30 Ocak 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

30 Ocak 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

nba, 30 SONKANUN 1940 5 TELEYON Belgratta Konuşulacak İşler ecavüz Vukuunda Alınacak Tedbirleri Tesbit için Daimi Bir Konsey Kurulacakmış! Balkanlara Harp Nereden Ve Nasıl Gelebilir ? : ——— Almanya ve Sovyet Rusya Balkanları kendi nüfuz mıntakalari haline getirmek için faaliyettedirler. Mütte- fikler hâlâ Balkanlarda ha- rekete geçmemişlerdir. Pek yakında Balkanlar mütte- fiklerle Alman ve Sovyetler arasında başlıyacak iktısadi ve siyasi çarpışmaya sahne olacaktır, bu çarpışma Bal- kanlara harbi getirebilir. Yazan: M. Zekeriya SERTEL UED. bumu mayan wmnoe ver müellif, Almanyanın Türkiye Sefiri Von Papen hakkında neşretti. ği yeni bir kitapta, Sovyetlerle Al Manların Balkanları nasıl paylaştık. İarina dair mühim bazı ifşaatta bu. Munmaktadır. Bu ifşaata göre Von Papen, vaktile Türkiyeyi kazanmak için, bir takım vaatlerde bulunurken, tehdit maka- mında Almanlarla Sovyetlerin an. aşmak üzere olduğunu da söylemek ten çekinmemiştir. Von Papen'in © Yakit anlattığı plân şudur: “Uzak Şarkta Japonyaya serbesti verilecektir. — Baltık memleketleri Sovyet nüfuz mıntakası olacak, Bal. kanlar da şu şekilde nüfuz muntaka, na ayrılacaktır: I — Macaristan, Romanya, Yuzes- lavya ve Yunanistan Almanyanm, 2 — Bulgaristan Sovyetlerin nü. fuz mintakası olacak, 3 — Besarabya da Sovyetlere a't olacaktır. Filhakika Türkiye ile müzakereler kesilince Von Papen, Sovyetlerin Ankara sefirini ziyaret ederek. Mos. kovaya Almanların bu tekliflerini bildirmesini istemistir. Moskovadan muvafık cevap gelince Von Papen derhal bir tayyare ile Berline, ora dan Moskovaya gecmiş ve bil'nen Sovvet . Alman anlaşması kararlaş- Muştir.., Bu anlarmanm Tuna ve Balkan Memleketlerine ait olan tatbikatı derhal iki memleketin de kendi nü mıntakalarında faaliyete geç- meleri olmuştur. (Sonu Sr & S5 ÜR a a Almaryanın Içyüzü Bitaraf bir müşahlt, harp baş. Isliktan sonra Almanyaya geçmiş. birçok şehirlöri dolaşmış, haftalar. <a süren temaslar yapmış ve bu. Rünkü Almanyayı anlatan bir yazi serisi hazırlamıştır. Bu müşahit, Yarından itibaren nakle başlıymea. Zımız bu yazılarda şu suallerin ce vaplarını vermeğe çalışıyor: lar nasl yaşıyorlar? © Nezizm inhitat halinde midiri Çekoninvakya ne haldedir? Almanya Sovyetlerle dövüşecek mi? © Almanların gizli kaynakları nelerdir? © Almanların gizli atlâhları nelerdir? Bu dikkate değer yazıları yarı Mibaren TAN söner skuyacaksınız. Anka Caddesi 103 TELGRAF. TAN İSTANBUL 24310 24318. 24319 BEŞİNCİ YIL — No. /6/4 KURUŞ | dilmektedir: cek derecede bitaraf vaziyet al. mağa mecbur (kalması, mihver siyasetinin Macaristan ve Bul. garistan © vasıtasiyle (o Balkanlarda ayrılığı teşvik etmesi bu âmiller arasındadır. Türk noktat nazarına gö. re, Ege denizine doğru bir Yugos. lav - Bulgar hareketini tazammun 6. İden cenubi Slav tehlikesi de ayrıca bir mâni teşkil etmiştir. Bütün bu | şartlar icinde Türkiye, Balkanları karışıklıktan koruyacak ve onu te. cavüze karşı müdafaa edecek bir si. vaset tutmaktadır. Romanya tecavüze uğrarsa “Yunanistan ile çok derin tesirli bir ittifak ile bağlı olan Türkiyenin siyaseti, İngiliz garantilerine uygun. dur. Türkiyenin Karadenizdeki kor. susu Romanya İle münasebetleri sağlam dostluk o mMünasebetleridir. Türkiye Hariciye Vekili Saracoğlu. nun Moskovsda Montrö müahedesi. nin 19 uncu maddesini ihlâl etmeyi reddetmesi bu dostluğun kuvvetini göstermektedir. Türkiye, Romanyayı herhangi bir tecavüze karşı müdafa. iüt etmemiş (ve İngiltere ve (Sonu; Sa: &; Sik: 5) GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ Times Gazetesi, "Türkiye Balkanları Tecavüze Karşı Müdafaa Edecek Bir Siyaset Takip Ediyor, Diyor - Konseye Dair Alınan Haberler - Londra, 29 (Hususi) — İngiltere siyasi mâ- hafilinin bütün dikkati Balkanlar üzerinde top- lanmıştır. Bütün gazeteler Balkan Antantı Kon- seyinin gelecek Belgrat içtima üzerinde geniş neşriyat yapiyor ve vaziyeti izaha çalışıyorlar. (Taymis) gazetesinin Ankara muhabirinden al- dığı uzun bir yazıda vaziyet şu şekilde tasvir e- “Atatürkün hedefi, Balkan Antantı voluvla bir Balkar federasyonu vücude getirmekti. Fa- kat bir çok âmiller bu hedefi körletti: Avustur- vanın Almanya tarafından ilhakı, Südetler hâ- disesi, İtalyanın Arnavutluğu işgal etmesi ve bunu takiben Yugoslavyanın antantı sahte ede- Geçen defaki Balkan Anlantı Konseyine iştirak eden dört memleket Hariciye Nazırları, | Yugoslav. Mahfillerine göre. Birinci İş, | Balkanlar Arasında Yaklaşmaya Mâni | Olan Bütün Engelleri Kaldırmaktır ibarettir: petrol is GALİÇYAYA Alman Askeri Girmemiş Londra, 29 (llususi) — Tas a- Jansı, bir kısım Alman kıtaatı. nın Sarki Galicyava girerek de- mirvolunu kontrole | has'adığı hakkındaki haberleri tekzin et. mektedir. Bu mlinasebetle Tan Beşrettiği tebliğde şöyle denili. yor “Sovyetler Birli Ne Almanya arasındaki İyi komşuluk münsse- betlerine binsen, taraflardan biri- ne ait kıtmatın diğer memleketie Pametine imkân yoktur.” Diğer taraftan Berlinde bil. dirildiğine göre, Walhyn ve Galiçyadaki Alman ekalliyetle. rinin Almanyaya nakli işi bit- mek üzeredir. Şimdiye kadar nakledilenlerin yekünu 160 bin kadardır. Romanya Hükümeti, Müttefiklere Karşı Taahhütlerini İfaya Devam Edeceğini Londra ve Parise Bildirdi » Petrol İşinin Yeni Safhası - Londra, 29 (Hususi) — Dün Romanya müttefik devletlerin münasebetleri hakkında İbir takım rivayetler ileri si yetlere göre, müttefikler, Romanyayı tehdit e- diyor ve onunla münasebetlerini kesmek üzere bulunuyorlar. Salâhiyettar mahfiller, bu sabah | bu şayiaları tekzip etmişlerdir. Mesele şundan Almanya, fazla petrol almak için Romanyayı mütemadiyen tazyik etmektedir. Romanya da ihsalini kontrol eden bir ofis vücude getirerek bu taleplere mukabele etmek istemiş- tir. Rumen petrollerinin mühim bir kısmı İngili? | ve Fransız : sermayesiyle işlediği için alâkadar ile lmüştür, Bu riva- sermayedarlar, Almanya gibi bir düşmana fazla petrol vererek, yar- dım etmek İstememişlerdir, Bazı şayialara göre, İngiltere ve Fransa hükümetleri o Romanyanın hatlı hareketini protesto etmişler. dir. Fakat böyle bir şey vukubulma. dığı gibi, iki taraf arasında ancak mutat diplomatik kanallarla konuş malar olmuştur. Romanya hükümeti, müttefiklere karşı taahhütlerini ifa edöceğini, (e. kat Almanyaya petrol ihracının No manya için iktısadi bakımdan müb. rem bir ihtiyaç teşkil ettiğini de bil. dirmiştir. N *, Londra, 29 (Husus) — Romanya. dan alınan malümata göre, geçen bir ay zarfında Romanyanın Almanyaya ihraç ettiği petrol 3000 tonu geçme. miştir, Halbuki, Romanyanın taah hüdü 190,000 tondur. Gönderilen petrol miktârınm bu dereceye düş. mesinin sebebi, münakâsle imkânsız. ağıdır. İngiliz — Yunan ticareti Londra. 29 (A.A.) — Times gaze- (Sonu Sa. 6. Sü. Yeni Müşteri Bulmak Sanatı Dr Oasson diyor kit “Her tacı be kitaptn gösterdiğim emufleri tatbik etmek Baretiyle bir ikı sene gibi kına bir saman içinde müsterile rinin adedini br misli arttırabilir Ben bu kitabımda size bu sanatı öğretiverum.. Pivar $8 kurus ŞİMAL DENİZİNDE HARP Almanlar, Sahillerine İngiltere Büyük Bir Hava Akını Yaptılar Daladier, Fedakârlığa Katlanmak Pahasına Harbi Kazanacağız, Çünkü Azmettik, Diyor Paris, 29 (Hususi) — Başvekil M. Daladier bu ak: yo ile söyeldiği bir nutukta kati zaferin kazanıl; ki kati itimadını bir kere daha anlatmış, fakat bunun ancak her fedakârlığa katlanmak pahasına elde edileceğini sö; tir. Daladier, bugün huzur ve emniyet içinde yaşıy: hassa fedakârlık bahsini unutmamaları lâzım geldiğini hatıt- İattıktan sonra şu noktalara temas etmiştir: “Nazızım, iniz tahakkümü istih- dal etmez. Evvelâ y yı, sonrada hüküm olmayı Onun için bugun Almanyadaki bütin işçiler köle va. #yetin bu kölelere hâkimdir. Eohemyadakiler ise kole. lerin köleleridir. “Almanyanın kaynakların, “ehem- miyetsiz saymak manasızdır. Dilâ.$ beri ner Aimen yalnız te lerini takviye için ça. lişmıştır unla beraber Fransa kazanacaktır. Çünkü kazanm'ya az. metmiştir. Fakat Fran n kazana cağı zafer, yalnız silâh zaferi değik dir. Hürriyet ve adaleti imha etmek istiyenlerin elinden bunları kurtar. muyı istihdaf eden zaferdir... Alman tayyarelerinin akını Garp cephesinde şiddet yâğmur devam ediyor ve resmi tebliğde yal Diz hava ve topçu faaliyetinden bah” sediliyor, Fakat Alman tavyareleri, bugüz İngiliz sahillerine geniş bir akın yap mışlardır ve on #csrez gemisi ile 2 hafif gemiye tecavüzde bulunmuş - lardır. Taarruzun sahası 400 mildi ve Tyne ile Kent arasında imtidat edi. yordu, Alman tayyareleri her yerde İngiliz tayyareleri ve sahil müdafaa” 8ı ile karşılaşmış, Lanuren vaptruna 7 bombe atıldığı halde biri de isabet etmemiş. İmperial Monarck vapuru da hiçbir hasara uğramamıştır. Al manların hedef ediedikleri iki hati gemideki mürettebat. tahlisiyelerle kurtutmuşlardır. Gemiler, mürette. batı tarafından terkedilmekle bera. ber henüz yüzmektedir. Alman tayyarsisri Setland adala rma birkaç kürük bomba atmışlardır fakat hasar yoktur. edir ve nazizm senelordi cavüz kuw “ Bugün de bitarıflara sit ? vapur Alman tahtelbahirleri tarafından ba- tırılmıştır. Bunların ikisi Norveçe, (Sonu Se SG Sovyet Kıtaları DALADER Zölzele Sahasında Tetkikler Niksarda Zelzeleden Yine Evler Yıkıldı Ankara, 29 (Tan Muhabirin. den) — Nafıa Vekâleti zelzele olan bütün mıntakalarda muhtelif cephe. lerden etütlerine başlamış bulun. maktadır. Bu maksatla Erzincana şe. hircilik fen heyeti mü Sui Baykalın relsliğinde bir heyet gön derilmiştir. Bundan başka Tokat, Niksar, Re. şadiye, Erbaa, Koyulhisar, Mesudi. ye, Ordu mıntakalarına bir heyet, Sıvas. Hafik, Zara, Suşehri, Şibinka. rahisar ve Giresun mıntskalarına da diğer bir heyet gidecektir. Bu he. (Sonu: Sa: 6: Sü N Ladoga Gölünün Şimalinde Bir Taarruza Giriştiler Finler, Taarruzun Akim Kaldığını Söylüyorlar Finlandada harp eden Norveç gönüllülerinden bir grup. 4 Yazısı üçüncü sayfamızdadır)