30 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Hollanda üzerine inen 10 bin paraşütçüden 7 bini öldürülmüş Sene 22 — No. T161 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 30 Mayıs 1940 İtalya, İngiltere ile siyasi sahada anlaşmağa mütemayil değilmiş Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Müttefikler şimalde ahile dogru çekiliyor Yser boyunda çok kanlı muharebeler oluyor Almanların muvasala yolları, askerleri şiddetle bombardıman ediliyor Fransaya vasıl olan Amerikan bombardıman tayya- releri müttefiklere müessir bir surette yardım ediyor Paris 29 — Havas ajansi askeri vas Ziyet hakkında şu malümatı veriyori Şimalde muharebe fevkalâde şiddetle İevam ediyor. Birbirine giren kuvvetler Aiaunda çok kanlı çarpışmalar olmak» tadır, İngiliz ve Fransız kıtaatı vaziyet€ üyük bir enerji ile karşı koymaktadır, İçika ordusunun tenlimi maneviyat zmamış, enerji rtırmiştır. Dün ak şam Fransızlar elân Calais'de bulunu- Yorlardı. Dunkerguc doğrudan doğruya tehdit altında değildir. Müttefiklerin tayyareleri harbe mües- sir bir surette iştirak ediyor. Düşmanın muvasala yolları, askerleri şiddetle bom bardıman edilmektedir. Bütün köprüler, Yollar tahrip ediliyor Nevyork 29 — Fransaya yeni vasıl olan Curtis sistemi büyük Amerikan bombardıman tayyareleri şimaldeki İn- Siliz ve Fransiz kuvvetlerine müessir bir Sirette yardım etmektedir. Bu tayyareler son derece süratlidir. Müttefikler şimal mıntaka- sında geri çekiliyorlar Londra 29 (A.A.) — Reuter ajansi- ın salâhiyettar bir menbadan öğrendi Ğine göre İngiliz seferi kuvvetleri, mütte- ikleri Fransızlarla birlikte şimal mınta« kasında çarpışarak muntazaman ricat et Mmektedirler. Şiddetli dümdar muharebe eri bu hareketi himaye etmektedir. Londraya gelen malâmata göre, müt- tefik kıtaları, bilâ hâdise sahile doğru Sekilmişlerdir. İngiliz seferi kuvvetle. in muayyen birhat tesis etmeğe Devamı 4 üncü sahifede Fransadaki cepheyi ve şimalde İngilizlerle Fransızların harbettikleri sahayı gösterir harita İzin almadan kimse İtalyadan çıkamıyacak | İtalya, İngiltere ile siyasi sahada anlaşmaya mütemayil değil Roma 29 (A.A.) — İtalyadan ayrıl Mak istiyen yabancılarla İtalyanları po- in müsaadesini almağa mecbur eden ârname Amerikalıları bu mecburiyet- dan müstesna tutmaktadır. & 29 (A.A.) — Fransız » İtalyan dudu resmen kapal olmamakla bera- * bir miktar Fransız tebaası ansızın da yayı terkten menedilmişlerdir. İtalya- ol» Sıkmak için vize alınmaman sebep İm ileri sürülmekte ise de şimdiye adar böyle bir mecburiyet yoktu ve ye- aide de yalnız Fransızlara tatbik edil- tedir, nl i i mi Trenler normal şekilde işler ngiltere ile ticari anlaşma laç odra 29 (A.A) — İyi malümat e mahafil, Sir Wilfrid Gireene'in Ak- op izdeki kontrol meselesine müteallik irak ifaya memur olduğu vazifenin ma vik sahada muvaffakiyetle hitama er- akan Sir Greene'in bu hususta İtalyan beyleri ile mutabık kalmış olduğunu an etmektedir. aamafil siyasi sahada böyle bir ne- tice elde edilememiştir. Binaenaleyh alâ» kadar hükümetler, elde edilmiş olan tek- nik itilâfı henüz tasvip etmemişlerdir. Londra 29 (A.A.) — Avar kama- rasında müstakil işci mebusu Wengvood, hariciye müsteşarından İngilterenin İtal- ya ile olan münasebetleri hakkında ya- pılacak herhangi bir beyanat olup olma- dığını sormuştur. B. Butler, bu suale aşağıdaki cevabi vertsiştir: sEvet, harp kaçağı kontrolü hakkın- da İngiliz hükümetinin İtalyan hüküme- ti ile hâlen girişmiş bulunduğu görüşme- tahriri ler hakkında söz söylemek fırsatını mem- nuniyetle karşılıyorum. Gazetelerde ev« velce yazılmış olduğu gibi, İngiliz dele gesi, bu mesel talyan hükümeti ile görüşmek 'salâl haiz olarak 22 mayısta Romaya gitmiştir. İngiliz ve İtalyan delegeleri hâlen Romada tefer- rünti tesbit ile meşguldürler. B. Weng- vood herhalde kabul eder ki, bu görüş meler yapılmakta iken, daha uzun taf- silât veremem.>. | beş liraya verilmektedir. Daha fenası, DValehclenne5. <A ve A yağla (sub cugağ Miz, MDülrikmtlez: — mak Nasihat ve gözdağı vermek kâfi değil! Hükümet bazı istihlâk maddeleri nin vergilerini arttırdı. Anadolu ajan- $ı vasıtasile tüccara ilân ediliyor; | — Sakın bundan istifade ederek | ahaliden fazla kâr teminine kalkma- yınız, Cezasını Milli Korunma kanu | nu mucibince görürsünüz. Ve bü kanun mucibince, üç dört tüç- carın şimdiye kadar sürgüne yollan- dığını da biliyoruz. Ama her gün yal- vuz şu İstanbul şehrinde lâakal üç dört bin ihtikârlı muamele yapılmak» tadır. Yedi buçuk lira diye etiketi olan bir kadın iskarpini pazarlıkla malların yarısından fazlasında hiç eti- ket yoktur. Hülâsa: Piyasa ayarlanama- muştır; çıkarılan eski kanunlar tatbik edilememiştir; hu sahada yeni bir gayret, yeni bir hamle de göze çarp- mamaktadır. Yeni vaziyetler karşısın. da halkın bir taraflan vergi bir taraf. tan pahahlık altında ezilmemesi için tüccara ve esnafa ajans yasılasile nas sihat etmek ve gözdüğı vermekten da- ha çok esaslı tedbirler almağa ihtiyaç vardır. Sabit geliri olanları ezilmek- ten kurtarmak gerektir. Son dakika Belçika parlâmentosu yarın toplanıyor Kralın hal'ine karar verileceği anlaşılıyor Kralın hareketine dair Belçika menabli dikkate şayan malümat veriyor Paris 30 — Havas ajansı, kral Leopold'ün hareketi hakkında Belçika me- nablinden şu malümatı almıştır: Kral birkaç senedenberi şahsi bir politika ta- kip ediyordu. Harp başlayınca nazırlara Belçikadan çıkmağı, bilhassa Fransa- ya gitmeği yasak etmişti, Bundan maksad nazırların Fransız ricalile temas etme» sine mani olmaktı. Kral müttefiklerle beraber olan efkârı umumiye üzerinde tesir yapmak için sansür konmasını istemişti. Fakat kabinenin Israrı Üzeri- ne bunu yapamamıştı, Kral, Alman taarruzu üzerine parlâmento ile temas etmeği ve Almanya- nın hareketini takbih için radyoda nutuk söylemeği reddetmişti Leopold, Ostandda devlet reisi kalması ve başkumandanlığı bırakması içim yapılan teklifleri de reddetmiştir. General Weygandın tavsiyelerini kabul et- memiş, ordunnu çok yorgun olduğundan bahisle teslim olmak münasip olaca ını söylemiştir. Kral bu suretle nisbi bir istiklâl muhafaza edileceğinden bah setmiştir, Harbiye Nazırı general Denis durup dururken askerin teslim olması Bölçika askeri kanunlarına muhalif olduğundan; Başvekil de böyle bir hare ketin kanunu esasiye muhalif bulunduğundan bahsetinişlerdir. Fakat kral bunları dinlememiştir. Bunun üzerine hazırlar acele İngiltereye gidebilmişler- dir, Paris 30 — Belçika mebusan ve âyan meclisleri yarın toplanarak kralın ha, reketinin kanunu esasi mucibince tevlid ettiği neticeyi görüşecektir. 25 mebus dün hususi bir toplantı yaparak Başvekilin verdiği izahat dinlemiştir. Amerika Paristeki Belçika hükümetini meşru hükümet tanıyor Vaşingten 30 — Amerika hükümeti Pariste B, Pierlot'nun reisliği altında- ki Belçika hükümetini meşru hükümet tanıyacaktır. Amerika, Belçika mülte- cilerine yardım etmek için bu hükümetle temas edecektir. Paris 30 — Eski Belçika Başvekili Van Zeeland Amerikadan buraya gel miş, doğruca Belçika sefaretine giderek Başvekil Pierlot ile görüşmüştür, Almanların büyük zayiatı Paris 30 — Gelen haberler Almanların zaylatının çok müthiş olduğunu gösteriyor. Almanya, bütün kuvvetlerini ileriye sürerek işi çabuk bitirmek is- tiyordu. Fakat hesap yanlış çıkmıştır. Harp henüz başlamaktadır. Almanların insanca zaylatı çok büyük olduğundan matem elbisesi giyilmesi yasak edilmiş- tir. Son günlerde, bilhassa Avusturyada her tarafla siyah matem elbiseltler görünüyordu. Almanlar ellerinde bulunan 5000 birinci sınıf tayyareden iki binini kaybeb- mişlerdir. Norveçte de 500-600 tayyare kaybetmişlerdir. Tayyarelerin adedin- den ziyade yetişmiş pilot bulmaları güçleşmektedir, Almanların 5000 tanktan iki bini tahrip edilmiş, büyük bir kısmı hasara uğramıştır. Me Son dakikada gelen diğer haberler 2ci sahifemizdedir Mama mmm mmm — Abbas amca, Fatma ablam selâm söyledi, bir mecmua versceksin!.. — Hangi mocmuadan vereyim kızım, Mari Kler mi, Maç mı, Sinyal mi, Sinsmond mu, yoksa Maryan ımı?... Git, öğren de gel