18 Şubat 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

18 Şubat 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

8 Sayfa Norveç kara sularında ciddi bi (Baştarafı 1 inci sayfada) lanmış ve gemide esir bulunan İngiliz mürettebatı kurtarılmıştır. Bitaraf bir memleketin kâra suların yan eden bu hâdise neticesinde, İngiltere ve Almanya ile Nor- veç arasında şiddetli protestolar teati e- dilmiştir. Hariciye nazırı Lord Halifaks, bu ak- şam bu mesele etrafında Londradaki Norveç sefiribe görüşmüştür. Amirallık dairesinin izahatı Amirallık dairesi tarafından neşredi- hn bir tebliğde hâdise şöyle izah edil mektedir: Graf Spes Noelden evvel ce nubi Atlantikte yedi İngiliz vapurunu bavırmıştı. Bunların zabitleri Graf Spee- de hapsedilmiş ve tahammül edilebilir bir muamele görmüşlerdir. Diğer bahri- yelher ise muavin bir gemi olan Alt- marka bindirilmişlerdir. Graf Spce'de mevhuf bulunanların ifadesine göre Alt- markta gizli toplar bulunmakta idi. Esir ediler, bahriyelilerden bir kısmı bir müd. det sonra Graf Cpeeye nakledilmiş ve! bunlar Altmarktaki arkadaşlarının çek- tikleri eziyetleri anlatmışlardır. Aranılan gemi Altmarkın izi ancak 15 Şubatta bulu-| nabilmiştir. O tarihte vapurun Norveç sahillerini tskiben kara sularının dışına çıkmadan Almanyaya döndüğü haber & kinmiştır. Altmarkı aramakta olan gemi- ler ve tayyareler onu dün Josing deki Norveç fiyordunda bir melce ara- makta iken bulmuşlardır. İntrepid ismin- deki İngiliz distroyeri amirallıktan tali- mat istemiş, amirallık ta Norveç kara sularına girilerek oAltmarkta bulunan harb esirlerinin kurtarılmasını emret miştir. İki Norveç topçekeri O aralık Josing fiyordu mansabında i- ki Norveç topçekeri görülmüştür. Cos - sack ismindeki İngiliz distroyerinin ku- mandanı vapura Norveç ve İngilizlerden mürekkeb bir heyetin çıkarılmasını ve Al'tmarkın Bergene kadar götürülerek © rada içirde araştırmalar yapılmasını ve hukuku düvel kaidelerine tevfikan tah- kikâta başlanmasını teklif etmiştir. Fa- kat kumandanın bu teklifi kabul edil memiştir. Norveçli kaptan Alman vapurunun si- Jâhlı olmadığını, içinde harb esirleri bu- lunduğundan haberdar bulunmadığını ve Altmarkın bir gün evvel Bergende muayene edilerek Almany avdetini kolaylaştırmak üzere Norveç kara sula- rından istifade etmesine müsaade edil diğini söylemiştir. İngiliz distroyerleri bunun Üzerine kara suları haricine çık- mışlar, fakat amirallıktan gelen yeni ta- limat üzerine Cossack tekrar fiyorda gir- miştir. Norveç topçekerleri araştırma - lara iştirak etmemişler, fakat hiçbir ha- rekette de bulunmamışlardır. Çarpışma Altmark İngiliz distroyerini batıra - cak şekilde bir manevra yapmış, fakat bu manevra esnasında pupası karaya ©- turmuştur. Bunun üzerine Cossack Al- man vapuruna yanaşmıştır. Altmark telsizinin bir mesajına göre, İngiliz distroyerinin yanaşmasını müte - akıb iki taraf arasında vukua gelen mu- harebe esnasında Almanlardan dört kişi ölmüş, beş kişi ağır surette yaralanmış- tır. Biraz sonra Altmark mürettebatından bir kısmı Norveç sahiline doğru kaçmağa başlamış, bir kısmı da teslim olmustur. Alman gemisinin ambarında bulunan Uç, dört yüz İngiliz esiri Cossacka alır mış ve bu gemi de diğer odistroyerlerle birlikte İngiltereye hareket etmiştir. Diğer bir Alman vspuru kendini b tadı Bu hâdiseden evvel Norveç kara sula- rı haricinden geçmekte olan Baldur is- mindeki sarnıçlı Alman vapuru İvanhoe fsimli İngiliz distroyeri tarafından dur- durulmak istenilmiş ise de vapur Alman âdeti veçhile kendi kendini batırmıştır. Norveç hariciye nezaretinin tebliği r hâdise vaffak olmuş ve bir kruvasör ve beş dis. troyerden mürekkeb İnçilia filasu da Nor - veç kara suları dışında $ mil mesaleye çe- kilmiştir, Kontrol Fakat bir müddet sonra, İngiliz distro. yerlerinden birli tekrar Norveç kara sula. rına girerek Altmark vapuruna pek yağın bir noktadan projektözlerini yakmıştır. Saat 23 de İngiliz kruvazörü de koya gir- miş ve kontrol için mürettebatın: Altınark 5 Ingiliz tebatsı bularak distroyerlere nak. betmişler ve bundan sonra ayrılmışlardır. Norveç muhafaza kuvveti iki küçük tor. pidodan Fbaret olduğu için İngiliz kuvvet - lerine mukabele edemezdi ve şiddetli pro - testolarla iktifa etmek mecburiyetinde kal. mıştır. Norveçte infial Norveç hükümeti (o Londradaki elçiliğine sularının ihidlini şiddetle protesto eylöme- sini ve hâdisenin koyda vukubulmuş olma. sına binaen kara suları hududu hususunda hiç bir yanlışlığın mümkün olamıyacağın - dan hdisenin Norveçta derin bir Inflal u- ydndırdığını söylemesini bildirmiştir. Riçilik ayni zamanda, İngiliz donanması. na ileride Norveçin hukuk hükümranisine riayet etmesi emrinin verilmesini de İste - mek talimatını almıştır. Norveç, esirlerin iadesini istiyor Nihayet elçilik Norveç hükümetinin İn - İ giltere hükümetinden alınan esirlerin lade- sini, tazminat ve tarziye beklediğini bildir. mek emrini de almıştır. Harlelye Nazir Koht muvakkaten Osloda bu'unmadığından hariciye nezaretini vezâ- leten 'dare eden başvekii İngilterenin Os - lodakt eleisile bugün görüşmüş ve Norveç fuğının bu suretle thlâlin memlekette uyandırdığı nefret ve infiali şiddetli U bir e De beyan etmiştir. Almanyanın protestosu Berlin 17 — Oslodakl Alman orta elçisi bu sabah Norveş hariciye nezareline aşa » Eıdak! protesto notasını vermiştir: Alman Altmark vapuruna İngiliz Cossâk dis'royeri tarafından fiyord Joeing de ya- ni Norveç kara sularında yapılan taarroru şiddetir protesto ederim. "Keza, Norveç kara sularında enternasyo- nal bukuka yapılan işitilmedik (hlâli ve Alt. mark vapurumuza Norveç hükümetinin kâ. fi derecede himaye göstermemesini şiddet- le protesto eder ve teminat isterim. Protastoname şöyle nihayet bulmaktadır: «Almanya, Norveçin nazarı dikkatini cel. beder. Variyet çok ciddidir ve en vahim netiseleri doğurabilir. Londra 17 (A.A) — Cossak destroyeri Alt mark vapurundan kurtardığı 53 #Obay ve 202 askeri Lelth llmanma bugün öğleden sonra getirmiştir. Dış ticaretimiz (Baştarafı 1 inci sayfada) 1939 yılında 38.948.030 lira dele - rinde 45.489.783 kilo tütün, 4.189,725 lira değerinde 9.261.639 kilo pamuk, 4.310.602 lira değerinde 3.168.243 ki - lo der, 21919709 Mra değerinde 103.571.484 kilo yaş ve kuru meyva 12.473.086 lir# değerinde 15.350.794 kilo yün. tiftik, yapak ve iplikleri, 10.728.394 lira değerinde 224.101.005 kilo zahire ve hububat, 3.864.340 Jira değerinde 46.864.590 kilo müstahsilât nebatiye. 1939 da memleketimize ithal olunan başl'ca maddelerin kıymet ve miktar- ları da şudur: 19.957,885 lira değerinde makine, 12.571.561 lira değerinde 8.722.201 ki Jo pamuklu kumaş, 20,145.965 1 de- ğerinde 170.445.507 kilo her nevi de- mir ve çelik. 6.192.020 lira değerin - de kara nakliye vesaiti, 4.095.604 lira değerinde 8.068.877 kilo bekir ve h Htası, (3.350.020 lirâ değerinde 4.249.943 kilo pamuk ipliği, 3.464.544 lira değerinde 2.825.599 kilo yün, kıl ve bunların iplikleri, (aa) Fransada bulunan Türk matbuat heyeti re's'nin radyoda beyanatı Paris 17 (A.A.) — Havas: Fransala bulunan Türk gazete di- Osio 17 (A.A) — Norveç hariciye nezare. | rektörlerinden mürekkeb heyetin rel- ti Altmark vapuru hâdisesi hakkında o şulsi dün vatandaşlarına hit tebliği neşretmiştir: 16 Şubat günü öğleden sonra Alman Alt. mark yapurü bir Norveç *orpldosunun hi - mayea! altında Norveç sularmda gidiyor a. Sant 16,30 da 2 İngiliz distroyeri ihtar olarık steş etmiş ve Altmarkı tevkife te - gebbüs evlemistir. Nörveç torpldosunun ku- “ynandanı protesto etmiş, (o Altmark vapuru biraz sonra Jeossinge Koyuna girmeğe mu. 'aben radyo- da beyanatta bulunarak Majino be - tını. Brest'i ve Fransız filolarını ziya- ret ettikten sonra dünyanın hiçbir tac rafı düşmana karşı bu kadar kuvvetli, silâhlandırılmış ve tehdidkâr olmadı. ğını ve Fransanın her türlü taarruza karşı iyice mfhafaza edilmiş olduğu kanaatine vardığını söylemiştir. vapuruna göndermiştir. Bunlar vapurda bal verdiği emirde İngiliz hükümetini derhal! keyfiyetten haberdar etmesini, Norveç kara| SON POSTA Manerhaym Fin ordusuna hitaben bir beyanname | neşretti (Baştarafı 1 inci sayfada) «Milletimiz yalnız başına harbediyor. Yabancı yardım hatırı sayılır miktarda gelmiş bulunuyor, hergün de bayrağı- muz altına yeni yeni kuvvelter gelmekte- dir. (Baştarafı 1 inci sayfada) yediğimiz halde, Hergün, süt, yağ, ekmek ve ca şikâyet mevzuudur. Şebrir Paşa) sı haline gelen Belediyemiz yapsı hi Frausanın yardımı Paris, 17 (A.A) — Fransanın Finlân- diyayu yaptığı maddi yardım Milletler Cemiyetine mensub herhangi bır mem- leketin yaptığı yardımdan üstündür, Fransız ve İngiliz hükümelteri, bu yardamı kendi kabi'iyetlerine nazaran aralarında taksim etmişlerdir. mi yiyormuşuz?) şeklinde bir Fransiz yardımı tayyare levazımına düşüp O hiddetlenmemeği, en son sistem tank dafi toplarına ve ağır bataryalara şamildir. Bunlar 15 Kânunu-| sanidenberi Finlândiya cephesinde kul | Janılmaktadır, Hinlândiya kumandanlığı | Said, kimyahaneyi gezmek arzumu bir Bâakli güç ve fakat kullanılması kolay) telefon muhaveresile hellediverdi. #Kim- topları tercih etmiştir. Finlândiya ordusuna, müttefik oorduü-İmediler çok şükür. lar için yetiştirilmesi derpiş edilenler oMütehassıs kimiyager oHulüsi Âzizin haricinde istediği kadar harb levazımı| rahberliğinde derli toplu, temiz bir mü- tedarik etmesi için Fransız ve İngiliz eşsese olan kimyahaneyi gezdik. Ne 1ş- fabrikalarında hudadsuz kredi. açılmış- ler yaptığını gördük ve bilhassa bir bak- tır. Levazımın nakli hiç müşkülütsiz VU- kal dükkânı haline gelen lâboratuarlar- kubulmaktadır. da gıda maddelerinin cibilliyetlerini yar Fin tebii, kından tanımak azabına katlandık. Hejsinki, 17 (A.A.) — Finlândiya teb-| Zinhar, bu sözlerimden Belediyemizin iği: ikontrol vazifesini iyi yapmadığı manasi Kareli berzahında Sovyet taarruzu de-! çıkarılmasın! Bilâkis. hileyi san'at şart- vam ediy Bazı yerlerde Finlândiyah-' larından sayan bazı esnaf zihni Jar ikinci hatlın yeni mevzilerine çekil 'harikulâde buluş'arile m mişlerdir. Ladoganın şimali şarkisinde o Sovyet! taarruzu büyük zayiatla akim kalmış ve müteaddid iaşe kolları imha edilmiştir. Kühmo ımıntakasında, düşmanın üç taburu ve bir kayak müfrezesile üç gün- yakalarına yapışıldıktan sonra kimyahanenin pek alâka neler yediriyerlar? Şayed iğrenmemi peşinen vâdeder$eniz, kimyahaneyi be- raber dolaşabiliriz. uk bu derece mücadele edilebilir. çümenaik vücudüne, Fahrettin Kerim gibi, pek çok şey sığdırmış değerli bir zat.. gazetecinin nelere alâka gösterece- li : . ğini pek iyi biliyor. Bizi bir lâboratuara denberi devam eden muharebe bitmiştir. soktu, Masa Üzerinde neler yok.. on on Düşman Imta olunmuştur. Ruslar bu peş kilo ekmek, kalb kalıb sabunlar, muharebelerde biri albay olmak üzere kaşar peynirleri, ne bileyim kullandığı- 1000 ölü vermişlerdir. Kayak müftezesi-İ mız bütün gıda maddeleri ve hileye hud” nin ancak bazı döküntüleri hududun ö-| tesine kaçmaya muvaffak olmuştur. 16 Şubat gecesi Finlândiya hava kuv-| per şey tahlil ve tetkik ediliyor. vetleri Sovyet karargıhını - müteaddid| Kumaş parçaları nazar dikkatimi defalar bombardıman etmiş ve bu hare-| ceibetti, İzah ettiler: ketlerine dün de devam eylemiştir. Sovyet hava kuvvetleri geçen günler. den daha âz faaliyet göstermiştir. Bir | aya müsaid birçok nesneler. Bu kimya- hanede, giyeceğe. yiyeceğe, içeceğe aid «— Müteahhidin yaptığı elbiselerin nümuneye ve şartnameye uygun olup ol- - iii K madığını burada tetkik ederiz. Meselâ, ee a lena Gk yari müteahhide şu kadar elbise 15 Sovyet tebliği marlamıştır ve tesbit edilen nümüne ü- Moskova, 17 (A.A.) — Leningrad er-' zerinde mutabık kalınmıştır. kânı harbiye dairesinin 16 Şubat tarihli yapılmadan evvel de, yapıldıktan sonra resmi tebliği: İda nümüne ile kontrol ederiz» Sovyet kıtaları Carelie cephesinde ha-| Bu kontrolu yapan, yani kumaşın atkı rekâta muvaffakiyede devam etmekle-| ve çözgü mukavemetini ölçen bir de alet dirler. Düşman mukabil taarruza geçme-| var; Pero... Marifetli bir makine bu.. saat ğe teşebbüs etmiş ise de ağır zaylatla ge- gibi rakamlar üzerinde mukavemet hak- ri püskürtülmüştür. 16 Şubatta Sovyeti kında fikir veriyor. Birçok müteahhidle- kıt'aları düşmanın 22 müdafaa istihkâ- rin foyasını meydana çıkaran bu alet bö- munı zaptetmişlerdir. Bunların arasında pa gördüklerimin hepsinden daha cazib İtopla mücehhez iki çelik kale vardır. | İgeldi. Yedi gürdenberi devam eden taarruz — En çek hangi gıda İ esnasında düşman Sovyetler kıt'aları tâ-! pislik bulunuyor? İrafından işgal edilen istihkâmlarda 420. — Bilhassa ekmeklerde. içinden kedi İmitralyöz terketmiştir. Diğer mıntakalarda keşif müfrezeleri'ze tesadüf ediyoruz. Geçen gün bir ek- faaliyeti olmuş ve piyade kıt'aları ara-|şseğin içinde sivri uclu bir teneke par- sında ateş teati edilmiştir. Sovyet hava çası bulduk kuvvetleri düşman kıt'alarını ve askeri hedefleri muvaftakiyetle bombardıman etmişlerdir. Hava muharebeleri esnasın- da beş düşman tayyaresi düşürülmüştür. İsveçin hareketi Londrada hoşnudsuzluk uyan: ardı tondra 17 (AA,) — İsveçin Finlandı; askeri yaydunda — bulunmaktan imtir mevzuubahs eden İngiliz matbuatı derin bir hoşnudeuzluk göstermektedir. Daliy Expreas diyor ki: İsveç kendi ihtiyaç ve menfaatlerini müd riktir ve kendi vaziyetinin zaruretlerini her. kewden daha iyi bilir ve böyle bir kararı ver- mekle de hulkı vardır. Ancak, tehlikeyi kar gılamak sırası kendisine geldiği vakit, kom. susu Finlandiyanın taleblerine kulağını ka-! pamiş olduğunu hatırlıyacaktır. maddelerinde — Ekmeklerimizin vaziyeti nasıl? — Bugünlerde halâsa doğru gidi - —— m aa yüksek vasıfladır ve büyük bir cesaret gös- teriyor. Hücum dalgaları ileri serilen ön hat ları tam manasile çiğniyerek birbiri ard dan ilerlemektedir. Dsmiryolunu bombardıman Helsinki, 17 (A.A) — m. Fin tayyarele- yan demiryolunu bombardıman ettikle- kaç garında yangın çıkmıştır. talyan g zetelsiine göre Romü, I7 (A.A) — Kareli berzahındı- ki kanlı mubarebelerım neticesi gittikçe gazetelerin bazarı dikkatini celbetmek. çok şükür midelerinden şikâyet edenimiz pek azdır. alelümum! araş gıda maddeleri gazetelerin, halkın başlı- (Marko'ne hitmur halinde Belediye Srhhat İşleri Müdürü Osman) #! yahanede (gazeteci) nin ne işi var?» de- yetlerinin! Mütehassıs kimyager Hulüsi Aziz, kü-| Elbiseler | ' pislikleri, cam parçaları çıkan ekmekle-| rinin Leningradı Kareli berzahına bağlı: | ri bildiritmektedir. Bu demiryolunun bir) Ş ubat Ü Meseleler yor. Birçok ekmekleri fırıncılar is fade noktai nazarından hamur bafl çıkarırlar. 100 kilo undan 125 ile da ekmek alınırken, bunu 130 en fettan fırıncının çıkarmak geli) | çıkürmek ii n€ Sonra bazı değirmenler, içinde ba m! Karşısında sütü bozuk koca bir| maddeler de bulunan fena buğday! #rlar ordusu var. Şehrin hayatına yeyz satıyorlar. Fırıncıların bir ki kasteden bu adamların zabıtaj belediye bunu alıyor. Bu yüzden de ekmek memurları tarafından (kanuni) şekilde suçları- nın (ilmi) surette tesbitini de Belediye kimyahanesi yapmaktadır. Bu bakımdan çekecek bir yer olduğunu kabul etmez misiniz?. Bize (bunları biz hayrete/ i > neği diyetle devam etti; esmer ve çeşniden uzak oluyor. — Yağlara ne dersiniz?.. Sevimli muhatabım. — Allah! Derim. der gibi yüzüme baktı. C zeteci hüsnü niyetinin pek sigortalı madığına çabucak intikal ederek € — Tereyağlarda ayran miktari umumy: fazla tesadüf ediyoruz. ğer yağlarda da içyaği ve vejetalin İ rışıl.. Mahlüt yağlara fozla su yedi yorlar. Sirkelere gelince.. Sun'i sirke y! pilıyor, Boya ile yanmış şekere $if ruhu koyarak piyasaya sürenler de sayılmaz. — Süt meselesi ne âlemde?., Hulüsi Aziz: - Başıma iş mi çıkarıyorsun! de meden ben ekliyorum cümleyi: — Şimdi pek şikâyet edilmiyor, 4 Hibal.. — Doğru. Sıkı takibat neticesin sü sinmiş vaziyetteler. Su kata hile yapan pek ender görülüyor. Yi meselesi hepsinden mühim. Binler kilo kar'şık vağ imal ediyor.. El ata fcaksın . Tasraya göndereceğim ceva bıni veriyorlar. Halbuki taşraya' bini ce kiln gitmez. Gene İstanbula sürü yorlar — Pastırmaları, sucukları nası) b luyorsunuz? Rehberim, bu Işe kaptan paşa ka! şır, manasında cevab verdi: — Menşei hayvani gıdalara yanı mızdaki hayvan hastanesi bakıyor, Burasını da gördük. Yediğimiz â keçi, eşek. at etleri hakkında size D | başka yazımda izahat vereceğim. İ Mütehassıs kimyader Hulâsi Azi faşlivetler şöyle hülâsalandırıyo! — Burada ayni zamanda hastanel rin gıda maddelerini, kayalardan eği deri'en nümuneleri, müteahhide ha vale eden maddeleri tahil ve tetki ederiz. 9 arkadaş bu işler üzerinde lismaktayız. Dışarı çıktıktan sonra' kendi kend İme sordum: — 9 arkadaş. Hilekârlar ordusun! erkâ; arbiye plânını akim bıraknis Için bu kimya kurmayları band az # di. Nusret Safa Coşku i Yüksek iktısad ve ticaret mekte yakında açılıyor I Şubattanberi sömestr tatili yapma ia olan Yüksek İktisad ve Ticaret me İtebi önümüzdeki Çarşamba günü açıl caktır. Mekteb idaresi sömestr tatilinden is! fade ederek mektebin muht yerlerini tamir ettirmiş ve içini bayı tamire mıştır. Bu arada tahlilâtı ticariye lâbora' rının bazı noksanları da temin edilmi tir. Sömestr tatili münasebetile Anadl luya giden talebele: mühim bir kıst dün şehrimize dönmüşlerdir. Lise ve orta mektebler devre imtihanlarından sonra bir hefta tatil eilecek Lise ve orta mekteblerde ders yılın yarısı olan Şuba! ayı İçerisinde 15-gü Yük bir tatil yapılması düşünülmekte il Fakat bu tatilin devre o imtihenlari News Chronicle gazetesi 6e şöyle yan Böyle vahim bir anda Finlandiyaya yar- dım etmemekle İsveçin kendi menfaatlerini koruduğuna İnanmak mümkün değildir. Mü tecavizi yenmek için en iyi yol bütün tehli. kede bulunan memleketler için istilâya kar şı birleşmektir. Harb felâketi birbiri ardın- dan milletlerin üzerine çöküyor. Bunun da sebebi birliğin, tesanödün mevcud olmuma. sıdır. Ayni manzaraya çok daha şahid ola- cak miyiz? Kahramanca müdafaa Sinkholm 17 — Dagens Nshiter diyor ki: Finlandiyabların mukavemeti ber an da. haa kahramanca bir şekil alıyor. Çünkü, şim di taarruz etmekte olan Rus kıt'aları Gok tedir. Gazeteler İsveçin askeri yardımda bulunmaktan imtina etmesi üzerine Fin- dikkatle takib etmektedirler, Gazetelerin muhabir ve hususi muha- birleri So4yetlerin Summada muvaffa- kiyetler elde ettikleri itiraf etmekle be raber bü muvaffakiyete büyük bir ehem- yet atfetmemek lâzım geldiğini, çün- kü Sovyetlerin Fin mukavemti için ha- yati ehemmiyeti haiz olan noktaları ci- de etmelerinin zamana mütevakkıf oldü- ğunu ve Manerhaym hattı düşmeden ey» vel Rusların birçok zayiat daha verme- leri lâzım geldiğin! yazmaktadırlar. lândiyada bâsıl olan vaziyetin inkişafını | dan sonra yapılması talebe ve öğretm ler için daha faydalı olacağı anlaşıldığı dan, #kinci üç aylık notların verilmesi ayık imtihan del "resinin sonunda yapıldığı gibi bir bi talık bir tatil yapılması muvafık görü İmüştür. Vekâletin bugünlerde mek öğrenilmiştir. Kızılayın kongresi Kıslay Beyoğlu kazası şubesinden: şubemizin 4940 yılı kongresi 242040 martesi günü saat 15 te kaka şubemiz mi İ kesimde toplanacağından kayıdı azal mızwi teşriflerini dileriz,