27 Ekim 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Ekim 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Garp cephesinde havalar soğudu ve kar yağmağa başladı AKŞAM Almanya, Romanya ve Macaristanda hareket serbestisi istiyormuş Bene 22 — No. 7550 — F'lati her yerde 5 kuruş CUMA 27 Teşrinlevvel 1930 Welefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20491 Kafkasya hududunda asker tahşid ettiğimizin aslı yoktur B. Chamberlain, Alman Ha- riciye Nazırına cevap verdi Bu harbin mesuliyeti Almanyaya aiddir bunun âkıbetlerini Almanya çekecektir Türk - Ingiliz mali müzakereleri mem- nuniyet verici şekilde bitmek üzeredi. Italya Balkanlar Askeri hareketlerle siyasi manev- raların birbirlerile müsabaka ederce- sine, bir arada yürüdükleri böyle za- manlarda erkânıharplerin zekâsı gi- bi politikacıların dehâsı da hiç dur- madan işler. Ne tertipler icad olun- maz, ne şayialar çıkarılmaz! Balkan devletlerinin Romada, M. Mussolini'nin riyaseti altında topla. narak yeni bir Balkan birliği tesis €detekleri hakkındaki haberler bu nevidendir. Böyle bir saylay: kike değer bile gör nun arkasından sesler gelmeseydi... Bu haberler, Romada Bulgarisla- acaristanı, Romanyayı ve Yu- goslavyayı bir araya toplayan yeni bir Balkan kitlesinden bahsederken yarı resmi İtalyan gazetesi «Giorna- iddi sayarak tet- hezdik, eğer bu- Româdan başka le d'İtalias da, hep ilham altında yazı yazan B. Gayda, Türkiye - Fransa - İngiltere ittifakını az çok tenkid ediyor, ve «Türkiyenin, bu it- tifaka rağmen Balkan birliğinde kal- ması, Balkan birliği içi: yeni bir mesele ortaya çıkarmıştır. diyor, «Arnavutluğun - işgalinden sonra italyan siyasetinin Balkanların ta göbeğine kadar yayıldığını ilâve ediyor. O şayialarla bu yazı arasında mü- nasebet olduğu meydandadır, Tür- kiyenin İngiltere ve Fransa ile itti. fakını yeni bir vesile sayan italyan politikacıları, Armavutluğa yerlesen İtalyayı bir Balkan devleti sayarak, Türkiyenin rolünü almak, ve hat'â İtalyanın himayesi altında yeni bir Balkan birliği kurmak istiyorlar, Bu fikrin hiç olmazsa çok orijinal ol mak gibi bir meziyeti var! Balkan Birliği: «Balkan, balkanlılarındın düsturu üzerine kurulmuştu. Gaye- 8i, Balkanları dışardan hiçbir dev. letin siyasi ihtiraslarına âlet etme- mek, içerden âlet olmak istiyenler olursa hep birlikte karşı koyarak bu Ülkede sülhu muhafaza etmekti. Ru birliği kuranların aklını doğrudan doğruya İtalya gelmedi demek belki bir nezaket eseri sayılabilir amma, yabancıların sarkıntılık tehlikesi dü. #üncesinde İtalyanın asla yeri yoktu demek de fazla mübalâğa olur. Şim- di, tam bunun aksine olarak, Kalya, Balkanları kendi nüfuzu alna ai- mak için tertibat mı yapıyor? O de- #ecede ki «Türkiyenin Balkanlarda tavassut ve istikrar vazife daha fazla bir otorite ile ifada devam Necmeddir. Sadak (Devamı 4 üncü sahifede) | deri bu defa kısa, fakat çok şiddetli Londra 26 — Başvekii B, Chamber» Jain bugün Avam Kamarasında geçen hafta içinde cereyan eden hadiseler hakkında mutad haftalık boyanatırı yapmıştır. Başvekil ezcümle demiştir ki; — Bu hafta içinde mühim askeri harekât olmamıştır. Fransadaki kuv- vetlerimiz mümkün mertebe süratle çoğaltılmaktadır. Ayın yirmi birinde Almanların bir nakliye kafilemize yaptıkları tayyare hücumunda 7 Al man tayyaresini düşürdük. Gemileri. miz ve tayyarelerimiz hiç bir hasara uğramadılar. Tayyarelerimiz düşman tahtelba- hirlerinin ve düşman tarafından atı. lan torpillerin . mevkilerini tayin ve onları imha ettirmek hususunda bize | büyük yardımlar (ediyorlar. Scapa Flow'da iki Alman tayyaresi düşürük müşlür. Muharebe başlamadan bir kaç gün evvel vazife başına geçip devamlı su- rette uyanık bulunmakta olan tay- (Devamı 4 üncü sahifede) B. Chamberlain Hitler Berlinde ordu kumandanlarile uzun müddet görüştü Alman gazeteleri İngiliz adalarına Dün, cephenin muhtelif noktalarında keşif kolları müsademeleri ve topçu ateşi oldu Londra 26 — Danimarka vasıta- sile Almanyadan alınan haberlere göre Hitler dün gece Alman ordusu kumandanlarile uzun müddet gö- rüşmüştür, Bu görüşmede sulh te- şebbüsü akim kaldıktan gonra nasi ğını, takviye kıtaatı gelmemesi için gerilerin top ateşi altına alınacağını tahmin ediyorlar, Bu tabiye Polonyada muvaffakiyet kazanmıştır. Yalnız şu var ki Polon. ya ile garp cephesi arasında fark var- hareket edileceği mevzuubahs oldu. | dır. gu zannediliyor. (Devamı 5 inci sahifede) Alman gazeteleri başlıcr harbin İngiltereye karşı yapılacağını, Ingi- Dikkatle rr; liz adalarına hücum etmek zamanı. nın geldiğini yazıyorlar, İngiliz ga- zeteleri buna karşı: «Geçen baftaki teşebbüsleri Almanlar için acı bir ders oldu. Gelecekleri varsa görecek. leri de vardır» diyorlar. Diğer taraftan garp cephesine mü- | temadiyen asker sevkedildiği haber alınmıştır. Geçen harpte bir taarruz- dan evvel uzun topçu hazırlık ateşi yapılırdı. Fransız askeri münekkit- Kömür muamması Kış geldi; kömürünü alan aldı, alamıya- nın eli böğründe kaldı. Diyorlar ki; — Ayın on beşini bekleyin. İnşallah 6 zaman gelir... Şimdi çay, mazsınız... Nafile aramay Yağmurlar başladı, hava neredeyse poy- razlıyacaktır. Ağaç katiyatının yasak, olduğu bir ma- İ den kömürü diyarında yaşiyoruz. Şehrin | ihtiyacı da mulümdur. Niçin yazdan İtlba- bir ateşi müteakip taarruz yapılaca. |: ren tertibat alınmaz? Şaşılacak muamma, X ton bile bula- | | Son dakika Yüksek Sovyet meclisi fevkalâde içtimaa çağrıldı Paris 27 — Moskovadan bildiriliyor; Tass ajansının bir tebliğine göre yük- Sek Sovyet meclisi riyaset divanı, yüksek Sovyet meclisini $1 teşrinievvelde fev« kalâde bir içtimaa davet etmeğe karar vermiştir. City of Flint vapuru Amerikaya verilmiyor Zaptedilen Amerika vapurunun Alman bayrağı ve mürettebatile Murmansk'dan , hareketine müsaade edilecek Vaşington 27 — Bir Alman harp gemisi tarafından zaptedilerek Murmanak Umanına götürülmüş olan Amerikan bandıralı City of Flint vapurunun zaptanı Sovyet makamatının meşru addetmeleri ve Alman hükümetine iade etmeğe ka. rar vermeleri Vaşingtonda büyük bir heyecan uyandırmıştır. Gazeteler, bu ha- beri sekiz sütunluk serlevhalarla neşrediyorlar, Bu vapur meselesinin beynelmilel akisleri olacaktır. Zira Amerika hükümeti, bu meseleyi, azami hassasiytle taki- be karar vermiştir, Vaşington siyasi mahafili, Amerika tarafından gösterilen sabir ve taham- mülün bir haddi bulunduğunu beyan ediyorlar. Murmansk'daki Sovyet makamatı, Amerikan bandıralı City of Flint vapu- runu Alman mürettebatını hâmilen ve Alman bayrağı altında hareket etmele- rine müsaade etmeğe karar vermişlerdir, Almanların vapurla beraber Murmans- ka göndermiş olduğu Amerikalı mürettebatın memleketlerine avdet etmele- rine müsaade edilecktir. B. Rooseveltin ve Belçika Kralının iki hitabesi B. Roosevelt, yalan nekadar tekrar edilse hakikat olamaz, diyor Belçika Kralı da, Belçikalıların garp mede. niyetini müdafaa edeceklerini beyan ediyor Paris 27 — Belçika kralı Leopold ve Amerika reisicümhuru B. Roosevelt, aralarında kararlaştırdıkları veçhile dün gece radyoda iki hitabe irad etmiş” lerdir, Kral Leopold, ingilizce hitabesinde demiştir ki: — B. Rooseveltin daveti üzerine Amerika milletine hitap etmekliğim benim için büyük bir şereftir, Belçikalılar, garp medeniyetini müdafaada mühim bir rol oynamışlar ve öyniyacaklardır. Amerikanın, müşterek olan gayelerimizde ve | sulh davasile medeniyet davasında bize yardım edeceğini ümid ederim.» hücum zamanının geldiğini yazıyorlar Bitaraflık Belçika için hayati bir gayedir. Eğer 25 sene evvel olduğu gibi bugün de tekrar bir istiliya uğrarsak on misli daha fazla bir iman ve azimle bu tecavüze karşı koyacağız.» Müteakiben B. Roosevelt radyoda söylediği hitabede demiştir ki: «Hakikat ile yalanı, biribrinden ayırd ediyoruz. Yalan ne kadar tekrar edi- lirse edilsin hiç bir zaman hakikat olamaz. Amerika bitaraftır ve harbe girmek niyetinde değildir.» . varsan rm e e — İstahbulun en kalabalık yeri Balat olduğu anlaşılıyor!., — Nüfus sayımı mi yapılmış? 1 — Hayır, Balatta bir kasap kilosu 25 kuruştan et satıyormuş!..