30 Ocak 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

30 Ocak 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

| Balkan kon yi - 5 mesele görüşecek (Baştarafı 1 inci sayfada) genişleme hareketinin önüne geçmek Macar resmi mahfellerinin görüşüne üzere bir bitaraf blokun teşkil edilme- nazaran, Homanyanın harici siyaseti sun|si uylarda mubteğf tahavvüiler geçirmiştir., o Belgrad 29 (A.A.) — Balkan Anten. Asman » Sovyet anlaşmasından sonra, 'tı konseyinin önümüzdeki içtimaı bak- Romunyada Dövyellerin Besarabya ve Ala| kında tefsiratta bulunan Politi raristanın da Transılvanya hakkında ta-| tesi, konseyin heyeti umumiyesi itiba- lbierde bulunmaları ihtimsli karşısında, İrile Balkanlar vaziyetini tetkik edece ötedenberi beslenen endişeler daha fazla| #ini ve müsalemet yelile ihtilâfları i - arunışur. zaleys çalışarak bu suretle Balkan - Bu vaziyette, Romanya şu iki şıktan| Tuna snemleketlerinin bazı mutalebe. ia gaze-|” birisini tercih etmek mecburiyetinde ka- ıyordu: . 1 — Macaristanı tatmin etmek suretile muhtemel bir Sovyet tecavüzü takdirin- de İtalyanın müzaheretini kazanmak, 3 — Veya doğrudan doğruya Sovyet - lerle anlaşmak. Bu ikinci şık tercih edildiği takdirde, Romanya hududlarının Sovyetler tarafın- jan tekeffül edileceği bedihidir. Macar diplomatik mahfelleri, Roman - yanın ikinci şıkkı tercih ettiği kanaatinde dirler. Son Markoviç - Galenko mülâkatı da bu kanaati teyid eden mahiyettedir. Fihakika Galenko, Yugoslav hariciye”? Almanlar bazı Balkan devletlerini| nazırı Markoviçe Balkan paktını yeni e - saslara göre değiştirmek teklifinde bu - unmuştur. Bu teklif mucibince Balkan paktına a- za devletler, Balkanlar haricinden vuku» yulacak bir tecavüz takdirinde ae birbir- erine yardım edeceklerdir. Markoviç, Romanya hariciye nazırı - zın bu teklifini reddetmiştir. Peşteden ge'en mevsuk malümata göre | Şafenko, bu teklifini Be'gradda toplana- ak olan Balkan antantı konseyinde tek - ar ileri sürecek ve kabul edilmediği tak- iirde, Romanyanın Sovyetlere yaklaş - mak mecburiyetinde kalacağını bildire - tektir. Belgrad ne diyor? Belgrad 29 (A.A) — Havas: Zilâ 4 Şubat arasında Belgradda top - anacak olan Balkan devletleri konle - ansında Yugoslav vaziyetiriin şu olacağı mlaşılmaktadır; Balkan devletlerinin bitaraflığını ida - n€ İçin en uygun çare, Bulgaristan ve Macaristan da dahil olmak üzere bütün Balkan devletleri arasında karşılıklı ga- anti ve hatlâ taarruz halinde askeri muz | renet kaydile bir blok teşkil edilmesi ola- -aktır, Fakat böyle bir blokun teşkili şim- lilik mümkün olmadığı gibi tehlikelidir e. İmkânsızdır: Macaristanla Bulgarista- ım Romanya ve Yugeslavyaya karşı o- Bn tadil istekleri sebebile, tehlikelidir: "ira, Romatya, Yunanistan ve Türkiye suheriblerden bir grupla sıkı bağları vir ür. Ve bunların iştirakile bir blok teş -| âli Berlin ve Moskovada kendileri & -! eyhlerine müteveccih adüedi'ebilir. Buna binaen, Yugoslav ricalinin ka - iaatine göre, Balkan kowleransının ilk edefi Balkanlar arasında bir yaklaşmıya sâni olan engelleri ortadan kaldırmak ol salıdır. Diğer taraftarı konferansa iştirak den devletlerin müharibler bakkında ai'İ bitaraflıklarını tesbit etmeleri icab decektir. Bununla beraher, Belgrad, yal- öz Balkanlârda değil, ayni zamanda A - mdolu ve Akdenizde de menfaatleri olan Sirkiyenin İngütere ve Fransa ile ân .| aşmasını muhafaza edebileceğini testim lerini tatmine hadim olacağını bildir- mektedir. Alman propagandası Londra 29 (Hususi) — Taymis sa- zetesi busünkü bir yazısında Alman - yanın Balkan Antantını müskül yolia- ra, sokmak maksadile son günlerde bir takım entrikalara baş vurduğunu, bil- hassa antantın genişletilmesi için bü - yük bir vukufla tatbikine çalışılan Türk plânını bozmağa çalıştığını yazmakte- Gazetenin Belgrad muhabirine gö - kendilerine çekmeğe çalışmaktadırlar. Bu arafa bir takım esassız ve asılsız sa vialar da çıkararak Balkanlarda fir karışıklığnın hüsulüne gayret etmek- terirler. Bu sayiaların en basında Al- manyanın Martı birinde Balkanlara rruz edeceği keyfiyeti vardır. Mu - habir. fkinci şayla da Almanlarla müttefikler arasında Romanyada petrol harbi baslamış olduğı şeklinde dolastığını bildirmekte ve Balkan Kon seyinin toplantısından evvel Almanva. nın Balkan siyasetini teşevvüse uğrat- mağa çahei Sovyetler, italyanların Finlers yarılım vâdi ile alay ediyorlar (Bastarafı 1 inci sayfada) Finlândiyadaki askeri harekâta dair İtal- yan matbuatında çıkan yazılarla aliye- diyor ve bu matbuatım hayali muharebe- ler ve zaferlerden bahsetmekte olduğunu bildiriyor: Makalede şöyle denilmektedir: «İtalyan gazetecileri İngilizlerin, Fran sızların ve Amerikahların yalanlar yolu- mu takib ediyorlar. Stefani ajansı ise ka- baca mabud Havas ajansını taklid edi - İtalyan siyah gömlek'ileri tarafından Mazerhaym çetelerine vâdedilen yardımı istihza ile karşılıyan muharrir, İtalyan - İarın Aduadaki hezimetini, İtalyan or - dusunun Caporottoda verdiği bozgunu ve | İtalyan kolordusumun daha geçenlerde Guadalajaradaki akibetini hatırlatıyor ve diyor ki: sİtâlyan generallerinin bilgi ve töbi- yeleri bu mevkilerde takdir edileriştir. Küçük memleketlerin erkânharbiyeleri bile İtalyan askeri mütehassırlarile sJsy etmektedirler, Bunun içindir ki, Avrupanın mafiz | di > mahlelleri, Capörette o kuhramanlarınm | Ler Zaman İsi bevaz Finlere yardıma miisaraat ettikleri hakkındaki tebligah dudak bükerek Kar- şılıyorlar. İşte İtalyan silâhlarınm şöhreti #mekte, fakat tamamen Balkanlı olan di. | 9 kadar büyüktür.» ier devletlerin Türkiyenin misakini ta - b etmemeleri icab edeceği kamaatini şöstermektedir. Ruzname Roma 29 (Hususi) — «Oservatere Romanus gazetesine göre. önümüzde- Beleradda toplanacak olan 'Deladyenin nulku (Baştarafı 1 inci sayfada) — Fransa. bugün ordusu sayesinde müemmen bir vaziyette bulunmakta- dır. Fakat, harbi kazanmak için ber türlü yeni fedakârlıklara hazır bulun. 3alkan Antantı konseyinin ruzname -İzaj. d. başlıca şu meseleleri ihtiya etmek - tedir; ! — Balkan Antantını idame ettir - nek 2 — Venedikte yapılan Ciano « Şaky mülâkatının. neticelerinin tetkiki, 3 — Eehistanın Almanya ve Sav - pi arasmda taksiminden sonra Bal- arda husule gelen vaziyetin tet kiki. 4 — Antant azalarının, diğer Balkan devletlerile olan kia 5 —— Balkanlara doğru herhangi Almanyada, gerek işçi, gerek köy - tü ve gerek halkın bir kaç kisinin usa- ip variyetinde olduklarını pörüvoruz. ek Tl uğriyan memleket - erdek* halk ise, bu kl ö yi siyetimdedir. uşakların uşağı va ci okluğunu takdir edebilirsiniz. Almanyanın kuvvet ve harb imkân. -İların hakir rörmemeliyiz. Maahaza, ii kuvvet ne kadar büyük de olsa, Fran- sa bu harbi kazanacaktır. Çünkü ka - münasebalının tet - zanmada azmetmiş bulumuvaruz. Pu - nun için de, bütün kuvvetlerimizi bir İferbor etmeliyiz.» gi bir | sef Find —iki cephede yeni muvaffakiyetler kazandık, diyorlar (Baştarafı 1 inci sayfada) Halbuki şimdi, verilen kararlara gö. re. isĞlâ tahakkuk ettiği takdirde. bü- İtin Finler Sibirya ve diğer Uzakşark Scvyet vilâyetlerine onakledilecekler, ? retle her türlü müstakbel Fin ih- ilâllerinin önüne geçilmiş olacaktır. Harb vaziyetine gelince. Hel di» de bu akşam şu tebl 29 Kânunusani Finlândiya tebliği: Tadoga gölünün şimalinde şiddetli muharebeler vukubulmustur. Finler yalnız bütün Rus hücumlarını püskürt mekle kalmamış. ayni zamanda Rusla- rın baz: istinad noktalarını da işgal et- mişlerdir. Ruslar 800 ölü ve 160 esir vermiş »| erdir. Finler 4 hücum atahası, #4 top. 15 mitralyöz ve birçok silâh zaptetmiş lerdir. Aittojoki'de Rusların çevirme hare- keti yarılmış. düşman 550 ölü vermiş- tir. Kareli berzahımda ve diğer bölgeler de sükünet kaydedilmiştir. Hava faaliyeti Helsinki 29 — Bu sabah ve öğleden sonra Helsinkide 4 alarm verilmiştir. 4 Sovyet tayyaresi sefaretlerden birço- Zunun bulunduğu mevkiin üzerinde uç muşlardır. Burası Helsinkiye 20 kilo - metre kadardır. Tavvareler çok alcak- tan uçmuş ve üzerlerindeki işaretler et memurları tarafından tefrik e- dilebilmistir. Helsinki 29 (A.A.) — Dün oldukça mühim bir Sovyet filosu cenub Fin - lândiyosı üzerinden uçarak sahilde bu lunan iki köyle 40 kilometre içeride bu lunan Artijervi üzerine bomba atmış - lardır. Mühim hasar yoktur. Simalde Kuhme şehri bombardıman edilmiş, birkaç yangın zuhur etmiş - tir. Bir sahil şehrinde Sovyet tavyüre - cileri 10 kadar bomba ile sivil halkı a- teşe tutmuş ve bir kaç evde yangın çı. karmıslardır. Tayyareler ayni: zaman- da fince bevannsmeler de atmışlarsa Bövle bir aksbetin ne fe- da heyunnamelerin atıldığı köyün İsa- nı isveççedir. Senede kırk bin lira geliri olan çalışkan bir köy Sözüd (Hususi) — Söğüde beş saat Juzakta 170 evli Bursa - Eskişehir yolu üzerinde Haydarpaşa - Eskişehir arası stasyonu olan Çukurhisar köy ğ Köyde bir okul kooperatif teşkilâtı ve çarşısı olan bu köyün ihra - catı buğday ve Eskişehir şeker fabrika- sına verdiği panesrdır. Köyün şimal kısmmda yeni Amerikan bağları yetiş- İtirilmektedir. Köyün senede pancardan aldığı pa- ra yekünu 40.000 liradır. Köyde bü - yük bir imar faaliyeli göze çarpmakla- yün de etmektedirler. Şubatlan ifibaren (47 Asipirol Necati yerli Aspirin değildir. İde belediyenin mürakabesi altında bir Tifis mücadelesine şitdel - İkineikânun 30 8 başlandı (Baştarafı 1 inei sayfada) zeles temizlenmesi istenmiştir. Şirketi - hayriye ve Akay işletmeleri de bu usule riayet etmeğe davet olunmuştur. Banli- yö trenleri muayyen zamanlarda fenni şe- kilde temizlenecek'erdir. Dalmuşa usulünü tatbik eden taksiler, o tobüslerin tâbi bulunduğu şekilde temiz- lenecektir. | Ayrıca hasta nakleden taksiler hahsta- neye geldiği sırada temizlenmeden bira - kılmıyacaktır. Bu hususta hastane kapı- | cılarına lâzım gelen talimat verilmşitir, 2 «— Belediye bitlileri temizlemek Üzere Balatta ve Kasımpaşada halk hamamı 4- çacaktır. Her türlü hazırlıklar ikmal e - dilmiş, bu iş üzerine memur tayin olunmuştur. Ayrıca Mahmudpaşa hama- mundan da istifade edilecektir. 3 — Kazalarda bit muayeneleri yapıl maktadır. Belediye, kazalara «bit dok - torlarıs göndermiştir. 4 — Kapalıçarşıdaki Bitpazarının bi - tin sirayetinde rol oynadığı görülmüştür. Belediye, Bitpazarmı kakfirmak niye - tindedir. Onun yerine muayyen bir yer- çarşı açılacaktır. «Eskiler alayım» diye sokakları do - laşanların bu şekilde çalışmalarına niha- yet verilecek, eski elbiselerin her yerde satılmasına müsaade olunmuyacaktır, 5 — Her türlü yiyecek ve içecek mad- Gelerinin Avrupada olduğu gibi hal içine alınması imkânları aranmaktadır, 6 — Belediye yeniden hasta nakil ve tebhir otobüsleri satın alacaktır, 7 — Doktorlar mahalle mahalle dolaş- makta sari hastalığa tutulmuş hastaları a- ramaktadır. Bu gibi hastalar derhal tedavi | altına alınacak, hastaneye kaldırılacak «| tar, yıdlardan istifade edilerek küçük es - bafın ortadan kaldırılmasına Çalışılacak, bunların büyük dükkân açabilmeleri işin | birkaçının birleşmesi temin edilecektir. Şehrimizde tifüs salgın halinde değil dir ve salgın haline gelmesine de müsââ- de edilmiyecektir. ? İki kadın bir olup bir adamı dövdüler Dün Üsküdarda garib bir dövme ve yaralama bâdisesi olmuş, fki kadın bir olup bir adamı dövdükten sonra, üste- lik de zavallıyı bıçakla yaralamışlar - dır. Üsküdarda Paşalimanında İhsanpa- şa sokağında 1! sayılı evde oturan A- daletle arkadaşı Eminenin ayni yer sa- kinlerinden Süleyman Tevfik adında birinden bir miktar alacakları vardır. Ve bu yüzden de kadınlarla İsmail a - rasmd3 sık sık kavgalar olmakta - dır. Dün Adaletle Emine sokakta, Sü - leyman 'Tevfiğe tesadüf ederek gene bermutad paralarmı istemişlerdir. Sü- leyman Tevfik. alacaklılirını bugün yarın vâdile oyalamağa çalışırken, A. daletle Emine bir olup adamcağızın Ü- zerine atılmışlar ve dövmeğe başla - mıslardır. Mütecaviz kadmlar dövmekle de hırslarını alamamışlar, Süleyman Tev- fiği bıçakla yaralamışlardır. Carih kağmlar hakkında kamımi ta- kibata başlanmıştır. Bir. köylü kaza kursumile yaralandı Bakırköy kazasma tâbi Firuz köyün den Netık oğlu Hüseyin evvelki gün. doldurduğu çiftesinin namlusunu üf . lerken eli tetiğe değmiş ve bu yüzden çifte ateş alarak ağzından ağır surette yaralanmıştır. 8 — Belediye zabıtam ta'imatnamesine ilâve olunan maddelerin dayandığı ka - Yarslı köylü hastaneye kaldırılmış» tr Mütekaid He sab Memuru alınacaktır. Askeri Fabrikalar Umum Müdür- lüğünden: Mütekald bir askeri hesab memuruna ihti, Je umum müdürlüğe müracaatları (602) TIRI yaş vardır. İstekli olanların hal tercümeleri İN Gençleri FRENGİ ve BE Afetindean Koruyan yegâne İstanbul Üniversitesi A. LSOĞUKLUĞU İETT E. P. Komisyonundan: Diştababeti okulunda yapılacak 610 . 25 lira keş'i tamir ve tadil işi 10 Şubat 540 Cumartesi günü saat Il de Rektörlükde açık eksiltmeye konulmuştur. İstekliler en az 500 liralık bu gibi işler yaptığına dair İstanbul Viliyetinden ihale. radyosundan da köylüler) gen sekiz gün evvel alınmış vesika ve Ticaret Odesi vesikasile 69 liralık muvakkat te. minatlarile gelmeleri; şartname, keşif her gün Keztörlükre görülür. (613) Esası haricden getirilmiş, tab- let şekline konmüş ve Avrupa maemulülının fovkindedir. | SİNDE İLECEK Bahçekapı Salih Necati