30 Mayıs 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

30 Mayıs 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

— en m er e m NY a e mühim bir tamimi Vekâlet sıhhi müesseseler memur ve müstahdemlerinin büyük bir feragat ve bir insan duygusile çalışmalarını, poliklinik muayenelerin hergün yapılmasını istedi Sıhhat ve İçtimal Muavenet Vekiileti, İs- tanbul vilâyeti kanalile sıhhat müdürlüğüne hastane ve sıhhi müesseselerde hergün po- fiklinik yapılması ve hastalara şefkat ve ih- timamla muamele edilmesi hakkında çok mühim bir tamim göndermiştir. Tamimde şunlar yazılmaktadır: Muayene ve tedavi olunmak üzere res mi hastane polikliniklerile sair sıhhi mües- seselerimize müracaat eden hastaların bu müesseselerin mevcud bütün şubeleri tara- fından mesai saatleri dahilinde hergün mun tazamün muayene ve tedavilerinin müker- Ter tamimlere rağmen poliklinik muaye « nelerin hergün yapılmadığı, hastalara mes- leğin vakar ve an'anesine yakışmıyacak şe- kilde muamelelerde bulunulduğu vaki şi - kâyetlerden anlaşılmıştır. Vekiletimiz teşkilâtina dahil olan bütün etibba ile hastane ve sıhhi müesseselerin a- lelâmum memur ve müstahdemlerini: zife hududlarını aşan büyük bir fe ve şâmil bir insaniyet duyzusile çalı, larını esas olarak kabul eden bu çalışmaya, her vesile ile tekrar edilmiş olduğu veç - hile etibbanın muayyen olan mesai saatleri dahilinde hergün ve icabında uzak yerler- den ve köylerden gelmiş olan hasta vatan- daşlara kolaylık ve hizmet olmak üzere hat- tâ bu saatlerin haricinde büyük bir şefkat ve alâka ile devam edilmek imuktazidir. Bütün sıhhi müesseselerimizin yuka, danberi serdedilen umumi esaslara azami derecede riayetkâr olmalarını, hastanele - rin mevcud tıb şubelerinde hergün behe - mehal poliklinik yapılmasını ve bu husus- ların idare âmirlerince daimi ve mütezayid bir şekilde yapacağı yardım £ faaliyetinin daha ziyade tekâmül ve inkişaf imkânla - rının temin edilmesini ister. Buna mâni ©- lanlar, menfi şekillerde hareket (edenler hakkında şiddetli cezai kararlar verilece » ğini bildiririm.» İstanbul sıhhat müdürlüğü tamimin bi - rer nüshasını hastane ve sıhhat müessese - lerine gönderecektir. Şoförler taksi ücretlerine zam yapılmasını istediler Şoförler bir müddet evvel belediyeye müracaat etmiş, taksi ve otobüslerden alı san belediye rüsumunun yüzde elli nisbe - önde tenzilimi istemişlerdi. Belediye şoför- lerin müracaatini tetkik etmiş, ancak ver - pi hisbetini yüzde otuz nisbetinde tenzil im- kânını bulabilmiştir. Şoförler cemiyeti ida- li, u tenzilâttan sonra be » İediyeye teşekkür etmiştir. Cemiyet idare heyeti dün belediyeye bu tsekkürü yap - makla beraber diğer bir dilekte bulunmuş- tur, Şoförler cemiyeti reisi Hakkı son dileği pöyle anlatmaktadır: Benzin fistlan muayyen bir miktar - da, makine aksamı, yağ vesair malzeme fiatları yüzde kırk nisbetinde yükselmiştir. Şoförler bu yüzden zarer etmekte olduk- İarından taksi ücretlerine muayyen bir zam yapılmasını istiyoruz.» Şoförlerin miracaati belediye (otobüs komisyonu tarafından tetkik edilmektedir. Devlete aid arazi fakir halka dağıtılacak Maliye Vekâleti, gerek yeni kadastro tabriri neticesinde meydana çıkarılan ve gerekse metruk bulunan tekmil devlete aid arazinin tesbiti için bir müddet evvel def- terdarlıklara emir vermisti. Defterdarlık - lar bunun üzerine muhitlerindeki devlete mid araziyi tesbit edip Maliye Vekületine bildirmişlerdir. Sıhhat Vekâletinin | £ Erenlere karıştığını İstanbul Defter söyliyen, delilik alâmeti gösteren soyguncu Kocamustafapaşada cereyan eden, mis- line ender rastlanır bir hâdise, dün, cürmü meşhud müddeiumumuliğine intikal © etmiş ve bir kadınla iki erkekten ibaret olan suçlular derhal 2 nci ağırceza mahkemesi- ne sevkediletek meşhuden o duruşmaları - BA başlanmıştır. Mahkemede okunan tah- kikat evrakından ve iddianameden anlaşıl- dığına göre, hâdisenin tafsilâtı şudur: Suçlulardan Fatih parkında bahçıvan A- kif ile karsı İlfet ve İffetin kardeşi Muha- rem, Kocamustafapaşada evleri eivarında oturan Nebi baba isminde bir ihtiyar di - lencinin, dilencilikle büyük bir servet sa - hibi olduğunu duymuşlardır. Nebi babanın topladığı bu paraları bel kemerinde sak- ladığı da rivayet edildiğinden, bir plân kurarak, bu servete konmağı tasalamişlar- dır. Nihayet evvelki gün ihtiyar dilenci & vin civarından geçerken, İffet (seslenmiş ve: «— Hü! Nebi baba, gel, sana para ve- receğim» diyerek, Nebi babayı içeri almış ve tist kata çıkarmıştır. Yukarda, pusu kur- muş olan Akifis, Maharrem derhal dilen- cinin üstüne yüklenmişler, İffet de yardım ederek, üçü birlikte zavallı ihtiyarın elle -|. rini ve ayaklarını bağlamışlar; boğazına dn, »es çıkarmaması için, bir bez tıkemışlardır. Sonra da: «— Haydi, paralar: çık, yoksa kurtula- mazsinl» seni kurbanlık koyun gibi kese - rizl» diye tehdide başlamışlardır. Fak, son bir ümidle çırpınan ihtiyar. elleri ten kurtararak, avazı çıktığı kadar: i ip- « —İmdad, yangın varf» diye bağırmış: bu sese yetişen mahalleli de zavatlıyı kur. | tarmişlardır, İlarmı söylemişler Maliye Vekâleti. topraksız çiftçileri ve | rinmüş, yüzü, ikametgâh yapmak İstiyen fakir halkı, az)fetli bir kadın olan Bu iddia ile 2 nci ağırcezaya verilen A- kif ve Muhwrren mahkemede eve tesadü - fen uğradıklarını, hâdisenin tsmamile aksi vâki ığunu, Nebi babanın İffete hücum ettiğini, kendilerinin de yardıma koştuk - Çarsaf içerisine bü - gözü örtülü, acayib kıya - İffet ise, sorgusunda, maaşlı memurları düşünerek devlete ald|garib bir hüviyet takınaak; korkulu bir arazinin fakir halka tevzi edilmesini karı laştırmıştır. Bu maksadin Maliye Vekhle - tinde bir komisyon kurulmuş ve vilâyetler- den gönderilen cetvellerin tetkikine baş - lanılmıştır. Tetkik işi bittikten sonra bu #- razi önümüzdeki aylarda halka dağıtıla - caktır. ( KÜÇÜK HABERLER ) lan İstanbul Vali muavini Halâk Pepeyi dün tabah şehrimize dönmüştür. Halük Pepeyi Ankarada bilhassa İstanbu) itfalyesline hor. tum tedariki imkânlarını aramakla iştiyal etmişti. Ticaret Vekâleti, Almanyaya satı - lacak tiftiklere mukabil hortum da almabü. mesi esasını kabul etmiştir. Üniversitede o imtihanlar — Üniversitenin bukuk ve iktisad fakültelerinde imtihanlara yarın başlanacaktır. Yarın ilk olarak birin, # eleme dersinden yazılı İmtihan yapılacak. tır. Birinei ve dördüncü sınıflar talebesi öğ. leden evvel, ikinci, üçüncü sınıflar talebesi de öğleden sonra imtihan edilecektir. İkinel eleme imtihanı önümüzdeki Pazar. tesi günü, yapılacak ve 5 Haziranda . sözlü! imtihanlara başlanacaktır. Üniversite kız talebelerinin askerlik imti- hanlarile yabanei dil imtihanları bugün bi. Yecektir. Bitirme imtihanları — İlk okulların bitir. me imtihanlarına Günden itibaren başlan mıştır. Bu imtihanlar 7 Hazirana kadar bi. Hrilecektir. Şahrimizdeki ik okullarda 7000 kadar son mnı? talebesi bitirme İmtihanma girmektedir. Bü talebelerden ( bütünlemeye kalacakların o imtihanları dn 27 Haziranda yapılacaktır. Bu yıl ik okullardan mühim miktarda talebe mezun olacağından Maarif idaresi bunların orta okullara yerleştirilme. #i hususunda şimdiden hazırlıklara başla miştir. İtfaiye hortumları — Ankaraya gitmiş o E idaresi, Balkan posta pulları, na - Önümüzdeki ders yıl başında #ehrimizde- ki orta okullara bir çok yeni şubeler ilâve edilecektir. a amm me a m Posta, Telgraf ve bna mile yeni bir posta pulu serisini tedavü) mev kline çikâriğiğtir. Balkan Posta Birliğine dahil bulman memleketimiz postaları Se Romanya, Yu - göslavya ve Yunanistan posta idareleri ara. sındaki anlaşma mucibince yapılan bü pul lardan biri koyu mavi renkte ve 10 kuruş - Yıktur. Diğeri ise açık mavi renkte ve 8 ku. (ruşluktur. Balkan posta pullarının tedavülde kalma müddetleri bir yıldır. Yolcu Salanı — Yolcu Salonunun inşaatı tamamen bitmiştir. Ay basında salonun te, sellümüne başlanacaktır. Salonun açılışı ev. velee de bildirdiğimiz gibi 1 Temmuzda ya- pılacaktır. Demir geldi — Amerikan bandiralı Eks . minlster vapurlle 1117 ton çubuk ve levha hallinde demir ve gene 595 ton levha as . mir gelmiştir. Demir mevrndalınin devam edeceği ve diğer maddelerin de gelmesinde. ki müsküllerin azalacağı bildirilmekteytir. Yapak stokları — Ziraat Bankası ellerin. de yapak stokları bulunup da satmak iste , yenlere bunların cins ve miktarların bi - dirmeğe davet etmistir. Banka 1 Hazirandan sonra yapılan teklifleri yeni sene mahsulü 94 Ye yeni sene için tesbit edilecek şartlara #öre kabul edeceğini bildirmiştir. Tiftik fiatları — Yağlı, deri ve sari mal, lar Bibi bam tip tfüklerin flatlarında ser . best dövizle tlenret yapılan memleketlerle Fransa ve İngiltereye 15 kuruş tenzilât ya - püması kararlasmıstır. Diğer (o memleketlere bu tipler gene eski fiata satılacak ve 15 kuruş devlet fon hesa. irilecektir. “Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: o“ Ola Hasan Bey Diyor ki: Hasan Bey dün bir gazetede oku - dum. Yirmi kişi bir olup O iramvayların pisliğine ve mikrob yuvası olduğuna da. ir şikâyet mektubu . Belediye acaba bu derdin önüne geç mek için me tedbi? alıyor? Hasın Bey — Da ba De yapsın, kirlenenlerin temiz. lenmesi için hergün yeni bir halk hama. de ile şu sözleri söylemi a— Hâl Üçler, yediler, kırklar! Dokun- mayın bana, ben, tekin değilimdir. Even - lerle beraberim, rüyada onlarla konuşu - rum. Bana, sual sorarlar, onlardan cevab alırım. Hü! bana, dokunmayın. Bir gece rüyamda bir derviş gördüm «falan yerde, yüz yaşında yatalak bir kadın vardır. Onu evine al, bak» dedi. Yüz yaşında kadım aldım, evime getirip yatırdım, bir daha kalkmadı, hâlâ yatıyor, hâlâ.» Reisin ihtarlarına rağmen, rolüne de - vamda rar gösteren kadın: 4 Nebi babayı da, bir derviş sandım. Evime soktum. Meğer 0, erenler kılığında bir şeytanmış! Beni okudu, üfledi, nutkum tutuldu. Konuşamaz, kıpırdanamaz oldun. Bana büyü yaptı. Sonra, beni soymak is - tedi. Bense, ona bir şey yapmadım.» Demiştir. Suçla kadın, mahkemede garib hare - ketler de yapmağa başlamış, güya bir nö- bet geçirmiş; nihayet, mahkeme tabibi adli- nin çelbine karar vermiş; fakat, İffeti mua- yene eden doktor Enver Karan, hiç bira- sabi ve dimaği hastalığa müptelâ olmadığı- nı beyan etmuştir. Davacı Nebi baba ise, hâdiseyi aynen iddim olunduğu şekild nr kendisi. ni soymak istediklerini tör, Duruşma, müşteki Nebi babanın yüzün- deki berelerin kat'i sapor alınmak üzere muayenesi için, talik edilmiştir. Karısını ve kaynanasını öldüren katil 24 seneye mahküm oldu Beylerbeyinde Cevizlik mevkiinde İs - mail Hakkı isminde bir haskasle münase- batta bulunduğundan rast kıskançlık ve namus yözünden karın Sadiyeyi ve kayta nası Semihayı bıçaklıyarak öldüren İsmail oğlu İsanın muhakemesi İ inci ağırcezada dün neticelenmiştir, Mahkeme, suçe delillerle sabit olan İsa ya ceza kanuhunun (450 imei maddesine göre ölüm cezası vermiş; ancak kansmın hareketi cezanı hafifletici tahrik mahiye önde görüldüğünden. idam 24 sere ağır hapse tahvil edilmistir. Müddeiumumiliğe davet İstanbul Müddetumumiliğinden: İstanbul. da bulunduğu anlaşılan OUrin ceza hâkim! Celi Cemin kemen memuriyelimize müra- cana, Hemşire kursları açılıyor Fatih Şubesinden: 1/Haziran/940 da Gül hane, Gümüşsuyu, ve Haydarapşa hastane. lerinde açılacak hemşire kurslarma talib ve şubemizde kaymlarını yaptırmış olan bayan. ların hemen kursu görmek istedikleri hasta. nelere müracaatla kayıdlarını yaptırmaları ve 1/Hariran/940 dan Mibaren Kurslara de- Vergi ve yapılan resimlere zamlar darının bazı tereddüdleri ve Za m aydınlatmak üzere verdiği izahat Bazı vergilere zam yapılması ve barı maddelerin yeniden istihlâk vergisine tâbi tutulmasına dair olan kanunun | tatbikatı hakkında İstanbul defterdar, Şevket Ada- lar gazetemize aşağıdaki beyanatta bulun- muştur. — 27/3/940 tarihinde mer'iyet mev - kine girmiş bulunan 3828 sayılı kanunun muvakkat maddesine İstinaden vergiye ve zamlara tâbi tutulan stok maddeler için ve- rilmesi iktiza eden beyannamelerin slâka- dar maliye şubelerine tevdi müddetlerinin ve diğer bazı noktelman © alikadar! yanlış telâkki edilmekte olduğu bu sahada yapılan mütevali müracaatlardan aalaşıl - maktadır. Bu itibarla, bazı noktaların tavzihi lü - zumlu görülmüştür. I — Kanunun muvakkat birinci mad - desi ile, bu müddet keyfiyetin gazetelerle ilânını tekib eden günden itibaren 48 saat olarak tayin edildiğinden sınaf müesseselef le, ithalâtçılar ve toptancıların, kahve, çayı ve benzin perakendecilerinin 31/3 /940 tas ribine müsadif Cuma günü sabahına kadat beyannamelerini vermeleri lâzımdır. 2 — Beyânnamelerd: tesbit | edilecei stok, kanunun neşri tarihi olan 27/5/940 Pazartesi günü sabahleyin mevcud olan malları ifade eder. Bu sebeble, bu tarıhtı beyannamenin verildiği tarihe kadar vâkl olan antışların stoklara ithal edilmesine dik» kat olunması ve bu esasa mı olarak beyanname vermiş olanların derhal müd » deti içerisinde müracaatla verdikleri be » yannameleri ıslah etmeleri icab eder. 3 — Herhangi bir noktada tereddüdü olanlar, Galatada Balıkpazarında muame- le ve istihlâk vergileri müdürlüğüne mü - racaat veya 41799, 43399 numaralara tes İefon ederek malümat alabilirler, Kapalı zarf usulile Eksiltme ilânı Eskişehir Nafıa Müdürlüğ günden: 1 — Eksilimeye konulan iş Bskişehir . Sivrihisar yolunun 39-4-990—63-4-354 kib , metreleri fasilasinda besviyeyi turübiye ve 2 — Keşit bedeli 167416,62 liradır. A — Bayındırlık işleri Genel şartnamesi. çose inşaatı. 3 — Bu işe aid şartnameler ve evrak şunlardır; B — 'Tesviyeyi turabiye, şose ve kârgir İnşaata aid umumi fenni şartname, C — Grafik, D — Metraj. E — Hususi şartname, P — Flat bordrosu G — Proje. H — Keşir, İ — Eksiltme şartnamesi, 7 — Mukavele projesi, İsteyenler bu evrakı her zaman Ankar&, den ve bedelsiz olarak görebilirler. İstanbul ve Eskişehir Nafıa Müdürlüklerin, 4 — iş yeri Eskişehir - Sivrihisar yolunun 39.4.000—03.4.354 kilometreleri fasılasıdır, pi — Yapılacak iş 23304 melre tu) tesviyeyi turabiye ve şose inşasıdır. « Eksilime 17/8/9460 tarihinde Eskişehirde Vilâyet binasında toplanan Daimi En , Mame sat 15 de yapılacaktır. 7 Eksiltme kapalı zarf ueüllledir. 8 — Eksfilmeye girmek İsteyenlerin 9020 da güsterilen vesikalar halz olup göstermesi Aa 33 Iira muvakkat teminat vermesi ve aşağı. Jzımdır. En ax ve bir defada 100,000 iralık şose İşi yaptığına dair bonservise müsteni den ihaleden sekiz gün evvel Vilâyete müracaatla alacakları ehliyetname, B — Bu kadar İşi başarabileceğine dale maruf bankalardan alınmış malt referans. 9 — Teklif mektubları yukarıda 6 inci maddede yazılı saatten bir saat evveline ka dar Viâyet Dalmi Encümeni Riyasetine makbuz mukabilinde verilecektir. Posta ile gönderilecek mektubların nihayet 4 inci maddede yazılı saate kadar gelmiş olması ve dış zarfın mühür mumu (le iyice kapatılması lâzımdır. Poslada olacak gecikmeler ka, bul edilmez 44030) Devlet demiryolları ve limanları işletmesi umum idaresi ilânları Derlet Demiryolları Umumi daresinden: Haydarpaşa Ilmanı deniz personel bise, 20 kusket, 18 palto, 0 kostüm tayyör teahhit terzi tarafından temin edilmek ve zartesi günü sani 14 de işletme binasında lerin şartnamesini bilâbedel almak üzere ları, (4391) ile kadın hademelere yaptırılacak 20 takım el ile 6 aded başörtüsü kumaşı vesairesi mü” nümuneleri verilmek şartile bin in pazarlık suretile ihale olunacaktır. Haydarpaşada işletme kalemine illa Karagümrükte Hatleesultan mahallesinin İstanbul Belediyesi İlânları Löküncüler sokağında numaralı Fetvaa. mini Nuri efendi mektebi binası kiraya verilmek üzere açık artırmaya konulmuştur. Yılık kira muhammeni 48 lira ve ilk teminatı 3 lira 60 kuruştur. Şartname Zabıt ve Muamelât Müdürlüğü Kaleminde görülecektir. İhale 3/6/840 Pazartesi günü 14 de Dai- mi Encümende yapılacaktır. Taliblerin ük günü muayyen saata Dalmi Encümende bulunmaları. Harita ya teminat mahbum veya mektublarile ihale (4048) ptırılacak Kayseri Belediye Riyasetinden : 1 — Kayseri belediyesinin 1923 de yapılmış olan hali hazır baritası ikmali işi (150) iş günü hesabile kapalı zarf usulile eksiltmeye çıkarılmıştır. 2 — İşin muhammen bedeli (6600) liradır. 3 — Muvakkat teminat (517,90) liradır. 4 — Eksiltme günü 14/6/040 Cuma günü teşekkil belediye encümeninde yapılacaktır. saat 14 de Kayseri belediye binasında mü 5 — Ekslllmeye iştirak edeceklerin belediyeler imar beyetinden iştirak vesikası ale maları ve bunu teklif meklublarına koymüları lâzımdır. Bartnameler Kayseri belediyesinden ve İstanbul Belediyesi Fen heyetinden, Anka, rada Belediyeler imar heyeti fen gefliğinden parasız almabilir. "Teklif mektublarının tayin edilen günde verilmesi veyahut posta İle bu saatten evvel sat 14 de kadar Kayseri belediye reisliğine gönderilmiş bulunması Yâzımdır. 14385) BUGÜN Matinelerden itibaren i PE K Sinemasında 2 Büyük film birden İlk defa olarak yeni ve müthiş heyecanlarla dolu bir film Meşhur Polis bhafiyesi CHARLIE CHAN MASUM KATİL Filminde 2-SERSERi KRAL ( Türkçe Sözlü ) İlâve olarak: FOKS Dünya havadisleri.