3 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

3 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

14 Sayfa — «Son Posla» nın tefrikası: © ünüyordum. am, nasıl tehlikeli 0 Herha bu adamı; daima menfi taraftan görüyorlar., ve dalma yanlış tahlil ediyorlar, Zavallı deli - kanlı Diyordum. Hattâ, onun hakkında iyi hüküm vermekte o kadar ileri gidiyor. dur — Sarraf yahudinin gözlerine kül serperek paralarını alıp kaçması, 78- rTuretten ileri gelebilir... Meşhur ke- Tâmdir. Açlık sofuluğu bozdurur, der- ler. uzun zaman dağda gezerek eşki- yalığa yeltenm de, cehalet ve çir - kin pörenekten i gelmiştir... Eğer vaktile fena arkadaşların arasına düş” mese idi, esrarcı ve kumarcı olmazdı. Bü kü kötü şöhreti de kazanmazdı. Çök yazık olmuş bu talihsiz delikanlı- ya:. Diye, düşünüyordum. * İLK ÇARPIŞMALAR ümet, Cihan Harbine girdi. kale, son derecede ehemmi - yet kesbetti... Bursa vi ti, Çanak - kalenin belli başlı istinad noktası idi. Onun için Bursanın da vaziyeti değiş- ti. Adetâ, bir garnizon baline geldi. Sonra.. Bursa vilâyetinde bulunan Ermeni komitecilerinin fesad teşkilât keşfedildi. Silâh depoları, fedai teş - kilâtı, muhabere evrakları ele geçirildi. Gerek Bursada (Kırmızifener) de ve gerek Bandırmadaki ( divanıbarblerde! yapılan tahkikat neticesinde; itilâf dev- İetlerinin kuvvetleri Çanakksleyi zor- larken, Bursa vilâyetindeki (o Ermeni komilecilerinin de memlekette bir is- yan ve ihtilâl çıkararak Çanakkaleyi arkadan vurmıya hazırlandıkları ta - hakkuk etti. Bunun üzerine de, tehcir gürültüsü başgösterdi. Bu hâdisat arasında öyle müteferrik İşk» birbirini takib ediyordu ki; gün- lerce yemek yemiye ve gecelerce üy- ku uyumuya vakit bulamıyorduk. Artık asker kaçakları çoğalmıya baş- lamıştı. Bunların arasında, Bursanın en namlı ve elleri kanlı bıçaklı bir ta- kım kimseler de vardı. Bunlar, bir köşeye çekilip saklan * makla iktifa oetmiyorlard. Tahilde, Samanpazarında bir takım kahvelerde, şehrin hücra mahallelerinde izbe gfbi evler/e toplanıp kumar oynuyorlar, esrar içiyorlar, hâdiseler çıkarıyorlar. (Atpazarı) nilen umumhanelerde cirid oynuyorlar. hattâ geceleri tenha sokaklarda gelip geçenleri soymak için pusular kuruyorlardı. O tarihte polis müdürü olan Hüseyin Hüsnü bey (1) ile daimi temas halinde idim. Bu çalışkan zat ile Bursanın fe- dakâr zabıta memurları şehrin 'emni- yet ve asayişini muhafaza edebilmek için var kuvvetlerini sarfediyorlar, fa- kat bu kuvvet kâfi gelmediği için, yor- gunlukları derecesinde muvaffakiyet gösteremiyorlardı. Asayişi ihlâl edenler, asker kaçakla- rı olduğu için bunlarla mücadele et - mek bize aid bir vazife idi. Fakat bi - zim de kadromuzun genişlemesi ve kuvvetlendirilmesi şu tarafa dursun, Helim beyle Bahaeddin efendi de eli- 9 Bu zat, Bura polis müdürlüğünden İsi “bul polis müdüriyeli (Seyrüsefer şube- si) müdüriyetine nsiletmişti. Bir müddet br vazifede kaldıktan sonra, mütareke dev- Fi 73 ve Yunanlıların işgali sırasında tek - rar oolis snüdüriyetine gelmiştir, Son de - Tec ie hamiyetli ve tamamile milliyetper - ver olan bu zatın böyle bir gaflet göster - me'i, hepimizi ve hatti bizzat kendisini mü- #“wir etmiştir. Bu guflelinin cezasmı pek Me bir surede çekmiş. Osmanlı imparator- kıfımnun s#ükutundün sonra, kendisine işten! € çektirildiği için maalesef, sefalet içinde terki bayat etmiştir. l SON POSTA 4 Bursayı iki ün idare olen eşkiya ss —— Püskülsüz ismailin “maceraları SX — ——— — Yazan: Ziya Şakir Büyük Harb devam ederken mizden alınmış; merkezi Bandırmada olan ( 5 inci ordu )nun emrine gönde- rilmişlerdi. * Asker kaçaklarından şikâyetin mih- verini, Püskülsüz İsmail teşkil edi - yordu. İsmail, bu haşeratın en azılı - larını başına topluyor. Tahilde, Reji meydanına çıkacak sokağın başındaki kahvede büyük mikyasta kumar oyna” tıyor.. esrar âlemleri de devam eyli - yordu. Polis müdürü Hüsnü beyle sadece vazife dolayısile temas etmiyorduk. ayni zamanda, samimiyetle sevişiyor duk. Bu iki başlı bağlılığın verdiği | gayretle, artık asker kaçaklarına karşı şiddetle mücadeleye karar verdik. Ve derhal harekete geçtik. Asker kaçaklarının tam merkezini teşkil et için. başlıca hedefimiz İsmailin kahvesi idi. Ge- ce, gündüz; sabah, akşam, gayri muay- yen zamanlarda, kahveyi basıyorduk. Fakat, kimseyi bulamıyorduk. En itimada şayan kadın ve erkekler- den müteaddid muhbirlerim ve ajan- larım vardı. Bunlar, sık sık ihbarlarda | bulunuyorlardı. Bu ihbarların üzerin- İden, dakika (geçirmeden kahveyi ve- Günün Bulmacası Soldan sağa ve yukardan aşağı: 1 — Gözümü budaktan ankınmıyan. 2 — Hemen - «sensin cemi, $ — Mamda yuvarlaklar. oynanan bir öyün-isimlerden sıfat yapmıya ya - rıyan bir iihika, 4 — Saha-&amer, — Söyler-düşman. 4 — Yemin - fenalık 7 — Lab. 8 — Sahib-ödev, 9 — Yükselimek-en büyük kara hayvanı 10 — İşkencegös rengi, Geçen bulmacanın halledilmiş şekli: Soldan sağa: 1 — Semaver-Ba 2 — Emanet-san 3 — Mimar-kari 4 — Anacak-di 5 — V - asalet 6 — Arakel 7 — Tem-takat 8 — Sif-yunak 9 — Kanal - Ba, İ 10 — İt-latarna. İ l İ İ yahud ihbar edilen evi basıyorduk. Fa- kat her defasında da muvaffakiyetsiz- likle karşılaşıyorduk. Nibayet, bu muvaffakiyetsizliğin se- beblerini keşfettik. Püskülsüz İsma'lin, çok mükemmel bir teşkilât kurduğunu ve her tarafa gözcüler koyduğunu öğ- rendik. Ben, nasıl adım adım onu takibe ça- lışıyorsam, o da ayni suretle adım adım beni. takib ettiriyormuş. Gözcülerine verilen talimat, şu: — O, yanında polisler ve askerler ol- duğu halde, Samanpazarı tarafına doğ- Tu gelmiye başlar başlamaz, derhal ko- şup haber veriniz. Anlaşılıyordu ki bu gözcüler, vazi- felerini çok büyük bir meharet ve sü- ratle ifa ediyorlardı. Çünkü, daima yol larımızı tebdil ederek Samanpazarına baskınlar yaptığımız zaman, bastığı » mız yerlerde kimse bulunmuyordu. (Arkası var) Açık muhabere: (Eski Bursa komiser muayinlerinden, hâ- Jen Bakişehirde komiser Hafız Hasan imzalı mekiub sahibine:) Mâktubunuzu aldım. İstifade (edeceğim. Alikanıma teşekkürler ederim. zŞ. Bir doktorun günlük notlarından Uykusuzluk... Uyku vücudü dinlendiren en büyük bir fisiyolojik vazifedir. Ancak uyku esna - sındadır ki vüculeki birçok (toksinleri zehirleri defetmek, beyin yongunlukları- Dı gidermek ve insanda kuvvet, çalışmak için yeniden enerji iktisab etmek müm - kün otur. Uykunun zamanı gecedir. Ve karan - Uktır. Gündüz uykusu insanı dinlendir- mez. Gece elekirikler ve ışıklar altında uyumak da kezalik asabı dinlendirmedi- ği ibi gözler üzerinde de fona tesir hasıl eder. Uykunun müddeti büyüklerde asgari yedi-sekiz saattir. Yodi saatten eksik uyku #ormai addedilmemelidir. Ve se- bebini araştımnalıdır. Çocuklarda bu müddet yaşlarına göre değişir. Pek küçüklerin bütün ömürleri beslenmek ve uyku İle geçer, Daha bü - yüdükçe Iki yaşından sonra uyku müd- geti on Wei saatten ekök O olmamalıdır. Sekiz yaşıns kadar bu müddet nihayek on on bir saate kadar inebilir. Fak yedi-sekiz saatlik bir uyku genç çocuk- lar için asdir. Uyku yemekten lâakul iki buçuk saab sonr başlamalıdır. Birçok analar görüyoruz ki çocuklara yemek verir vermez derhal ağını slip yatırı - yorlar, bu doğru değildir. Bühassa asabi çocuklarda bu hal kâbus ve sıkıntılı bir ujku husule gct ve uykudan bekle- nilean mâksadlar böylece kısmen kaybo - lur. Yemeklerden sonra çocuk hiç ol - mazsa bir saat kadar oyalanmalıdır. Cevab istiyen okuyucularının posta pulu yollamalarını rica ederim. Aksi tak- dirde İstekleri mukabelasiz kalabilir. | Son Posta | Son Posta Ss POR Bayrak yarışlarına niçin hemmyal vermiyoruz ? Seyircilerin olduğu gibi müsabıkların da çok zevk ve heyecan duyduğu bu müsabakalar memlektte atletizmi hızlandıracak en faydalı hareket olacaktır Berlin sokaklarında genç kızlar arasmda yapılan bayrak yarışlarından biri Atletizmde en zevkli yarışlar ve mü sabakalar muhakkak ki baytak koşu - larıdır. Seyirciler o kadar müsabıklar da bu yarı Balkan bayrağı müsabakaların mer - kezi sikleti olurlar. Muhtelif şekilde bayrak (yarışları 4X100, 4X200, 4X400, 4X800, 4X1500 metrelerle bunlara tekabül €- den yardalar cinsinden bayrak yarış » ları, him bir faydası o mesafeler üzerinde fazla adam (yetiştirmesidir. e Meselâ dört tane 100 metreci olmadan 4X100 bayrak yarışı koşulamaz. Bu takımın karşısına da bir ikinci ve üçüncü ta - kımı çıkarınca o mesalenin adamı ar - tıyor demektir. Bizde de her mesafede fazla müsa - bik yetiştirmek, her klübün oldukça çok atleti bulunmasını temin etmek İ- çin senelik bir bayrak koşuları şampi- yonası tertib etmek lâzımdır. Atletizm müsabakalarında — sık sikli tesadüf ettiğimiz vak'alar bize göster- di ki bütün sporcuların bayrak yarış- larına karşı büyük bir merakı vardır. Meselâ bir klübün bayrak yarışına iş- tirak etmek için çıkardığı o atletlerin mecmuu üç kişidir. Dördüncü adamı bulmak için fütbolcülere müracaat e « dilir. Onlar da takımda koşmaktan çe- kinmezler. Ve atletizme doğru bir a - dım atmış olurlar. Balkan oyunları si- rasında fütbolcü (Vehabın Türkiye 4X400 bayrak takımına (girişi gibi... Şayet bayrak yarışlarına büylik ehem miyet verilirse atlet mevcudu da hiç belli olmadan kendi kendine artmış o - Tur. Yine bayrak yarışlarının fevkalâde haleecnnlı ve seyri de o kadar ezvkli o. luşu seyirci miktarını bir hayli arttı - rabilir. Atletizm o müsabakalarında daima mevzi! bir şekilde cereyan eden atla - malar ve almaları kimse (o seyretmez, diyebilirim. Fakat stadyoma gelen bü- tün halk bayrak yarışlarında yerinde duramaz, ayağa kalkar, hiç bir futbol maçında görmediğimiz heyecanla he - Tecanlanır, koşucular: teşci eder. Bir bayrak yarışı şampiyonası ter - tib etmek memleketimiz atletizmi için çok faydalı bir hareket olmuş olacak- | tir. Bu suretle de en temiz sporu Tür” kiyede popüler olmuş görebiliriz. Bayrak yarışlarına klüplerden ziya- İde en iyi şekilde iştirak edecekler mek İtebler ve askeri teşekküllerdir. Böyle bir adımı Atletizm Federasyonundan beklemekteyiz. o Cehti R. Şahinsiray maçı Teşrinievvelde yapılacak Gaz. Bu dörtlü bayrak yarışlarının mü -|” Galatasaray - D. Spor | ... stay ile Demirspor arasın -|4-“ daki milli küme şampiyonası maçı, De mirspor kalecisi Necdetin hakeme te - cavüzü ile yarıda kalmış, ve Futbol rdan zevk almaktadır -| Federasyonu da bu maçı 30 Temmuza lar. Ve bunlar, ekseriya 4X100, 4X400, | bırakmıştı. Ankaradan mıntakaya gelen haber. lere göre bu maç Teşrintevvele talik edilmiştir. Teşrinievvelin ilk hafta - vardır. Beynelmilel olanları şunlardır: sında iki klüp karşılaşacak, bu suret - le 1939 yılı milli küme şampiyonu t3- ayyün etmiş olacaktır. Diğer taraftan hâdiseli maçın mü * sebbibi olan Necdet hakkındaki ceza, hakem raporunun tetkikinden sonra tahakkuk etmiş olacaktır. Bu hususta Galatasaray klübü de tenvir edilmiş » tir. Adalılar arasında yüzme müsabakaları Beyoğlu Halkevinden: Evimiz spor şu- besi tarafından tertib edilen Adalılar ars” sındaki yüzme yarışları 13/8/9399 Pazar günü Heybeliada pljında yapılacaktır. Bu yarışlara girmek istiyenlerin yarış ta- rihinden nihayet iki gün evvelisine kadar hüviyet cüzdanlarile Evimize veya Hey - beliada plüjında İ, Bakıra müracaat ede- rek kaydolunmalarını rica ederiz. Tayin edilen tarihe kadar müracaat etmiyenlef yarışa iştirak edemezler. Program: Küçükler — (16 dahil): 50 — metre serbest, 100 — Serbest, 200 Serbest, 100 — Sirtüstü, 100 — Kurba - ğalama, 4XX 100 — Bayrak yarışı, Büyükler — 17 yaşından itibaren (17 dahi): 100 — Metre serbest, 400 — Serbest, 1500 — Serbest, 100 — Sırtüstü, 200 — Kurbağalama, 4XX200 — Bayrak yarışı Atlama — 3 metre Tramplen, Bayanlar: 100 — Metre serbest, 100 — Sırtüstü, 100 — Kurbağalama, Atlama — 3 metrö 'Tramplen, Kürek teşvik müsabakaları Su sporları ajanlığı tarafından hazır” lanan kürek teşvik müsabakalarının ikin” cisi Pazar günü Yenikapı sahillerind€ yapılacaktır. İzmit kürekçileri müsabska harici of mak üzere bu yarışlara girmek arzusun© İ izhar etmişler, ajanlık ta bu müracaat kabul etmiştir. Serbest güreş birincilikleri Serbest güreş İstanbul şampiyonluğü 16 yaşına kadar i müsabakaları evvelki gün yapılmıştı? Müsabakalara Perşembe ve geceleri devam edilecektir. Vefalıların kongresi İdmanyurdu — Bi (9/7/1939) tarihinde toplanarak geri » rakilan kongremiz (5/8/1939) si günü saat (16) da Şehzadebaşmdsf” Yurd merkezinde taplanacağından bütü” erin teşrifleri rica olunur.