17 Mart 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

17 Mart 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Mektebler arası futbol maçlarına devam edildi Hayriye Pertevniyali 3 - 1, Haydarpaşa İstanbul lisesini 4 - 1 mağlâb etti. Oyunlar yağmur altında oynandı SON POSTA | Günün adamları | Radyo müdürlüğünden istihbarat nezaretine getirilen adam Geçenlerde İngiltere istihbarat neza- retine geti len yeni nazır Sir John Reith İyüzde yüz bir a Uzun boylu, keskin bakışlıdır. #vvelce British Bro- adcasting mel yani İngiliz radyosunun umumi müdürü idi. Mühendistir, Tam manasile dindardır. Esasen bütün tahsili müddetince İskoçya kilisesinin tesiri altında kalmıştır. Mese- lâ Pozar günlerini bir istirahat günü te- Vâkki eylemekten ziyade bir dini gün addeder,., Şimdi işgal eylemekte olduğu mevkie gelinciye kadar hep kendi sâyile yüksel- miştir, Harbi Umumi sırasında askere Yukarda (Hayriye - Pertevniyal), aşağıda (İstanbul - Haydarpaşa) gençleri Mektebler aranda yapılmakta o - Jan futbol maçlarına dün de Taksim stadındı devem edilmiştir. Şeref sta - dında yapılması lâzem gelen maçler hakemlerin gelmemesi yüzünden oy - nanamamiştır. Taksim stadında yapı - lan maçların tafsilâtını yazıyoruz: Hayriye 3 — Pertevniyal 1 Bu maç hakem Tarık Özerenginin i daresinde hafif, fakat devamlı bir y mur altında oynandı. Daha uncu» lardan mürekkeb olan Hayriye lisesi takımı üstün vaziyete geçerek Pertev- niyalı sıkıştırmağa başladı. 19 inci da-İbi kikada semeresini veren bu hâkimiyet Hayriye sol içinin yaptığı golle erdi. Bu golü yemelerine rağmen Per- tevniydliler gittikçe açılan bir oyun- la Hayriye Kalesine inmeğe b: lar. Devrenin sonuna doğru Hayriye aleyhine verilen penaltı gol oldu ve bi nci devre İ-İ beraberlikle neticelen- di. İkinci devrede Pertevni daha güzel oynamasına rağmen birçok yol fırsatlarını çamurdan topu sökememek yüzünden kaçırmıştır. Bir kaç tehlike K akın yapan Hayriye bunlardan iki - sini. golle neticelendirmeğe muvaffak oldu. Son dakikada bir penalt: fırsatı daha vakalıvan Pertevniyal bunu ka - çırmış ve Hayriye 3-1 maçtan galib çık moştir. Haydarpasa 4 — İstanbul Hisesi 1 Gittikçe şiddetlenen yağmur altında ve-hakem Ahmed-Âdemin' “idaresinde yapılan maç hakli sıkı olân: Haydar - paşa takımı cidden gürel ve enerjik bir ovunla rakibini sıkıştırıyor. Çamu- ra rağmen mükemmel şii atan forved hattı üstüste Iki göl yomış ve birinci devre 2-0 Haydarpaşa lehine bitmistir. İkinci devrede ayni üstün oyunu de - vam ettiren Haydarpasa biri frikikten, diğeri sol için şütü Üe Tki gol daha vap mışlardır. Bu göllerden sonra daha düz gün oynamağa başlıyan İ. liseliler soliç vasıtasile yerine gollerini yapmıslar dır. Maç 4-1 Haydarpaşanın galibiveti Je neticelenmiştir. Mekteb'er arasında volevbol müsahakaları Mektebler arası voleybol maçlarına &tin Beyoğlu Halkevinde devam edil miştir. Alinan neticeler şunlardır: Ge Jetasaray. Işık lisesine. Şişli Terakki, Yeksim Msesine, Kabataş, Erkek Mu - alim mektebine galib gelmişlerdir. 940 o"'mniyadını gıns Fin'ândiva ynacak 1940 Oltmpiyadının bu yar Finlan- sona vanılmasına katar verilmiş, fa- diy mesi üzerine tabii olarak Olimpiyad - ılsr da suya düşmüştü. Ruslarla yapı - 1940 Olimpiyadının gene Finlandiys da yapılmasına kat'i olarak karar ver- diklerini söylemiştir. Bu kahraman ve sporcu milleti takdir etmemek müm » kün değildir. Amerikada büyük bi” * turnuvası yapıldı Nevyorkta Finlandiya menfa. ine büyük bir tenis turnuvası yapılmıştır. Turnuvaya üç Amerikah. bir İngiliz o mak üzere dünyanın en meşhur p” fİssyonel tenisçile irak etmişle İnsiliz Perry yaptığı mükemmel maç- ğr.| “İlarla turnuva şampiyonluğunu kazan- mıştır. Neticeler şunlardır: Bndge, Tildeni 5-7. 2.6, Vines Rerry'i 1-6, 4-6 yenmiştir. Son karşılaş mada Perry. meşhur rakibi Budge'yi 6.4. 3-6, 3-6 mağlüb ederek birinci ol muştur. Yeniden cezalandırılan oyuncular Beden "Terbiyesi * İstanbul Bölgesi Başkanlığından: Aşapda adlan, soy adları, klübleri ve bölge sicil sayıları yazılı bulunan idmancılara iştirak et - tikleri müsabakalardaki sulhareketle - rinden dolayı hizalarında yazılı müd - detler için genel direktörlüğümüz ta- tafmdan müsabaka boykotu. . oezalları verilmiştir. Klüblerin ve hakemlerin bu futbolcuları ceza müddeti içinde müsabakalara iştirak ettirmemeleri lü“ zumu tebliğ olunur. Beşiktaş klübünden 50 Hakkı Ye - , İten 11/3/940 tarihinden itibaren 2 a Beyoğluspor klübünden 1865 Koço Kondidiz 27/2/940 tarihinden itibaren 2 ay. İngiltere kral kupası maçlarına 13 Nisanda (başlanacaktır. maçlar: şimal ve cenub namile iki gru- va ayrılmıştır. Kupa maçlarının finali İ8 Haziranda Wemblay'da yapılacaktır - (Maruf takımlardan Arsenal harb dev- esi kupasını kazanmak için büyük bir gavret sarfetmektedir. Zenci Joe Lowisin yeni maçı Dünya ağir siirlet boks şampiyonu Ame - rikalı zenel meşhur Joe Louis ? Nisanda Johny Parcek ile bir boks maçı yapacaktır, Mühim bir boks macı |, Meşhur Joe Louls'e karsı muvaffakiyetii! bir mac yapmiş olan Tony Galeuto 28 Ma İngilterede kral kupası maçları! Kral kupası | mıştı... Ağırca yaralanmış idi. İngiltere“ de Aberdeen şehrindeki hastaneye yatı- rılmıştı. O vakit istihkâm yüzbaşisı rüt- besini haiz bulunmakta idi. harb hitama ermişti. O da vaktini geçirmek, yeni bir iş bek- lemek için sabahtan akşama kadar klü- bünde bulunuyordu... Günün birinde bir teknik gazetede gö- xüne bir ilân ilişti. Bu ilâna derha! cevab, verdi. Vak'a bundan on sekiz sene evvel | cereyan eyliyordu. British Brondeasting Corporatlon te- sis edilmişti. Bu teşekkülde mühim dört memuriyet münhal bulunuyordu. Umumi müdürlük vazifesine talib ol muştu. Talebini ihtiva eden mektubunu postaya tevdi edeceği sırada, mektubu- İlan sulh üzerine Finlandiya beynelmi- | lel Olimpiyad komitesi umumi kâtibi; İngiliz istihbarat nazırı Sir John Reih nun mürselüleyhinin yani Sir William Noble Aberdeanli olduğunu öğrenmiş idi... Zarfı açarak istidasına şu haşiyeyi ilâ- ve eyledi: «Ben dahi Aberdeenliyim!,.s Umduğu gibi talebi derhal kâbul eğil: miş idi,.. İngiliz radyosunun. sayısız dinleyicile- ri içinde onu görenlerin sayısı pek azdır. Kral sekizinci Edvardın radyo ile mik letine veda edeceğini irdiğ vakic o- İhun sesi kimse tarafından tanınmamış idi... Sir John Reith esrarengiz bir surette İ çalışmaktan, sükünet içinde iş görmek- jten hoşlanır. British Broadcasting Cor. imera 3600 mensubu içinde onunla görüşmeğe muvaffak olanlar sayılabile- cek kadar azdır... Bu mühim ve milli teşekkülün tam manasile diktatörü olmuş idi... Yapılan İtenkidlerin hiç birine aldırmazdı... Ne- reden gelirse gelsin... Bu münasebetle şu cümleyi lardı: tekrar- tarlar,.. Duvarların arkasında bulunan- İara vız geli B. B.C, yi bitaraf bir şekle sokmuş idi, O vakitler maaşı senede 7500 İngiliz lirası idi. B. B. C. idaresi onun sayesinde model addolunabilecrek bir tekemmül merhalesine vardığı sıralarda «İmpreal Ja rways» ismini alan «İngiliz hava nak- at idaresi, için bir müdür aranıyor iplendiyanın Ruslarla hewbe gir-işwwta Nevyorkta Max Baer ile çarpışacaklır. | idi, Bu mühim vazifeye Sir Jonh Reith yazıl | Bu sırada|. İşarpışmak fırsatını vermek — «Küçük çocuklar duvarlara taş a-| İstanbulun şampiyonu 1940 tavla kim olacak Çocuk Esirgeme Kurumunun tertib ettiği müsabakalara Futbolda olduğu gibi dayak, kavga he- nüz tavla müsabakalarında taammüm et- mediği için, Çocuk Esirgeme (Kurumu Eminönü kazasının tertib ettiği tavla müsabakaları pek zevkli, syni zamanda da çok heyecanlı oldü Bugün, yarın, daha sonraları Çarşıka- Pı tramvay durağının emen yanı başın- daki kıraathanenin dışa camlarına abanmış bir kalabalık görürseniz, kah- vede bir vak'a olmuş, sanmayınız. Bu ka- İlabalık bir ay daha ayni camların önünü, Jmüsabakalar sona erinciye kadar doldu- jracaktır. Çocuk Esirgeme Kurumu Eminönü kazası, hem gelirli bir iş olsun diye, hem | İde İstanbulun meşhur tavla üstadlarına maksadile, | İbir tavla turnuva tertib etmiş. gazete- lerle de ilân edilen bu şehrin dört bir köşesinden tavla r kısı birçok kimseler iştirak ediyo n 50 kişi olmuştu. Bunlardan müsabakalara rak- İlk günde yı 32 si euluklarını denemeğe, - oyunculuklarını diyorum, çünkü bu işe tali girmiyor, 2a- ri atan başkası - başladılar. Dün ilân edilen saatte, kırasthaneye girdiğim zaman sıraya dizilip, pulları silinerek hazırlanmış 16 tavlanın başın-| da heyecanlı bir kalabalık gördüm. 60 lık ak saçlılardan, torunları yerindeki genç- lere kadar, tavlacı müsabıklar, tertib he- İyetinin etrafını almışlar, kur'anın çekil- mesini bekliyorlardı. Hepsi de, hazırlan-| mış tavla masalarına, mükellef bir ziya- #et sofrasına «buyurun!» edilmeği bekli- yen uçlar gibi bakıyorlardı. İhtiyar bir zat: — Tâ Nişantaşından geldim, diyordu. 45 senelik tavlacıyım. Bizim muhitte yen-| mediğim kimse kalmadı. Herhâlde bura- da da ders verecek kimseler bulurum. Ali Sırrı Dönmez adında 63 lük bir ihtiyar, dört sene evvel yapılan bir mü- sabakada üçüncü olmuş. çubuğunu tu- tan elleri tirtir titriyor. Buna rağmen tavlanın başına öyle bir canlı geğişi, pul ları öyle bir vuruşu var ki, değme genç- ler bu eski tavla kurdunun (karşısında ihtiyar kalıyorlar. Çocuk Esirgeme Kurumu Eminönü kazası idare heyetinden Dr. Ziya Agıcı, bu telâş ve gürültü arasında izahat ver- mek fırsatını buluyor; — Müsabakalara bugün başlıyoruz. 8 Nisana kadar sürecek. Müsabakalara gir» mek istiyenlerden 25 kuruşluk kayıd üc reti alıyoruz. 16 tavlamız var, Dört grup Üzerinden tertib ettik. 16 tavlada 32 mü- sabik oynıyacak. Galibler galiblerle, mağlüb'ar, mağlüblarla tekrar © karşıla- şacak, böylece elene elene 8 Nisana ka- dar en iyi oyuncular kölacek, bizzat zar İstmak yok. Zarı meselâ kırmızı pullular n biri, beyaz pullular için diğer biri Hatasi Oyuncular kendilerine söyleni- leh zarı oynıyacaklar. Kazananları İs- İtanbul tavla şampiyonu olarak ilân etti- —— -———————— getirildi. Maaşı senevi 10.000 İngiliz lirg- sı olarak tesbit edilmiş idi. Burada yeni baştan muazzam bir te. şekkül vücude getirecekti, Derhal işe gis rişti ve muvaffak ta oldu Şimdi gene bütün bunlardan mühim bir vazifenin başına geçirildi.. Kendisi- nin İngiliz menfsatine en uygun bir şe- kilde çalışacağı muhakkaktır. en tavla başına oturarak oyun-!7 dün başlandı | Müsabıklar ve seyirciler ğimiz gibi kendilerine münasib bir dg hediye vereceğiz. Dr. Ziya birdenbire aklına g bi sordu: Sizin de fikrinizi alalım, en münasib hediye nedir? | Genç bir müsabık: — Benim gazeteye resmimi koysunlar kâfi! Dedi. Bir diğeri: — Madalya versinler, diye ilâve etti: Çok şükür bana sıra gelmişti: — En münasib hediye gayet şık bir tavla hediye etmektir, dedim. İ Biz lâfımızı bitirinciye kadar da, sabıklar ayrılmış, herkes masalarına ©- İturmuştu, kur'a bir hayli sürprizler yap- mışı. Meselâ 65 lik bir tavla üstadının karşısına (18 yaşında bir delikanlı düş- müştü l gi aliblere Evvelâ oyuna hangi tarafın başlıyaca- ğım tesbit etmek üzere zar atıldı. Kır- lar kazandı. Oyun için atılan zar şeşbeş gelmişti. 16 müsabıkın elleri puls lar üzerinde işledi. Karşı taraf ta pencüse atmıştı, Şeşbeşler birer taşını kaçtı, pen- İcüseler kapı yaptı. Fakat bütün benzer- fik te bundan ibaret kalmışı (dan sonraki zarları herkes k İne göre oynadığı için artık işe oyunculuk karışıyordu — Canım hepyek neredesin”. — Gözünü seveyim şeşcihar!,, Sevgilim seyek! — Var misin oğlum bir dübeş!, Amaan yavrum dört-beşi, Müsabıklar tavlaların üzerine eğik mişler, hepsi heyecan içinde; gözleri 2a- rı atan hakemde: — Beyzadem atıyor musun bir duba“ ra, marsedeyim şu pehlivanı. — İki gözüm ne olur bir yuvarlayıver, Bizim 60 lık Ali Sırrı Dönmez, ne yü“ pıyor acaba, talii döndü mü diye bir bak- tım. Vaziyeti bir hayli bozulmuştu: — Bayım, dedi. «Ustalık iradei cüz'i ye, zar kudreti iradei külliyedir.» -- Sizin iradeli külliye hapı yuttu de- İdim. Çünkü zar atamıyorsunuz. Fakat iradei cüz'iyeniz de iyi sayılmaz. Bir 0- yun vermişsiniz, Cevab verdi: — Sormayın, bu sefer İkisi de böna İ- hanet ettiler. Kıraathanenin yukarısında balkon gi- bi bir yer var. Aşağısı dolduktan maada, bu tiyatroların paradilerine benziyen mahal de üstüste dolmuştu. Kalabalık bir tavla meraklısı da müsabıkların he. yecar'arını körüklemekte kusur etmis yordu — Sakallıya bir şeşidü gelse hesab ta- mam! — Su sarışın delikanlı yanlış oynuyor, Dörtcihar böyle mi oynanır be?.. Hepsi başkasının attığı zarla ve ayni rakamlarla oynadıkları halde, kimi mağ» Kib oluyor, kimi oyun yapıyor, kimi mars ediyordu. Bir tavla ustası Asıl oyunculuk böyle belli olur! dex di. ama bazan kötü zara oyunculuk pas ra etmez. Hakikaten mağlübiyeti zarı atan ha İkemin elini nuğursuzluğuna alfedenler de az değildi Bakalım, İstanbulun 1940 tavla şams piyonu kim olacak?... Nusret Safa Coşkum ciharıyek