6 Mayıs 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

6 Mayıs 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

© haberi getirdi: , susamış, hararetten bayılacaklarını söy- 8 Sayfa SON POSTA Mays 6 Bakırköyde dünkü Tecrübe mahiyetindeki nüfus sayımı dün sabah Bakırköyünde yapıldı. Birkaç gün evvelinden kaza dahilindeki halka sayım başladığı saatlen bittiği saate ka- dar dışarıya çıkmamaları tenbih edil - miş olduğundan herkes bir gün evvelin- den yiyezeğini, içeceğini almış evine çe- kilmişti. Vali muavini Haldk, istatistik umum müdürü Celâl, nüfus işlerinde bilgisi 0- Jan vi t mektubcusu Osman. vilâyet ziraat dürü Faik, belediyenin harita şubesi müdürü Galib ve muamelât mü dürü Zühtü erkenden bir otomobille Ba- larköyüne gelmişlerdir. Saat sekizde 398 nıntakada nüfus sa- yınına başlandığı esnada Bakırköy kay- makamlık binasında bulman kaymakam Gafura şu haber geldi; — Bir otomobil yolunu şaşırmış ka - samız dahiline girmiştir, ne vapahm? Boş otomobilin OBakırköyüne niçin geldiği bir türlü anlaşılamadı ise de ih - tiyaten kaymakam: «— Bulunduğu yerde durdurun. Şo - förü bir tarafa burakmayın» demekle ik-! tifa etti. beş yaşında Mehmed, öldü. Bay kayma » kam ne yapalım? Kaymakam. «— O da dursun, şimdi gömülemez. emrini vermekten başka çare bulamadı. Nüfus sayımı bir yandan devam edi yordu. Nüfus sayımına memur edilen Bakırköy kazası ve Yeşilköy nahiyesile! köylere dağılan memurlar birinciliği al - mak için çabalıyorlardı. .Vabi muavini Halükla kaymakam Ga- fur telefonla her tarafı emirler verirken mektubcu Osman, kazanın Parti reisi, Şehir Meclisi azasından Selimle müna - kaşaya tattaşmuştu. Selime: — Geçen sayımda kazanın nüfusu yir- mi sekiz bindi. Bu sene bu miktarın o- tuz iki bime çıkacağını umuyorum. Mektubcu Osman: — Nereden bildiniz? — Fabrikalarımızdaki amele miktarı, mekteblerdeki çocuk adedi artmıştır da ondan... dedi Münakaşa uz'yacaktı, fakat vali müa- xini Halük: - «— Haydi bir de akıl hastanesine uğ. riyalım. oradaki tabr'ri görelim deyin- ce hep beraber ayağa kalkıldı. Mektubcu | Osman gitmek. istemiyor; ben burada ka layums diyordu. . Akıl hastanesinde sayım Akıl hastanesindeki tahrire akşamdan başlanmıştı. Bu şekle hayret “edenlere möbetçi doktoru şu cevabı verdi: — Yaşayışı şehirdeki halka benzemiyen hastalarımızın pek tabii olarak sayımı da başka türlü olacaktır. Hastaların ken- disini kendilerine sorarak öğrenemiya -| ruz, sicillerinden çıkarıyoruz. Sayımı ilk bitiren 15 inci mıntaka iti. bar olunan Lâmibey sokağını sayan Arif olmuştu. Arif ona çeyrek kala mıntaka- | sudaki sayımı bitirmiş, kaymakamlık bi- masına ge'miğti. İ On ikiyi yirmi geçe Bakırköy hasta -! nesi, tahririni bitirmiş. tele'onla seti - ceyi veriyordu: — Hastanelermizde doktor, hastadaki! Gi, “müstahdemin ve hastalarla beraber © G2 kadın, 1893 erkek, cem'an 2316 nffu vardır.» Saat bire yaklaşıyordu. Bir polis şu, *— Gelen trenler istasyonda boşal - tlıyor. Dışanya çıkamadıkları için hep Miyorlar. İstasvonda urutu'an halkla bizzat kay. makam meşgul oldi. Bir damacana su ve müteaddid bardağı Remen polise teslim e- derek yolehlara yollarir, Yeşiiköydeki şavrmı da görmek Üzere otomobillerle e Yeşilköypalasa © gidildiği Saat sekizde başlıyan sayım on üçü mi geçe sona ermiştir. Bu hususta Baş - vekâlet istatistik umum müdürü Celâl Şunları söylüyordu: — Sayımın tarzı cereyanında nok - salık yoktur. İşe iyi başlanmış ve ayni mükemmeliyet sayımın sonuna kadar de- yam etmiştir. Biz, vakifle mukayyed de“ İlliz. Çünkü, tecrübe sayımında 1935 se- Yasinde yapılan sayımda bulunmyıan iki ğaddenin. YÂvesinim ne netice vereceği. ni beklemekteyiz. Geçen seferki sayımda smeleler ve amelelerin nevilerini tesbit sayımın neticesi ne “ k i arda baretekesine karşı dün müdafaa talimleri yapıldı fBuşturaf. P tmci sayfada) nevranın İtalyavı o korkulamıyacağını, den şeyin ne olduğunu pek iyi anlıya- madığını yazmaktadır. Bu gazete di - yor ki: Eğer bu manevrunın hedefi Akde - ” İnizde bir taarruz hareketi ise bu tak - dirde Fransa ve İngiltere, bu manev - ranın çok tebiikeli olduğunu, zira İtal- yanın ber ihâimale karşı hatır, bem de tamamen hazır olduğunu unutmamelı- dırlar Messegero gazetesi, diyor ki: Kurna köyünde ki müthiş facia (Baştarafı 1 inei sayfada) Muharrirlerimizin, facianın vukubut - duğu bu köyde yaptıkları tetkikata na - zaran bu Kanlı hâdisenin tafsilât ve ce - reyan tarzı şudur: Yüz elli nüfuslu ve kırk beş evli Kur. na köyünün en zengin kızlarından biri o- lan İsmal! kızı Münevverle, buraya civar Kurddoğmuş köyünden Mustafa oğlu İl- yas adında bir delikanlının evvelki gün nikâhları yapılmış ve bu münasebetle de 4 gece Kurna köyünde kadınlar ve erkek- ler urasında ve ayrı ayrı yerlerde olmak üzere içkisiz bir eğlenti tertib olunmuş - tur. Gece yartsına doğru Köyün delikanlıları Münevverin gelin çolduğu 45 sayılı evin önündeki geniş ar .' lardan dördü ilk tedavilerini müteakib köylerine dönmüşlerdir. Dün akşam geç vakit Kartal kayma - kamı Bahir Öztrak hastaneye giderek ya- ralıları ziyaret etmiş ve sibhatlerile alâ- kadâr olmuştur. Hastanece alıkonan on iki yarakdan 65 yaşlarındaki Hatice bir müddet sonra aldığı yaraların tesirile ölmüştür. Bir yaralının söyledikleri Facin sırasında o vücudünüm muhtelif yerlerinden yaralanan Kurna köyünden Şerife dün hastanede kendisin: ziyaret eden bir muharririmize: «— Münevverle İlyas bir senedir ni - şanlı bulumuyordu. Dün nikâhları yapıl dı. Kına gecesi için Münevverlerin sa - , manlığında toplandık, eğlenmeğe başla - Müttetiklerin karam. İtalyays hiçbir /$4d4 toplanmışlar, kadınlar ve genç kız - suretle korkutmraz. Fukat eğer hu te. /5' du başta gelin olduğu halde bu arsaya| ib bi inal iksa | bitişik samanlıkta gülüp eğlenmrde baş - yoruz. Teşrinievvelin 20 sinde yapılacak tahrirde İstanbul vilâyeti fazla memur bulundurursa sayını saat on ikide biti- rebilir.» Yeşilköypalasta verilen ziyafet henüz bitmişti ki umum! yekânun yapılmış ol- duğu bildirildi: 1985 senesi nüfus tahririnde Bukıtköy kazasının müfusu 15,804 dü erkek, 14,5738 kadın olmak üzere cem'an yekfin 22,377 kişi idi. 1940 senesi tecrübe sayımında bu miktar, 18,995 i erkek, 12,428 i kadın ol . mak üzere 33,423 kişiye | baliğ olmuştur. Sayımın kat'i neticeler: şunlardır: Bakırköy merkez kadın 7588 erkek 9197 yekim, 19746, Yeşilköy merkez kadın MMS cr. kek 2380 yekün 4408, Yeşilköy köyleri kadın 1408 erkek 1920 yekün 3525, Mahmudbey ve dile yapılmışsa, İtalyanm o mukabelesi seri ve miessir olacak. bu da müttefik- leri, çok ağır mağlübiyete uğratacak - tr. Diğer taraftan, ayni gazete, dünya- yı korkutmak ve telâşa düşürmek mek .İsadile İngiliz matibuatı tarafından ya - pılan manevralardan bahsediyor. Eğer Büyük Britanya, Daily Telegraf gaze- tesinin inandırmak istediği gibi. bir tek top atmadan İtalyavı Akdenizde boğmak: istivorsa, bu takdirde bu plin İtalvam topları tarafından mahvedile- cektir. Giomale gazetesi: «Büyük Britam - yanın İlalyayı ve Yugoslavyayı istik - daf eden ve News Chronfele tarafından ifşa edilen harbeu makstiları, İncilte- renin Balkanlardaki meksadlarını giz- Jemeve: matuftur.> diyor. (aa) Amerikaya göre vaziyel kararsız Vaşington 5 (A.A.) — Metibuat mü- jmessillerine bevanatta bulunan Sum - İner Wells Avrua barbinin yokındarbaş- (lamışlardır. Büyük bir neş'e ile başlıyan bu kina gecesi saat yirmi üç buçuğa ka - dar ayni âhengi muhafaza ederek devam! etmiş, köyün âdeti veçhile tam geline eş- den dosttan gelen hediyelerin gösterildi. | ği ve verildiği sırada © samanlığın içinde| mütiş bir infilâk olmuştur. Bir anda et- paf sarsan bu gürültünün tesirile derha| samanlıktaki lâmbalar sönmüş, bunu kü- güklü büyüklü canhıraş feryadlar takib İlk dakikalarda samnalıktaki bu gürül. tüye ve feryadlara bür mana o veremiyen köyün erkekleri Kimba yakıp da saman - ığa girdikleri zaman kolları, ayakları vü | cudlerinden ayrılmış, çocuk ve kadın ce. sedlerile ve sayısı bir hayliyi bulan yara- Köyde telefon tesisatı olmadığı için bu kanlı hâdise güçlükle ve bir kaç saat te - ahhürle nahiye merkezine bildirilmiş ve! bu vasıta ile de keyfiyetten Kartal kay - makamlığı ve Üsküdar müddetumumiliği köyleri kemer -. erkek 9902 yekin. TP ika mıntakalara da yayılmak istidadiar| Kartal Kaymakamı Bahir Öztrak der - po AMAR İsset Kalay | österip göstermediğini soran" bir va- /hal faaliyete geçemek havanın. yağışik ol - ZEY MMA | eteriye bu hususla fikrini söylemek - | masına rağmen İki doktor ve bir ebe ve! i < - İten imetina etmişiir. biki sıhhat memurundan müteşekkil ilk İngiliz safiri Butgar Başvekil | “ayar anan ielerarm vaziyeti Eski dm ekibini vaka makale yol ile görüştü “dünkünden daha Barlı bir srikille gün. |lamış ve kendiri de ileinet shhat ekibile (Bastarafı 1 inci sayfada) (|| |İSTİP Höstermediği suali kaşısında ka- | Kurma köyüne gilenek irab eden tedbir - dık. Tam geline hediyeleri verilirken bü- yük bir gürültü işittim ve arkasından da ışıklar söndü. Bundan sonra ne oldu pek farkında de Zilim. kendimi burada buldum.» demiş - te Facısya kurban gidenler Bu faciada can veren kurbanlar şun . lardır: Hasan oğlu dokuz yaşlarında Sa - bahattin Ateş, İsmasl oğlu 12 yaşlarında Mevlüd, Sami oğlu Sudi Yıldırım, Bay - ram oğlu İhya Başaran, İbrahim kızı 21 yaşlarında Huriye ve 68 yaşlarında Ha - tice Tedavi edilenler Hastanede bulunan yaralıların isimleri de şunlardır: Nazif kızı Sidika, Bayram kızı Melâ - hat, Sami oğlu Mehmed, Hüseyin oğlu Suad. Mustafa kızı Şerife, İbrahim kızı Zahra, Zehranın kızı Müşerref, Abdullah oğlu Ziya. Mehmed kızı Muhsine, Meh » med kızı Şükriye, Ali oğlu Basri. Bilivri, Çocuk Esirgeme Kurumu, kaza ve köy ilk okullarında. tahsili gören yoksul yavrulara büyük yardımlarda bulunmuştur. 225. çocuk giydirilmiş, 60 çocuğa okullarda öğle yemekleri yedirilmiştir. Siyasi mahleller, bu. minasebetle İngi- liz veyahud İngilterenin müttefiki kıt'a. larının Bulgaristandan muhtemel müru « ru hasebile alâkadar sondajlar o yapılmış olmasını müstebad görmemektedir. Vaziyetin bu inkişafı karşısında, etkin, |rikliği idea edilen teminattarı sonra YUN. umumiye sakin kâlmakta devam ey - lemektedir. (aa) Beyşehir ovaları su'anıyor Beyşehir (Hususi) — Baharın gelme « si ve göl suyunun fazlalaşması dolayısi- le sulama idaresi kanal ile gölü birbirin- den ayıran barajın kapaklarım açmıştır. Sular kanal boyunca uzanan susuz tar - yıllara nisbetle araziyi daha iyi sulamak imkânı hâsıl olacak ve dolayısils mah - sut de bereketli olacaktı Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gzsetesi Jan Sumner Wells cevib vermekte teredeürl etmis, fakat vazivetin henüz pek kararsız olduğunu ilâve etmiş - tir: Mussolini tarafından, Phillips'e ve - serdedilen bu mülalen. bu teminatın Amerika İükümetinin o Mussolininin sulhcuvane tarzı harekeline inanmak- tan uzgk olduğun4 dair ekle edilen ilk resmi tebliğdir. Amerikan vapurlarında. tedbirler Nevwork $ (A.A) — Amerika ban- dıralı Waşington vapurunun İtalyaya hareketi 2 saatten fazla bir müddet te- ketinin vapura (o vetiştirilebilme - sidir. Vapamım kaptanı Marnins se- b esnaşımla muhakemal sahası ge- İnisledili talkeirde takib. edilecek hattı hareket kakkında mahrem emirler ai- dağını söylemiştir. Vapurda 74 ü Ame. Trakyada yol faaliyeti Edirne (Hususü) — İnşat» devam et - mekte olan İstanbul - Tondra asfalt yo - da toprak tesviyesi yapılmaktadır. Edir. ne methalinden Türk . Rulgar hududu üzerindeki Kulekapıya karar olan kısım | iasaatırna gelecek sene başlanacaktır. Bu | itibarla Nafia Vekâleti Edimeden geçe - cek olan &sfalt yol güzergâlinda istim - Jâk'ere önümüzdeki yıl içerisinde girişi- lecektir. leri almıştır. İlk iş olarak sayısı on beşi bılan yara- ların ilk tedavileri yapılmış ve bunlar celbolunan sıhhi imdad. otomobilile Hay» darpaşa Nümune hastanesine yollanmış » Diğer taraftan facin o mahsiline gelen Üsküdar müddetumumi o muavinlerinden. Ratib Seliç te hâdisenin adif bakımdan tahkikatına el koymuştur. Müddeiumuminin bu tetkiklerine Em - niyet Müdürlüğü cinayet masası şefle - rinden Alişanla mütehassıs komiserler - den Şerefettin de iştirak etmiş, facianın vukubulduğu samanlığa gidilerek infilâ - ka ve faciaya sebab. olan maddenin mahi. yeti; araştırılmıştır. İnfilâkm sebebi Bu arada Kartal hükümet doktoru Al Bıza Gülekim de cesedler üzerinde sathi bir otopsi-yapmıştır. Bu tetkik ve araş - tırmalardan kısa bir müddet sonra infi - lâkın, metrük bir bombanın patlamasın » dan Waka geldiği anlaşılmıştır.” « Bundan sonra mevaddı müşteilenin sa- manlığa ne suretle sokulduğu veya atıl - dığı hususları en ince noktalarına kadar araştırılmış bu maksadla kadınlı erkekli bütün köy halkı isticvab olunmuştur. Adli ve idari makamların dün geç vak- te kadar hâdise etrafında vardıkları neti- ceye göre facia bir kaza eseridir. Gene hâkim olan bu ihtimal ve kanmat- lere göre, kazaya kurban giden çocuklar- dan dokuz yaş'arında Sabahattin öteden. beri âhi bir halde bulunduğu söylenen bu samanlıkta o gece eline geçirdiği ve ne olduğunu bilmediği bu bomba ile oynar- ken bu facianın vukubulduğu tahmim o- Junmaktadır. Bu itibarla dün baz: akşam gazetele - rinin yazdığı gibi hâdisede herhangi bir kıskançlık kaşdi rol almış değildir. Bir müddet evvel de aym samanlıkta böyle bir bomba bulunarak fandarmaya teslim Müddeiumumi Rati» Seliç tahkikatı müteakib cesedlerin gömülmesine izin vermiştir. Diğer târaftan müddelumumi muavin lerinden Kemal de Haydarpaşa Nümune hastanesine giderek yaraları o isticvab etmiştir. Nümüne hastanesine yatırılan yarah