiradu 4 — Muvakkat teminatı «2250, liradır. 8 — Bu işe girmek istiyenlerin kanunun ayin efliği vessik ve kanunun 49 cü maddesi rmicibince işe girmeye manli kanuni bulunmadığına dair me, muvakkat teminat makbuz veya banka mektubunun, mukavele ve şartnie lerle birlikte tayin edilen gün ve saatten bir saat evveline kadar komisyon yeis liğine verilmesi lâzımdır. © — Bu işe aid şartname ve mukavele projesi Malatya, Ankara ve Hayderpı a işletme veznelerinde, Diyarbakır, Elazığ, Narlı, Eloğlu istasyonlarında istekli” Ni re «1503 kuruş bedel mukabilinde verilir. © «4134 di ei pe Yolcu katarlarında izdihamı önlemek ve yolculuğun daha müsaid şartlsr Ankari © katarlar” mevcud Yö » da yapılmasını temin etmek maksadile 15/6/939 tarihinden itibaren Haydarpaşa - Ankara arasında işliyen 1 ve 2 No, lu Anadolu ekspres 3 ve 4 No, hı sürat katarlarındaki birinci ve ikinci sınıf arabalarda adedi nisbetinde bilet satılması mukarrer dir, Bu katarlarla seyahat etmek istiyen yolcular beher birinci sınıf yer BİN kuruş ve beher ikinci sınıf yer için 20 kr. tediye etmek şartile: g“ A) Ankara - Haydarpaşa arasında ve mütekebilen her gün seyrüsefer ed” ve 2 No. lu Anadolu sürat katarı. B) Pazar, Sah, Çarşamba ve Cuma günleri Ankaradan hareket eden 3 sürat katarı, C) Pazar, Salı, Perşembe ve Cumartesi günleri Haydarpaşadan No. Tu sürat katarı, w İçin Ankara ve Haydarpaşa mebde garları ile Polatlı, Eskişehir, Karaköy: li lecik, Arifiye ve İzmit mütavassıt istasyonlardan yer kuponu temin edecek” Yer kuponlarının satış mahalleri ve zamanları 1 — Ankara Garı: A —3 No.lu katar için katarın hareket santinden 24 saat evvel ve 1 No: KA dolu katarı için katarın hareket edeceği günün saat 8 inden itibren. İl 2 — Haydarpaşa Garı: vE A — 4 No, in sürat katarı ile 2 No.lu Anadolu süret katarı Kin hareket #0” den 24 saat evvel, 3 — Polatlı istasyonu: Bu kâtarların Ankara ve Eskişehirden “hareketlerinden sonrâ, 4 — Eskişehir Garı: Polatlı ve Karaköyden hareketlerinden sonra $ — Karaköy istasyonu: Eskişehir ve Bilecikten hareketlerindensonra 6 — Bilecik istasyonu: Eskişehir ve Arifiyeden hareketlerinden sonra 7 — Arifiye istasyonu: Bilecik ve İzmitter hareketlerinden sonra: 8 — İzmit istasyonu! Haydarpaşa ve Arifiyeden hareketlerinden sonra, Yer koponları satacaklar. N yer” fl Mütavasaıt istasyonlar kendi emirlerinde Kalacak serbest yer nisbetinf kuponu satılabilecektir, dü Yolcuların aldıkları yer kuponlarını gidecekleri mahallere ve kondektörler “”. rafından toplanıncaya kadar muhafaza etmeleri lâzımdır. derif. 74 1 ve 2 No, lu Anadolu sürat katarların daki bütün birinci ve ikinci sınıf Ye”... evvvelden kapatılması zaruridir. Yer kuponu almamış olan yolcular bu ii İ fi lerla seyahat edemezler, adliğ il $ ve 4 No. lu katarlarda yer kuponu almayan yolcular bu katarlardâ yak j serbest arabaya binebilirler. Yer kuponu almaksızın No. lu yerleri işgel eğe” i cular işgal ettikleri yerleri terketmiye mecburdurlar, arı Bu mevzu hakkında Ankara ve Haydarpaşa garlarının istihbarat büroli “ daha murfassal malümet alınabilir. i Umum! istirahatini ve herkesçe matlâb intizam temini için sayın No. 8 hareket een * pale. Wtasyon ve katar memurlarınm tavsiyelerine uymalarını ve tahsis edilip rı verilen yerlerden başka yerlere oturmamalarını ve herhangi bir hi U vukuunda dileklerini istasyon ve katar memurları yanında bulunan şikâyet — terlerine yazmalarını ehemmiyetle rica ederim, "gg v Umumi mid, Saraç el işi ve makine kalfası ile makine ie. diker erkek ve kadın terzi aranıyor, 1 — 'Tophanede 2 No. lu dikimevi için saraç el işi ve makine kalfasi ve makine ile elbise diker erkek ve kadın terzi alınacaktır. 2 — Yaş ve askerlik nazarı dikkate alınmıyacaktır. 3 — Ücret haftalık verilmek üzere taliblerin hüsnühal ve tifo aşı birlikte hemen dikimevi müdürlüğüne müracaatları, o «4009» ERTUĞRUL SADİ TEK Şehzadebaşı TURAN tiyatrosunda Bu gece TUZAK 8 perde Okuyun Aysal Bu hafta TAKS İML Sinemasında Aşkın Göz Yaşları Türkçe Sözlü - Arabca Şarkılı Şarkın bülbülü ABDÜLVEHAB'ın sesini dinleyiniz. Yaz fiatları : 15 - 20 - 25 Kr. Loca 100 kuruş