26 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sadâbad paktı devletlerinin ya Bağdadda, yahud da Ankarada toplanacakları haber veriliyor Romada bir Balkan konferansı toplana- cağı bildiriliyor Bene 92 — No, 7549 — Fiati her yerde 5 kuruş Kelefon: Başmuharrir; 20665 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Sovyet - Finlândiya münasebatı eniden gergin bir safhaya sirdi Sovyetler Finlândiya heyetinin , PERŞEMBE 26 'Teşrinlevvel 1639 Türk - İngiliz anlaşması kabule cesaret edemiyeceği taleplerde bulunmuşlar Helsinkide büyük askeri faaliyet var, efrad silâh altına davet edilmekte ve sığınaklar yoysatadap İki türlü mantık mücadelesi Alman hariciye nazırının son nuts ku, Hitlerin söylediklerinin tekra- rından ibaret olmakla beraber da- yandığı mantık ve ifade ettiği gö- Tüş tara bakımından yeni sistem pölitika edebiyatında herhâlde yer &lacak değerde bir vesikâdir. Von Ribbentrop, hariciye nazırı olduğu halde, uzun nutkunu dahili | siyaset için söylemişe benziyor, Zira harbin mesuliyetleri hakkında ileri sürdüğü iddialar ancak alman efkâ. | rini lalmin etmek gâyesile hazırlan- *| mıştır. Harbe İngilterenin sebebiyet İ ki t İ İ verdiği, Polonyanın her şeyden me- sul olduğu, alınan ordularının taar- rTuzundan önce Polonyatun Alman. yaya hücum ettiği, hattâ ingiliz Baş- vekilinin geçen sene tâ Münihe ka- dar gitmesi bile Almanya aleyhine | harbetmek niyetinden ileri geldiği hakkındaki izahlar Almanya dışında ciddi izler bırakacak fikirlerden zi- yade, sonu meçhul bir harbin endi- şeleri içinde çırpınan bir millet kar. şısında bu müşkül maceradani beraat istemek “ihtiyacına atfolunabilir. Bu nutkun içinde harice mahsus söylenmiş fikirler şunlardır: Almanyanın Avrupadaki emelleri tamamen elde edilmiştir. Ne şimal- de, ne tenupta, ne şarkla ve ne de garpta artık bir şey islemiyoruz. Sulh teklif ettik, İngiltere reddetti. Harbe devam edeceğiz. Fakat, emi- niz ki Fransa harbetmek istemiyor. Eğer isterse onunla ayrıca sulh yâ&- pabiliriz.... Bunun cevabını vermek Fransa ve İngiltereye düşer. Nutuktea bizim anlamadığımız bir nokta var ki Al- manyanın siyasetini ve alman ricali. nin mantık sistemini aydınlatmak | bakımından çok mühimdir. Bütün bu dâva Polonyanın işgali | İle başlamıştır. Hitler gibi, von Rib- /| bentrop da bu harbin ve bu işgalin mesuliyetini kısmen Polony kıs- men İngiltereye yükletiyoi De- Mek ki İngiltere ve Polouya başka türlü hareket etselerdi; Almanya Sa- dece Dantzig şehrini ilhak edecek, Polönyayı olduğu gibi. bırakacaktı. Şu halde, Polonyanın işgali ve simi, Almanyanın Arzu haricinde, evvelden kı Miş, tamamen tesadüfi, disedir, l Fükat, Almanya Hariciye nazırı | diyor ki: «Almanyanın Avrupada | Sağlamlaşma tekâmülü sona ermiş- tir. Şarktaki yeni hal şekli iie Al | mahya, gölecek nesiller için bir müs- temleke sahası elde etmiş oluyor, Diğer memleketlerde dağınık bulu- nan almanları.da bu sahaya naklede- tektir.» Necmeddin Sadak (Devamı 4 üncü sahifede) Amsterdam 26 (A.A.) — Telegraph gazetesinin Finlândiyadaki muhabi- rinden: Dün Helsinki'de siyasi hava pek ağır idi, Geçenlerdeki nikbinli ğin yerine derin bir bedbinlik kaim olmuştur.: Moskoyanın < Finlândiye heyetinin kabule cesaret edemiyece. ği bir takım taleplerde bulunmuş ol- duğu aşikârdır Helsinki'de büyük bir askeri faali. yet hüküm sürmektedir, Efrad silâh altına davet edilmekte ve sığınaklar inşa olunmaktadır. (Devamı 5 inci sahifede) 45 ya 1 m Pinlândiya Harteiyo Nazırı B. Erkko ve Moskovaya giden delege Paasikiyi Fransızlar, Almanların hücumlarını tardettiler Due eler; 3 Püğlügek Puttel, es 2 0 en Poliaşeeş i Harbin iptidasındanberi Fransızlar ilkdefa gene taarruzda bulundular ox ei ai Seheidt,» * 2.07 öy seg arregu emines Völmunelar . “Bitche Son muharebelerin cereyan ettiği yerleri gösterir harita Paris 25 (A.A.) — Havas ajansına göre askeri vaziyet: Warndi ormanı civarında küçük bir köyün işgali için eyvelisi gün ve dün oldukça şid- detli müsademeler vuku bulmuş ise de bu harekât münhasıran oanevzii kalmıştır. Mezkür mahal Alman toprağında- dır. Almanların Fransızları buradan çıkarmak için gösterdikleri ısrar bu suretle anlaşılır. Filhakika Alman kumandanlığı bütün Alman toprak: larından Fransızları çıkarmağa bü- yük bir ehemmiyet vermektedir, (Devamı 5 inci sahifede) İMAMA BANSENEEAU SA EAAEENAAASANAEA AAA AAAAEAEE EA AUEE ONA BAARUNE AE AAENAA SA SAUAAEANE SEKSE GAABASAR. İngiltere süratle tasdik ederek musaddak nüshaları gelecek hafta Ankaraya gönderecek $ ik Londra 25 (A.A.) — B. Chamberiain Avam Kamarasında beyanatta bu- lanarak Türkiye - Fransa ve İngiltere arasında imzalanmış olan muahedenin, fevkalâde şerait dolayısile mümkün olduğu kadar çabuk tasdik edilmesi lüzu- 3 munu bildirmiştir. B, Chamberlain, âdet mucibince, yabancı bir devletle ya- pılan bir muahedenin tasdikten 23 gün evvel Avam Kamâarasına bildirilmiş olması lâzım geldiğini hatırlatmış, bu sebepten bu muâhedenin derhal imza önümüzdeki hafta Ankaraya var m Eden Rady oda imparatorluğa hitabeti İngiltere sonuna kadar dövüşe devam etmeğe azmetmiş bulunmaktadır B. Eden Türkiyenin siyasetinden de bahsederek sözlerini şöyle bitirdi: «Türkiye Milletler arasında iyi niyet prensipi lehinde vaziyet almıştır» Londra 25 — B. Eden imparator. luğa bitaben radyoda söylediği bir nutukta ezcümle şöyle demiştir: Harp başlayalı henüz iki ay olma” dı, fakat Hitler artık teşebbüs sahi- bi olmaktarı çıktı, Şarka doğru yol ya Rusya tarafından bioke edilmiş, yahut Türkiye tarafından kesilmiş. tir. Garpte ise geçen her hafta zar. fında hür demokrasilere ait kuvvet- ler her an mütemadiyen artmakta. dır. 2 Şimdiye kadar batan ticaret gemi- lerinin yekünu bütün tonilâtonun yüzde birinden az olduğunu söyliyen B. Eden bundan sonra harp ve sulh hedeflerinden bahsederek demiştir ki: Milletler arasında iyi niyet prensi- Pi için döğüşüyoruz, İyi niyet olma- dıkça barış olamaz. Kuvvetini vaid- leri tutmamaktan ve kuvvete şeref vermekten alan sisteme nihayet ve- rinceye kadar döğüşe devam etmiye azmetmiş bulunuyoruz. Bu defa yal niz harbi değil, harp sonrasını da kazanmalıyız ki, bu ikinci zafer bel- ki de en çetini olacaktır. B. Eden müteakiben bitaraflara işa- ret ederek şöyle demiştir; Şuna inanıyor ve şunu biliyoruz ki, bugünkü harbe doğrudan doğruya iş- tirak etmiyen ve fakat bu harbin ne- ticelerinden ziyadesile müteessir ola- cakları için ve neticeyi endişe ile bek- lemekte bulunan diğer birçok millet- lerin hürriyeti bizim bir millet halinde mevcudiyetimize bağlı bulunmakla- dır. Türkiyenin yaptığı hareketin ha- AA ML Zİ Zer BR Jamii, ub Üçüncü güni..” B, Eden kiki mânası da bunda mündemiçtir. Türkiyenin teşkil ettiği örnek, strate- jik ehemmiyetinden çok üstündür. Türkiye milletler arasında iyi niyet prensipi lehinde vaziyet almıştır. Tür- kiyenin politikası bütün harp sonrası devresinde istikrarlı ve metin bir poli- tika olarak tebarüz etmiş ve bir mua- hedenin tadilini istediği zaman bunu yapmak için kuvvete müracaat sure- tile değil, mutlaka müzakere yolu ile hareket etmiştir. Bu öyle bir politika- dır ki, eriştiği kemal noktası 1936 da Montreux'de müzakere ve imza edilen anlaşma ölmüştür. Dikkatle rr: — m Istasyon ve iskelelerde satış Anadoluda uzun mesafeler kateden bir arkadaşımız: — Eşe dosta getirecek hediye buluma- dım... - dedi, - Halbuki Sıvastan geçtim, oranın çubukları, Eskişehirden oranın taşları; yaya uğradım, oras es ya arzetmektir; «Müşteri gelsin beni sun!w diye bekle- mek değil, şehir ve kasaba masnuatını hem propas ganda, hem Ücarei noktai nazarından ar- götmelidir. Tik zamanlar fazla satış gi- masa bile, âdet hükmüne girer, geçtim, Istasyon ve İskelelerimize her