17 Ekim 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

17 Ekim 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Çankırıda umumi işler | büyük bir öE Çankırı (Hususi) — Valimiz Refik Noyan bana verdiği beyavatia Çankırının sağlık durumu, köycülük, şehircilik ve beiediye fa- miiyeti üzerinde de izaha: verdi. Dedi ki: — Vilâyet dahilinde bütün hastalıkların teşhisi ve frengililerin tesbiti yolunda bir a- raşlırma yapmak istiyoruz. Bu ciheti Vekâ. lele yazdık, emir beklemekteyiz. Kızılırmak mıntakasında 10 köy sıtma mücâdelesi çevresine alınmıştır. Mintakada hastalık pek yok gibidir. Çankırıda sıtma bataklığı kurutulmuştur. Wilâyette belli başlı başka bataklık yoktur. Birkaç günlük hastaları kazalarda dis. panserlerde yatması için tabalsatlarını ar- tırdık. Çerkeşte 8 yataklı dispanser vardır. Tigaz pansiyonu belediyeye siddir. Doktor. suzluk yüzünden faa) değildir. Ilgazda sıtma mücadelesi doktorluğu da münhaldir. Bütçemiz müsajd olursa vilâyette Iki üç tane seyyar tabib bulundurarak köylerde hastalıkları önlemeğe çalışacağız. Bunun çok faydalı olacağı şüphesizdir. Kaza ve köy telefonlarının muntazam bir hale gelmesi için çalışıyoruz. Evvelce Çerkeş vo Tizasla muhabere temini güçtü, Şimdi çok #yi bir hale geldi, Diğer komşularımızla ko- buşmak yolunda çalışıyoruz. Asayiş ise düzgün gitmektedir. Köy kanunu üzerinde hassas davranmak. fayız. Okuyup yazması olan kimseleri köy muhtarlığına getiriyoruz. Bu suretle de köy kütibiikleri lâğvediliyor. Muhtarlar kendi Işle- Tini kendileri yapmaktadır. Köylerin umumi işleri üzerinde büyük gayretlerle çalışılmak- tadır. Köy odaları yapılıyor. Gelecek gene Çerkeşte bir Halkevi yapılacak. Tigazda bir belediye dairesi ve dispanser yaptıracağız. Tigazın suyunu bu eme kasabanın getirmeğe uğraşıyoruz. Çerkeş elekirik tesi. gatının projesi haştrlandı. Gelecek yıl da su- yu getirtilecektir. Çerkeşte cami karşısında evkafa ald köhne dükkünları belediye alarak ve Iki ban istim- ik ederek, buralara güzel dükkümlar yaptı- tacaklır. Çerkeş camisinin minaresi yapıl mağa başlanmıştır. Ulucami karşısında yıktırılan dükkânlara «hal, yapılacaktır. Diğer yerlerdeki! köhne Samsun ( Husu - d) Halkevinin köylerde o muhtelif geziler yaptığı ve ir- şad heyetleri dolaş - tırdığını bildirmiş - tim. Bu resim, bu ay içinde dördüncü ge * ide Halkevliler,i köy Yülerle bir hasbihal esnasında Son Posta ahjektifi & karşısında göstermektedir. Os - man Cudi Gürsoy ta rafından (köylülere werilen irşad ve ten - wir edici söylevlerden başka muhtelif has - bıhaller yapılmıştır. Vali Refik Noyan: “Köylerin ve şehrin imarına gayretle çalışılıyor!,, diyor. bale YADA Ymm Samsun Halkevinin köy gezileri i sed SEE e — /binaların yıktırılmasını ve sahibleri tarafın. dan yaptırılması üzerinde duruyoruz. Evka- fa ald dükkânlar da yapılacaktır. Belediye yeni bir pazar yeri aldı. Bu yere 18 dükkân yapılmağa başlanmıştır. Boras buğday pazarı olacaktır. Dabakhane tamir edilecektir. Dabaklars hususi idareden 800 lira yardım edildi, Bu. nunla dolab getirteceklerdir. Dere üzerinde eski Develer köprüsü de ya. pılacaktır. Şehirden kârşı mahalleye geçmek için gi“ mendifer idaresi üstten bir köprü yaplırma. İğa karar vermiştir. İstasyon meydanlığının İ genişletilmesi (üzerindeki (o mürneaatımıza müsbet cevab verilerek işe başlandı. İstasyon caddesinde parkelenmiyen kısa bir yeri idare yakında parkeliyecektir. Belediyenin «zabıtal belediye nizamna.| mes sinde sıhhi bakımdan birçok noksanlar buldum. Tadil edilecektir. Bu yeni nizamna- meye uymıyan İşler Üzerinde durulacak ve ekmekçi dükkânlar gibi sıhhi olmıyan yer. ler yıktırlacaktır. Tanzifat işlerine ehemmiyet verilecek, 28. yıf olan ilfalyemiz eanlandırılasaktır. Şehir elektriği kıştan evvel ikmal edilecektir. Ma Kineler gelmiş, gümrükte beklemektedir. Şehir üzerindeki tepe eteklerine ağaç diki. mine ehemmiyet verilecektir. Spor sahası ve tribün inşasını bitirmek ü-| aereyiz. Kurşunlu ve Çerkeşte spor sahaları | yaptlacaktır. Somadaki seylâb ve bir düzelims 6 Birinciteşrinde bu sütunlarda Dikili zel. melezi ve Somadaki seylâbdan bahseden bir yazı çıkmış, bu iki bâdiseye ajrl bir arada iki resim de intişar etmişti. Bir yanlışlık eseri i olan bu yazının serlevhasında Somadaki 88y- lbdan bahsedilmemişti. Resimlerden üstte- İki Bomada vukus gelen seylibds evlerinin İ yıkılması, baba ve annelerinin enktz altında can vermelerile kimsesiz kolan Iki yavruyu gösteriyordu. İ SON POSTA iyi tütün yetiştirenlere mükâfat veriliyor Hendek (Hususi) — Vilâyetimizin tü- tüncülükle meşhur olan Hendek kaza - sında İyi tiltün yetiştirme tesisatı yapan- lar arasında Hendek inhisarlar müdürlü- ğü tarafından bir müsabaka (açılmıştır. Bu müsabakada birinciye olli lira, ikinci- ye otuz lira, üçüncüye de takdirname ve- rileceği ilân edilmiş ve müsabakaya dahil olmak için köylü ve kasabadan birçok kimseler müracaat etmiştir. Müsabaka kaymakamın reisliği altında inhusarlar müdürile ziraat odasından iki ve ticaret odasından iki azadan teşekkül etmiş bir heyet tarafından idare edilmiştir. Heyet müsabakaya dahil olmak için köy ve ka- sabadan müracaat edenleri nazarı dik - kafe alarak tetkikat yapmış ve neticede gizli reyle birinciliği Mustafa Asım Ak- aya, ikinciliği taayare muhasibi Kâzıma üçüncülüğü de Hüseyin Şeyh köyünden Mehmed Çavuş almışlardır. Lüleburgaz orta mektebi derslere başladı Lüleburgaz ( Hususi ) — Kazamızda kurulan orta mekteb müdürlüğüne ilk tedrisat müfettişlerinden Yalgın Bilgü- var tayin edilmiştir. Diğer 4 muallimin de tayin emirleri gelmiştir. Okula bir günde 90 talebe kaydedilmiştir. Kayda devam edilmektedir. Dün yapılan bir törenle tedrisata baş- lanmıştır Lüleburgazlılar Trakya umumi mü - fettişi general Kâzım Dirik'in alâkasın- dan dolayı duydukları samimi şükran - larını kaymakamlık vasıtasile kendisine bildirmişlerdir. Gizredeki Irak heyeti oitti Mardin (H iy) — Bazı budud mesaili ni görüşmek ve Cizre kaymakamının zi- yarelini Jade etmek üzere Cizreye gelmiş olan Zaho kaymakamı Said Namık Kazza- wn idaresindeki Irak heyeti Ayindiverde Franaz istihbarat zabitile bir mülâkat yaptıktan sonra tekrar Cizreye dönmüş- tür, Dost Irak heyeti şerefine bütün me - murların iştirakile büyük bir akşam zi- yafeti verilmiş ve Ayintirp bahçesine gi- dilmiştir. Zaho kaymakamı Said Namık Kazzaz, jandarma komutanı Mehmed Lütfi, tah- rirat kâtibi Mehmed Ali ve 4 polis me- murundan ibaret olan Irak heyeti şehir- de bir gezinti yapmış, hükümet odevair rüesasmı ve inhisarlar idaresini ziyaret ettikten sonra Iraka gitmiştir. Edirnede ihtikârla mücadele Edirme (Hususi) — Mıntaka Ticaret Müdürlüğünde teşekkül (eden ihtikârla mücadele komisyonu çalışmalarına baş - lamıştır. Son dünya hâdiselerinden isti - #gde ederek ihtikâr yoluna sapanlar ve bu söretle piyasada gayritabil bir vazi - yet ihdas edenler şiddetle cezalandırı - Jacaklardır. İhtikârla her sahada ve çok esaslı bir şekilde mücadele edilecektir. Trakya ziraat müşaviri Edirne (Hususi) — Halkalı Ziraat mek- tebinde yapılacak toplantıda bulunmak İüzere umumi müfettişlik ziraat müşaviri Şevket Arı bu akşam İstanbula gitmiştir. Edirne ehli hayvan sergisi Edirne (Hususi) — Her yıl yapılmakta olan ehli hayvanlar sergisi 5 Teşrinisa - 'nide açılacaktır. Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: ... Şehrimizde bellibağlı boş yerler göze çirkin görün- düğü için. ... Derhal ağaçlardırılma- sına karar verilmiş. Hasan Bey — Eyvah İz - tanbul birkaç sene sonra or- Nakleden: Hatice Hatib Hesah puslaları — Bu işiş bugün meşgul olacağım. Yalnız size bir şey sormak isterdim. Acaba benim yaptığım masrafları kim ödiyecek. — Kaç paraya ihtiyacınız var — Paraya şimdiki halde ihtiyacım yok. Çünkü işi ben arzumla üzerime aldım. Ziya. »ı da görüme almam Jizım. Fakat işi halle. dersem tabii o zaman masrafları geri almak isterim ve anlamak İstediğim de şudur. O zaman bössb pusulasını kime yollıyayım. — Eğer siz meseleyi halledersaniz dokto- run bu besabı büyük bir memnuniyetle ödi. yeceğinden eminim. — Sahi mi? Demek doktor zengin bir &- damdır. Gomarın bu alâkası avukatın nazarı dik. katini celbetmişti. Onun yüzündeki manayı gören hırsız güldü: — Rica ederim, dedi, korkmayıma, maksa. dım onu saymak değildir. Yalnız bu paranın ona nereden geldiğini anlamak arzusunda yn, — Marraud babasından mıras yemiştir. O hiçbir zaman para kazanmak için çabalamış bir insan değildir. O hayatını ilmi tetkiklere hasretmiş olan bir insandır. Fakat zengindir. — Nişanlısı da buna rağmen kendisile ©v-| lenmemiş bal... Şaşılacak şeyl... Fakat ka. dınlardan her şey bekleniliri. Şimdi ben defolup gidiyorum. Siz Mazrand'ya telefon 6- diniz. Ben de gidip kendisini ziyaret edece- ğgim. Gene kahveyi beraber içeceğimizi zan- nediyorum. Kahve İle bereber size yalnız Roşlldin evinde o da noellerde içilen nefa. sette calvadas içirmeği de vüdediyorum. Daha son sözleri bitmeden kapıdan çik- mg. O gider gitmez avukat doktara telefon &- derek kendisine bir dostunu yolladığını bil. dirdi. Doktora onunla samimi ve aşık konuş. masını söyledi. Cesd meselesini ortaya çi. karmak için buna lüzum olduğunu bildirdi, Bir saat sonra Gomar doktorun odasından içeri girdiği vakit, bu ucubeyi gören dokto- rün yüzünde bir sukulu hayalin Isi belirdi. — Burly'nin yolladığı dost siz misiniz, diye aordu. İnşallah bir poliz hafiyesi değilsiniz. Hayır, ben bunun tamamile zıddı bir insanım, yani kasa hırsızıyım ve bunun için de bana emniyet edebilirsiniz. Doktorun menfaatine olarak avukatla bir. likte yaptıkları şeyleri, gece Zanette'in evine nasıl girdiklerini velhasıl her şeyi anlattı. — Nişanlınızın, madam Zanette'i tedavi ettiğini biliyor muydunuz? — Benim yanımda nişanlım bu ismi hiç söylememişti. — Şaşılacak şey. Halbuki Mösyö Zanette sizi yayetle iyi tanıyor. Zaten sizin mahke. menize aid gazete kupürlerin! saklıyan insan da kendisi. Rica ederim doktor «iz hiçbir za. man nişanlınızm niçin intihar ettiğini dü. şünmediniz mi? — Dalma bunu düşündüm. Bunu çok dü. şündüm ve eğer Kendi işimi bozmaktan korkmasaydım, müstantiğe şunu derdim. — Ne derdiniz? — Hiç. hiçbir şey söylemezdim — Rea ederim. Bunu bana söyleyiniz. Çünkü ben sizden bunu işitmeğe geldim. Doktor kendisini müdafaa ediyordu: — Hayır!. Hayır!.. Bunu aöyliyemem di. yordu, — O halde ben size yardım edeyim de söy. liyeyim. Nişanlınız intihar edemezdi. Çünkü İntihar etmek için ortada hiçbir sebeb yoktu. Evet intihar etmek için hiçbir sebeb yoktu. Vakıh şehidler bu hidiseye tekaddfim eden haftalarda onun pok bezgin ve mükedder bir halde olduğunu söylemişlerdi. MeselA bunun başka sebebleri de olabilirdi. Sizden korka. bilirdi. Bu aözün doktor Üzerinde yaptığı tesiri anlamak istiyordu. Doktor vicdanı temiz bir Insan gibi idi, telâş göstermedi. ağır ağır ba- şını salladı ve: — Benden korkmazdı dedi. O benimle faz. la meşgul olmazdı. Hayatında benim mühim bir mevkiim yoktu. Hattâ bu fac'adan birkaç dakika evvel benimle erlenemiyeceğini söy. lemişti. Buna isanmak İstemediğim için de bir başkasile evlenmeğe karar verdiğini bi- dirmişti, Ona hayretle; «Kiminle evlenecek #inl» diye sorduğum vakit «bu sizi neden lakadar etsin! demişti. Tam bu sırada asi tan kapıya Turmuştu. O içeri girdiği vakit Marthe odadan şiddetle çıkmış ve kendi o. dasına gitmişti. Birkaç dakika asistanla gö. rüştükten sonra, nişanlımın OdAsmA gitmek için odamdan fırladım. Koridora geldiğim zaman tabanca patladı, Daha kapıdan içeri girmeden elinden düsen tabancânin kutu bir a0s çıkardığını işittim. — Kuru bir des mi? — Evet! — Peki içeri girdiğiniz xaman rovelveri cesedin yanında m) buldunn??... Bırakınız... Bana bufları sormayınız. Ben bakikati arukatıma dahi söylemedim. — Rica ederim söyleyinin... Mesele bura- dadır. Bundan eminim söyleyiniz, rovelver manlar içinde kaybolacak de:| nerede idi. — Nişanlımın cesedinin yanında değildi. İ Odanın tâ ortasında idi. Sanki... — Bir insan onu oraya atmış gibi. İ Doktor alnında biriken terleri ailerken bif | nefes kadar yavaş bir sesle: | — Evet, dedi. niyetle ellerini birbirine oğuşturuyor ve edi” 7! geniş adımlarla dört dönüyordu. Sonra kendisine mütehayyir gözlerle b“ kan doktor yaklaştı ve: : yetle iyt hareket etliniz. Çünkü bahsetmiş olsaydınız hiş şüphe yok Ki hapishanede bulunuyordunuz. Çünkü bir insun öldükten sonra elindeki bir istediği tarafa fırlatamaz. O Jolduğu gibi düşer. Bir rovelverin kaç adım ötede bulunması bu başka el tarafından oraya atılmış olduğun” delâlet eder, ne yazık ki siz hiçbir kimsede İşüphe etmiyorsunuz. Sizin işiniz gibi eski işi bulup meydana çıkarmak bizim şimdi raştığımız meseleyi ortaya çıkarmaktan dab$ İnak deki olsn oesedden slâhın && #E heyyio etti. Dütm güneşte kalmış bir süngef leceğim, geç kalmam dokter şimdilik uwmarladık. (Arkası var) Avrupanın bugünkü acıklı vaziyeti karşısında düşünceler (Baştarafı 5 inci sayfada) | yet için umdukları birçok değişiklikler d€ vardir: Meselâ İngilterenin büyük ordu seferber etmesi, bazı bil Almarlar aleyhine harbe girmelerini AF ih... gibi. Ancak bunlar muhakkak 969” ler değildir. Buna mukabil Almanyanın uzun VW sürekli bir harbi kabul edip henüz belli değildir. Kabul ettiği takâi” de 0 da tıpkı müttefikler gibi aleddevi tayyare, tank, denizaltı inşasına ve yeni tümenler sefer edip techizine edecek, bitaraf devletleri kendi işliyecek ve Zigirid gerisinde müttefik © lerin taarruzunu bekliyecektir. Ayni w manda Londra ve Parisi ve diğer İngiliğ ve Fransız şehir ve sınai imalâtını bon bardımandan çekinerek bu suretle ken 4 dininkilerini koruyacaktır. Bu esnsdi hark, Zigfrid ve Majino hatları arasınd! arasıra top ateşile kara ve hava keşif her reketlerine inhisar etmekle beraber de nizlerde bütün şiddetile devam edecek tir. Ancak eğer Almanlar, ne suretle olu" ga olsun bir sulh yapmıya mıyarak sürekli bir harbi de kabul etmi yecek olursa p zaman müttefikler kat'i bir netice elde etmek ne seri ve eri mile ne yapıp; Yapıp İtalyayı kendi. tarafına harbe : mıya , çalışmaktan ove bunm İ€ mümkün olmıyanı bile yapmaktan başk$ bir çaresi kalmaz. Fakat bunda muva olacağı pek şüphelidir; çünkü ne So Rusya ve ne de İtalira şimdiden harbe K# rışarak kan, can ve mal sarfına teşne # # rilnmüyorlar. Onlar herhalde mua) İ bir zamana kadar Almanyaya mütemi yil şimdiki bitaraflıklarını muhsfaza ede” ceklerdir. O halde ne olacak ve ti neye varacak; susileri yeniden sorulâ caktır; fakat genel vaziyetin karanlık Jarı içinde burlara sarih “hiç bir © bulunamıyacaktır. Avrunahın bugünkü şu acıklı ö dinde söylenecek tek bir sey vardır Hİ An Alman veya Fransız milstahkem met zilerinden birine hangi taraf büyük bi” varma faarruzu yapmıva kalkışınsa lübivete namzed olacaktır. Kezalik vi taraf hava harbine baslarsa diğeri de MX kabela edecek ve neticede Avrupa bSri. olacaktır. Bu haller karsısmda Tere #ld olan vazifeleri düşünmek pi İarın en mukaddes vazifesi harb körüklemiverek Aâfetin genişlemesine tün kuvvetlerile mâni olmaktır. gr” pir — Bu tafsilâtı kimseye söylemiyerek gör © : göç olacak. İşittiğim şeyler beni çok müte gibi kurudu. Gidip onu biraz ulatıp gene #8 Alabö een manyanın abluka neticesinde açlıktan VEE İhâre madde fikdanından teslim olmas v8 X deva muvaffak ol#” > vaziyet “ mak ket” dilerine aid kalır. Bitaraflara gelince 9