30 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

30 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Yser boyunda çok kanlı muharebeler oluyor (Baştarafı 1 inci sabifede) #püvaffak oldukları ve burada şiddetle mukavemet ettikleri zannedilmektedir. Tesadüf edilen müşkülâtm pek büyük almasına rağmen ıtaatın maneviyatı pek yüksektir. Terkedilmesi ihtimali bulunan harp Malzemesinin düşmana yaramaması için tahrip edileceği muhakkaktır, Sahile doğru yol açıldi Paris 29 (A-A.) — Şimalde şiddetli ye müphem bir muharebe cereyan et edir. Bu mıntakada Fransız ve İngi- kıtaları, Almağı kütleleri arasından sahile doğru kendilerine bir yol açmak- rlar, Visamiral Abriol ile Fransız riyelileri o Dunkergüc o mü #evkilerini sağlam bir surette işgal e& şmektedirler, Paris 29 — Havas ajansı saat 23 de bildiriyor: Kral Leopoldun kıtalar» na tahmil ettiği ani ve anlaşılmaz esaret peticesinde, düz arazide cenahlarındani birini kaybetmiş olan Blanchard ordusu daha dar mevzilerde düşmanın şiddetli hücumlarına karşı muvaffakiyetle mukam yemet etmektedir. Düşman şimalden Dunkergue'i müda- fan eden Belçika kıtalarının çekilmesile hasıl olan vaziyetten azami istifadeyi te- min etmeğe çalışmaktadır. Askeri ba- kımdan bu çekilme meselesinin izahı ka- bil değildir. Yser boyunda muharebeler Berlin 29 — Almanlar, teslim olanı Belçika ordusunun bulunduğu mıntaka- ları işgal etmektedir. Bugünkü tebliğe göre, Lille, Armantiers, Bailleul, sahilde Ostende alınmıştır. İngiliz ve Fransiz kuvvetleri Yser nehri boyunda müdafa ada bulunuyorlar, Bu mıntakada şiddet- fi muharebeler oluyor. Fransız askeri mahafilinin mütalâası Paris 29 — Şimaldeki İngiliz ve Fran- wz kuvvetleri, Belçika ordusunun tesli- minden sonra da, harbe şiddetle devam ediyorlar. Dün ve dün gece şiddetli mu- harebeler olmuş, Almanlar büyük zayi ata uğramışlardır. (D. N. B.) Alman sjansı bu sabahki bülteninde bu zayiatı itiraf etmektedir. Askeri mahfillerde de- niliyor ki: «Ortada Belçika kralının teslim olma» sın: haklı gösterecek bir şey yoktu. Va- İngiltere, harp mültecilerinin Amerikaya kabulünü istedi Vaşington 29 (A.A.) — İngiliz sefi- ri Lotlrian, Avrupa harp mültecilerinini Amerikaya kabulü için Amerika hükü- meli nezdinde teşebbüste bulunmuştur. Bu hususta henüz hiçbir karar ittihaz edilmemiştir. Kongre yeni bir kanun ka- bul etmediği için mevc: Bunları bu teklifin kabi ğildir. e Bir Fransız generalinin iki oğlu cephede öldü Paris 29 (A.A.) — Sabık Fransız has Ya nazırı general Denain'in iki oğlu cep- bede ölmüştür... *| | Tokatta bir kaplıca imar ediliyor Tokat (Akşam) — Tokada tabi Artova (Okazasının Sulusaray nahiye merkezindeki kaplıcaların modem bir hale sokulması kararlaştırılmıştır. Bu- nün için vilâyet bütçesinden nakdi yap- dımda bulunulmuştur. Kaplıca bütün asri konfürü ihtiva edecektir. italyada şimendiferin 100 ncü yılı İ mıştır. Askeri vaziyetin inkişafını AKŞAM maya ziyet mazik olmakla beraber ümidsiz de- Bildi. Şimalde bir köprü başı bulundur. mak istiyorduk. Burası müstakbel hare küâta esas olacaktı. Almanlar Norveçte derize hâkim olmadıkları halde tutun- mağa muvaffak olmuşlardı. Müttefikler deniz hâkimiyetinden istifade ederek pekâlâ burada mukavemet edebilirlerdi. Belçika ordusunun teslim olması mütte- fiklerin kuvvetini üçte iki misbetinde azaltmıştır.» İngiliz askeri mahafili ne diyor ? Londra 29 — Londra askeri mahfil. | leri şimali Fransa ile Belçikada vaziye- | tin aldığı çok nazik şekil karşısında, İri- giriyi her ne bahasına olursa olsun ea'da Fransızların yanı başında mük-| cadeleye devam edeceklerini söylemek- tedir. Beyanatta bulunmağa mezun aske Tİ bir mümessil Reuter ajansına parola» miz şudur: «Çelik gibi sağlam durunuz.» lan tir. âhiyetli mahfiller Belçikahların bos | biğimel maddesi hakkında zulması üzerine vaziyette hasıl olan bek- İenmedik nezaketi asla gizlemek teşeb- büsünde değillerdir. Flandres'daki mütte-| fik kuvvetlere yiyecek, silâh ve benzin verilmesi meselesi çoktanberi itinalı bir tetkike mevzu teşkil etmekte ve hükâü- met makamları denizden gitikçe zorla“ şan bu işi donanma ile tam teşriki mesai halinde karşılamağa âmade buulnmakta- dırlar, Gazeteler tarafından iri harflerle bil. dirilen fena haber, muhtemel netceleri derhal anlaşılmış olmakla beraber halk tarafından büyük bir sükünetle karşılan- dik. katle takip etmiş olan kimselerin ekse- riyeti böyle bir habere intizar etmemekle beraber Fransız ve İngiliz imparatorlu- Zunun zaferi elde etmek için bizzat ken- di kaynaklarına güvenmesi icap edeceği ihtimalini de gözden uzak tutmamakta idiler, İngiliz halkının büyük bir kısmı harbin ergeç kendi sahillerine ve ikamet- gühlarıtın eşiğine intikali ihtimaline ta- mamen hazır vaziyettedir. | Fransız donanmasının faaliyeti Paris 29 (A.A.) — Son harekât es- nasında birçok torpido, denizaltı, avizo ve mayn gemisi ile sahil bataryaları ve bombardıman filolarının tâkdire değer faaliyetleri ordu emri yevmisine girmiştir. Yunanistanın hububat ihtiyacı Atina 29 (A.A) — Hayp devam ettiği müddetçe Yunanlslanın hububat Ihtiyacı- Bı temin için Elen hükümetile Yunan ar- matörleri arasnda bir anlaşma aktedii- miştir, İngilterenin tayyare siparişi Ottama 29 (A.A.) — İngiliz hava nezareti tarafından Kanadalı bir talim tayyaresi fabrikasına bir buçuk milyon | dolarlık bir sipariş verilmiş olduğu, mür himmat ve iaşe dairesinden bildirilmek” tedir, Bir İsveç vapuru batti Stokholm 29 (A.A:) — Goeteborda | müteveccihen hareket etmekte olan 1200 tonluk Torten gemisi bir meyne çarpa- rak Kattegat'ın cenubunda batmıştır. Bütün mürettebat kurtarılmıştır. ———— ZAYİ — Suşehri nüfus ve askerlik şube- İtalyada ilk şimendifer hattının işletmeye açılmasının yüzüncü yıldönümü 15 ma- yıs 1940 da Napolilde kutlanmıştır. İlk tren Napoli ile Portici arasında idi. Bu münase- betle o zamanki vaşonlarla yüz sene evvelki lokomotif davetlileri Napoliden Portici'ye götürmüş ve getirmiştir. Davetliler de yüz sene evvelki kıyafeli büyük bir alâka uyandırmıştır. . Bu Beyanname verecek olan ithalâtçılar Maliye Vekâleti, kanunun birinci maddesi izahat ıhat veriyor Ankara 29 (AA) — Maliye Vekâletin- den tebliğ edilmektedir: Bazı vergi ve resimlere zam hakkındaki 3828 sayılı kanunun muvakkat izaha- tan verilmesi faydalı görülmi z 1 — Bu maddeye gi bayanname ver&- cek olan ithalâtçılar, vergileri arttırılmış olan veya yeniden vergiye tabi tutulmuş Şlan maddeleri yabancı memleketlerden İthal eden ve bu maddelerin tisaretile meğ- Olanlardır. Bunlar, tcaretile meşgul ol- maddelerden bip kısmını memleket içinde mübayaa etmiş olsalar bile, kanu- Dun neşredildiği 27 mayıs 194) tarihinde gerek yabancı memleketlerden ithal, gerek memleket içinde mübayaa etmiş oldukla- ri malların cümlesini beyannamelerine dercetmeğe mecburdurlar, 2 — Toptancılar, senelik muameleleri #ibarile, nun en az yarısından fa İasını tü ve sınai müceseselere ya- panlardır. Bin sene içindeki satışlarının yarısından daba fazlasını doğrudan doğ- ruya müstehliklero yapanlar perakendeci addolunur. Perakendeciler beyanname ver- | mek mecburiyetinde değildirler. Yalnıs ka- nunun neşri tarihinde yüzer kilodan faz- İa kahve ve çay, Ve on tenekeden fazla bensin mevcudu olan ve bu maddelerin ti- earetile meşgul bulunan perakendeciler beyanname vermeğe mecburdurlar. 3 — El tezgâhlarında dokunmuş olan ve ve istihlâk vergisine tabi bulunmuyan p&- muk, yün ve kıl mensucatın satışile meş- gu olanlar toptancı da olsa beyanname vermekle mükellef değildirler, 4 — Tütün ve müskirat bayileri, ayni samanda kibrit de sattıkları takdirde kib- rit mevcutlarını dabi beyannamelerinde göstereceklerdir. $ — Beyannamelere, kanunun neşredil- diği 11 mayıs 1940 günü sabahında mev- cud olan mallar dercolunacaktır, 8 — Şeker ticaretile meşgul olan iihalât- , toptancılar, perakendeciler ve şeker beyanname vermeğe mecbur de- Hillerdir. geker letihlâk vergisine yapılan kilo başına on yedi kuruş zam, mart 1940 ayı sarfında aritirilan flat içinde dabil bu- luhduğu elbetle, yeni kanun dolayısile şe- ker flatleri yükseltilmiyecektir. üzere teb- 4 2 Galımlya Javbmanı; ezkıfanma, 3 — Meydana çıkar, $ — Tersi validesi meydanda yok demek- Ur. 4 — Sonuna ti» gelirse büyüklerin seya- hak ettiği şimendiler katarıdır. 5 — Fotoğrafçının âletlerinden - Doku- ma tezgâhı iğnesini. 6 — Tersi cedlğdir - Tersi lâtifediz. 'i — Biz amel Uğçi, $ — Tedkik ve mütalâa ile, Havvanın eşi - Lisan. 10 — Kokulu bir ot - Mamul kaymak, Yukardan aşağı: 1 — Afrikağa istiklâlini Kaybeden bir memleket, 3 — Sevdalıca naz. 3 — Relslik makamından, 4 — Tekdir etme. bağı. 4 — Başına «V> gelirse vasıl olur - Tersi düğme yerine kullanılır küçük demir kan- ca. 8 — Sonuna «Ns gelirse açıktan geçen Bu ne biçim iş - Tersi deniz mesafe ölçüsüdür. 10 — Buşına «Ks gelirse kesreden oluğ - Felâket, Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Danimarka, 2 — Aşureci, Re, 3 — Viranelik, 4 — Eyas, Bilas, 5 — Tanelane, $ — Eniya, Ebeg, 7 — Alkazar, 8 — Mide- slözlü, 9 — Eramlı, İç, 10 — Kamerebak, Yukarıdan aşağı; 1 — Davetetmek, 2 Aşiyan, İra, 3 — Nuraniadam, 4 — İraseylemek, 5 — Men, “Taksir, ö — Aceba, Alle, 7 — Rilinezö, 8 — İlebaz, 9 — Arka, Erlik, 10 — , Üç. Hastabakıcı bayanları kursa davet Fatih Askerlik Şubesinden: 1/Haziran/940 da Gülhane, Gümüşsuyu ve Haydarpaşa hastabanelerinde açılacak hemşire kurslarına talip ve şubemizde ka- yıtlarını yaptırmış olan bayanların hemen kursu görmek istedikleri hastanelere mü- Facaatla Kayıtlarını yaptırmaları ve 1/Ha- ziran/940 dan itibaren kurslara devamları ilân olunur. Misafirlerinize ÇİKOLAT CEMİL KARAMELÂ CEMİL ikram ediniz, u akşam 9 da: FRANSIZ tiyatrosunda , 30 Mayıs 1940 30 kişilik KUME FASIL Hey'eti Bütün Alaturka ses ve saz üstadları bir arada DELİ RAZIYE Komedisi İSMAİL DÜMBÜLLÜ ye bütün komikler karşı karşıya Mevsimin son Fevkalâde Müsaâmeresi BUGÜN Mağinelerden itibaren İPEK Sinemasında 2 Büyük film birden İlk defa olarak yeni ve müthiş heyecanlarla dolu bir film Meşhur Poliş hafiyesi CHARLIE CHAN MASUM KATIL Filminde 2 -SERSERİ KRAL (Türkçe sözlü) İlâve olarak: FOKS Dünya havadisleri, Bugün matinelerden itibaren SARAY SiNEMASI Mevsim muvaffakıyetlerine parlak bir surette devâm ederek RUTH HUSSEY ve PAUL KELLY'yi AŞK VE KiN emsalsiz filminde takdim ediyor. Kanun müvacehesinde kadm ruhunu tahlil eden bir eser aynca: ROBERT DONAT ve ROSALIND RU! tarafından oynanmış ve eseri bütün lisanlâra tercüme edilmiş HATA filmi ciğâden şayanı temâşadır. İlâveten;: FOKS JURNAL son dünya ve harb haberleri, Suare saat 8,30 da 2 filim birden L Â L E Sineması mevsimini kapatmıyor. Bir haftadanberi bütün İstanbulu bir sel gibi 6 Â jz E, Sinemasına akıtan Dünyanın en muhteşem iki filminden mürekkep program bu hafta da devam ediyor. 1 - HABİL ve KABİL örinszea) CLARK GABLE » MARİON DAVİES 2 - MAHKUM KADIN Duvarlar arasında yaşanan en büyük heyecan en derin bir aşk romanı 3 — PARAMUNT JURNAL'da dünya harbinin en korkunç mücadelesi, Emekli dul ve yetimlerin ve harp malüllerinin nazarı dikkatine Emlâk ve Eytam bankasından: maaş aları emekli, dul ve yetim aylıklarına yüzd ndan Eski tekaüt künunune gam yapılmış ve wa kurumu veğyisi 96 4 de çikarılmiş oldu! T. 940 üç aylıklarına git vize bordroları malmüdürlüklerince teshhü maaş sahiplerinin ellerinde bulunan hesap pusulalarında; 1 — 1 Haziran cumartesi günü müracest etmesi yazılı olanların 7 haziran cuma günü, 2 — 8 Haziran pazartesi günü müracaat etmesi yazılı olanların 8 hazitan cumartesi günü, : 4— 4 Haziran salı günü müracaat edeceklerin 10 Haziran pazartesi gi Haziran çarşamba günü müracaat edeceklerin 11 Haziran salı Günü; 5 w 8 Haziran peğşembe günü müracaat edeceklerin 12 Haziran çarşamba günü, $ «- 7 Haziran çüma günü müracaat edeceklerin 13 Haziran perşembe günü, 7 — 8 Haziran cumartesi gün müracaat edeceklerin 14 Haziran cuma günü, $ — 10 Haziran pazartesi günü müracaat edeceklerin 15 Haziran cümartesi günü, 9 — 11 Haziran seli günü müracant edeceklerin 17 Haziran pazartesi günü, 14 » 12 Haziran çarşamba günü mfiracaat edeceklerin 18 Haziran salı günü, 1 w 13 Haziran perşembe 12 — 14 Haziran cuma & müpacaat edeceklerin 19 Haziran çarşamba günü, müracaat edeceklerin 20 Haziran perşembe günü, müracaat etmeleri ve bu tarihlerden evvel hiç bir muamele yapılamıyacağı ilân olunur. Harp malüllerinin nazarı dikkatine dk teçiyeraidi olan) Maüirak vizaü GM mmasiğırlar dülik gizaek leyen help ederek isimlerini Kı irmeleri.. kadaz maaş cüzdanlarile birlikte müracaat 44404» Ticaret Vekâletinden: İthalât birlikleri hakkında ilân Nr. A/IL | MEZVUU Çuval ve m «Gümrük tarife Nr. 4V7 & vo 417b. olmak ve mer- kez bul'da ve Şubesi kanunun 34 üncü maddesine tevfikan bir gan Birliğin faaliyet, İzmir'de İsayeei Üzere 15 Mayis 1940 tarihinde 3780 sayılı «Çuval, Kaneviçe, Jüt ve yanmulâtı ithaldt- ke gâmildiz Resmi Gazetenin 11/Nisan/1940 - 4483 sayısında neşredilen ihalâtşı Birlikleri. tip statüsünün 6 inci maddesine göre Azalık vasfını hajş çuvai kaneviçe ifhalâtı yapar tacirlerden isteyenler bu Birliğin özası olabilirler. Aza olmyanların Birlik iştiğâl mevzuunu teşkil eden maddeler ithalâtını meranudur. MARMARA Sinemasında 2 büyük film birden 1 - Vatan kuran adam Mevsimin en mükemmel filimlerinden Baş rolde HENRY FONDA 2 - Venedik treni Emsalsiz güzellikte bir film Baş rolde MAKS DEARBY «4483 AKŞAM Abone ücretleri Posta itihadına dahil olmuyan ceneti memleketler: Beneliği 3600, altı aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur, "Telefonlarımız: Baymuharrir: 20563 — Yazı işleri: 20185 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Kebiülâhır. 22 — Hizir 25 432 1211 16lı 1833 re: Babiâli civarı Acımusluk sokak No. 13