19 Mayıs 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

19 Mayıs 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfı Alman hucumları tavsıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) askeri vaziyet hakkında aşağıdaki malü- matı vermektedir. Almanlar, halen. kat'! olmasını (mid! ettikleri bir gayret sarfetmektedirler. Sambre mıntakasında bir gedik açmak İçin, Almanlar sıkı saflar halinde hücum eden 2500 tankı fleri sürmüşlerdir. Dün, Almanlar, iki istikamette birbiri- ni tekib eden dalgalar halinde hücum- Marda bulunmuşlardır. Bu iki istikamet şunlardır: Hirson - Avesnes mıntakası ve Ver -! vins mntakası, Birinci mıntakada, ormanlıkta hareket ©den motörlü kıt'alar, bazı noktalarda an- | cak hafif terakkiler kaydetmişlerdir. Mu kâbil hücumlara geçen Fransız kıtaları mahalli muvaffakiyetler kazanmışlardır. Almanların gayretleri, Vervins'da bik hassa enerjik bir mahiyet almıştır ve nek #yade şiddetli bir çarpışma, tankların, töbçu kuvvetlerinin ve hava kuvvetleri - nin yardımlle durmadan devam etmek - tedir. Avesnes - Vervins - Rethel - Sedan müsellesi üzerine büyük kütle halinde teksif edilmiş olan müttefik ta bütün gün, bütün geç'd nöktal rine binlerce ton bomba. ve milyonlarca makinelitüfek kurşunu yağdırmışlardır. Tarihin o kaydetmediği en muazzam meydan muharebesi, bu sabah yeniden başlamıştır. Şiddetli çarpışmalardan son- ra, A'man İnişi durdurulmuş ve dilşma. nın Sedanın şârkında Majino hattının ni- hayet noktası olan Montmedy'ye yaptığı teşebbüsler enerjik surette kırılmıştır. Montmedy'den İsviçre hududuna ka - dar Majino hattı yolunda iş'ara değer bir şey yoktur. Belçikanın şimalinde müttefik kıt'alar, geniş bir siratejik harekete başlamışlar ve Brükselin şarkmda Dyle üzerinde Al- man hücumlarını tutmuşlardır. Dün ak -| şam Dyle hattının müttefikler tarafından | kendi arzularite tahliyesinden sonradır! ki, Almanlar Louvin ve Malinesi Işgal e-| &ebilmişler ve Belçika makamları tara - fından tamamile tahliye edilmiş olan Brüksele girebilmişlerdir. Dün akşam Paris 18 (A.A) — Havaş saat 2285 de bildiriyor: Askeri vaziyet, akşama doğru şöyle gö- rülüyordu; Sambre'in şimalinde, Almen tazyiki ta rafından işkâl edilmeksizin, geniş bir müt tefik stratejik hareketi yapılmaktadır. Sambre ile Alsne arasında, bugün A - vesnes etrafında ve Vervinsin garbindeki mıntakada şiddetli çarpışmalar yapılmış- tır. Fakat Alman hücumları, dünkü hü- cumların şiddetini göstermemiştir. Al.— manların, bilhassa müttefik hava kuv - vetlerinin faaliyeti sebebile iaşe güçlük - leri ile karşılaşmış olmaları muhtemel dir. Alman paraşütçileri ve küçük motörlü müfrezeleri Paris 18 (A.A) — Havas: Fransız hatları arasından geçmiye mü- vaffak olmuş, fakat hâdiselerin umumi cereyanı Üzerinde tesir jera etmemiş bu- lunan bazı motörlü kıt'alar hakkında bu- gün barı tafsilât verilmektedir. Ezcümle, evvelki gün alti motosiklet - çiden mürekkeb bir müfreze, Laonun he- men şimalindeki mıntakaya kadar gel - miye muvaffak olmuşlardır. Fakat ta - biatile bunlar, çarçabuk matedilmişler - dir. Alman hava kuvvetleri tarafından ba- # paraşftçülerin atılmış olması da muh- temeldir, Fakat bu paraşütçüler, derhal dyan vermiyecek hale getirilmiştir. Bun- İar, kat'iyen hiç bir hareket yapamamış- lardır. Hava faaliyeti hakkında verilen mali. mata göre de, sekiz tayyareden mürek - keb iki filotillâ, birbirini müteakib, bu- pp öğleden sonra Paris mıntakasına ka- gelmiye teşebbüs etmişlerdir. Bu bom bahdrman tayyarelerinden üçü hava defi topları ve bir tanesi de avcı tayyareleri tarafından düşürülmüş, diğerleri de bu- nu müterkib geri dönmüştür. Frensiz mukabil hücumları Paris 18 — Askeri müşahidlerin be - .yan ettiklerine göre müttefikler, benzin (e cephane almaları miimkün olan nokta İardan tehlikeli bir surette uzaklaşan döş Mmanın motörlü cüzütemlarınn cenah - İarıma karşı şiddetli bir mukabil taarruza geçmişlerdir. Sambre'da Scheldt hattinı müdafaa e- *n ordular mevzilerini muvaffakiyetle afaza etmektedirler, İngiliz hava kuvvetleri düşmanın mo - törlü kıt'alarını hezimete uğratmakta - dırlar, Belçikada Fransada bir mahal 18 (A.A.) — Ha - vas: Belçika ordusunun maneviyatı çok iyi- dir. Askerler, çok cesur konuşmaktadır. Halkın vstanperverlik hissiyatı da çok yüksektir. Siviller, hava bombardıman - ları altında hakiki medeni cesaret gös - termişlerdir, Belçika kralı, Namur etrafındaki ka- İelerdeki #skerlere aşağıdaki mesajı gön- dermiştir: N «Namur kaleleri kumandanı, sübayla - fı, küçük sübayları ve erleri, Vatan için sonuna kadar mücadele ediniz. Ben si - zinle iftihar ediyorum.» Mısıra gelen yeni Avustralya kuvvetleri Portanid 18 (A.A.) — Geçen gece sn - baha kadar, Avustralya seferi kuvvetinin ikinci kontenjanının karaya çıkarılma - sına devam Gcd'emiştir. Bu askerler gö - nüllülerden mürekkebtir ve hepsinin en ; kuvvetli arzusu, mümkün olduğu kadar çabuk Almanlarla çarpışmaktır. Fransız Başvekilinin dün geceki nutku: “ Galib geleceğiz ,, (Bastarafı 1 inel sayfada) Halen 84 yaşında olan Mareşal Petalnin kabineye iştiraki, bütün Fransada bü - yük bir memnuniyet ve sevinç uyandır- mıştır, Mareşal Petain, Umumi Harbde Ver- dunun müdafaasile büyük bir şöhret ka- zanmış ve bilâhare garb cephesi umum kumandanlığına tayin edilmiştir. İhtiyar mareşal, 1916 da, Verdun muharebesinin en vahim günlerinde, şimdi tarihe inti - kal etmiş olan «Onlar geçmiyecek» maj- hür emri yevmisini neşretmiştir. Fransız Başvekilinin nutku Paris 18 (A.A) — Başvekli Reynaud, bu akşam saat 2030 da bütün Fransız radyo - ları ile neşredilen bir nutuk söylemiştir: Başvekii sözlerine söyle başlamıştır: — Evvelki gün, sizlere, düşmanın Meuse” un garbinde geniş bir poş yapmıya muvaf, fak olduğunu söylemiştim. Bu poş, o saman denberi garbe doğru genişledi. Veriyot va. himâir, fakat hiç de ümidsiz değildir. Başvekil, burada şu cümleyi “lâve emiş - — Fransız milleti, nasıl bir muilleâ oldu . Şunu işte buna benziyen şartlar içinde gök. termiştar, Reynaud, bütün mıllet tarafından çekilen ımtırabları hetırlattıktan sonra, bugün al . mış olduğu kararları kısaca talsir olm Ve bilhassa 1916 daki mütecavızlerin daha ie. ri göğmelerme mâni olan Vordun galıdı ma. reşal Peta'nin kabineye girmış olmasının 6. bhemmiyetini tebarüz ; Reynaud, bundan sonra, elçiler arasın- da, Fransız harici siyasetine azmi mies - sirlik verecek olan bir tebeddül yapıla - cağını bildirmiş ve sözlerin» şöyle niha - İyet vermiştir — Orduda olsun, dahilde olsun. her Fransız, bu akşam benimle beraber, gi lib gelmek için and içmelidir. Fransız fabrikalarında yeni mesai saati Paris 18 (A.A) — Hava hezaretinin dahli, günde 14 saat mesai başlıyacaktır. italyanın yeni Berlin sefiri garb cephesinde | Roma 18 (Hususi) — İtalyanın yeni Berlin sefiri Dino Alfleri, Hitlerin garb cephesinde. kl umum! karargihına giderek, itimadna - mesini Fiihrere takdim etmiştir. Bu merasim esnasında, harlelye nazırı Fon| Ribbentrop da hazir bulunmuştur. Cenubi Amerikada Almanya aleyhinde bir nümayiş Montevideo 18 (A.A) — Bütlin cenubi A-| merika Cümihurlyetleri, Holanda, Belçika ve Aikmemburyun istilâsı dolayıslle o Almahya nezdinde kollektif protestoda bulunmak bak kındaki Uruguay teklifini kabul etmişler - dır. Bügün burada, istlâya o uğrıyan memle .| ketler lehine yapılan bir metingde binlerce kişi bulunmuş ve hatibler şiddetle alkışlan- muştır. Halk, müteakiben sokaklarda dola - rak müttefikler lehinde tezahürlerde bu -| Demirci kazasında pstrol araştırmaları devam ediyor Manisa, 16 (Hususi) — Demirel ka, zasında bulunan petrol damarının ga. yet vengin ulduğu anlaşılmıştır. Son zelzeleden sonra bu clvarda kuvvetli petrol xokusu nazarı dikkati celbedi - yordu. Hemen iki kuyu uçarak son » dajlara devam edilecektir. Boma ka. zası civarında da petrol araştırmaları. na lüzum gösterilmiştir. İki Amerikalı mühendis yakında Demircide sondaj umeliyesins başlı - yacaktır, Çukurovada demir madeni bulundu Adana, 16 (Hususi) — Bugün aldığım malümata göre Payas bölgesinde demir madeni bulunmuştur. Bu mıntakada bu- lunan demir cevheri pek bol ve adetâ toprak sathındadır. Maden tetkik arama teşkilâtı işe el koymuş ve derhal buradan |beş ton cevher çıkarılarak tahlil için Ka. rabüke gönderilmiştir. Burada tetkikat yapan mütehassısla- rın söylediğine göre bu maden pek zen- gindir. Yapılacak tahlil neticesi derhal faaliyete geçilecektir. Hatay İzmir fuarına iştirake hazırlanıyor Antakya (Hususi) — Hatay bu sene İzmir beynelmilel fuarına geniş mikyas- İta iştirak için hazırlanmaktadır. Hatayın İnefis mahsul ve mamulâtını Hatayda teşhir etmek için (o san'atkârlarımızla İmüstabsillerimiz hummalı bir faaliyetle İ çalışmaktadırlar. Valimiz Sökmensüer,. Hatayın bu ar - gusunu fuar komitesine bildirmiş ve alı. nan cevabda serginin en iyi köşesinde Hatay ii yer ayrılacağı bildirilmiş ve bumun üzerine toplanan sergi komitesi mühim kararlar vermiştir. Geçen sene mahdud miktarda fuarda teşhir edilen eşyaların takdirnameleri İz» mirden şehrimize gelmiş ve dün mera - simle sahiblerine tevzi olunmuştur. İzmirde bir musevi kadını müs'üman oldu İzmir (Hususi) — 28 yaşlarında Rika a. damda bir musevi kadıru istida Je vilâye müracaat ederek İslâm dinini kabul etmel istediğini bildirmiş, muamelesi müftülüğe havale edilmiş ve İslâmiyeti kabul eylemiş. ür, Rikanın yeni adı Rikkattir. Hüseyin adın- İd bir şoförle evlidir. «Son Posta» nın tarihi tefrikası; 57 EZ) A EZİN e Ondan sonra Salâhattini Eyyübinin oğlu Elmelikülâziz zamanında gene bu muhataralı işe teşebbüs ettiler. Köyler - den, fellâhlardan toplanılan binlerce a- mele tam sekiz ay çalıştılar. gayrete rağmen günde ancak bir veya /ki tâş koparabiliyorlardı. Nihayet büyük e- mek ve masraflar karşısında âciz kala rak bu saçma işten vazgeçtiler. Bütün bu emeklerin neticesi ebramın üst tabaki larını kaldırarak gene Me'munun açtıra- bildiği kadar bir gedik açmaktan ibaret kalmıştı. Vaktile hükümdarların başara- madıkları bu işi ben nasıl başarabilecek- tim. Fakat ben onlar çibi uzun ve müş- kül bir yoldan gitmedim. Çok eski ve müellifinin adını bilmediğim bir kitaba ehramların medhaline haricden girilebi- leceğini okumuştum. Bir gün Ebülhevi hehykelinin civarında bulunan bir mabed harabesinde tetkikat yaparken eski bir taş parçası buldum. Kopyasını ikinci kâ- Hıdda de göreceğiniz gibi taşın üzerinde Ebülhevi heykeli ile Cizedeki üç ehram- dan orta büyüklükte olanın resmi vardı. Heykelin sol kulağı hizasından ehramın cenuba müteveccih olan dılına müsta » kim bir hat çizilmişti. Bu hattın ehrama yakın bir noktasında küçük bir daire çi- zilerek üzerine Yunan lisanı ile «kuyu» ve «methals kelimesi yazılmıştı. İşte bu taş parçası bana «Hafri'» ehramının yolu- Bu kadar Çukurovada iVWiemleket Efaberleri sulama işleri Seyhan üzerindeki kısmın tahakkukuna hararetle. devam ediliyor. Son yağmurlardan Seyhan kabardı! Adana (Hususi) — Büyük su projesinin Seyhan üzerindeki kısmının otahakkukuna hararetle çalışılmaktadır. Tahliye kanalla - rının bir an evvel ikmal ye ovanın sulanma işinin meticelendirilmesi için asami gayret sarfedilmektedir. Diğer taraflen verilen mslömata göre, beynelmilel vaziyet dolaysile büyük baraj kapaklarının Almanyadan getirilmesi müm. kün görülmediğinden bu kapakların mem - leketimizde imaline karar verfimiştir. Bon yağmurlar dolâyis'le Seyhan nehri ta, bi seviyesinden 278 sarıtim kabarmış ve ba, mı köyler arazisini sular basmıştır. Kayışlı köyünde İbrahim Ooğlü Mehmed adında bir çiftçiyi sular götürmüştür. Ova- da ve Toroslarda yağmurlar devam etmek - tedir, Havalar Adanada havalar artıkk iyloe ımndı. Gün - düzleri bazarei 34 © kadar yükseliyor. Bu - nun için bağ ve yaylalara da göç başladıDI. ger taraftan Karataş plâjının açılıma ba. sırlıkları da başlamıştır. Hayvan aşısı Zirast Vekâleti Çukurovadaki hayvanla , nn Anraks hastalığına karşı aşılanması 1 » çin teşkilâta emir vermiştir. Ovadaki bütün hayvanları aşılamak için fealiyele (o geçli miştir, Köy çocukları kursu Ziraat Vekfleti kararile Çukurora köy ço. cukları için Adana Ziraat Lisesinde açılan kurs faaliyetine devam etmektedir. Kurs bir &y kadar sürecektir. Çorlu (ilususi) — Hava şehidleri ihti- fali, merasim meydanında kolordu ku - mandanımız, mülkiye ve askeri erkân, memurlar, sübaylar ve kara sınıflarına mensub askerler, mektebliler ve kala - balık bir halkın iştirekile yapıldı, Or - Yuzam Hasan Adnan Us Inu bulmıya kâfi geldi. Ebülhevlin sol ku- lağı ile ehramın cenuba pazır dü'ı ara -; İsından geçtiği mefruz müstakimin üze - İrinde bulunan kuyuyu bulmak güç ol - madı, Uzun tetkikattan sonra bir ip mer- divenle kuyuya indim, yirmi bir kulaç kadar indikten sonra garb tarafında ku- yunun taşları arasında küçük bir hufre açılıyordu. Bir meşale alarak bu hufre -| den girdim. Senelerce geçilmemiş Tutu - betli, tehlikeli ve korkunç bir yoldan geçtikten sonra nihayet ehramın metha- line girmiştim. Gezdiğim ve dolaştığım 0- dalarda buralarda anlalımıya muktedir 0-| lamıyacağım harikulâde şeyler, çok kıy - metli eşyalar gördüm. Fir'avunun mum-| yası bulunan odada, onun altın. gümüş, ziynetler ve nadide taşlardan mürekkeb) çok kıymetli hazinesi bulunuyordu. Soh-i radan hepsini taşımıya karar verdiğim bu taşlardan bir avuç almak İsterken, bir » den elimin şiddetle acıdığını hissettim. Parmaklarıma korkunç bir akreb yapış-| mıştı. Elimi dehşetle silkerek ıztarab için- de geriye döndüm. eve gelir gelmez ş'd- detli bir humma ve sancı ile yatağa düş-i müştüm. Muayene eden hekimler kanı mın zehirlendiğini söylediler. Şimdi en beş gündenberi ayni ızrabı çekerek her dakika biraz daha (ölüme yaklaştığımı! hissediyorum, Keşfettiğim bu esrarı kendimle bara - parti teşkilâtını. teftip ölmekte (olan Müfettişi profesör Hasan Reşld Tankut bü * İgtün Adanaya dönmüştür, VUâyet Hars Komitesinin çayı | Adana Vilâyet Hars Komitesi Halkevi Ss lonunda çaylı bir toplanlı yapmışlar. | Toplantı çok samimi olmuş, yapılmıştır. Söğüdde bereketli yağmurlar yağıyor Söğüd (Hususi) — Söğüd ve civarı! bereketli yağmurlar yağmaktadır. sevinç içindedir. Bu yıl buğday ve bilhi sa pancar mahsulü bereketlidir. Diğer taraftan köy okullarında malar devam etmektedir, Ücret alma) zın çalışan Söğüdün Zeyve köyü eğitme" ni Yusuf Arula Maarif Vekâleti 100 li mükâfat göndermiştir. Köy okulları 18 Mayısta tedrisala Bi hayet vermişlerdir. 5 sınıflı köy rında imtihanlar 20 Mayısta tır. . ri 4 Edirne Halkevinin çalışmaları Edinme — Çalışmalarına 9 koldaf devam eden Halkevinde bilhassa çeşitli kurslar faaliyeti alAka ile takib dilmektedir. Bu kurslarda 43 muallim v8” zife almış ve talebe sayısı 1900 u bul © muştur, , de posta telgraf memurlarından Az“İ mi Selât, mektebiler namınada bif genç birer söylev (o verdiler. (Fo) toğraf oibtifalden bir intiba gös“ termektedir. i ber mezara götürmeğe gönlüm razı ol 5 madı, Bildiklerimi tesbit ederek evvelti taştan kopye ettiğim plânla beraber çekmeceye koyarak kütübhanenin gizli gözüne yerleştiriyorum. Yarın evime kütübhaneme sahib olan insan eğer bi * raz da tecessüs ve irfan sahibi ise ber * halde bu kutuyu da zle geçirecek v8 Firavunların definesini bu'mağa çalış#" caktır. Son olarak şunu söylemek iste “| rim ki mezarlarına giren ve eşyalarım çalmak isteyen İnsanların muhakkak Fi*| ravunların gazabına uğrayacakları hak “| kında çok eski bir rivayet ve bir çok saneler vardır, Nitekim benim uğradı Iğım felâket de bu rivayetleri teyid ede İşekilde görünüyor. Metrukâtımı ele ge çiren İnsanın bu tehlikeyi gözönünde tarak ihtiyatlı davranmasını o şuracığ yazmadan geçemedim. Artık ne yazacak bir söz ne de bende takat kaldı. Hemef | Cenabıhak taksiratımı af buyursun.» «629 Zilhicce 16 Cevherürrumie Şem'un. bu satırlar: dikkatle okuduk” | tan sonra plânın bulunduğu ikinci kâğ” dı açtı, Cevher buraya kuyunun ile ehramın medhalini ve Firavunuf muntyası ile definenin olduğu odanı krokisini gayet vazıh bir şekilde çizmiş" ti, Şem'un bunları tekrar tekrar ederken sokak kapısı hızlı bizlı vuruldü” — Hayret -diye yerinden fırladı. bU saatte kim geldi? Gökyüzünde günün İlk izleri beliri “ yor, uzaktan horoz #esleri geliyordu. Bastonuna dayanarak kapının sürme © sini açmadan sordu: — Kim 0? — Ben yabancı değilim. Melike haz “| retleri gönderdi. ? (Arkan var)