30 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Alman tayyareleri şimal denizinde bir İngiliz vapuruna taarruz etti İngiltere yeniden harp levazımı fabrikaları açıyor .. Sene 22 — No. 7040 — Flati her yerdâ 5 kuruş Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri; 20768 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Şarki Galiçyada Alman kıtaları | | Li s.o .. İ /Tass ajansının tekzibine rağmen Romanya toplantısında ne görüşülecek? Belgrad radyosu: “Sansasyonel ka. ri Ky ral Balkan Antantı konseyinin rarlar verilmesi beklenemez,, diyor Belgrad radyosuna göre Konsey umumi vaziyeti! ve Balkanlarda sulhün kuvvetlenmesi imkânlarını tedkik etmekle iktifa edecektir Demoktrasilerin ahlâki esaleti m aşırı menfaatleri, aları meydana çıkar» iras kargaşalı- ın en büyük hakikat meydana çıktı. Harbin ursa olsun; daha şimdi- siyasi ve içtimai rece bâtıl olduğunu kitlelerinin o gözleri Idızlı idenllerin Bizce, ahlâki given devletler içinde, tatbik siyasi ve içtimni idare sistem- » diye göste milliyet hislerini geniş bâşeriyet ide- aline fe nda idiler, İnsanlığın i, milletler arasında sulh lırln ve ahlâkın terakkisi içtimai, iktisadi mezhebin a kabulüne bağlı idi. Kapita- Uzm denilen veba hastalığı ile demok« | rasi adı verilen çürütücü illet, cemi. sanları esir ediyor, eriş 1 bülyalarını vaadetti. gi, yahut Naziliği y harbin, sefale- müsavatsızlığın tek ça tanca propagan- ihitlerde elverişli saha- at rejimlerde- | iniz!» gibi insa- elsefelerle o beslen» in altından koyu bir mil | riyalizm ruhu fışkırdı. İ xen silâha sarılıp, ülke- a be adılar, günahı olmayan nları öldürdüler, hür yaşamaktan olmayan cömiyetleri ken- r GÜMEYE uğraşıyorlar. e İçtimal idare tarzı bir r. Felsefe, umumü mâ. hayet bir bartket tarzı, i demektir. Ferg. il ilerin temeli olan felsefe, inliklerine kök ış, asırlarca süren tecrübelerden t almış, en çeşitli cemi, düşünce ratmış bir fi del msfhumu, mi hiç bir ferdin, hiç Necmeddin Sadak (Devamı 6 wncı sahijede) 'Belgradda Tiyatro meydanı Belgrad 29 (AA) — Balkanan- tanltı konseyinin önümüzdeki içtimar hakkında tefsiratta bulunan Politika konseyin heyeti umumiyesi itibarile Balkanlar vaziyetini tedkik edeceğini ve müsalemet yolu ile ihti- lâfları izaleye çalışarak bu suretle Balkan - Tuna memleketlerinin bazı | mutalebelerini tatmine hâdim olaca- ğını bildirmektedir. Belgard 29 (A.A.) — (Havas): 2 İNÂ 4 şubat arasında Belgradda top- | anacak olan Balkan devletleri kon- ferasında Yugoslav xvaziyetinin şu olacağı anlaşılmaktadır; Balkan devletlerinin o bitaraflığını idame için en uygun çare, Bulgaris- tan ve Macaristan da dahil olmak üzere bütün Balkan devletleri arü- sında karşılıklı garanti ve hattâ ta- arruz halinde âskeri müavenet kay- dile bir blok teşkil edilmesi olacaktır. Fakat böyle bir blokun teşkili şimdi- (Devami 4 üncil sahifede) Petrol hakkında Reuter ajansının Romanya, ticari vaziyeti itibarile Almanya ile! bir tebliği mübadelenin kendisi için hayati ehemmiyeti haiz olduğunu bildirdi italya, Rumen petrolleri hakkında Berlinde teşebbüste bulundu Londra 29 — Reuter ajansı gu tebli- ği neşretmiştir: Romanya petrolleri hak- kında son günleide yalan yanlış haber- ler neşredilmiştir. Hatta müttefiklerle Romanya arasındaki münüsebetlerin ke- sildiğinden bile bahsedilmiştir. Bu ha. ber Londrada tekzip edilmiştir. Vaziyet | şüdur: Almanlar, harp dolayısile muhtaç ol- duklari petrolü szami miktarda alabil- mek için Romanya üzerinde tazyikler yapmışlardır. Romanya da bir petrol komiserliği ihdas etmiştir, Romanyada- ki petrol menbalarının çoğu Fransız ve ngiliz sermayesila işliyor. Bunun için müttefikler düşmena fazla petrol veril mesine mukavemet edeceklerdir. Romanya müttefiklerin o yapılacak sevkiratına karışmayacağını bil- Fakat ticari vaziyeti itibarile ile mübadelenin kendi ehemmiyeti haiz olduğunu etmiştir. Mü: bi ttefiklerin Romanyaya kar- | m tehdikâr bir vaziyet aldıkları doğ ru değildir. Doktor Clodius Romaya niçin gitti? Rumen petrolleri günün meselesini teşkil etmekte devam ediyor, Paris > Sole | gazetesinin Roma muhabiri, bu mesele- ye dair gazetesine gönderdiği uzun bir mektupta diyor ki: Alman Hariciye Nezareti iktsad şu- besi şefi doktor Clodiws dün akşam Ro- maya gelmiştir. Mumaileyh İtalyan ik- tsad erkânile temaslarda bulunacaktır. Siegfried hattını inşa etmiş olan Alman mühendis Todtun Romanyaya seyahati Romanyanın Almanyadan görmekte ol- duğu tazyik, doktor Clodiumun Romayi (Devamı 6 mı sahifede) Dikkatle rs Kapatmak. kdfi değil İhtikâr o yapanlarm müesseseleri kapatılıyor. Fakat muhtekirler ba tedbire biyik altından gülerler. Zira ticaret yazıhaneyle, dükkânina mu kayyed değildir. El altından, yahut başka bir firma ile, yahut başka za- man yapacaklarını gene yaparlar, Muhtekiri bulunca büyük bir para cezasma, hapis cezasına çarparak darbelemek lâzımdır, nüfuzlarını Balkanlara teşmil etmeğe İ Moskova 29 — Şarki Galiçyada şi- mendifer hattını konirol eden Alman askerleri bulunduğuna dair çıkan haber. lar üzerine Tass ajansı bir tebliğ neşret- miştir. Tebliğde deniliyor kiz | «Bu habar tamamen yalandı. ve bü mu tekzip için salâbiyettar mez) Tas ajansına salâhiyet vermişlerdir. Şarki Galiçya topraklarında hiçbir ec- nebi zabiti veya askeri yoktur. Sovyet ler Birliği ile Almanya arasındaki iyi komşuluk milnasebetlerine binaen taraf- lardan birine ait kıtaatın diğer mem- lekette ikameti mümkün değildir.» Berne 29 (A.A.) — Galiçyada Ak man kıtsatı bulunduğu Almanya ve Sov- yetler Birliği tarafından inkâr edilmek- te ise de, National Zeltungun Bükreş- teki muhabiri emin kaynaklardan aldı. fı malümats atfen bunu teyid edecek vaziyette olduğunu bildirmektedir. ,Muhabir diyor ki: Alman müfrezeleri nup Galiçyası vasıtasile Romanyayı ce- Almanyaya bağlayan demiryolunu işgal etmekte ol duktan başka Lvova ve Galiçyadan Ro- manya hududuna mücavir olan başlıca şehirlerine tanklarla mücehhez kuvvetli Alman kıtaları da gelmiştir. Galiçyadaki Almanlar Al- manyaya naklediliyorlâr Berlin 29 (A A.) — Wolhyn ve Ga- lişyadaki Alman ekalliyetlerinin Alman yaya nakli işi bitmek üzeredir. Nakledi- lenlerin yekünu 160,000 dir. Almanya politikasını değiştirecek mi? Londra 29 (A.A.) — Sunday Dis- patch gazetesinin diplomatik muhabiri yazıyor: İstihbaratımıza nazaran Hitle- rin müşavirlerinden bazıları, Rus - AL man işbirliği beklenen neticeleri verme- diği takdirde Roma - Berlin - Tekye mihverinin ihyası için yeni bir gayret aarfetmeğe Führeri teşvik eylemektedir- ler. 'Komintern aleyhinde yeni bir blok teşkil edilecek Mmanya bu bloka alınmıyacakmış Sovyetler Balkanlara inmeğe kalkarsa Japonyanın İtalya ile Macaristana yardım etmesinden bahsediliyor Londra 29 —— Budapeştede bulun- makta olan Daily Mail muharriri Ward Price'e göre bu memlekette top- lanmış olan Japon diplomatları kon- | feransı, komintem aleyhindeki misakı yeniden tamir ve islâh etmek çarele- | rini araştıracaktır, | Japon diplomatlarının, Sovyetlerin | i kalkışmaları halinde İtalya ve Maca- ristana gerek kuvvetle, gerek tehdid ile yardım etmesi için kendi hükümete lerine yapacakları teklifleri de müza- | kere edecekleri söylenmektedir. Tokyo 29 (A.A.) — Rudapeşteden Asahi gazetesine bildiriliyor: Japon | sefirlerinin içtimaından evvel yapılan | mühim bir mülâkat esnasında kont Ciano Japornyanın Roma sefiri Amau- ya yeni bir komintren aleyhtarı blok teşkilini teklif etmiştir. Almanya bu İ boka alınmıyacaktır. Japon sefirleri Bükreşe gidiyorlar Budapeşte 29 — Iletfol Haggel ga- zelesi, Japon diplomatları arasında Budapeştede aktedilmiş olan konfe- ransın sona erdiğini yazıyor vedi- yor ki; «Konferansta müzakere edilmiş 0- lan hususlar hakkında hiç bir şey sizmamıştır. Japon diplomatlarının derhal sefir bulundukları memleketle. re avdet elmiyerek Bükreşe gidecekle. ri haber alınmışlır.> Edebiyatta Yeni - Eski meselesi Şair Necip Fazıl Kısakü- reğin bir mektubu Bugün beşinci sahifemizde Yarabbi!... Madem ki bana piyango çıkmıyor, bari şu Eminönü imarnda bir iş nasip etde ömrüm oldukça geçineyimi...