19 Mayıs 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

19 Mayıs 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

e te A İki Fransız ve İngiliz gazeteleri ne diyorlar? “ Hitlerin bütün kozlarını oynadığı bu taarruz 1918 İlkbahar taarruzu gibi durdurulacaktır,, Parla 18 (AA) — Havas ajansı bildiri , Bu sabahki Paris matbuatı tefsirleri: Ge. Wteler, başlık olarak general Gamelinin om Fİ yezmisinden cümleler almaktadırlar. Hemen bütün matbust, cereyan eden mey- dan muharebesile meşgul olmakta ve bu - Günkü sathalarından ziyade neticesini tat. kik etmektedirler Ezciimle Matin gazetesinde Fabıry, hüsü- Mun görülmemiş şiddetini kaydederek bü - tün Alman kuvvetinin kuşunelle ileri sü. Büldüğünü ve bu Zuvvetin son haddine Ka . dar kullanıldığını söylüyor. Epogue gazetesi Kermu, Almanların birad ve malzeme kayıblarına karşı lâkayıd Mdıklarını ve bu zaylatın çok büyük oldu- unu yazmaktadır. Le Journal gazetesinde Laon Mloussan, pi- Yadenin kıymetini de hesaba katmanın lü. Burnuna İşaretle, piyade kuvvetlerinin arazi katanmak bakımından elzen olduğunu 8 Meydan harblerne hâkim bulunduğunu yaz maktadır. Petit Parisien gazetdsımde Charlos Morlce, harbin şiddeti 1940 Fransız piyadesizin 1914- 1018 piyadesinden aşağı olmadığını yazı - yor. Mine. Tabouis, Oeurre gazetesinde Alman Ordusunun idaresi, Alman askeri mahfelle . tibde de bedbirlikle söylendiği gıbı Alman. arın aşağı derecede olduğunu gösterdiğini Ve Alman taarruzunun bava hâkimiyetini temin edemiyerek tehlikeye düşmesi mel - Müz bulunduğunu kaydetmektedir. Le Jiur gazetesinde Fisrmand Laurent, di- Vor ki: “Dünyanın selâmeti ve bizzat Birleşik A. Marikanm selâmeti amma temenn! edelim ki. bize yidedilen tayyareler vaktinde ye » tişsine Aube gazetesi, «tecrübelerimizden itima dımız #arsilmamiştır. Zafer, her asırda hiç) değişmemiş olan kendini gösteren Fransız kahramanlığından fışkıracıklırı demekte - dir. Figaro gazetesinde <'vmessan ve Popalal. te gazetesinde Philips, Naziler zafer kazan. dığı takdirde, bi Amerikanın te a kalaca i Merikayâ isbat etmektedirler. Pesinax, Ordre gazetesinde, Britanya ve. Ya Fransa imparatorluklarının fnhilâl, man tikan Birleşik Amerikanın harbe girmesini intap edeceğini söylemektedir. Gene Mma, Tabouls, Oeürre gazetesinde bazı İtalyan mehafülinin Birleşik Amerika. Askeri (Baştarafı 1 inci sayfada) İiyen cenub Alman kolları, şiddetli mu harebeler neticesinde Nivellesi almışlar Ve garbe Ath istikametinde ilerlemişler- dir, Bu kolların maksadı Sehelt - Esenut Mevziindeki müttefiklerin cenub erna »- hmı ihata ederek bunların Fransaya Fİe'at yollarını kesmektir. Müttefikterin Belçikarda kısmen tat Ni Yari olan ric'atlerine Almanların, Fran- #anın şimal doğusunda yaptıkları yarma taarruzunun büyük tesiri olmuştur. Bu- unla beraber Almanlar Belçikadaki müt tefik kuvvetleri, Lehistanda (yaptıkları Bibi. parçalıvarak esir etmeğe muvaffak | Dlâamamışlardır. Fransa şimal doğusunda: Majino hattının sonu olan Montmedy inin garbinden itibaren Retel - Vervines « Avesnes mevzileri civarından | Moböj garbine doğru uzaran büyük bir vis üzerinde meydan muharebesi şid * del'e devam etmektedir. Almanlar cebi genişletmeğ: çalışmış- lar ve Moböj bölgesinden Cambra! isti - ametinde Avesnes civarma kadar ilerlf- pebilmişlerse de burada müttefiklerin mukabil taarruzlarile durdurulmuş'ardır. Almanların Hirson - Verven istikame- tinde yaptıkları terakki nisbeten daha az- dır, Keza Sedan cenubunda ancak pek ar terakki edebilmişlerdir. Almanlar ayni Zamanda Montmedvde Majino hattının en şimaldeki movziine de taarruz etmiş - ler, fakat burasını sökememişlerdir. Fransızlar muharebe meydanma her taraftan #mdad kuvvetleri sevkediyorlar. Ayni zamanda Fransız kıt'alarının Al - Mman tapk hücumlarını alıştıkları haber Veriliyor. Fransadan #on gelen haberler dı * İsviçre hududunda? nişler nin doğrudan doğruya Avrupa harbine mü- dahalesini mümkün gördüklerini söylemekte ve «Duge'nin Almanya ile bağları ne oluren olsun, İtalya, Amerikayı Avrupa harbine sok mak ihtimali karşısında tereddüd edebilir» demektedir. İngiliz gez*teleri Londrâ 18 (4.A,) — İngüz me er oephesinde yeni Alman saldırışında ve anla bir haleti ruhuye'içinde bahseln sedirler. Gazeteler gu cihet üzerinde tama. mile möitefikdirler ki Hilerin bütün kor - larını oynadığı bu taarruz, 1918 Skbabarı iaarruzuna çok benzemektedir ve 1918 ta - arruzu gibi bu taarruz da sarsilmaz bır ce — sarotle mücadele eden müttefik kıtaları ta. lurdurulacaktır. 7 di askeri muharrir diyor hi larruman Uk safhasında, kıtaları cep. henin bir noktasına buplamak tedbirli bir hareket olmazdı. Maamafıh, bugün, tehlike. nin nerede gözüktüğü tamamıle bilinmek tedir ve bu tehlike (o ölçülebilmektedir. Bir taktik vâşıyot, aarahat kesbetsıği zaman, başka zamanlarda doğru olmıyan bazı risk, ler daima almabılır.» Daily Teleğraph gezetesi ise, general Ga. melinin emr yermisini bahis merruu ederek şöyle dermektedır: İşte bu zihniyetle, bu haleti ruhiye iledir ki buhran atlatılacaktır. Gamelin, galib go lecoğiz diyor, bu sözler, yerim bulacaktır.» Tekrar «Times» gâzetesi, Pührerla asker. lerinin hayatını istihkar ettiğini ve obüs atılırken tatbik (Oedilen usul le paraşütçü leri arttırdığını yazmaktadır. Paraşütçüler yaralanıp öldürlilmeden evvel tahribat yap- mak vazifesile mensub oldukları ordulara il. tihak etmek fimidi olmadan tanımadıkları mıntakalara inmektedirler. «Pimeâ» netice olarak bu usulün Hitlerin #ihniyetini ortaya O koyduğunu ve altı yedi hafta içnde zafere ulaşmak için ber vası .| taya başvurmak hususundaki azmının bir (desi olduğunu Hive etmektedir. ! i Daily Telegraph ize, başka bir yazısında ikbal için imkânlar müphemdır Bu imkânlar nahoş da olabılır. Fakat bunların Gamelin ve Gort larafından derpiş edilmiş! olduklarına İnanabılırır. Fransada zihinler bizimkiler kadar azimkâr ve ümidlıdır.» «Daily Mail, gütetesi, mületin İngiliz ta, rihinin en büyilk £otihanını geçirdiğini yaz. maktadır.» vaziyet Ren nehrini aşan demiryolu köprüsünü atmışlardır. Bu, şüphe yol ki Almanla - rın İsviçre üzerinden yapacakları her hangi bir teşebbüse karşı ihtiyati bir ted- birden başka bir şey değildir. Netice: Şimal doğu Fransa büyük meyen muharebesi devam etmektedir. Bunun ne ticesin! şimdiden kestirmek kabi) değil- dir. Her halde Almanlar kat'i neticeler elde etmeğe çalıştılar. fakat tamamile muvaffak olamadılar, Onlar şimdi Ho - landa ve Belçikadan gelecek kuvvetleri beklemek ve Verdun » Paris hattına son taarruru yapmak için müttefiklerin Be'- çikayı tamamen terketmelerini tacil et - tirmek mecburiyetindedirler. o Bundan başka fazla ilerliyen kolların benzin, cep- hane vesair fhtiyaçlarını gerilerden celb için biraz tevakkufları da icab etmek - tedir. İşte Almanların kaybedecekleri her za- man müttefikler için bir kazançtır Her halde müttefiklerin başkumandanlığı, bu anda çok kıymetli olan her saatten isti - #nde etmeği bilecektir. Şüphe yok ki tan- ka karşı ancak tankla, tank müdafaa to « pile ve uçakla muharebe etmek mümkün olduğu anlaşılmıştır. H. E. Erkilet Yugoslavyada yeni askeri tedbirler 18 (A.A) — Resmi gazete, 16 YA) vee lâh (altina alınmıyacak Milli Şef bugün Matürkün kabrine çelenk koyacak Ankara 18 (Husust) — Cümhurre - isi İsmet İnönü yarın Atatürkün mü- vakkat kabrine bir çelenk koyacak - lardır. * Ankara 18 (Hususi) — Cümhurre. isi İsmet İnönü baglin öğleden evvel Başvekâleti teşri! buyurmuşlardır Mili Şefin Başvekâlette bulunduğu sırada Mareşal Fevzi Çakmak ta Baş- vekâlete gelmiştir. Amerikanın vaziyeti Vaşington 18 (A.A) — Siyasi mehafil, General Gamelinin orduları hitab eden emri yevmisi, önümüzdeki günler zarfın- da yalnız Fransanın mukadderatının de - Bil, ayni zamanda harbin âkibetinin ta - ayyün edeceğini ifade etmekte olduğu su- retinde tefsir edilmektedir, Ayni meh&- fil, bu emri yevmiyi General Joffre'un «Marne» muharebesi arifesindeki emri yevmilerine bünzetmektedirler, Ecnebi müşahid'er, Amerikanın bu - günkü hattı hareketinin 1914 senesindeki hattı hareketine nazaran çok farklı ol - duğunu beyan etmektedirler, Her sınıfa mensub bütün Amerikalı - ların vazifesi, medeniyetin (yıkılmasına ve Avrupada ve hattâ bütün dünya bar barlığın hâkim olmasına mâni olmaktır. Asmerikalılarin ekserisi, harbin mütte- fikler aleyhine dönmesi takdirinde ken - dilerin: tehdid edecek olan tehlikenin ne kadar derin ve ne kadar hakiki olduğunu anlamışlardır. Ayni mehafil, bütün Amerika kıt nın her ne a olursa olsun Amı kan müdafaa sistemini tensik ve harbe hazırlamak olduğu, mütale bulunmaktadırlar. Gene bu mehafil, müttefiklerin düş - manın tasrruzunu kırmağa muvaffak ols maları halinde Amerikalıların müttefik - lere yardımının son dörece sürat ve mü- essiriyetile inkişaf edeceği fikrinde bu- lunmaktadırlar. İngiliz istihbarat nazırı “Hitler müthiş bir kumar oyruyor,, diyor «Biz bu muharebeyi kaybetsek dahi harbi kazanacağız. Fakat o bu muharebeyi kaybederse mağlüb olacaktır.» Londra 18 (Hususi) — İstihbarat na - zırı Duff Kupper bu akşam radyoda biz nutuk söyliyerek, ezeümle demiştir ki: — Büyük muharebe bütün şiddetile de vam etmektedir. Cereyan tarzı, bazan bu. bazan da öbür tarafın lehine tece'li edi- yor. Hepimiz de sabırsızlıkla haberlere ve emniyetle neticeye intizar ediyoruz. Düşman, senelerdenberi teraküm ot - tirdiği muazzam kuvvetlerle hücum edi- yor. Farzı muhal, bu muharebeyi kaybet. sek dahi bu, harbi kaybetmek demek değildir. Halbuki Hitler, bu muha- rebeyi kaybettiği takdirde bütün harbi kaybetmiş olacaktır. Almanya, ya her şeyi kazanmak veya her şeyi kaybetmek üzere, varını yokunu rulet masasına koyan bir oyuncuya ben- ziyor. Hitler, bütün varını kırmızıya ko muştur. Fakat rulette dönen bilya orun için siyahı gösteriyor.» Duff Kupper, nihat zaferin müttefik. ler tarafından kazanılacağı hakkındaki itimad ve imanını teyid ederek, sözlerini Belçika Kralının çocukları italya veliahdının yanında Resmi tebliğler a (Baştarafı 1 inci sayfada) Bombardıman tayyarelerimiz, düşman motörlü kollarını saramakta devam © - miştir. Düşman motörlü kolları, sayya - relerimizin hareketinden çok mütesasır olmuştur. Bir Şök keşifler yapılmış ve gerek tay- yüre dafi topları ve gerek avcı fayyaro. lerimiz tarafından bir çok düşman tay- yaresi düşürülmüştür. Belçika tebliği Belçikada bir mahal 18 (AA) — 18 Mayısta öğle üzeri neşredilen resmi teb. uğ: Bundan evvelki tebliğde zikredilen ha. Tekât normal bir şekfide devam etmekte. dir. Belçika kıt'aları cephenin muhte . Uf noktalarında düşmanın hücumlarıni tardötmylerdir. Bilhassa Anvers eyale - iinde Belçika kıt'aları düşman hücum . Jarmı ağir vayiatla geri püskürimüşler. dir, Belçikada bir mahal 18 (AA) — Mayıs akşam Bolçika tebliği: Son günlerde Belçika ordusunun yap. tığı sistematik geri çekilme müsald çart. Mar dahilinde vukua gelmiştir. Emred'len hareketler, iyi bir nizam altında yapıl - mış ve tahribatımızdan müteessir olan düşman, geri çekilen ve kayıb kaydet . meksizin teması kosobilen O kat'ılarımız Üzerinde şiddetli tazyik icrasına muvaf- fak olamamıştır. Maalesef, bu harekât neticesinde Brük. Bel, Arvers şehirleri terkedilmiştir. Bu şehirlerde mühim hasar olmamıştır. Liege ve Namür kaleleri, kahramanca mükavemetlerme devam etmektedir. i > vi İngiliz Hava Nezaretinin tebliği ; Londra 18 (AA) — Hava nezaretinin$ bir tebliğine göre, Hurricane tayyarele- £ ri, hiç bır zaylat vermeden 20 Alman tayyaresle yaptıkları bir çarpışmada 105 Yunkers bombardunan tayyaresi düşür. müşlerdir. Londra 18 (A.A) — İngiliz hava ne - zareti bıldmiyor? Gece, İngü:z hava kuvvetlerine men- sub filotillalar, Fransada ve Belçikada düşman münakale hatlarını ve üslerini gddeli surette bombardıman — etmiştir. İngiliz hava kuvvetlerme mensub filo, Ulalar, garbi Almanyada mühim aske. ri hedeflere de muvatfukiyetle hücum 5 etmişlerdir. Bu harekât, çok geniş ma. biyel almiş ve fakat hiç bir tayyatemiz kaybolmamıştar. Alman tebliğleri Fihrerin umumi karargâkı 18 (A.A) laa ordusu başkumandanlığının teb- liği Holandada Alman kıt'aları, Zeland adalarının: temizlenmesi İşini süratle ta- &5b etmektedir. Yalnız Viadingen'in şar. nda Valehera adasında dün mahalliğ çarpışmalar olmuştur. Holanda kuman- darı gimdi teslim olmak teklifinde bu. Yarmuştur. Sepewer, adaslle cenubi Beneland uda, sanda iki bın Holandalı ve Fransız esir edilmiştir. Alman kıtaları, sahuj balar, yalurıle Ipanlarda bulunan Halanda do- usuması cüzütamlarını ele geçirmişler. dir. Almanlar, Anvers istübkâmlarının ha. ici kuşağını iki noktada yarmışlardır. Başkumandanlığın dün hususi bir bül- tenle bildirdiği veçhile şiddetli bir çar, çarpışmadan sonra Mulines ve Louvain şehirleri alınmış ve Brüksel belediye ro- isi, payitahlı muharebesiz Alman kıt'a alarına teslim etmiştr. Dyle hattından çekilen düşman, Al - man intaları tarafından takıb olunmak. tadır. Alman bücum tankı cüzütamları, Ma. ubeuge'in cenubunda, Fransız hudud İs. Jarını yarmış, iki düşman fırka . 18 rie'at etmekte olan düşmanı yukarı OL ge'a kadar tekib eylemişter. Piyade fır. kalari, Alman bücüm tanklarını pek ya. kından takib elanışlır. Alman kıt'aları, birçok esir ve büyük gansim almıştır. Akman kıtlaları Sedankı ocenubunda da Lerlemişlerdir. Hava kuvvetleri, bilhassa capbe gerisi münakalâtina ve Belç'kada ve Fransada düşman kollarının geçtiği rie'at yolla. nna hücum etmiştir. Bu hücumlearın te. sırle düşman bir çok noktadan kaçmış- tar. Keşif tayyarelerumiz, Holanda , Bel - çika sahılınde bir düşman torpklo muh, ribini batırmıştır. Hava kuvvetleri, bundan başka Nar - vik civarında düşman askor #hraçlarına hücum etmiş ve bir ağır kruvazör ve bir büyük nakliye gemisme birer bomba düzmüştür. > Düşman dünkü gün, 108 tayyare kay. betmiştir. Bunlardan 69 8 hava muha. rebeleri osnasında düşürülmüştür. 11 ini tayyare dafi topları düşürmüştür. Geri kulanı da yerde tahrib edılmıştır. 26 Al- man tayyaresi kayıbdır. i Düşman, şimsli Almanyada escümleğ Hamburg ve Bremen'e ve garbde daha bazı şehirlere müteaddid hücumlar yap. miştir. Bundan öwvelki vak'alarda oldu, Ta gibi, düşman, bir kışla müstema yal, nis gayrlaskeri bedeflere hücum etmiş - $ir, Alman başkumandanlığı, bundan do. facak neticeler dolaywsile bu vaklayı te. bariz ettirir. Alman donanmasına mensub cüzütam- Sayfa 3 Eve © Harb sonu dünyasına şimdiden yeni bir nizam aranıyor / Yazan: Selim Ragıp Emeç ir taraftan Alman, diğer taraflar Pransı? - İngiliz ordularını amansu bir mücadeleye sevkeden ideoloji ve menfa. at mddiyeti kanlı bir mücadele halinde de vam edip dururken diğer taraftan Alman - yanın dastu olan bir memleket, harb bitmiş ve bunun semerelerlui toplamak zamanı gel İmiş güni bu dayanın ideolojisini yapmağa Şalışıyor. Harb bütün şiddetile hükümler . madır, Neticenin ne olacağını mutlak bir kat'iyetle kestirebilmek &Ahin olmağa VA - bastedir. Çünkü harb talihi de deniz gibi , dir. Muhtelif cilveler arzedebilir. Bu sebeb- ledir ki dava bitmeden onun hilkmünü ver. mele kalkışmak biraz acelecilik olur. Mas. mafit harb sonu dünyasına totaliter rejim- lerin hâkim olabileceği fsraziyesine istinad eden bu yeni ve hemen #öyliyelim, bir hay. li haksız ve garib görüş, on dokuzuncu as . rın ADUNA ve muharebelerinde hâkim bir Zihniyet ifade eden milliyet mefhumunu es- ktmiş ve modası geçmiş bir nazariye şeklin. de tebarüz ettirmeğe çalışmaktadır, Bu ka. naate göre muharedbeden sora Avrupanın yapması lâzım gelen şey yepyeni bir hayat nizamına kendini terketmektir. Bugün, bi. tün dünya büştanbaşa bir yenileşme kay - naşması içindedir. Bu yenileşmeden doğa . cek şey, eski milliyet vicdanı yerine eüstün milliyet « supernationalitö. mefhumu ©İ- malıdır. | Dünyaya yeni bir nizam ruhu aşıamak maksadile ortaya atılmak istenen nazari - yenin kendi halinde yaşamağa çalışmak İs. teyen müstakil milletler için ne kadar teh - Meli bir şey olduğunu söylemeğe hacet Yoktur, Bu formülün altına o saklanan şey, olsa olsn dünyayı bir takım muayyen impa- ratorluklara taksim etmek ve bu İmparator, Jukların etrafına da muhtelif miletleri bi - rer ek olarak ilâve eylemek o maksadından İbaşka bir şey olamaz Öyle imparatorluklar ki onların bünyesine dahi olan milletler kendi milliyetlerinin üztünde, dahi bulun. dukları imperatorluk o vöcüdünü bir üstün »allliyet olarak alacak ve buna İnanacak lardır. Federal devlet şeklinin başka bir ifadesi dahi sayılamıyacak olan bu formülü benim. seyebilmek İçin evvelâ iösanlardan milt rig danın tamamen sflinip atılması lâzım gelir, Bu ise mümkün değildir. Binaenaleyh, 1940 harbini #skiben bir kısım muheribleree ku. rulmaaı tasavvur edilir görünen yene nizam nâzariyesinin her şeyden evvel kaldesinin ak sak olduğunu söylemek doğru olur. Haksız, lik ve adsletsizlikten iştikâ feryadile isyan bayrağı açtığını idin edenler için ber şey- den evvel haksızlıktan Jctinab bir vecibe ol- malı deği midir? Aksi takdirde ayni hüs ran, ayni İnkisar doğar. le azn Sn srunarass sarsan sasenssnes erse Ems0ay 0005 vava namanDananan Narvikteki Almanlar isveça çekiliyorlar Nroveç Kralı halkı ümidle- rini muhafazaya davet etti Londra 18 (A.A) — İngiliz mahfellerine gelen malimata göre müttefiklerin Naryikin şimal ve cenubunda yaptıkları mütemadi tas yik neticesinde bu mıntakayı işgal eden Al rnanlar şimdi İsveç istikametinde çarka doğ- ru çekiimektedirler. Cenubda Mo mıntakasında müttefikler düş manın İleri hareketini ağırlaştırmağa mu - vaffakiyetle çalışmakışdırlar, Kralın nutku Stokholm 18 (A.A) — Öğrenildiğine göre lerini muhafaza etaneğe davet eylemiştir. Alman donanma Başkumandanı Norveçte Berlin 18 (AA) — Alman donanması büşkumandanı büyük amiral Raeder, yanında donanma genel kur may başkanı amiral Sehnlexwind o olduğu halde Norveçi ziyaret etmiş ve 19 Mayıstan 17 Maysa kadar Norveçte kalmıştır. Büyük amiral Raeder, Norveç kumandanı © amirul Boehm ve Nörveçteki kara orduları başku - mandanı general Falkenborst ile görüşmüş ve Alman komiseri Torbown'i siyaret eyle- miştar. Büyük amiral, Norveçin sahillerini ve da. hilini müdafaa eden istihkâmları ve ayni za. manda Trondhelm istihkim inşaatını gez - miştir. Norveç Jimanlarının ve sahillerinin Astıhkmları, düşmana Xarşı askeri harekâf icablarına tekebül eylemektedir.