11 Aralık 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Aralık 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

cia » abe Onuncu Yerli Mallar ve Tasarruf Haftası yarın bütün memlekette başlıyor Hafta, Başvekil Doktor Refik Saydamın bir nutku ile açılacak, Vekillerimiz de sıra ile konferanslar verecekler Onuncu Yerli Mallar ve Tasarruf Haf tası yarın Başvekil Doktor Refik Say - damın Ankara Halkevinde saat 16 da söy Jiyeceği bir nutukla açılacaktır, Başve - kilin bu nutku yurdun her ts rad - yo ile yayılacak ve akşam üzeri radyoda Ulusal Ekonomi ve Artırma Kürumu Başkanı Kâzım Özalp radyoda bir konfe- rans verecektir, Hafta içinde sırasile Maarif Vekili Ha san Âli Yücel, Hariciye Vekili Şükrü Sa- Taçoğlu, Ziraat Vekili Muhlis Erkmen, Gümrük ve İnhisarlar Vekili Raif Ka deniz, Ticaret Vekili Nazmi Topçuoğlu ve Cümhuriyet Halk Partisi azasından "Trabzon meb'usu Sırrı Day radyoda birer konferans yereceklerdir. Yerli Maller ve Tasarruf Haftasının devamı müddetince Halkevi, Parti şube. leri ve mekteblerde ( halka ve talebeye Tasarruf ve Yerli Mallar Haftasının e - hemmiyetini tebarüz ettiren konferans - Jar verilecektir. Kumbaraları olan okul talebeleri Haf- #a içinde tayin edilecek bir günde toplu olarak bankalara gidecekler ve kumba - ralarını boşaltecak'ardır. Mekteblerde «Yurdumuzu geziyoruz» piyesi temsi! edilecek, yatılı okulların ye- mek listelerine üzüm, incir, fındık, elma, Malatya kaysısı, Antep fıstığı ve porta - kal konacak, kooperatiflerde de bu ka - bil satış için tedbirler alınacaktır. 13 Birineikânun Çarşamba günl okul. Jarda birinci dersi yapacak öğretmenler Haftanın mahiyeti ve ehemmiyeti hak - a Müteferrik: İngiltere Hayvanları Koruma Cemiyetinin gönderdiği levhalar İngiltere Hayvanları Koruma Cemi. şyeti son zamanlarda Türkiye Himayei Hayvanat Cemiyetine hediye olarak birkaç vüz levha göndermiştir. Genç “Yaştaki çocukların hayvanlari himaye- ye matuf insani duygularını tekâmül “ettirmiye yarıyan bu levhalar, Cemiyet tarafındar İstanbul ve taşradaki lise ve orta okullara dağıtılmıştır. Mekteb idareleri, Himayei Hayvanat Cemiyetine mektublar göndererek bu levhaların terbiyevi tesirlerinden bah © setmiş ve dershanelere tâlik edilmiş olduklarını bildirmişlerdir. Bazı okul. Yerda da talebeler arasında birer bay - “yanları koruma zümresi teşekkül et - miştir. İbadethaneler şerefiye resminden muaf tutulacak Dahiliye Vekâleti, belediyelere bir ta- mim göndererek cami, mescid, kilise, «havra ve diğer ibadethane olarak kulla- nılan binaların şerefiye resminden muaf tutulmalarını bildirmiştir. Gıda maddelsrizin kon'»olü Sihhat ve İçtimai Muavenet Vekâleti “bazı gıda maddelerinin kontrolüne dair bir nizamname hazır'amış ve bu nizam - «name geçenlerde toplanan sıhhat şüra - © sında tetkik olunmuştur. Yeni nizamname bir kaç güne kadar Devlet Şürasına verilecek ve tasdik edil dikten sonra derhal tatbikine başlana - caktır, ij C.H. P. kongreleri * oCümhuriyet Halk Partisi kaza kon - mn devam olunmaktadır. Dün de Çatalca ve Sarıyer kazaları kongresi top İlanmış, nahiye kongrelerinden gelen ra. ,porlar okurmuş, dilekler tesbit olun - muştur. Toplantılar: Bursa lisesinden yetişenlerin toplantısı Bursa Lisesinden Yetişenler Cemiyet! “umumi heyet toplantıs: dün Eminönü Halkevinde yapılmıştır. Dünkü toplan - uda cemiyet idare heyetinin bir o yıllık fsmiveti tetkik olunmuş ve yeni idare heyeti seçimi yapılmıştır. |kında talebeye söz söyliyeceklerdir. Ta - sarruf Haftası içinde (bütün okullarda tedrisatın mihverini artırma ve yerli ma. Iı mevzuu teşkil edecek ve bu mevzuda yazı ve hitabe müsabakaları tertib edile- İcektir. Talebeler gelecek Pazar günü ha-| va müsatd olduğu takdirde ellerinde ta - sarruf ve yerli malına aid vecizeler cldu-| İğu halde bir geçid resmi yapacaklardır. | Halkevlerinde de tasarruf ve yerli mâ- ii haftsaı etrafında ufak piyesler oyna - nacaktır. | Haftanın son günü Üniversite ve İktı. sad Fakültesinde yapılacaktır. O gün Ü- niversite konferans salonunda bir top - lantı tertib edilecek, Tasarruf ve İktısad | Haftası etrafında nutuklar söylenecek, toplu bir halde Taksim Cümhuriyet a - bidesine gidilerek çelenkler konulacak - tır. Ulusa! Ekonomi ve Artırma Kurumu Haftaya aid bütün hazırlıkları bitirmiş- tir. Kurum bugün şehrin muhtelif yerle - rine iktısad ve yerli mallar kullanılma - #1 fikrini aşılayacak afişler asacaktır. Hafta münasebetile yarın öğleden ev. vel "Taksim abidesi etrafında bir açık ha| iha sergisi açılacaktır. Sergide iktisadi, sı! "nal, malf fasliyet muntazam grafiklerle gösterilecektir. Açık hava sergisi bir ay İaçık kalacaktır. Serginin açılış töreni Va Fültür isler!: Tarih ve edebiyat tarihi kitabları | basılıyor rini takib edebilmesini (temin maksadile forma forma okullara gön. derilmektediı. Orta tedrisat müesse - Orta tedrisat o müesseselerinde ders yılı başmdanberi tatbik edilmekte olan vakit cedvel' hakkında okul idareleri nura kadar Maarif Vekâletine gönde- rilmiş olacaktır. Poliste: j kadının bir buçuk yaşındaki kızı Gülter, idün odada oynarken mangalın üzerinde | kaynıyan bir tencereyi devirmiş ve vü - ta başlanmıştır. Bir otomobil kazası Şoför Abdülvehabın idaresinde olan Yaralı derhal sıhhi imdad otomobili ile Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış, suçlu şoför yakalanarak, hakkında taki- H ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar tara - fından yapılacaktır. Hafta içinde şehrin muhtelif semtle - rinde kediye'i yemiş satışı yapılacaktır. Liselerin birinci sınıflarında okutu! kta olam târih kitablarile, edebiyat kitablarının basılmasına devam »aktadır. Bu kitabler selerinde okutulmakta olan diğer bü- tün kitablar tamamen basılmıştır. Mekteblerin yeni mesai şekli hakkında rapor hazırlanacak tedkikat yapmaktadır. Okul idareleri yeni mesai şekli hakkında öğretmenle. rin de mütalealarını alarak bir rapor hazırlamaktadırlar. Bu raporlar ay s0. Bir çocuk haşlandı Karaköyde Avukat enddesinde 65 nu- İmarah evde oturan Necmiye isminde bir cudünün muhtelif yerlerinden başlan - mıştır. Hâdise zabıtaya aksederek, çocuk Siş- Hi Etfal hastanesine kaldırılmış, tahkika- (2434 numaralı taksi otomobili, dün Bah- çekapıdan geçerken, Halid isminde biri - ne çarpmış ve muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamıştır. bata başlanmıştır. Deniz işleri: Haliç idaresi Denizyollarına devredilecek İ Belediye, Haliç idaresini Denizyolla- rna devretmek istemektedir. Haliç (vapur seferlerinin ıslâh: için bu şeklin tatbikine lüzum görülmektedir. talebenin | SON POSTA rleri Önümüzdeki yıl içinde 24 bin göçmen gelecek Hükümet tarafından tanzim edilen program mucibince bu sene Romanya ve Bulgaristandan getirilecek olan göçmen- lerin son kafilesi memleketimize gelmiş, bunlardan bir kısmı İzmir ve Kocaeli mm takalarında yerleştirilmiştir. 780 kişiden imürekkeb olan bu son kafilenin diğer kısım da Tuzlada karentina altına alın « dilerine tahsis edilmiş olan köylere sev - kolunacaklardır. Bu son kafile ile bu yıl içinde Roman- ya ve Bulgaristandan 16 bine yakın göç- men memleketimize gelmiştir. Bunlar - dan çoğu Diyarbakır muntakasında is - kân edilmişlerdir. İskân Umum Müdürlüğü, gelecek yıl içinde Romanya - ve Bulgaristandan lunan göçmenlerin adedi ve iskân min - takaları hakkında şimdiden tetkikler - de baş'amış bulunmaktadır. Gelecek yıl Romanya ve Bulgaristan - dan getirilecek göçmenlerin 20 bini bu - lacağı tahmin olunmaktadır. Karadenizde şiddetli fırtına fırtına çıkmış, bu yüzden Karadenize se- fer yapacak olan gemiler boğazdan dışarı çıkamıyarak Büyükdere önünde demir - lemişlerdir. Bartın poslasını yapmakta olan De - nizyolları İderesinin Anlalya vapuru da fırtma yüzünden yoluna devam edeme - miş evvelki geceyi Büyükderede geçir - miş ve ancak dün sabah fırtına hafifle . dikten sonra boğazdan çıkmıştır. Fırtına Marmara denizinde de tesirini göstermiştir. İstanbuldan Erdeğe gitmekte olan küö- mür yüklü Mete vapuru Erdek limanı i- çinde karaya oturmuştur. Vapurun otur. duğu yer ârızalı olmadığından gemide e hemmiyetli bir hasar husnle gelmemiş - İtir. Mete yükünü aktarma etmek şureti- İle kendi vesaitile kurtulmağa çalışmak- tadır. Yeşilköy Meteoroloji (o istasyonundan aldığımız ma'ümata göre dün, hava yur. dun bütün bölgelerinde kapalı ve yağış- İh geşmiş, rüzgârlar Akdenizin garb ta - raflarile Trakya, Kocaeli ve Ege bölge - lerinde şimal, diğer yerlerde cenub isti, İkametinde orta kuvvette esmiştir. | Dün şehrimizde hava kapalı ve yağış- ih geçmiş, evvelki gece yarısından sonra başlıyan yağmur dün akşama kadar de - vam etmiştir. Rüzgâr şimal istikametin - den saniyede 2.4 metre hız'a esmiş, sü - hunet en yüksek 85 ve en düşük 5,5 san- tigrad kaydedilmiştir. Ticaret işleri: Afyon ihracatımız arttı Son iki ay zarfında afyon ihracatımız göçen yıllara nazaran mühim denilecek miktarda artmıştır. Bu cümleden olarak başta Amerika olmak üzeze Fransa, İsviçre, İlalya ve Macaristana 1800 sandık afyon ihraç| edilmiştir. a Son ahvsl dolayısile ibracat kısmen azalmış ise de, bugünlerde tekrar mü- him bir partinin sevkedileceği öğrenil- miştir. Müessif bir ölüm 'Teessürle haber aldığımızı göre Bele- diye murakıblarından Zeki İşeren müp- telâ olduğu hastalıktan o kurtulamıyarak dün Heybeliadada hakkın rahmetine ka. vuşmuştur, Cenazesi bugün öğleyin A - dadan Kadıköye naklolunarak cenaze na mazı Çarşı içindeki Osmanağa camiinde kılındıktan sonra Karacaahmed mezar - ığına defnedilecektir. Kederdide ailesi - ne ve arkadaşlarına taziyetlerimizi su - nar kendisine hakkın rahmetini dileriz. Eskişehirde Doktor Burhan Konuray Birinci sınıf Bevliye Mütehassisi ir Caddesi Sağlık Yurdu sırasında No. 96 memleketimize getirilmesi mukarrer bu-| Evvelki gece Karadenizde şiddetli bir! Hasret kavuştur ötekini berikini d mak bahanesilg olandıran açıkgöz Suçlu, kurbanlarını uzun tahkikattan sonra seçip kendilerini Galata rıhtımı na götürüyor, orada para alarak bir sandala atlıyor ve kaçıyormuş! dırıcılık suçlusu hakkında tahkikat ya - pılmaktadır. Suçlu Aleko oğlu Avram, bir çok kim- seyi dolandırabilmek için, kendine mah - guz bir usul bulmuş ve bir müddet mu- vaffak da olmuştur. Fakat, sonunda ya- Jkaya ele veren Avram, adliyeye sevke - dilerek, 2 inci sorgu hâkimliğinin kara. rile tevkif edilmiş ve hakkında ilk tah- kikat açılmıştır. Bir çok kişiyi dolandıran maznunun, İtakib ettiği usul şudur: Ecnebi memleketlerde, veya askerde bir akrabası bulunan kimselerin adres - lerini tesbit etmektir. Sonra bunların birer birer evlerine gitmek ve: — Akrabanız Yunanistandan döndü, rıhtımda sizi bekliyor, diyerek dolandı- racağı adamı rıhtıma kadar götürmek - tedir. Suçlu, bu şekilde ağına düşürdüğü O- ranya isminde bir kadını Galata rıhtı - İmuna götürmüş ve: — İşte senin akraban şu vapurda, yalnız vapurda masraf etmiş, 13 lira 1â- İzm. Paryat ver de bir sandala atlayıp, götüreyim, şimdi birlikte döneriz, de miştir. Parayı aldıktan sonra da, savuşup, gitmiştir. Suçlu, ayni şekilde, Lütfi, İsak, Ev - doksiya isimlerindeki üç şahsı daha do- İlandırmıştır. Yaplan tahkikat sonunda, suçları de »« İillerle sabit olan Avram, 2 inci sorgu Ankara Radyosu DALGA UZUNLUĞU Jö48 m. O 182 Kes, 120 Ker. TAG, 1974 m. 1515 Kes, 20 Kw. TAP. 31,79 m. 9465 Kes 20 Kw. PAZARTESİ 11/12/1939 1230: Program, ve memleket saat Ayarı, 1245: Ajans ve meteoroloji haberleri, 1250: Türk müsigi (PL) 1830 - 1& Müzik (Hafif müzik - PL) 18: Program. 1805: Memleket İsnat Ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri 1525: Müzik (Radyo (OCuz Orkestram) 18: Konuşma (o (Ankaranın iklimi hakkında) 1015: Türk müziği. Çnlanlar: Ruşen Kam, Cevdet Kozan, Reşat Erer, İzzettin Okte 1 — Okuyan: Semahat Özdenses. | — Lemi . Hi. cağ şarkı: (Sorulmasın büna yelsn) 2 — Hayr! . Hüzram şarkı: (Ölürsem yazıktır sann karmadan.) 3 — Lemi . Karciğar şar. kı: (Bir gölge ol beni peşinden kâştur) İŞemsettin Ziya - Kürdilihicezkâr şarkı: (Bık tım elinden.) 2 — Okuyan: Necmi Riza A- hiskan, 1 — Neva peşrevi, 2 — Dedenin ba. yatl şarkısı: (Nice bir aşkınla.) 8 — Rifat Bey - Uşşak şarkı: (Düştüm yine bir Afeti meşhuru cihana.) 4 — Mahmud Celâlettin Pa, OUsşak şarkı: (Mecnun gibi ben.) 8 — Suphi Ziya . Uşşak şarkı: (Gfcendi biraz sörlerime.) 6 — Uşşak saz semaisi 8 — O kuyan: Radife Erlen. 1 — İsfahan şark (Kim demiş aklım alan) 2 — Lemi. Kar. elğar şar: (Hüsmüne etvarı nazik şan se. nin) 3 — Refik Fersan . Muhayyer şarkı: (Her gürel bağından.) 4 — Muhayyer saz semaisi, 20.15: Konuşma (Ormanlarımız ta. nıyalım ve koruyalım.) 2030: Türk müziği: Pasıl heyeti, 2115; Müzik (Küçük Orkes . ira . Şef: Necib Aşkın) 1 — Prltz Reekten. wald: Viyana müzikleri, 2 — Hans Zander: Polka. 3 -- Hansehmann: Andalusla (İspan. yol vali) 4 — Rio Gebhardi: Maskarad (Konser vals.) 8 — Gangiberger!: «Benim Küçük Ayım Teddys (Saksafon aolo) 6 — Emrerleh Kalman: Ah, sen, sen! (Vi 1 — Ayber; Göbekliler (resmi geçidi. 8 — Gustav Lindner: Şarap ilâhı Baküs şerefine dans 72: Memleket saat ayarı, Ajans ha - berleri; Ziraat, osham - tahviât, kambi . mıştır. Bunlar da bir kaç güne kadar ken | Müddeiumumilikçe açıkgöz bir dolan -jmek üzere Asliye 6 ıncı ceza mahkemf” İsine sevkedilmiştir. Mahkeme kapısında düşüp bayılan ihtiyar bir ana Evvelki gece Fatihte vukua gelen 2 aile kavgası dün adliyeye intikal etrsi$ * tir. Suçlu Mürüvvet, aralarındaki bir ihtüâf tan dolayı kocası İbrahim ile kaynana$i Ümmügülsümü tahkir etmiş, iş mahke * meye düşmüştür. Sultanahmed 1 inci sulı ceza hâkimi yapıları duruşma sohundâ suçunu sabit görerek, Mürüvveti 2 gün müddetle h#P” se mahküm etmiştir. Mürüvvetin anası Halime Sultan da, K* zının mahkümiyetine dayanamıyarâ” mahkeme kapısında düşüp bayılmıştı” Hâdise adliyede heyecan uyan ve cankurtaran otomobili çağırılarak İHalime Sultan hastaneye naklediknişti” Eroin iptiâsile hırsızlık yapan iki kişi Aksarayda İsmail isminde arabasını çalarak, 6 liraya bir i satan Bayram oğlu Musa ve Fevzi Ak man isminde iki kişi, zabıtaca yakalan3” rak, dün adliyeye teslim edilmişlerdi”. Müddetumumilikçe, suçlular, muh me edilmek üzere o Sultanahmed 1 1” sulh ceza hâkiminin huzuruna Ç- ği mışlardır. Her ikisi de yapılan sorgul ri sırasında: «— Biz eroin müptelâsıyız. Bands ne kadar İstesek kurtulamıyoruz. BU İde, onun yüzünden yaptık» İ Demişlerdir. İ Hâkim, Musa ile Pevzinin 1 rer #İ İmüddetle hapislerine ve derhal tevki v birinin ci hâkimliği tarafından o muhakeme edil . rine karar vermiştir. Radyo Programı yo - nNtut borsası (Fiat) 2220: Müzik ber çük Orkestra - Yukarıdaki programin Mü İvan) 2236: Müzik (Solistler . Pi) ga İzik (Cazband . PL) 2326 - 2830: Yİ! İsrosrem, ve kopanış, * Hergün yalnız kısa dulga 31/7 m. 9469 yi postamızia neğredilmekte olan yabanci © lerde haberler saatleri | aşağıda Göste miştir: İranca: (o Saat 13,00 ve 1845de Arapça o» 1818 ve 1045de Fransızca » o 1345 ve 20,i5de ir Yerebatan, Çatalçeşme sokak, 9 İSTANBUL resimlerin (oObütün mahfuz ve gazetemize aid” ABONE FİATLARI Cevab için mektublara 10 Pul ilâvesi lâzımdır. . İstanbul £ “Posta kutum : TAL Telgraf: Sor Posta Telefon : 20203 sanane