23 Şubat 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Şubat 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA TELGRAF HABERLERİ Zelzele felâketine maruz kalan mıntakaların ihyası İngiliz yardım komisyonu mümessili: “İngiltere lüzumlu malzemeyi Türkiyeye göndermeğe hazırdır,, diyor Londra 22 — Royter: İzarar ve ziyan, tamamile telâfi edilmekte Anadolu zelzele felâketi mıntalaları- | gecikmiyecektir. MA yaptığı seyahatten dönen general Sir| İngiltere, Türk makamlarının talebi Wyndham Deeds, Londraya dönmüştür. | üzerine, zamanında, felikete uğramış Sir Wyndham, matbuata verdiği beya-| mıntakaların ihyasına lüzumlu omalze- hatta felâketzedelere yardım için yapı -İmeyi Türkiyeye göndermeğe hazırdır. lan müessir gayretleri tebarüz ettirmiş İngiliz yardımları, Türk hükümetinin ve Yardım organizasyonundan bilhassa Kı -İş on, - Türk yardım komitesinin arzu glâyın teşkilâtından sitayişle bahsetmi; : R ve e si za ve tasvibleri Üzerine, arazinin vaziyetine «Türkiye, bu bahiste, sonsuz fedakâr. | uygun bir tarrda bu mıntakaların ihya- tıklar yapmıştır. Bu gayretler sayesinde,| sına sarfolunacaktır.» (MA) Müttefikler Norveçin kara Finlândiyaya gidecek gönüllüler isveç arazisinden geçecekler Londra, 22 — Sorulan birçok suallere cevab veren hariciye müsteşarı Butler, Yunanistanda i görülmemiş soğuklar , — hüküm sürüyor Londra 22 (Hususi) — Atinadan bura- ya gelen haberlere göre Yunanistanda şiddetli soğuklar hüküm sürmektedir. Bu soğukların tarihte milsi görülmemiş bir derecede olduğu söylenmektedir. Faz la kar münakalâtı durdurmuştur. Dün gece Atinada çok şiddetli bir kar | , b DE | © Örsile çekiç arasında | Yazan: Selim Ragıp Emeş uharib memleketlere Bazaran coğrafi mevkli nazik bir noktada bulunan bi. İtarat bir memleketin nasıl vahim bir va, yete düşebileceğine Altmark hâdisesi mü | | İsveç hükümetinin Finlindiya mesele-| fırtınası başlamıştır. Kar hâli yağmak- hassbetile Norveo çok güzel bir misal beşkii sindeki hattı hareketine temas ederek İsveç hükümetinin milli arazisinden geç- mek suretile Finlândiyaya asker gitme- sine müsaade etmemek kararının gönüi- jlülere şümulü olmadığım tasrih etmiştir. Almanyaya gönderilecek Bakü petrolleri Köstenicede Londra, 22 (A.A) — Daliy Telegraph gazetesinin Bükreş muhabirinin bildirdi- ğine göre Bakfüden ilk işlenmemiş petrol , | hamulesi, bugün Köstenceye gelmiştir. sularını kontrol edecekler Paris, 22 (A.A.) — İntransigeant gaze-| Besi, müttefiklerin bundan böyle Norveç ikara sularının Almanyanın ticaret ge- ileri için güzergih teşkil etmesine mfü-| Sâade etmemeğe karar vermiş oldukları | Mi yazmaktadır. Sovyetlerin Viborg'u işgal için yaptıkları taarru (Baştarafı 1 inci sayfada) Sovyetler, bu cepheye yeni takviye kıtaları sevketmiş olmak'a beraber, hiç! bir Fin mevziini ele geçirememişlerdir. | Bu akşam neşredilen Fin tebliği, as-| keri harekât hakkında şu malümatı ver- mektedir: © Dün Ruslar Kareli berzahında ve Vi- borg cenubunda Kamara istikametinde Viya Oksi ve Taipale nehirleri üzerinde müteaddid taarruzlarda bulunmuşlardır. Dün bütün gece devam citikten sonra bu taarruzlar püskürtülmüştür. Rusların yalnız Taipaledaki zayiatları 2000 dir. ganın şimali şarkisinda Finlândiya- lilar, düşmanın bir mevziini zaptetmiş- lerdir ve 300 esir almışlardır. Ladoga gö- Ki sahillerinde düşmanm 200 kamyon-| dan mürekkeb iaşe kolları imha edil miştir. 16 tayyare düşürüldü Diğer mıntakalarda kaydedilecek mü- him bir şey olmamıştır. Pinlândiya tayyareleri birçok Rus te- Senmtilerini muvaffakivetle bombardı- man etmişler ve yapılan muharcbelerde Bu işlenmemiş petrol, Ploestide Alman- ların kontrolu altında bulunan petrol taztiyehanelerine gidecektir. Holânda va Belçikada iki casus şebekesi meydana çıkarıldı Londra, 22 (Hususi) — Bugün Şimalt Holândada mühim bir casusluk şebekesi a meydana çikarılmış ve bıri Alman ok da akim kaldı mak üzere altı kişi tevki? edilmiştir. Z i Belçikanın Anvers şehrinde de, Ak İman konsolosluk erkânından bir memur| ların olmamasıdır. Çünkü büyük motör.|run ve bir vapur acentasile kız kardeşi tü kıta'lar ancak yollar olduğu takdirde, nin methaldar bulundukları bir. casus-! tanklarını, toplarını ve diğer sildhlarmı |luk işi keşfedilmiş ve alâkadarlar tevkif! faikiyetle ku'lanabiliyorlar. edilmişlerdir. Altmark hâdisei, Almanyanın şimal! kutbu Okyanusunda ve Şimal denizinde müttefiklerin zararına olarak ihlâl etmiş olduğu muvazeneyi yeniden tesis için zaruri olan mukabelebilmisillerde bulun- 1 rüttefiklere salâhiyet vermektedir. Pinlandiyada iki sınıf daha silâh altına alınıyor Helsinki 25 (A.A.) — Bugün Fin - landiya hükümet merkezinde duvar- lara yapıştırılan lânlarla 1894 ve 1895 doğumlular silâh altına çağırılmıştır. Bu doğumlular. 28 Şubatta askerlik şubelerine müracaat edeceklerdir. Rusyada hoşnudsuzluk Paris 22 (Hususi) — Moskovadan alman haberlere göre, Fin harbi do - layısile halk arasında hüküm süren asabiyet, gittikce şiddetlenmektedir. Sovyetlerin zayiatı Üç haftadanberi Kareli cephesinde yapılan devamlı Sovyet hücumlarının çok pahalıya mal olduğu anlaşılmak - tadır. Sovyetlerin 50 bin kişi zayiat verdikleri söylenmektedir. 'Bundan başka hergün. vaşonlar do- lusu yardı Moskovaya (gelmektedir. | 13 Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. ,, Dün düşürülmüş olması muhtemel el duğu bildirilen 3 tavvarenin de düşürük düğü tahakkuk etmiştir. Sovyetlerin çevirme o hareketi inkienf edemedi Londra, 22 (AA) — Royter ajansınm Finlândiya muhabiri yazıyor: Manerhaym hattını censhlardan o çe- Virmek üzere iki taraftan ilerlemek isti- yen Rus orduları, bu hareketlerini inki- gaf ettirememişlerdir. Bunun sebebi yol- Yaralılar. hayvanlara mahsus vagon- lar içinde nakledilmektedirler. Molotof ve Voroşilof nutuk söyliyeceklermiş Yakında, başvekil Molotof'un harb vaziyeti Kakkında bir nutuk söyliyece- #i ve maresal Voroşilof'un da orduya hitaben bir beyanname neşredeceği bil rilmektedir. Haik, sabırsızlıkla bu nutku bekle- mektedi: Yüksek ziraat enstitüsü talebesi Antalyada Antalya 22 (A.A) — Başlarında muallimleri olduğu halde bir tetkik gerisi yapmakta olan Yüksek Ziraat Enstitüsü son sınıf talebeleri Hatay - dan şehrimize gelmişlerdir. Talebeler şehrimizde bulundukları müddetçe zi. raf ve tarihi tetkikler yapmışlar ve tur fanda sebze yetiştiricilerile çiftçilerle faydalı görüşmelerde bulunmuşlar - Londrada Yahudilere karşı bir hareket Londra, 22 (AA) — Evvelki gece bir takım meçhul eşhas, Londranın başlıca caddelerinden birinde 10 kadar mağaza vitrinlerini boyalamışlar ve karalamış- lardır, Her vitrinin üzerine «Yahudi» ke- limesi hâkkedilmiştir. İtalyan ziraat amelesi Almanyaya gidiyor Bem, 22 (A.A) — Almanya ile İtalya arasında birçok İtalyan ziraat amelesinin ENTERNASYONAL FUARINA | HAZIRLANINIZ. 20 AĞUSTOS — 20 LYLÜL 1940 Almanyaya girmelerine müteallik bir itilâfname aktedilmiştir. Yüksek tedrisat şube müdürlüğü Ankara, 22 (Husust )— Trabzon Lise- Aydında pamuk kooperatifleri Aydın, 22 (AA) — Son yıllarda pa- muk ziraatinin fevkalâde inkişaf etmesi sebebile bilhassa mahsulün satış işlerini esaslı bir teşkilâta bağlamak ihtiyacını gören müstahsiller vilâyetimizde pamuk kooperatifleri teşkilina başlamışlardır. Bu kararın tatbikatı neticesi olarak Kocarlı, Aydın ve Dalama pamuk satış kooperatifleri kurulmuş ve ortaklar te- rafından esas mukavelenameleri oİmza- lanmıştır. Vilâyetin diğer birçok istihsal merkezlerinde de bu neviden koopera- tifler teşkili için çalışılmaktadır. Bud'zmin en yüksek reisi Dalay - Lama'nın tetvic merasimi yapıldı Lassa 22 (A.A) — Tibet'de budizmin en yükcek reisi Dalay - Lama'nın tetviç merasimi, bugün Lassa'da (yapılmıştır. ! Budanın 13 üncü tenasühü telâkki edilen yeni Delay - Lama, bundan evvelki Da- lay - Lama'nın ölümünü takib eden 24 saat zarfında doğmuş bulunan 6 yaşm- da bir Çinli köylü çocuğudur. Yeni Dalay - Lama, altundan bir tah- İtrevan içinde; etrafında rahibler oldu- Bu halde, şehir civarındaki sarayından Potala sarayına getirilmiş ve orsda taç giydirilerek biat yapılmıştır. Bu merasime yabancıların iştiraki memnu ise de ilk defa olarak bir İngiliz heyetine merasimde bulunmak ütere müsaade verilmiştir. Pamukova nahiye müdürü yaralandı Pamukova (Hususi) — Nahiyemiz müdürü İbrahim Etem Ergun mües - sit bir vak'a dolayısile yaralanmıştır. Nahişemiz halkından 16 yaşlarında Ahmed İsminde bir çocuk olan carib. nfhiye müdürüne kızmış ve Üzerine tabancs ile hücum ederek ateş etmiş ve çikan kurşun nahiye müdürünü bar sından yaralamıştır. Yarası hafif olan İbrahim Etem, hemen İzmit hastane - si Müdürü Sami Akyol Yüksek Tedrisat İsine nakledilmiştir. İ | Şube Müdürlüğüne tayin edilmiştir. Vak'anın tahkikatı başlamıştır. tadır, Fransada hazırlanan Çek ordusu Pariş 22 (A.A.) — Çeko-Slovak mil U komitesi azasından Çeko-Slovak » yanın Paris elçisi Osuski, Fransanın ce nubunda bir yerde kâin Çek ordusu hazırlanma kampını ziyaret etmiştir. Bu ziyaret esnasında kendisini kampta Çek generali Viest ile Fransız gene - ralleri karşılaraştır. Fransız eski muhariblerinden bir yı Çek fırkasının şeref bö- eski muhariblerinin Çek arkadaşlarına bir hatırası olmak üzere bir filama hediye etmiştir, Garb cephesinde çarpışmalar Paris, 22 (AA) — 22 Şubat tebliği: Moselle'in şarkında düşmanın bir hü- cumu tardedilmiştir. Karakollarımız. #ki Alman zabit vekilini esir etmiştir. Fransada yeni bir sınıf silâh altına alınıyor Paris, 22 (A.A) — Bugün bir karar ame neşredilecektir. Bu kararnameye göre yakında silâh altına alınacak olan elrad, 1999 sınıfının üç ayından alına- caktır, , Yani 1.7.1919 ve 3091919 arasında doğmuş olan efrad alınacaktır, Paris 22 (AA) — 22 Şubat akşam tebliği Bilhassa Sarla'nın garbinde ve Be - les'in şarkındaki iki taraf topçu ateşin- de bulunmuştur. Her iki taraf tayyaresi Mosel ile Rehn arasında ve Alzas'ta fa- aliyet göstermiştir. Büyük bir Alman Gemisi Amerikadan Yola çıktı Londra, 22 (Hususi) — Rio de Janero-| dan bildirildiğine göre bir Cenubi Ame- rika limanında bulunan «Antonio Delti-| nos adındaki 13.500 tonluk Alman gemi- #i, bugün ani olarak Almanyaya hareket! etmiştir. Gemi muhtelif emtia ile yöklü. dür. Hamulenin kıymeti 250 bin İngiliz! lirası tahmin edilmektedir. Fransız kabinesi Reistcümhurun Riyasetinde toplandı Paris 22 (Hususi) — Nazırlar meclisi bugün Lebrönün riyaseti altında toplan- mıştır. Başvekil Daladiye, siyasi ve aske- rİ vaziyet hakkında nazır arkadaşlarına| izahat vermiştir. | Meclis, bilâhare iktısadi meseleler hak kında müzakerede bulunmuştur. sabah Sabahtan Sabaha Bir İspanyol dektor kanseri tedavi etmiştir. Bu bahis etrafında gerek İngiliz İ mezlisinde gereyan eden müzakerelerden, gerek Norvöç derlet adamlarının beyanatın. dan anlaşılıyor ki bn gemi, mevcud kayıd. lara göre bir harb sefinesi sayılmak gerek. tir. Çünkü müsellâhtır ve donanm dedir, Bu vaziyette bulunan bir ge bir yabancı memleket kara sul gerken nmasına, ne de esiri bulunup bulunmadığına dalr kara su. larının hâkimi memleket tarafından Kendi. İsine sual sorulmasına imkân yoktur. Bu geminin Norveç harb gemileri refakatinde bulur ması da, ona karşı icra edilmiş bir me. siret vazlfesinden ibarettir. Almak İşte Jva şartlar dahilinde İngiliz harb gemileri tarafından Norveç kara sularında aborda olunmuş ve taşıdığı İngiliz harb esirleri | kurtarılmıştır. Hâdisenin, Norveç tarafin , dan itiraz edilmeyi mucib noktası budur, |Norveç, ba hüdise ile hükümranlık hukuku- nun #hiSI edilmesinden ve bu gemi (o üzün müddet Norveçte kalamıyacağı için er, geç İngilte donanması tarafından yaknlanabile, eeğin! ileri sürerek acele olunup binnetice bir hukuku düvel meselesi ihdas olunması. dan müyekidir. Diğer taraftan İngilişierin sabırsızlığı da anlaşılamıyacak birşey değil. dir. Bunlar, öç yüz kusur kadar ırkdaşları. nın esir oldukları için bittabi çok fena şark ler içinde mahpus olarak nakledilmelerin - den ve Almanyada uzun milddet esaret ha. yatı çekmeye mahküm bulunmalarından müteessir olmuşlar ve bu emrivâkli yap. mışlardır. Bir tarafa hukuku düvel bakımın. dan hak verirken diğer tarafa da insani mü. lâhazalar bakımından haksızlık atfedebil mek kabi) olmuyor. Esasen nihal hak gale- beyi kazanının olacağı için son hükmü © #amân vermek daha doğrudur. Fakat asıl lacmacak olan bitaraf Norveçin vaztyetidir. Örs ile çekiç arasında kalmış biçare bir de. mir parçası, fırsat bulan Onu sıkıştırıyor, lİkide bir çekiç darbesi onun başına iniyor, İ imdi de, bitaraflık vazifesini tamamile yap, madıfı için sahillerinin abluka edilmesi mevzuubahstir. Böyle bir ctr mevkle düz. mek kad ferd için, gerek bir millet sein tahammül edilemez bir vaziyet kabili tasavvur değildir. Salim R agınp Cağ ——.semesusan sans uauamanas amaaan, Balkanlarda ticari faaliyet Romanya İktısad Nazırı Sofyada Londra 22 (Hususi) — Bir İtalyan t- caret heyeti yakında Bükreşe gidecektir. Alman iktısadi heyeti reisi Dr. Klodius da Bükreşe gelmek üzeredir. Romanya iktisad nazırı Antenesko bu gün Sofyaya varmıştır. Rumen nazın Sofyada iki gün kalarak, Bulgar iktirad nazırile görüşmelerde bulunacaktır, Sofya 22 (Hususi) — Rumen iktisad nazırı Antonesko bugün Kral tarafından kabul edilmiştir. Akşam, misafir nazır şerefine Bulgar maliye nazırı Bojilef tarafından bir zi - yafet verilmiştir. Balkan Antantı devletleri sefirlerinin de hazır bulundukları bu ziyafette, iki nazır arasında hararetli nutuklar teati eden, kangrenin önüne geçen yeni bir me. tod bulduğunu iddia ediyor. Keşfi doğru ise tıb âlemi yeni bir safer kazanmış demektir. Pastör, Küri/Kalmet gibi birbirini Jeri bulan tib alimleri muhakkak ki takib ederek İnsanlığa esaslı sıhhat formül, him dünyasnın en verimli insanlarıdır. darını kapanarak yıllarca bir mikrop üzerinde tetkikler yapan ve bir ömür pahasma yeni bir keşfine kurban gidenler de madeni sesleri, madeni havası ve giden serom veya mikrop keşfeden nice tıb âlimleri arasında olduğu malâmdur. Medeni hayatın madeni motörleşmiş makineceşmiş halltası içinde 'ele kemikten insanın o mukâvemetini arttırmak için Gb ilminin sarfettiği kokuları, eriyip Zayrel şayanı hayrettir. Öyle zannedilir ki tababet ilerledikçe hastalıklar da ar. tayor, Hakiketle . önlemek için uğraşıyor. ise medeniyet ilerledikçe hastalık artıyor ve tababet bu yeni Birçok hastalıklar şehiriler için ne kadar tabii ise köylüler için de o kadar meçhuldür. Sinir hastalarına köylerden daha Hazin şehirlerde tesadüf edilir. yla doktorunu kanseri tedavi mikrobunu keşfetmesi kadar mühim l edecek formülü bulması Koh'un o verem olabilir. Kangreni önliyecek metodun keşfi de herhalde Vronof'un eczri aşısından kıymetli olacaktır. Fakat tıb dünyasmın emektar ülimleri beşeriyeti iztırabdan kurtarmak için kırk yılda bir mikrop ve - yahud formül keşlettikleri halde fizik ve kimya alimleri gene ayni beşeriyeti top yekün silip süpürecek kimyevi ve mihaniki silâhlar icad ediyorlar.Bu turşu ile peibiz hikâyesi devam ettikçe İnsanlığın sıhhat ve saadet bulacağını kim iddia edebilir?.