24 Ocak 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

24 Ocak 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

y İ 10 Sayfa SON POSTA Memleket Elaberleri Çankırı Halkevi köycülük £( Serk viayeterimiz ) şubesinin faydalı çalışmaları Şehirde her hafta kurulan pazara gelen köylüler akşamları Halkevinde Le Fi F » Çankırı Halkevi köycülük şubesi Çankırı (Hususi) — Çankırı Halkevi - min şimdiye kadar göze çarpan ve fay - âne faaliyetini köycülük gü- wsimi basıp, Yol - al alınca hafta-| Bu gece köylü ge- e köylü ellerini sâllıyarık köyünde gibi orada top - landı Salonda yerli saz çalıyordu. Bando ça yordu. Konfer iiyordu. Köylü serbestçe eğle xdu. Birkaç aydanberi böylece devam .ede- gelen haftanın köylü gecelerinden birin- de başından sonuna Kadar bulundum. Salı akşarm idi. Ertesi gün pazar dut- duğundan köylüler şehre irmişlerdi. Ak- gam etraf kararırken Halkevinin kapı -| sından akın akın köylüler şen, neş'eli| girmeğe başladılar, Bir saate varmadan galon yalnız köylü ile doluvermişti. Hattâ üstüste oturmuşlardı. Bando İstiklâl mar- gımı çaldı. Ayakta dinlediler. Sonra gene bando güzel parçalar çaldı. Fakat bu on- Yarı sessizce dinlemekten başka ruhları- Ba bir şey serpmiyordu. Yalnız dikkatle dinliyorlardı. Bu sırada valimiz Tevfik Noyan salo-! na geldiler, Köylünün arasında oturdu - lar. Halkevi köycülük şubesi reisi müddei- nümi Gültekin Onay ayağa kalkarak toplanıp eğleniyorlar azalar: köylüler arasında köylünün anlıyacağı lisanla güzel sözler söyliyerek valinin ne demek olduğunu ve şimdi aramızda bülunduğunu, her köylü derdlerini açıkça valiye anlatma - sını söyliyerek alkışlar içinde sözlerine nihayet verdi. Valimiz köylü ile hasbıhale başladılar, ere Halkevi sa-| Devairde işlerinin sürüncemede kalıp kal | madığı soruldu. Bu arada köylüler bir hayli şikâyetlerde bulundular. Kenâile - rine yol gösteren valimiz »iral işler hak- kında sorularda bulundular. Nihayet yerli saz çalmağı, köylü ara- sından çıkan çiçekli al mintanlı iki köy delikanlısı oynamağa başladı. Bu oyna - malar hayli devam etti. Bütün köylü neş'e içinde idi. Oynıyan oynuyor, gülen gülüyor. Bu köylü gecesini gördükten sonra | Halkevinin diğer şubelerinden de famli- yet beklemek ihtiyacını düşündüm, Hele İölü gibi duran temsil şubesi içtimaf ba - kımdan Çankırıya az mı faydalı olacak- tır? Dil, tarih şubesi neşriyat sahesında bari kendini gösteremez mi? Sosyal yar- dım sinema gösteriyordu. Fena filmler getirilmesinden ve elektriğin fenalığın - dan rağbeften düştü diye başkaca faali - yetleri ihmal mi etmeli? Ar şubesinin ye- güne faaliyeti olan aile toplantılarından ne fayda görüldü? Hulâsa; Çankırı Hulkevinin bütün çu- beleri köycülük şubesi kadar çalışsa bek- lenen fayda çok büyük olacaktır. a e Zelzele mıntakalarına yaya olarak giden Vali Sivas valisi Âkif İyidoğan soğuğun şiddetine ve tipiye Sivas vatiri (X işaretti) Sivas (Hususi) — Son yer sarsıntım yi- Myetimizin bilhassa Zara, Suşehri gibi kazalarında mühim mikyasta zayiat ve tahribat yapmıştır. Felâket haberi merkezde duyulur du - yulmaz facia yerlerine zamanında yar - dım ve imdad postaları sevkolunmuştur. Arcak Suşebri ve Koyluhisar kazaları, , muhalefeti ve yollarım bu yüz- rla kapalı bulunmasından vakti ve imdaddan inde bu yardım eğdememişlerdir. bu kapanan lışkan valimiz Akit İyidoğan at, ça vi süratle açılması ve Zara » Suşehri yolunda yardım kollarınm felâket mıntakasına u- zanmam için yapılan emeliyelere bizzat Yürek etmek üzere bu bavaliye gitmiş - de, kar ve devamlı tipiye Tağrnen 15 saat zarfında | Miketzede kardeşlerimizin ihtiyacları kar ve kış Sarıkamıştan 17/1/940 tarihlile ya- zılıyor; 25 gündenberi yalnız Ankara ve İstanbulun değil, “bütün dünyanın posta ve gazetelerinin hasretini çeki » yoruz. Geldi, gelecek, geliyor derken gelen posta, getire getire bu gece 25 Birincikânun tarihli tek bir İstanbul güzetesi ile 2-8 târihli beş Ankara ga zetesi getirdi. Halbuki normal vazi « yette İstanbulun 13, Ankaranın 14 İkincikânun 940 tarihli postaların al- mamiz lâzımdı. Mevsimsiz kar ve şid- detli fırtınalar oldu, Erzincan felâ - keti de, demiryolunun intizamını boz- du. Fekat bütün bu aksamaya rağmen memleketin bir köşesi, böyle günlerce habersiz ve postasız kalma- malı idi. Erzurum - Sarıkamış deko - Yili işlemezse ona müvazi olan şose a- çılmalıdır ve kış geldi diye umumi hayat felce uğramamalıdır. Unutma - mak lâzımdır ki, bu gibi ahvalde ki- zekçılık ve kayakçılıktan son derece istifade edilebilir. Son vaziyette bu zaruret bir kere daha bütün şiddetile j kendisini hissettirmiştir. Alikadarla - i rın bir kere daha dikkatini çekiyoruz. İN > | Muşta şimdiye kadar | görülmemiş bir fırtına Muş (Hususi) — İkincikânimun üçün- gün at 6 da ani olarak başlıyan, kar |ve yağ karışık, muhtelif istika lerden yede 20.8-24.4 metre süratle esen r ayın dördüncü günü saat iki buçuğa kadar devam etmiş, bu arada bir çok kavak ve meyva ağaçları devrilmiş, birkaç bina hasara uğramış, bazı evle - tin çatı çinkolarını sökmüş, damlardaki arduvaz taşlarını yıkmış, elektrik ve tel- graf direklerini devirmiş, gece halk u - mumi bir heyecan içinde kalmışsa da in sanca ve malca zayiat olmamıştır. Erzincan ve diğer illerde vukua gelen yer sarsıntısı hailesinden zaten müte heyyiç ve müteessir bulunan halk, bu emsali görülmemiş fırtına karşısında çok büyük bir heyecan geçirmiştir. İnkitan uğrayan elektrik tenviratile telgraf muhaberesi fırtınanın dinmesile derhal tamir edilmiş ve normal bir va- ziyete getirilmiştir. Fırtınanın devam et- tiği müddet içinde 97.7 m. m. yağış suyu dahi tesbit edilmiştir. Balıkesirde selin tahrib ettiği hatlar tamir ediliyor Balıkesir (Husus) — Sellerin tah ribstına maruz kalan Balıkesir - Kü - tahya hattının tamiri işine büyük bir hızla devam edilmektedir. Tamiri bi - ten Balikesir - Dursunbey battı sefer lere başlamıştır. Kütahyaya kadar o - lan kısmın da !kmali kısa bir zamanda bitirilecektir. Balıkesire yerleştirilen Erzincan felâketzedeleri Balıkesir (Humust) — Erzincan folA » ketzedelerinden iskânları Balıkesir vi - lâyetine müretteb kaffleler kısım kısım gelmeğe başlamışlardır. Şimdiye kadar 8 tir, Gelenler derhal mönasib yerlere yer» Jeştirilerek istirahat ve ihtiyaçları temin edilmiştir. Bunlar ileride vilâyetin müna. sib yerlerinde iskân edileceklerdir. Birin- ci partide gelen 6 kişilik bir grup istasyon memuru ve &ileleri bulunduklarından bunlar üçüncü işletme emrine verilmiş - lerdir. İkinci partide gelen 11 kişilik ka- file ise Edremid kazasında yerleştirile - cektir, Diğer taraftan nekdi ve malt yardım işi de ayni hızla devam etmektedir, Yozgatta kış sporları Yozgat (Hususi) — Yozgatta kar 50 santimi bulmuştur, Spor bölgesinin baş- İmdad ekiplerine riyaset «den de «| kanlığımı deruhde etmiş olan valimiz gerli Valimiz Zara ile Suşehri arasm-| Feyzi Gürel kış sporlarına da ehemmiyet daki uzun ve #rızah mesafeyi soğuğun | vermektedir. Avclık ve kayakçılık me vine felâketzede kardeşlerimiz için bir (Devamı 11 inci sayfada) raklıları günden güne çoğalmaktadır. | Güzel birköy : Marmara Ereğlisi | REİNA NNESRNN ülük esasları pazara alınarak bir sathı mailde Marmara denizine nazır olarak inşa edili beyaz ve kırmızı renkli evlerile küçük bir kasabaya ben- ziyen mamur ve şirin köylerimizden * kanununa göre idare ve temsil en ki meklebi. parti binası, okuma odası bulunduğu gibi halkın milli ve yabancı neşriyatı takib ettiği İmuhtarlık dairesi radyosundan başka hususi radyolar da vardır. Halk uya- nık ve maarife düşkündür. Üsteki re. sim milli bayram ve günlerde köy genç- Sındırgıda tütün fiatları çok düşük Sındırgı . (Hususi) — Burada son günlerde tütün fiatları çok ucuzlamış - tir. Bu flat düşkünlüğünden istifade etmek isteyen yerli ve haricden gelen ? -İdört, beş tüccar iskarta diye bırakılan tütünlerle hiç satılmamış mahsuller - den beş kuruştan (30) kuruşa kadar kapışırcasına mübayaat yapmaktadır - lar. Kar ve yağmurun fasılasız devamı bu mübayaatı bir iki gün içinde teahhura urğatmıştır. İskenderim (Husus) partide 22 felâketzede votandaş gelmiş - | ketine uğrıyan Erzincan ğ dan Hatay vilâyetine üç bin kişi tefrik edilmişti. Bunlardan şimdiye kadar 2500 nüfus gelmiş ve Hatayın muhtelif gehir ve kasabalarına yerleştirilmişlerdir. Felâketzede kardeşlerimize yardım kçin Ee ae Bu meyanda büken C. H. Partisi reisi Nuri Gencin riyasetinde teşekkül e- den komite şimdiye kadar nakid ve eşya olmak üzere altı bin liralık teberrüat ka- bul etmiştir. Bu yekün gittikçe kabar - maktadır. Altı bin nüfuslu küçük bir ka- sabanın gösterdiği bu fedakârlık az gö - rülmemelidir. İskenderim willt yardım komitesf yalnız yurddaşların verdiği pa ra ve eşyayı kabul etmekle kalmıyarak Halkevi salorlarında açtığı bir dikiş ser- don, bir gömlek, bir mintan ve entariden Zelzele felâketzedeleri İskenderunda şefkat gördüler ——— 5 pa liğinin içten kaynıyarak tezahürat yap. Cümhuriyet meydanını ve Atatürk elini göstermektedir. Sultanköyünün yardımları Anadolu felâketzedelerine yardımda bulunabilme? kendiliklerinden yin ve Yusuf adında üç aşı bu işe memur eden kazanım Sultanköy halkı teberrü ettikleri 60 Nıayı ve kadınlardan teşekkül eden ko- mite de kabul ettikleri 100 parça eşya- yı kaza komitesine teslim etmişlerdir. Alttak? resim Cümhuriyet meydanını ve Atatürk heykelini göstermektedir. Muradlıda sıtma mücadele heyetinin faaliyeti Muradlı (Hususi) — İhsan Savaş Hikmet Okçuoğlu. Mahmud Çaparoğ « lundan mürekkeb sıtma mücadele hey- eti Muradlıda faaliyete geçti. Havanın muhalefetine rağmen halk istekle mu « ayeneye iştirak ettiler. Etraftaki ba - taklıkların kurutulmasından dolayı di- ğer senelere nazâran sıtmanın çok a- zaldığı görülmektedir. Br için —— »İibaret olmak üzere takımlarla çamaşı diktirmiş ve bunları Kızılay şubesi va sıtasile felâketzedelere tevzi ettirmiştir. Hümiyetli İskenderun bayanları bir ta - raftan bir işçi gibi sabahtan akşama ka - dar açlışıp dikiş dikerlerken, diğer taraf- tan istirahat zamanlarını da feda ederek gruplar halinde fekiketzedeleri | ziyaret etmekte ve onları muhtelif eşya ve yi - yecek hediyelerile teselliye çalışmak'a - dırlar. Hastandeki yaralılar ve doğum ha- linde bulunan kadınlara ayrıca yardım e- dilmektedir. MUM yardım komitesi dün ve bugün de İskenderunluların hamiyetine müra- caat ederek 150 çift kadar yeni ayakkabı tedarik etmiş, bunları muhtaç felâketze- delere dağıtmıştır. Gönderdiğim resim Halkevinde felâ - ketzedeler için çamaşır diken bayanları mızdan bir grupu göstermektedir.