26 Ekim 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

26 Ekim 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

ERDAŞ, e EŞ a eğ e ee 6 Sayfa SON POSTA Memleket Haberleri ÇUNUROUADA PANUK MUBAYAASI DEVA EDİYOR Şimdiye kadar Ziraat Bankası Malatya bez ve iplik fabrikası tarafından 11.000.060 kilo pamuk satın alındı Adanada bir pamuk Adana (Hususi) — Ziraat Bankası ve Malatya bez ve iplik fabrikaları anonim şirketi Adana teşkilâtı, Çukurovadan pa- muk mübayaasına devam etmektedirler. Adana, Ceyhan, diğer kazalar ve İçelden yapılan mübayaa miktarı 11.000.000 kilo- yu bulmuştur. Dünya piyasasının anormal bir halde olduğu şu sırada, Çukurova pamuklarının geçen yil fiatları üzerinden alım satımı çiftçiyi hududsuz derecede memnun bı - yakmaktadır. Haber aldığıma göre bası tüccarlar da ellerindeki pamuğun banka tarafından mübayaası talebinde bulunmuşlardır. Bu teklife henüz müsbet veya menfi bir ce- vab verilmiş olmamakla beraber, muhak- kak olan bir şey varsa tüccar elinden mü- bayaa yapmanın aslâ doğru olmıyacağı- dır. Çönkü #ücearlar daha banka müba- yaaya başlamadan evvel çok düşük fint- larla stoklar yapmışlardır. Şimdi bankaya böyle bir satış yaptıkları takdirde mühim fahiş kârlar temin edeceklerinde şüphe edilemez. Öyle ümld ediliyor ki Ziraat Bankas, tüccar elinderi böyle bir mübayna teşeb- büsüne girişmiyecektir. Maamafih tücca- ya cüz'i bir kâr bırakılmak şartile bu bü- vük partilerin mübayaası keyfiyeti de imkân dışında değildir. Ve bu pek yersiz bir hareket olmaz. Seyhan meb'usları Adanada Seyhan meb'uslarından Tevfik Tarı - man, Safa Özler, Damar Arıkoğlu, Ali Münif Yeğena, İbrahim Diblen şehrimize gelmişler ve intihab daireleri olan bölge- mizde tetkiklerde bulunmuşlardır. Meb - uslar köy köy gezerek bilhassa ziraat İş- lerile yakından alâkadar olarak çiftçi ile temaslarda bulunmuşlardır. Adana çiftçiler birliği, meb'uslarımız şerefine bir akşam ziyafeti vermiştir. Bira buhranı bitti Bir aydanberi Adanada sürmekte olan bira buhranına son verilmiştir. İnhisarlar idsresi ihtiyacı karşılayacak miktarda bira getirtmiş ve yeni bir buhrana mey - dan vermemek üzere yeni siparişlerde bulunmuştur. Çukun ovada kasabalar arası yolları Çok bozuk olan ve kışın nakliyatı sek- teye uğratan Adana kazalar arası yolla- rile bu kazaları merkeze birleştiren yolla Hüseyin idama mahküm olmuştur. Ola Hasan Bey Diyorki: Pazar — Hasan Bey bizim oğ- lan 9 yaşına bastı. temizleme atelyesi rın temir meselesi ehemmiyetle gözönüne alınarak harekete geçilmiştir. Cenubda petrol araştırmaları Bölgemizdeki petrol aramaları fwali- yetine bu ay daha geniş bir hız verilmek» tedir. Höccaali mevkiindeki sondajlar için hazırlıklar tamamlanmıştır, Birkaç güne kadar Ankaradan gelecek mütehas- sıslarm kontrolü altında faaliyete geçile- cektir. Sıtma enstitüsü tekâmül kursları 49 tıb fakültesi mezunu yüz doktoru- muzun Eylülün dördündenberi devam e- den Adana sıtma enstitüsündeki tekâmül kursları bitmiştir. Genç tabiblerimiz Ve- kâletin teyin ettiği mıntakalsra gitmek Üzere şehrimizden ayrılmağa başlamış - lardır, Ş Konya - Ereğli yolunda iki feci kaza Karaman (Hususi) — Cuma günü A- danaya gitmekte olan makinist Konyalı 'Tevfiğin idare ettiği 408 numaralı yolcu katarında ölümle neticelenen iki feci Ka- za olmuştur. Tren Ereğliye 4 saat mesa - fede Bürhaniye köyü civarındaki yarma- dan geçtiği sırada ateşçi Rizeli Abdur - rahman kömür boşaltırken yarmanm Üs- tünden geçen su kanalına başı çarpmış ve Ânide ölmüştür. Bu feci kazanın asabı üzerinde yaptığı teessür ve teheyyüç için- de bulunan makinist Ereğliye bir kilo - metreye yaklaştığı bir sırada İkinci bir kaza fle karşılaşmak felâketine uğramış- tır. Alagöz geçidinde kazancı mahalle - sinden dört yaşında bir çocuk demiryo- undan geçmekte iken tren altınada kal- mış ve zavallı yavrımım başını gövde - sinden ayırmıştır. Adanada hir katil idama mahküm edildi Adana (Hususi) — Karısı Raziyeye ile gayri meşru münâsebetini devam ettire- bilmek için, Raziyenin kocası Aliyi uyur- ken av tüfeği ile öldüren Karsisalı kaza- sının Kopuzbeşı köyünden Nasıf oğlu İzmirde piyasa birdenbire canlandı Son 24 saat zarfında İngiliz firmalarına 4.500.000 kilo üzüm satıldı İzmir (Hususi) — Harb başlıyalıdan - beri çok durgun olan ihracat işleri ve sa- tış muameleleri dündenberi şâyanı kayıd bir şekilde hızlanmıştır. İngiliz firmalarından birçokları İzmir. deki ihracat evlerine müracaat ederek telgrafla teklif yapılmasını istemişler ve bazı aplaşmalara girmişlerdir. 24 saat zarfında, hükümetin teebit ettiği flat ba remine göre İngiliz firmalarile yapılan anlaşmalar 4.500.000 kilo Sultaniye üzü - roüne baliğ olmuştur. Fransız piyasasile de temaslar, memnuniyet verici bir şekil de açılmıştır. Diğer taraftan İngilizlerin kredi haberi ve mahsul siparişleri borsada derhal te- sirini göstererek #iatlarda sabahleyin 50 santim bir yükseliş kaydolunmuştur. Pi- yasa hararetlidir. İzmir ticaret müdürlüğü İzmır -mıntaka ticaret müdürü Avni Sakman, İstanbul ticaret o müdürlüğüne tayin edilmiş ve tayin emri kendisine teb- İliğ olunmuştur. İstanbul müdürü Meh - med Ali Etende İzmir mildürlüğüne nakledilmiştir. Avni Sakman, evvelce Berlin ticaret konseyyeliğimizde bulunmuştu. Avrupaya muvazaalı üzüm satışı yapan bir musevi firma İstanbulda ihracat ticaretile iştidal e- den Musevi bir firmanın Avrupaya mu- yazmalı üzüm satışı yaptığı anlaşılarak kkında tahkikat açılmıştır. Bu firma, acnt birliği tarafından tesbit edilen tegari flat baremi dununda 200 tonluk bir satış müsmelesi yapmış ve bu malları İzmirden yüklemiştir. Keyfiyet Ticaret Vekâletince ehemmi- yetle tahkik ediliyor. İzmir limanına gelen ecnebi vapurlarındaki tertibat Limanımıza gelen ecnebi vapurların ekserisinde şayanı dikkat tertfbat nazarı dikkati celbediyor. İngiliz vapurlarının hepsinde, harb gemileri gibi ufak çaplı toplar yerleştirilmiştir. Vapurlar liman- da bindirme, indirme telimlerile meşgul- dürler, Amerikalıların bir teklifi Amerikalılar, bu sene tütün piyasası- nir taksim edilecek günlerine göre pey- derpey açılmasını e istemişlerdir. Teklif tetkik edilmekle beraber, bazı noktalar dan mahzurlu görülmüştür. İzmirden mal yükliyen Polonya vapurları Alman - Polonya harbine takaddüm eden Ağustos ayının son haftasında İzmir limanında mal yüklemekte bulunan Po- lonya bandıralı Levant vapuru, şimal memleketleri için mühim miktarda üzüm se incir almıştı. Bir ay kadar İzmir lima- nında bekliyen bu vapur, İngiliz karakol gemilerinin himayesinde Pireye gitmiş - tir ve orada beklemektedir. İzmirdeki ihracat tacirlerinin müraca- atı üzerine, Paristeki Polonya hükümeti, "Türk firmalarınca yüklenen malların Bel İBuryi görünce kapıyı «Son Postas nın zabıta romanı: — 28 Re» Elini Burly'e uzatınıştı, Fakat Burly daha bazı belerrüntı da öğrenmek istiyordu: — Demin ne demek istediğinizi anlıyama. dım, dedi. Nişanlısının madam Zanetle'in tabibi olduğunu bilmesi Mösyö Marraud'nun onun sadakalinden şüphe etmesini neden icab ettirsin? Goorges muhaverenin bu şekilde deramin- dan pek memnun değildi. verdi, Avuka$ ısrar edince de duymamazlığı ge- rek önünden geçen bir taksiye atladı ve başile bir selâm vererek süratle kayboldu. Avukat taksiye hiddetle baktı ve: - Bu çocuk bizim için faydalı olabilecek gok şeyler biliyor, diye düşündü. Bu konuşmadan hemen Gomsra malümat vermek istiyordu. Doğruca onun meyhans- sine gitti, Gomar orada yoktu. Garson nâre- de bulunabileceğini bilmiyordu. Burly bek- lemenin lüzumsuz olacağını düşünerek eve dönmeğe karar verdi. Yolda Georges'un söy- lediklerini düşünüyordu. Yalnız her zaman Şok açık konuşan bu çocuğun, bu mevzuda dalma kapalı ve çekingen konuşuşu nazari dikkatini celbetmişti. Büroda bazı dosyalarını karıştırdı. Fakat çalışacak vaziyetie olmadığını pek çabuk farketti, dosyalarını kapattı ve paltosunu gi- yerek sokağa çıktı, birden düşünmeden doğ- ci defa olarak çaliyordu. Delikanlının sakla- dığı noktaları gönç kızdan öğrenmek isti. yordu. Kapının ilini çaldı, epeyos saman geçtiği halde kimse gelip açmamıştı, Üstüste birkaş kere daha çaldı. Merak ve endişesi gitgide artıyordu. İ — Bu geç santte Eve nerede olabilir? Bir İgenç kız nasıl olur da bu saatte evinde bu. Junmaz? İçeriden hiç ges gelmiyordu. Kapıyı artık İadeta yurırukluyordu. Fukat içeride insan İbulunduğuna dair en ufak bir alâmet yoktu. İŞimdi ciddi olarak korkmağa başlamıştı. A- caba Eve'in başına bir şey mi gelmişti? İnad ve ısrarla kapının önünden ayrımı. yordu. Bir müddet bekledi. Genç kızın De ol. duğunu, kendisinden gizlemiş olduğu bu ge- ce gezintisinin neye delâlet ettiğini anlama- dan oradan ayrılmak isteniyordu. Ev tam bir sessizlik içinde bulunuyordu. Apartımanın öbür kiracıları ya uyumuşlar, yahud da tiyatro veya kahveden henüz av. dek elmemişlerdi. Burly ümldeiziikle karan. İlik içinde basamaklardan birinin üzerine 6- turdu. Nihayet bina kapısının açılıp kapan- dığını duydu. Birisi elektriği yakmadan a. sansörü hareket ettirmişti. Sinirleri gerilmiş bir halde dinledi. Asansörün hangi katta du- racağını anlamak issiyordu. Avukat yerinden kalk ve kapıya yasla narsk kendini gizlemeğe çalıştı. Nihayet a- sanadır gözüktü. Burly Karanlığa rağınen U- zerinde spor bir kürk ve başında bir bere bulunan bir kadın gölgesi farketmişti Bu Eve'e benziyordu. Fakat asansör durmadı, ağır ağır çıkmağa devam etti, Buriy nerede duracağını anlamak için merdivenlere koştu. Asansör ve avukat beşinci kata ayni samanda vâsü olmuşlardı. Genç kız büyük bir ihtiyat. In kapıyı açlı ve etrafına bakındı. Yanında tekrar süratle kapa- dı ve asnnsör zemin kata doğru inmeğe baş- iadı, Buriy de merdivenleri koşarak İniyor. zarfla eksiltmeye konulmuştur. 2 — Keşif bedeli 13647 lira 9 kuruştur. 3 — Muvakkat teminat: 1024 liradır. — Bunu düşünmeden söyledim, diye cevab! Nakleden: Hatice Hatib Heyecanlı bir takib du. Asansör dördüncü kahta durdu ve geni kız çıkarak merdivenin trabsanı üzerine W- zandı ve bu suretle kayarak aşağıya doğru İlnmeğe başladı, Bu çare de mühim bir fayda temin edememişti. Buriy ona yetişmek üzere idi ki karanlık içinde birisinin kendisini yakaladığını hiaset- Wi, Kurtulmak için silkind. Fakat o sırada İsokak kapısının açılıp kapandığını duydu. Genç kız sokağa çıkmıştı, Tam kapıyı aça” cağı sırada arkasına vurulan şiddeti bir darbe ile yere yıkıldı, tekrar ayağı kalkıp ta sokağa çıktığı zaman gönç kız kendisin. den elli metro mesafede idi. Bu sırada sokü- ğın öbür ucundan bir polis gözüktü. Burly; — Hzsız var, hirsiz var, yakalayın ga kü. dını diye bağırmağa başlamıştı. | Polis kadını yakalamak için durdu. Fakab tam bu sırada kadın birdenbire yolunu de“ İdiştirdi ve yolun ortasındaki tarhların ara- isından hizla, geçerek yan sokakların birine girdi. Polis ve Bürly de arkasından Drlamış- lardı, Avukatın yorgunluktan nefesi kesil. meğe başlamıştı. Fakat polis iyi bir koşucu jolacaktı ki hiç yorulmadan takibine bütün hizile devam ediyordu. Burly nihayet koşmaktan o vazgeçmişti. Gözden kaybolan genç kızın voliş tarafından İnam olsa yakalanacağından emin ve mem- nundu. İ Fakat ömüdleri boşa çıkmıştı. Hızla geçen Tuca Belgrad sokağına gitti, artık mesaket| pir otobüs polisin yolunu kesmiş ve bu &r- kaidelerini düşünmeden Ere'in kapısını ikin-' sattan istifade edi kaybolmuştu. Polis te durdu. Sağına ve soluna bakti. Sonra omuzlarını sükerek geriye döndü ve Buriy'nin yanına geldi. Genç kız kurtulmuştu. Poll: İ — Nenizi çaldı? diğe sordu. İ Buriy, böyle bir suale maruz kalabileceği. İni hiç te düşünmemişti Şaşkın bir tarırla kekeledi: | —Şey... Evrak çantamı çaldı. — Sahi mi? İçinde ehemmiyeti şeyler var mı idi? | — Hayır, hiçbir şey şoktu. Çanta boşta. — Ba hırsıza karşı şikâyetşi misiniz? — Yok... Ne faydam olur ki... — Onu tanıyor musunuz, yoksa? — Hayır hayır, aldanıyorsunuz... Bu ka İdını hiç tanımıyorum. Eensen şikâyet etmek. ten ne çikar, Yüzünü bile görmedim. On bir daha tanımama imkân yok ki, polisi n diye bu İşle meşçul edeyim. — Fakat bu polisin vazifemdir. Ne için gi- küyet, etmiyeceksiniz? Sizin çantanız çalmdı İve sirkat takibi icab eden bir suçtur. BiZ | kimsiniz? İ Polis yavaş yavaş karşımındakinden şüphe. Jenmeğe başlamıştı: — Kiğhdlarınım gösteriniz? dedi, Buriy cebinden hüviyet olzdanını çıkara. rak polise uzatmıştı. Polis cüzdanı dikkatle tetkik eti ve: İ — Avukat Buriy, dedi. İsminiz benim işin İyabancı değildir, ha, evet, şimdi hatırladım. $u Marraud davası... Onu hakikaten çok günel müdafna ettiniz. Maamafih illraf ede. rim ki bu doktor bana pek namuslu bir 8- dem gibi gelmedi. Cinayetin işlendiği yeri dikkatle tetkik ettim ve şahldlerin ifadeleri- ni dinledim. Vardığım netioe ve edindiğim kanaat kadının öldürülmüş olduğu merke. zindedir, Maamafih mahkeme herhalde ben- den daha iyisini bilir. Ne ise netice olarak müvekkiliniz beraet etti ya, genç kızda ortadan Arkası var) had Bari de merdivenleri kayacak iyor. (ARR İstanbul Sıhhi Müesseeler Arttırma ve Eksiltme Komisyonundan: Bakırköy Akliye ve Awibiye hüstanesinin mutbah binazmın ikmali inşaatı Kapalı 1 — Eksiltme 27/10/039 Cuma günü aaat 15 de Cajaloğlunda Sihhat ve İştimal Muavenet Müdürlüğü binasında kurulu komisyonda yapılacaktır. ... Fakat huylarından hiç de memmun değilim... Hüseyinin Adana ağır cezasında yapıl -İçiksya aktarma suretile sevkini kabul et- makta olan muhakemesi neticelenmiş veİmiş ve keyfiyet İzmirdeki alâkadarlara bildirilmiştir. s.s. Nerede kendisinden küçük bir çocuk görse he- men pataklıyor.. Hasan Bey — Kabahat sende.,. Her gün çocuğun yanında Lehistan, Çekos - Jovakya, ve Avusturyadan edersen netice buna varır, 4 — İstekliler şartname, mukavelename, keşif hülüsası ve buna bağlı diğer evrakı hergün komisyonda görebilirler. 5 — İstekliler cari seneye ald Ticaret Odası vesikasile 2490 sayılı kanunda yazılı ve sikalar ve bu işe yeter muvakkat teminat makbuz veya banka mektubu ile birlikte bu e benzer 104000 Ilralık iş yaplığına dair eksilme tarihinden 8 gün evvel İstanbul VE lâyetinden almış oldukları ehliyet vesiknlarlle birlikte teklifi havi zarflarını Ihale sas &nden bir suat evvel makbuz mukabili komisyona vermeleri. © «8360» “İstanbul Mıntakası İktısad Müdürlüğünden: Bu sene Cümhuriyet Bayramının Pazara tesadüf etmesi, iş kanununun 48 maddesi mucibince o gün için işçilere ücret verilip verilmiyeceği hakkında iş yerlerinden bazı- Yarını tereddüde düşürdüğü vaki müracaatlardan anlaşılmaktadır. Kanunun bu husustaki hükmünün mutlak olup, Cümhuriyel Bayramının tesadüf et tiği güne ald ücretlerin - hiç bir iş karşılığı olmataıın tam olark verileceğini Amir bu- lunmasına binaen, Cümhuriye; Bayramı Pazara veyahud her hangi bir tatil gününe te. sudüf else dahi iş kanununa tâb! tatulmuş olan iş yerlerinde mezkür 40 ına madde hükmünün tatbikile bayram günü çalışmayan işçilerin g günkü ücretlerinin tam ve çalışanlara da iki misli olarak ödenmesi lâzım geleceği âlâkadarlara ilân olunur. Gemma mm mmm İstanbul Gümrükleri PFaşmüdürlüğünden Aşağıda yazılı ağaç işi 31.109.630 Salı günü saat 10 da pazarlıkla ihale edilecektir. 1 — 88 aded rwf yapılma ihale bedeli 290 liradır. 2 — İsteklilerin Başmüdüükteki satınalma komlayonuna gelmeleri ilân olunur. (8041)