30 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

.80 Mayıs 1940 OR aaa AKŞAMDAN AKŞAMA Nefsinizi terbiye ediniz ! ! Bütün dünyanın üzerinden bir asa- biyet havası esiyor. Garpte devam &den kanlı harp, maşrık ve mağrıba Yaşeler saçmakta. Yaşadığımızı his setmiyoruz. Halbuki ne güzel tulü- lar, gurublar, mehtaplar oluyor. Çi- çekler, meyvalar, kelebekler, çayırlar, bu lâtif ilkbaharı süslüyor. Fakat gö- zümüze hiç bir şey görünmemektedir. İki tarafda ölen insanların, sönen ocakların, yıkılan medeniyet eserleri- nin matemini gönlümüzde hissediyo- Yuz. Daha fenası: Bu meş'um bâdirenin ne neticeye varacağını kestiremiyo- Tüz! Kimsenin de kestiremiyeceğine; hattâ, lider, kumandan (velev galip kumandan) mevkiinde olanların da Mmukadderat dizginine hâkim olamı- Yacağma ben şahsen kaniim, Çok berbat günler olabilir. Beşeri- yet daha gayyalara yuvarlanabilir, Oradan çıkması için de çok çırpınma- $ı lâzım gelebilir. Bizlerin ömürlerimi- zi top yekün törpüliyecek kadar... Ve bu hallerin önüne geçmek, bizlerin Şahsen elimizde bulunmuyabilir. Nete- kim daha şimdiden bir takım iktisadi Sıkılıklarla, yeni külfetlerle karşılaşı- Yoruz ki, bunların hasıl olüvermesin- de hiç birimizin sun'u taksirimiz yoktur. Böyle günlerde Peygamberin meş- hur sözünü daima hatırlarım: «— Yarın ölecekmişsin gibi ahret dünya işlerine sarıl!» Muhtelif seferler tekrarladığım bu Sözü, kalbe çok kuvvet verdiği için, yeniden tazeleyip karilerimin önüne çıkarmağı faydalı buluyorum. Dünyanın bugünkü gidişinde, me- Sele neşe ve gayretini kaybetmemek- tir. Böylelikle bir mayi halini ala- rak her şeraite temessül edebilmektir: | Falanca işin bozuldu mu, gülümse meyi dudaklarından terketmeksizin | bir başkasına sarıl; içine düşeceğim | Yeni ahval ortasında da usta bir kap- danlık göster! Gemini kurtar.. İşte ideal adamın tarifi!... Hattâ ideal ca- mianın tarifi! Bazı sert havalı dağ başları vardır. Hasta mizaçlı kimseler oralarda yaşi- yamaz. Şayet gölürürseniz ölürler, Pek çok çelimsizler, çalımsızlar, ancak Şu veya bu iklime temessül etmiştirler, oradan çıkardınız da başka tarafa naklettiniz mi, edemezler, Bunlara ben- zenmemeğe gayret etmeli, Ruhan mü- cehhez olmalı! Bü uzuvları sağ- lam, adaleleri sırım gibi kimseler ise Sahilde de, dahilde de, çukurda da, $ahikada da, cehennem gibi hattı üs- tüvada da, cennet gibi Cöte d'Azure'" de de hayatlarını idame edebilirler, İşte ferden bu sonunculardan olabil meli... En mükemmel mâddi insan ti- Pi böyleleri olduğu gibi, en mükemmel Manevi insan gene böyleleridir. | Mücadele kabiliyeti ile birlikte aya- Şama zevki» denen o çok kıymetiar | hesneyi biran kendimizden uzaklaş- | tırmaksızın bütün ahval ve şeraite Böğüs gerebilmek!... İşte yirminci as- | rın istediği yaman kahramanlık! | Böyle bir nikbin ve mübariz iradeyle kendinizi ve muhitinizi yetiştirin ki bedbaht olmayasınız. Nefsinizi terbiye ediniz. Ve şu ma- Yis aymın lâtif tulüundan, guru- mehtabından, çiçeğinden, ! , > Gözlerimle gördüm bay Amca, nah şu- «Şu sarı evin köşesinde karşılaştılar... il ŞEHİR HABERLERİ . Stok mallar beyannameleri Defterdar, yanlış telâkki edilen noktalar nhakkında izahat verdi Fevkalâde vaziyet dolayısile bazı ver- gilere zam yapılmasına ve bazı maddele- rin yemiden istihlâk vergisine tabi tutul- masına dair olan kanunun tatbikatı hak- kında İstanbul defterdarı B. Şevket Ar dalan bir muharririmize şu beyanatta bu- bunmuştur : 427/5/940 tarihinde meriyet mevki- ine girmiş bulunan 3828 sayılı kanunun muvakkat maddesine istinaden vergiye ve zamlara tabi tutulan stok maddeler için verilmesi iktiza eden beyannamele- rin alâkadar maliye şubelerine tevdi müddetlerinin ve diğer bazı noktaların alâkadarlarca yanlış telâkki edilmekte olduğu bu sahada yapılan mütevali mü- racaatlardan anlaşılmaktadır. Bu itibarla bazı noktaların tavzihi lüzumlu görül müştür. | — Kanunun muvakkat birinci mad desile bu müddet, keyfiyetin gazetelerle Taksi ücretleri artacak mı? Şoförler saatlerin 26 kuruştan açılmasını istiyorlar Umumi meclisin son toplantısında bele- diyenin otomobillerden aldığı rüsum, eski mikdarına göre yüzde otuz nisbetinde ten» g1 edilmişti, Dün şoförler cemiyetinden bir heyet belediye reis muavinlerini ziya» ret ederek bu karardan dolayı teşekkür etmişlerdir. Diğer taraftan yeni vergiler üzerine ben- zin flatlerine zam yapıldığından taksi 60- förleri cemiyeti, taksimetre saatlerinin — eskiden olduğu gibi — yirmi alta ku- ruştan açılmasını, kilometre başındaki fi- atin de 13 kuruştan 15 kuruşa çıkarılma. anı istemektedir. Şoförlerin verdikleri bu istida, Belediyece tedkik edilmektedir. Vali muavinile iktisad müdürü Ankaradan geldi... Bir müddetlenberi Ankarada vali muavini B. Halük Nihad Pepeyi ile iktisad müdürü B. Saffet, dün Ankaradan gelmişlerdir. Her iki zat, Ankarada vilâ- yet ve belediyeye ald muhtelif işler etme» finda alâkadarlarla görüşmüşlerdir.. İs- tanbulun stok un işleri etrafında B, Saffet tarafından verilen izahat alâkalı makam- larca tedkik edilecek ve bir kararı Dağlar» nacaktır. Karısını ve kaynanasını | öldüren katilin muhakemesi bitti Karsı Sadiyenin, bâşkasile münasebet- te bulunduğunu zannederek Üsküdarda Bağlarbaşı olyarında Cevizlik denilen yer- de bıçakla karısı Sajiyeyi ve kaynana Senihayı öldüren İsanın muhakemesi dün birinci ağırccza mahkemesinde Yapılmış- tır. Muhakeme neticesinde, İsanın iki kadını öldürdüğü sabit olduğu cihetle, Türk öeza kanununun 450 nci maddesine tevfi- kan idamına karar verilmiş, Takaf, vaka esnasinda karısı Sadiyenin sözleri haksız tahrik mahiyetinde görülerek mamunun lehine cezayı hafifletici sebep olarak ka- bul edilmiş ve İsaya verilen ölüm cezası 34 senâ ağır hapse tahıl edilmiştir. çimeninden, kuşundan, kelebeğinden istifade ediniz. Her şeye rağmen lâtif bir tabint ortasında ve türlü türlü nimetlerle çevrili olarak yaşıyorsu- nuz. İlerde de daima bu gibi teselliler bulacaksınız; kuvvet ve neşe memba- ları temin edebileceksiniz. Elverir ki felsefenizde bir salâh hasıl olsun... (Vâ - Nü) . Kurt kuzuya atılır gibi kadıncağıza üstüne biz atıldı. X ilânım takip eden günden itibaren 48 saat olarak tayin edildiğinden sınat mü- esseselerle ithalâtçılar o ve toptancıların kahve, çay ve benzin perakendecilerinin 31/5/940 tarihine müsadif cuma günü sabahına kadar beyannamelerini verme- leri lâzımdır. 2 — Beyannamelerde tesbit edilecek stok, kanunun neşri tarihi olan 27/5/, 940 pazartesi günü sabahleyin mevcut olan malları ifade eder. Bu sebeple bu tarihten beyannamenin verildiği tarihe kadar vaki olan satışla- rın stoklara ithal edilmesine dikkat olun- ması ve bu esasa muhalif olarak beyan- ame vermiş olanların derhal müddeti içinde müracaatla verdikleri beyanna- meleri ıslâh etmeleri icap eder. 3 — Herhangi bir noktada tereddüdü olanlar, Galatada Balıkpazarında mus- mele ve iatihlâk vergileri müdürlüğüne Karilerimizin mektupları Hasköyde çiy kahve yok!.. Hasköyde, şimdiye kadar çekilmemiş kahve satan ticarethaneler birkaç gün- denberi, çiy kahve olmadığını söyle- mektedirler, muş olmak lAzımdır. Alâkadarların na» zarı dikkatini celbederiz. Hasköy sakinlerinden: A. A, Emniyet müdürlüğünün nazarı dikkatine arwında gündüz başlayan bir çocuk akını, gece geç va“ kitlere kadar devam etmektedir. Bun- lar, tren yolu üzerinde bir taraftan gelen geçene taraftan da dalma tehlikede kalmaktadır. yon zabıtasını bu işe ehemmiyeti vererek bunları Ekmeklerden şikâyet Belediye, çeşnisi bozuk ve noksan ekmek çıkaranları cezalandıracak Şehrimizdeki ekmekçilerin birleşerek re- kabeti kaldırdıkları ve bu suretir bozuk ve noksan ekmek çıkardıkları etrafında bazı neşriyat yapılmaktadır. Dün belediye reis muavini B, Rifai Yenal, iktisad mü- dürü B. Saffet, hukuk işleri müdürü B. Hasan Perid toplanarak fırınların vaziye- tini tedki etmişlerdir. Tedkikalın sonun- da belediye rels muavini B. Rıfat Yenal yu İzahstı vermiştir: «— Ekmek üzerinde beledi vazifemiz çeş- ninin değişmemesi, narha müessir olman iması, halkın ekmek ihtiyacın her yerde temin imkânına halel gelmemesidir. Bun- lar üzerinde şiddetle mürakabe yapiyoruz. Noksan vesinii ekmek görürsek, değişiklik olduğunu tesbit edersek kendi- lerine ceza veririz. Bu cözalar münhası- ran fırıncılaradır. Ekmekçilerin yaptıklar ri şirketlerin mahiyetine gelince; alâka» dar makamların, beledi vazife haricinde her hususu tedkik etmeleri için, ald ol- dukları mercilere müracaatta bulunduk.» B. Rıfatın bu izahatından anlaşıldığına göre fırıncıların şirket yapmalarına bele- diye müdahale edemiyecek, ancak çeşniye uygun olmıyan va noksan ekmek çıkaran- Jar hakkında takibat yapacaktır. Bay Amcaya göre!... müracaat veya 41799, 43399 numara- lara telefon ederek malümat alabilirler.> Kibrit için verilen müddet bitti Kibrit acenteleri için verilen müddet ba sabah bitmiştir. Beyanname vermediği an- laşılanlardan tahakkuk ettirileork zam ve vergi beş misli olarak tahsil edilecektir. İthalâtçılar, toptancı tacirler, sınai mü- esseselerle yüz kilodan fazla kahve, çay ve on tenekeden farla benzin satan peruken- decilerin beyanname müddetleri de yarın sabah bitecektir. İnhisar bayilerle imüskirat âmillerine verilen müddet bu akşam aaat on yedide bitmektedir. Dün bütün maliye ve inhisar rinde beyanname verilmek hususun- hummalı bir faaliyet göze çarpmakla pe Ticaret Vekâleti ve İstanbul mıntaka ticaret müdürlüğünün alikadar mürakip ve müfettişleri verilen beyannamelerin hakikate uygun olup olmadığı hususun- da geniş bir kontrol mesaisi göstermeğe karar vermişlerdir. Mali sene yarın bitiyor Belediyeye aid vergilerden bakayaya pek az kaldı Mali sene yarın bitiyor. Bu ilibarla ya- Tin akşama kadar bütün vergi tahsti şube- lerinde 989 senesi bütçesine ald tahsilât hetiçesinin bildirilmesi alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Belediye, bina, erazi, tanzifat vergilerile belediye bir kısmının tahsil edildiği ve bakayaya mühim bir yekün bırakılmadığı anlaşıl- maktadır. Taksim gazinosunun yazlık sahnesi yanındaki bahçe- nin yazlık sahnesi 10 hazirana kadar bi- teoektir. Bu sahne Belediyeye 24 bin Hira- | ya malolacaktır. Sahne biter bitmez bah- çede varyete ve sair numaralar gösterile- tektir. Isıran eşek ve at Büyükadada Nizam caddesinden £geç- mekte olan bayan Behiye, bir aralık tur yapmakta olan ve Yusuf isminde birine «id bulunan bir merkep tarafından isini» mıştır. Polis, bayan Bohiyeyi tedavi altına al- dırmakla beraber, merkebi de müşuhedeye Piyango bayi B. Cemale ald bir atda Bakırköylü B. Salimi ısırmış, İşe el koyan zabıta, Sallmi tedavi ettirdiği gibi beygiri de müşuhede alına aa m Mili Piyangonun halka gösterdiği bir kolaylık Halkımızın Milli piyangoyu karşi göster- diği rağbet ve alâka son aylar zarfında ir, Buna muvazi olarak bilet sa- #ışları da bu nişbetta artmış bulunmakta» dır. Keşide aralarında, bilet almak isteyen- Jer şimdiye kadâr bor ayın 4 üncü günü akşamına kadar beklemek zaruretinde İdi- ler. Mili piyango Idaresi aldığı bir kararla sebeple I inci keşide bileti alamıyan bi sahıs biç bir fiat farkı vermeksizin ve ayın üncü günü akşamını beklemeksizin 2 inci 3 üneü keşide bileti todarik edebi- Milli Piyango İdaresi Sahife $ i İSTANBUL HAYATI Göç başladı | Hava bu sene sayfiye meraklılarını epeyce üzdükten sonra düzeldi. Mek- teplerin de erken tatil edilmesi çok işe yaradı. Üç dört gündenberi İstan- bulun dört köşesisden sayfiyelere göç akınları başladı, Mahalle aralarmda yük arabaları vaekik dokuyor. Evle- rin önlerindeki yaya kaldırımları me- zad yerine dönüyor. Mutfak takımla- rı, yatak, yorgan denkleri, kırk is- kemleler; eski sobalar, paslı borular, kapakları çarpılmış mangallar ortaya yiğılıyor. Açık göz eskiciler fırsatı ka- çırmıyorlar. Ilik bahar güneşi altın- da sahiplerinin gözlerine lüzumsuz, gülünç bir metü gibi görünen soba- sobaların titreyişlerindeki gizli istih- zanm farkma varılmıyor. Beş altı ay sonra hasit bir boya tuvaletile şimdi | kinin birkaç misli kiymet alarak bel- | ki de gene ayni evde baş küyeye otur racağından emin olan sobacık, sessiz sadasız istirahate çekiliyor. İ Yalak denklerinin üzerine tabak, İ tencere çuvalları, sepetler, tel dolap- | lar, paslı ıskaralar yığılmış çarpık &9- kerlekli arabalar kapı önünden ayri- İ lırken, boşalan evlerin pencerelerine: «Kiralik hane» lâvhaları asılıyor. Vapur, kayık iskeleleri göç eşyasile İ dolu. Uzun kış mevsimini esrarlı bir İ süküt içinde geçiren Boğazın ssız mahalleleri derin uykudan uyanıyor- lar. Dolambaçlı, yamrı yumru sokak- larda sabahın erken saatinde araba | tahta kaplamaları yosun bağlamış, larında çıkrık gicırtıları, evlerin için- de su şarıltıları duyuluyor. Kirli tah- talar siliniyor, duvarlardaki tahtakı- rusu, sivrisinek kanı bulaşıkları in- ce bir kireç tabakasile örtülüyor, çü- rüyüp mantarlaşmış pencere çerçe- velerinin teneke yamalarına birkaç çivi daha çakılıyor. Büyükler evde eşya yerleştirirken küçük afacanlar lâsik sapanlarını alıp bahçeye koşuyorlar. Ağaç tepele- rine termanan yumurcâkların her biri bir Tarzan “kesiliyor. Yuvalarından tedirgin olan kuşcağızların feryadla- rı, incecik dallardan biribirlerine act çığlıklar savuran Tarzan mukallidle- rinin gürültülerile boğuluyor. : Büyük üzüntülere mal olan ev ara- ma, taşınma, yerleşme yorgunluğun dan sonra; «oh... Şöyle rahat rahat dinlenelim'» derken misafir gailesi başlıyor. Yakın, uzak akrabanın, eşin dostun, şehir komşularının günübir- Hik, bir gecelik, haftalık, hatti bazı yerlerde aylık misafirlikleri ey sahip- lerine göz açtırmıyor. Akşam üzerleri Köprüden kalkan vapur yolcularına dikkat ediniz. Ek- serisinin elleri, koltukları valizler, paketlerle dolu, kaşları çatıktır. Evde kimbilir kaç kişilik misafiri ağırla. mağa çalışıyorlar. Cemal Refik adyna kaç LAN primi ana Yalova - Karamürsel şosesi yapıldı Karamürsel (Akşam) — Yalova « Karamürsel şosesi yapılmıştır. Kamyon ve üi işlemektedir. Her gön muntazaman öğleden sonra mektuplar ve gazeteler geliyor. İhdas edilen bu servisten halk çok memnundur. B, A — Medeniyetsizin biri olacak!.. — Bir kadına saldırdığı için değil mi? B: A — Hayır, saldırmadan önce (Seni himayeme alıyorum!) demediği içini...