15 Haziran 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

15 Haziran 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa Garbi Aurupa ile postamünakalâtı kesildi Avrupada harb vaziyetinin devam sebe -; ya hükümeti ticari telgraflar için muayyen «kot. las kabul etmiş ve diğer delgrafları da koşmuşlardır. Ayni şekilde, Cenubi Afrika, İsviçre, Portekiz vesair bazı devletler tel. &raf muhaberelerini kayi altına abnişlar.| aw, j Hâlen istilâ altında bulunan Belçika, No Teç, Danimarka ve Felemenk de harbe gir. meden evvel aym! kararı vermişlerdir. İtalyanın harbe girmesi #zerine, yolay ka. panmış bulunduğundan, gerbi Avrupa e mektub muhabereleri kesilmiştir. Manmafıh, posta idaresi muhaberata bed. ka bir tarikle devam: karsr altma — alarak, bu hususta tetkiklere başlamıştır. eni Milli Korunma kanununa | muhalif hareket eden bir 2 ğin tüccarın dükkânında keşif yapılacak | Termos depa etmek ve bazı kimselere Yüksek fintla satmak iddiasile, milli korun ma kanununa göre, Asliye 6 nci ceza mah- kemesine verilen Çiçekpazannda | itriyat tüccarı Jak Kastronun duruşmasına" dün devam edilmişti, Geçen celsede suçluda baz gayri tabi hareketler görülerek, adli tabibe muayene sine karar verilmişti. Tabibi | adli raporu dünkü celsede okunmuş ve Jak Kastronun ehliyeti cezaiyesine müessir bir bali görük mediği anlaşılmıştır. Mahkeme, suçlu vekilinin talebi üzeri- ne, hâdisenin daha iyi tenevvürü iç hallinde keşif yapılmasına karar vermi Hâkim muavini Muazzez de, mahkemece bu keşif için, naib tayin edilmiğir. Suçlu tic £ bulunmaktadır. Bütün italyanlar Maltadan çkarıldı Malta, 14 (A.A.) — Royter: Dün Mal ta Üzerine, üçü öğleden evvel ve il E leden sonra olmak üzere, beş hav mu yapılmıştır. Harb kaçağı kontrolu dolayısile harbin ilânından, evvel Maltaya getirilmiş olan dört İtalyan vapuru müsadere edilmiştir. Bu vapurlardan birisi, İtalyan | tebaasının İtalyaya iade olunması için serbest bırakıl mıştır, Filhakika, hükümet, İtalyanların Maltada kalmasını arzu etmemektedir. icu- Molotof İtalyan sefirile yarım saat görüştü Moskova 14 (A.A.) — Tas riyor: Hariciye halk komiseri Haziranda esiştir. Mülükat tür, Bir doktorun günlük notlarından Gene romalizmaya Dair... Havaların serin, rütubelli gitmesi ge ne romatizmalıların iztravlarının art , masına sebeb oldu. Bu son hafta zarfın da bir çok müzmin romatizmalılar maf. sal ağrılarından, dizlerinin ağrılarından, FEREŞE ii SG t dö sud'dur. Urodönai gibi porinol Ormeptin gibi Hâçlar da devamlı alın - mak şartile müzmin romatizmalılara çok İyi gelir. Pakat iztırab zamanlarında sa. Metlat dö sad en başta gelen güzel bir Mâçtir. Müzmin romatizmalların güneş tedavini ve kum banyosundan da çok ia, ifade ettikleri muhakkaktır. Yazın si - enk günlerinde plüfiara gitmelerini tav- siye ederis, Sıcak kum içinde hergün da. kikalarımı tedricen arttırarak banyo pulu yollamalarım rica ederim. Aksi tak. di: nen kadını diye şöh ret bulan Goldberger, larını için mahkemeye ve- İ biselerine makta nun birinde telefon open telefoncu kız, Fransızların ric'at üzerine, oralardan tahliye edilen askerlerle birlikte Londraya gelmişlerdir. ,İkuz saat beklemek mecburiyetinde kaldık. Molotof'un 13 İya sefiri Rosso'yu kabul et- rım saate yakın sürmüş- , İsaklandık. Limana sahil boyunu takib e- Resimli Makale Kabahati yapan bir kişidir, cezasını çekenin sayısı bir mil- bulur. SON POSTA. nin yolu he Mes'ulü cezalandırmak mümkündür, fakat öleni diriltme- z bulunmadı. Harb düşünceleri... Kürk Kraliçesi Borçlarnu Ödiyemiyor Dünyanm en çok ürkü olan ve Lon- nin em iyi giyi; madam borç ödiyemediği Kocnsile rilmiştir. birlikte sırf zevk ve keyifleri için hafta- .İda 600 lira hare yan madam Gold- berger, mücevher lerine, kürk ve ek senede elli binlira harca - idi. Madam kürklerinin dayısını asla bilmemekte, elân kaç tanesinin mev- cud olduğunu hatırlıyamamaktadır. Dunkerkten Londraya gelen 19 telefoncu kız Şimali Fransadaki Fransız karargâhla- eden 19 etmeleri Bunlardan madam Novel şöyle demiştir: — Dunkerkten aynlmaya önce tam do- Alman ağır topları üzerimize mütemadiyen | gülle kusarken biz, kum sehabelerinin or-! tasında açılmış olan küçücük çukurlarda! Yolda da mütemadiyen tayyare bomburdımanlarına İuğradık durduk ve müfemadiyen de kam- derek kamyonlarla gelmiştik. yonlardan inip altlarına sığınmak icab ett. Bir e'biseyi bir daha giymiyen mareşal 18 inci asır mareşallarından Lozon dükü Antonikin ömründe bir elbiseyi iki defa İ giydiği mila görülmemiştir. Mareşal, dokuz İsene süren hapis hayatında da gene bu &- detinden vazgeçmemiş ve hapishanede hergün elbise değiştirmiştir. 1860 da yapılan kabili sevk Se 1860 senesinde bir Amerikalı bir nevi balon icad etmişti, Kabili sevk olan bu| balon arka tarafına konulmuş patlayıc:| bir âletin birbiri arkasına patlamalarile hareket ederdi. İSTER İSTER İNAN, Dün gazetelerimizden birinde şöyle bir fıkra çıktır — «Londra üniversitesi deniz aşımı memleketler için hazırla- dığı dil kursların bu yıl İstanbul üniversitesinde yapacaktır.» INAN, Sabahtan sabaha Paris ve Türk münevveri Onu daha küçük yaşta romanlarda tanıdım. Paris bir coğrafya ismi de - Hidi. Harita zerinde yerini belleme, den Paris hafızamda yerini bulmuş - tu. Parisi Fransız edebiyatı, Fransiz #debiyatını Parisle beraber içime sin. mişti. Parisi daha görmeden onu semtlerine, mahallelerine kadar ta , miyordum. Parnasiyenlerin toplandık. ları gazino, Müssenin uğradığı kah ve, romantiklerin devam ettikeri le . kanta bir çoklarımız gibi benim içim de Beyazıd meydanı, Saraybarnn ka - dar malâm olmuştu. 1926 da Parke giderken Viyanada kalmıştım. Çok yabancılık çektim. Pa. rise bir an evvel varmak için can a , tayordum. Adeta kendi memleketime gidiyormuş gibiydim. Bir aksam Üre ri Parisin ilk ışıkları yanarken Gar de Lyon'da Parise ayak bastığım zaman hiç yadırramadım. Yollar, caddeler, oteller hep aşina idi, O tarihten son. ra Parise iki seyahatim daha oldu. İ, ki yıl önce yaptığım son seyahatimde bütün Fransayı cenubdan stmale do - iaştım. Ayni aşinalık (devam etti. Fransanım hiç bir noktasında kendi . mi yabancı bulmadım. Bu muhakkak ki Fransız kültürünün şarkta, bilhas. sa memleketimizde Tanrimattanberi devam eden tesirinden doğan bir sem. pati idi Bizim nesil için Paris ve Pransa dalma samimi bir aşinalıkia hatırlanır, Öyle zannediyorum ki hattâ tah - da, İnrilterede şa , panlar bile dünyanın bu ik, renk, zarafet, zivnei, bir kelime Je hayat sehri olan Parisi görmek ihtiyaemı duvmuslar ve tekrar görmek ümidini kalblerinde masum bir hatırı olarak sakla mızlardır. İşte Türk münevverinin hafımasm - da ve kalbinde yeri bu kadar samimi olan gürel Parki burün barut dn manları, harb bulutları sarmıştır. Fakat medeniyet âleminin sevki se, Mimi, irak ve muhakemesi bu havat ve İstan membamı söndürmiyerek ve eskisinden daha aydınlık bir halde yaşaması için çalışacaktır. ç Burhan Cahid İSTER larınat iSTER Paraşütçüyü haber Veren 13 yaşında Bir çocuk... Fransada Masry- Palaiscau'da O mu- kim Guy Rochet a- dında on üç yaşın da küçük bir Fran- MZ çocuğu geçen Perşembe günü tayyareden tarlaya inen bir Alman pa- raşütçüsünü göre-| rek derhal jandar- maları Oo haberdar eylemiştir. Paraşüt- gü yakalanmış ve bu vatani hizmetinden dolayı çocuğa 2000 franklık bir tasarruf cüzdanı verilmiştir. Sipar $ üzerine vitaminli gıda'ar yapılacak... | Birleşik Amerikada Jovah eyaletinde; Büyük kimya lâboratuvarı müdürü prole- Haziran 15 Amerikanın yardımı (Başlaralı 1 inci sayfada) tezrarlıyarak müttefiklere kabi olan (her yardımın yapılmakta olduğunu söylemiş . Jtir. Ruzvel, Reynand'nım kine müracaatini henüz almadığını bildirmiştir.. Sekiz azadan mürekkeb bir min! müdafaa komitesi teçki) edildiğini ve ordunun artırlmâs ve ardi tahsisatının 1.498.000.000 dolara #lAğı hak. kımdaki karun projesinin imza edildiğini bo. yan etmiştir, i Amerikadan top, cephane, teçhizat Yaşington 14 (AA) — İngiliz ve Frahsız mübayan komisyonu relsi, Amerika hiiküme, tinin, müttefiklere yeni harb malzemesini teslimini kabil kıldığını bugün beyan etmiş. ir. Bu malzemenin büyük bir kızmı top, Cep, hane ve teçhizattır. Gazetelerin neşriyatı Nevyork 14 (AA) — Reuter: Güzeteler, Reynaudinun mesajima sütunlar tahsis yoları da geniş suretile mütalerdar yörüt , | mektedir. Radyolar, Reymavd'man sözlerini bir çök defa tekrar etmistir. Bu gebebden, hâlen bütün Amerikada Fransanın Amerika birleşik devlehlerine yaptığı talebi bümiyem kalmamıştır, Nevyork Herald “Tribune diyor ki: Fransınar, mücsdeleye devam edecekler, dir. Bu mücadeleye son vermek kendilerintü mahvı demektir. Eğer dün çizilen tablo şt. ğ! yokarı doğru ise, bu tahribin önüne, yal, mız Kuvretli bir yardımla geçilebilir. Evvelf vakt kazanmak için İngilterenin kâfi dera. cede yardımı ve bilâhare, mürazeneyi ye »iden azçok tesis için hür dünyanın sefer, ber edilecek fabrikalarının kâfi yardımı, Neryork Times gazetesi, başmakn'esi bugünkü variyette Fransısların gösterdikli Kahramanlığa hasretmekte ve şöyle demeli tedir; «Ne cepheden geler haberler, ne cephe ge- risinden alman telgraflar, son günün dar. beleri altında bir inhidam olduğu fikrini ver, memektedir. Parisin trajik tahliyesi şunü #bat elmiştir ki sivil Fransızlar da muha. rebe meydanındaki askerler kğdar kahra - manlk gösterebilmektedir.» Londrada Hitlerin bir sulh teşebbüsü muhtemel görülüyor (Raştarafı 1 imei sayfada) Fakat Hitler çurasını unutuyor kl, bu harb Avrupa topraklarında bitecek deöildin Bu harb, denizler üzerinde ve havalarla dö. vam edecektir, Almariya sai kuvvetlerini ar, tık #üketmiştir. Simdi faeliyet sırası müt . tefiklere gelmiştir. Tükenmez *ptidal mad. sör Eric Thomasın bildirdiğine göre iste- nilen vitaminleri fhtiva eden süt, yumur-| ta, sebze gibi gıdalar vücude getirilebi-! lecektir. Meselâ bir hastanenin A ve B vitami.?Yenin tahakkuku icin, binlerce tayyare nine ihtiyacı bulunduğu takdirde profe-| sör bu vitaminleri havi yumurtalar ha zırlıyacaktır. Süt için dahi zengin vita - de membalarına sahib olan İngiltere impa- Tatorluğu ve Amerikan kıt'ası, bütün varlık. larile Alman hegemonyası ezerek, örmok. rasinin zaferin! temin edeceklerdir. Bu ga, ve molörlü vasttalar harekele geçeceklerdir. Bir makina harbi olarak başlarmış olan bu harb, karakter barbi olarak aena erecek » tir. min temin eylemek mümkün görünmek- tedir, | Gerek yumurta ve gerek süt için ta- vuk ve inekler bu hususta başka bir gıda rejimine tâbi tutulmaktadırlar. Bu saye- de bu gıdalar daha fazla vitamine malik bukmmmaktadırlar, Sebzelere gelince: Bunlar dahi husu- si tarzda yetiştirilmektedir. Profesör Eric Thomas'ın bu usulü #)- me yeni yeni ufuklar açmaktadır. Amerikada halka sorulan bir sual Bundan pek az evvel, Amerikada halka şu sual irad edilmiştir: «En pahalı şey nedir? Bir kilo sığır file- tosu mu? Bir kilo otomobil mi?» Hiç düşünmeyiniz... Size derhal cevab! verelim: Bir kilo fevkalâde cinsten ağır fi- letomu takriben 98 kuruştur. Bir kilo oto - mebil ise ancak 40 kuruşu bulmaktadır. Dondranın Markopaşası Londrada bir adam vardır ki, her 80 - rulan -şeye muhakkak evab verebilmek kudretindedir. Yedi bin memurun başı 0- lan bu zata (Telefondaki ses) ismi veril İİ mektedir. Bütün gün masasının başından ayrılmaz, ve skla hayale gelmedk su- elleri halleder. Bu zat (Londra vatandaş- ları tavsiye bürosu şefidir) memurları va- stasile, ev meselelerine, boşanma dava - larına, mezuniyette bulunan (askerlere, kaybolan çocuklara, bir kelime ile, her şeye dair cevab verebilecek o ma'ümafı toplar. | İNANMA! Kurslara 19 Temmuzda başlanacaktır.» Okoyucuların bu cümleden sarih bir mana çıkarmış olacak- INANMAL Hitler bir kehanette bulunarak, 15 Hazi. randa Parlse gireceğini söylemişti, Bı ke » hanet bugün tahakkuk etmiştir. Fakat, 15 Ağustosta Londraya gireceti hak kmdakt kehanet biç bir vakit kuvveden fi, le geçmiyecektir. Führerine'bir Allah diye sapan Alman milleti, bu defa onun cok ya nılmış olduğunu göreerk ve neticede OX: ihtirasının cezaşmı kendisi çekecektir » İngiliz Kraliçesinin Fransız kadınlarına dün geceki hitabesi “Bay'arahı 1 imei sayfada) sanın hürriyetlerini müdafaa etmekte olan mn ve çenli Fransanın kudınlarma onların ıztırab ve cesaretlerinin bizim kalb lerimizde üyandırdığı muhabbet ve hay. ranlık duygularını bildirmek isterim. Fransız ordusunun, tarihte daha bir imis“ ki görülmedik heyecan ve sebatla dövüşen şef ve askerleri önünde eğiliriz. Fakat ay» Bİ zamanda, çocuklarını, kocalarım, kan deşlerini'takib eden Fransız kadınlarını da düşünüyoruz. Fransayı daima pek çok sev- miş olan ben, kem“ sirin eibi, sizinle ben “aber uztırab çekiyorum. Daha tamamile iki sene olmadı, Parisin İngiltere kral: ve kraliçesini kabul için o kadar güzel süslen- miş olduğu o güzel yaz günlerini her daim düşünüyorum. Fransız milleti, bizi sin bir tarzda mütehassis eden bir heyecan ve mürüvvetle, hükömetinizin bize yaptığı kabule iştirak etmişti. O zaman Fransız kadınlarının kalbini benim kalbimin yanı banda (çarptığını duymuştum. bu acıklı günde o Fran- sz kadınlarına sadece şanu söylemek iste- rim ki onların felâketi bizim de felâketi- ir. Biz pekâlâ biliyoruz ki, Fransız kadınla- rının bu harbdeki vaziyeti Fransız erkekle- rinin vaziyeti kadar asildir. Biz biliyoruz ki, mallarının ziyama, ocaklarının harab olmasına, istilâya ve hombardımanlara şi- küyet etmeksizin katlandılar. Biz biliyoruz İki, Fransız kadınları vatanım selâmetini te- min için her şeylerini ve Battâ hayatlarını bütün yüreklerile verdiler, Kendini müda- Fan için bu gibi erkeklere ve kendisini seve mek için de bu gibi kadınlara malik olan bir millet zaferi er, geç cebren kazanacak- tır. Fransa dünyanın bütün hür milletleri. nin kayıtsız ve şartsız olarak müzaheretine hak kazanmıştır.» * :