30 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

KEŞAM 30 Mayıs 1940 — > Dün Geceki ve Bu Sakhahki Efaberler Son dakika İngiliz ve Fransızlar Dunkergue'e çekiliyorlar İngiltere Kralı, İngiliz kuvvetleri kumandanına bir telgraf gönderdi Paris 30 — Şimalde çok kanlı muharebeler oluyor. Fransız ve İngiliz ki- taatı sahile Dunkergue'e doğru çekilmekte, dümdarlar bu ricatı himaye etmek- tedir. Dunkergue müdafaa edilecektir. de bir kısmı Fransızların elindedir. Lille şehrini kanlı mubarebeler oluy: Londra 50 — İn; çekmiştir: «Bütün İng gösterdiği cesareti bü bir gurur ve müşkül şera inde, İng: mektedir. He or. n Almanların eline geçtiği doğru değildir, Bürâsı çok tahkim edilmiştir. Calais'nin Lille sokaklarında »re kralı, İngiliz kuvvetleri kumandanına şu telgrafı zler, İngiliz kuvvel seferyesinin mütemadi harplerde takdirle karşılamaktadır, Asker, çok liz tarihinde misli görülmemiş cesaretle harp et- in kalbi sizinle beraberdir.» Kümede verdiği cevapta ordunun elinden gelen herşeyi yapacağını, kralın telgrafının cesareti arttırdığını bildirmiştir. Kral Leopold Brüksele giderek yeni bir Kabine teşkil edecekmiş Belçikalılar arasında infial ve protestolar devam ediyor Nevyork 29 — Kral Leopoldun ya kında Brüksele gideceği ve yeni bir ka- bine teşkil edeceği haber veriliyor. Paris 29 — Kral Leopoldun teslim olması Belçikalılar arasında büyük bir infial uyandırmıştır. Pariste bulunan Bel- gikalılar, başlarında Başvekilleri buhun- duğu halde geçen harpte büyük kahra- manlıklar gösteren bugünkü kral Leo- poldun babası Albertin heykeli önünden geçmişler ve çiçekler bırakmışlardır. Bü- tün Belçikalılar büyük teessür içinde idi. Birçoğu ağlıyordu. Belçika © parlâmente erkâm bugün mechul askerin mezarına çelenk koy- muştur. Belçikalılar kral, kanunuesasisi ah- kâmma muhalif addedileceğinden artık devlet reisi sayılamıyacağını söylüyor- lar. Bugünlerde Fransada toplanacak olan Belçika âyan ve mebusan meclisle- rinin bal kararı vereceği anlaşılıyor. Müttefikler Narvik'i aldılar Şehrin civarı da ele geçirildi Londra 29 (A.A.) — Amirallık dai- yesi ve Harbiye Nezaretinin müşterek tebliği: Bu sabah öğrenildiğine göre, Narvik, dün akşam müttefik kuvvetler tarafından alınmıştır. Fagernes ve Fors- neset de elimize geçmiştir. Stokholm 29 (A.A.) — Social De- mokraten gazetesinin şimali Norveçteki muhabiri bildiriyor: Gittikçe artan hava bombardımanları tehlikesine | binaen Tromsö şehri halktan tahliye edilmi: Müttefik ve Norveç kıtaları Narvik sinde muvaffakiyetli harekâta. bulun- makta ve Almanların Norveçliler tara- fından işkal edilen bölgelere paraşütçü indirmek için yaptıkları teşebbüsler akim kalmaktadır. 30 Alman tayyaresi tahrip edildi Londra 29 (A.A) — Hava Nezareti bildi. Yiyor: Dün bombardıman edilen Stavanger tayyare meydanı Üzerinde 22 düşman tay- yaresi tahrip edilmiş ve hasara uğratılmış- tır. Nadrikte 8 düşman tayyaresi tahrip edilmiş ve hasara uğratılmıştır. 13 İngiliz tayaresi dönmemiştir. Paris 29 (A.A) —Norveç sefareti bildiri yor Narvik mıntakasında bir şehir evvelki gün tamamile tahrip edilmiştir. 14 Alman tayyaresi 100 den fazla bomba atmıştır. Bombaların Jsabet ettiği ilk hedeflerden biri, üstünde büyük bir Kızılhaç işareti bulunan bir hastane idi. Yaralıları kurtar- mak imkânı hasıl olmuştur. Şehir halkın- dan 6000 kişi meskensiz kalmıştır Balkanlarda İngiliz propagandası Londra 29 (A.A.) — İstihbarat Ne- zareti parlâmento müsteşarı B. Nicol- son, celse nihayetinde söz alarak Bal- kanlarda İngiliz propagandası meselesini mevzuubahs ederek şunları söylemiştir: Propagandanın teşkilâtlandırılmak üze- ve olduğunu söyliyebilirim. Tecrübedide ve Balkanlarla umumü münasebat mese- lesini heyeti umumiyesile kontrol edebi- Pierlot hükümetini tanıyanlar Vaşington 29 — Belçika sefiri, Pier- lot hükümetini tanıdığını, kralın emrine itaat etmiyeceğini bildirmiştir. Diğer A” merika hükümetlermdeki Belçika sefir- lerinin de ayni suretle hareket edecekle- ri anlaşılmaktadır. de bulunan Belçi- kalılar askerliklerini yapmak üzere F saya hareket ediyorlar. © CAtinm 29 (A.A) — Atinmdaki Balçi- ka kolonisi Pierlot hükümetine sempati- sini bildiren bir telgraf çekmiştir. Fransız gazetelerinin tenkitleri Pariş 29 — Fransız gazeteleri Belçi- ka kralı Leopoldun hareketini şiddetle tenkit ediyorlar ve bilhassa kimseye ha- ber vermeden teslim olması bir hiyanet olduğunu #öylüyorlar, Yakın Şarktaki Amerikalılar Mümkün olduğu kadar çabuk edildiler Beyrat 29 (AA) — Buradaki Am | konsolosluğu Yakın Şarkta oturan Ameri- | kabları bilhassa nakliye vasılalarındaki ka- rarsizlık dolayısile mümkün olduğu kadar çabuk memlekete dönmeğe davet etmiştir. Yugoslavyada eski bir mamut iskeleti bulundu Belgrad 20 (AA) — Zagrebde çıkmakta vlan Malan Novosti gazetesi, bu sene de İ Krim yakınında kâin Birmlei kasabasında fevkalâde muazzam bir mamut İskeleti bu- Yunmuş oldu zmaktadır Eski Bulgar Başvekili İtal. yadan Sofyaya döndü Solya 29 — Bir müddettenberi İtal- yada kalan sabık Bulgar Başvekili gos- podin Köscivanof İtalyadan Sofyaya dönmüştür. Sovyet milli müdafaa komiser muavini Kovnoda Kowno 29 (A.A.) — Sovyet müdafa- asında komiser muavini general Loktio- nof evvelisi gün hususi bir vazife ile ani olarak Kovnoya gelmiştir. Mezkür gene. yalin yakında Riza ve Talline gideceği söyleniyor. Fransiz Heşvokilimin görüşmeleri Paris 29 (A.A.) — Bu sabah B. Rey- nnud mareşal Pötain, ve amiral Darlan ile hare İngiliz sefiri B. Cambel'i ve işçiler sendikam murahhaslarile birlikte iş na- zn B. Pomaret” Kabul etmiş Yeni Matbuat umum müdürü ! o Ankara 29 (Telefonla) — Başveküâ- lete bağlı olarak teşkil edilen yeni mat- buat umum müdürlüğüne Başvekâlet matbuat bürosu umumi kâtibi Selim a tayini yüksek tasdika iküran et- Reisicümhur Dün bir müddet Meclisteki dairelerinde meşgul oldular Ankara 29 ( Telefonla ) — Reisi Cümhur İsmet İnönü, bu akşam Üze- ri Büyük Millet Meclisine gelerek meclisteki dairelerinde bir müddet meşgul olmuşlardır. Matbuat heyeti Bu sabahki trenle Atinadan İngiltereye gitmiş olan Türk matbuat beycii bu sabah şehrimize avdet etmiş- tr. Heyet Londradan tayyare ile Mal ya, oradan yine tayyare ile Atinaya git- miş, Atinadan trenle İstanbula gelm Atina 29 Londradan buraya gelen Türk gazetecileri şere birliği d matbuat nutuk irad ederek Türkiye ile Yunanistanı biribirine bağlayan siki dostluk rabıtaları- nı İsbarüz ettirmiştir. B. Hüzeyin Cahid Yalçın, bu nutka cevap vermiş ve Türkle- rin Yunanistanı ikinci vatan olarak telâk- ki ettiklerini söylemiştir. Türk gazetecileri dün akşam trenle Selâniğs hareket etmiş- ler, Atatürkün doğduğu evi ziyaret ottik- ten sonra İstanbula doğru yollarına devam edeceklerdir. Türk gazetecilerini istasyonda Yunanlı meslektaşları uğurlamışlardır. Alman paraşitçüler Hollanda üzerine inen 10 bin paraşütçüden 7 bini ölmüş Londra 29 (A.A.) — İyi bir menba- dan verilen malümata göre, Almanlar Hollanda üzerine 10 bin kadar paraşüt: gü indirmişler ve bunlardan en az 7 bini ölmüştür. Ölenlerin büyük bir kısmı 700 dâ (000 metre yüksekten müthiş bir mile yere inerken ölmüşlerdir. Bazr- larının bacakları kırılmıştır. Almanlar, motosikletler ve küçük mitralyözler in dirmek için muazzam paraşütler kullan- muşlardır. Sağ salim inen paraşütçüler o kadar bitgin bir halde bulunuyorlardı ki, motosikletlerini harekete © getirmek için yirmi dakika geçmesi lâzım geliyordu. Paraşütçülerin ilk işi parâşütlerini yak- mak oluyordu, Amsterdama inen para” gütçülerden bazılarının üzerinde polis üni- forması vardı. Bunlar tesadüf ettikleri hakiki polis memurlarını ruvelverle öl- dürmüşlerdir. Paraşütçülerin üzerinde bir haftalık komprime gıda maddesi ve ru- velverleri için de 200 kurşun vardır. Paraşütçülerin üzerine havada ateş et- mek çok müşkül idi. Zira kıyafetleri yer- dekileri şaşırtıyordu. Sovyetler - Yugoslavya memlekete dönmeğe davet | Sovyet ticaret mümessillikleri haziranda açılacak Belgrad 29 (AA) — Gazeteler, Yugos- Javya ile Sovyet Rusya arasında ahiren ak- tedilen munzam İtilâf esasma istinaden Belgrad ve Moskovada ticaret mümessillik- leri açılacağını haber vermektedirler. Bov- yetlerin Belgrad mümessill'irleri, haziran ortasında açılacaktır. Yugoslav mümessili- Fi azası bugünlerde tayin olunacaktır. Sovyetlerle Yugoslavya ara- sında siyasi görüşmelere başlanıyor Belgrad 29 (A.A.) — Stefani ujan- sından: Sofyadaki Sovyet sefirinin ikt- sadi Yugoslav - Sovyet itilâfnameleri- nin musaddak suretlerinin teatisine gi- zişmek üzere Belgrada gitmeğe memur edileceği zannolunmaktadır. Bu müna- sebetle diplomasi münasebetlezinin yeni- den tesisi meselesi de görüşülecektir. Balkan bisiklet mukavemet $ampiyonasını Bulgarlar kazandı Bükreş 29 (Akşam) — Balkan bisik- let mukavemet şampiyonası buğün yirmi bini mütecaviz seyirci önünde yapıldı. Şampiyonluğu Bulgarlar kazandı. Türk kafilesi yarın (bugün) 13,45 de Bükreş ten hareket edecekti; Hastabakıcı olara yazılanlar Çanakkale 29 (A.A) — Açılacak olanı hastabakıcı kursları için Halkevin- de yapılan toplantıda elliden fazla ba- yan kursa yanılıaşlardır. Yakında yeni tefrikamız ESRARLI YÜZÜK AŞK ve MACERA ROMANI Hakla (Vâ - Nü) Fevkalâde tahsisat kanunu Meclise verildi Merkez bankasından 250 milyon lira avans akti için Maliye Vekiline mezuniyet verilmesi İsteniyor 109 milyon lira fevkalâde tahsisattan 72,800,000 lirası milli müdafaaya, geri kalanı da demiryolu inşası ile diğer işlere eki e ii Ankara 20 (A.A) — 1940 mall yılı mü- vazene! umumiyesine dahil bazı daire büt- çelerine 109,922,000 lira fevkalâde tahsisat verilmesine ait kanun lâyihası Meclis he- ytü umumiyesine sevkedilmiş bulunmakta dır. Bu kanunun hükümlerine göre, bu fev- kalâd tahsisattan 72800, Müdafaa işirine ayrılmaktı geri kalan kısmı miryolları İnşa lo mıntakasında yapılacak işler ve yard lara, 2731/000 lirasi İstanbul - Edirne as- falt yolu ile Vekiller Heyeti kararile tayin olunacak diğer yollara, 200000 lirası da na sarfolunmak üzere 28,422,000 Ilrasi Na- Ha Vekâltine, 1500,000 lirası muhacir İs- kfin işlerine, 1.500,00 lirası da Tib fakül- tesi inşhat ve tesisatına tahsis edilmek üze- Te 4,000,000 lirası Sıhhat ve İçtimai Muave- Det Vekhletine, 2,500,000 lirarı Maden ted- kik ve arama enstitüsüne, 1.200.000 Jlrasi da Ereğli kömür havzasında ödenecek eş- ya bdellerine karşılık olarak İktisad Vekâ- İetine tahsis edilmektedir. Gene Meclis heyeti umumiyesine sevke- | dilen diğer bir kanun lâyihası ile de fey- | kalâde ve muvakkat mahiyette olmak Üze- WC. Merkex Bankasından 250.000.000 lira Kanınun maddelerine 1939 Avrupa barbinin hits Tunceli mıntakâsındaki ıslahat programı» | Meclis müvazenei umumiye kanununu tasvip etti Ankara 9 (AA) —-BM müzakereyi ikmal edere vazen umiye kanununu ta miştir. Meclis, bundan sonra Askeri fabrikalar umum müdürlüğü 1540 mali yılı bütçesin- de değişiklik yapılmasına sit kanın ile Devlet Demiryolları ve Limanları umum müdürlüğü 1940 mali yılı bütçesini kabul etmiş ve yarın toplanmak üzere içtimaa nihayet vermişti Günde 1000 tayyare! Ford, 6 ay sonra bu kadar tayyare yapabileceğini söylüyor Neyyork 29 — Meşhur otomobil fabrikatör Henry Ford bugün Det- roit'de şu beyanatta bulunmuştur: — Lüzum görülürse Ford otomobil fabrikaları altı ay sonra günde 1000 tayyare yapabilecektir. Bu rakam bazılarına belki çok mübalâğalı gelecektir. Fakat ortada mübalâğa yoktur. Bir zamanlar gün- de 1000 otomobil yapacağımı söyledi- ğim zamâen «İmkânsız!» diyenler ol muştu. Halbuki şimdi günde 10 bin otomibil yapılıyor. Tayyare kısmında 80 bin âmele ça- lişacaktır. Bu kadar tayyare yapılırsa maliyet fiati çok inecek, sekizde bire düşecektir. Vaşington 29 — Amerika hükümeti Avrupadaki Amerika menafiini himaye için Portekiz sularma üç harp gemisi göndermeğe karar vermiştir. Vaşington 29 (A.A.) — Meclis bir reye karşı 400 reyle, harp gemilerinin inşasına idari teahhürler yüzünden vakit ziyana meydan birakmıyacak kanun lâ- yihasını kabul etmiştir, Nevyork 29 — Cümhuriyetçi namzed Wilkic, Ohio eyaletinde Acron'da bir nutuk söyliyerek Amerika Birleşik dev- letlerinin ilk müdafaa Mülk Gelme ve Fransa olduğunu bildirmiş ve Ame- rikanın müttefiklere derhal yardım et- mesi üzerinde israr eylemiştir. News - deale muhalif olarak tanınan Wilkie, şimdiye kadar siyasetle hiç meş- gul olmamıştır. ve müttefikler lehinde söylediği bu nutuk memlekette heyecan uyandırmıştır, Almanya esir edilen Fransız tayyarecilerini zincire vuracak Bu tedbirin Fransızların bareliiine karşı mukabelebilmisil olduğu bildiriliyor Alman ecphesi 29 (A.A) — Alman istih- barat bürosu, Goeringin esir edilmiş olan bütün Fransız tayyarecilerisin zincire vu- Tulmasını emretmiş olduğunu haber ver- mektedir. Aynl büro, yazıyor: Esir edilen tayyareciler hakkında şimdi- ye kadar mer'i olan alicenabane emirler il- ga edilmiştir. Bundan böyle bütün Franz tayyarecileri, Fransatların yaptıkları gibi, esir edilir edilmez derhal zincire vurula- caklardır. g Alman hava kuvvetleri başkumadanlığı, bu şiddetli tedbirleri ittihaza, Fransızların esir tayyarecilere karşi gayri İnsani mua- meleler yapmakta olduklarını bildiren ra- parlar Üzerine mecbur olmuştur, Bundan böyle bir Alman tayyarecisinin öldürülmüş olduğu haber alınır alınmaz beş Fransız tayyarecisi mukabeleibilmisil olmak üzere derhal kurşuna dizilecektir. Alman teyyarecilerinin paraşütlerile tay- yarelerini terketmek mecburiyetinde kalıb B. Churchill salı günü beyanatta bulunacak Londra 29 (A.A.) — B. Charcill, as- keri vaziyet hakkında muhakkak sürette salı günü beyanatta bulunacaktır. Sovyet 940 bütçesi 25 milyar Mosköra 20 (AA.) — Yüksek Sovyet . meclisinin üçüncü içtima devresi 25 milya- ra baliğ olan 1940 bütçesini kabul etmiştir. Bunun 15 zliyamı maarif ve shar ah- da yere indikten sonra öldürülmeleri halin- de Fransiz esirleri kurşuna dizilecektir. Bu tedbirler, şimdiye kadar mukabelebilmisii- de bulunmağa sebebiyet vermemiş olar: İn- giliz tayyarecilerine tatbik edilmiyecektir. İngiltere, Alman kadın ve çocuklarından öç almak niyetinde değildir Londra 29 — Hastane gemilerinin Almanlar tarafından bombardımanı- na hükümetin mukabele bilmisil yap” mağı düşünüp düşünmediği hakkın daki suâle B, Attlee, bunun Alman- ların kendine has dehşet usulü telâk- ki edildiğini söylemiş ve İngilterenin kadın ve çocuklardan öç almak niye binde olmadığını beyan etmiştir. i Romanya yeni gaz depoları yapıyor Bükreş 29 (A.A) — Romanyadaki gaz ihtiyatlarına mütedair yeni kararma” meye nazaran yeni gaz depolarının def” hal inşasına başlanılması derpiş edik mektedir. Romanya ordusunun hiçbif anda gazsız kalmamasını temin için mer kör depolar stratejik noktalara yapıla" aktar.