30 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Kânunusani 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA mma Propaganda silâhını aleyhimize çevirtemeyizl Harbin böyle türlüsü görülmüş şey değil. Toplar susuyor, tayyareler hangarlarında duruyor, milyonlarca asker siperlerde bekliyor. (Fakat propaganda makineleri geceli gün. dürlü işliyor. Radyolar, gazeteler, el altından telkinler için milyonlarca ra harcanıyor. Ortalığa hâkim olan düşünce şu: Bugünün harbi cephelerde silâh kul- Janmaktan ziyade diğer tarafın sini- rini bozmak, bitaraflara sesini duyur. mak, davasını haklı göstermek sureti- Je kazanılabilecektir, Eskiden yeni bir öldürücü silâh bulacağız diye kafala- rını yoranlar, bugün O muvaffakiyeti hir radyo programı tertib etmek» te, yeni bir telkin vasıtası icad etmek- te arıyorlar. Müdafaa silâhları ara sında karşı tarafın radyosuna ot ti- kamak faaliyeti en büyük yer alıyor. Bu propaganda mücadeleleri arasında her millet, yabancı gazetecileri bir sefir kadar alâka ve saygı ile karşılıyor, vazifelerini görmelerini kolaylaştırı- yor, kendilerini dost haline getirmek için her çareye başvuruyor, itiraf etmek lâzımdır ki, biz dünya- nın bu gidişine heniz ayak uydur muş değiliz. İlkbaharda Yakın Şarkın pir hâdise merkezi olabileceği düşüm- çesile, dünyanın biyük ajansları ve gazeteleri memleketimize muhabirler göndermişlerdir. “ Bunlara © kolaylık göstermeği, kendilerinde © memleket hakkımda sevgi ve saygı uyandırmağı, bugünkü mücadele ölçülerile belli baş- hı bir kıym ?t Saymamız lâzımdır. Ne gare ki hiç bir devlet dairesi bunu kene dine İŞ cdinmiyor. Aksine olarak muhtelif dairelerin kendilerine ald me- seleler hakkındaki fazla gayreti yü- zünden muhabirler müşkülâtlan müş külâta sürükleniyor. Bugünkü dün- Yanın çok tesi; ir kuvvetini temsil den bu adamlar bize dost olacak yer- de bu yüzden memleketimiz hakkında yanlış fikirler peyda ediyorlar ve ha- rice yanlış tanıtacak bir unsur olmak istidadını gösteriyorlar. Bugünlerde yakmdan gördüğüm bazı hâdiseler var ki, noksanımızı iyi ce belli edecek bir mahiyettedir. Amerikada çıkan Time ve Life haftalık mecmuaları Türkiyeye Avrupa büro- larının sefini ve dünyanın en sanat kâr gazete fotografcısı diye milletler arası şöhreti olan bir muharriri gön. dermişlerdir. Time haftalık bir gaze- te sıfatile dünya yüzünde yeni bir çı- ğır açmıştır. Az zamanda temin etti- Ei kârla Nevyorkta kırk katlı bir bina kurmuştur. Life de resimli mecmua sahasında yeni bir çığır açnmş ve haf- tada üç milyon gibi bir satış temin et- miştir, Amerika halkının üçte biri ba mecmuayı görür, Resim yazıdan çok kolay tesir yaptığı için Life mec muasımdan kuvvetli bir neşir ve tel- kin vasıtası tasavvur etmek güçtür. Bu mecmiuanm mümessilleri mem- leketimize gelince evvelâ gümrükte müşkülâta uğruyorlar. Resim çekmek için getirdikleri ampuller mıkdarca çok görülüyor, ahkonuluyor. Halbuki her resim çekişte bunlardan bir tane yok edilir. Life kalite aradığı için her mevzuu beş, on defa çeker. Geçen gün Hariciye Vekilimizin resmi çekilirken on, on beş resim aldılar, Bir okadar ampul yaktılar, Gümrüğün gayreti belki de hazine menfaati ölçüsile çok iyi bir şeydir. Fakat memleket ölçüsi- le, her halde çok zararlığır, Bundan sonra Amerikalı muhabir. — Avrupa harbile beraber renkli kitap neşriyatı da başladı bay Arc... — ——— Nakil vasıtaları dezenfekte edilecek Sıhhiye müdürlüğü yeni bir temizlik mücadelesine girişiyor Şehrimizde son günlerde manttesmüf birkaç tifüs vakasına tesadüf edilmiştir. Dün ebedi istirahatgâhına (terkedilen gazeteci arkadaşımız İzzet Muhiddin de bu menhus hastalığın kurbanı olmuştur. Ancak İzzet Muhiddinin ölümüne sebe- biyet veren mikrobu, Erzincan felâket- zedelerinden aldığı hakkındaki neşriyatı alâkader makamlar, tekzip etmekte, İz- zet Muhiddinin bu mikrobu Yakacık- tan aldığını ileri sürmektedirler. Het ne olursa olsun İstanbulda tifüs vakası gü rülmüştür. Nitekim, vilâyet sıhhiye dürü B. Ali Rıza da dünkü gazetelerde çıkan beyanatında Yakacık ve Beşik- taşta tifüs vakalarına tesadüf edildiğini ve icap eden tedbirlerin alındığını söyle- mişi Tifüs vakaları üzerine sıhhiye mü- dürlüğü dün bazı tedbirler daha al tır, Şimendifer, tramvay, vapur, otobüs gibi nakliye vasıtalarını sıkı surette te- mizlemek için dün alâkadarlara teblizat yapılmıştır. Bu tebligata göre şehir içinde, işliyen otobüsler, şimdilik haftada iki Erzincandan dün de 8 kişi geldi Teberrüat dün 975,400 liraya baliğ oldu Dün şehrimizdeki K pilan teberrüat kelzedeler manfaa- nbul hi mn verdiği para yekü- nu 975,400 lira $4 kuruşa beliğ olmuştur. Dün de Erzincan ve havalisinden sekiz Kişi daha (gelmiş, bunlar Kadıköyünde tutulan evlere o yerleştirilmişlerdir. Vekâ- letten vilâyete gelen emirlere güre Erzin- cün vilâyeti memwriarından olup da yeni memuriyetlere tavin edilenlerin yal mas- rafları Kızılay tara an ödenecektir. Bundan başka felâket mintakasındaki ailesi efradını getirmek ve enkaz altında- ki eşyasını kurtarmak İsteyen felâketzede- lerden yalnız aile reislerinin bir defaya mal ık üzere gidip gelme yol mas- râflarının verilmesi emredilmiştir. Deri için akreditif veriliyor Takas limitet şirketi, derici ve köseleci- halt için akreditif vermeğe baş- ri Deri flatlerinde, normale doğru bir iniş vardır. Küçük baş hayvan derileri ithaline ehemmi verilmektedir. Daha #iyade Kanadadan ithal edilesek bu gibi deriler için, akreditif de verilmektedir. Bu gibi deriler geldiği takdirde iskarpin ve adin ayakkabılarının ucuzyacağı şüphe- #iz addedilmektedir, EML ARAR RA AAA TERE AAMAR RE REEL AZE EEE ler, çektikleri resimlerin memleke timizi modem tarafından göstere cek resimler olup olmadığı bakımın- dan, kontrol edilmek istenilmişlerdir. İstanbul zabıtası, resimlerin nega- tiilerini görmek arzusunu göslermiş- tir. Amerikada çıkacak bir mecmua- da memleketimizi fena ve geri göste recek resim bulunmamasını temine ça» lişmak elbette iyi bir düşüncedir. Fakat tatbikatta maksadı temin edecek yel bu değildir. Yegâne tesirli çare, mu- habirlere memleketimizi şevdirmek ve kendilerini buradan dost göndermek- tir. Aneik o zaman bizim aleyhimize yazı çıkmaması temin edilebilir. Yok- sa negatifleri kontrol etmek suretile hiç bir fayda elde edilemez. Dünyanın dört elle sarıldığı propa- ganda silâhma karşi bu derece müs- tağni olamayız. Hele kullanmasını bilmemek yüzünden onu aleyhimize patlatmak büsbütün facia olur. (VA - Nü) Je Jamıştır, gün son İ ay şubelerine yas | selerlerini yapıp da garajlarına çekilme- den evvel tebhirhaneye o uğrayacaklı bumlar tebhirhanede dezenfekte edile- ceklerdir. Tramvaylar, vapurlar, trenl de kendi müesseseleri tarafından ayni suretle temizleneceklerdir. Dezenfekte edilen bu nakil vasıtala- rının camlarına dezenfekte edildikleri tarihleri gösteren birer yafta yapıştırıla- caktır, Otomobiller şimdilik dezenfekte edilmiyeceklerdir. Ancak a hanelere hasta nakleden otomobiller, hastayı bi- raktıktan sonra hastanelerde dezenfekte edilmeden serbes bırakılmayacaklardır. Bundan başka bit temizleme işlerine dünden itibaren bir kat daha ehemmi- ilmiştir. Sıhhiye müdürlüğü, bir ama hekii avzif etmişti. Bu he- şimdiye kadar Beyoğlu ve Emin- önü kazalarında bekâr odalarında, han- larda, kahvelerde kirli insanları araştır- makta, bunları hamamlara sevk ile eş- yalarını tebhir ettirmekte idi Dünden itibaren bu hekim Fatih ve Beşiktaş kazalarında da tetkiklere baş- lamıştır, Yoksul ve başı kirli İ Karilerimizin mektupları Galatada tramvay ve otobüs ihtiyacı Akşamları Karaköyden 17 ile 19 ara- sında tramvaya binmek imkânsızdır. Karaköyde kışın soğuk ve yağmurlu hayalarda kadın, çoluk çocuk birçok kimselerin saatlerce tramray bekleğik- lerini görmek hakikaten acınacak bir haldir. Acaba Eminönünden olduğu gibi Karaköyden de akşamları araba kaldırmak imkânı yok mudur? Yoksa, Karaköyle Taksim veya Şişli arasında otobüs işletilemez mi? Halkın menfaati namına akşamları bir memur göndererek halkın bu feci halini görerek buna bir çare bulunma» sani sayın belediyemizden dileriz. P. Arel Kömür ihtiyacı Kömür tacirleri eski fiatle satamıyacaklarını bildirdiler Zonguldaklan kömür taşıyan vapurlar barice işlemeğe başladıklarından İstanbu- lun sömikok ihtiyacı küçük vesalt ve mav- nalaria tedarik edilmektedir. Ancek bun- lar, Karadenizdeki fırtına dolayıslle Ka- radenize çıkmağa nazlandıklarından Va» purların ton başına 9 kuruş aldıkları nek- liye ücretini 60 kuruşa ç mür tacirleri bundan $ Beldiyeyo müracaat ederek eski flatle kö- mâr satamiya 1 bildirmişlerdir. Be- lediye, vaziyet İstanbulda şimdi 1000 ton sömikok vardır, Beyoğlu Belediye dalresinin altındaki mağazanın kapatılmasına karar verümiş- tir. Belediye, Beyoğlurdakl sömikok sati- sını biri Beyoğlu, diğeri Pangaltıda olmak Üzere iki kömür deposuna terketmeğe ka- rar vermiştir. Tramvay ücretleri Tramvay İdaresi tarafından uzun mesa- felerdeki trsmyvay Ücretlerine zam yapıl ması, buna mukabil kısa mesafelerde in- dirilmesi düşünülmüş ve bis ücret tarifesi Kırdara takdim edilmiştir. Tramvay Jda- Fesinin Ücretlere zam yapmasının doğru olmadığını kaydetmiştir. Vali ve Belediye reisinin bu zammı kabul etmiyeceği mu- hakkak addedilmektedir. Beşiktaş ile Taksim arâsında işleyen otoblis fiatlerinin indirilmesi hakkındaki İ karar da daimi encümene gönderilmiştir. hazırlanmıştı. Tarife Belediye relsi B. LütfI | sanlar, Sirkecide bir hamamda mecca- nen yıkattırılmaktadırlar. Belediye, biri Balatta, diğeri Kasım- paşada olmak üzere iki halk hamamı daha tesis etmiştir. Ancak birçok kim- seler, elbiselerinin vw makinesinden bo- zulduğunu düşünerek elbiselerini tebhir- haneye vermekte tereddüt etmektedir- ler, Bunu nazarı dikkate alan belediye sıhhiye müdürlüğü tebhir makinesine gi- recek “eşyaların muntazam bir halde tathir edilmesi için elbise askıları sipariş niştir. Elbise ve çamaşırlar bu askı- asılarak tebhir edilecektir. Geçen kânünuevvel ayı içinde yalnız Eminönü kazasında 25 bin parça eşya ve çamaşır tathir edilmiştir. Bundan başka mahalle aralarında do- Inan eskicilerin de faaliyetine ni verilmesi faydalı görülmüştür. E yasını satmak, enler için muayyen merkezler tesis edilecek, buraya satılan eski çamaşır ve oşyalar fenni surette te- mizlenecektir. Bu maksadla talimatna- meye bir kayıt ilâve edilecektir. Tabakları kim kırmış ? Cin ve peri masalının hakikati! meydana çıktı Dün sabahki bir refikir evden bahsetmek a dün bir muharririmizin yaptığı tahkikat ve zabıtanın elde ettiği netice şudur: Çengelköyde Yalı caddesinde bayan Şa- ziyeye ald iki bölüklü büyük bir ev vardır. Bayan Şaziye bundan bir müddet evvel; düştüğü biraz sıkıntılı hal dolayısile evin | yarı bölüğünü Ahmed isminde birine sat- mıştır. Bundan üç dört ay evvel, Ahmed evin diğer bölüğünü de kendisine satma- #ni bayan Şaziyeden istemişse de kadın buna Tazı olmamıştır. Bundan tam üç ay # evin muhte- lif yerlerinden gelen tıkırlılar ve bu arada kırılan bazı tabaklar, bayan Şaziyeyi huy- | landırdığı için mahalli zabıtasına baş vur- muş ve zabıta da tahkikata girişince, ta- bakların Ahmedin oğlu tarafından kr dığını tesbit etmiş ve çocuğu mahkemeye vermiştir. Yapılan muhakemede bu çocu- un ehliyeti cezaiyeyi haiz olmaması dola- | Yisile ceza verilmemiş ve velisine teslimi. | ne karar verilerek bu kabil harekette de- vam etmemesi babasına da ihtar edilmiştir. | Bu İşin öç ay evvel gcçen iç yüzü de bundan ibarettir, ek, Belediye imar müdürlüğü kadrosunu genişletiyor P40 bütçesile Belediye imar müdürlüğü kadrosunun genişletileceğin! ve müdürlü- gün üç şubeye taksim e eden yeki üne harita Up Bilgin, muamelât ve müdürlüğüne B. Ibrahim Bulug, proje şu- besi müdürlüğüne de m r B. Rükneddin tayin edileceklerdir. Aynca bir de müdüş muavinliği ihdas edilecek, harita şubesi muamelâtı da şehircilik şubesince görüle cektir, Dün 300 bin liralık ihracat yapıldı Dün, yeniden 300 bin liralik ihracat ya- pılmşıtır. Dünkü ihracat arasında Yuna- nistan ve İtalyaya balık, İngiltereye fın- dık, tiftile, keçi kılı, keten, darı, Pransaya kendir, Romanyaya kuru meyva sevkıyatı da vardır. İtalyaya giden ticari heyeti- miz döndü İtalyada bam ticari temaslarda bulun- mak ve bilhassa demir sanayli üzerine si- psrişler vermek üzere bir müddet evvel Romaya gitıniş olan beş kişiden mürekkep bir ticaret heyetimiz dünkü ekspresle şeh- Sahife 3 aş | Mahkemelerde | Siyasi mi, değil mi? ır mecmua, edebi ve iç- ua halinde neşredilmek üzere İmtiyaz alındığı halde yatta bulu, biribirleri tarafından to; millik, mecmua; riyat müdürü ne dava aça; mesine vermiştir. Dünkü celetde & vukuf olarak seçile: Hüseyin Cab n niyabeti mite iy müdürünün vekil mudun buzurik nUSU cluj «Türk köylüsü başlı te sınıfları yekdiğeri ale hiyetinde bulunup bulunmadığı tedkik edilmiş, ehlivukuf raporunu mahkemeye vermiştir. Raporun tedkiki için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Bir kız kaçırma muhakemesi Erenköyünde A adında bir kın erek kaşırmağa te- u? adı bir de- hud kanununa tevfi- da ve im avuka zinin memlekete tahrik zan- Hikanlının kan ve mevkuf! vel Muhsineyi sever lamış, bir kaş di Rauf b Erenköyünde yolda gizlenip beklemiş, cağız oradan kalkışı yanlar zorlukla gölür urtarıp o civarda f bu defa da tabanca kalkışmıştır.. Vaka k lamış- ıkikat yapılarak cürmümeşhud kanununa Levfikan ikinci ahkemesine veriimiştir. nüşlerdir, sinin hasta ve şuu- runun bozuk olduğunu, bu yüzden ne yap- tığını “bilmediğini söyliyerek tibbi adilde müşühede aldırılmasını istemiştir, Dinlenen şuh dığımız gekiide de müşahede al- iştir. Muha- keme başka güne bırakılmıştır. Bir kadına sarkıntılık eden biri 15 gün hapse mahküm oldu Küçükpazar civarından (geçen Emine adında evli bir kadına sarkıntılığa kalkı- şan Balih a med birinci sulh mahkemesinde muhake- ma edilmiştir. Salihin suçu #abit olduğun- dan on beş gün hapsine, elli lira para c#- zam ödemesine karar veri! ve mahks- mede tevkif edilmiştir. Gazi köprüsünün parkeleri Gazi köprüsüne döşenen parka tahtalar yerinden oynadığı için Belediye ile köp- Tüyü yapan müteahbiğ arasında bir ihti- B. Sadeddinden mü da tesbiti delâli yaj diği karara göre 1050 İlra sa F yeniden döşenecek ve bu pü- arfedilerek o müteahhidin nat âkçesinden kesile- Emniyet müdürlüğünde yeni tayinler Evvelce İstanbul emniy altıncı şul müdürü iken Kocaeli cinniyet müdürlüğü. ne tayin edilen B. Fulk yeniden İstanbul gitinci şube müdürlüğüne, Arapkir kaymaâ- kamı B. Emin İstanbul emniyet dördüncü şube müdürlüğüne, dördüncü şube müdü- rü B, Taceddin de Kocaeli emniyet mü- dürlüğüne tayin edilmişlerdir. Bunlar ay rimize dönmüştür. Bay Amca ve renkli kitaplar!.. . Eylülden bugüne kadar beyaz Kitap çıktı... kitap neşrediyorlarmış!... Anlaşılıyor ki renklerin siyasi mânâları da varl.. başında yeni vazifelerine başi: bütün politika kitapları bukalemun renklerde çıkardıl...