29 Nisan 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

29 Nisan 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

“larından ftibaren 24 saat 8 Sayfa SON POSTA Nisan 29 Yarının sübayları Mükâfatlar tevzi edilirken (Baştarafı 1 inci sayfada) ders yılını bitiren gençlerin mekteb - den ayrılma ve Harbiyeye uğurlanma. Iri parlak bir merasimle yapılmıştır. Merasimde Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar, İstanbul Komutanı Ge - neral İshak Avni, General Hüseyin | Hüsnü, Askeri Liseler müfettişi albay | Adi! Türk ve güzide davetli kalabalık bulunmuştur. Sazt 15 te törene, mek. tebin spor alanında kumandan ve Vali- nin merasim kıt'asırı teftiş ve muaye.! helerile başlanmış. 'bunu mızikan çaldığı ve talebelerin bir ağızdan Jedikleri İstiklâl marşı takib etmiştir. ! Mekteb müdürünün hitabesi Müleakiben Kuleli Lisesi müdürü (Albay Bkrem Alascl, mektebi Ikmal eden genç me. munlara bir hitsbede bulunarak, müntesibi "bulundukları mesleğin şeref ve kutsiyetin. den bahsetmiş, gayelerinin ariz vatara, Cüm huriye ve inkllba hizmet olduğunu söyle. dikten sonra sözlerini; «Askerlik, Türk mil, eti için yapılan bir namus hizmetidir. cüm- lesile bitirmiştir. Talebenin nutukları Müdürün çok alkışlanan bu nutkundan gonra, 'Harbiyeye geçen Kuleliler namına talebeden Fehmi heyecanlı bir hitabe ile ar. emare ve kumandanlarına veda etmiş. Bu natuktan sonra 10 uncu ate! talebe - lerinden Ahmed, liseli arkadaşlarının hissi, Yalını tercüman olmuş re aralarından ayrı. İsn ağübeylerini hürmetle selâmlayıp uğur.| dadıktan sonra: «— Biz de sirin gibi olacağız, sizin gibi ça- lışmcağız ve bu yollan geçerek Harbiyede size kavuşacağız » Demiştir, Merasim geçidi ve spor gösterileri Hitabelerden sonra liseyi en iyi derece ile bitirenlere İstanbul Komutanı tarafından muhtelif bodiyeler verilmiş, bunu tsletele- rin takım kolu halindeki merasim yeçidi ta, kib elmiştir. Müteakiben mulylelif spor gösterileri ve müsabakaları yapılmış, bilhassa genç İle. Werin müzikle yaptıkları Jimnastik hareket. leri ve Japon güreşleri takdirle seyredilmiş. tir. Bundan sonra Lise beden terbiyesi öğret meni Hüsamettin Görelinin de iştirakile gösterilen yer Jimnastikleri ve cesaret ta imleri davetliler tarafından alâka ile ta - kib olunmuştur. Gürbüz Kulellerin bu takdir ve sikş toplıyan hareketleri muhtelif spor müsa - bakalarile de bir müddet devam etmiş, bun. gırlarmışlardır. Müteakiben mektebin sineme salonuna geçilmiş, Askeri Liselerin kara ve deniz spor. larına ald filmleri seyredildikten sonra me. rasime nihayet verilmiştir. Mükâfat alanlar Düzeyi iyi dersee e bitiren ve mükâfat a. lan geneler şunlardır: Fehmi Ural, Cahid Üstüner, Al, Mustafa, Vahid ve Abdülkadir. Bu gendler ayni zamanda muhtelif spor branşlarında mektebin en iyi derecelerini almış değerli idmancılarıdır. Okuma üstünlüğile beden terbiyesini bir arada inkişaf ettirmeğe muvaffak olan me zunları ve yetişiiricilerini tebrik ederiz. Macaristanda ecnsbilere karşı tedbirler (Bastarafı 1 inci savfada) l içinde polise müracaatta bu'unacaklardır. | Bu kayıddan yalnız diplomatik pasa - İport ile seyahat edenler ile yabancı hü- resmi delegeleri muaftır. İka- met tezkeresi olmıyan oyabancıları otel İveya evlere kabul etmek memnudur. Bu e#mirname hükümlerine muhalif hareket 'aden yabancılar budud haricine çıkarıla- cak ve ikamet tezkeresi olmadan kanuna muhalif tarzda Macaristanda bulunan «yabancılara yârdım-eden Macarlar ise “enlerne olunacaktır. İtalya ilânihaye Avrupa harbinin dışında kalamazmış (Bastarafı 1 inci sayfada) gahürat tertib etmişlerdir. Tezahürat. ta faşist federasyonu umumi kâtibi bir kaç söz söylemiştir. Hiç bir hâdise vu- #ubulmamaştar. Romanyzda ihtiyat tedbirleri artırılıyor 4Beetarafı 1 inci sayfada) Bu işin mahiyeti meçhul olmakla be - rabör umumiyetle iyi malümaf veren bir kaynaktan öğrenildiğine göre tayyare dün Ribenirop tarafından haber verilen vesikaları getirmiştir ve tayyare her Bal kan merkezlerine bu vesikalardan ikişer hüsha verecektir, Boyabadın Ekinveren köyünde çalınan petrol boruları Boyabad ( Hususi ) — Kazamızın Bkinveren köyünde petrol öraşlırma - lar; için iki sene evvel getirilmiş olan ve Yunus Nadiye âid bulunan boru ve sair malzeme bir müddettenberi parça parça şuna buna satılmış. hâdise kaza kaymakamlığına aksetmiştir. Kayma - kam ve jandarma kumandanı mahallin- de yaptıklar' tahkikat ile hirsiz: yaka- lamışlardır. Boruları ve malzemeyi ça- ıp satan Seyid Ali isminde biridir. Samsun Valiliğinden: Şose İnşaatı 1 — Samsun-Bafra yolunun Bafradan ik pah zarf usulle eksiltmeye konulmuştur. 5 kilometrelik kımnıının esaslı tamiratı ka, 2 — Eksilime 875/940 tarihine müsudif Pazartesi günü anat 1530 da Samsun Vilâyeti Dalmi Encümeninde yapdacaklır. 3 — İnşaatın keşif bedeli (31034) ilra (25) (87) kuruştur. 4 — Buişe mid evruk' Keşir, «lisilet flat kuruş ve muvakkat teminat (2377) llra cesveli, bususi ve fenni şartname, mukave, 1e vrojesi; Bayındırlık işleri genel şartnamesi ve grafikten Sbaret olup Samsun, Anka - ra ve İslanbul Nafia Müdürlüklerinde Samsun Daimi Endümen kaleminde bedelsiz o, İarak görülebilir. $ < İsteklilerin bir mukavele ile on s7 (13000) liralık şase işini taahhüd ve başar. dığına dair bu işi yaptığı mücseseden alacağı vesika ile ihale gününden iâaksi 3 gün övvel Samsun Valiliğine istida ile müracaat &derek alacağı ehliyet vesikasını ve carl s0, meye âld Ticaret Odasi vesikasımı 2499 sayılı kanumın #arifi veçhile teklif mektubuna eklemeleri Ylazamdır. 8 — 'Dekdi! melklubliarının ihale günü saat 1430 a kadar makbuz mukabilinde Daimi Encimen Relsliğine verilmiş veye iadeli taahhüdlü ve mühür mumu ile kapatılmış o. İsrak posta ile gönderilmiş olması lâzımdır. Yustada olacak gecikmeler Kabul edilmek. (iyi) ei ingiliz Hava Nazırı Ribentropu şiddetle itham ediyor (Baştarafı 1 inci sayfada) itham eden adam Çekoslovakyanın, Po - Jonyanın katili olan adamdır. Bu adamı Yalanlarile başbaşa bırakalım da Hitlerin ve kendisinin Norveçte irtikâb etmek ü- üczer oldukları cinayete geçelim. Harb hayati ve hararetli bir safhaya girdi. Hiç şüphesiz düşman merhametsiz olacak, çirkin bir surette harbe sürük - lediği asırların müsalemetperver milleti cesur Norveç milletini o esirgemiyecekti. Almanyanın alçakça hattı hareketini tak lid etmek istemiyoruz. Müdafaasiz gemi cilerin boğulmasını uzaktan seyretmek istemiyoruz. Açık şehirleri Obombardı - man etmiyeteğiz. Almanları, kadın ve çocuklarını dehşet içine salarak mağlüb etmek istemiyoruz. Bütün bunları düş - İmana bırakmayı tercih ediyoruz. Fakat enerji, meharet ve azim mhisarımı ona birakmak da istemiyoruz, Avantaj Almanların ellerinden alınıcak Mütteğik kuvvetler Alnanyarın Nor - veç hava üslerile limanla: kı tazyiki- ni adım adım tahrib etmelidirler, Mütte- fikler mazlum Norveç milletine düşme- nı tepelerden, vadilerden, limanlardan ve haliçlerden kovmak için lâzım olan silâhı vermelidirler, Bu iş bir günde ya - pılamıyacağı gibi ehemmiyetli iedakâr - ıklar ve sarsılmaz bir iman olmadan da yapılamaz. Almanların alçak bir ihanet sayesinde kazandıkları (avantajın şimdi çetin bir muharebe enerjik bir icraat, muttarıt bir plânla ellerinden alınması 3- cab etmektedir. Bu avantaj Almanların İdan sonra davetliler büfeye götürülerek e. | ellerinden alınacaktır. Dünyanın en büyük deniz kuvveti o - lan İngiliz bahriyesi, dünyanın en güzel ordusu olan Fransız ordusu, dünyanın en mahir ve en iyi hava kuvvetleri olan tay- yarelerimiz Norveçin kurtulacağına kefil dirler. Kral Haakon'un kahramanca hattı hareketinden dolayı seviniyoruz. Haskon hakiki bir kral, hakiki bir muharibler zümresinin şefidir. werizlerde İngiliz donanması düşmana daha şim- diden, bütün öğünmesine rağmen gizli yemediği müteaddiâ odarbeler indirmi bulunuyor. Alman donanması kovuklar - dan çıkmağa mecbur edilmiş, muharebe edemez hule konmuştur, Alman donan - ması artık kuvvetli bir harb âleti değil - dir. Alman vapurlarından ekserisinin tah ribi bize 7 denizde her zamandan ziyade hareket serbestisi temin etmiştir ki sira - tejik ihtiyaç'arımız için müdafasmızı te- budur. Hava kuvvetleri '$ için çok gayret saricili. Sonlara min etmek için bize lâzım olan da tam! Dün yapılan milli küme maçları (Baştarafı 6 ncı sayfada) ladtlar. Pakat Esad beş dakika sonra tek- rar yerini aldı. Mubafızın güzel anlaşma- sını seyrediyoruz, Fakat kısa pasla iş gö- rülemiyor. Kale önüne kadar uslaca g6- namağa başladı, 31 üncü dakikada Melih bütün süratile Muhafız müdafsasını kâ - milen geçerek Fenere ikinci golü de kâ- zandırıyor. Bunu Muhafızın sıkı bir akı- nı takib etti. Ve İbrahim yakından mu - i hakkak bir göl kaçırdı. Birinci devre 2-1 Fener lehine bitti İ İkinci devrenin başlarında Muhafız çok hâkim. Fener bek'erinin birbirine girmesi yüzünden az kalsın gol oluyor - /du. Cihad ikurtardı. Muhafız sol açığım i müdafaa tutamıyor. Fakat Turgudun mü ji kemmel ortaladığı top diğerlerinin ayak- larında tesirini kaybetmektedir. On beş dakika süren bu Muhafız taz - İyikinden tekrar kendilerini kurtaran Fe- iherliler seri bir oyunla (vaziyete hâkim çoldular. Wi inci dakikada sağdan gelen topu Nari durdurmadan enfes bir vuruş” İla Muhafız ağlarına takarak üçüncü go - Hü de yapmış oldu. Bir dakika sonfa Me- ih boş kaleve topu atamadı. Oyunun son dakikaları mütevazin ve çok zevkli oyna- İnıyor. Fener hücumları daha tehlikel. Dakikalar ilerliyor. Başka suyı yapılama- dığından maç Fenerin 3-1 galibiyetile s0- na erdi. N , o T. Özerengin İzmirdeki maçiar İzmir 28 (Hususi) — Milli küme maç- larına Alsancak stadında devsm edildi İlk maçı Vefa ile Altınordu takımları yaptı. Büyük bir kalabalık önünde yapılan bu maçta Vefa bir gün evvelki kadrosunu İmuhafaza ediyordu. | Vefa başladı. | Altınordu rüzgâr altında olduğu har de düzgün ve ümid verici bir şekilde oy- nuyordu. Vefa hücumlarını Altınordu - nun hücumları takib etti, Oyunun 14 ün- cü dakikasında Saidin verdiği pası iyi kul lanan Hamdi Altınordunun birinci say- &ını yapmağa muvaffak oldu. | 31 ine! dakikada Vefadan Hakkı bera- berlik sayısını yapınca oyun birdenbire kızıştı. Maçın kırk ikinci diekikasında Ve fa kalecisinin bir hareketini ohakem gol çaödetti. Ve devre 2-1 Vefann mağlübiye- tle bitti, İkinci devre Vefanın canlı öyunile baş ladı. Bir müddet hâkim oypıyan Vefalı- lar 22 nci dakikada Sulhi vasıtasile tek- rar beraberlik sayısını yaptılar. Altınordu bu beraberlikten kurtulmak İ doğru iepeyce müdafaa halinde kalan Vefalılar 39 uncu dakikada Hamdinin güzel bir gütile bir gol daha yiyerek sahayı 3-2 mağlüb terkettiler, Beşiklaş — Alay İkinci maç Beşiktaşla, Altav arasında oldu. Altay malüm kadrosile, Beşiktaş ise şu şekilde idi: Mehmed Ali - İbrahim, Taci - Ahmed, Rifat, Hüseyin - Faruk, Şövket. Nazım, Hakkı. Hayati. Beşiktaş! idaresindeki oyuna lılar kat'i bir zafer için rüz - Almanların tesirli surette henüz kul -!gârla beraber başladığı oyunda çok sür- İlanabilecekleri başka silâhları vardır. Ha, atli hareket ediyorlardı. N hil | Oyunun 17 inci dakikasında sağ açık İkame i elena, rindeki | Hay, i Beşiktaşın ilk sayısım yaptı, Ak mevzilerimize ve Norveçe giden münaks-!' tayın gayretine rağmen devre 1-0 Beşik- le yollarına karşı kullanıyorlar. Bu hava taşın lehinde bitti, harbinde avantaj bizde değildir. Atman -! . ye ların üsleri var, bizim yoktur. Norveçte |MASİL ir zaman sonra Altaylılar ©- z da hâki kı başla; bir hal al- uçan Alman tayyareleri Norveç toprağın. | Vw ey le rap rar İlet adamıdır, dan kalkıyorlar, biz ise muharebe sah- nesine vârmek için açık bir deniz üzerin- den 300 mil uçmak mecburiyetindeyiz. o Fakat bütün bu engellere rağmen, İn - giliz kara ve deniz tayyareleri son 15 gün dinavyada düşman gemilerini ve düşman üslerini bombardıman etmek suretile müt hiş kuvvetimizi (o gösterdik. Stavanger, Kristiansand Alborg, Oslo, Trondheim, Westerland, bütün bu hava üsleri bom- bardıman edilmiş düşman ağır zay'at ver miştir Hatib sözlerine şöyle devam etmiştir: Hükümet havalara hâkim olmak ve bu hâkimiyeti denizlerde olduğu gibi havada da rafhafaza etmek azminde te- reddüd etmemelidir. Başvekil bu azmi şiddetle idsme et mektedir. Kendisi bu him anda ? lâzım olan adamdır. Bai ran dakikaları için mükemm. lik, soğukkanlı fakat seri teraatli bir (a.a) Fransız matbuatının tefsirleri Paris 23 (AA) — Bu sabahki matbusi Jon'rih surette Almanyanın -İdrüikümet merkezlerindeki beşliklardan o bir Ribentrop'un Berlindek! bütün diplomatla zarfmda parlak bir iş görmüşlerdir. Skan' (, mişlardı. Devrenin i Beşiktaş m'eyhine bir penaltı oldu İ Altay bu mühim fırsattan istifade e - demedi. ş Fakat gittikçe 'artân Altay tazyikinin İyirmi altıncı dakikasında Salâkattinin şütü Altayı beraberliğe götüren golü yap | “Oyum bundan sonra iki taraf için de e- İhemmiyet kesbetmisti. Bir aralık bir sıç İrayış yapar Mehmed Ali şakatlandıysa da yeniden sahaya geldi. Bütün yapılan gayretlerin boşa çıktı- sırada maç da 1-1 berabere bitti, Demirspor Kurtuluşu 7 - 1 yendi Ankara 28 (Hususi) — Şehrimizde çik- makta olan Ankura Spor isimli gazetenin teşebbüsile milli küme haricinde kalan Ankara ve üç İstanbul takımı arasında ilen futbol müsabakalarının i - de olduğunu Atman milletine itiraf mecbu.' riyetinde olan Nazi simamdarlarının bis - İ , /sebtükleri sıkıntı sezilmektedir. Diğer memleketlerde Zökretilem uydurma vesikalar Londrada surih süreite red ve tekzib edilmiştir. Bütün hükümet merkezlerindeki eksülümel de sa- aleyhindedir. İşte rın Önünde yaptığı beyanat ve bir 4: vik.|kısmı aşağıdadır. sek harb konseyinin dokuzuncu içtima: ile meşgul olmaktadır. Le Journal gazetesi diyor ki: Alman propagandası bir fare doğur İbentrop ancak bir sürü yalan söyliyet İbu yalanın içinden harbin Baltık kap dayandığını ve gütlefiklerla yardımına maz, har olari Norveçin Almanya ile harb hâlin. İsviçrede: Güç inanılır bir beyanat. Yaşingtonda: «Almanyanın yegâns mes'ul olarak kalmakta olduğu» bildiriliyor, İlajyada: Hayret ve Inkisarı hayal. Holândada: Almanyanın göz boyamağa arma galıştığı kananti gösteriliyor. Petit Parislen gaeetesi İşaşmakalesinde söyle diyor; : kincisi Kurtuluş ve Demirspor takım arasında ve pek az bir seyirci kalabali inünde yapıldı. Demirsporun bücumile başlıyan oyu nun 2 insi dakikasında Salih Demirsp” run birinci gölünü rahatca çıkardı. 15 inci dakikada sağdan inkişaf bir Kurtuluş akını Şevketin kendi kal sine gol atmasile neticelendi. Bundüli) sonra oyuna tâmamen hâkim olan De“) mirsporlular beş gol daha atarak ilk def” reyi 6 - 1 galib bitirdi. İkinci devrede durgun ve isteksiz bif oyun oynıyan Demirsporlular devreniği sonunda bir gol atarak şiddetli yağmüf) altında devam eden oyunu 7-1 gelib bi tirdiler. Kurtuluş takımı ikinci devred rakibine nazaran daha canlı oynadı. Fs) kat muhacimlerinin acemiliği yüzünde gol çıkaramadı. Demirspor 7 gol atmasi” pa tamamen hâkim oynamış d€ dildir. Kurtuluşun 7 gol yemesine sebeğ birinci devrede mfidafaanın fcna bir 0 * yun oynamasıdır. Hakem Ömer maçı iyi idare etti, Bi maçtan evvel Harbiye . Gazi Terbiye topu takımları arasında yapılan mel Harbiyeliler 11-10 kazandılar. Selim Tezcan Halkevleri kır koşuları ve basketbel müsabakaları Beyoğlu Halkevinin tertib ettiği Ke koşularının dördüncüsü dün 20 yi müte* caviz atletin iştirakile yapıldı. Birinci: Kalespordan Takfur, 2025, # kinci gene Kalespordan Yorgo 20. çüncü Beyoğlu Halkevinden o Muzaffef 2140. Gece Beyoğlu Halkevinin tertib etti iği basketbol müsabakalarında Kurtulu$ Beyoğ'usporu 79-19 sayı le yenmiştir. Galatasaray da Kartal takımmı, 49-34 sayı ile mağlüb etmiştir. Bakırköy Halkevi tarafından tertib 0 * lunan dördüncü o kır koşusu da (6) bin metre üzerinden dün sabah saat 1İ de v2” pılmıştır. Koşuya 12 âtlet iştirak etmiş” tir Neticede Osman birinci, Yaşar ikinci, Nail üçüncü olmuş'ardır. Beş klüp bir arada profesyonel takım yapabilecekler Beş klüp bir araya gelip de profesyo * İnel takım olarak oynamak arzusunu gös“ İterdikleri takdirde bunlara müsaade © dilecektir. Boks işleri Beden Terbiyesi İstanbul Bölgesi Boks A- Üzere allkadar kiöblerin salâhiyettar biref murahhaslarını 20/4/1940 tarihine müsadif Pazartesi günü akşamı saat 18 de bölge mer. kesins göndermeleri rica olunur. Balkan yüzme müsabakaları rafn daveliye gönderilecektir. Milli küme ve Türkiye birinciliği Ankara (Husus) — Bazı gazetelerin yazdi. ğına göre, mili küme müsabakaları sunun. da şampiyon olan tkun, mill Küme hari onde kalan şehirlerin taşkll edeceği grup- Yatım Hirineisi ile, “bir müsabaka li bu maçın galibi Türkiye futbol birincisi gân edilecektir. mi Tafıkikatıma göre, Yutbol federasyonu şirle diye kadar böyle bir karar vermemiştir. : Selim Tezcan Ankara muhiefiti Yunanistana gidecek Avkara (Hususi) — Ankara meuhtelti 18 Mayısta Yunanistana gidecek, bir maç yapi caklır. Kafile 20 Mayısta dönmüş buluna - caktır. p Ankara at yarışları Ankara (Hususi) — Yarış ve ilâh encü « meninin tertib etliiği, ilkbahar ot yarışlar beş Mayıs Pazar günü baştıyacaklır. Doku$ hafta devam edecek olan bu yarışlar içi icab eden hazırlıklar ikmal edilmiştir. Ribenirop sansesyonel bir beyanatta bu - Tunacağını haber vermişti. Halbuki biternf diplomatların önünde yalanlarla dolu — bif nesir okudu. Le Jour gazetesi diplomatlara verilen A man Beyaz Kitabini «kaba masallardan y8- İyülmış bir kumaş» olarak tavstt ediyor. Romanyada akisler Bükreş 23 (A-A.) — Havas: Efkâr umumiye Ribenirop'un beyanatınd pek az kıymet vermekte ve siyasi mahfellef İbühassı Almanyaya İsveçin | bilaraflığınf müsald gösteren kısım üzerinde durmakla” dırlar. Bununla beraber şurası ilâve edilmektedi” ki Ribentrop tarafından verilen teminat İ# veçi bitaraflığını müdafaa için icab (oOeğii tedbirleri almaktan menetmiyecektir,