16 Haziran 1940 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

16 Haziran 1940 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Yazan; Muhittin Birgen 4 Tansa üzerine çöken ağır bir mu- kadderat kâbusunun hazin bir sa- bahında, — evvelki gün, (Paris oka pıları o Alma ordusuna (bir O kere daha açıldı. Son o dukikada; (Oken - disini müdafasdan vazgeçen bu şehir, simalden taşıp gelen galibiyet seline karşi, elem ve ıztırab içinde, boynunu eğdi ve teslim oldu. Bu hâdise, biç şüphesiz, yeni başlıyan bir dünya devrinin, her memle- kette hüzün ile telâkki edilecek mühim bir vak'asıdır. Hattâ, belki büyük bir muzaf-| İeriyetin neş'esile sarhoş olmuş galik rasında bile, Paris kapılarından içeri yi ken, bu büyük şehrin şu hazin akıbetin karşı teessür düymuş insan duygulu kalb- ler vardır. Paris, dünyanın o nevi şehirlerinden bi- ridir ki, onun hakkında her milletin uzak tan veya yakından bir duygusu ve alâkası bulunur. Çünkü, Paria, bi kendi tari- hinde ve bütün Avrupa ve dünya tarihin: de, uzun zaman oynadığı rolle, kendisine mahsus çehresi ile, derin derin ve türlü türlü sesleri aksettiren ruhu ile, başlı başı pa bir varlık olmuştur. Paris, sade Fransa pin değil, belki de az veya çok bütün dün- yanın bir şehridir. Parisi görmek, onun ek- seriya derin bir hay ve hey, bir gulgula içinde çalkanan bulvarlarındaki sarhoş e- dici havayı teneffüs etmek her memleket münevveri ve hattâ yan münevveti için de bir ideal olmuştur. Bir Balkanlı, bir Al , bir İngiliz. bir Amerikalı, bir Çinli veya Rus, «Parisn ismi i zaman, daima ona karşı derin bi yu ile kalbi- nin titrediğini hissetmiştir. Paris, Abbasiye devrinin Bağdad: gibi bir şehirdir. Nasıl, vaktile Bağdad, bütün bir şark için tılsım! bir şehi edilmişse Paris te bütün bu veni medeniyet devrinin öyle bir merkezi. hattâ kâbesi ol muştur. Bunun için, Parislilerin dün dikleri mükadderat cilvesini bütün di gok samimi bir hüzün ve esefle karş mmştur, * Bugünkü “insan medeniyetine, bugünkü insanlık, medeniyet duygulanna en de.- rin ve en ince ihtizazlarla melodiler beste- lemiş, insahlık ve medeniyet fikirlerini saahir mücevherciler gibi işlemiş olan bu güzel Paris, bu ince şehir, o nazik ve yı muşak hava, zarif muhit, elbet harasız da değildir. Emil Zolanın Argent romanında, Parisin bavasını nasil değiştirdiği o büyük kalemin bütün Okudretile tasvir edilmiş ölan OPara, Pariste bu serin büyük rebavetlerini uyandırdı. Bunu böyle b iriz ve böyle kabul ederiz. Parisin o gü rültülü bulvarlarında dolaşan her dikkatli ecnebi, bunu çok güzel hissedebilir ve hat- tâ çok güzel görür. Fakat, bu hutah Parisin yanı başında, öyle derin, faziletli, ince, medeni bir Paris daha vardır ki dün- yaya duygu ve fikir sahasında Fransız ru- bunun verdiği en güzel şeyler bu muhitin içinden çıkar. Hattâ, o ince, şair, sanatkâr, medeni ve feylesof Fransız ruhu, biz Parisin içinde yaşa belde “bulearlara çıkmaktan korkar, gâh Seine nehrinin ten ba kenarlarında, gâh Parisin kuytu bir kö #esinde, güh bü güzel şehrin etralında, kü me küme, grup grup, kendi kendisine mu- hitler yapar ve oralarda yaşar. Dünyanın sevdiği ve daima hürmetle hatırladığı Pa- ris bu Paristir; Fransanm ve Franazlığın € niyi taraflarını temsil eden Parisl * Bütğn bu son harbin kısa tarihine bakı- Bız, bu fazıl Parisi ve temiz Fransayı orada çok güzel görürsünüz: Fransa bu harbi is tem. Fransa bu harbden kaçınmak için çok çalıştı. Fransa haticiyesinin neşretmiş olduğu sarı kitabi baştanbaşa okurken, ge- çen muhabereler arasında, Fransanın bu bhadireden nasıl kaçınmaya çalışmış oldu- ğunu bütün vuzuhile gördüm. Fransayı i- dare edenler, onun bu harbe pek te hazır. lanmış olmadığını biliyorlardı. Hattâ, ben Almanyanın ne derece mühim ve yeni kuvvetlerle mücehhez bir balde bulundu- Üme ekseriyetle mütehassıs — Fransızların Beşriyatlarından anlıyordum. Bununla be- vaber, Frahsa, harbe girdi, çünkü araya Fransızlığın “şerefi ve haysiyeti O karışımı bulunuyordu. Paris, harbe bu nkibetin kendisine mu: kadder olduğunu bile bile girdi demek bel- ki mübalâğah olur; fakat, onun bu mukad- derat tecellisine, namus ve şeref duyguları yüzünden uğramış olduğu tar, Paris, dünden itibaren sauztarib bir şe- Birdir. İztırablar vardır ki insanlar, bir ba- kımdan onlar tanımaya O mubtacdırlar. Çünkü bu nevi ıztırablar, bazan hayatları ihyaya, kararan kalbleri aydınlatmaya ve günahları yıkamaya yarar. Temenni ede- lim ki, Parisin bu defaki ıztırabı da © nevi sztırablardan olsun, Paris te yakın bir is - ökbalde o derin ve ince ruhile, yeniden milli ve müstakil hayatına kavuşmuş bu- Tunsun! Eski bir Fransiz balk şarkısı vardır ki söyle başları «Kara Hürriyet gelecektir.» Bu güneşin Paris ufuklarında parlamak- ta gecikmemesini bötün temenni ederiz. Muhittin Bisgen samimiyetimizle “İDel SON POSTA Resimli Makale: Bir ınsskel! baloda olduğunuzu tasav ; herkesin elbisesi değişik, yüzü kapalıdır, içlerinden birile dans e « diniz. Sonra yüzünü gürmeden, hattâ sesini işitmeden, bir daha buluşmamsk üzere ayrılınız. Bu e geçirdiğiniz birkâç saat hakikatte günlük hayatınızın bir don, bir azından ibaretti; © SEZ ARASINDA İnsan kendi kendisile o kadar meşguldür ki, muhitinde würm karakterlerini dikkatle tetkik etmeğe ovukit bulamaz, bulsa dahi doğru bir neticeye vâsıl olamaz, zira dünya bir maskeli balodur, insanların çoğu oldukları gibi değil, görünmek istedikleri gibi görünürler, Onun için hü- 2d6 ihliyatkâr olunuz, Casuslar için en Teh'ikeli kadın Amerikanın ca - suslar için «en tehlikeli o kadını» ünvanı Almanyası dmna İsn beth Freedi dır. Amerikalılar bu kadından çok mektedirler, İs barat servisi İ şeflerinden albay Freedmanın zevcesi 0- lan bu kadın muhteli? şüpheli şahıslar ta- ından teati edilen şifreli telgraflar - daki esrara vâkıf olmak kudretini gös * termektedir. Bu kadın için şifreli telgraf- ların hiç bir esrarı yoktur. Ayn! zaman-| da ve âdeta otomatik hir surette çifreli te'grafların anahtarlarını da elde eyle - mektedir. Kadının bu fevkalâde istidad ve yruvaffakiyetini gören Amerikan hü - » aştırmış- yet yüz yetin bir olmasıdır. Fransayı kümeti ona bir «şifre mekte tır. Kadın bu mektebde muhtelif şifreler hakkında çok istifadeli ders vermektedir. Sayesinde şimdiye kadar binlerce sah - tekir ve casus yakalanmıştır. - SER —.i Kanserin neş'e ile tedav'si tihablara Paris tıb fakültesi profesörlerinden) Ö siyasi següer Paris tıb encimenine geçen lerde vermiş olduğu bir raporda kanser iDetinin otomatik bir suretta neş'e İle te. iavi edilebileceğini bildirmiştir. Kansere müptelâ bu'unan adam daima neş'eli bu lunduğu takdirde, “iyi olması kuvvetle muhtemeldir, Çünkü kı maneviye - nin bu hastalıkta çok mühim rol oyna - dığı bugün artık anlaşılmıştır. İ tevsik için doktor mide kanserine müp - telâ bulunan bir adamdan bahseylemiş - tr; 30 senedenberi mide kanseri çeken u adam 30 sene sonra başka bir hasta- liktan vefat eylemiştir. Bu adam son da kika'arına kadar çok neşeli bir ömür sür- müştür. bunlar Versay gururdan diasını olacağır. Kilisede maske takılacak İngiliz gazetelerinde oktnduğuna n. zaran İngiltere kralı, Vindsor şatosu sesinde yapılacak dini âyinlerde Dulu - nacak olamların behemehal gaz maskesi taşımaları hususunda bir emiman» isdar eylemiştir. Küçük prensesler gaz mas - keleri ile âyine gelmektedirler, Bu karar muhalefet e karşılamış yelim. mistir. İSTER İNAN, Telgraf sinn Londradan aldığı bir İaberi naklederek: İngilterenin hava kuvvetleri Türen şehrinin üzerine bomba, Roria şehrinin üzerine de beyanname attıklarını anlatmıştı. İtalyan radyosu bu beyannamelerin suretini okudu: sAltrşi kestiğiniz dakikada Fransız ordusu de avni tarzda hareket edecektir» cümlesi ile hülâsa edilebilir. hakikati ifa- de ettiği şüphesizdir. Fakat İtalya radyosuhun: — Bu beyarönme herkesin eline geçmemiş olabilir, tekrar edelim de anlaşılan, şeklinde bir mukaddeme yaparak anlat- ması gözümüze çarptı. Redyonun mevcud olduğu bir zamanda beşhengi bir hare < ketin gizli kalması mümkün değildir. Şimşek sürati ile duyu- İSTER iNAN, Yeni Fransız ruhu Napolyon Fransası dağınık Alman. yayı hallaç pamuğu gibi allı, Bismark imparatorluk Fransasını yere serdi, Cümhuriyet Fransası im. paraterluk Almanyasını mağlâb etti Şimdi Hitler Almanyası ile SI$ mah, sulü demokrat Fransa boğazlaşıyor. Bütün bu iniş ve çıkışlar yirmi yük bir devri içinde olmuştur. Bu devirde her #i memleket imparatorluktan sosya Ust nasyonalirme, diklatörlükten de. mokrasiye gidip gelmişlerdir. Fakat hüdiselerin bariz vasfı ber mağlâbi , uyandırın tesir apolyon allakbullak etti. # eski dağınık Almanyanın birlesme, «ime sebeb olmuştu. 1871 mağlâbiyeti imparatorluktan 1918 mağlübiyeti de Almanyayı Kay, zer saltanatından halâs etti, Öyle gi rünüyor ki sen hâdiseler Fransayı de. mokrasinin müasir milli vahdet ha - reketlerine lâkayld yisteminden kur , taracaktır. Daha bir iki yıl evveline gelinceye kadar Fransıx demokrasisi bu rejimi tehdid eden unsurlarla dol, muştu. Parlâmentoya doksan beş ko, münist yerleşmiş, amele sendikalarına beş milyondan fazla aza yazılmış, in- içden ve dıştan her eins tereyanlar Fransiz demokrasisinin bu çok | karakteri menreketi sağlam ve milli müdafansına kıymet verir bir hükü. mete sahib olmaktan mahrum bıraktı. Mili müdafas bütçelerinin müzake, Felerine memleketle unsurların eümleleri sulhünün doğuyorüu ve bu harbin basma kadar devam etti. Fransa, o bildiğimiz enerjisini, cevvaliyetini ye. Dİ bulmuştur. Gecen barbde Marm'da kendini gösteren Pransr kahramanlı, ğma bu çetin boğusmada ebet şahid $ |” Çünkü her mağlâhiretin tahrik edici galeyan ve isyan ettirici bir fazileti vardır. Yukarıki derirleri ve hamleleri hatırlatısımın sebebi de börle bi- mucizenin dalma beklene bilseeğine inandığım içindir. Bekli - pa cak Cahid Camekân silen kız'ar Harb vaziyeti dolayısile Londra ve di. #er büyük İngiltere şehirlerinde muhte. "if hizmetlerde bulunan erkekler askere clan yüksek |alındıklarndan bunların işleri kadınlara osyeteye mensub iki İngiliz madamının | tevdi edilmiştir. Bu cümleden olarak ma- liseye girmeleri kat'i surette menedil - | faza camlarını silmek işi de kadınlara geç miş bulunmaktadır. İSTER :STER | Londra şoförleri İstirahatte Tayyare o hü - cumlarından ko - runmak için gece- leri Londra cnddr ve sukakları & karânlık bir belde niha,, tarih tadır. Bu yüzden ve ubur le etomo- seyrüse - büyük ka billerin feri pek rakımı © İl şerait altımda iş-gören şoförler çok yorulmaktadırlar. Bilhassa (gözlerinden çok ıztırab çekmektedirler. Otomobil kı lananların gözlerini mümkün mertebe ko- rumak için geceleri birkaç defa şol kurtardı. dırlar, Bu sayede gözlerini dinlendirmek- tedirler. Resmimiz ordu emrinde çal bir kadın ve bir erkek şoförü gözlerin dinlendirirken göstermektedir. 700.000 kişilik ziyafet Amerikada Louislane hükümeti yeni valisi avukat Sir Sam Houston'un vazife ve başlaması şerefine bu şehirde tam yüz bin kişilik bir zi verilmiştir. Ma, lar şehir belediye dairesinden Stade so - kağına kadar dizilmiştir. Yalnız masala - fın uzunluğu 1800 metreye varmıştır. Zi:| yafet altı saat devam etmiştir. Şark söylenmiş, eğlenceler tertib edilmiş! Ziyafet müddetince on orkestra, otu: konserler vermişlerdir. Vali için bir ki sikletinde ve domuz etinden mamul bir is, yapılmıştır. Ziyafetten sonra vali sıra ile masaları dolaşarak herkesin elini sikmıştır, bu da birkaç saat sürmüştür?. Amerikada viski ist'hlâki Amerikada hâlis İngiliz viskisine düş- künlük günden güne artmaktadır. Geçen Mayısın onuncu günü Nevyork Itmanma şimdiye kadar görü'medik şekilde visk yüklü bir vapur gelmiştir. Vapurdaki viski muhteviyatı 8800 tondu, Viski şişe- lerinin miktarı 190,000 di. Ve kıymeti de hâkim olm Misiği ölmeyan karıştı, Bütün verdiği bırakılmak -|. 8,000,000 dolar, yani 10.400.000 Türk li - rası idi. Şimdi bir de merak edilecek noktayı arzedelim: Bu 190.000 şişe viskinin sar fiyat zamanı ne kadardır bilir misiniz Yalnız üç hafta... INANMA! İur, sonra kulaktan kulağa nakil şeklinde anlatılırma ehemmi- yeti de zorla büyü! r. bundan başka insan daima menedil- liği şeyin üzerine düşer, onu yapmak ister, iyisi mi halkı araş- tırmıya sevkedecek yerde ona dışarıdan gelen propagandayı vermek, fnkat ayni zamanda ikna edici cevabı ile de karşı - laştırmak hareketlerin en doğrusu, en mantıklısdır. Bu ba - kımdan biz bir defa geçen muharebenin resmi tebliğlerini ha- tulıyoruz, bir taraftan da bu muharebede karşılaştığımız muh» telif propaganda şekillerine bakıyoruz, ve insanların propa - ganda 'yapmakta olduğu gibi propagandayı karşılamakta da büsbütün yeni bir zihniyete girmiş olduklarını görüyoruz. Bu tekömül harb silâblarının tekâmülünden de korkunçtur, biz buna inaniyoruz, fnkat ey okuyucu sen: - iINANMA! Haziran 16 Sözün kısası Mezarlıkta kumar E. Ekram Talu ör! arkadaşı, Bursa zabıtası mezarlık- ta kumar oynarken yakalamış Kumar &sasen kanunun men ve takib eylediği cü. rümlerdendir. Ancak, bunu mezatlıkta oyna. manın müşeddid sebeblerden olüp olmadığı. ni bilmiyorum, Buna dair olan haberi gazetede okuyunca aklıma, Bekri Mustafanın meşur menkabe- # geldi. Bekri, bir akşam geç vakit Karncaahmed mezarlığında bir yeniçeri mezarinın koca kavuklu taşının dibine otufmuş, her " Yanında taşıdığı kara şişeden dem çekiyor. Yarns, Bir arelik, aklına estvermiş, zorlu bir nâra atmış, Tesadüfen o esnada, civarda kol gezen ler yetişmişler, Bekrinin etrafını sar. ete vekti bu yerde? did sormuşlar, Bekri, koca kavuklu mezarı işaretle, cevabi vermiş: — Bunu ziyarete geldim. — Ya, ne diye nâra attın? —N Hil. rahmet okulum. ! Böyle rahmet okun. 1? Ey, ne yapalım? Burada yatan, ancak böylesinden anlar! Acaba bizim Bursalı kumardaslar da, me. srrlıkta, herhangi bir barut müptelismi #yaret ve orun rulunu şadetmek ma imi-bulunuyorlardı Herhalde. şu içinde yaşadığımız kötü 21. manda ölülerin Asude merlisini dirilerin dedikodulu ve sinir dönen âlemine terci evlemek olgun bir felsefeye »ib olmak da, mektir Esssen hayat dübara ile düşes ile geçeni mam biz kumar oyunundan başka bit w midir? Vo bu hayat oyununun neticesi nde sonunda mezara dayanmıyor ? li Holanda da İtalya ile münasebatını kesti Tours 15 (A.A.) — Holandanın Fran- sa nezdindeki elçiliği şa tebliği neşretmiştir: İtalya, Holandaya harb ilân o etmemiş olmakla beraber, İtalyan hükümeti, Ho - landabın Almanya ile hali harbde bulun « ması dolayısile Romadaki Holande elçi « sinin memleketi terketmesini teleb etmiş tir. Holanda hükümeti de kraliçe Wilhelmia nezdindeki İtalyan elçisi ile Holanda Hine “ İdistanındaki İtalyan konsoloslarından mem leketi terketmelerini taleb etmiştir. Bir doktorun günlük — nollarından Müzmin halın barsak ilthabları Müzmin kalın barsak #tihsblarında mevaddi ga'tanın sik sik muayene et rilmesi çok muvafıktır. Bazan hiç ü edümiyen. sebebler meydana (çıkabilir. Meselâ bilhassa kalın barsak #tihabla - rında amip denilen gözle görülmiyecek derecede küçük biz hayrancık bulun - makta ve hastalığa esasi: âmil olmak - tadır. Bu da mevaddı galtanım müayenel hurdebiniyesi .sayesinde (© aslaşılabilir. Büyük abdest içinde âmiplerin mevcu - diyeti yalnız barsakları hasta etmekle kalmaz. Müruru tamania barsaklardan karaciğere kadar intişar ederek büyük Mtibblara sebeb olur. Ve hastaların ha - yatım tehlikeye koyar. Amipler taze me. vaddı gnitada daha iyi görülebilir. Mik. roskop altında tek müteharrik bir hücre halinde görülür, daimi bir hareket ba — Mindedir. Bu görülünce artık sebeh taay. yün otmiştir. O zaman barsakların mer. di tedavisi ile beraber emetin iğneleri - nin tatbikine nılır, We böylece e - saslı bir emetin tedavisi sayesinde bar - sak iltihab: şifayap olur ve mühim ih — tilâtların önü de alınmış Olur. TAKVİM