29 Ekim 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

29 Ekim 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

SON POSTA Cümhuriyet bayramı yurdun her tarafında heyecanla kutlulanıyor (Baştarafı 2 nci sayfada) B — Söylev: Ev reisi Ekrem Tur ta - rafından, C — Konser; Ev triyosu tarafından. 2 — Ayni gün saat 21 de Beyoğlunda)larmış, pilot ise sağ ve salim olarak Nurziya sokağında Parti binasındaki tem | yakalanmıştır. sil salonunda: İngiliz tayyarelerinin uçuşları bergodan dolayı teslim edilmiyen külli A — Konferans: Muallim Samih Nafiz) Diğer taraftan istihbarat nezareti .İYetli miktarda tayyare ihraç edilebile » Tansu tarafından. nin bir tebliğine göre, dün gece İngi - | cektir. Diğer taraftan Nevyorktan veri « B — Temsil; Ev temsil şubesi tarafın-İliz tayyareleri cenubi Almanya üzerin |len yeni ve salâhiyettar bir habere göre, dan. de muvaffakiyetle bir istikşaf uçuşu İngiliz ve Fransız bükümetleri derhal Arzu edenlerin teşriflerini rica ederiz. | yapmışlardır. Uçuşa iştirak eden bü - | 9790 harb tayyaresi sipariş edeceklerdir - Almanlar garb cephesini ihmal edip İngiltereye saldıracaklar (Baştarafı 3 üncü sayfada) makla beraber az çok bir ekseriyet temlik 'Tayyarenin 4 kişilik mürettebatın «| edeceğinden emin bulunduğunu söyle - dan ikisi ölmüş, biri ağır surette yara. | diği meb'usam meclisine gelecektir. Pro je kanun şekli aldığı takdirde müttefik « ler tarafından sipariş edilmiş olup am - Doktor: 2 nize nasıl saldırılımş nasıl hücuma uğra- ais irin Çi EE, Mn. — dedi, acaba| mış olduğunuzu izah eder. Bu herhalde misin öklerinilin döğrü olduğundan emin| o herifti. Eğer Chameau katilin arkanız- pe YY — Buşka türlü olmasına imkân var mı? Cinayetin nasil işlenmiş olduğuna gelince, biz bunu daha bir cinayet karşısında bulun. duğumuza emin olmadan öğrenmiş bulunu. yorduk. Zira, doktor, siz doğrusunu isterseniz pek ehemmiyetli bir şahid değildiniz. O ka-| dür korkmuş idiniz ki öldürülen kadını tanı- yamadınız bile, Allaha şükür fotografını bul. duk ta cesedi tanıyabildik. Binaelaleyh cina- yete kurban giden kadım öğrenmiştik. Bu| andan itibaren ortada bir etnayet bulunduğu | tahakkuk elmişki, Banka kapımısının söyle. dikleri ve Brunet işine wid öğrendiğimiz tat-| #ilât tahkizatımıza esas teşkii etli, Katlın| hüviyetini tesbit edemediğimiz için işimiz) daha bitmiş değildir. Fakat bu artık uzun sürmez. Karşımızdaki herif kendisini iyi mü. dafan etmesini biliyor ve kimsenin kendisin. den şüphe etmemesinden çok güzel istifade «diyor. Pakat bu bal böyle devam etmiye. cektir. Mösyö Buriy polise müracaat etme- den evvel bana yirmi dört saat mühlet verdi. Bu mühlet a3 amma, o zamanı kadar İşi m. nuna getiredileceğimi ümid ediyorum. Bunda şüphe edilecek bir şey yok. Hele cesed de ci. nayetin işlendiği yere avdet ettikten sonra. Bana öyle geliyor ki katı kurbanının yakı. nında bulunuyor ve ondan bir türlü kurtu- Jamiyor. Yaptığımız iş müthiş bir Rugbz ma- çına benziyor, Topu elinde tutan oyuncu onu atmağa uğraşıyor. Bizler de buna mâni ol- mak için elimizden geleni yapıyoruz. Buna muvaffak olabilecek miyiz? Çünkü rakibi. miz de yalnız'değil. Bir de sümüşü kürklü, spor elbiseli kadin var, amma, bea bahsetmiyelim. Bu bizim oriz avukatımıza dokunuyor... Şimdiye kadar büyük bir dikkatle sabık kaşdudu dinlemiş olan Buriy — Devam edebilirsiniz. dedi. İstediğin! #öyliyebilirsiniz. Simdi biliyorum ki biz 'danmışız. Birçok noktalarda tamamile haklı | bulunabilirsiniz, Gomar, yalnız bu defa bi. yük bir hala işlediniz, Bonrü basına gelenlerin hepsini anlatir Gomar onu büyük bir dikkatle dinledi Buriy hikâyesini bitirdiği zaman Gomar çok me. raklı görünüyordu. — Hay Allah belâsmı versin, diyo söyleni- yordu. Bir bu eksikti. Şimdi katilin şeriki| cürmü olan kadını nereden bulacağız? Söy- leyiniz bana, asansörün içindeki kadına iyi. © bakabildiniz mi? | Buriy omuzlarını ilkti: | © — Bu pek Kolay bir iş değildi. Sadece el. bibesini görebildim. Bu elbise de evvelsi gün matmazel Latulliğre'in üzerinde bulunan el- bisenin tamamile eşi idi. Fakat muhkakak ki bü kadın Eye değildi. O olsa idi nasıl olur da birkaç dakika sonra Lyon garından taksi lemdarda: (Eşref Neşet), Beyandda : De gelebilirdi. (Haydar), Fatihde: (Hüsamettin), Ba - Gomar gülerek: kırköyünde; (HA), Eyöbde: (Eyübsul tan). — Bu, o kadar da imkânsız bir şey deği, dedi. O kaçarken şeriki cürmü de onu takib etmiş olabilir ve sonra tekrar birleşerek Bel.| gd sokağına gelebilirler. Bir ihtiyat ted. biri olarak ba şoföre eğer bir suale maruz kalırsa ne demesi icab ettiğini söylemiş ola. bilirler. Bunun için bana kızmayınız, Üstad. Ben bu kedidir, diyorum. Yoksa muhakkak! hâdise bi şekilde cereyan etmiş, diye iddin| etmiyorum. Taksliİn numarasını aldiniz mi? Buriy başile eve: işareti yaptı, Gomar nu- marayr yazdı ve kâğıdı Göoya verdi: — Bu berifi bul ve işin doğrusunu anla.| mağa çalış. Gto ok gibi fırladı. Gomar, avukata izmhat veriyordu: — Gdo eskiden şofördü. Şoförlerin arasın. da birçok ta tanıdıkları vardır. O işin doğ-! rusunu muhakkak öğrenir. O zamana kadar) bu kadının bankerin ailesinden biri olmadı-! ğını farzedelim. Bu takdirde bej arabanın | içinde onun yanında hiç kimseyi görmedi. ğime pöre yoluna düşen hayranlarından bi- rini buldu. Bundan sonra bizim matmazelin! seyahat elbisesi ile beresini ayırdı. Eğer | böyle ceroyan etti ise kadın bu isde kaba. hatlı olmamalıdır. Çünkü herhalde herif ka-| dına her şeyi izah etmemiştir. Ona sadece ne yapması icab ettiğini söylemiş, bedelini pe. gin ödemiş olacaktır. Onu herhalde bu ak. şam kapı dışarı eder, belki de Adeti olduğu gbi onun da başını koparır. Buriy korku ile: — Bu korkunç bir gey, diye bağırdı. Go. mar, siz ne dersiniz? Acaba polise müracant ediler nasıl olur? Eğer bu kati! herif yeni biir einayet daha işliyecek olnrsa ben viedan zabından ölürüm. — Ben de bunu düşünüyordum. Fakat korkarım ki polis de bu işde bir şey ya - maz. Ya madamım itirmiştir. Ya- ud da bunu Yizumsuz buluyordur. Cün- kü hakikat halde bu kadın iş hakkımda fazla birşev bilmiyor. Sonra da Chameâu Blgradı sokağında evin kapısı önünde, n”bet bekliyor. Simdiye kadar da gelme- (ğine göre yeni bir şey olmadığı anlaşı-! “wor, Kafi herhalde evden çıkmamış 0- eak. Bu da kapının önünde sizin üzeri- dan koştuğunu görmüş olsa idi herhalde boş durmazdı. Binaenaleyh bizira efendi rahat rahat evinde oturuyor. , Gö geriye dönmüştü. Gomar arkadaşına: — Ne o? dedi, işini pek cabuk bitir - din. Galiba aradığını bulamadın. Göo azametle cevab verdi: — Kim demiş. Pek kolay buldum, Cit- röen'e telefon ettim, on dakika sonra $0- för ve otomobili buldum. Bana yârdım e- decek bir şoför arkadaş da buldum. Ve şoföre tekrar işit sordum. Herif bu müş - *erileri Lyon garından aldığına yemin e- diyor. — O halde bizim matmazel masum, fa- kat... Gomar: — Aman, diye bağırdı. Nasıl olursa ol- sun, şeriki cürmü kim olursa olsun bu - günkü gevezelik yeter. Simdi gidip yat - maktan başka yapacak bir sey kalmadı. Haydi bakalım, herkes yatağa. Yarın sa- bah tekrar bu işe bakarız. Marraud. icini cekerek: — Kim bilir, dedi, varın sabah içimiz- den hangimiz uvanabilecek. Her zman olduğu gibi hazırundan hiç kimse doktorum bu hissikablelwikuunu ciddive almamıstı. Hattâ Gomar bundan da bir alay vesilesi bularak. (Arkası var) Kral Karol Romanvanın Ankara ve Belgrad sefirirrile 4 saat görüşütü (Baştarafı 3 üncü sayfada); Ayni sefirler, bugün tekrar harici - ye razırı Gafenko nezdinde toplanarak, Balkanlardaki son siyasi inkişaflar hak kında müzakerede bulunmuşlardır. Diğer taraftan Romanya başvekili general Arseseano ile Yugoslavya baş- vekili Dr. Tzvetkoviç, bugün bududda birbirine mülâki olmuşlardır: Köbetçi eczaneler Bu gere nöbetci olan eczaneler şun - lardır: İstanbul cihelindekiler: Şehzadebaşında: (İ. Halli), Eminönün- de: (Hikmet), Aksarayda: (Pertev), A - Beyoğlu cihetindekiler: İstiklâl caddesinde: (Kanzuk), Tepe - başında: (Kinyoli), Taksimde: (Taksim), Tarlabaşında : ( Nihad ), Kurtuluşta: (Necdet), Beşiktaşta: (Nal Halid) Bolaziçi, Kadıköy ve Adalardakiler; Kadıköyünde: (Halk, Hulüsi Osman), Üsküdarda: (İmrahor), Sarıyerde: (Os- man), Adalarda (Halk), Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazetesi Yerebatan, Çatalçeşme sokak, 25 İSTANBUL Gazetemizde çıkan yazı ve resimlerin bütün - hakları mahfuz ve gazetemize aiddir. ABONE FİATLARI Abone bedeli peşindir. Adres değiştirmek 25 kuruştur. Gelen evrak geri verilmez. İlânlardan mes'uliyet alınmaz. Cevab için mektublara 10 kuruşluk Pul ilâvesi lâzımdır. Posta kutusu : 741 İstanbul Telgraf: Son Posta Telefon : 20203 Ankarada dünkü merasim tün toyyareler, salimen üslerine dön - Ankara 28 (A.A) — Cümhuriyetin 16İmüşlerdir. ncı yıldönümü bayramı, Başvekil ve Par- Almanlar bütün kuvvetlerile ti umumi reis vekili doktor Refik Sayda- mun dün saat 13 de Ankara radyosun - da bütün memlekete hitaben söylediği bir mutukla açılmıştır. Bu nutku Ulus meydanında gençliğin bütün kalbleri ve heyecan ile sürükliyen içten tezahüratı takib eylemiştir. Bu me- rasime, Ankarada toplanmış bulunan kız, erkek bütün izciler ve kalabalık bir halk kütlesi iştirak eylemiştir. Önlerinde bir bando mızıka olduğu halde saat 13,30 da Ulus meydanına gelen izcilerin zafer anı- tı etrafında mevzi almalarını müteakib mızıka bütün meydanı dolduran halkın, gençliğin iştirakile İstiklâl marşını çal mış ve âbideye müteaddii çelenkler kon- muştur, Genç bir izci tarafından çalınan bir selâm borusu Ne Ebedi Şef Atatürke karşı bir dakika ihtiram vakfasından son- ra gençlik namına hitabelerde bulunula - rak Türk gençliğinin cümhuriyet rejimi- ne ve onun en büyük mümessili Milli Şef İnönüye karşı sarsılmaz bağlılık ve saygı duyguları ifade olunmuş, and içilmiştir. İzciler Ulus meydanmdaki bu tezahi - ratı müteakib ve halkın sevgi gösterileri" arasında şehrin ana yollarından geçmiş - lerdir. Ankara 28 — Bugün Türkkuşunun öğ- retmen heyeti ile hava gediklisi olmak ti- zere yetiştirilmekte olan gedikliler hazır- lama yuvası talebesi iki vüz kişilik bir kafile halinde At muvakkat kab- rine ve Zafer âbidesine çelenkler koy - mmuşlardır. Genç tayyareciler muntazam kıyafet ü şlerile her tarafta halkımızın takdirini kazanmışlardır. Diğer taraftan da Türk ziraat mühen - disleri birliği tarafından Zafer #bidesine Ankara Radyosu -— DALGA UZUNLUĞU —, 1648 m. o 192 Kes 120 Kw. TAG. 19,74 m. 15495 Kes, 20 Kw. TAP, 31,19 m. 9165 Kes, 20 Kw. Cümhuriyet Bayramına mahsus radyo programı 29.X-1939 PAZAR 730 İstasyonun açılışı (mubtelif dillerde) İstikiâi marşı 735 Müzik (sabah müziği - beş'eli plâk). 8 Alana haberleri va, 815 Bay- rama ve merasime ald haberler, 830 Müzik (plak). 9 Son. 1290 İstasyonun açılışı decne bi dillerle) İstiklâl marşı. 1240 Ajans ve me- teo:oloji haberleri. 19 Müzik (küçük orkes - tra). 1348 Cümhuriyet maliyesine umumi bir bak'ş merzulu konuşma, (Maliyo Vekâleti neşriyat müdürü Hamdi Özgürel tarafın - dar). M4 Büyüz Milet Meelisinden naklen neştiyat. 165 Hipodrom sahasından naklen neşriyat. 17 Açılış (ecnebi dillerle) İstiklâl marşt, 1710 İktisad Vekâletini alâkadar e - der devlet hizmetleri mevzulukonuşma (sa- nayi tetkik heyeti relsi Süreyya Aydemir) 1725 Müzik (plâk marşlar). 1745 Cümhuri. yet devrinde kültür inkişafı mevrulu konug.|! ma (Maarif Vekâleti müsteşarı İhsan Subgu tarafından, 18 Afans haberleri ve. 1820 Mü. zik (Radyo caz. 18.50 Cümhuriyetin KVE. yıldönümünde mhhi ve içtima! yardım iş. feri mevsulu konuşma (8, İ, M. V. sağlık pro- pasandası umum müdürü Dr. Zeki Nasır Barker tarafından). 1905 Türk müziği, 2015 Müzik (plâk). 2020 Türk müziği, 21 Cümhu riyetta münakalât işleri (D. D. Umum mü - #ürü Cemal Hidayet Sertel tarafından), 21.15 2115 Müzik (olâk), 2145 Cümhuriyet devrin de nafıa işleri mevzulu konuşma (Nafıa Ve. Kâletleri sir işleri relsi Salâhattin Büge ta — rafından. 22 Saat ayarı, ajans haberleri vs. 2220 Müzik (eazband - plâk). 2530 Son ve İstiklal Cümhuriyet devrinde yapılan de - miryolları millet tasarrufunun bir e- seridir. Ulusal ekonomi ve Arttırma Kurumu İngiltereye saldıracaklarmış Londra 28 (A.A) — Bir Alman taar- Tuzunun muhtemel şekilleri etrafında tahminler yürüten gazeteler Hitlerin İn- giltereye karşı, külli kuvvetle taariuz- da bulunmak hedefini takib ettiğini, fakat Holândayı, Belçikayı ve İsviçreyi çiğne - mek suretile müşterek bir hareket farazi- yesini de gayri muhtemel görmemekte - dirler, Manchester Guardian, Alman kuman- danlığının şimdi, Fransayı ihmal ederek bütün kuvvetlerini İngiltereye karşı bir araya toplamak mecburiyetinde bulun - duğunu, Holândanın istilâsı, İsviçrenin- kinden daha muhtemel olduğunu yazmak Fransız tebliği Paris 28 (A.A.) — «28 Teşrinievvel sa- bah tebliğis: Cephenin her tarafında ge- ce sakin geçmiştir. Alman tebliği Berlin 28 (A.A.) — Yüksek kuman - da heyeti bildiriyor: Garbde Moselle ile Palatina ormanı â- rasında topçu ateşi son günlerden daha kesif olnmuştur. Warndi'in garbinde hu - dud mmtakasında düşmanın pek büyük olmıyan kuvvetlerle yaptığı mevzii bir taarruz geri püskürtülm! 5 Baltıkta, Şimal denizinde ve Atlan - tikte iktisadi harb muvaffakiyetle devam etmektedir, Deniz cürütamlarımız tarajından teyid edilen hareblere göre 18 den 25 İlkteş - rine kadar cem'an 109,370 tonluk 22 va - pur batırılmıştır. Bu rakamlara ecnebi membalardan batırıldığı bildirilen cem'en 12,606 tonluk 3 gemiyi de ilâve etmek lâ- zımdır. Bern 28 (A.A) — İsviçre ajansı Londradan Parise gelen ve !2 Alman fırkasının Fransanın şimal hududunda tahşidat yaptığını bildiren haberlerin kat'iyen mutabık olmadığını söyleme - tedir. Şimal hududundaki tahşidat, hu-i susi bir endişeye sebebiyet vermemek. tedir. Parle 28 (A.A.) — 28 Teşrinievvel tarihli Fransız akşam tebliği: Cephenin muhtelif noktalarında ke. şif müfrezeleri müsademeleri olmuş - tur. Denizde karakol gemilerimiz batan bir Alman fahtelbahirine mensub deniz sübaylarınn cesedlerini topla - mışlardır. Seksen Alman esiri Londra 28 (A.A.) — 80 Alman bahri - yelisi dün bir İngiliz ticaret gemisi tara- fından bir İskoç limanına çıkarılmış ve İskoçyada bir temerküz kampına sevke - Almanyada resmi baberlere inanılmıyor Amsterdam 28 (A.A.) — Alman umu- mi karargâhı, ilk defa olarak, üç tahtel- bahirin ziyamı mevzuubahs etmektedir. Bu gemilerin ziyaı da, Alman ordusunün Polonyada verdiği zayiat nevinden olup, Berlinde ve bütün Almanyada, rical ve orta halk sımtfindan tek kişi yoktur ki, Polonyada verilen zayiat hakkındaki res- mi rakamlara itimad etsin. Umumiyetle zarmedildiğine göre, bu muharebede ö - lenlerin ve kaybolanların sayısı elli ilâ altmış bindir. Alman efkârı, Londra ve Peris tarafından verilen sarih haberler karşısmda Alman ricalinin sükütuna hay ret etmeğe başlamıştır. Müttefikler Amerikaya 5750 tayyare ısmarlayacaklar Vaşington 28 (A.A.) — Röyter ajansı bildiriyor: AÂyan meclisi tarafından bire karşı iki- ki, bu tayyarelerin bedeli takriben dört yüz elli milyon dolar tutmaktadır. İsviçrede ışıkları söndürme talimleri Bern 28 (A'A.) — Ordu başkuman- danı generalin emrile İsviçrede Teşri- nisani ayı içinde ışıkları söndürme ta Jimi yapılacaktır. Almanların hazırlıkları Paris 28 (A.A) — Geçen haftanın bü- tün askeri faaliyeti, Almanların Fransız kıt'aları tarafından tahliye edilen mınta- kada ilerledikten ve yeni Fransız müja- faa hattı ile temasa tekrar girdikten son- ra evvelâ civarı iyiden iyiye keşietmeğe, sonra da, ezcümle geçen Salı gününden- beri muhtemel bir taarruza girişmek mak sadile kabil olduğu kadar müsaid hare - ket noktaları hazırlamağa çalıştıklarını göstermektedir. Alman başkumandanlığının bazı sula- rın taşması yüzünden güçlükle aşılabilir mıntakaları bulunan cephenin heyeti u- mumiyesi üzerinde değilse bile, hiç ol - mazsa tabii ârızalar bulunmıyan kısım - larda bir taarruza teşebbüs etmek niyeti- ni beslediği şüphesizdir. Fakat Alman sevkülceyşinde hâkim olan mülâhaza si- yasi meselelerdir. Ve garbde yapılması melhuz taarruz, teknik bakımdan askeri şefler tarafından hazırlanacak ise de, bu hususta kararı verecek olan kimse siyasi şettir. Finlandiya mukahil Teklifierini hazırladı Roma 28 (Hususi) — Helsinkiden bil- dirildiğine göre, Sovyet tekliflerine mut- tali olan Finlândiya hükümeti, Moskova- ya gönderilmek üzere yeni mukabil tek- lifler hazırlamıştır. Bu teklifler, Finlândiyanın yapabilece- ği en son ve azami tavizleri ihtiva et - mektedir. Arazi meselesi Helsinki 28 (A.A.) — Başvekil ile ma- liye nazırı, dün Moskovadan dönen Pin- lândiya murahhas heyeti ile birlikte Sov- yet lekliflerini tetkik etmişlerdir. İyi haber alan mahfellerde hâkim olan kanaate göre her ne kadar Sovyet taleb- leri bir dereceye kadar arazi meselele - rile alâkadar ise de bu talebler, Finlân- diyanın hâkimiyetini ve tamamiyetini tehlikeye düşürecek mahiyette değildir - ler. Finlandiyanın maden servetleri ve Almanlar Amsterdam 28 (A.A) — Finlândiyanın maden servetleri Alman matbuatını şid- detle alâkadar etmektedir. Bu matbuat, Finlândiyanın 20 milyon ton tahmin edi- len yüzde dört cevheri havi Avrupanın en zengin bakır madenine sahib olduğu nu belirtmektedir. Gazeteler, Finlândiyada harb sanayii için çok mühim bir maden olan nikelin de mevcudiyetinde ısrar ediyorlar, İki Alman cep kruvazörü açık denizlerde (Baştarafı 3 üncü sayfada) nu. orada Atlas merkezine nazaran bu. lundüğu yerin daha güç keşfedileceğini söylemektedir. Birçok İngiliz kruvazörleri bu iki cep kruvazörünün taharrisile meşgul olup, bunlar her modem kruvazörün şimdi”hamil olduğu deniz tayyarelerile müceğhez bulurmaktadırlar. Deniz üs- tündej her biri 11 inçlik 6 topla mü - cehhez bulunan bu cep kruvazörleri de recesinds kuvvetle müsellâh hiçbir kru vazör mevcud olmamakla beraber, İn- gilz kruvazörlerinin sürati, Alman kruvazörlerinin süratinden beş alı mil fazladır. Öyle ki, bu korsan gemi « yi mütecaviz nisbette bir ekseriyetle ka-İleri İngiliz gemileri tarafından görül - bul edilen bitaraflık kanunu projesi önü-|dükleri takdirde, ne gözden, ne de tâ- müzdeki Salı günü hükümetin küçük ol-|kibden kaçabileceklerdir. ind kene ga,