30 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

30 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

(Başiarafı 1 inci sabifede) #k mümkün olmadığı gibi tehlikeli dir de, İmkânsazdım Macaristanla Bulga- ristanın Romanya ve Yugoslavyaya, karşı olan tadil İstekleri sebebile, Teb Hkelidir: Zira, Romanya, Yunanistan | ve Türkiyenin muhariblerden bir ie a sıki bağları vardır ve bunların işti. rakile bir blok teşkili Berlin ve Mos- kovada kendileri aleyhine mütevee- «ih aâddedilebilir. Buna binaen, Yugoslavya ricalinin | kanaatine göre, Balkan konferansı- nın ilk hedefi Balkanlar arasında bir yaklaşmaya mâni olan engelleri or. | tadan kaldırmak olınalıdır. Diğer ta- | tafdân konferansa iştirak eden dev. | etlerin muharibler hakkında kati | bitaraflıklarını tesbit etmeleri icab #decektir. Bununla beraber, Belgrad, yalnız Balkanlarda değil, ayni za manda Anadolu ve Akdenizde de men faatleri olan Türkiyenin İngiltere ve Fransa ile anlaşmasını muhafaza ede- bileceğini teslim etmekte, fakat ta- mamen Balkanlı olan diğer devletle- rin Türkiyenin misalini tekib etme- meleri icab edeceği kanaatini göster- mektedir. Roma 29 — Dün akşam Belgrad radyosu, Balkan antantı konseyinin | içtima: hakkında yarı resmi bir teb. iğ neşretmiştir. Bu tebliğde denili- yor ki: «Antantın bu içtimaında, diğer top- lantılarda olduğu gibi, dört devlet | Balkan devletlerinin bitaraflığı üzeri De dayanan sulh arzularını ve gün den güne daha samimi bir mahiyet alan işbirliğini yeniden teyid edecek- lerdir. Balkan milletlerinin hürriyet ve istiklâline müstenid olan Balkan yarım adasındaki bugünkü vaziyetin baka ve istikrarı, Balkan antantının başlıca hedefi olarak kalmaktadır. İtalyanın Bslikan ântantı ile Bak kab a gulhü idame etmek ve Bak kanları bugünkü harpten uzak tutmak! gibi craslı meselelerde teşriki mesuj hu- susundaki arzusu, Balkan antantınm gayelerine tamamile uygun düşüyor. Balkan antantına dahil olan devlet- ler, komşu devletler arasındaki ihti- Mifları hal ve faslelmeğe ve Şarki Avrupa devletleri evelemirde Roman- ya ile Macaristan ve saniyen Român- ya ile Bulgaristan arasında uzlaşma yı temine matuf gayretleri teveccüh ve muhebbet İle takip ediyorlar, Harici siyaseti için komşularile dostluğu temel ittihaz etmiş olan Yugoslavya, bunu te- min için bütün gayretleri sarfediyor. Bu, esasen kendi menfaatleri Icabındandır. Maamafih Yugoslavya, bazı meseleler- de nezaketin icap ettirdiği şeyi de müdriktir. (radyonun bu kum işitti al Balkan Antantı konseyinin toplantısında neler görüşülecek? .) Balkan antantı konseyi, direkt bir tehlike altında toplanmadığı cihetle muayyen bir gayeye matuf ted- birler almayacak, umumi vaziyeti ve Avrupanın şark cephesinde sulhu is tikrar ettirecek fınkânları tedkik ile iktifa edöcek, ve harbin askeri mes&- ielerie ayni plâna soktuğu iktisadi meselelerle de meşgul olacaktır. Bu konferanstan sansasyonel karar- lar beklenemez. Zira bu konferansa bütün Balkan devletleri iştirik etmi- yorlar. Balkan antantı, başka devlet- | ler aleyhine müteveccih olduğu hissi. ni verebilecek blokların teşkiline mü- sald değildir. Antant, mesaisini imkâ- nın çerçevesine ve mevcud kadroya inhisar ettirmek emelindedir. 'Times'in bir makalesi 'Times gazetesinin Balkan muhabiri Ankaraya yaptığı bir ziyaretten son- ra Türkiye hakkına uzun bir makale yazmıştır. Muhabir Moskova müzake- relerini ve akibetini uzun uzadıya izah ettikten sonra bugün Türkiyenin Sor- yetler ile münasebeti ancak «müsteki- mâne> olarak tevsif olunabileceğini kaydetmiştir. Muhabir Balkan federasyonu tasav- vurunun neticelenmemesi Anschluss ve Sudet işlerinden ve İtalyanın Ar- navutluk siyasetinden ve Yugoslavya» nın bir nevi bitaraflık yoluna sevke- dilmesinden ileri geldiğini izah et- tikten sonra bu ahval ve şerait altın- da Türkiyenin Balkanları karışıklık- tan uzaklaştıracak ve tecavüzden ko- ruyacak gayesine matuf her hangi siyareti benimsediğini yazmıştır. Muhabir Berlin - Roma mihveri gevşeyip yerine Berlin - Moskova mih- | verinin kurulması üzerine İtalyanın siyasetini değiştirmiş olup obolşevik tehdidi karsısında Balkanlı devletlerin Arasında tesanüdün muhafazasını ve mevcud nizağların izelesini iltizam ettiğini ve bu itibarla Türkiye ile İtal- yünin siyasetleri otomatik olarak te- tabuk eylediğini ve bu suretle iki dev- let arasında matbuat mütarekesi ya- pıldığını yazmıştır. İngiliz muhabirine göre Türkiye ile İtalya arasındaki münasebatın bir kat daha iyileşmesi; Türkiyenin garpteki müttefiklerile İtalyanın arasındaki münasebatın salâh bulmasına bağlı bulunmaktadır. Egede zirai tedkikler Ankara 30 (AA) — Zirai tetkiklerde bulunmak Üzere refakatlerindeki müte- hassıslarita bugün şehrimize gelen ziraat umum müdürü Abidin Ege, buradaki ted- kiklerini müteakip yaptığı beyanatta xi- raat ve tülüncülüğü dalmı! bir inkişaf gös- termekte olan Akhisar'ı ziyaretinden mem- nun olduğunu ve görülen bu inkişafın art- mam yolunda bütün tedbirlerin alınmış olduğunu. söylemiştir. Abidin Eke buradan Manisaya dönmüş- tür. Önümüzdeki cuma gününden itibaren: TAKSIM sinemasında Mevsimin en heyecanlı ve binlerce kişinin iştirikile yapılmış en büyük film © DEN Bit PRANbA KAÇAĞIYIN Türkçe sözlü ve şarkılı VEDA ge ŞEHZADEBAŞI TURAN 2-DALGIN kocide Yarinki çarşamba gününden itibaren Şair REŞAD NURİ'nin şaheseri 1-TAŞ ARÇASI 3 — Memleketimizin kıymetli asaşatikalarından TOPKAPI SARAYI Sinema kurmak İstiyenlere: İşlek bir semtte yazlık ve kışhk sinema acele satılıktır. Talip olanlar Sir- Gülistan oteli sahibine müraca Filminin son günlerinden istifade ediniz. Yalmz üç gün kaldı. GEDİKPAŞA AZAK meşhur romancı “ADA M komik KÜÇÜK HABERLER: # Kartakla B. İhaşnın evinde yıkılmak Üzere olan bir servi ağacını kestirmesi da“ bibine tebliğ edildiği hrlde tebliğe riayet edilmediğinden Belediyenin ağucı kestir- diği ve bu münasebetle çıkan hadise Üze- rine mahkemeye müracaat edildiği yazl- Muşlu. Verilen malümata göre bu yolda Mbliget yapılmamıştır. Ve hadise hakkın- da B. İhsan tarafından mahkemeye müra» cant edilmiştir. # Belediye 300 tona ilâveten toprak ofisi tarafından 160 ton daha buğday teminini Ticaret Vekâletinden istemiştir. # MiNi sanayi birliği umumi heyeti dün toplanacaktı. Ekseriyet olmadığından top- lantı 6 şubat perşembe günü 19,30 a talik edilmiştir. 4 Kadıköy orta mektebi talebesinden Nedim isminde bir genç, dün, Kadıköyden vapurla İslanbula geçerken bir aralık mu- vazenesini kaybederek denize düşmüş, va- pür durdurularak çocuk kurtarılmak Da İanmişse de muvaffak olunamamıştır. Az sonra Nedimin cesedi deniz üzerinde bu- Yunmuştur, # Bir hafta evvel otomobille Çarşıkapı oağdesinden geçerken İzak adında birine şarparak ölümüne sebebiyet verdiklen sonra kaçan şoför Ali Fehmi dün yakala narak adilyeya verilmiştir. All Fehmi Sul- tanahmcd birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmiş Ye tevkif edilmiştir. # Fatihte Sinanağa mahallesinde otu- ran Hasan ie karısı Emine; bir maltıra kömür koyup yakarak odalarına almığ- lar, az sonra zehirlenme alâlmi gösterdik- lerinden Komşuları tarafından haberdar eden zabıta tarafından hastaneye Kal- dırılmışlardır. A Osman İsminde biri. evvelki gece son derece sarhoş bir halde Fetih caddesinde nara atarak umumun istirahatini selbet- #iğinden polis tarafından yakalanarak mahkemeye verilmiştir. A Yedikulede oturan Kostantin adında biri, Bahaeddinin kahvesine sarhoş olaruk gelmiş, Dimliri adında birile kavgaya tu- tuşarık alialta üstüste dövüşürlerken kah» venin çümlermi kırmışlardır, Bu sırada Kostantin bileklerinden de yaralandığı ci- hetle polis tarafından tedavi altına alin- mışr. 4 Vatman İsmellin idaresindeki 2238 numarali Fatih - Harbiye tramvay arabasi, dün akşam Üzeri, Perapalas önlerinden göçeken Lazarinin 678 plika numaralı otomobille çarpışmıştır. Çarpışma netice- sinde Lâzarinin yanında bulunan Dimitri yaralandığından hastaneye kaldırılmıştır. 4 Alanya civarında karaya oturan Tır- han vapuru, bugün İzmirden llmanımıza gelecek ve derhal bavuzlanacaktır. Tir- han, dün, bütün gün Çanakkalede bekle- miğtir. 4 Beşiktaş Halkevinden: Evimizde yal- mıs örta okul sekizinci sinif kiz talebesi için matematik, fizik, kimya, İngilizce kursları açılmıştır. Derslere 3 şubat 1940 cumartesi gününden fübaren başlanacak- tar. Bu sınıflardaki kız çocuklarınızın her gün idare memurluğumuza müracaat ede- Tek kayıtlarını ! lâzımdır. Önümüzdeki Perşembe akşamı bir konfera Üniversitede zelzele hakkında ns verildi Dünyada bir sene zar fında 80 bin zelzele olmaktadır, arz mütemadiyen sallanıyor Profesör Hâmid Nafiz Pamir konferansını verirken rertite konferans salonunda jeoloji profesörü B. Hâmid Nafiz Pa- mir tarafından zelzele hakkında şayan dikkat bir konferans verilmiştir. Profe- | sör konferansma başlamadan evvel zel- | zelenin tamamen jeolojik bir hâdise ol- | duğunu, güneşin, yıldızların bu bahiste | hiçbir alâkesı bulunmadığını ve zelzele yı evvelden tesbit etmenin henüz hiçl suretle mümkün olamadığını kaydettik- ten sonra hulâseten şunları söylemiştir: Zelzele tabii sebepler altında ve men- geini arzın dahilinden alan her nevi yer sarsıntılarının heyeti mecmuasıdır. Zel- zele insan duyguları için anidir. Fakat hasas âletlere bakılacak olursa bu hâ- disenin yavaş yavaş sükün bulduğunu görürüz. Zelzele ya volkanik olur ki bu indifalardan husule gelir yahut arz da- Ei çöküntüler sebebile yer sarsı- Bu iki nevi zelzele mevzildir. Zel ezim yüzde doksanı tektoniktir. Bu da arzın henüz tabii teşekkülütmi O ta- mamlanmamış muntakalarında kışır ta- bakasnın gerilmesi ve bu tabakaların çatlayıp kırılmasile husule gelir. Bu gerginliği arzın dağlarını doğuran ve karaların çökmesini intaç eden yan tazyikler vücuda getirir. Zelzeleler yal- nz memleketimize mahsus değildir: A- merika, İtalya, Japonya, Balkanlar, Yu- nanistan hep bu tabii hâdiseye maruz» durlar. Dünyada zelzeleler nadir hâdiseler sa- yılmamaldır. Bir sene zarfında bütün kü- rede vukua gelen zelzelelerin miktarı 60 bine varır. Bu hesapla dünyada bir saatte 9 zelzele oluyor demektir. Arz mütemadiyen sallanıyor. Fakat bu zel- zeleler arzın ber tarafına misavi suret- te taksim edilmiş değildir. Meselâ Tok- yoda dört günde bir, Korentte günde İPEK Arslan - Kaplan - Timsah - Fil - Gergedan - Müthiş Yılanlar gibi hakiki olarak hiçbir filimde görülmesi ” kabil olmayan 10 binlerce vahşi hayvan ve dünyanın en meşhur avcıları esrar ve macera ülkesi olan Afri- kada akla Hayret ve dehşet verecek binbir Muazzam Sahneyle TÜCCAR HORN (TÜRKÇE SÖZLÜ) Vahşi kabileler arasına düşmüş amy bir kızın korkunç macer. ç Ayrıca: INGILIZ DONANMASI VAZIFE BAŞINDA (Türkçe sözlü) Sezonun... . Sinemanın en Fümi... Paramunt Dani» ekinin ilde senesi şaheseri WİEL .MPERYAL Rerarengir İSA MİRANDA - Kudretli RAY MİLLAND Sinema dünyasında hadiseler yaratan... Binama Âleminde şanlar, şerefler kazanan... Muazzam harika, Bu Perşembe akşamından beren LÂLE SİNEMASINDA 4 defa zelzele olur. Bu zelzele hattına isabet eden mintakalar istikrar bulunca» ya kadar sarsılacaktır. İnsanlar tabiat İse mücadele halindedirler ve en korkunç zelzeleler dahi insanları yıldırmamış, bilâkis buralarda yeni mamureler ya- ratmışlardır. Tabiatın yıkamayacağı bir tek kuvvet varsa o da insan irâdesidir. Keman resitali © Şubat salı akşamı saat 21 de Fransız tiyatrosunda Piyanoda: Margrit Zirkin Proğramda; Vitali, Mozart, Lalo, Szymanovski ve saire. Büeller resital günü sabahtan iti- baren Fransız tiyatrosu gişelerinden tedarik odilebilir. 5 ŞEHİR TİYATROSU Tepebaşı Dram kısmı Gece saat 20,30 da ©. , KADIN Şehir tiyatrosunun bütün hasılâtını f&- Iâketzedelere tahsiz ettiği büyük müsa- meresi 3 şubat pazartesi akşamı ilk defa olarak: PEMBE SOKAK 46 No. Yazan: M. Feridun Sinemasında Harikul- âde Programdır dolu büyük aşk... İhtiras... ve heyecan & hb analı