23 Şubat 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Şubat 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Fransaya kiralanan vapur adedi 7 yi buldu Gemilere yüksek ücret verildiğinden armatörler vapurlarını kiraya vermeği tercih ediyorlar Fransız firmaları taralından memle-)firmalar sahillerimiz arasında nakliyat ketimizden ve diğer yerlerden alınan için muhtelif yerli müesseselere muks- malları nakletmek üzere evvelce kirala-| vele ile bağlanmış bulunduklarından, nan Bürhaniye, Nâzım ve Bakır çileple-| fazla vapur kiraya verilememektedir. rinden başka yeniden İna!, Mete, Plâtin| Dahili nalkiyat bu vaziyet dolayısile Altın fiatları mütemadiyen yükseliyor! Son seneler içinde halkın biriktirdiği l parayı altın masnuata yatırmak temayü- lü kuyumcüları evvelâ çok ince ve ucuz, bilâhare de kalın altın bilezikler yapma- ğa sevketmiştir. Bir moda halini alan ve her moda gibi sa'gın bir şekle giren bu temayül gittikçe artmış ve buna müvazi olarak altın fiatlar da mütemadiyen! yükselmiştir... On gün evvel Şehremininde Üsküdar Avrupa harbinin başlangıcı sıraların: İpapishanesinden tahliye olunan arkada- > MW Kira srasında temevvüç eden bir şı Sedadı bıçakla yaralıysrak öldüren 18 ürk altın lirası Eylül sonunda 1570 ku- yaşlarında Cahidin mukakemesine dün 18 şliyen katil nı ve Şadan vapurları da kiralanmıştır. Bu vapurlar Fransa hizmetinde kulla-| firmalar nakliye ücretlerini bir miktar| mılarak TTunustan maden alıp Fransaya nakletmektedirler. Bazıları da Romanya ile Mısır arasında seler yapmakladırlar. Bu arada Fransaya evvelce ihracat mal larımız ecnebi vapur kumpanya'arı ta- rafından yapılmakta iken bu suretle bu hracat kıgmen kendi vapurlarımız tsra- fından yapılmağa başlanmıştır. Avrupa- da harb haricinde bulunan memleketle- rin ve bu arada bizim vapurlarımız Ce- belüttarık boğazından dışarı çikinamak- tadırlar. Fransaya kiralanan bu vapurlar yük sek ücretlerle tutulmuşlardır. Bu yüz den armatörler vapurlarını kiraya ver- meği tercih etmektedirler. Ancak bazı Şehir işleri : Kokmuş et bulunan bir lokanta kapatıldı Belediye zabıtası son günlerde otel, lokanta, kahve, sinema vesaire gibi u- mumi toplantı yerlerindeki temizlik işlerile yakından alâkadar olmakta ve temizliğe riayet elmiyenler hakkında ceza zabıtları tutmaktadır. Bu arada Bahçekapıda bir lokanta ve birahane de teftiş sırasında kokmuş et parçaları görülmüş ve bu lokanta dün üç gün müddetle kapatılmıştır. Taksim kışlasının yıkılması geri bırakıldı Taksim kışlası | Marttan itibaren yıkıcıya verilecekti. Meydan civarın - da yapılacak yeni Inşaatın formalitesi henüz ikmal edilememiş olduğundan, kışlanın yıktırılması bir müddet geci- kecektir, Kongreye davet Kadıköy Kızılay kaza şubesinden: Sube. mizin yıllık toplantısı 25 Şubat 940 Pazar Günü saat 1040 da Kadıköy Halkevi üze. Mindeki şube & merkezinde yaplncağından muhterem ezanın teşrifleri rica olunur. sekteye uğramamış bulunmakla beraber, arttırmışlardır. Bunda birçok şeylerin, ezcümle karpitin 10 kuruştan 25 kuruşa. makine yağlarının 1! kuruştan 36 kuru- şa, halatın 45 kuruştan 80 kuruşa, boya- ların 70 kuruştan 120 kuruşa fırlaması gibi sebebler de Amil olmuştur. Bunlar meyanında mühim olan saç demir de bulunamamaktadır. İstanbulda alınan #srakiye de 10 liradan 14 liraya çıkmıştır. Türkiyeden maada Yunanistan da ha- rice vapur kiralamaktadır. Yunanista- nın bütün ihracat yekünu harice kirala- nan vapurların getirdiği kazancın yarısı kadar bile değildir. Ticaret işleri: Tiftik ve yapak ihracatcıları toplandı Tiftik ve yapak ihracatçılar birliği umumi heyeti dün Ticaret Odası sa - lonunda bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda şehrimizdeki yüzü müte - caviz ihracatçı bulunmuş. faaliyet ra- poru ve bilânço okunarak eski heyeti ibra edildikten sonra yeni ida- re beyeti seçilmiştir. Toplantıya Ti - caret Vekâleti komiseri, Mıntaka Ti » csret Müdürü ve Oda erkân iştirak etmişlerdir. Toplantıda yadbak ihracma müsaa- de edilmesi mevzuuna da temas edil - iş, bunun ihracatçıların elinde yerli €yaçları kanaıklyacak bir miktarda ve ihracat nisbetinde bir stok bulun - durmaları ile kabil olacağı neticesine varılmıştır. Bu arada ihraç edilemiyen düşük ka liteli tiftiklerin başka mahreçlere ih- racı için kolaylık gösterilmesinin Ve- kâlete bildirilmesi kararlaşmıştır. Ye- ni heyet umumi toplantıyı müteakıb ilk içtimamı vapmıştır. Fırtına denizlerde bütün. şiddetile de Dün sabah köprü fırınadan açılamadı ve manda | vam ediyor bir vapur denirini ter.yarak sürüklendi İki gön evvel başlıyan fırtına dün de bütün şiddetile devam etmiştir. Fırtına bilhassa evvelki gece şiddeti- ni çok artırmış, rüzgârın şiddeti saniye-| de 11 meteryi geçmiştir. Fırtına Karadeniz, Marmara ve Ege denizlerinde de şiddetie devam etmekte bulunduğundan, seferde bulunan bütün vapurlar en yâkın limanlara sığınmışlar- dır. Dün Karadeniz ve Marmaraya lima- nrmizdan hiçbir vapur hareket etme miştir, Dün saat 3 te Mudanyava kalkması k Denizyollarının Kadeş vapuru fırtınaya yakalanarak güçlükle Bozcandaya siği- nabilmiştir. Dün ssbah Ayvalıkta gelmesi bekle- nen Bartın vapuru da hâreketini tehir ettiğinden gelememiştir. Fırtına bilhasan Karadenizde çök şid- detlidir. Bu denizde fırtına tesirile bazı kazalar olduğu tahmin edilmekle bera“ ber, dün Karadeniz limanlarından Min- taka Liman Reisliğine, kaza vukuuna dair bir haber gelmemiştir. Fırtına limanda da tesirini göstermiş idare | düşerek müteakıb aylarda (1630, 1640, 1745 kuruşa fırlamıştır. Son z#aman'arda Anadoludan da mö- him miktarda altın bilezik alınmakta ol- ması bileziklerde kullanılan altının be- her gramında yeniden 29-25 kuruş bir fark husule getirmiş ve dün bir lira 1845 kuruşluk yüksek bir kıymet ifade etmiş- tir. parasirini kıymeti mütemadi. yen sağlamlığını ve iştira kabiliyetini ar- trirken altının bu yükselişinin sebebini alâkadarlar bilhassa halkın altın eşyaya gösterdiği rağbete ve binnetice istihlâklı fazlalaşmasına atfetmektedirler, J Din beş yerde yangın çıktı Dün şehrimizin muhtelif semtlerinde beş yangın vak'ası olmuş, çi de etrafa sirayetlerine meydan verilmeden söndü- rülmüştür. Bunlardan Denizyollarına ald. Kasim paşa havuzlar fabrikasının 3 sayılı atek İyesinden çıkan yangın, fabrika vesaitile İ bastırılmıştır. Harbiyede Vali konağı caddesinde 67 sayılı Makrohinin mutasarrıf bulunduğu İevin ikinci katından, Şişlide Operatör Ra İif sokağında 19 sayılı Osmana aid ahşab evin üst kalından, Kasımpaşada Yahya- kâhya mahallesinde Karanlıkçeşme çık- mazında 36 sayılı Hatizeya nic evden ve Ankara caddesinde İstiklâl gazetesi ida- rehanesinin makine dairesinden çıkan dürülmüşlerdir. Kültür işleri: Talim tabu:unn kaydedilmiyen üniversiteliler Üniversitenin birinci sınıfına kay - dedildiği halde talim taburuna tesçil İedilmek üzere birçok talebenin henüz İmüracaat etmedikleri anlaşılmıştır. Üniver ite tağim taburu, bu kabil talebelerin kaydı sona erdiği cihetle bundan sonra yapılacak müracaatl& - rının nazarı itibare alınamıyacağın! ve binaengleyh bu islebenin askeri kamp lara bu yıl istirak edemiyeceklerini Ü- niversite Rektörlüğüne bildirmiştir. Bu talebeler Üniversite imtihanla - rında muvaffak olsalar bile askeri ders lerden not alamıyacıfkları için sin:fla- rında ipka kalacaklardır. Kimya enstitüsü lâboratuarındaki noksanlar tamamlanacak Kimya Enstitüsü lâboratuarlarında kâfi miktarda alât ve edevat bulun - madığından dolayı bu fakülteye pek a7 İtalebe alındığı. Kimya Fakültesine gir mek istediği halde giremiyen bir kı - İsim talebe tarafından Maarif Vekâleti- ne şikâyet edilmiştir. Maarif Vekâleti talebenin bu arzu- Sunu yerine getirmek üzere Üniversi- te Fen Fakültesinden malümat iste- eab eden Trak vapuru fırtına yüzünden | olmak'a beraber mühim bir hasarat yap. miş. İâboratuarlarda ne gibi noksmlar Blcmemiş, Antalya vapuru da Marma-| mamıştır. Dün sabah köprü fırtınadan a- bulunduğunu sormuştur. Taya çikamiyarak Ahırkapıda demirle- miştir. Evvelki gün Bandırmaya hareket e- den ve Marmarada yoluna devam ede- miyerek Ilmana dönen Denizyollarının Marâkaz vapuru dün de sefer Yapama- muştır. Ülgen vapuru dün Amasraya gı ğınarak fırtınanın dinmesini beklemiştir. Karadeniz postasını yapmakta olan Olmhuriyet vapuru dün geç vakit lima. nımıza gelebilmistir. Fırtına yüzünden Urmanımızdan Kara- denize ve diğer denizlere hareket edecek olan husust vapurlar da seferlerini tehir etmişlerdir. İzmirden IHmanımıza gelmekte olan çılamamış, limanda demirli bulunan Fen Fakültesi noksanları tesbit et- İ yangınlar da kısa bir müddet içinde sön-| Cengiz vapuru demirini tarayarak Sir-imeğe başlamıştır. Vekâlet de önümüz keciye doğru sürüklenmeğe başlamış vejdeki yıl Kimys Enstitüsüne daha fa7. yardıma koşan romorkörlerle çekilerek'la talebenin alınmasını temin etmek şamandıraya bağlanmıştır. Sarayburnu önlerinde de evvelki gece köprüler muhafaza memurları iki motö- rün batmak üzere olduğunu alâkadarlara haber vermişler, bu motörler de rornor- körlerle kurtarılmıştır. “ Balkanlarda da kış bütün © çiddetile evam etmektedir. Bu yüzden dünkü Semplon ve Konvansiyonel #renleri 4.5 #aatlik rötarla Sirkeciya gelmişlerdir. Dün akşamki Ankara ekspresi de $ saat teehhürle Haydarpoşaya gelmiştir. İüzere bütün bu noksanları tamamla - mağa karar vermiştir. Şehrin imar işleri görüşüldü İstanbul Vali ve Belediye Reisinin reişliğinde belediye reis muavinleri ve şube müdürlerinin iştirakile bele- diyede dün akşam üzeri mühim bir toplantı yapılmıştır. Toplantıda Bey - oğlu ve Eminönü kaymakamları da ha sr bulunmuşlar, şehrin imar etrafin- da görüşmeler yapılmıştır. dilmiştir. Cahidin evvelce Şükrü adında birini öldürdüğünden dolayı bir buçuk sene hapsine dair verilen karar sureti dün | mahkemede okunmuş, müteakıben müd- detumumi söz alarak iddianamesini ser- detmiştir. Müddeiumumi cinayetin tarzı | cereyanı ve muhakeme safahatı hakkın-| da mufassal ve müdellel izahatta bulun-! duktan sonra hülâsaten: «— Suçlumun kendini müdafaa #ira- n Sında Sedadı vurduğu yolundaki idelası varid değildir. Çünkü, hâdiseyi müten- kıb maktulün Üzerinde ve vak'a yerinde böyle bir #htimali verebilen silâh vesair bir aleti cariha bulunmamıştır. Binaenalayh Sedadın kendisini öldü- receğinden korkarak bıçağını kullandığı ve dolayızile suçunu meşru müdafaa va- ziyetinde kalarak işlediği yolundaki mü- dafaası kabule şayan değildir.» Demiştir. Müddelumumi; ayni zamanda hâdise- de tahrikin mevcudiyetini suşlu lehine kabul ederek: «— Maamafih maktul Sedad suçlu Ca- hide hitaben: «Bir buçuk sene evvel be- nim adamım Şükrüyü öldürdün. Ekme- ime mâni oldun. Çingene köpek» gibi hakareti tazammun eden sözler sarfet- ! miş ve cinayet bundan tevellâd etmiştir. Bu itibarla bu nokta ve Cahidin vaşi göğönünde tutularak ceza kanununun 488 Inci maddesine göre cezaya oçarpti- rılmâsini» istemiştir. Mahkeme reisi iddia makamının bu talebini suçluya anlıyabileceği bir tarz- da izah ederek kendisini müdafaa etme- si için söz vermiştir. Katil çocuk ikinci cinayetini şu tarz- da müdafaa etmiştir: İ «— Ben Sedadı kasden öldürmedim. Onu öldürmek maksadile hareket etmiş olsaydım bıçağı bir defa saplamaz, do- Poliste: Dört eroin kaçakçısı yakalandı lerde yaptığı eni araştırma ve bask: Tar sonunda 4 eroin kaçakçısını suçü tü yakalamıştır. Bunlar Yusuf, Yümni. Apustol ve Ömer adlarındaki sabıkalı kaçakçılar- dır. Cürümleri: tiraf eden kaçakçılar, bugün asliye beşinci ceza mahkeme » sine teslim edileceklerdir. Merdivenden düşen bir kadın yaralandı Kesımpaşada oturan 55 yaşlarında Huriye adında bir kadın, evinin mer- divenlerinden inerken omüvazenesin! kaybederek düşmüş ve bâşından ya - ralanmıştır. Yaralı kadın, tedavi edilmk üzere Beyoğlu hastanesine kaldırılmışlar. Asherlik işleri: Şubsye davet Beyoğlu Yerli Askerlik Şubesinden: Adin. rı aşağıda yamlı yedek sübayların muame - leleri tetkik edilmek üzere nüfus ve hüviyet cüzdarlarile hemen şubeye müracaatları İ- lân olunur. Levazım asteğmen Ali oğ, Halâsi Erzurum 322 (3an58) Piyade yüzbaşı Halli oğ. Hasan İstanbul 320 (31513) Büvor! teğmen Mustafa oğ. Nizım Selâ - nik 924 (39040) Levanm asteğmen Hüseyin Hüsnü Oğ. İHasan Aziz 317 (00519) Muhabere teğmen Mustafa İhsan oğ. Sü. leyman 314 (18088) Tabib yüzbaşı İsmall oğ. Muhsin Selânik 313 136072) Tabib yüzbaşı İsak oğ. Mişon İstanbul 319 (14165) İstanbul zabıtası dün muhtelif yer! aşında ikinci cinayetini uhakeme edildi Katil müdafaasında arkadaşına bıçağı bir defa sapladığını ve bundanda onu öldürmek maksadında olmadığının anlaşılacağını ileri sürüyor kuz on defa vurarak bir anda işini bili rirdim. Halbuki ben böyle yapmadım. Onu vurduktan sonra bıçakla karakola gide- vuşa yükselmiş ve Birinciteşrinde 1540 a ikinci Ağırceza mahkemesinde devam €-'rek teslim oldum. Bu da gösteriyor ki, ben onu öldürmek kasdile vurmadım.» Dosyanm tetkiki ve kararın tefhimi için muhakeme bugün öğleden sonraya talik edilmiştir, 19 ev ve düklân soyan hırsız. dün tevkif ediidi İstanbulun muhtelif yerlerinde 19 ev ve dükkân soyan Kozo İsminde azılı bir hırsızın, dâva dinlemek üzere geldiği ad- liyede, heyecanlı bir takibi mütcakıb yas kalandığını yazmıştık. Niko ve Şerafetlin gibi sahte isimler altında dolaşan mazhun, dün 4 üncü s0p- İgu hâkimliğine verilmiştir. , Çengelköy, Şişli, Fındıkh, Keresteciler ve diğer semt- lerde mutfak pencerelerinden apart manlara, kiliğleri kırarak dükkünlara İgiren Koço birçok kıymetli eşya çalmış» tır. Çaldığı şeyler arasında, mücevher, par !ra, altın ve gümüş takımları vesaire var âır. Yapılan sorgusunda suçlarını itiraf e den ma?tun, 4 üncü sorgu hâkimliğinin kararile tevkif edilmiştir. Mi Bir matbuat davasının yeni safhası Cümhuriyet gazetesinin 20 Şubat ta- İrihli nüshasında «Afrodit. davası ile & lâkalı bazı neşriyat Üzerine, mezkür ga- İzete hakkında müddeiumumilikçe dava ikame edildiğini yazmıştık Müddeitumuminin şahsını tahkir sü çundan açılan bu davalar gazetenin baş- muharriri meb'us Yunus Nadi ve neşri. yat müdürü Hikmet Münif aleyhlerine» dir. Yunus Nadinin meb'us olması dolay» sile, masuniyeti teşriiyesinin ref'i için, müddelumumilik' usulen Adliye Vekâle- tine müracaat etmistir. Deniz işleri: Bir vapur İthalât eşyası geldi Dün limanımıza gelen Bulgar ban. dıralı Çar Ferdinand vapuru şehrimis ze mühim miktarda tarçın, biber. kas naviçe, karanfil, çay, koko ipliği. ku- ru erik, kakao çekirdeği, zerdeçal; çayf bam deri, kalay. kenevir. ham lâstik ve halı getirmiştir. İstanbul semtinin yeni sineması İstanbul semti hiç olmazsa sinema bâ- kımından artık Beyoğlunu kıskanmıya - caktır. İstanbul semti, Beyoğlu sinemaların dan çok daha güzel, çok deha Şirin çokk daha modern bir sinemaya maliktir ar « tık. Bu sinema, Beyazıdda inşa edilmiş olan «Marmara» sinemasıdır. Marmara sinemasını geçen gün ziya « ret ettik. İnsanın yüzüns gülen bir sa « lon... 1400 seyirciyi alabilecek olan bu $i - nema çok şık, raknt koltuklarla süslen- miştir. Dahili taksimatı ferah, güzeldir. Ses tertibatında fennin en son terok- kiyatı nazarı dikkate alınmıştır. Fsason, salonun inşasında sada prensiplerine de riayet edilmiştir. Marmara (sinemasına İstanbulun incisi dersek hiç de müba - lâga etmemiş oluruz. Bu sinemayı ziyaret edecek olan o «, kuyucularımız herhalde bize hak vere « ceklerdir. Eiverir ki sinema müdürlüğü İstanbul halkına en güzel filmleri en önce sun « sunlar... Böyle olursa şüphesiz ki mu - vaffakiyet onlarındır.